| ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП |
НАРЕДБА за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и за ограничаване на последствията от тях
ДВ. бр. 5 от 19.01.2010г.
Обн., ДВ, бр. 39 от 12 май 2006 г., изм., ДВ, бр. 5 от 19 януари 2010 г.
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
history Чл. 1. Наредбата се прилага за предприятия и съоръжения, класифицирани като предприятия и/или съоръжения с нисък рисков потенциал (ПСНРП) или като предприятия и/или съоръжения с висок рисков потенциал (ПСВРП) по реда на чл. 103 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС).
history
Чл. 2. С наредбата се определят:
1. формата и съдържанието на уведомлението за класификация на предприятието като ПСНРП или като ПСВРП;
2. формата и съдържанието на заявлението по чл. 108, ал. 1 ЗООС;
3. формата и съдържанието на доклада за политиката за предотвратяване на големи аварии по чл. 110, ал. 1, т. 1 ЗООС;
4. формата и съдържанието на доклада за безопасност по чл. 110, ал. 2, т. 1 ЗООС;
5. формата и съдържанието на аварийния план на предприятието и/или съоръжението по чл. 110, ал. 2, т. 2 ЗООС;
6. формата и съдържанието на заявлението по чл. 116б, ал. 3 и 116в, ал. 3 ЗООС;
7. формата и съдържанието на преразгледаните и актуализираните документи по чл. 116б и 116в ЗООС;
8. минималните изисквания към съдържанието на информацията по чл. 116а, ал. 1, т. 1 ЗООС;
9. формата и съдържанието на регистъра по чл. 114, ал. 1 ЗООС;
10. организацията на работата на комисиите по чл. 157а ЗООС;
11. съдържанието и формата на годишния план за контролна дейност на комисиите по чл. 157а ЗООС.
Глава втора.
ФОРМА И СЪДЪРЖАНИЕ НА ДОКУМЕНТИТЕ, НЕОБХОДИМИ ЗА ИЗДАВАНЕ НА РАЗРЕШИТЕЛНОТО ПО ЧЛ. 104, АЛ. 1 ЗООС
history Чл. 3. Уведомлението по чл. 2, т. 1 се изготвя от оператора на ПСНРП или ПСВРП по образец съгласно приложение № 1 и се подава до министъра на околната среда и водите в 3 еднообразни екземпляра на хартиен и електронен носител.
history Чл. 4. Заявлението по чл. 2, т. 2 се изготвя от оператора на ПСНРП или ПСВРП по образец съгласно приложение № 2 и се подава до министъра на околната среда и водите в 3 еднообразни екземпляра на хартиен и електронен носител.
history
Чл. 5. (1) Докладът за политиката за предотвратяване на големи аварии по чл. 2, т. 3 се изготвя от оператора на ПСНРП съгласно приложение № 3 и се подава заедно със заявлението по чл. 2, т. 2 до министъра на околната среда и водите в 3 еднообразни екземпляра на хартиен и електронен носител.
(2) Докладът за политиката за предотвратяване на големи аварии съдържа информация за:
1. общите цели и политика по отношение на безопасната експлоатация на предприятието и/или съоръжението;
2. мерките, които операторът трябва да предприеме с цел намаляване на риска от възникване на големи аварии;
3. системата за управление на мерките за безопасност.
history
Чл. 6. (1) Докладът за безопасност по чл. 2, т. 4 се изготвя от оператора на ПСВРП съгласно приложение № 4 и се подава заедно със заявлението по чл. 2, т. 2 до министъра на околната среда и водите в 3 еднообразни екземпляра на хартиен и електронен носител.
(2) Докладът за безопасност съдържа:
1. доклада за политиката за предотвратяване на големи аварии по чл. 5;
2. информация за:
а) околната среда в района на предприятието и/или съоръжението;
б) съоръженията, процесите и дейностите в предприятието;
в) оценката на риска от големи аварии;
г) мерките и средствата за предотвратяване и/или ограничаване на последствията от големи аварии;
3. информация за създадената организация за спазване на правилата и нормите за пожарна безопасност:
а) оценка на риска от пожари;
б) мерките и средствата за предотвратяване и/или ограничаване и ликвидиране на пожари;
в) документите за състоянието на противопожарната автоматика и противопожарните уреди и съоръжения.
history
Чл. 7. (1) Аварийният план на предприятието и/или съоръжението по чл. 2, т. 5 се изготвя от оператора на ПСВРП съгласно приложение № 5 и се подава заедно със заявлението по чл. 2, т. 2 до министъра на околната среда и водите в 3 еднообразни екземпляра на хартиен и електронен носител.
