ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП |
УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪНШНИТЕ РАБОТИ
ДВ. бр. 34 от 27.04.2004г.
Обн. ДВ. бр.76 от 29 Август 2003г., изм. ДВ. бр.25 от 26 Март 2004г., изм. ДВ. бр.34 от 27 Април 2004г.
Глава първа.
Общи положения
history Чл. 1. С правилника се определят структурата, функциите и организацията на работата на Министерството на външните работи, наричано по-нататък "министерството", и на неговите организационни структури и административни звена.
history
Чл. 2. (1) Министерството на външните работи е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София, ул. Александър Жендов 2.
(2) Министерството на външните работи е организирано в дирекции, които подпомагат министъра на външните работи при осъществяване на правомощията му, осигуряват технически дейността му и извършват дейности по административното обслужване на гражданите и юридическите лица.
Глава втора.
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА ВЪНШНИТЕ РАБОТИ
Раздел I.
Общи положения
history
Чл. 3. (1) Министърът на външните работи, наричан по-нататък "министъра", е централен едноличен орган на изпълнителната власт.
(2) Министърът ръководи и представлява Министерството на външните работи.
history
Чл. 4. (1) (Изм. - ДВ, бр. 34 от 2004 г.) При осъществяването на политическата програма на правителството, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията си министърът се подпомага от петима заместник-министри и главен секретар.
(2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и на главния секретар и определя техните функции.
(3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната, когато е в командировка в страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед заместник-министър.
history
Чл. 5. (1) Министърът е централен едноличен орган на изпълнителната власт, който непосредствено провежда външната политика на Република България.
(2) Министърът:
1. осъществява външната политика на Република България в отношенията й с други държави и осигурява поддържането и развитието на политическия диалог и сътрудничеството в търговско-икономическата, финансовата, културната и научната област;
2. поддържа и развива дипломатическите и консулските отношения на Република България с други държави;
3. ръководи работата на дипломатическите и консулските представителства на Република България и дава указания на ръководителите на тези представителства за осъществяване на обща координация на дейностите по линия на други министерства и ведомства в чужбина;
4. осъществява официалните връзки и работните контакти с акредитираните в Република България дипломатически и консулски представителства и мисии на международните организации и контролира изпълнението на международноправните задължения на Република България към тях като приемаща страна;
5. осъществява представителството на Република България в международните правителствени организации, в които тя членува или се ползва с определен статут;
6. утвърждава позициите и състава на българските делегации, с изключение на правителствените делегации, които участват в работата на международните организации, в които Република България членува или се ползва с определен статут; утвърждава позициите и състава на българските делегации, с изключение на правителствените делегации, които участват в работата на международните дипломатически и други конференции, провеждани под егидата на международни организации; утвърждава отчета за дейността на тези делегации;
7. подготвя и води съгласувано с компетентните министри и ръководители на ведомства преговорите за присъединяване на Република България към многостранни междуправителствени организации, обединения от държави и многостранни структури, както и позициите, целите и задачите на страната при участие в тях;
8. координира и участва в подготовката, сключването и изпълнението на международни договори;
9. извършва регистрацията в ООН и съхранява сключените от българската държава международни договори;
10. защитава правата и интересите на българската държава и на българските граждани и юридически лица в чужбина;
11. предприема дипломатически действия за опазване на българското културно-историческо наследство и паметници в чужбина; наблюдава и направлява дейността на "Ефория за подпомагане на българския манастир "Свети Георги Зограф" и скита "Достойно ест";
12. оказва съдействие на дейността на български институти в чужбина в областта на науката, образованието, културата и информацията;
13. защитава правата и свободите на лицата, принадлежащи към българските национални общности и малцинства, в съответствие с международноправните норми в тази област и с интересите на страната;
14. осъществява междуведомствената координация в областта на външната политика, като:
а) взаимодейства с висшите органи на държавната власт в осъществяването на тяхната международна дейност; координира посещенията на държавни и правителствени делегации на най-високо и високо равнище в Република България и в чужбина, участва в тяхната подготовка и провеждане;
б) взаимодейства с другите министри и ръководители на ведомства по въпросите, свързани с осъществяваното от тях международно сътрудничество, и координира посещения на делегации на министерско равнище в Република България и в чужбина с оглед осигуряване на външнополитическите интереси и приоритети на страната;
15. ръководи, координира и контролира цялостната дейност по присъединяването на Република България към Организацията на Северноатлантическия договор (НАТО);
16. ръководи и контролира цялостната дейност по присъединяването на Република България към Европейския съюз (ЕС), като:
а) ръководи делегацията по преговорите и представя окончателните позиции на Република България по отделните теми на преговорите пред Съвета на министрите на ЕС;
б) представя позициите на Република България в институциите, създадени с Европейското споразумение за асоцииране;
в) внася съвместно с министъра по европейските въпроси в Министерския съвет проекти на решения по въпросите, свързани с присъединяването на Република България към ЕС;
г) контролира конкретното изпълнение от Република България на постигнатите с ЕС договорености;
д) координира програмните приоритети с националния ръководител на помощта, предоставяна от ЕС, в съответствие с приоритетите на процеса на подготовка на страната за членство в ЕС и участва в процесите на наблюдение на усвояването на тази помощ;
17. ръководи и координира цялостната дейност по присъединяването на Република България към Западноевропейския съюз (ЗЕС);
18. организира подбора, подготовката, квалификацията и движението на дипломатическите и административно-техническите кадри, включително на ръководителите на задграничните представителства и почетните консули, както и подбора и представянето на български граждани за служители или експерти в международни правителствени организации; по предложение на заинтересуваните министри и ръководители на ведомства утвърждава статуса и дипломатическия ранг на техните служители в дипломатическите представителства на Република България;
19. участва в работата на Консултативния съвет по национална сигурност при Президента на Република България и на Съвета по сигурността към Министерския съвет;
20. изпълнява и други функции, възложени му със закон или с постановление на Министерския съвет.
