БЕЗПЛАТЕН ДОКУМЕНТ |
Амортизация на активи
Публикувано на 02.12.2022
Отговаря Христо Досев - регистриран одитор
Дружество, занимаващо се с търговия на територията на България, изгражда сграда чрез подизпълнители, част от която ще се използва за нуждите на дружеството, а останалата част ще се отдава под наем. Към момента строежът е на етап груб строеж и е получен Акт образец 14.
До една година се очаква да бъде получен и Акт образец 15.
Амортизационната политика на дружеството, с която се определя стойностен праг, при който придобитите активи се признават за дълготрайни материални активи, е 700 лв.
Към сградата има изградени допълнителни съоръжения - ФЕЦ и вентилация, а част от апартаментите, които ще се отдават под наем или ще се използват за офиси от дружеството, са обзаведени. Допълнителните съоръжения и обзавеждането отговарят на критериите за ДМА и прагът им е над 700 лв.
Кога и при какви условия е възможно да бъдат амортизирани активите, преди да бъде получен Акт образец 16?
Предприятията, които съставят своите финансови отчети на база НСС, имат право да амортизират онези активи, които са признати като ДМА в съответствие с изискванията на СС 16 Дълготрайни материални активи или които са признати като инвестиционни имоти в съответствие с изискванията на СС 40 Отчитане на инвестиционни имоти.
За да бъде призната изграждащата се сграда като ДМА и/или като инвестиционен имот, съответният актив следва да отговори на условията за признаване, регламентирани в съответния приложим за целта стандарт.
Така например съгласно изискванията на т. 3.1 от СС 16, за да се признае един актив като ДМА, освен че същият следва да отговаря на изискванията за дълготраен материален актив по смисъла на т. 2 от СС 16 и стойността на актива да може да се изчисли надеждно, но и от използването на актива предприятието да очаква да получи икономически изгоди.
Подобни постановки са предвидени и в изискванията на СС 40, където в т. 4 от стандарта е регламентирано, че за да се признае сградата като инвестиционен имот, същата, освен че трябва да има достоверно оценена цена на придобиване, от използването на нея предприятието вероятно ще получава икономически изгоди.
Възможността за получаване на икономически изгоди се прави от самото ръководство на предприятието. Именно то следва са прецени доколко активът (сградата) е в такова състояние, че от нея предприятието да може да черпи икономически изгоди. По наше мнение сградата, докато е на етап на завършеност Акт 14 или Акт 15, едва ли може да се ползва за административни, производствени, складови или други цели или да може да се отдава под наем. Тоест изгодите, които ще черпи предприятието, най-вероятно ще могат да се получават едва когато сградата е напълно завършена и е получила Акт 16.
Подобно е и изискването на т. 6.1 от СС 4 Отчитане на амортизациите, според което начисляването на амортизациите на дълготрайните активи/инвестиционни имоти започва от месеца, следващ месеца на придобиване или на въвеждане на актива в употреба. Тоест, след като сградата ще се въведе в употреба едва когато тя получи документ за завършеност - Акт 16, едва тогава същата ще подлежи на амортизиране за целите на счетоводната отчетност.
За започване начисляването на данъчни амортизации в данъчния амортизационен план следва да се обърнем към съответните разпоредби на материалния данъчен закон. Съгласно изискванията на чл. 58, ал. 1 от ЗКПО начисляването на данъчна амортизация започва от началото на месеца, в който данъчният амортизируем актив е въведен в експлоатация, или от началото на следващия месец. Датата на въвеждане в експлоатация следва да е документално обоснована.
Следва да имате предвид и изискванията на чл. 58, ал. 2 от ЗКПО, според който, когато в нормативен акт е предвиден ред за въвеждане в експлоатация, въвеждането в експлоатация на актива за данъчни цели не може да бъде по-рано от установеното в нормативния акт. Именно въвеждането в експлоатация на сградите е предвидено да стане в нормативен акт, посредством издаване на Акт 16, поради което и за данъчни цели не можете да начислявате данъчни амортизации на сградата, преди същата да е въведена в експлоатация посредством издаване на Акт 16.