Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове > Наредби > НАРЕДБА № 7 ОТ 21 ОКТОМВРИ 2003 г. ЗА НОРМИ ЗА ДОПУСТИМИ ЕМИСИИ НА ЛЕТЛИВИ ОРГАНИЧНИ СЪЕДИНЕНИЯ, ИЗПУСКАНИ В ОКОЛНАТА СРЕДА, ГЛАВНО В АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ В РЕЗУЛТАТ НА УПОТРЕБАТА НА РАЗТВОРИТЕЛИ В ОПРЕДЕЛЕНИ ИНСТАЛАЦИИ (ЗАГЛ. ИЗМ., ДВ, БР. 40 ОТ 2010 г., В СИЛА ОТ 28.05.2010 г.)
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Документът има по-нова версия, която е достъпна само за абонати.

НАРЕДБА № 7 ОТ 21 ОКТОМВРИ 2003 г. ЗА НОРМИ ЗА ДОПУСТИМИ ЕМИСИИ НА ЛЕТЛИВИ ОРГАНИЧНИ СЪЕДИНЕНИЯ, ИЗПУСКАНИ В ОКОЛНАТА СРЕДА, ГЛАВНО В АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ В РЕЗУЛТАТ НА УПОТРЕБАТА НА РАЗТВОРИТЕЛИ В ОПРЕДЕЛЕНИ ИНСТАЛАЦИИ (ЗАГЛ. ИЗМ., ДВ, БР. 40 ОТ 2010 г., В СИЛА ОТ 28.05.2010 г.)

ДВ. бр. 67 от 21.08.2009г.

В сила от 01.01.2004 г.
Издадена от Министерството на околната среда и водите, Министерството на икономиката, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на здравеопазването
Обн., ДВ, бр. 96 от 31 октомври 2003 г., изм., ДВ, бр. 20 от 6 март 2007 г., изм., ДВ, бр. 67 от 21 август 2009 г.

 

Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

history Чл. 1. Наредбата установява норми за допустими емисии (НДЕ) на летливи органични съединения (ЛОС), изпускани в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации, с оглед предотвратяване или намаляване на преките и косвените въздействия върху околната среда от образуваните емисии, както и на свързаните с тях потенциални рискове за човешкото здраве.

history Чл. 2. (1) Изискванията на наредбата се прилагат към инсталациите, извършващи дейности от категориите съгласно приложение № 1.
(2) Изискванията на наредбата не се прилагат към инсталациите по ал. 1 в случаите, когато при тяхната експлоатация не се превишават съответните долни прагови стойности за консумация на разтворители (ПСКР), определени в приложения № 2 и 3.

history Чл. 3. (1) Министърът на околната среда и водите издава секторни ръководства за прилагане изискванията на наредбата към инсталациите от съответните категории дейности.
(2) Ръководствата по ал. 1 са аналогични на съответните им европейски ръководства и се съгласуват с министъра на икономиката и организациите на заинтересуваните оператори на инсталации - браншови камари, съюзи и др.

Глава втора.
НОРМИ ЗА ДОПУСТИМИ ЕМИСИИ

history Чл. 4. Емисиите на ЛОС, образувани при експлоатацията на инсталациите, попадащи в обхвата на наредбата съгласно чл. 2, се ограничават при спазване на едно от следните условия:
1. изпусканите емисии да не превишават НДЕ в отпадъчните газове, вкл. нормите за неорганизирани емисии (ННЕ) на ЛОС, установени за съответните категории дейности съгласно приложение № 2;
2. изпусканите емисии да не превишават нормите за общи емисии (НОЕ) на ЛОС, установени за съответните категории дейности съгласно приложения № 2 и 3;
3. изпусканите емисии да не превишават целевите НОЕ на ЛОС, определени в рамките на съответната схема за намаляване на емисиите (СНЕ).

history Чл. 5. (1) В случаите, когато това изрично е посочено в приложение № 2, изискванията по чл. 4, т. 1 не се прилагат към инсталациите, които не се експлоатират при контролирани условия. В тези случаи емисиите на ЛОС от съответните инсталации се ограничават съгласно изискванията по чл. 4, т. 2.
(2) Разпоредбата на ал. 1 не се прилага към инсталациите, чиито оператори въз основа на изготвените СНЕ докажат пред компетентните органи (КО), че постигането на съответните целеви НОЕ е невъзможно по технически и/или икономически причини.