(2) При изготвянето на аварийния план на предприятието и/или съоръжението операторът провежда консултации с физическите и/или юридическите лица, работещи на територията на предприятието и/или съоръжението.
Глава трета.
ФОРМА И СЪДЪРЖАНИЕ НА ДОКУМЕНТИТЕ, НЕОБХОДИМИ ЗА ПРЕРАЗГЛЕЖДАНЕ НА РАЗРЕШИТЕЛНОТО ПО ЧЛ. 104, АЛ. 1 ЗООС
history
Чл. 8. (1) При планирани съществени изменения в предприятието и/или съоръжението операторът подава до министъра на околната среда и водите заявление за преразглеждане на разрешителното по образец съгласно приложение № 6.
(2) Към заявлението по ал. 1 операторът прилага актуализиран доклад за политиката за предотвратяване на големи аварии или актуализиран доклад за безопасност.
history
Чл. 9. В случаите по чл. 116в, ал. 1 и 2 ЗООС операторът подава до министъра на околната среда и водите заявление за преразглеждане на разрешителното по образец съгласно приложение № 6, към което прилага:
1. актуализиран доклад за безопасност и/или актуализиран авариен план, или
2. писмена декларация, че не е необходима актуализация на документите.
history Чл. 10. Актуализираните документи по чл. 8 и 9 се изготвят от оператора съгласно приложения № 3, 4 и 5 и се подават до министъра на околната среда и водите в 3 еднообразни екземпляра на хартиен и електронен носител.
Глава четвърта.
МИНИМАЛНИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ СЪДЪРЖАНИЕТО НА ИНФОРМАЦИЯТА ЗА ПЛАНИРАНИТЕ МЕРКИ ЗА БЕЗОПАСНОСТ И НАЧИНИТЕ НА ПОВЕДЕНИЕ И ДЕЙСТВИЕ В СЛУЧАЙ НА АВАРИЯ И НАЧИНИТЕ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕТО Й
history
Чл. 11. (1) Операторът на ПСВРП предоставя на засегнатата общественост:
1. информация за планираните мерки за безопасност и начините на поведение и действие в случай на авария;
2. доклада за безопасност по чл. 110, ал. 2, т. 1 ЗООС или преработените документи по чл. 110, ал. 6 ЗООС;
3. списък на опасните вещества по чл. 103, ал. 1 ЗООС с изключение на тези, които са обявени за конфиденциална информация по чл. 110, ал. 4 и/или 5 ЗООС;
4. информация относно възможността от възникване на "ефект на доминото".
(2) Операторът предоставя информацията по ал. 1, т. 1 и на обектите с обществено предназначение, които в случай на голяма авария могат да бъдат засегнати.
(3) Информацията по ал. 1, т. 1 се изготвя съгласно приложение № 7 под формата на информационни листовки или брошури на хартиен или електронен носител.
(4) Операторът преразглежда и при необходимост актуализира информацията по ал. 1, т. 1 на всеки 3 години.
(5) Операторът предоставя информацията по ал. 1, т. 1 на засегнатата общественост:
1. на всеки 5 години, или
2. при извършена актуализация по ал. 4.
history
Чл. 12. Операторът на ПСВРП предоставя информацията по чл. 11, ал. 1, т. 1 чрез един или повече от следните начини:
1. чрез разпространението й до засегнатата общественост чрез пощенски, куриерски или други услуги;
2. чрез поставянето й на подходящи обществени места след съгласуване с кмета на общината, на чиято територия е разположено ПСВРП;
3. чрез публикуването й на интернет страницата на предприятието;
4. чрез осъществяването на информационни кампании;
5. чрез местни средства за масово осведомяване.
Глава пета.
ФОРМА И СЪДЪРЖАНИЕ НА РЕГИСТЪРА ПО ЧЛ. 114, АЛ. 1 ЗООС
history
Чл. 13. (1) Министърът на околната среда и водите води публичен регистър на издадените разрешителни по чл. 104, ал. 1 и на отказите по чл. 112б, ал. 1 и 2 ЗООС.