(3) При осъществяване на дейността си министърът издава правилници, наредби, инструкции и заповеди.
history
Чл. 6. (1) Министърът образува на свое пряко подчинение политически кабинет.
(2) Политическият кабинет включва заместник-министрите, началника на кабинета, парламентарния секретар и началника на звеното за връзки с обществеността.
(3) В работата на политическия кабинет на министъра участва и министърът по европейските въпроси, който в своята дейност се подпомага от администрацията на Министерството на външните работи.
(4) Работата на кабинета се подпомага от съветници, експертни и технически сътрудници.
history
Чл. 7. (1) Политическият кабинет е организационна структура, която подпомага министъра при формулирането, разработването и изпълнението на конкретни решения за осъществяване на външнополитическата програма на правителството, както и при представянето й пред обществото.
(2) Политическият кабинет има организационни, съвещателни и информационно-аналитични функции, в изпълнение на които:
1. събира, анализира и обобщава информацията, необходима за разработването на политически решения;
2. синтезира оценки и предлага сценарии и прогнози за развитието на външнополитическите отношения;
3. координира информацията и изпълнението на решенията в министерството;
4. осъществява връзките на министъра с обществеността;
5. обменя информация с политическите кабинети на другите министри за изпълнението на правителствената програма.
(3) Политическият кабинет осъществява съвещателните си функции чрез редовни заседания под ръководството на министъра.
history
Чл. 8. (1) Работата на политическия кабинет се организира от началника на кабинета.
(2) Началникът на кабинета:
1. осъществява връзките с Министерския съвет, с министрите и другите държавни органи, с политически и обществени организации и с граждани;
2. съгласува с главния секретар текущата дейност на администрацията;
3. организира и контролира работата на експертните и техническите сътрудници към кабинета;
4. участва в заседанията по общи въпроси на координацията и информационната политика на правителството, организирани от началника на политическия кабинет на министър-председателя, и информира министъра за проведените обсъждания.
history
Чл. 9. Заместник-министрите:
1. участват в работата на политическия кабинет;
2. ръководят, контролират и отговарят за дейността на звената от министерството във връзка с изпълнението на задачите, които са от тяхната компетентност;
3. представляват министерството, заместват и подпомагат министъра в дейността му, когато и както са упълномощени от него и според неговите указания;
4. изпълняват и други служебни задачи, възложени им от министъра.
history
Чл. 10. Парламентарният секретар:
1. организира връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и при необходимост го представлява пред тях;
2. осигурява всички материали от дейността на Народното събрание и неговите комисии;
3. участва в разработването на проекта на законодателна програма на министерството и координира нейното изпълнение;
4. дава периодично информация за дебатите, обсъжданите въпроси и решенията на комисиите и подпомага началника на политическия кабинет при формулирането на конкретните задачи на кабинета и администрацията на базата на тази информация;
5. уведомява лично министъра за всички предложения в текстовете на законопроекти, които са от неговия ресор или от които министерството е заинтересувано;
6. събира обратна информация за ефекта от приетите закони и решения и я предоставя за анализ и оценка на началника на политическия кабинет;
7. участва с парламентарните секретари на другите министерства в заседанията по въпроси на общата координация и планиране, организирани от парламентарния секретар на Министерския съвет.
history
Чл. 11. Говорителят на министерството:
1. изразява според инструкциите на министъра публично позициите на Република България по външната политика на страната и по международни въпроси;
2. подпомага министъра при осъществяването на политическите публични изяви;
3. подготвя и съвместно с дирекция "Информация и връзки с обществеността" разпространява до дипломатическите и консулските представителства в Република България, до дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина и до средствата за масово осведомяване официална информация за дейността на министъра и на министерството;
4. работи с дирекция "Информация и връзки с обществеността" в тясна координация, регулирана от министъра.
Раздел IV.
Взаимоотношения на министъра с другите държавни органи
history
Чл. 12. (1) Министърът осъществява своите правомощия във взаимодействие с другите министри и органи на изпълнителната власт, както и с Народното събрание и с Президента на Република България за провеждане на единната държавна външна политика.
(2) Министърът координира международното сътрудничество в търговско-икономическата, финансовата, културната и научната област, осъществявано от другите държавни органи, които задължително съгласуват с него действията си и подготовката на решения.
(3) Министърът издава актове съгласувано с други министри и съгласува издаваните от тях актове в случаи, определени със закон или с постановление на Министерския съвет.
(4) Министърът сам или съвместно с други министри разработва и внася за приемане от Министерския съвет:
1. проекти на международни договори, конвенции и спогодби;
2. проекти на нормативни актове, разпореждания и решения.
(5) Министърът внася предложения за назначаване на посланици и генерални консули в чужбина.
(6) Министърът представя в Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на министерството.
Глава трета.
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА ПО ЕВРОПЕЙСКИТЕ ВЪПРОСИ
history
Чл. 13. Министърът по европейските въпроси осигурява провеждането на единна съгласувана политика на Република България по всички въпроси на отношенията с ЕС, като:
1. координира конкретното изпълнение от Република България на постигнатите с ЕС договорености;
2. осъществява системно наблюдение, координира и хармонизира дейността на дирекциите по евроинтеграция към другите министерства и ведомства;
3. координира кореспонденцията на отделните министерства и ведомства с институциите на ЕС и с Мисията на Република България към Европейските общности в Брюксел;
4. определя национален координатор за връзки с Бюрото за техническо подпомагане при обмена на информация (TAIEX Office) към Генералната дирекция "Разширяване на Европейската комисия";
5. утвърждава ръководителите и състава на делегациите по отделните сектори за водене на диалога по предложение на съответния министър или ръководител на водещо ведомство;
6. изготвя окончателния проект на Националната програма за приемане достиженията на правото на Европейските общности по предложение на работните групи и го внася в Съвета по европейска интеграция за разглеждане.
Глава четвърта.
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО
Раздел I.