history Чл. 6. (1) Схемите за намаляване на емисиите на ЛОС се изготвят от операторите на инсталациите в съответствие с условията на приложение № 4 и се представят на КО за утвърждаване.
(2) За инсталациите, които подлежат на комплексно разрешително (КР) по чл. 117 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), СНЕ се представят със заявлението за издаване на КР.
(3) (доп., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) Представените от операторите СНЕ се утвърждават с решение на КО по образец съгласно приложение № 5 за инсталациите, които не попадат в обхвата на приложение № 4 от ЗООС или чрез включване на съответните НОЕ в издадените КР.
(4) (доп., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) В случаите по чл. 5, ал. 2 с решенията на КО по образец съгласно приложение № 6 за инсталациите, които не попадат в обхвата на Приложение № 4 от ЗООС или издадените КР се определят НОЕ на ЛОС от съответните инсталации.
(5) До утвърждаване на представените СНЕ от КО към съответните инсталации се прилагат нормите за ограничаване на емисиите на ЛОС съгласно чл. 4, т. 1.

history Чл. 7. (1) (доп., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) Инсталациите, за които техните оператори докажат пред КО, че прилагането на съответните ННЕ съгласно приложение № 2 е невъзможно по технически и икономически причини, се освобождават от задължението за спазване на тези норми с решение на КО по образец съгласно приложение № 7 за инсталациите, които не попадат в обхвата на приложение № 4 от ЗООС или с издаденото КР.
(2) Инсталациите могат да бъдат освобождавани по реда на ал. 1 от задълженията си по чл. 4, т. 1 единствено при условие, че това няма да доведе до значително увеличаване на риска за човешкото здраве или околната среда.

history Чл. 8. В случаите по чл. 5, ал. 2 и чл. 7 операторите са задължени да докажат пред КО, че при експлоатацията на съответните инсталации се прилага определена най-добра налична техника (НДНТ) или комбинация от НДНТ за ограничаване емисиите на ЛОС при извършване на дадените категории дейности.

history Чл. 9. (1) Министърът на околната среда и водите дава указания във връзка с прилагане на разпоредбите на чл. 5 и 7, в т.ч. във връзка с определянето и прилагането на НДНТ за ограничаване емисиите на ЛОС в атмосферния въздух съгласно чл. 8, в рамките на секторните ръководства по чл. 3.
(2) Всички решения на КО във връзка с прилагане на допустимите изключения от разпоредбите на чл. 4 съгласно чл. 5 и 7 се съгласуват предварително с Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

history Чл. 10. (1) (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) При никакви обстоятелства общите емисии от дадена инсталация на всички ЛОС, за които се определят или следва да бъдат определени рискови фрази в съответствие с Наредбата за реда и начина на класифициране, опаковане и етикетиране на химични вещества и препарати (загл. изм., ДВ, бр. 66 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.), не могат да превишават следните НДЕ:
1. за веществата с рискови фрази R45, R46, R49, R60 или R61 - 2 mg/m3;
2. за халогенирани ЛОС с рискова фраза R40 - 20 mg/m3.
(2) Разпоредбите по ал. 1, т. 1 не се прилагат в случаите, когато сумарният масов поток на всички ЛОС (изпускани от дадена инсталация), за които се определят или следва да бъдат определени посочените рискови фрази, при никакви обстоятелства не превишава 10 g/h.
(3) Разпоредбите по ал. 1, т. 2 не се прилагат в случаите, когато сумарният масов поток на всички ЛОС (изпускани от дадена инсталация), за които се определя или следва да бъде определена посочената рискова фраза, при никакви обстоятелства не превишава 100 g/h.

history Чл. 11. Операторите на инсталации, чиято експлоатация е свързана с употребата на ЛОС или препарати, съдържащи ЛОС по чл. 10, ал. 1, предприемат необходимите мерки за прекратяване употребата на тези вещества във възможно най-кратък срок.

history Чл. 12. Инсталациите, които изпълняват СНЕ, както и тези, които са освободени от задължението за прилагане изискванията на чл. 4, т. 1 в съответствие с разпоредбите на чл. 5 и 7, не се освобождават от задължението за спазване на установените в чл. 10 НДЕ на ЛОС, за които се определят или следва да бъдат определени рискови фрази.

history Чл. 13. При експлоатация на инсталации, които извършват две или повече дейности от категориите съгласно приложение № 1, за всяка една от които (поотделно) е налице превишение на съответните ПСКР съгласно приложения № 2 и 3, се спазват следните изисквания:
1. за всяка една дейност поотделно - не се допуска превишаване на НДЕ по чл. 10;
2. за всяка една дейност поотделно:
а) не се допуска превишаване на съответните НДЕ (за останалите ЛОС), посочени в приложения № 2 и 3, или
б) не се допуска общите емисии на ЛОС от съответната инсталация, които са резултат от извършването на отделните дейности, да превишават тези, които биха възникнали при изпълнението на условието по буква "а".