(2) Публичният регистър съдържа:
1. име на оператора на предприятието и/или съоръжението;
2. име, адрес, единен код на населените места (ЕКНМ) съгласно единния класификатор на административно-териториалните и териториалните единици (ЕКАТТЕ) и БУЛСТАТ на предприятието и/или съоръжението;
3. класификация на предприятието и/или съоръжението съгласно приложение № 3 към ЗООС;
4. номер и дата на разрешителното по чл. 104, ал. 1 ЗООС;
5. номер и дата на решението за преразглеждане и/или актуализация на разрешителното;
6. дата на последната актуализация на регистъра;
7. име, длъжност, телефон, факс, електронна поща на лицето за връзка в Министерството на околната среда и водите.
(3) Регистърът се поддържа в електронен вариант във форма съгласно приложение № 8 и се публикува на интернет страницата на Министерството на околната среда и водите.
(4) Регистърът се актуализира:
1. при издаване на ново разрешително при условията и по реда на глава седма, раздел I от ЗООС;
2. при отказ за издаване на разрешително по чл. 112б, ал. 1 и 2 ЗООС, или
3. в случаите по чл. 116д и 116е ЗООС.
Глава шеста.
ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА КОМИСИЯТА ПО ЧЛ. 157А, АЛ. 2 ЗООС И ФОРМА НА ГОДИШНИЯ ПЛАН ЗА КОНТРОЛНА ДЕЙНОСТ
history
Чл. 14. (1) (изм., ДВ, бр. 5 от 2010 г.) Контролът по изпълнението на задълженията на операторите, на които е издадено разрешително по чл. 104, ал. 1 ЗООС, се осъществява от комисии, съставени от представители на териториалните и регионалните структури на Министерството на околната среда и водите, Министерството на здравеопазването, Главна дирекция "Гражданска защита" и Главна дирекция "Пожарна безопасност и спасяване" на Министерството на вътрешните работи, Държавната агенция за метрология и технически надзор и от упълномощени представители на областните управители и на кметовете на общините, поименно определени със заповед на министъра на околната среда и водите.
(2) За всяка административна област, на територията на която са разположени обекти, подлежащи на контрол съгласно чл. 157а ЗООС, министърът на околната среда и водите определя отделна комисия.
(3) Със заповедта по ал. 1 се определят:
1. председателят на комисията;
2. основните членове на комисията;
3. обектите, подлежащи на контрол;
4. обхватът на проверките.
(4) Със заповедта по ал. 1 се определят и резервни членове, които да заместят основните членове:
1. при болест;
2. когато основните членове са възпрепятствани по уважителна причина да участват в проверката, или
3. когато основните членове откажат да попълнят декларациите по чл. 15, ал. 1.
history
Чл. 15. Председателят на комисията:
1. писмено декларира преди всяка проверка, че не е лично заинтересуван от дейността на съответния оператор;
2. изготвя списък на условията от разрешителното по чл. 104, ал. 1 ЗООС и задълженията на оператора, които подлежат на контрол;
3. свиква комисията на подготвителна среща с цел запознаване на членовете й с дейността и характеристиката на обекта на проверка и с обхвата на проверката;
4. в случаите по чл. 157а, ал. 4, т. 2 ЗООС запознава членовете на комисията с получената жалба или сигнал и определя обхвата на проверката, когато тя е от компетентността на комисията;
5. уведомява писмено оператора на предприятието и/или съоръжението, подлежащо на контрол, за датата на предстоящата проверка;
6. съставя констативен протокол по чл. 157б, ал. 1 ЗООС;
7. съставя акт за административно нарушение по чл. 157б, ал. 3 ЗООС;
8. след всяка проверка изготвя и изпраща доклад до министъра на околната среда и водите или до упълномощено от него длъжностно лице, към който прилага констативния протокол по чл. 157б, ал. 1 ЗООС, както и акта за административно нарушение по чл. 157б, ал. 3 ЗООС, ако такъв е бил съставен;
9. изготвя годишен план за контролна дейност.
history
Чл. 16. Всеки член на комисията:
1. писмено декларира преди всяка проверка, че не е лично заинтересуван от дейността на съответния оператор или писмено си прави отвод от участие в съответната проверка при наличие на такава заинтересуваност;
2. проверява дейността на оператора на предприятието и/или съоръжението в рамките на своята компетентност;
3. подписва констативния протокол по чл. 157б, ал. 1 ЗООС.
history
Чл. 17. (1) Годишният план за контролна дейност за всяка следваща година се изготвя от председателя на комисията по чл. 14, ал. 3, т. 1 след съгласуване с останалите членове на комисията.
