ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП |
ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ИМУЩЕСТВО, ПРИДОБИТО ОТ ПРЕСТЪПНА ДЕЙНОСТ
ДВ. бр. 48 от 24.06.2011г.
Обн., ДВ, бр. 43 от 29 април 2008 г., изм., ДВ, бр. 47 от 20 май 2008 г., изм., ДВ, бр. 83 от 20 октомври 2009 г., изм., ДВ, бр. 48 от 24 юни 2011 г.
Глава първа.
Общи положения
history Чл. 1. С този правилник се уреждат устройството, дейността на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, наричана по-нататък "комисията", съставът, районите на действие и организация на работа на териториални дирекции на комисията.
history
Чл. 2. Комисията е:
1. специализиран държавен орган за извършване на проверка на имущество на лица, за които са налице условията по чл. 3 ЗОПДИППД, за установяване на имущество, което е придобито от престъпна дейност;
2. комисията е юридическо лице със седалище София, първостепенен разпоредител с бюджетни средства.
history Чл. 3. Дейността на комисията се осъществява с помощта на централна (обща и специализирана) администрация и териториални звена, които са със статут на териториални дирекции.
history
Чл. 4. Финансовото осигуряване на дейността на комисията се осъществява чрез:
1. субсидии от държавния бюджет;
2. участие в международни програми;
3. други приходи, свързани с дейността на комисията.
Глава втора.
УСТРОЙСТВО И ФУНКЦИИ НА КОМИСИЯТА
Раздел I.
Състав и правомощия на комисията
history Чл. 5. Комисията е колегиален орган, който се състои от петима членове, включително председател и заместник-председател, избрани и назначени по ред и за срок по чл. 12 ЗОПДИППД.
history
Чл. 6. (1) Членовете на комисията не могат да упражняват търговска дейност или да са неограничено отговорни съдружници, управители или да участват в надзорни, управителни или контролни органи на търговски дружества, кооперации, държавни предприятия или юридически лица с нестопанска цел.
(2) Членовете на комисията не могат да получават възнаграждения за извършване на дейности по договор или по служебно правоотношение с държавни или обществени организации, търговски дружества, кооперации или юридически лица с нестопанска цел, физически лица или еднолични търговци, с изключение на научна или преподавателска дейност или за упражняване на авторски права.
(3) Времето, през което членовете на комисията изпълняват своите функции, се зачита за стаж по специалността им.
history
Чл. 7. Членовете на комисията:
1. са равнопоставени;
2. осъществяват дейността си съобразно функциите, определени им от комисията.
history
Чл. 8. (1) Председателят на КУИППД получава основно месечно възнаграждение в размер 90% от основното месечно възнаграждение на председателя на Народното събрание.
(2) Заместник-председателят на КУИППД получава основно месечно възнаграждение в размер 90% от основното месечно възнаграждение на председателя на КУИППД.
(3) Членовете на КУИППД получават основно месечно възнаграждение в размер 85% от основното месечно възнаграждение на председателя на КУИППД.
(4) Основното месечно възнаграждение се преизчислява всяко тримесечие, като се взема предвид средномесечната работна заплата за последния месец от предходното тримесечие.
history
Чл. 9. Комисията в съответствие с разпоредбите по чл. 13 ЗОПДИППД взима решения за:
1. (отм., предишна т. 2, ДВ, бр. 47 от 2008 г.) образуване на производство за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност;
2. (предишна т. 3, ДВ, бр. 47 от 2008 г.) внасяне в съда на мотивирано искане за налагане на обезпечителни мерки, включително и когато се отнася за имущество, придобито от престъпна дейност, когато то се намира на територията на Република България и е отправено искане от компетентните органи на друга държава, когато това е предвидено в международен договор, по който Република България е страна;
3. (предишна т. 4, ДВ, бр. 47 от 2008 г.) внасяне в съда на мотивирано искане за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност;
4. (предишна т. 5, ДВ, бр. 47 от 2008 г.) образуване на производство за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, което се намира в чужбина, и е направено искане пред компетентните органи на страната, в която се намира имуществото, за неговото обезпечение и/или отнемане по съответния ред;
5. (предишна т. 6, ДВ, бр. 47 от 2008 г.) назначаване на директорите на териториалните дирекции и по тяхно предложение определяне на инспекторите в тях.