Глава трета.
ИЗМЕРВАНЕ НА ЕМИСИИТЕ В ОТПАДЪЧНИТЕ ГАЗОВЕ

history Чл. 14. Емисиите в отпадъчните газове от инсталациите, попадащи в обхвата на наредбата, подлежат на измервания за определяне спазването на установените НДЕ на ЛОС в съответствие с разпоредбите на Наредба № 6 от 1999 г. за реда и начина за измерване на емисиите на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от обекти с неподвижни източници (ДВ, бр. 31 от 1999 г.).

history Чл. 15. (1) Инсталациите с над 10 kg/h масов поток на емисиите на ЛОС, определени като общ органичен въглерод, подлежат на собствени непрекъснати (автоматични) измервания за определяне на емисиите при съответните изпускащи устройства съгласно Наредба № 6.
(2) В случаите, когато в дадена инсталация е налице повече от едно изпускащо устройство, масовият поток по ал. 1 се определя като сбор от масовите потоци на емисиите от отделните изпускащи устройства.

history Чл. 16. Инсталациите, които не попадат в обхвата на чл. 15, подлежат на периодични собствени и/или контролни измервания при съответните изпускащи устройства съгласно Наредба № 6.

history Чл. 17. Регистрирането, обработването, съхранението и представянето на резултатите от измерванията по чл. 15 и 16 се извършва в съответствие с установените за целта разпоредби на Наредба № 6.

history Чл. 18. Изискванията на чл. 15 и 16 за измерване на емисиите не се прилагат към инсталациите, в които за спазване на установените с тази наредба НДЕ на ЛОС не са необходими пречиствателни съоръжения за третиране (частично улавяне) на емисиите в отпадъчните газове.

history Чл. 19. Емисиите на ЛОС, посочени в чл. 10, ал. 1, се измерват и определят през време на експлоатация на съответната инсталация при контролирани условия.

Глава четвърта.
КОНТРОЛ И СПАЗВАНЕ НА УСТАНОВЕНИТЕ НОРМИ

history Чл. 20. (1) (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) Операторите на инсталации, попадащи в обхвата на наредбата, ежегодно представят пред КО планове за управление на разтворителите (ПУР), изготвени в съответствие с условията по приложение № 8.
(2) Плановете за управление на разтворителите по ал. 1 следва да съдържат оценка на съответствието със:
1. нормите за допустими емисии в отпадъчните газове;
2. нормите за неорганизирани емисии;
3. нормите за общи емисии;
4. изискванията съгласно утвърдените СНЕ, в т.ч. целевите НОЕ;
5. изискванията във връзка с прилагането на разпоредбите на чл. 5 и 7, вкл. във връзка с тези на чл. 8;
6. изискванията за прекратяване употребата на ЛОС по чл. 11;
7. изискванията на чл. 13 към инсталациите, извършващи две или повече дейности.

history (3) Плановете за управление на разтворителите обхващат предходната календарна година и се представят пред РИОСВ не по-късно от три месеца след нейното изтичане, вкл. с годишните доклади по чл. 125, т. 5 ЗООС.
(4) (отм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)
(5) (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) За действащи инсталации ПУР включват и подходящи мерки за постигане на съответните НДЕ, вкл. ННЕ и/или НОЕ в установените за целта срокове, доклад за изпълнението на тези мерки през предходната година и актуални мерки за изпълнение през настоящата година.
(6) Операторите на повече от една инсталация, попадаща в обхвата на наредбата, изготвят по един ПУР за всяка отделна инсталация.
(7) (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) Всеки ПУР се представя ежегодно и се утвърждава с решение на КО по образец съгласно приложение № 9.
(8) (нова, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) Операторите на инсталации, включително и тези с издадено КР, извършващи дейности с употреба на разтворители от категориите съгласно приложение № 1, при които няма превишаване на установените за тях долни ПСКР, съгласно приложение № 2, изготвят и декларират ежегодно пред РИОСВ информация за консумацията и количеството вложени разтворители съгласно т. 3.1 на приложение № 8, вкл., с годишните доклади по чл. 125, т. 5 ЗООС, а за инсталациите, за които предстои въвеждане в експлоатация, и инсталациите по чл. 21, ал. 2 представят информация за консумацията на разтворители съгласно проектната мощност - преди датата на въвеждането им в експлоатация, вкл. със заявленията за издаване на КР.
(9) (нова, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) Когато с ежегодния ПУР бъде констатирано нарушение на разпоредбите на наредбата, за дата на извършване на административното нарушение се счита датата на постъпването на ПУР в РИОСВ.

