ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП |
НАРЕДБА № 75 ОТ 7 ОКТОМВРИ 2003 Г. ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА НОВИ МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ОТ КАТЕГОРИИТЕ М2, М3, N И ТЕХНИТЕ РЕМАРКЕТА ОТ КАТЕГОРИЯ О ПО ОТНОШЕНИЕ НА МАСИТЕ И РАЗМЕРИТЕ
ДВ. бр. 22 от 18.03.2004г.
Обн. ДВ. бр.22 от 18 Март 2004г.
Глава първа.
Обща разпоредба
history
Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за:
а) одобряване типа на превозни средства (ПС) - моторните превозни средства (МПС) от категории М2, М3, N, и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите;
б) удостоверяване на съответствие с одобрения тип на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите;
2. техническите изисквания към габаритните размери, масите и натоварванията на осите на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О;
3. методите за определяне на регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса, както и техническите изисквания за повдигащите и натоварващите оси.
Глава втора.
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА МПС ОТ КАТЕГОРИИ М2, М3, N И НА РЕМАРКЕТА ОТ КАТЕГОРИЯ О ПО ОТНОШЕНИЕ НА МАСИТЕ И РАЗМЕРИТЕ
Раздел I.
Заявление за одобряване типа
history Чл. 2. Одобряване типа на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите се извършва по реда на глава втора, раздел II или раздел III от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).
history
Чл. 3. (1) За одобряване типа на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите производителят подава заявление до изпълнителния директор на ИА "АА" в съответствие с чл. 3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 1 с приложено към него съдържание.
(3) Всички схеми и чертежи се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, трябва да показват съответните елементи с ясно различими подробности.
(4) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и:
1. ръководство за употреба;
2. протоколи за проведени изпитвания от техническа служба;
3. документ за платена държавна такса.
Раздел II.
Одобряване на типа
history Чл. 4. Производителят представя на техническата служба превозно/ни средство/а, съответстващо/и на характеристиките, посочени в приложение № 1, представително/ни за типа, за който е подадено заявление за одобряване на типа.
history
Чл. 5. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" одобрява типа на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масата и размерите с подадено заявление по чл. 3, когато:
1. превозното средство съответства на информацията по списъка с данни по приложение № 1;
2. са изпълнени изискванията на трета и четвърта глава.
(2) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да одобрява МПС от категории М2, М3, N и ремаркета от категория О с размери, надвишаващи посочените в чл. 14 и 15, когато това се предвижда в международен договор, по който Република България е страна.
history Чл. 6. При одобряване на типа се прилагат разпоредбите на чл. 8, 9 и 12 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
history
Чл. 7. (1) В срок един месец от завършване на процедурите по одобряване типа на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване на типа.
(2) Сертификатът за одобряване на типа се издава по образец, посочен в приложение № 2.
(3) Сертификатът за одобряване на типа се номерира съгласно изискванията за образуване на номера по приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 се попълва съответно "97/27" и "01/85".
(4) За различните одобрени типове превозни средства се издават различни номера.
(5) В случаите по чл. 5, ал. 2 в сертификата за одобряване на типа се посочва международният договор.
history
Чл. 8. Изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаване на сертификат за одобряване типа на МПС от категории М2, М3, N и ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите при условията на чл. 38 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, когато:
1. не са произведени в съответствие с техническите изисквания по трета и четвърта глава;
2. може да създадат сериозен риск за безопасността на движението по пътищата.
history Чл. 9. Изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаване на сертификат за одобряване на типа в случаите по чл. 5, ал. 2, когато се създава сериозен риск за безопасността на движението по пътищата.
history Чл. 10. Изпълнителният директор на ИА "АА" отнема сертификата за одобряване типа на МПС от категория М2, М3, N и ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите при условията на чл. 38 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, когато съответствието с одобрения тип не бъде възстановено, при установяване на несъответствие с одобрения тип в процеса на производство на ПС и при непредставяне на сертификат за съответствие.
history Чл. 11. При изменение на одобрен тип на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите производителят подава заявление за изменение на типа до изпълнителния директор на ИА "АА".
history
Чл. 12. (1) За одобряване на изменения в одобрен тип МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите се прилагат разпоредбите на чл. 21 и 22 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване типа на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите при изменение на одобрения тип по реда на чл. 42 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
history Чл. 13. Мерките за осигуряване на съответствието на продукцията с одобрения тип на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О по отношение на масите и размерите се предприемат в съответствие с разпоредбите на глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
Глава трета.