(2) Годишният план по ал. 1 се изготвя съгласно приложение № 9.
(3) Председателят на комисията изпраща плана по ал. 1 до министъра на околната среда и водите до 15 ноември на предходната година.
(4) При констатирани непълноти или неточности в плана по ал. 1 министърът на околната среда и водите или упълномощено от него длъжностно лице в 10-дневен срок го връща за преработване.
(5) В случаите по ал. 4 председателят на комисията по чл. 14, ал. 3, т. 1 в 10-дневен срок изпраща преработения и допълнен план до министъра на околната среда и водите.
(6) Министърът на околната среда и водите със заповед утвърждава годишния план за контролната дейност в 10-дневен срок от получаването на плана по ал. 3 или 5.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
history § 1. Наредбата се приема на основание чл. 104, ал. 6 ЗООС.
history § 2. Започналите производства по реда на Наредбата за условията и реда за издаване на разрешителни за изграждане и експлоатация на нови и експлоатация на действащи предприятия и съоръжения, в които се въвежда система за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества или за ограничаване на последствията от тях (ДВ, бр. 38 от 2003 г.) се довършват по досегашния ред.
history § 3. В срок един месец от достигането на количествата, определени в приложение № 3 към ЗООС, операторите на действащи предприятия и/или съоръжения изпращат уведомления за класификация по чл. 3 до министъра на околната среда и водите.
history § 4. Първият годишен план за контролна дейност се изпраща до министъра на околната среда и водите до 15 ноември 2006 г.
history Приложение № 1 към чл. 3
history Уведомление за класификация на предприятие и/или съоръжение
history
Име на предприятието и/или съоръжението:
Адрес на предприятието и/или съоръжението:
Телефон, факс, електронна поща:
БУЛСТАТ:
Данъчен номер:
Име и адрес на оператора:
Лице за връзка:
Име:
Длъжност:
Телефон, факс, електронна поща:
Класификация на предприятието и/или съоръжението:
Предприятие и съоръжение
с нисък рисков потенциал Да/Не
Предприятие и съоръжение
с висок рисков потенциал Да/Не
| Химично | CAS | EC | Катего- | Класифи- | Проектен | Налично |
| наимено- | № | № | рия/и | кация по | капацитет | коли- |
| вание | на опасност | приложение | на съоръ- | чество | ||
| (стандартни | № 3 към | женията, | (т) | |||
| фрази на | ЗООС(1) | (т)(2) | ||||
| риска) | ||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
(*1) Посочва се дали веществото е поименно изброено в табл. 1 на приложение № 3 към ЗООС или класифицирано в една или повече категории на опасност съгласно табл. 3 на приложение № 3 към ЗООС - изписват се всички категории на опасност от колона 1 на табл. 3 или техният пореден номер.
(*2) Максималната вместимост на складови или производствени съоръжения, включително тръбопроводи, на територията на предприятието и/или съоръжението.
history
Предмет на дейност на предприятието и/или съоръжението (кратко описание):
Населени места и/или защитени територии в близост до предприятието и/или съоръжението:
Природни или антропогенни фактори, които могат да доведат до възникване на голяма авария или да утежнят последствията от нея (например земетръсни райони, опасност от наводнения, обледявания и т.н. и/или близост до натоварена транспортна инфраструктура - пътища, жп линии, тръбопроводи, летища и т.н.), вероятност от възникване на ефект на доминото от други обекти и др.
history
Дата: Подпис:
(печат)
history Приложение № 2 към чл. 4
| Заявление за издаване на разрешително | ||
| Име на предприятието и/или съоръжението: | ||
| Адрес на предприятието и/или съоръжението: | ||
| Телефон, факс, електронна поща: | ||
| БУЛСТАТ: | ||
| Данъчен номер: | ||
| Име и адрес на оператора: | ||
| Лице за връзка: | ||
| Име: |
|
|
| Длъжност: |
|
|
| Телефон, факс, електронна поща: |
|
|
| Класификация на предприятието и/или съоръжението: | ||
| Предприятие и/или съоръжение | ||
| с нисък рисков потенциал | Да/Не | |
| Предприятие и/или съоръжение | ||
| с висок рисков потенциал | Да/Не | |
| Приложени документи: | ||
| Доклад за политиката за предотвратяване на големи аварии | Да/Не | |
| Доклад за безопасност | Да/Не | |
| Авариен план на предприятието и/или съоръжението | Да/Не | |
| Дата: | Подпис: | |
| (печат) | ||
history Приложение № 3 към чл. 5, ал. 1 и чл. 10
history Форма и съдържание на доклада за политиката за предотвратяване на големи аварии
history Политиката за предотвратяване на големи аварии трябва да гарантира високо ниво на защита на живота и здравето на човека и околната среда чрез планирането, разработването и прилагането на подходящи средства, структури и системи за управление.
history
I.