Общи положения
history
Чл. 14. (1) Министерството е структурирано в 23 дирекции и инспекторат.
(2) В структурата на министерството по ал. 1 се включват и дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 25 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 34 от 2004 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена по ал. 1 е 1936 щатни бройки.
(4) Числеността на отделните организационни структури и административни звена по ал. 1 е посочена в приложение № 1.
history Чл. 15. Министърът утвърждава структурата на административните звена, длъжностното разписание, поименното разписание на длъжностите и работните заплати и длъжностните характеристики на служителите по предложение на ръководителите на административните звена.
history
Чл. 16. Главният секретар ръководи, координира и контролира оперативното функциониране на администрацията, като:
1. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена на министерството;
2. отговаря за условията за нормална и ефективна работа на звената в министерството;
3. осигурява организационната връзка между политическия кабинет и звената в администрацията в рамките на своите правомощия;
4. отговаря за работата и контрола по съхраняването на документите и опазването на държавната и служебната тайна;
5. координира и контролира дейността по стопанисването и управлението на държавната собственост, предоставена на министерството за стопанисване и управление;
6. изпълнява и други функции, възложени му от министъра;
7. участва заедно с главните секретари на другите министерства в работата по общата координация и планиране, организирани от главния секретар на Министерския съвет.
history
Чл. 17. (1) Инспекторатът е на пряко подчинение на министъра.
(2) Инспекторатът осъществява контрол върху дейността на министерството и на създадените към министъра други административни звена, както и предварителен финансов контрол.
(3) Инспекторатът:
1. извършва планови и тематични проверки по заповед на министъра;
2. информира министъра за констатациите от направените проверки и прави предложения за отстраняване на нарушенията;
3. контролира спазването на предписанията на компетентните органи при извършени проверки и вътрешни одити;
4. дава становища по въпроси, свързани с финансовата и административната дисциплина;
5. участва в изготвянето на проекти на инструкции, наредби и указания.
history
Чл. 18. Общата администрация е организирана във:
1. дирекция "Човешки ресурси";
2. дирекция "Канцелария и архив";
3. дирекция "Правно-нормативно обслужване";
4. дирекция "Финансово-стопански дейности";
5. дирекция "Управление на собствеността";
6. дирекция "Информация и връзки с обществеността".
history
Чл. 19. Дирекция "Човешки ресурси":
1. организира, планира и осъществява подбора и квалификацията на служителите на министерството, включително на дипломатическите и консулските представителства;
2. поддържа кадрова информационна система и картотека с личните и кадровите дела на служителите в министерството;
3. оформя и представя на министъра предложения за движение в ранг на дипломатическите служители;
4. изготвя доклади и предложения до Атестационната комисия на министерството за ротацията на дипломатически, административни и технически служители;
5. изготвя становища за промени в структурата и състава на структурните звена в министерството и в дипломатическите и консулските представителства;
6. подготвя и оформя документите, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения;
7. разработва длъжностно разписание и поименно разписание на длъжностите и работните заплати на служителите в министерството;
8. издава и заверява служебни и трудови книжки и удостоверения за служебен и трудов стаж на служителите в министерството;
9. осигурява методическо и организационно съдействие при дейността по разработване и актуализиране на длъжностните характеристики и организира атестирането на служителите в администрацията;
10. осъществява дейности в рамките на своята компетентност по привеждане в изпълнение на влезлите в сила съдебни решения за възстановяване на работа на служители, на които прекратяването на трудовото или служебното правоотношение с министерството е било признато за незаконно.
history
Чл. 20. Дирекция "Канцелария и архив":
1. организира, осъществява и контролира движението на входящата, изходящата и вътрешната кореспонденция с изключение на кореспонденцията на определени от министъра структурни звена със самостоятелни деловодства;
2. комплектува, обработва, съхранява и организира използването на документите от архивния фонд на министерството, както и на лични фондове;
3. оказва методическа помощ и контрол върху деловодната и архивната работа в структурните звена на министерството със самостоятелни деловодства и на дипломатическите и консулските представителства;
4. комплектува, обработва и предоставя за ползване библиотечния фонд на министерството;
5. приема, обработва, препраща по компетентност и изпраща отговори на писма, жалби, сигнали и молби на граждани, подадени чрез Приемната на министерството.
history
Чл. 21. Дирекция "Правно-нормативно обслужване":
1. оказва съдействие по правни въпроси на министъра, главния секретар и на структурните звена в министерството;
2. осъществява процесуално представителство пред съдилищата и други юрисдикции по дела, по които страна е министерството или министърът по европейските въпроси;
3. анализира и обобщава състоянието на заведените от и срещу министерството дела;
4. дава устни и писмени становища относно правните основания за изпълнението на влезли в сила съдебни решения и съгласува за законосъобразност издадените във връзка с това заповеди;
5. предприема необходимите правни действия по събиране вземанията на министерството;
6. съгласува за законосъобразност трудовите договори и административните актове, свързани с възникването, изменянето и прекратяването на трудовите и служебните правоотношения на служителите в министерството;
7. дава устни и писмени становища относно правните основания за налагане на дисциплинарни наказания на служителите и за търсене на имуществена отговорност от виновните длъжностни лица;
8. съгласува за законосъобразност договорите, по които министерството е страна, с изключение на международните договори;
9. дава устни и писмени становища по правни въпроси във връзка със структурни промени в министерството и съгласува за законосъобразност издадените във връзка с това заповеди;
10. координира работата по подготовката и представянето на документите за участието на министъра в заседанията на Министерския съвет;
11. изготвя становища по проекти на закони и други нормативни актове; участва при подготовката на проекти на нормативни актове; анализира резултатите от прилагането на нормативните актове, свързани с дейността на министерството;
12. осъществява правни действия по привеждане в изпълнение на влезлите в сила съдебни решения за възстановяване на работа на служители, на които прекратяването на трудовото или служебното правоотношение с министерството е било признато за незаконно.