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ ГАБАРИТНИТЕ РАЗМЕРИ, МАСИТЕ И НАТОВАРВАНИЯТА НА ОСИТЕ НА ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ОТ КАТЕГОРИИ М2, М3, N И О
history
Чл. 14. (1) Допустимите максимални габаритни размери (дължина, широчина и височина) на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О са посочени в чл. 5 от Наредба № 11 от 2001 г. за движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства (ДВ, бр. 65 от 2001 г.).
(2) Допустимата максимална широчина по ал. 1 се отнася и за превозни средства с неподвижно закрепени или сменяеми надстройки с дебелина на страничните стени (включително изолацията), не по-малка от 45 mm, от категории N и O, специално конструирани за превоз на стоки при контролирана температура (хладилно ПС).
(3) При измерване дължината на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О не се включват размерите на:
1. стъклочистачка и стъклоумивател;
2. предни или задни табели с регистрационни номера;
3. митнически пломби и тяхната защита;
4. устройства за закрепване на брезента и тяхната защита;
5. устройства за осветяване и светлинна сигнализация;
6. огледала за виждане назад;
7. помощни устройства за наблюдение на задното пространство;
8. тръби за всмукване на въздух;
9. задни габарити на сменяеми каросерии;
10. стъпала за достъп;
11. гумени буферни ленти;
12. повдигащи платформи, рампи за достъп и друго оборудване, които в прибрано състояние не превишават 200 mm, когато товароносимостта на превозното средство не е увеличена;
13. теглително-прикачни устройства за МПС.
(4) При измерване на широчината на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О не се включват размерите на:
1. митнически пломби и тяхната защита;
2. устройства за закрепване на брезента и тяхната защита;
3. предохранителни сигнални устройства за гумите;
4. издадени гъвкави части на калобраните;
5. устройства за осветяване и светлинна сигнализация;
6. рампи за достъп, повдигащи платформи и друго оборудване за МПС от категории М2 и М3, които в прибрано състояние не са издадени с повече от 10 mm отстрани на превозното средство и ъглите на рампите, насочени напред или назад, са закръглени с радиус не по-малък от 5 mm; ръбовете са заоблени с радиус не по-малък от 2,5 mm;
7. огледала за виждане назад;
8. индикатори за налягането в гумите;
9. прибиращи се стъпала;
10. деформирана част на гумата, непосредствено над точката й на контакт с опорната равнина.
(5) При измерване на височината на МПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О не се включват размерите на:
1. антени;
2. пантографи в изправено положение.
(6) Когато ПС по ал. 5 имат устройство за повдигане на осите, се отчита увеличаването на височината от това устройство.
history
Чл. 15. (1) Допустимата максимална дължина на полуремарке, измерена между централния болт и задната част на полуремаркето, не може да бъде по-голяма от 12,00 m.
(2) При измерване на дължината по ал. 1 не се включва оборудването по чл. 14, ал. 3.
(3) Допустимата максимална дължина на полуремарке, измерена между централния болт и всяка точка от предната част на полуремаркето, не може да бъде по-голяма от 2,04 m.
history
Чл. 16. (1) Когато измерените от техническата служба габаритни размери се различават от посочените от производителя за съответните технически конфигурации за типа, за целите на чл. 14 и 15 се използват измерените от техническата служба стойности.
(2) В случаите по ал. 1 техническата служба може да извърши допълнителни измервания на образци на МПС, различни от предоставените от производителя.
history
Чл. 17. (1) Масата на превозното средство, предоставено на техническата служба в готовност за движение, и нейното разпределение между осите се измерва, когато то е в неподвижно състояние и неговите колела са праволинейно разположени.
(2) Когато измерената маса на превозно средство от категории:
1. N2 , N3 , O3, O4, M2 над 3,5 t или M3 се различава с не повече от 3 % от масата, посочена от производителя за съответните технически конфигурации за типа, за изчисленията се използват масата на превозното средство в готовност за движение и нейното разпределение между осите, както са посочени от производителя;
2. N1, О1, О2 или М2 до 3,5 t се различава с не повече от 5 % от масата, посочена от производителя за съответните технически конфигурации за типа, за изчисленията се използват масата на превозното средство в готовност за движение и нейното разпределение между осите, както са посочени от производителя.
(3) Когато измерената маса на превозното средство по ал. 2, т. 1 или 2 надвишава съответно с 3 % или 5 % масата, посочена от производителя за съответните технически конфигурации за типа, за изчисления се използват реално измерените маси.
