ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП |
ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА МНОГОПРОФИЛНИТЕ ТРАНСПОРТНИ БОЛНИЦИ КЪМ МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА И СЪОБЩЕНИЯТА
ДВ. бр. 1 от 04.01.2005г.
Обн. ДВ. бр.59 от 3 Юли 2001г., изм. ДВ. бр.13 от 11 Февруари 2003г., изм. ДВ. бр.1 от 4 Януари 2005г.
Раздел I.
Общи положения
history Чл. 1. С правилника се уреждат устройството и дейността на многопрофилните транспортни болници към Министерството на транспорта и съобщенията.
history
Чл. 2. (1) Многопрофилните транспортни болници са лечебни заведения за активно лечение по чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения.
(2) Многопрофилните транспортни болници са юридически лица на бюджетна издръжка.
(3) Многопрофилните транспортни болници са второстепенни разпоредители с бюджетни кредити към министъра на транспорта и съобщенията.
Раздел II.
Дейности
history
Чл. 3. (1) Многопрофилните транспортни болници извършват:
1. диагностика, лечение и рехабилитация на болни;
2. наблюдение на хронично болни и застрашени от заболяване лица;
3. профилактика на болести и ранно откриване на заболявания;
4. мерки за укрепване и опазване на здравето.
(2) Многопрофилните транспортни болници извършват следните специфични за сферата на Министерството на транспорта и съобщенията дейности:
1. профилактика, диагностика, лечение и рехабилитация на заболявания и състояния, пречещи на изпълнението на професионалните задължения в сферата на съобщенията, както и на заболявания и състояния, свързани с безопасността на движението в железопътния, въздушния, водния и автомобилния транспорт, в това число поддържане на денонощно дежурство за предоставяне на спешна медицинска помощ на моряците и даване на медицински съвети посредством радиовръзка;
2. извършване на медицинска и психологическа експертиза за професионална годност и подбор на кандидатите за работа, на кандидатите при прием в учебните заведения и на работещите в сферата на железопътния, въздушния и водния транспорт и съобщенията, както и извършване на медицинска експертиза и подбор в сферата на автомобилния транспорт;
3. извършване на превантивен медицински контрол и организиране на мероприятия за предпазване на работещите в сферата на транспорта и съобщенията от вредности;
4. освидетелстване, преосвидетелстване и издаване на решения по спорните случаи на преценка по медицински показатели на годността на кандидатите за работа и на работещите в железопътния, въздушния, водния и автомобилния транспорт, в сферата на съобщенията и на водачите на моторни превозни средства;
5. научноизследователска дейност относно медицинските нужди на Министерството на транспорта и съобщенията и в изпълнение на международни споразумения, както и във връзка с разработването на нормативни актове, отнасящи се до специфичните функции на болниците към министерството.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 13 от 2003 г.) Националната многопрофилна транспортна болница "Цар Борис III" осъществява и:
1. дейност по издаване на окончателни експертни решения за професионална годност на кандидатите за работа в системата на Министерството на транспорта и съобщенията и на водачите на моторни превозни средства;
2. подготовка на докторанти по специфични медицински проблеми в областта на транспорта и съобщенията след институционална и програмна акредитация по реда на Закона за висшето образование;
3. осъществяване на следдипломно обучение на медицински специалисти по специфични медицински проблеми в областта на транспорта и съобщенията;
4. издаване на свидетелства и удостоверения за професионална квалификация за осъществено обучение по предварително одобрени от Медицинския съвет на болницата планове за лекари на кораби и лекари в предпътни и спешни кабинети, обслужващи железопътния, автомобилния и въздушния транспорт и съобщенията;
5. специфични функции на методическо ръководство, координация и контрол върху дейността на многопрофилните транспортни болници към Министерството на транспорта и съобщенията;
6. издаване на указания за зареждане и съхраняване на лекарствени средства, медицински консумативи и инструментариум във всички видове транспортни средства и кабинети, обслужващи структурите на Министерството на транспорта и съобщенията.
(4) Многопрофилните транспортни болници извършват обучение на студенти и следдипломно обучение на медицински специалисти.
history
Чл. 4. (1) Дейностите по чл. 3, ал. 1 се извършват за служителите на:
1. Министерството на транспорта и съобщенията;
2. второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра на транспорта и съобщенията.
(2) Дейностите по чл. 3, ал. 1 се извършват и за други лица по ред, определен със заповед на директора на болницата.
Раздел III.
Структура
history
Чл. 5. (1) Многопрофилните транспортни болници се състоят от 4 функционално обособени структурни блока:
1. консултативно-диагностичен, който включва:
а) приемно-консултативни кабинети;
б) медико-диагностични и медико-технически лаборатории;
в) отделения без легла или кабинети за функционална и образна диагностика;
2. стационарен, който включва клиники и/или отделения с легла;
3. болнична аптека;
4. административно-стопански.