Докладът за политиката за предотвратяване на големи аварии (ДППГА) съдържа информация за:
1. Общите цели и политика по отношение на безопасната експлоатация на предприятието или съоръжението;
2. Конкретните мерки, които операторът трябва да предприеме с цел намаляване на риска от възникване на големи аварии;
3. Системата за управление на мерките за безопасност.
history
II.
Наличието и прилагането на тази политика се доказва чрез изготвяне на официален документ, наречен Доклад за политиката за предотвратяване на големи аварии, който включва изявление за общите цели и политика по отношение на безопасната експлоатация на предприятието или съоръжението, подписано от ръководството на предприятието и/или съоръжението, и конкретните мерки, които операторът трябва да предприеме с цел намаляване на риска от възникване на големи аварии.
history
III.
Мерките, които операторът трябва да предприеме с цел намаляване на риска от възникване на големи аварии, трябва да са съобразени с риска от възникване на големи аварии в предприятието или съоръжението.
history
IV.
Системата за управление на мерките за безопасност е неразделна част от ДППГА. Тя трябва да включва онази част от общото управление, която обхваща организационната структура, отговорностите, процедурите, процесите и ресурсите, които гарантират провеждането на политиката за предотвратяване на големи аварии.
Системата за управление на мерките за безопасност трябва да съдържа:
1. Организация и персонал - роля и задачи на персонала, отговорен за осигуряването на безопасната експлоатация на предприятието или съоръжението на всички административни нива.
Определяне на необходимостта от обучение на този персонал и осигуряването на това обучение. Определяне отговорностите на служителите и подизпълнителите (при наличие на такива) по отношение на безопасната експлоатация на предприятието.
2. Идентифициране и оценка на риска от големи аварии - приемане и прилагане на процедури за систематично идентифициране на опасностите от възникване на големи аварии при нормална експлоатация на съоръженията, при анормални и преходни режими на работа или при нарушения на технологичния режим, както и методики и процедури за оценка на вероятността от възникването им и оценка на последствията от тях.
3. Контрол и управление на технологичните процеси - приемане и прилагане на процедури и инструкции за безопасна експлоатация и поддръжка на предприятието или съоръжението. Тези процедури и инструкции включват информация за задълженията на персонала при ежедневната експлоатация и поддръжка на съоръженията, процесите и апаратите, както и задълженията при анормални и преходни режими на работа или нарушения на технологичния режим.
4. Управление на промените - приемане и прилагане на процедури за планиране на съществени изменения и/или разширение на дейността на съществуващи, или проектиране и изграждане на нови инсталации, производствени и/или складови съоръжения и/или процеси.
5. Аварийно планиране - приемане и прилагане на процедури за определяне на предвидими аварийни ситуации чрез системен анализ и изготвяне, проверка и преразглеждане на аварийни мерки за тези ситуации, както и осигуряване на подходящото обучение на персонала на предприятието и подизпълнителите, работещи в предприятието (при наличие на такива).
6. Мониторинг - приемане и прилагане на процедури за текуща оценка на съответствието между целите, залегнали в ДППГА, и постигнатите резултати; механизми за проверка и коригиране на системата за управление на мерките на безопасност в случай на несъответствие. Процедурите трябва да включват описание на вътрешната система за докладване на възникнали аварии и/или нарушения на технологичния режим, особено на тези, свързани с нарушения на технологичната дисциплина; установяване на причините за тяхното възникване; коригиране на системата за управление на мерките за безопасност в съответствие с направените изводи.
7. Одит и преразглеждане - приемане и прилагане на процедури за периодична системна оценка на доклада за политиката за предотвратяване на големи аварии и на ефективността и адекватността на системата за управление на мерките за безопасност; документирани процедури за преглед на приложението и ефективността на ДППГА и преразглеждането и актуализирането му от страна на ръководството на предприятието.