history
Чл. 22. Дирекция "Финансово-стопански дейности":
1. планира, организира и ръководи финансово-счетоводната и материалната отчетност и опазването на държавната собственост в системата на министерството и поделенията му в страната и в чужбина;
2. изготвя проекта на бюджет на министерството;
3. упражнява предварителен и последващ контрол за законосъобразното и ефективно разходване на паричните средства и материалните ресурси;
4. планира и контролира набирането на собствени приходи от държавни ценни книжа и такси, както и разходването им в системата на министерството;
5. осигурява финансово съобразно утвърдените бюджетни кредити издръжката на министерството, в т. ч. на второстепенните разпоредители, и осъществява контрол по изпълнението на утвърдените разчети за финансиране на капиталовите разходи въз основа на поименни списъци за основен ремонт и за придобиване на материални и нематериални дълготрайни активи;
6. методически ръководи, контролира и извършва проверки на финансово-счетоводната дейност, материалната отчетност и дисциплина на второстепенните разпоредители с бюджетни средства;
7. осъществява дейности в рамките на своята компетентност по привеждане в изпълнение на влезлите в сила съдебни решения за възстановяване на работа на служители, на които прекратяването на трудовото или служебното правоотношение с министерството е било признато за незаконно.
history
Чл. 23. Дирекция "Управление на собствеността":
1. ръководи дейностите по придобиването, стопанисването, управлението и разпореждането с недвижими имоти и движими вещи - държавна собственост;
2. организира и осъществява материално-техническото и транспортното осигуряване;
3. осигурява условия за прилагането на Закона за обществените поръчки;
4. осъществява дейности по изготвянето и сключването на договори от компетентността на дирекцията, по които страна е министерството.
history
Чл. 24. Дирекция "Информация и връзки с обществеността":
1. подготвя и координира публичните изяви на министъра, неговите заместници, главния секретар и на служителите в министерството;
2. организира подготовката и провежда информационни кампании по приоритетите на българската външна политика;
3. осигурява официална акредитация на постоянно и временно пребиваващите в страната чуждестранни кореспонденти;
4. подготвя, координира, контролира и анализира дейността на пресаташетата и пресслужбите в българските дипломатически представителства в чужбина;
5. изготвя анализи на базата на информация от представителствата и чуждите средства за масово осведомяване;
6. поддържа и актуализира страницата на министерството в интернет.
history
Чл. 25. Специализираната администрация е организирана във:
1. дирекция "НАТО и международна сигурност";
2. дирекция "Председателство на ОССЕ";
3. дирекция "Евроинтеграция";
4. дирекция "Комуникационна стратегия";
5. дирекция "ООН и Съвет за сигурност";
6. дирекция "Права на човека и международни хуманитарни организации";
7. дирекция "Европа - I";
8. дирекция "Европа - II";
9. дирекция "Европа - III";
10. дирекция "Америка";
11. дирекция "Близък изток и Африка";
12. дирекция "Азия, Австралия и Океания";
13. дирекция "Международно право";
14. дирекция "Държавен протокол";
15. дирекция "Външнополитически анализи и планиране";
16. дирекция "Консулски отношения";
17. дирекция "Защита на дейността и информацията".
history
Чл. 26. Дирекция "НАТО и международна сигурност" подпомага министъра в следните области:
1. интеграция в НАТО и участие на Република България в Евроатлантическия съвет за партньорство и в инициативата "Партньорство за мир";
2. европейска политика за сигурност и отбрана;
3. международно сътрудничество в борбата с тероризма;
4. сътрудничество със Западноевропейския съюз;
5. военнополитически аспекти на европейската сигурност и регионалното сътрудничество в областта на сигурността и отбраната;
6. контрол и неразпространение на оръжия за масово унищожение;
7. контрол върху конвенционалните оръжия в регионален и глобален мащаб;
8. въпроси на глобалната сигурност и разоръжаването, които са от компетентността на Първи комитет на Общото събрание на ООН, Комисията по разоръжаването и Конференцията по разоръжаване в Женева;
9. участие на Република България във Васенаарската договореност и в други многостранни и двустранни споразумения за неразпространение и експортен контрол върху търговията с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба.
history
Чл. 27. Дирекция "Председателство на ОССЕ" подпомага министъра в следните области:
1. участие на Република България в Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа (ОССЕ), "тройката" на ОССЕ в периода 2003 - 2005 г. и осъществяване на председателството на организацията през 2004 г.;
2. изпълнение на ангажиментите, произтичащи от участието на Република България в ОССЕ;
3. осъществяване на взаимодействието с другите международни и регионални организации по въпросите на сигурността;
4. запознаване на българската общественост с дейността на ОССЕ и на българското председателство на организацията.
history
Чл. 28. (1) Дирекция "Евроинтеграция", чието оперативно ръководство се координира от министъра по европейските въпроси и главен преговарящ с ЕС, подпомага министъра в следните области:
1. провеждане на преговорите за присъединяване на Република България към ЕС;
2. участие в политическия диалог с ЕС, с неговите институции и със страните членки, с асоциираните страни и страните кандидатки по проблемите на европейската интеграция;
3. интегриране в общите политики на ЕС;
4. интегриране в общата външна политика и политиката за сигурност на ЕС;
5. участието на Република България в институциите, създадени по силата на Европейското споразумение за асоцииране;
6. външноикономическа политика и представителство на Република България в международните икономически организации;
7. формиране на позицията на Република България по реформата на институциите на ЕС и участие в дебатите за бъдещето на ЕС.