(2) В многопрофилните транспортни болници функционират транспортни областни лекарски експертни комисии (ТОЛЕК), чийто състав се определя със заповед на директора на болницата.
(3) В Националната многопрофилна транспортна болница "Цар Борис III" функционират и:
1. Транспортна централна лекарска експертна комисия (ТЦЛЕК), чийто състав се определя със заповед на министъра на транспорта и съобщенията;
2. Комисия за авиомедицинско освидетелстване (КАМО), чийто състав се определя със заповед на директора на болницата;
3. (нова - ДВ, бр. 13 от 2003 г.) експертно-консултативни отделения на територията на страната, извършващи функциите по чл. 3, ал. 2, т. 2, 3 и 4 за съответния район на страната, който обслужват.
history Чл. 6. Числеността на персонала във функционално обособените структурни блокове се определя в рамките на общата численост със заповед на директора на болницата.
history
Чл. 7. (1) Многопрофилните транспортни болници се ръководят от директори, назначени от министъра на транспорта и съобщенията въз основа на конкурс, проведен по реда на раздел IV от Кодекса на труда.
(2) Директор може да бъде лице, което:
1. притежава висше образование по медицина;
2. притежава призната медицинска специалност;
3. притежава квалификация по здравен мениджмънт.
history
Чл. 8. (1) Директорът:
1. управлява болницата и се разпорежда с бюджетните кредити;
2. представлява болницата пред трети лица;
3. е работодател на работещите в болницата и утвърждава длъжностното и поименното щатно разписание;
4. изготвя и представя на министъра на транспорта и съобщенията план за дейността на болницата и нейната икономическа ефективност през финансовата година;
5. извършва структурни и организационни промени в болницата в рамките на предвидената в правилника структура;
6. възлага на началниците на клиники, отделения и лаборатории изпълнението на финансовия и медицинския план на ръководените от тях структури;
7. свиква медицинския съвет на болницата;
8. изготвя и представя на министъра на транспорта и съобщенията доклад за медицинските дейности и разходваните ресурси, както и анализ на ефективността на болницата през финансовата година;
9. обсъжда с представители на синдикатите в болницата въпроси, свързани с работното време, условията и охраната на труда, трудовите възнаграждения и социалната защита в трудовоправните взаимоотношения.
(2) При изпълнение на своите функции директорът се подпомага от заместник-директор/заместник-директори, а при необходимост - и от административен секретар.
(3) При отсъствие на директора той се замества от определен от него заместник-директор.
history
Чл. 9. (1) Главната медицинска сестра:
1. организира, координира и отговаря за качеството на здравните грижи;
2. отговаря за хигиенното състояние на болницата, за дезинфекцията, дезинсекцията и дератизацията;
3. представя на директора анализ и информация за състоянието на здравните грижи в болницата;
4. планира и организира следдипломното обучение на медицинските специалисти в болницата с образователна степен по-ниска от "магистър";
5. свиква съвета по здравни грижи.
(2) Главната медицинска сестра е с образователно-квалификационна степен "бакалавър".
history Чл. 10. Управлението на структурите, осъществяващи медицинските дейности в болницата, се извършва от началник на клиника, отделение, медико-диагностична и медико-техническа лаборатория, старша медицинска сестра.
history
Чл. 11. Началникът на клиника, отделение и лаборатория:
1. предлага и дава съгласие за назначаването и освобождаването на кадрите в повереното му звено;
2. планира, организира, контролира и отговаря за цялостната медицинска дейност в структурата, която ръководи;
3. отговаря за икономическата ефективност на звеното;
4. отговаря за информационната дейност на звеното;
5. планира, организира и ръководи дейностите по учебния процес на студенти и следдипломното обучение на медицинските специалисти в звеното, което ръководи;
6. създава условия за изпълнение на научни програми на болницата в звеното, което ръководи;
7. отчита своята дейност пред директора на болницата.
history
Чл. 12. Със заповед на директора на болницата се създават:
1. медицински съвет;
2. лечебно-контролна комисия;
3. комисия по вътреболнични инфекции;
4. съвет по здравни грижи.
history
Чл. 13. (1) Медицинският съвет е консултативен орган при осъществяване управлението на болницата. Той се състои от началниците на клиники, отделения и медико-диагностични лаборатории, управителя на болничната аптека, председателя на дружеството на съсловната организация на Българския лекарски съюз, Съюза на стоматолозите в България и главната медицинска сестра.