Документите, изготвени въз основа на изискванията на това приложение, като инструкции, документи за оценка на риска и т.н., са неразделна част от ДППГА. Когато тези документи са със значителен обем, към ДППГА се прилагат само титулните им страници с изключение на документите по т. IV.1, които се прилагат към ДППГА в пълен вид.
history Приложение № 4 към чл. 6, ал. 1 и чл. 10
history
Форма и съдържание на доклада за безопасност
Докладът за безопасност се съставя с цел да докаже, че операторът на предприятие и/или съоръжение с висок рисков потенциал (ПСВРП) е предприел всички необходими мерки за предотвратяване на големи аварии с опасни вещества и ограничаване на последствията от тях за живота и здравето на хората и околната среда чрез:
1. Планиране, разработване и прилагане на политика за предотвратяване на големи аварии и система за управление на мерките за безопасност;
2. Планирано и системно идентифициране на опасностите от големи аварии и предприемане на мерки за тяхното предотвратяване и ограничаване на последствията от тях за човека и околната среда;
3. Включване на мерки за осигуряване на безопасност и надеждност при проектирането, изграждането, експлоатацията и поддръжката на всяка инсталация, складово и/или производствено съоръжение и инфраструктура в предприятието и/или съоръжението, при експлоатацията на които е възможно възникването на голяма авария;
4. Изготвяне на авариен план за предприятието и/или съоръжението и чрез изготвяне на информация, необходими за изготвянето на външен авариен план от компетентните органи;
5. Предоставяне на информация, позволяваща на компетентния орган да взема решение за местоположението на нови икономически дейности и/или строежи в района около предприятие и/или съоръжението;
6. Предоставяне на изчерпателен и актуален списък на опасните химични вещества в предприятието и/или съоръжението.
Докладът за безопасност съдържа:
I. Доклада за политиката за предотвратяване на големи аварии (ДППГА), изготвен съгласно приложение № 3.
II. Информация за:
1. Околната среда в района на предприятието и/или съоръжението:
а) описание на предприятието и/или съоръжението и околната му среда, включително географското му местоположение, метеорологични, геоложки или хидрографски условия и ако е необходимо - историята му;
б) идентифициране и описание на съоръженията, процесите и дейностите, при които е възможно възникването на голяма авария;
в) описание на местата в предприятието и/или съоръжението, където е възможно възникването на голяма авария, включително схема/карта на територията на предприятието и/или съоръжението с обозначение на тези места.
2. Съоръжения, процеси и дейности в предприятието и/или съоръжението:
а) описание на основните дейности, вещества/продукти, които са важни за безопасната експлоатация или са източници на риск от големи аварии; условията, при които е възможно възникването на големи аварии, и описание на планираните мерки за предотвратяването им;
б) описание на технологичните процеси и дейности;
в) актуализиран списък на опасните химични вещества, който съдържа:
- име по IUPAC, химично наименование, CAS №, ЕС №;
- капацитет на съоръженията и максимално налично количество в тонове;
- физични, химични, токсикологични свойства, категория/и на опасност (стандартни фрази на риска) и описание на преките и/или косвените опасни ефекти за човека и околната среда;
- физични и химични свойства при нормални условия на експлоатация или при предвидими аварийни ситуации.
3. Идентификация и оценка на риска от големи аварии и превантивни мерки:
3.1. Подробно описание на възможните сценарии за големи аварии и вероятността за възникването им; условията, при които е възможно да възникнат; описание на факторите във или извън предприятието и/или съоръжението, които могат да доведат до осъществяването на тези сценарии.
3.2. Оценка на последствията от големите аварии по т. 3.1, включително картен материал, снимки и подробно описание на зоните на въздействие от тези аварии.
3.3. Описание на техническите параметри и на оборудването, използвано за безопасната експлоатация на съоръженията.
4. Мерки и средства за ограничаване на последствията от големи аварии:
4.1. Описание на техническото оборудване, инсталирано с цел ограничаване на последствията от голяма авария, включващо:
а) ред за въвеждане на обектовите планове за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи;
б) ръководство на спасителните и неотложните аварийно-възстановителни работи от постоянните комисии, щабовете или оперативните групи;
в) провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи в зависимост от възможните сценарии на аварийната ситуация.