history
Чл. 10. Комисията:
1. утвърждава и предоставя за обнародване в "Държавен вестник" образец на декларация по чл. 17, ал. 7 ЗОПДИППД;
2. утвърждава вътрешните правила за работа и инструкция за документооборота в комисията и нейната администрация;
3. приема вътрешни правила за организация на работната заплата;
4. приема инструкции за извършване на съвместни действия с органите на прокуратурата, следствието, МВР, МФ и други държавни органи за постигане на целите на ЗОПДИППД;
5. осъществява във връзка с дейността си чрез упълномощени свои представители взаимодействие с Върховната касационна прокуратура, Върховната административна прокуратура, Националната следствена служба, Министерството на вътрешните работи, Министерството на външните работи, Държавната агенция "Национална сигурност", Агенцията за държавна финансова инспекция, Сметната палата, Агенцията за приватизация, Агенцията за следприватизационен контрол, Агенция "Митници", Националната агенция за приходите, окръжните съдилища, Агенцията по вписванията към Министерството на правосъдието и съответните служби на общинската и областната администрация;
6. поддържа публично достъпна интернет страница;
7. съгласува проекти на нормативни актове за съответствието им със законодателството за издирване, установяване и отнемане на облаги, придобити в резултат на престъпление, както и препоръки за приемане, отменяне, изменение и допълнение на нормативни актове;
8. осъществява наблюдение и предприема мерки за съответствие на българското законодателство относно издирването, установяването и отнемането на облаги, придобити от престъпна дейност, с правото на ЕС и международноправните актове;
9. осъществява и други правомощия, предвидени в този правилник.
history Чл. 11. При осъществяване на своите правомощия комисията се произнася с решения. Решенията по чл. 9, т. 1, 2, 3 и 4 се мотивират.
history
Чл. 12. (1) Комисията ежегодно изготвя и до края на месец март на следващата година предоставя на Народното събрание, Президента на републиката и Министерския съвет доклад за дейността си.
(2) Докладът се публикува на страницата на комисията в интернет.
history Чл. 13. Председателят, заместник-председателят и членовете на комисията, служителите и експертите са длъжни добросъвестно да изпълняват своите задължения.
history Чл. 14. Информацията, която е станала известна на органите за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност, при осъществяване на правомощията им по този закон, е служебна тайна.
history Чл. 15. Заместник-председателят, членовете на комисията и служителите от администрацията могат да правят изявления по въпроси, свързани с дейността на комисията, пред средствата за масово осведомяване само ако са изрично упълномощени за това от председателя.
Раздел II.
Председател и кабинет към председателя
history
Чл. 16. Председателят на комисията:
1. представлява комисията или оправомощава други членове, които да я представляват;
2. организира и ръководи дейността;
3. насрочва и ръководи заседанията;
4. контролира и отговаря за изпълнението на бюджета;
5. организира привеждането в изпълнение на решенията на комисията и контролира тяхното спазване;
6. утвърждава методически указания, свързани с дейността на функционалните и териториалните дирекции;
7. обменя информация за целите на дейността си с други държави и с международни организации въз основа на международни актове и международни договори, които са в сила за Република България;
8. утвърждава длъжностните характеристики на служителите в администрацията;
9. сключва, изменя и прекратява трудовите договори със служителите от администрацията;
10. сключва и прекратява гражданските договори с външни експерти;
11. командирова членовете на комисията, служителите от администрацията и външните експерти в страната и в чужбина;
12. възлага изработването на становища по законопроекти и по проекти за подзаконови нормативни актове, изготвени от органите на властта;
13. информира обществеността за дейността на комисията чрез средствата за масово осведомяване;
14. издава наказателни постановления за извършени нарушения по ЗОПДИППД.
history
Чл. 17. (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Кабинетът към председателя се състои от началник-кабинет, трима експерти и двама секретар-стенографи. Кабинетът към председателя го подпомага при изпълнение на функциите му по чл. 16, като:
1. подготвя и организира срещи на комисията, свързани с изпълнение на правомощията й;
2. подготвя заседанията и изготвя проект на дневен ред;
3. следи за изпълнение на разпорежданията на председателя и сроковете за тяхното изпълнение;
4. подпомага председателя със становища при осъществяване на правомощията му;
5. участва във вътрешни ведомствени работни групи;
6. организира и осъществява взаимодействието на комисията с международни организации;
7. разработва проекти от името на КУИППД, с които участва в междуведомствени програми;
8. предава съгласуваните препис-извлечения в отдел "Информационни фондове";
9. стенографира, възпроизвежда текстово и организира разпечатването и размножаването на протоколи и препис-извлечения от заседания на комисията;
10. съхранява стенограмите от заседанията;
11. придвижва за съгласуване изготвените протоколи от заседания;
12. предава по съответния ред съгласуваните протоколи в регистратура "класифицирана информация";
13. извършва и други задачи, възложени му от председателя.
history
Чл. 17а. (нов, ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Отдел "Методология, анализ и отчет" е на пряко подчинение на председателя на комисията и го подпомага при изпълнението на функциите му по чл. 16, като:
1. изготвя методически модели по повод дейността на комисията и ги представя за одобрение от комисията;
2. събира, обработва, систематизира, обобщава и анализира информация във връзка с установяването на имущество, придобито от престъпна дейност;
3. събира, обработва, анализира и предоставя информация за международното сътрудничество на комисията;
4. предоставя информация на председателя по движението на преписките и образуваните производства по установяване, обезпечаване и отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност;
5. дава методически насоки на териториалните дирекции, свързани с дейността им по установяване, обезпечаване и отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност;
6. анализира резултатите от прилагането на нормативните актове и прави предложения пред комисията за усъвършенстването им или за вземане на мерки за правилното им прилагане;
7. организира провеждането на семинари и обучения;
8. на всяко шестмесечие изисква и предоставя справки на други държавни органи;
9. изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.