(4) В случаите по ал. 3 техническата служба може да извърши допълнителни измервания на образци на превозни средства, различни от представените от производителя.
history
Чл. 18. (1) За извършване на изчисления за разпределение на масата производителят представя на техническата служба информация в таблична форма за:
1. технически допустимата максимална маса на ПС;
2. технически допустимите максимални маси на осите и групите оси;
3. технически допустимата максимална теглена маса;
4. технически допустимата максимална маса на състава превозни средства.
(2) Информацията по ал. 1 се предоставя за всяка техническа конфигурация за типа превозно средство.
(3) Производителят или техническата служба извършват изчисления за установяване спазването на изискванията, посочени в приложение № 3, за разпределението на масата за всяка техническа конфигурация за типа. Изчисленията се ограничават само за най-неблагоприятните случаи.
history
Чл. 19. (1) При определяне на категорията ПС, посочена в чл. 149 от Закона за движението по пътищата, се използва технически допустимата максимална маса.
(2) При определяне категорията на ремаркета с централна ос и полуремаркета се използва масата, съответстваща на натоварването, приложено на осите, когато превозното средство е натоварено до неговата технически допустима максимална маса.
history
Чл. 20. За всяка една техническа конфигурация на типа превозно средство се определя само една стойност на:
1. технически допустимата максимална маса;
2. технически допустимата максимална маса на ос;
3. технически допустимата максимална маса на група оси;
4. технически допустимата максимална теглена маса;
5. технически допустимата максимална маса в теглича на ПС;
6. технически допустимата максимална маса в теглича на полуремарке или ремарке с централна ос.
history
Чл. 21. (1) Техническата служба проверява дали комплектованото, напълно комплектованото превозно средство или седловият влекач без седло могат да бъдат разглеждани като превозни средства с повишена проходимост.
(2) За некомплектовани превозни средства проверката по ал. 1 се извършва по искане на производителя.
history
Чл. 22. (1) Всяко МПС и всяко полуремарке трябва да може да завие във всяка посока по кръгова траектория 360 °С в обсега на зона, определена от две концентрични окръжности. Външната окръжност е с радиус 12,50 m, а вътрешната - 5,30 m.
(2) Външните точки на превозното средство не трябва да се издават извън окръжностите по ал. 1.
(3) Разпоредбата на ал. 2 не се прилага за изпъкналите части на оборудването по чл. 14, ал. 4.
(4) За МПС и полуремаркета с устройство за повдигане на осите разпоредбите на ал. 1, 2 и 3 се прилагат и за ос/оси в повдигнато положение.
(5) Спазването на изискванията по ал. 1, 2, 3 и 4 се проверява по реда, посочен в приложение № 4.
(6) Спазването на изискванията по ал. 1-4 могат да бъдат проверявани по искане на производителя с точни равностойни изчисления или геометрични методи.
history Чл. 23. Технически допустимата максимална теглена маса за МПС от категории М2 и М3 е не по-голяма от 3,5 t.
history
Чл. 24. (1) Технически допустимата максимална маса в прикачното устройство на МПС, предназначено да тегли ремарке с централна ос и с технически допустима максимална теглена маса, надвишаваща 3,5 t, е равна на по-малката от двете стойности:
1. най-малко 10 % от технически допустима максимална теглена маса на МПС;
2. хиляда килограма.
(2) Към технически допустимата максимална теглена маса на МПС, различни от влекачи, се включва и една от следните стойности:
1. масата на теглително-прикачното устройство, ако е монтирано от производителя, или
2. допустимата максимална маса на теглително-прикачното устройство, ако то не е монтирано от производителя.
history
Чл. 25. (1) Технически допустимата максимална маса в прикачното устройство на МПС, предназначено да тегли ремарке с централна ос и с технически допустима максимална теглена маса, която не надвишава 3,5 t, е равна на по-малката от двете стойности:
1. най-малко 4 % от технически допустима максимална теглена маса на МПС;
2. двадесет и пет килограма.
(2) За МПС, различни от влекачи, се прилага разпоредбата на чл. 24, ал. 2.
history
Чл. 26. (1) Производителят осигурява ръководство за употреба за МПС с технически допустима максимална маса до 3,5 t.