4.2. Организация и описание на мерките за предупреждение, алармиране и информиране в случай на авария, както и на мерките по локализиране и ограничаване на последствията, включваща:
а) ред за информиране на Постоянната общинска комисия за защита на населението при бедствия, аварии и катастрофи;
б) сиренни и алармени системи за оповестяване на персонала и населението в застрашените територии;
в) средства за комуникация и схема на свързване с Постоянната общинска комисия за защита на населението при бедствия, аварии и катастрофи, силите и формированията за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи.
4.3. Описание на наличните сили и средства (във и извън предприятието и/или съоръжението), необходими за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни действия, включващо:
а) обектови и извънобектови формирования за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи, в т.ч. санитарни екипи;
б) средства за извършване на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни действия в т. ч. технологично оборудване, машини и съоръжения; средства и вещества за деконтаминация.
III. Информация за създадената организация за спазване на правилата и нормите за пожарна безопасност:
1. Правила и норми за пожарна безопасност на територията на обекта и експлоатация на технологичните съоръжения и инсталации.
2. План за действие на личния състав при гасене на пожари и ликвидиране на аварии.
3. Планове за осигуряване на пожарната безопасност при ремонти, реконструкции и преоборудване в обектите.
4. Планове за евакуация при пожар или авария на личния състав и пребиваващите в обекта лица.
5. Заповед за пожаробезопасно извършване на огневи работи.
6. Заповед за пожаробезопасно използване на отоплителни, електронагревателни и други електрически уреди.
7. Заповед за определяне на разрешените и забранените места за тютюнопушене.
8. Заповед за изключване на електрическото захранване след приключване на работното време без денонощните потребители.
9. Заповед за подготовка и инструктаж на личния състав по пожарна безопасност.
10. Заповед за осигуряване на пожарната безопасност в извънработно време за обекта.
11. Заповед за поддържане и проверка на пожароизвестителните инсталации (ПИИ) и пожарогасителните инсталации (ПГИ).
12. Заповед за поддържане и проверка на противопожарните уреди, съоръжения и средства за пожарогасене.
13. Заповед за назначаване на комисия за определяне на категорията по пожарна опасност и групата по пожарна и взривна опасност съгласно действащите норми за пожарна безопасност.
14. Заповед за сформиране на нещатен щаб за ръководство на действията на ръководния, технологичния персонал и работниците при ликвидиране на пожари и за съдействие на органите за пожарна безопасност и защита на населението при осъществяване на пожарогасителна и аварийно-спасителна дейност.
15. Други документи, изискващи се за удостоверяване изпълнението на изискванията за пожарна безопасност в обекта.
IV. Информация за физическите и/или юридическите лица, участвали в изготвянето на доклада за безопасност, съдържаща: име, адрес, телефон, факс и електронна поща.
history Форма и съдържание на авариен план на предприятието и/или съоръжението
history
I. Аварийният план на предприятието и/или съоръжението се съставя с цел да докаже на компетентния орган, че операторът е постигнал високо ниво на защита на живота и здравето на хората и на околната среда чрез:
1. Планиране, приемане и прилагане на мерки за предотвратяване, ограничаване и контрол на последствията от големи аварии за живота и здравето на хората, околната среда и имуществото;
2. Предоставяне от страна на оператора на информация на компетентните органи и засегнатото население в района около предприятието в случай на авария;
3. Осигуряване на координирани действия по време на авария между оператора и областния съвет по сигурност и управление при кризи;
4. Планиране и осигуряване на средства и ресурси за ликвидиране на последствията от големи аварии и за възстановяване на околната среда от страна на оператора.
history
II. Аварийният план съдържа информация за:
1. Името и длъжността на лицето, отговорно за координацията на силите и средствата за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи в предприятието и/или съоръжението;
2. Името и длъжността на лицето, упълномощено да задейства оповестяването и привеждането в готовност на силите и средствата в предприятието и/или съоръжението за провеждане на спасителни и неотложни аварийно-възстановителни работи;
3. Името и длъжността на лицето, отговорно за информирането на областния съвет по сигурност и управление при кризи;
4. Планираните действия за контрол на риска от големи аварии и за ограничаване на последствията от тях при предвидими условия и/или събития, които могат да доведат до възникване на голяма авария, включително описание на техническите параметри на индивидуалните и колективните средства и мерки за защита и наличните ресурси;
5. Мерките за ограничаване на риска за лицата, намиращи се в предприятието и/или съоръжението, включително начините на оповестяване и действията, които следва да се предприемат;
6. Мерките за ранно оповестяване, алармиране и информиране на областния съвет по сигурност и управление при кризи в случай на авария; вида на информацията, предоставяна с първоначалното оповестяване, и начините и мерките за предоставяне на допълнителна информация;
7. Мерките и начините за обучение на персонала във връзка със задълженията им и действията, които следва да предприемат при възникване на авария, и координирането на тези действия с областния съвет по сигурност и управление при кризи;
8. Планираните сили и средства, необходими за спасителни и аварийно-възстановителни работи извън предприятието и/или съоръжението.