Раздел III.
Заместник-председател
history
Чл. 18. Заместник-председателят:
1. подпомага председателя на комисията;
2. замества председателя на комисията при негово отсъствие, освен в случаите, когато председателят е упълномощил друг член на комисията.
Глава трета.
СТРУКТУРА И ФУНКЦИИ НА АДМИНИСТРАЦИЯТА
history
Чл. 19. (1) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Численият състав на комисията и нейната администрация е 255 души.
(2) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Дейността на комисията се осъществява с помощта на главен секретар, обща и специализирана администрация, която е организирана във функционална и териториални дирекции, кабинет към председателя, отдел "Методология, анализ и отчет", вътрешен финансов контрольор, сектор "Вътрешен одит", сектор "Инспекторат" и служител по сигурността на информацията.
Раздел I.
Главен секретар
history
Чл. 20. (1) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Главният секретар се назначава от председателя и е на негово пряко подчинение, като за дейността си се отчита пред комисията. Главен секретар може да бъде само лице с висше икономическо или юридическо образование и с 9 години стаж по специалността.
(2) Главният секретар ръководи административното осигуряване на комисията, като:
1. организира и координира задачите между отделните звена на администрацията;
2. организира и координира дейността между различните звена и комисията;
3. докладва на председателя постъпилите в комисията жалби на засегнати лица и сигнали на физически и юридически лица, на държавни и общински органи;
4. обезпечава работата в отделните звена на комисията;
5. организира и отговаря за управлението на ползваните за административни нужди недвижими имоти и движими вещи, предоставени на комисията;
6. (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) изпълнява и други задачи, възложени му от председателя.
Раздел II.
Сектор за вътрешен одит (Загл. изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.)
history
Чл. 20а. (1) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Вътрешният одит се осъществява от сектор за вътрешен одит, състоящ се от ръководител и вътрешни одитори, които са на пряко подчинение на председателя на КУИППД и са нейни служители. Секторът за вътрешен одит осъществява вътрешен одит на КУИППД по реда на Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(2) Ръководителят на вътрешния одит е отговорен за цялостната дейност на звеното за вътрешен одит и е задължен пред председателя на КУИППД да представя:
1. годишен доклад за дейността по вътрешен одит и оценка на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол;
2. докладва резултатите от одитните ангажименти по всички значими въпроси, породени от тях, дадените препоръки и предприетите действия за подобряване дейността на организацията;
3. (отм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.)
4. докладва за адекватността на ресурсите за вътрешен одит;
5. докладва за всички случаи, в които е била ограничена дейността на ръководителя на вътрешен одит и на вътрешните одитори;
6. координира взаимодействието с външните одитори;
7. (нова, ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) представя за сведение изготвените доклади пред комисията.
(3) Ръководителят на вътрешния одит и вътрешен одитор се назначават от председателя на КУИППД при спазване на изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
Раздел III.
Финансово управление и контрол
history
Чл. 20б. (1) Финансовият контрольор се назначава съгласно ЗФУКПС и е на пряко подчинение на председателя на КУИППД.
(2) Финансовият контрольор осъществява своята дейност съгласно ЗФУКПС по ред, определен от председателя на КУИППД, в съответствие с указанията на министъра на финансите.
Раздел IV.
Дирекция "Правна" (Загл. изм., ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г., отм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.)
history Чл. 20в. (изм., ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г., отм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.)
Раздел IV.
"а" Сектор "Инспекторат" (нов, ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г., изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.)
history
Чл. 20 г. (нов, ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.) (1) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Сектор "Инспекторат" е на пряко подчинение на председателя на КУИППД и осъществява контролните му правомощия, като извършва вътрешен контрол върху дейността на служителите на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност.
(2) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Сектор "Инспекторат" се състои от ръководител и четирима служители. Ръководителят и служителите на сектора могат да бъдат само лица с висше икономическо или юридическо образование. Със заповед на председателя при необходимост в сектора могат да вземат участие и други служители на комисията.
(3) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Сектор "Инспекторат" осъществява дейността си в съответствие със задачите и функциите, произтичащи от ЗОПДИППД, Правилника за устройството и дейността на КУИППД и други нормативни актове, както и от заповеди на председателя на комисията.