(2) Ръководството за употреба съдържа подробно описание на монтажа на прикачното устройство на МПС, включително и:
1. технически допустимата максимална маса в прикачното устройство на МПС;
2. допустимата максимална маса на прикачното устройство;
3. местата за монтиране на прикачното устройство;
4. допустимия максимален надвес на прикачното устройство.
history Чл. 27. Моторни превозни средства, теглещи ремарке и натоварени до тяхната технически допустима максимална маса на състава, трябва да могат да потеглят пет пъти в рамките на 5 минути при изкачване по стръмен наклон, не по-малък от 12 %.
history Чл. 28. Моторните превозни средства трябва да притежават минимална мощност на двигателя 5 kW за всеки тон от технически допустимата максимална маса на състава превозни средства.
history
Чл. 29. (1) Техническата служба по искане на производителя проверява дали дадено окачване е еквивалентно на пневматичното окачване за задвижваща/и ос/оси на превозното средство.
(2) Окачването е еквивалентно на пневматичното, когато отговаря на изискванията, посочени в приложение № 5.
(3) Коефициентът на затихване и честотата на вертикалното трептене на окачването се измерват съгласно приложение № 6.
Глава четвърта.
ОПРЕДЕЛЯНЕ НА РЕГИСТРАЦИОННА/ЕКСПЛОАТАЦИОННА ДОПУСТИМА МАКСИМАЛНА МАСА И ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ПОВДИГАЩИТЕ И НАТОВАРВАЩИТЕ ОСИ
Раздел I.
Определяне на регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса
history
Чл. 30. (1) За всяка конфигурация на типа производителят на превозното средство може да определи съвкупност от предвидени регистрационни/експлоатационни допустими максимални маси на превозното средство, регистрационни/експлоатационни допустими максимални маси на ос, на групи оси, регистрационни/експлоатационни допустими максимални теглени маси и регистрационни/експлоатационни допустими максимални маси на състав от ПС, така че те да могат да се проверят при одобряване типа на ПС.
(2) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя за всеки тип ПС регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса, като спазва допустимата максимална маса съгласно Наредба № 11 за движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства (ДВ, бр. 65 от 2001 г.).
(3) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да разреши прилагането на технически изисквания, различни от посочените в раздел II за полуоси или носещи товара оси, когато това се предвижда в международен договор, по който Република България е страна.
(4) Различните регистрационни/експлоатационни допустими максимални маси се определят от ИА "АА" съгласно чл. 18.
history
Чл. 31. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса за дадено превозно средство, като:
1. за дадена техническа конфигурация на типа ПС може да бъде посочена само една регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса;
2. допустимата регистрационна/експлоатационна максимална маса се определя като най-голямата маса, чиято стойност е по-малка или равна на технически допустимата максимална маса и е по-малка или равна на съответната регистрационна/експлоатационна максимална маса за ПС и отговаряща на изискванията на чл. 30; по искане на производителя може да се разреши по-малка регистрационна/експлоатационна максимална маса.
(2) В случаите по ал. 1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи по-голяма маса в границите на технически допустимата максимална маса на превозното средство при:
1. превоз на неделим товар;
2. извършване на определени транспортни операции от национално значение.
(3) При определянето на регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса изпълнителният директор на ИА "АА" може да не вземе предвид монтираните гуми.
history
Чл. 32. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да разреши във връзка с определени технически изисквания, посочени в съответната наредба по чл. 138, ал. 4 ЗДвП, действителната стойност на регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса да се използва за определяне на категорията на ПС, когато това се предвижда в международен договор, по който Република България е страна.
(2) За определяне на категорията на ремаркета с централна ос и полуремаркета се използва действителната стойност на масата, съответстваща на натоварването на осите, когато ПС е натоварено до неговата регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса.
history
Чл. 33. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на ос, като:
1. за всяка ос на дадена техническа конфигурация на типа ПС може да бъде посочена само една регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса;
2. регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса на ос се определя като най-голямата маса, чиято стойност е по-малка или равна на технически допустимата максимална маса на ос и е по-малка или равна на съответната регистрационна/експлоатационна максимална маса на ос и отговаряща на изискванията, посочени в чл. 30; по искане на производителя може да се определи по-малка регистрационна/експлоатационна максимална маса.