history Приложение № 6 към чл. 8, ал. 1 и чл. 9
| Заявление за преразглеждане на разрешително | ||
| по чл. 104 ЗООС | ||
| Име на предприятието и/или съоръжението: | ||
| Адрес на предприятието и/или съоръжението: | ||
| Телефон, факс, електронна поща: | ||
| БУЛСТАТ: | ||
| Данъчен номер: | ||
| Име и адрес на оператора: | ||
| Лице за връзка: | ||
| Име: |
|
|
| Длъжност: |
|
|
| Телефон, факс, електронна поща: |
|
|
| № на издаденото разрешително | ||
| Разрешителното се преразглежда по: | ||
| чл. 116б ЗООС Да/Не | ||
| чл. 116в ЗООС Да/Не | ||
| Причини за преразглеждане на разрешителното | ||
| Приложени документи: | ||
| Информация за планираните или настъпилите промени | Да/Не | |
| Доклад за политиката за предотвратяване на големи аварии | Да/Не | |
| Доклад за безопасност | Да/Не | |
| Авариен план на предприятието и/или съоръжението | Да/Не | |
| Дата: | Подпис: | |
| (печат) | ||
history Приложение № 7 към чл. 11, ал. 3
history Информация за планираните мерки за безопасност и начините на поведение и действие в случай на авария
history
Информацията съдържа:
1. име на оператора и име и адрес на предприятието и/или съоръжението;
2. Име и длъжност на лицето, изготвило информацията;
3. Номер на разрешителното по чл. 104, ал. 1 ЗООС;
4. Кратко описание на предмета на дейност на предприятието;
5. Наименования на наличните опасни химични вещества съгласно приложение № 3 към чл. 103 ЗООС и категорията им на опасност;
6. Кратко описание на възможните сценарии на големи аварии и на потенциалното им въздействие върху засегнатата общественост и околната среда;
7. Начина на оповестяване, алармиране и информиране на населението в случай на голяма авария;
8. Кратко описание на действията, които населението следва да предприеме в случай на голяма авария;
9. Информация за начина на достъп до документите по чл. 10, ал. 1, т. 2, 3 и 4.
history Приложение № 8 към чл. 13, ал. 3
| Форма на публичния регистър | |||||||
| Дата на послед- | |||||||
| ната актуали- | |||||||
| зация на регистъра | |||||||
| № | Име на | Име и адрес | Класификация | Номер на раз- | Дата на прераз- | ||
| по | оператора | на предприя- | на предприятието | решителното | глеждане и/или | ||
| ред | тието | (висок/нисък рисков | и дата на | актуализация на | |||
| потенциал) | издаване | разрешителното | |||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | ||
| Име, длъжност, телефон, факс, електронна |
|
||||||
| поща на лицето за връзка в Министерството |
|
||||||
| на околната среда и водите |
|
||||||
|
|
|||||||
history Приложение № 9 към чл. 17, ал. 2
| Годишен план за контролна дейност | ||||||||||
| УТВЪРДИЛ: | ||||||||||
| Министър на околната среда и водите | ||||||||||
| ГОДИШЕН ПЛАН | ||||||||||
| за контролната дейност на комисия по чл. 157а от Закона за опазване на околната среда - област | ||||||||||
| ................... - ................... г. | ||||||||||
| № | Предприятие | Адрес | Лице за връзка | Телефон, | № на | Класифи- | Дата на | Месец | Забе- |
|
| по | и/или | в предприятието | факс, | разреши- | кация на | послед- | на пла- | лежки |
|
|
| ред | съоръжение | и/или съоръ- | елек- | телно | обекта | ната | нирана |
|
||
| жението | тронна | (висок/нисък | проверка | проверка |
|
|||||
| поща | рисков |
|
||||||||
| потенциал) |
|
|||||||||
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
| Председател на комисия: | ||||||||||
| (...................) | ||||||||||