(4) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Дейността на сектор "Инспекторат" е насочена към всеобхватно, обективно, безпристрастно и точно изясняване на проверяваните проблеми и предлагане на мерки за тяхното решаване.
(5) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Сектор "Инспекторат" извършва проверките си въз основа на писмена заповед на председателя на комисията. Плановите проверки се извършват въз основа на утвърден годишен план от председателя на комисията, който е задължителен за изпълнение.
(6) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) За изпълнение на задачите по осъществяване на вътрешния контрол върху дейността на служителите на КУИППД сектор "Инспекторат":
1. извършва планови и внезапни проверки на дейността във функционалните, териториалните дирекции, структурните звена на комисията и/или на дейността на отделни служители на КУИППД;
2. осъществява предварителен и последващ контрол за спазването на нормативните актове, регламентиращи дейността на комисията;
3. разработва методики и критерии за извършване на контролната дейност;
4. анализира ефективността на дейността на служителите на комисията и предлага мерки за подобряване организацията и ефективността на работа в КУИППД;
5. констатира извършените нарушения при проверките, анализира причините и условията за тях, представя на председателя на комисията констатациите от извършените проверки и предлага мерки за отстраняване на нарушенията;
6. упражнява контрол върху предприетите действия за отстраняване нарушения и слабости, констатирани при проверките;
7. следи за наличие на конфликт на интереси и на корупционни практики с оглед превенцията, контрола и разкриването им;
8. проверява и анализира информация за наличие на корупционни явления в КУИППД, установява случаи на корупционни действия и прояви на служители от КУИППД и предлага мерки за отстраняване на предпоставки за корупционни явления;
9. извършва самостоятелно или съвместно със служителя по сигурността на информацията на КУИППД и с други държавни органи информационна и организационна дейност за противодействие на корупционни явления в комисията, както и за разкриване на други форми на неправомерно поведение на служители на КУИППД;
10. изготвя писмени становища и отговори на постъпили в КУИППД жалби, молби и сигнали срещу служители на комисията от физически и юридически лица;
11. осъществява и други дейности и задачи, произтичащи от нормативни актове или възложени със заповед на председателя на комисията.
history
Чл. 20д. (нов, ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г., изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) При изпълнение на задачите, свързани с извършване на конкретно възложена проверка, служителите на сектор "Инспекторат" имат право:
1. на свободен достъп във функционалните и териториалните дирекции на КУИППД и до всички документи и информационни масиви в тях;
2. да изискват документи, данни, сведения, справки, други носители на информация и писмени обяснения за установяване на факти и обстоятелства от служителите на комисията;
3. при необходимост да провеждат срещи и разговори със служители на КУИППД и да обсъждат представени от тях доказателства;
4. след извършване на проверките да представят на председателя на комисията доклад за направени констатации.
history
Чл. 20е. (нов, ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г., изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) При изпълнение на възложените задачи служителите на сектор "Инспекторат":
1. носят отговорност за цялостно изпълнение на проверката, за верността на констатациите и обосноваването им;
2. изпълняват своите задължения в пълна самостоятелност, обективност, безпристрастност и конфиденциалност;
3. съобщават на проверяваните служители направените констатации вследствие на извършената проверка и правят препоръки до председателя на КУИППД за отстраняване на констатираните нередности и за предотвратяването им в бъдеще.
history Чл. 20ж. (нов, ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г., изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Служителите на КУИППД са длъжни да осигуряват пълно съдействие на сектор "Инспекторат" при осъществяване на правомощията им.
history Чл. 20з. (нов, ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г., изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Ръководителят на сектор "Инспекторат" ежегодно представя на председателя на комисията доклад за дейността на сектора.
history Чл. 20и. (нов, ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г., изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Редът за извършване на проверките се урежда с правила за осъществявания от сектор "Инспекторат" контрол върху дейността на администрацията на КУИППД.
history
Чл. 21. (1) Общата администрация подпомага технически дейността на Комисията и на специализираната администрация.
(2) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Общата администрация е организирана в следните дирекции:
1. "Административно-правно обслужване и финанси";
2. "Информационни фондове и управление на собствеността".
history
Чл. 22. (1) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Дирекция "Административно-правно обслужване и финанси" е на пряко подчинение на главния секретар и се състои от три отдела: отдел "Правен", отдел "Човешки ресурси" и отдел "Финансово-счетоводен".