history Чл. 21. (1) При съществена промяна в условията на експлоатация на дадена инсталация нейният оператор представя пред КО актуализирани мерки за постигане на съответните НДЕ, вкл. ННЕ и/или НОЕ, в рамките на съответния ПУР, както и актуализирана СНЕ, ако за инсталацията е утвърдена такава.
(2) (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) При съществена промяна на инсталация, за която е издадено КР, се прилага чл. 20, ал. 8.

history Чл. 22. При обосновано искане от страна на КО операторът допълва съответния ПУР в указания за целта срок.

history Чл. 23. При непрекъснати измервания НДЕ не са превишени, когато:
1. нито една средна стойност, отнасяща се за 24-часова нормална експлоатация на съответната инсталация, не превишава НДЕ;
2. нито една средночасова стойност не превишава НДЕ с повече от 1,5 пъти.

history Чл. 24. При периодични измервания (контролни или собствени) НДЕ не са превишени, когато:
1. средната стойност от всички индивидуални измервания не превишава НДЕ;
2. нито една средночасова стойност не превишава НДЕ с повече от 1,5 пъти.

history Чл. 25. (1) Всички НДЕ по тази наредба, вкл. ННЕ и НОЕ, се отнасят за общата маса на емитирания органичен въглерод (ОВ), освен ако в приложения № 2 и 3 не е посочено друго.
(2) Спазването на НДЕ по чл. 10, ал. 1 се проверява чрез измерване както на общата концентрация, така и на концентрациите на отделните ЛОС, за които се определят или следва да бъдат определени рискови фрази.

history Чл. 26. (1) Добавянето на определени обеми газове към отпадъчните газове с цел охлаждане или разреждане се допуска, когато е технически необходимо.
(2) В случаите по ал. 1 допуснатото разреждане на отпадъчните газове не се взема предвид при определянето на масовата концентрация на замърсителите в тях.

history Чл. 27. (1) При констатирано несъответствие с изискванията на тази наредба:
1. операторът на съответната инсталация във възможно най-кратък срок уведомява РИОСВ и предприема всички необходими мерки за възстановяване на съответствието с установените изисквания;
2. в случаите, когато от несъответствието произтича непосредствена опасност за здравето на населението, изпълнението на дейността се прекратява във възможно най-кратък срок до възстановяване на съответствието.
(2) Министърът на околната среда и водите съгласувано с министъра на здравеопазването дава указания във връзка с прилагането на изискванията по ал. 1, т. 2 в рамките на секторните ръководства по чл. 3.

history Чл. 28. Операторите на инсталации, попадащи в обхвата на наредбата, осигуряват и предприемат всички необходими мерки за максимално предотвратяване и/или ограничаване на емисиите на ЛОС по време на операциите по въвеждане и извеждане от експлоатация.

history Чл. 28а. (нов, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) (1) Забранява се употребата на ЛОС по чл. 10, ал. 1, т. 1, с изключение на случаите по ал. 2.
(2) В случаите, когато замяната на ЛОС по чл. 10, ал. 1, т. 1 не е възможна, поради липса на икономически и технически достъпен заместител на посочените вещества, употребата им в тези инсталации може да бъде продължена само след получаване на разрешение от министъра на околната среда и водите, при условие че се докаже отсъствието на риск за човешкото здраве и за околната среда, спазват се изискванията на наредбата и се използва НДНТ.
(3) За операторите на инсталации от обхвата на приложение № 4 от ЗООС употребата на веществата по чл. 10, ал. 1, т. 1 се разрешава в условията на комплексно разрешително, издавано по реда на глава седма, раздел II на ЗООС.
(4) За издаване на разрешение по ал. 2 операторите подават до министъра на околната среда и водите заявление на хартиен и електронен носител по образец съгласно приложение № 10.
(5) Към заявлението по ал. 4 се прилагат:
1. утвърден ПУР за предходната година с приложени протоколи от анализи като доказателство за съответствие на инсталацията с изискванията на наредбата;
2. оценка на инсталацията за използвана НДНТ;
3. актуални протоколи от анализи на работната среда;
4. становище от съответната РИОСВ след извършена проверка за доказване съответствието на документите по т. 1, 2 и 3;
5. документ за платена такса.
(6) В 14-дневен срок от получаване на документите по ал. 4 и 5 компетентният орган по ал. 2 или оправомощено от него длъжностно лице уведомява заявителя за допуснати неточности и непълноти в тях. Заявителят е длъжен да ги отстрани в 30-дневен срок от получаване на съобщението.
(7) Разрешението се издава по образец съгласно приложение № 11 в 30-дневен срок от датата на подаване на заявлението или от отстраняване на недостатъците по реда на ал. 6.
(8) Разрешението е валидно в срок до появата на икономически и технически достъпен заместител на посочените вещества.
(9) Министърът на околната среда и водите с мотивирано решение отказва издаването на разрешeнието, когато операторът не е представил необходимите документи по ал. 5 и 6 или представените документи доказват несъответствие с изискванията на наредбата или други нормативни актове.
(10) Разрешението се изпраща на заявителя в 3-дневен срок от издаването му.