(2) Министърът по европейските въпроси и главен преговарящ с ЕС чрез дирекцията осигурява провеждането на единна съгласувана политика на Република България по всички въпроси на отношенията с ЕС и изпълнението на постигнатите договорености по Европейското споразумение за асоцииране; контролира и хармонизира дейността на дирекциите по евроинтеграция към другите министерства и ведомства.
history
Чл. 29. Дирекция "Комуникационна стратегия" подпомага министъра в следните области:
1. планирането, организацията и ръководството в съответствие с решенията на Съвета по европейска комуникация на цялостната дейност в страната и в чужбина по информиране и популяризиране на процеса на подготовка на Република България за членство в ЕС;
2. осигуряване подкрепа на процеса на подготовка на страната за членство в ЕС по линия на двустранните и многостранните отношения на Република България и участието й в международни организации;
3. практическата дейност по координирането на програмните приоритети с националния ръководител на помощта, предоставяна от ЕС, в съответствие с приоритетите на процеса на подготовка на страната за членство в ЕС и участие в процесите на наблюдение на усвояването на тази помощ;
4. разработване на стратегически и програмни документи, свързани с присъединяването на Република България към ЕС и усвояването на средствата по предприсъединителните програми;
5. осъществяване на координация при програмирането и изпълнението на Програма ФАР в сектора за развитието на гражданското общество.
history
Чл. 30. Дирекция "ООН и Съвет за сигурност":
1. подготвя позициите и участието на Република България по общи политически въпроси, по реформата на ООН, по работата на Съвета за сигурност и отношенията между ООН и други международни организации;
2. изготвя становища и позиции по глобални инициативи и нови предизвикателства в света, включително борбата с международния тероризъм, като координира изготвянето на позиции и участва в работата на всички органи на ООН, които обсъждат, правят препоръки и приемат решения или резолюции по тези въпроси;
3. подготвя позициите и участието в дискусиите по икономически, социални, финансови и бюджетни въпроси в Общото събрание на ООН, както и в специализираните икономически организации на ООН;
4. подготвя позициите и участието във всички технически и други специализирани организации на ООН;
5. анализира, разработва и съгласува позиции по възникващи кризи и конфликти, превантивни действия, мироопазващи операции на ООН и по управление на кризи;
6. координира участието на български военни и полицейски контингенти в операции на ООН по поддържане на мира;
7. анализира политиката и практиката на санкции на Съвета за сигурност на ООН и последствията им за трети страни, координира изготвянето на позиции и участва в работата на всички органи на ООН, които обсъждат, правят препоръки и приемат решения или резолюции по санкционната проблематика;
8. анализира новите тенденции и аспекти в областта на международното сътрудничество за целите на развитието, включително на техническото сътрудничество в рамките на ООН чрез нейните специализирани агенции;
9. координира и изготвя позиции по кандидатури за органи на ООН, за специализирани агенции и за други международни организации.
history
Чл. 31. Дирекция "Права на човека и международни хуманитарни организации" подпомага министъра в следните области:
1. спазване на общоприетите универсални и регионални стандарти в областта на правата и основните свободи на човека;
2. хармонизиране на българското законодателство и практика с европейските стандарти в областта на правата на човека;
3. сътрудничество с различните контролно-имплементационни/мониторингови механизми по правата на човека;
4. защита на правата на българските общности и малцинства зад граница;
5. участие на Република България в многостранни форуми и изпълнение на задължения и ангажименти, произтичащи от членството на Република България в ООН и организациите от системата на ООН, Съвета на Европа, както и на ангажименти, поети от Република България като страна по международни договори в областта на правата на човека;
6. кандидатури на Република България във връзка с избирането й за член на органи и организации от системата на ООН, ОССЕ и други международни организации в областта на правата на човека;
7. оперативно ръководство на работата на постоянните представителства по въпроси, които са от компетентността на дирекцията;
8. контрол от Комитета на министрите на Съвета на Европа върху изпълнението на решенията на Европейския съд по правата на човека в Страсбург;
9. взаимодействие със структурите на гражданското общество - международни и български, в областта на правата на човека.
history
Чл. 32. Дирекции "Европа - I", "Европа - II", "Европа - III", "Америка", "Близък изток и Африка", "Азия, Австралия и Океания":
1. участват в подготовката и осъществяването на политически посещения между Република България и страните от съответния регион на различни равнища;
2. подготвят и провеждат преговори за сключване на междудържавни политически договори, както и на други двустранни договори с политически характер и следят за тяхното изпълнение;
3. наблюдават и анализират работата на регионалните правителствени организации и правят предложения за участие в техни инициативи;
4. осъществяват контакти, координират и оказват съдействие на български министерства, ведомства, институти и организации при осъществяването на връзките и обмена в съответните сфери от тяхната компетентност;
5. подпомагат министъра при съгласуването на действията и подготовката на решения в сферата на външноикономическата, финансовата, културната и научната политика на Република България по отношение на страните от съответния регион;
6. изготвят обобщени информации, оценки и анализи за вътрешнополитическото и икономическото положение и външната политика на страните от съответния регион и правят предложения за развитие на отношенията с тях;
7. участват в провеждането на политиката по въпросите на българските малцинства и общности и на нашите сънародници, постоянно живеещи в съответните страни, и в дейността по защитата на българското културно и историческо наследство;
8. осъществяват оперативно ръководство и контрол на дейността и информират задграничните представителства в страните от съответния регион при изпълнението на техните задачи;
9. поддържат постоянни контакти с акредитираните в Република България дипломатически представителства на страните от съответния регион.