(2) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Отдел "Правен":
1. осъществява правно-нормативно обслужване и процесуално представителство на юридическото лице КУИППД;
2. подготвя заповеди в изпълнение на разпореждания на председателя на комисията;
3. отговаря за законосъобразността на вътрешноадминистративните актове и предлага мерки за предотвратяване на нарушенията;
4. изготвя отговори по постъпили сигнали от физически и юридически лица;
5. изготвя становища по докладни записки на ФД и ТД по въпроси, касаещи дейността им;
6. изготвя официални писма от името на председателя до държавни и общински органи;
7. изготвя проекти на решения за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до обществена информация;
8. участва в работни групи във връзка с изготвянето, изменението и допълнението на вътрешноадминистративни актове;
9. съвместно с други служби извършва подготовката, анализа и оценката на международните споразумения от името на комисията и предлага сключването им;
10. съгласува международната дейност на комисията с други държавни органи;
11. организира процедури по възлагане на обществени поръчки.
(3) (нова, ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Отдел "Човешки ресурси":
1. извършва дейност по управление на човешките ресурси;
2. организира провеждането на кадровия процес в съответствие с устройството и управлението на администрацията на комисията;
3. осъществява централизирано методическо ръководство по подбора, развитието и обучението на служителите;
4. планира и организира повишаване на квалификацията на служителите;
5. разработва и предлага за утвърждаване проекти на структурата, длъжностно и поименно щатно разписание;
6. изготвя договори и заповеди във връзка с възникването, изменението и прекратяването на трудовите правоотношения;
7. разработва и предлага за утвърждаване методика за атестиране на служителите;
8. образува, води и съхранява служебните досиета на служителите в комисията;
9. разглежда заявления на служители по кадрови въпроси и изготвя предложения по тях;
10. издава удостоверителни документи;
11. разглежда жалби и молби на служители по кадрови въпроси и изготвя предложения за решаването им;
12. поддържа и актуализира съществуващите база данни и регистри, свързани с управление на човешките ресурси и на незаетите длъжности.
(4) (нова, ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Отдел "Финансово-счетоводен":
1. съставя консолидиран проект на бюджет и тригодишна бюджетна прогноза на комисията по Единната бюджетна класификация;
2. изготвя месечното разпределение на бюджета по икономически елементи на Единната бюджетна класификация;
3. разработва методология на счетоводната и финансовата политика на комисията по Закона за счетоводството и нормативните актове по бюджетната политика;
4. организира и осъществява счетоводната отчетност по Единната бюджетна класификация и по счетоводни сметки в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, Сметкоплана на бюджетните предприятия и приложимите счетоводни стандарти;
5. осъществява дейностите по разпределянето, контрола и анализа за разходването на средствата от ТД;
6. съставя касови отчети за изпълнението на бюджета, организира, координира, обобщава и изготвя финансов отчет и оборотни ведомости за всеки отчетен период;
7. анализира и администрира разходите, извършвани от комисията;
8. контролира плащанията по сключените договори;
9. осигурява съхранението на счетоводните документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството и вътрешните правила и инструкции;
10. изготвя и съхранява месечните ведомости за работните заплати и извършва плащанията по тях;
11. издава удостоверение за осигурителен доход въз основа на ведомостите на комисията;
12. организира и извършва в установените срокове годишните инвентаризации;
13. изготвя справки за държавни органи.
history
Чл. 23. (1) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Дирекция "Информационни фондове и управление на собствеността" е на пряко подчинение на главния секретар и се състои от два отдела: отдел "Информационни фондове" и отдел "Управление на собствеността".
(2) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Отдел "Информационни фондове":
1. организира и поддържа деловодната система и архива на комисията съобразно действащата нормативна уредба;
2. изгражда информационната и системната среда, необходими за функционирането на създадените автоматизирани информационни фондове;
3. осъществява взаимодействието с автоматизираните информационни системи на други държавни органи и институции;
4. изготвя проекти на вътрешноведомствени актове на комисията в областта на информационно-аналитичната дейност и компютърните информационни технологии;
5. организира и контролира служебната кореспонденция на комисията, както и изпълнението на нормативните изисквания за работа с документи и други информационни носители на класифицирана информация;
6. изгражда, поддържа и актуализира страницата на комисията в интернет;
7. контролира законосъобразността на достъпа на комисията до информационните фондове на други държавни органи съгласно сключените споразумения;
8. изготвя становища по докладни записки на ТД по въпроси, касаещи дейността й;
9. участва в работни групи във връзка с изготвянето, изменението и допълнението на вътрешноадминистративни актове.
(3) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Отдел "Управление на собствеността":
1. организира, отговаря и осъществява контрол за правилното, законосъобразното и ефективното ползване и управление, поддръжката и ремонта на недвижимите имоти и движимите вещи, предоставени на комисията, включително застраховането им съгласно действащото законодателство;
2. приема, съхранява и води отчетност за материалите, предоставени на администрацията;
3. подготвя справки за държавни органи.
(4) (отм., нова, ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Служителят по сигурността на информацията се назначава на основание чл. 20, ал. 2 ЗЗКИ и е на пряко подчинение на председателя на комисията съгласно изискванията по чл. 20, ал. 4 ЗЗКИ.