(2) В случаите по ал. 1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи по-голяма маса в границите на технически допустимата максимална маса на ос при:
1. превоз на неделим товар;
2. извършване на определени транспортни операции от национално значение.
history Чл. 34. При определянето на регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса изпълнителният директор на ИА "АА"може да не вземе предвид монтираните гуми.
history
Чл. 35. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса на групата оси, като:
1. за всяка група оси на дадена техническа конфигурация на типа ПС може да бъде посочена само една регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса ;
2. най-голямата маса, чиято стойност е по-малка или равна на технически допустимата максимална маса на групата оси и е по-малка или равна на съответната регистрационна/експлоатационна максимална маса на групата оси и отговаряща на изискванията на чл. 30; по искане на производителя може да се определи по-малка регистрационна/експлоатационна максимална маса.
(2) В случаите по ал. 1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи по-голяма маса в границите на технически допустимата максимална маса на групата оси при:
1. превоз на неделим товар;
2. извършване на определени транспортни операции от национално значение.
history Чл. 36. При определянето на регистрационната/експлоатационната допустима максимална маса изпълнителният директор на ИА "АА"може да не вземе предвид монтираните гуми.
history
Чл. 37. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя регистрационната/експлоатационната допустима максимална теглена маса на дадено превозно средство, като:
1. за дадена техническа конфигурация на типа ПС, с изключение на предвидените по чл. 38, се посочва само една регистрационна/експлоатационна допустима максимална теглена маса;
2. най-голямата маса, чиято стойност е по-малка или равна на технически допустимата максимална теглена маса и е по-малка или равна на съответната регистрационна/експлоатационна максимална теглена маса и отговаряща на изискванията на чл. 30 и приложение № 7; по искане на производителя може да се определи по-малка регистрационна/експлоатационна максимална разрешена маса.
(2) В случаите по ал. 1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи по-голяма маса в границите на технически допустимата максимална теглена маса при:
1. превоз на неделим товар;
2. извършване на определени транспортни операции от национално значение.
history
Чл. 38. (1) За превозни средства, предназначени за теглене на повече от един от видовете ремаркета, посочени в т. 2, 3, 4 и 5 на приложение № 7, се допуска да бъдат определени до три различни регистрационни/експлоатационни допустими максимални теглени маси за всяка техническа конфигурация на типа ПС в зависимост от характеристиките на спирачните системи на ПС, както следва:
1. една регистрационна/експлоатационна допустима максимална теглена маса за ремаркетата без спирачна уредба;
2. една регистрационна/експлоатационна допустима максимална теглена маса за ремаркетата с инерционна спирачна уредба;
3. една регистрационна/експлоатационна допустима максимална теглена маса за ремаркетата със спирачна уредба с продължително действие.
(2) Масите по ал. 1 се определят при спазване на съответните изисквания на т. 2, 3, 4 и 5 на приложение № 7.
(3)Изпълнителният директор на ИА "АА" по искане на производителя може да определи маса, чиято стойност е по-малка от стойността, определена по приложение № 7.
history
Чл. 39. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" определя регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на даден състав превозни средства, като:
1. за дадена техническа конфигурация на типа превозно средство, определено от съвкупността от възможни стойности на точките от списъка с данни по приложение № 1, може да бъде определена само една регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на състава;
2. изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи една регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса върху общия брой предвидени оси на състава; тази маса може да зависи и от други характеристики на състава, включително вида превоз;
3. най-голямата маса, чиято стойност е по-малка или равна на технически допустимата максимална маса на състава и е по-малка или равна на съответните регистрационни/експлоатационни максимално разрешени маси и отговаряща на изискванията на чл. 30; по искане на производителя може да се определи по-малка регистрационна/експлоатационна максимална разрешена маса.
(2) В случаите по ал. 1 изпълнителният директор на ИА "АА" може да определи по-голяма маса в границите на технически допустимата максимална маса на състава при следните случаи:
1. превоз на неделим товар;
2. извършване на определени транспортни операции от национално значение.
Раздел II.
Технически изисквания към повдигащите или натоварващите оси
history
Чл. 40. (1) Не се допуска превишаване на регистрационните/експлоатационните допустими максимални маси на осите или групите оси, когато едно ПС е снабдено с една или повече повдигащи или натоварващи оси.
(2) В случаите по ал. 1 повдигащата или натоварващата ос трябва да се спуска автоматично до опорната равнина, когато най-близката ос/и от групата или предната ос на МПС е/са натоварена/и до нейната/техните регистрационна/и експлоатационна/и допустима/и максимална/и маса/и.