history
Чл. 33. Дирекция "Международно право":
1. подпомага министъра при провеждането на външната политика на страната с международноправни средства, подготвя предложения за решаване на проблеми от областта на международното право, участва в разработването на концепции с международноправен характер;
2. изготвя становища и участва в подготовката и сключването на международните договори на Република България, дава правни мнения по тълкуването и прилагането им;
3. подпомага министъра при изпълнението на задачите му, произтичащи от действащото законодателство, относно участието на Република България в международни договори и го уведомява за случаите на несъобразяване, като прави съответни предложения;
4. извършва международноправен анализ и прави предложения за решаване на въпросите от международноправен характер, възникнали в процеса на работата на дипломатическите представителства на Република България в чужбина, дава консултации от международноправно естество;
5. оказва съдействие за защита на интересите и правата на българската държава по отношение на държавната територия, на пространствата, върху които тя упражнява своята териториална юрисдикция, както и за защита на правата на Република България в пространствата извън националната юрисдикция на държавите;
6. осигурява изготвянето на правителствени становища по проблемите, разглеждани от Шестия комитет на Общото събрание на ООН, и участва в неговата работа;
7. изготвя проектите на позиции на правителството по кандидатури за международни служители в органи и организации, които се занимават с правни проблеми, както и мнения по кандидатури за съдийския състав на Международния съд на ООН и на други международни съдебни органи;
8. взаимодейства с Министерството на вътрешните работи и го подпомага в изпълнението на задачите, произтичащи от членството на Република България в ИНТЕРПОЛ;
9. въз основа на решение на Министерския съвет изготвя пълномощни за водене на преговори и за подписване на международни договори, както и за участие в международни конференции и други международни форуми;
10. подпомага министъра при изпълнението на функциите по съхраняване и регистриране на международните договори, по които Република България е страна, както и при изпълнението на депозитарни функции.
history
Чл. 34. (1) Дирекция "Държавен протокол" изпълнява дейността, която обхваща дипломатическия протокол и държавния церемониал.
(2) При осъществяване на дипломатическия протокол дирекция "Държавен протокол":
1. осигурява официалната дипломатическа кореспонденция;
2. съставя, актуализира и разпространява Справочника на дипломатическия корпус в Република България, списъка на чуждестранните държавни глави, правителствени ръководители и ръководители на международни организации и на чуждестранни представителства;
3. осигурява изпълнението на дипломатическите церемонии при посрещане на новоназначен извънреден и пълномощен посланик при пристигането му в страната, връчване на акредитивни писма на президента на републиката от новоназначен извънреден и пълномощен посланик, прощални срещи, награждаване и изпращане при окончателно отпътуване на извънреден и пълномощен посланик от страната, подписване на официални документи;
4. осигурява предоставянето на дипломатическите привилегии и имунитети;
5. осигурява протоколното обслужване при назначаването у нас на чуждестранни посланици, военни аташета и генерални или почетни консули, назначаването в чужбина на наши посланици, военни аташета и генерални или почетни консули.
(3) При осъществяване на държавния церемониал дирекция "Държавен протокол":
1. съставя и координира общата програма на официалните посещения у нас и в чужбина на равнище президент на републиката, председател на Народното събрание, министър-председател и министър на външните работи;
2. оказва съдействие при подготовката и провеждането на официални срещи и посещения у нас и в чужбина на равнище президент на републиката и председател на Народното събрание; осигурява подготовката и провеждането на официални срещи и посещения у нас и в чужбина на равнище министър-председател и министър на външните работи;
3. съставя и координира с другите структурни звена на министерството програмата на официалните срещи и посещения у нас и в чужбина на министъра;
4. осигурява подготовката и провеждането на официални празници и церемонии с участието на президента на републиката, председателя на Народното събрание, министър-председателя и министъра на външните работи на територията на Република България;
5. определя и контролира реда за използване на държавните символи според изискванията на съответните закони;
6. съхранява и актуализира списъка за подреждане на официалните лица и органите на държавната и местната власт в Република България;
7. следи за изпълнението на Закона за държавния протокол.
history
Чл. 35. Дирекция "Външнополитически анализи и планиране":
1. разработва комплексни въпроси, влизащи в рамките на функционалната компетентност на повече от една дирекция и включващи проблематиката на различни ресори и региони;
2. координира взаимодействието и информационното осигуряване с други ведомства;
3. подпомага министъра при осигуряване единството на външнополитическия курс на Република България при осъществяването на външноикономическата, финансовата, културната и научната политика;
4. координира подготовката на позиции на министерството и национални позиции по различни проблеми;
5. организира и оценява цялостния процес на информационно-проучвателната работа на задграничните мисии;
6. изготвя информационни бюлетини по различни въпроси на външната политика на страната и по глобални международни проблеми;
7. изработва съвместно с дирекция "ООН и Съвет за сигурност" позициите по регионални конфликти, влезли в дневния ред на ООН, изискващи съчетаване на глобалната с двустранната и регионалната проблематика.
history
Чл. 36. (1) Дирекция "Консулски отношения" подпомага министъра при провеждането на външната политика на Република България в областта на консулските отношения, осъществяването на консулските функции, консулското обслужване на български и чуждестранни физически и юридически лица, режима за влизане и пребиваване на чужденци, изготвянето и осъвременяването на нормативната база по консулски въпроси и за присъединяването на страната към европейската "Зона на свобода, сигурност и правосъдие".
(2) Дирекция "Консулски отношения":
1. осъществява дипломатическа защита на интересите на българската държава в отношенията й с други държави и с международни правителствени организации;
2. осъществява дипломатическа и юридическа защита на правата на българските граждани и юридически лица в чужбина;
3. осъществява консулското обслужване на български и чуждестранни физически и юридически лица и прилага режима за влизане и пребиваване на чужденци в страната;
4. съдейства за защита на правата и законните интереси на българите, живеещи извън Република България, за учредяването и дейността на техни организации, насочена към съхраняване и развитие на българската езикова, културна и религиозна традиция, и подпомага Българската православна църква при осъществяването на функциите й зад граница;
5. предприема дипломатически действия за опазване на българските държавни имоти, имущество, културно-историческо наследство и паметници в чужбина;
6. оказва съдействие на българските институти в чужбина в областта на науката, образованието, културата и информацията;
7. изготвя проекти, прави предложения и дава становища по проекти на нормативни актове, регламентиращи консулски въпроси и въпроси от областта "Правосъдие и вътрешни работи" в процеса на уеднаквяването на българското законодателство със законодателството на ЕС;
8. изготвя главните направления, осъществява методическо ръководство и дава практически указания за работата на консулските служби към българските дипломатически представителства;
9. осъществява взаимодействие с компетентните ведомства и институции в страната за провеждане на единна и законосъобразна дейност по консулските въпроси и по-специално по прилагането на визовия режим, на граничния пропускателен контрол и за противодействие на нелегалната миграция и борба с трансграничната престъпност.