(5) (нова, ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Завеждащият регистратура класифицирана информация е на пряко подчинение на служителя по сигурността на информацията.
(6) (нова, ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Служителят по сигурността на информацията:
1. ръководи регистратура и архив за класифицирана информация, изпълнява възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи и отговаря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицираната информация;
2. участва съвместно с отдел "Методология, анализ и отчет" в събирането, обработката, систематизирането и анализирането на информацията, която постъпва в комисията във връзка с дейността й.
(7) (нова, ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) В изпълнение на възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи служителят по сигурността на информацията:
1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за охрана чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация;
5. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл. 47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица;
6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в комисията;
7. организира и провежда обучението на служителите в комисията в областта на защитата на класифицираната информация;
8. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация.
Раздел VI.
Защита на класифицираната информация
history
Чл. 24. (1) Служителят по сигурността на информацията се назначава на основание чл. 20, ал. 2 ЗЗКИ е на пряко подчинение на председателя на комисията съгласно изискванията по чл. 20, ал. 4 ЗЗКИ.
(2) Служителят по сигурността на информацията се подпомага от административно звено отдел "Специално деловодство и защита на класифицираната информация", който е на пряко подчинение на председателя на комисията.
history
Чл. 25. (1) Служителят по сигурността на информацията:
1. ръководи съвместно с дирекция "Информационно обслужване и деловодна система" регистратура и архив за класифицирана информация, изпълнява възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи и отговаря за надлежното създаване, обработване, съхраняване и предаване на класифицираната информация;
2. участва съвместно с дирекция "Установяване на имущество, анализи и отчети" в събирането, обработката, систематизирането, съхраняването и анализирането на информацията, която постъпва в комисията във връзка с дейността й.
(2) В изпълнение на възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи служителят по сигурността на информацията:
1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за охрана чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация;
5. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл. 47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица;
6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в комисията;
7. организира и провежда обучението на служителите в комисията в областта на защитата на класифицираната информация;
8. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация.
Раздел VII.
Специализирана администрация
history
Чл. 26. (1) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Специализираната администрация е организирана във функционална и териториални дирекции.
(2) (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Главният секретар, началник-кабинетът, експертите - юристи и икономисти, към кабинета на председателя, вътрешният финансов контрольор, ръководителят и инспекторите в сектор "Инспекторат", началник-отдел и инспекторите в отдел "Методология, анализ и отчет", ръководителят и вътрешните одитори на сектор "Одит", директорът, началник-отдел "Правен", началник-отдел "Финансово-счетоводен", инспекторите юристи и счетоводителите в дирекция "Административно-правно обслужване и финанси", директорът на дирекция "Информационни фондове и управление на собствеността", директорът и инспекторите в дирекция "Установяване, обезпечаване и отнемане на имущество", директорите и инспекторите в териториалните дирекции могат да бъдат само лица с висше икономическо или юридическо образование. Времето, през което изпълняват своите функции, се зачита за стаж по специалността им.
history
Чл. 27. (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Функционална дирекция "Установяване, обезпечаване и отнемане" е на пряко подчинение на главния секретар. Тя подпомага и координира дейността и взаимодействието на териториалните дирекции, като:
1. подготвя, изготвя становища и докладва пред комисията, съвместно с директорите на териториалните дирекции, проекторешенията по внесените доклади за образуване на производството за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност; за налагане на обезпечителни мерки и за отнемане в полза на държавата на имущество, придобито от престъпна дейност;
2. участва при изготвяне на правни становища относно постъпили жалби от проверяваните лица по чл. 24 ЗОПДИППД;
3. координира дейността по извършване на оценка на стойността на установеното имущество с оглед критериите на § 1, т. 2 ЗОПДИППД;
4. установява имущество със значителна стойност в чужбина, придобито от престъпна дейност, извършена на територията на Република България;
5. установява имущество със значителна стойност, придобито от престъпна дейност, извършена в чужбина, която не попада под наказателната юрисдикция на Република България;
6. установява имущество, придобито от престъпна дейност, когато то се намира на територията на Република България и е отправено искане от компетентните органи на друга държава, когато това е предвидено в международен договор, по който Република България е страна;
7. осъществява съвместно с териториалните дирекции процесуалното представителство на комисията пред компетентните съдилища в производството по обезпечение и отнемане на имуществото, придобито от престъпна дейност, и исканията до съда по чл. 23, ал. 5 ЗОПДИППД и пред други държавни институции;
8. сезира и координира действията на комисията с изпълнителния директор на Националната агенция за приходите в случаите по чл. 31 ЗОПДИППД, като в тези случаи съхранява събраните в производството по закона доказателства и при необходимост участва в съвместни действия с органите на Министерството на финансите;
9. участва в работни групи във връзка с изготвянето, изменението и допълнението на вътрешноадминистративни актове.