(3) Разпоредбите по ал. 1 и 2 не се прилагат, когато е необходимо да се улесни потеглянето на МПС по хлъзгави повърхности и за да се увеличи сцеплението на гумите по тези повърхности. В тези случаи, за да се увеличи масата на задвижващата ос на ПС, повдигащото устройство може също да задейства повдигаща или натоварваща ос на МПС или на полуремаркето, като се спазват следните условия:
1. масата, съответстваща на натоварването на всяка ос на ПС, може да надвишава съответната максимално разрешена маса на оста до 30 %, при условие че не се надвишава стойността, посочена от производителя за тази специална цел;
2. масата, съответстваща на останалото натоварване на предната ос, е по-голяма от нула в случай на задна натоварена ос на ПС с дълъг заден надвес, за да се избегне повдигането във въздуха на предната част на ПС;
3. полуоста или носещата товара ос се задейства само чрез специално устройство за управление;
4. след като МПС потегли и достигне скорост 30 km/h, оста отново се спуска до опорната равнина или е натоварена отново.
history Чл. 41. В кабината на водача трябва да има монтирана жълта/и контролна/и лампа/и, която да сигнализира, че повдигащата или натоварващата ос/и на МПС или на ремаркето са повдигнати.
history Чл. 42. Всяко устройство за повдигане на осите, монтирано на ПС, както и системите за неговото функциониране, трябва да бъдат проектирани и монтирани по такъв начин, че да са защитени срещу неправилна употреба или неправомерно изменение.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
history
• 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Моторно превозно средство" е всяко ново МПС от категории М2, М3 и N, предназначено за използване на пътя, което има най-малко четири колела и максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 km/h, проектирано и конструирано за превоз на пътници и товари, с изключение на превозни средства, които се движат по релси, тракторите за селското и горското стопанство и всички видове самоходни машини.
2. "Моторно превозно средство от категория N" е:
а) "товарен автомобил" от категории N1, N2 или N3, което е проектирано и конструирано главно за превоз на товари; то може също да тегли ремарке;
б) "теглещо превозно средство" ("влекач") от категории N1, N2 или N3, което е проектирано и конструирано изключително или главно за теглене на ремаркета; теглещи превозни средства са:
аа) "влекач за ремарке" (за теглене на ремарке) от категории N1, N2 или N3, който е проектиран и конструиран изключително или главно за теглене на ремаркета, различни от полуремаркетата; той може да бъде оборудван с товарна платформа;
бб) "седлови влекач" (за теглене на полуремарке), който е проектиран и конструиран изключително или главно за теглене на полуремаркета;
в) "превозно средство със специално предназначение", комплектовано или напълно комплектовано МПС от категория N, различно от товарен автомобил и теглещо МПС;
г) "превозно средство с повишена проходимост", определено в т. 4.1, 4.2 и 4.3 на приложение № 1 на Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
3. "Моторно превозно средство от категория М2 или М3" е:
а) "градски или туристически автобус", предназначен за превоз на пътници, с повече от 8 места за сядане, без мястото на водача, на един или два етажа, съчленен или несъчленен, като "съчленен автобус" е всяко МПС, което се състои от две или повече части, свързани шарнирно; шарнирно съединените части позволяват свободното движение на пътници от едната част в другата;
б) "двуетажен автобус", в който площите за пътниците са разположени поне в една част на две нива, едно върху друго, като в горната част не е предвидена площ за превоз на стоящи пътници;
в) "превозни средства от категории М2 и М3 със специално предназначение", различни от градски и извънградски автобуси.
4. "Превозни средства от категория О" са:
а) "ремарке" - ПС без собствено задвижване, което е проектирано и конструирано, за да бъде теглено от МПС;
б) "полуремарке" - теглено ПС, което е проектирано да бъде свързано към седлови влекач или към теглича и да приложи допълнително вертикално натоварване на теглещото МПС или върху опорната тележка;
в) "ремарке с теглич" - теглено ПС с най-малко две оси, от които най-малко една е управлявана и:
аа) е оборудвано с теглещо устройство, което може да се движи вертикално (спрямо ремаркето);
бб) което не предава значително статично вертикално натоварване на теглещото превозно средство (по-малко от 100 daN); за ремарке с теглич се счита и полуремарке, когато то е прикачено към опорна тележка;
г) "ремарке с централна ос" - ремарке с твърд теглич, където оста (осите) е (са) позиционирана/и близо до центъра на тежестта на ПС (когато е нормално натоварено), така че само малка част от статичното вертикално натоварване - не повече от 10 % от съответната максимална маса на ремаркето или натоварване 1000 daN (която от двете стойности е по-малка), се пренася на теглещото МПС.