history
Чл. 37. Дирекция "Защита на дейността и информацията":
1. организира и контролира изпълнението на мероприятията, свързани с физическата, техническата и противопожарната защита на дипломатическите представителства и на сградата на министерството;
2. упражнява контрол върху програмите за отдаване под наем на имоти извън страната, за наемане, закупуване или строителство на нови сгради и имоти за нуждите на дипломатическите и консулските представителства, както и за извършване на ремонтни дейности в тях;
3. ръководи дейността по организирането и пренасянето на дипломатическата поща между министерството и дипломатическите представителства;
4. осъществява надежден пренос на откритите и закритите съобщения, обменяни между министерството и дипломатическите и консулските представителства;
5. осъществява с криптографски методи и средства обработката на обменяната между министерството и дипломатическите и консулските представителства информация с цел гарантиране защитата на държавната и служебната тайна;
6. изгражда, развива, поддържа и администрира компютърните мрежи в министерството и в дипломатическите представителства;
7. разработва плана за привеждане на министерството в готовност за работа от мирно във военно време, изграждането и поддържането на военновременна автоматизирана система за управление на министерството;
8. организира и контролира дейностите по разработването на плановете за действие на дипломатическите представителства на Република България при извънредни обстоятелства и при привеждане в готовност за работа във военно време;
9. организира мероприятия по отбранително-мобилизационната подготовка и защита на служителите на министерството, членовете на техните семейства в страната и в чужбина и членовете на дипломатическия корпус, акредитиран в Република България, при бедствия, аварии, катастрофи и други кризисни ситуации;
10. организира и контролира работата с документите, съдържащи класифицирана информация.
history
Чл. 38. (1) В изпълнение на функциите и поставените конкретни задачи структурните звена в министерството изготвят становища, отчети, доклади, докладни записки, анализи, програми, концепции, позиции, информации, паметни бележки, проекти на решения по конкретни въпроси, вътрешни актове, проекти на нормативни актове, проекти на международни договори и други документи.
(2) Структурните звена в министерството пряко взаимодействат по въпроси от смесена компетентност, като водещото звено обобщава окончателното становище.
history
Чл. 39. С цел да се осигури съгласуваност и оперативност по дейности, отнасящи се до две или повече структурни звена, се спазва следният ред на работа:
1. обща координация:
а) с резолюция на министъра, заместник-министрите, главния секретар и директорите на дирекции върху документите задължително се посочват водещото звено, конкретните задачи за изпълнение, указанието за съгласуване с други звена, изпълнителят и срокът;
б) водещото звено, посочено на първо място като адресат или в резолюция, е основен изпълнител по възложената задача и главен координатор, който осъществява необходимата съгласуваност между звената; другите звена задължително изпращат на водещото звено своето становище по въпроси от съвместна компетентност;
в) ръководителят на структурното звено, изготвило и съгласувало съответния документ или материал, задължително го подписва или парафира преди внасянето му за подпис от министъра, заместник-министрите и главния секретар;
г) структурни звена, получили документи с резолюция по въпроси, които не са от тяхната компетентност, ги изпращат на компетентното структурно звено;
д) указания, нареждания и информации до всички или до част от дипломатическите представителства на Република България се изпращат от министъра, от заместник-министрите, от главния секретар и от ръководителите на структурните звена в рамките на тяхната компетентност;
е) по въпроси, които не са само от тяхната компетентност, структурните звена водят кореспонденция с дипломатическите представителства след съгласуване с дирекцията, която наблюдава дейността им;
2. субординация:
а) ръководителите на структурните звена докладват на ресорните си заместник-министри или на главния секретар въпросите от своята компетентност, както и изпълнението на възложените им задачи;
б) ръководителите на структурните звена, които са пряко подчинени на министъра, докладват на него;
3. взаимна информираност:
а) аналитични доклади, информации, паметни бележки и други материали от общ характер се предоставят на заинтересуваните структурни звена;
б) структурни звена, получили информация и материали от компетентността и на други звена, съобщават това на заинтересуваните по съответния ред;
4. контрол по изпълнението:
а) общият контрол по изпълнението на поставените задачи се осъществява от министъра, от заместник-министрите и от главния секретар в рамките на тяхната компетентност;
б) ръководителите на структурните звена в министерството осъществяват цялостен контрол върху дейността на звеното, както и по изпълнението на задачите, произтичащи от функционалната им компетентност;
в) контролът по движението на входящата и изходящата кореспонденция се осъществява от дирекция "Канцелария и архив", с изключение на кореспонденцията на определени от министъра на външните работи структурни звена със самостоятелни деловодства.
history
Чл. 40. (1) Работното време на администрацията на министерството е от 9 ч. до 17 ч. и 30 мин. с обедна почивка 30 минути в периода от 12 ч. до 14 ч.
(2) Работното време на дежурните се определя съгласно утвърден график за службите и звената, които дават дежурства, или за служителите, които работят на смени.
(3) На отделни служители в структурни звена може да се определя работно време, различно от работното време по ал. 1.
history Чл. 41. Ръководителите на дипломатическите и консулските представителства утвърждават правилник за вътрешния трудов ред след съгласуване с дирекция "Правно-нормативно обслужване" и дирекция "Защита на дейността и информацията", в който се конкретизират изискванията за изпълнението на функциите на отделните служби и служители, връзките между тях, разпределението на работното време, определянето на дежурствата, почивките и други въпроси, свързани с дейността на представителствата.
history
Чл. 42. (1) Пропускателният режим на министерството се организира и контролира в съответствие с нормативните актове и правилата за влизане и излизане на служителите и на граждани, за внасяне и изнасяне на материали, регламентирани с утвърдена от министъра инструкция.