history Чл. 28. (отм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.)
history Чл. 29. (отм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.)
history Чл. 30. (отм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.)
history Чл. 31. (отм., ДВ, бр. 83 от 2009 г., в сила от 24.09.2009 г.)
history
Чл. 32. (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Комисията има териториални звена - дирекции (ТД) с териториални бюра (ТБ) към тях, които са с райони на действие по области, както следва:
1. ТД - София;
2. ТД - Благоевград, с ТБ Перник;
3. ТД - Бургас, с ТБ - Сливен;
4. ТД - Варна, с ТБ - Силистра;
5. ТД - Видин, с ТБ - Враца;
6. ТД - Велико Търново, с ТБ - Габрово;
7. ТД - Ловеч, с ТБ - Плевен;
8. ТД - Пловдив, с ТБ - Пазарджик;
9. ТД - Русе;
10. ТД - Хасково, с ТБ - Стара Загора.
history
Чл. 33. (изм., ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Териториалните дирекции:
1. извършват проверки на имуществото на лица, за които са налице условията по чл. 3 ЗОПДИППД за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност;
2. събират и съхраняват доказателства за установяване на произхода и местонахождението на имуществото, за което има данни, че е придобито пряко или косвено от престъпна дейност;
3. изискват съдействие и сведения от всички държавни и общински органи във връзка с проверяваното лице или имущество;
4. изискват и съхраняват предоставените от проверяваните физически лица и лицата, които представляват, управляват или контролират юридическите лица, декларации по чл. 17 ЗОПДИППД;
5. осъществяват процесуалното представителство на комисията пред компетентните съдилища във връзка с производството по налагането на обезпечителни мерки и/или отнемане на имущество, придобито от престъпна дейност, и исканията до съда по чл. 23, ал. 5 ЗОПДИППД и пред други държавни институции;
6. подготвят и представят пред комисията доклади за образуване на производство, за налагане на обезпечителни мерки, мотивирани заключения за отнемане на имущество или за прекратяване на образувано производство, като представят пред комисията всички събрани от тях по реда на ЗОПДИППД доказателства;
7. извършват съвместни действия с органите на Държавна агенция "Национална сигурност", Министерството на вътрешните работи, прокуратурата, следствието, Министерството на финансите и др. по повод дейността им;
8. на основание чл. 19 ЗОПДИППД отправят искания до съда за разкриването на банковата тайна по чл. 62, ал. 6, т. 4 от Закона за кредитните институции и тайната по чл. 35, ал. 1 от Закона за пазарите на финансови инструменти и чл. 133 от Закона за публичното предлагане на ценни книжа, когато това е необходимо за целите на дейността на комисията;
9. отправят искания до комисията за еднократно удължаване на срока на извършваната проверка по реда на чл. 15, ал. 2 ЗОПДИППД;
10. осъществяват и други функции, регламентирани с нормативни актове или възложени от комисията.
Раздел I.
Организация на работата на комисията
history Чл. 34. Организацията на работата на комисията се осъществява съгласно устройствения правилник и вътрешните правила за дейността на комисията.
history Чл. 35. Комисията разглежда и решава въпросите от своята компетентност на заседания, свикани от председателя по предварително оповестен от него дневен ред.
history
Чл. 36. (1) Заседанията на комисията се считат за редовни, ако на тях присъстват най-малко трима от членовете на комисията.
(2) Материалите по дневния ред на заседанията по правило се предоставят на членовете на комисията от служителите към кабинета на председателя най-късно в 5-дневен срок преди заседанията.
(3) В заседанията на комисията участва и стенограф-протоколчик. По решение на председателя на комисията с оглед фактическата или правна сложност на преписката в заседанията й може да участва директор на териториална или функционална дирекция, който докладва пред комисията и не участва в гласуването.
(4) Заседанията на комисията се водят от председателя, а когато той отсъства - от заместник-председателя.
(5) Заседанията на комисията започват с установяване на необходимия кворум за вземане на решения.
(6) Комисията се произнася с решения с явно гласуване, взети с мнозинство повече от половината от членовете, като не могат да се делегират правата на отсъстващ член на дру г. Решенията по чл. 9, т. 1, 2, 3 и 4 се мотивират.
(7) Решенията на комисията се подписват от всички членове, участвали в гласуването.
(8) Решенията се считат за взети, след като са подписани от присъстващите членове.
(9) Член на комисията, който не е съгласен с решенията по чл. 9, т. 1, 2 и 3, ги подписва с особено мнение. Особеното мнение се мотивира в тридневен срок от вземане на решението и се прилага към него. В случай, че такова особено мнение не е постъпило, се счита, че е съгласен.