5. "Група оси" са оси, които са част от свързани оси. Група от две оси се нарича тандем, а група от три оси - триосен мост. Единична ос се счита за група от една ос.
6. "Размери на превозно средство" са размерите на ПС, базирани на неговата конструкция, както са посочени от производителя, като:
а) "дължина на превозното средство" е размерът, измерен в съответствие с БДС ISO 612-2002, термин № 6.1;
б) "широчина на превозното средство" е размерът, измерен в съответствие с БДС ISO 612-2002, термин № 6.2;
в) "височина на превозното средство" е размерът, измерен в съответствие с БДС ISO 612-2002, термин № 6.3;
г) "дължина на товарната площ" на ПС, различно от седлови влекач за теглене на полуремарке или от полуремарке, е разстоянието от най-предната външна точка на товарната площ до най-задната външна точка на ПС, измерено хоризонтално в надлъжната му равнина; при измерване на разстоянието не се отчитат:
аа) товарната площ пред най-задната точка на кабината;
бб) устройствата, посочени в чл. 14, ал. 3;
вв) издадени хладилни устройства и други приспособления, разположени пред товарната площ.
7. "Маса на превозното средство в готовност за движение" е масата на ПС без товар с каросерия и с теглително-прикачно устройство при теглещи ПС, в готовност за движение, или масата на шасито с кабината, ако производителят не е предвидил каросерия и/или теглително-прикачно устройство (включително охлаждаща течност, маслата, 90 % от горивото, 100 % от други течности, с изключение на използваната вода, инструментите, резервното колело и водача (75 kg), а за градски и туристически автобуси - масата на член от екипажа (75 kg), ако в ПС има място за член от екипажа).
8. "Технически допустима максимална маса (М)" е максималната маса на ПС, базирана на неговата конструкция и експлоатационни характеристики, посочени от производителя.
9. "Технически допустима максимална маса на оста (m)" е масата, съответстваща на допустимото максимално статично вертикално натоварване, приложено от оста върху повърхността на пътя, базирано на конструкцията на ПС и на оста, посочени от производителя.
10. "Технически допустима максимална маса на група оси (m)" е масата, съответстваща на допустимото максимално статично вертикално натоварване, приложено от групата оси върху повърхността на пътя, базирано на конструкцията на ПС и на групата оси, посочени от производителя.
11. "Теглена маса" е масата на ремарке с теглич или на полуремарке с опорна тележка, прикачена към МПС, или масата, съответстваща на натоварването, приложено на осите на ремарке с централна ос или полуремарке, прикачено към МПС.
12. "Технически допустима максимална теглена маса (TM)" е максималната теглена маса, посочена от производителя.
13. "Технически допустима максимална маса в прикачното устройство на МПС" е масата, съответстваща на максимално допустимото статично вертикално натоварване в прикачното устройство, базирано на конструкцията на МПС и/или на теглително-прикачното устройство, посочени от производителя. Тази маса не включва масата на теглително-прикачното устройство, предназначено за монтиране на други ПС.
14. "Технически допустима максимална маса в теглича на полуремарке или ремарке с централна ос" е масата, съответстваща на максимално допустимото статично вертикално натоварване, предавано от ремаркето на теглещото МПС в теглича, посочено от производителя на ремаркето.
15. "Технически допустима максимална маса на състав от превозни средства (МСПС)" е максималната стойност на сумата от масите на натовареното МПС и на натовареното теглено ремарке, базирана на конструкцията на МПС и както е посочена от производителя.
16. "Устройство за повдигане на осите" е устройство, което е постоянно монтирано към ПС с цел да се намали или увеличи натоварването на оста (осите) в съответствие с натовареното състояние на ПС, улесни потеглянето по хлъзгава повърхност на МПС или на състава от ПС с увеличаване натоварването на задвижващата ос:
а) чрез повдигане на колелата от опорната равнина/съответно сваляйки ги на опорната равнина;
б) без повдигане на колелата от опорната равнина (например в случай на пневматични или други системи).
17. "Повдигаща ос" е ос, която може да се повдига или сваля с помощта на устройство за повдигане на оста.
18. "Натоварваща ос" е ос, при която натоварването й може да бъде променяно, без това да изисква повдигането й с устройство за повдигане.
19. "Пневматично окачване" е окачваща система, при която най-малко 75 % от пружинния ефект се причинява от въздушно налягане.