(2) Медицинският съвет се председателства от директора на болницата, който има право на съвещателен глас.
history
Чл. 14. Медицинският съвет консултира:
1. изпълнението на плана за дейността на болницата и неговата медицинска, социална и икономическа ефективност;
2. предложенията на началниците на клиники, отделения и лаборатории за подобряване дейността на техните структури;
3. информационната дейност на болницата и предлага мерки за подобряването й;
4. въвеждането на нови медицински методи и технологии, повишаващи ефективността и качеството на медицинските услуги;
5. програми за научната дейност на болницата.
history Чл. 15. Лечебно-контролната комисия е контролен орган по диагностично-лечебния процес.
history
Чл. 16. Лечебно-контролната комисия:
1. извършва проверки по ефикасността, ефективността и качеството на диагностично-лечебните дейности в болничните звена;
2. произнася се по трудни за диагностика и лечение случаи;
3. контролира спазването на правилата за добра медицинска практика;
4. анализира несъвпадането на клиничната с патологоанатомичната диагноза на починали болни в заведението.
history
Чл. 17. (1) Комисията за борба с вътреболничните инфекции:
1. разработва, обсъжда и приема планове за профилактика на вътреболничните инфекции въз основа на извършени проверки и проучвания;
2. упражнява системен контрол върху състоянието на болничната хигиена и противоепидемичния режим;
3. анализира заболеваемостта от вътреболничните инфекции и предлага решения на директора на болницата;
4. разработва антибиотичната политика на болницата и контролира изпълнението й;
5. контролира регистрацията на вътреболничните инфекции и организира проверки за активното им издирване;
6. разработва програми за повишаване квалификацията на кадрите по вътреболничните инфекции.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 1 от 2005 г., в сила от 01.02.2005 г.) Организацията за недопускане и ранно откриване на вътреболнични инфекции, както и мерките за ликвидирането им се урежда с правилник, съгласуван с регионалната инспекция за опазване и контрол на общественото здраве (РИОКОЗ) и утвърден от директора на болницата.
history
Чл. 18. (1) Съветът по здравни грижи е консултативен орган на главната медицинска сестра по:
1. организацията, координацията, икономическата ефективност и качеството на сестринските грижи;
2. планирането и провеждането на следдипломното обучение на сестринските кадри в болницата.
(2) В съвета по здравни грижи участват старшите сестри на клиниките и отделенията в болницата.
(3) Председател на съвета по здравни грижи е главната медицинска сестра.
history
Чл. 19. (1) В Националната многопрофилна транспортна болница "Цар Борис III" функционира научен съвет, чиято дейност е регламентирана от Закона за научните степени и научните звания и правилника за прилагането му.
(2) Научният съвет се състои най-малко от 7 щатни и не по-малко от 11 хабилитирани лица, които се избират от общо събрание на служителите с научни степени или научни звания.
history Чл. 20. Вътрешният ред в многопрофилните транспортни болници се урежда с правилник, утвърден от директора на болницата.
Раздел V.
Сътрудничество
history Чл. 21. Многопрофилните транспортни болници осъществяват дейността си самостоятелно, както и в сътрудничество с български и чуждестранни лечебни заведения, ведомства и организации.
history Чл. 22. Многопрофилните транспортни болници осъществяват своята научноизследователска и научноприложна дейност в тясно сътрудничество с висшите медицински училища.
history Чл. 23. Многопрофилните транспортни болници участват в национални и международни научни конференции и конгреси и внедряват в практиката си водещия български и чуждестранен опит.
Раздел VI.
Финансиране
history
Чл. 24. Източници за финансиране на многопрофилните транспортни болници са:
1. републиканският бюджет - по отношение на специфичните дейности по чл. 3, ал. 2 и 3;
2. Националната здравноосигурителна каса;
3. доброволните здравноосигурителни фондове;
4. местни и чуждестранни юридически и физически лица.
history
Чл. 25. Приходите на многопрофилните транспортни болници се формират чрез постъпления от:
1. целеви субсидии от републиканския бюджет за:
а) придобиване на дълготрайни материални активи;
б) основен ремонт, свързан с преустройство на болницата;
в) информационни технологии и системи;
2. договори за оказана медицинска помощ;
3. директни плащания от физически и юридически лица, както и по чл. 37, ал. 1 от Закона за здравното осигуряване;
4. възстановяване на направени разходи от трета страна;
5. отдаване под наем на оборудване, помещения и площи съгласно действащото законодателство;
6. обучение на студенти и следдипломно обучение на медицински специалисти;
7. дарения, завещания, помощи и други източници.
history
Заключителни разпоредби
Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл. 35, ал. 3, т. 2 от Закона за лечебните заведения.
Преходни и Заключителни разпоредби
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 351 ОТ 17 ДЕКЕМВРИ 2004 Г. ЗА ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА ХИГИЕННО-ЕПИДЕМИОЛОГИЧНИТЕ ИНСПЕКЦИИ В РЕГИОНАЛНИ ИНСПЕКЦИИ ЗА ОПАЗВАНЕ И КОНТРОЛ НА ОБЩЕСТВЕНОТО ЗДРАВЕ
(ОБН. - ДВ, БР. 1 ОТ 2005 Г.)
history § 12. Постановлението влиза в сила от 1 февруари 2005 г.