(10) На заседанията се води стенографски протокол.
(11) Протоколите на заседанията на комисията се изготвят най-късно до три дни след провеждане на заседанието и се подписват от членовете на комисията, присъствали на заседанието, и стенограф-протоколчика.
(12) Всеки член на комисията може да поиска поправка на протокола в тридневен срок от изготвянето му.
Раздел II.
Организация на работата на администрацията
history
Чл. 37. (1) Директорите на дирекции ръководят, организират, контролират, координират, отчитат и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция.
(2) Директорите на дирекции:
1. докладват на председателя на комисията или на съответните членове на комисията въпросите, включени във функциите им по чл. 7, т. 2;
2. участват в съвещания и заседания на комисията при условията, предвидени в този правилник;
3. насочват и подписват документи по въпроси, включени във функциите на ръководените от тях дирекции, съгласно предоставените им правомощия;
4. разпределят задълженията, работата и преписките между служителите в дирекциите и контролират хода на преписките и срока по чл. 15, ал. 2 ЗОПДИППД;
5. в рамките на утвърдения от комисията числен състав и бюджетни средства определят конкретните задачи и функционалните връзки на звената в дирекциите;
6. изготвят проекта на годишния бюджет на дирекцията и отчета на неговото изпълнение и ги представят на председателя на комисията;
7. упражняват контрол и осъществяват организация по спазването на вътрешните актове на комисията.
(3) Директорите на териториалните дирекции представят в срок до 31 януари на съответната година отчет за работата на дирекцията за преходната година.
(4) Директорите на дирекции изпълняват и други задачи, възложени им от комисията или нейния председател в кръга на дейността им.
history Чл. 38. Служителите в комисията изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.
history Чл. 39. Председателят, членовете и служителите на комисията са длъжни да не разгласяват обстоятелства и факти, станали им известни при или по повод изпълнение на служебните им задължения.
history
Чл. 40. (1) При осъществяването на своите правомощия органите по чл. 12, ал. 10 ЗОПДИППД имат право да изискват от всички лица, държавни и общински органи сведения и документи, както и извършването на определени действия във връзка с установяването на произхода и стойността на имуществото. Предоставянето на поисканата информация не може да бъде отказано или ограничено по съображения за служебна или търговска тайна.
(2) При осъществяване на правомощията си членовете на комисията и служителите в администрацията й удостоверяват това си качество със служебна карта. Видът на служебната карта се определя от председателя на комисията.
(3) Пропускателният режим, противопожарната охрана и другите специфични разпоредби, свързани с организацията на работа на администрацията на комисията, се определят със заповед на председателя на комисията.
history Чл. 41. Редът за образуване, разпределяне и ползване на средствата за работната заплата, на допълнителните трудови възнаграждения и допълнителното материално стимулиране на комисията и на нейната администрация се определя във вътрешни правила за организация на работната заплата в КУИППД, които се приемат с решение на комисията.
history Чл. 42. На членовете и служителите на комисията ежегодно се осигуряват средства за представително облекло в размер, по ред и при условия, определени с Вътрешните правила за работа на комисията.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
history § 1. Правилникът е приет на основание чл. 12, ал. 11 ЗОПДИППД от Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност на 16 април 2008 г.
history § 2. Правилникът отменя правилника на КУИППД, приет на 1 септември 2005 г., изм. с решение от 26.10.2005 г., решение от 31.05.2006 г., взето с протокол № 36, решение от 7.06.2006 г., взето с протокол № 37, решение от 28.06.2006 г., взето с протокол № 41, решение от 27.09.2006 г., взето с протокол № 48; доп. с решение от 13.12.2006 г., взето с протокол № 57, изм. с решение от 17.01.2007 г., взето с протокол № 59; изм и доп. с решение от 24.01.2007 г., взето с протокол № 60; изм. с решение от 14.02.2007 г., взето с протокол № 63, изм и доп. с решение от 20.06.2007 г., взето с протокол № 81; решение от 5.03.2008 г., взето с протокол № 112; решение от 9.04.2008 г., взето с протокол № 118 (необнародван).
history § 3. (нов, ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 01.07.2011 г.) Правилникът за изменение и допълнение на Правилника за устройството и дейността на КУИППД е приет с Решение № 285 на КУИППД, Протокол № 254 от 8 юни 2011 г. и влиза в сила от 1 юли 2011 г.
history
ПРАВИЛНИК ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА КОМИСИЯТА ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ИМУЩЕСТВО, ПРИДОБИТО ОТ ПРЕСТЪПНА ДЕЙНОСТ
(ОБН., ДВ, БР. 83 ОТ 2009 г., В СИЛА ОТ 24.09.2009 г.)
history § 2. Приетите изменения и допълнения на Правилника за устройството и дейността на КУИППД влизат в сила от 24.IХ.2009 г.