20. "Окачване, прието за еквивалентно на пневматично окачване" е окачваща система за ос или група оси на ПС, съответстваща на изискванията по чл. 29, ал. 2.
21. "Съществени характеристики на конструкцията и дизайна за превозни средства от категории М2 и М3" са посочените в т. 2 на част Б на приложение № 1 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета:
а) шаси/самоносеща каросерия, един/два етажа, твърдо/съчленено (явни и фундаментални разлики);
б) окачване на задвижващата ос: пневматично или еквивалентно/непневматично и нееквивалентно;
в) брой на осите;
не се считат за съществени следните характеристики: базата, конструкцията на осите, окачването, кормилното управление, гумите и съответните модификации на устройството за коригиране на спирачките на осите, добавяне или отстраняване на редуктори при седлови влекачи за теглене на полуремаркета и на товарни автомобили, както и оборудване, свързано с шасито.
22. "Съществени характеристики на конструкцията и дизайна за превозни средства от категория N"са посочените в т. 3 на част Б на приложение № 1 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета:
а) шаси/подов панел (явни и фундаментални разлики);
б) окачване на задвижващата ос: пневматично или еквивалентно/непневматично и нееквивалентно;
в) брой на осите;
не се считат за съществени следните характеристики: базата, конструкцията на осите, окачването, кормилното управление, гумите и съответните модификации на устройството за коригиране на спирачките на осите, добавяне или отстраняване на редуктори при седлови влекачи за теглене на полуремаркета и на товарни автомобили, както и оборудване, свързано с шасито.
23. "Съществени характеристики на конструкцията и дизайна за превозни средства от категория О" са посочените в т. 4 на част Б на приложение № 1 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета:
а) шаси/самоносеща каросерия (явни и фундаментални разлики); ремарке с теглич/полуремарке/ремарке с централна ос;
б) тип на спирачната уредба: без спирачна уредба /инерционна/с продължително действие;
в) брой на осите;
не се считат за съществени следните характеристики: базата, конструкцията на осите, окачването, кормилното управление, гумите и съответните модификации на устройството за коригиране на спирачките на осите, добавяне или отстраняване на редуктори при седлови влекачи за теглене на полуремаркета и на товарни автомобили, както и оборудване, свързано с шасито.
24. "Неделим товар" е товар, който не може да се дели на две и повече части с оглед да бъде превозен, тъй като това деление би довело до излишни разходи или би породило риск от нанасяне на повреди, и който поради своите размери или маса не може да бъде превозван от ПС, чиито размери и маса отговарят на максимално разрешените размери и маси по Наредба № 11 за движение на извънгабаритни и тежки пътни превозни средства.
25. "Регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса" е максималната маса на ПС с товар, при която то може да бъде регистрирано или пуснато в движение по искане на производителя на ПС.
26. "Регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на ос" е максималната маса с товар на оста, посочена от изпълнителния директор на ИА "АА" и при която се регистрира ПС или се пуска в движение по искане на производителя.
27. "Регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на група оси" е максималната маса с товар на групата оси, посочена от изпълнителния директор на ИА "АА" и при която се регистрира ПС или се пуска в движение по искане на производителя.
28. "Регистрационна/експлоатационна допустима максимална теглена маса" е максималната маса, теглена от МПС, посочена от изпълнителния директор на ИА "АА" и при която се регистрира ПС или се пуска в движение по искане на производителя.
29. "Регистрационна/експлоатационна допустима максимална маса на състав от превозни средства" е сума от масите на МПС с товар и неговото ремарке с товар, при която съставът от превозни средства може да бъде регистриран или пуснат в движение по искане на производителя.
30. "Ръководство за употреба" е подробна инструкция от производителя за ползване на ПС от категории М2, М3, N и на ремаркета от категория О с технически допустима максимална маса до 3,5 т.
31. "Превозно средство" е всяко МПС или ремарке, с изключение на МПС от категория М1.
32. "Ремарке" е ПС, предназначено да бъде теглено от МПС. Към ремаркетата се приравняват и полуремаркетата.
33. "Състав от превозни средства (състав)" са механично свързани ПС, които участват в движението по пътищата като едно цяло.
34. "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - местно лице, който е регистриран по Търговския закон, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
history • 2. Наредбата се издава на основание чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.
history • 3. Наредбата влиза в сила от 31 декември 2005 г.
history • 4. Наредбата с приложенията се обнародва като притурка на "Държавен вестник".