(2) Дежурният по министерство докладва на главния секретар за извършените нарушения на пропускателния режим в извънработно време.
history Чл. 43. Служителите и членовете на техните семейства могат да приемат ордени, медали или други официални отличия на друга държава само с разрешение на министъра.
history Чл. 44. Служителите в министерството могат да бъдат награждавани с предметни и парични награди на стойност до 3 месечни работни заплати на съответния служител.
history
Чл. 45. (В сила от 01.01.2003 г.) (1) Служителите в министерството получават допълнително месечно възнаграждение съгласно приложение № 2:
1. за дипломатически ранг;
2. за владеене на чужди езици;
3. за работа със секретни материали съгласно заповед на министъра.
(2) Служителите, получаващи допълнително месечно възнаграждение за дипломатически ранг, не получават възнаграждение за владеене на първи и втори чужд език.
history
Заключителни разпоредби
Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл. 42, ал. 4 от Закона за администрацията.
history
Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 62 ОТ 16 МАРТ 2004 Г.ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА УСТРОЙСТВЕНИЯ ПРАВИЛНИК НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪНШНИТЕ РАБОТИ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 186 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2003 Г. (ДВ, БР. 76 ОТ 2003 Г.)
(ОБН. - ДВ, БР. 25 ОТ 2004 Г.)
history § 3. Министърът на финансите да предостави от централния бюджет за 2004 г. допълнителни средства по бюджета на Министерството на външните работи за 2004 г. в размер 4322 хил. лв.
history
§ 4. Сумата по § 3 да се изразходва, както следва:
1. За финансово обезпечаване на промените, произтичащи от разпоредбите на § 1 и § 2, т. 6 - 1972 хил. лв.
2. За техническо обезпечаване на сигурността в централното управление на Министерството на външните работи и в дипломатическите и консулските представителства на Република България в чужбина - 2350 хил. лв.
history § 5. Средствата по § 3 да се осигурят от "Други разходи" по централния бюджет за 2004 г.
history § 6. Министърът на финансите да извърши налагащите се промени по бюджета на Министерството на външните работи за 2004 г.
history § 7. Постановлението се приема на основание чл. 28, ал. 1 от Закона за устройството на държавния бюджет.
history § 8. Постановлението влиза в сила от деня на обнародването му в "Държавен вестник" с изключение на § 2, т. 1, 2, 3 и 4, които влизат в сила от 1 януари 2005 г.
history § 9. Изпълнението на постановлението се възлага на министъра на външните работи и на министъра на финансите.
history (Изм. - ДВ, бр. 25 от 2004 г., изм. - ДВ, бр. 34 от 2004 г.)
history
Обща численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на външните работи - 1936 щатни бройки (Загл. изм. - ДВ, бр. 34 от 2004 г.)
(изм. - ДВ, бр. 34 от 2004 г.) | |
Политически кабинет | 93 |
Главен секретар | 1 |
Инспекторат | 9 |
Обща администрация | 543 |
в т. ч.: | |
Дирекция "Човешки ресурси" | 47 |
Дирекция "Канцелария и архив" | 49 |
Дирекция "Правно-нормативно обслужване" | 22 |
Дирекция "Финансово-стопански дейности" | 134 |
Дирекция "Управление на собствеността" | 264 |
Дирекция "Информация и връзки | |
с обществеността" | 27 |
(изм. - ДВ, бр. 34 от 2004 г.) | |
Специализирана администрация | 1290 |
в т. ч.: | |
Дирекция "НАТО и международна сигурност" | 55 |
Дирекция "Председателство на ОССЕ" | 30 |
Дирекция "Евроинтеграция" | 40 |
Дирекция "Комуникационна стратегия" | 24 |
Дирекция "ООН и Съвет за сигурност" | 32 |
Дирекция "Права на човека и международни | |
хуманитарни организации" | 45 |
(изм. - ДВ, бр. 25 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.) | |
Дирекция "Европа - I" | 122 |
Дирекция "Европа - II" | 155 |
(изм. - ДВ, бр. 25 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.) | |
Дирекция "Европа - III" | 58 |
(изм. - ДВ, бр. 25 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.) | |
Дирекция "Америка" | 46 |
(изм. - ДВ, бр. 25 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.) | |
Дирекция "Близък изток и Африка" | 73 |
(изм. - ДВ, бр. 25 от 2004 г.) | |
Дирекция "Азия, Австралия и Океания" | 49 |
Дирекция "Международно право" | 31 |
Дирекция "Държавен протокол" | 106 |
Дирекция "Външнополитически анализи | |
и планиране" | 15 |
Дирекция "Консулски отношения" | 283 |
(изм. - ДВ, бр. 25 от 2004 г.) Дирекция | |
"Защита на дейността и информацията" | 126 |
Приложение № 2 към чл. 45, ал. 1
№ | Допълнително | Размер на възнаграж- |
по | месечно | дението от средната |
ред | възнаграждение | работна заплата в |
министерството (в %) | ||
1. | За дипломатически ранг: | |
- посланик | 28 | |
- пълномощен министър | 23 | |
- съветник | 18 | |
- първи секретар | 15 | |
- втори секретар | 12 | |
- трети секретар | 9 | |
- аташе | 6 | |
2. | За владеене на чужд език: | |
- руски, украински, чешки, | 8 | |
словенски, словашки, полски, | ||
сърбохърватски, немски, | ||
английски, френски, испански, | ||
португалски, италиански, румънски | ||
- гръцки, турски, албански, | 10 | |
унгарски, фински, норвежки, | ||
датски, шведски, литовски, | ||
латвийски, естонски, хо- | ||
ландски, фламандски, армен- | ||
ски, грузински, казахски, узбекски | ||
- японски, китайски, виет- | 12 | |
намски, лаоски, кхмерски, | ||
монголски, корейски, арабски, | ||
персийски, хинди, индонезийски, | ||
суахили, иврит | ||
- други неупоменати по- | 10 | |
горе | ||
3. | За работа със секретни ма- | 10 |
териали |