Глава пета.
ОБЩЕСТВЕН ДОСТЪП ДО ИНФОРМАЦИЯТА

history Чл. 29. (1) За осигуряване на обществен достъп до информацията, свързана с прилагането на наредбата, Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) създава и поддържа подходяща информационна система с база данни.
(2) Информационната система по ал. 1 съдържа списъци на инсталациите, извършващи дейности от категориите съгласно приложение № 1 и секторните ръководства по чл. 3.
(3) В информационната система по ал. 1 се създават поименни партиди на задължените по наредбата оператори, като в тези партиди се съхранява информация за:
1. постъпилите и утвърдените ПУР;
2. постъпилите и утвърдените СНЕ, вкл. постъпилите заявления за разработването им;
3. протоколите за резултатите от периодичните (собствени и контролни) измервания и докладите за резултатите от непрекъснатите измервания на емисиите;
4. издадените комплексни разрешителни по чл. 117 ЗООС;
5. решенията на РИОСВ по прилагането на чл. 5 и 7, вкл. във връзка с чл. 8;
6. количеството на вложените разтворители;
7. други документи във връзка с прилагане изискванията на наредбата към дадена инсталация.
(4) Достъпът за преглеждане на информацията, въведена в информационната система, се осигурява чрез страницата на ИАОС в Интернет.
(5) Достъпът до наличните документи по ал. 3 се осъществява по реда на ЗООС.

history Чл. 30. (1) Данни за създаването и подържането на информационната система по чл. 29 се събират от ПУР, СНЕ и докладите за резултатите от извършените собствени измервания на операторите, обобщени от КО.
(2) Регионалните инспекции по околна среда и води изпращат ежегодно, вкл. по електронен път, в ИАОС обобщена информация за съответните ПУР, СНЕ и издадените от тях предписания и/или решения в тази връзка, както и наличните протоколи и доклади за резултатите от извършените измервания на емисиите (периодични и непрекъснати).

history Чл. 31. (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) (1) Министерството на околната среда и водите изпраща доклад до Европейската комисия (ЕК) с резултатите от прилагането на тази наредба през интервал от три години. Докладът се изготвя въз основата на въпросник или структурен документ, изготвен от ЕК.
(2) Докладите по ал. 1 се изготвят не по-късно от 9 месеца от края на обхванатия в тях тригодишен период.
(3) Достъпът до докладите се осъществява по реда на ЗООС.
(4) Докладите задължително включват необходимата достоверна и представителна информация и данни, доказващи изпълнението на установените в глава втора изисквания.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history § 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Инсталация" е всяка съвкупност от стационарни технологически съоръжения и възли, извършваща една или повече дейности от категориите съгласно приложение № 1. Спомагателните съоръжения и устройства, които са технологически свързани с извършваните дейности и са в състояние да окажат влияние върху нивата на емисиите, образувани при експлоатацията на съответната инсталация, се разглеждат като част от последната.
2. "Действаща инсталация" е всяка инсталация, която е въведена в експлоатация преди датата на влизане в сила на тази наредба.
3. "Малка инсталация" е всяка инсталация с консумация на разтворители под долните ПСКР съгласно т. 1, 3, 4, 5, 8, 10, 13, 16 или 17 на приложение № 2, а за останалите категории дейности съгласно приложение № 2 - с консумация на разтворители под 10 t/годишно.
4. "Съществена промяна" е всяка промяна на номиналната мощност на дадена инсталация, която е свързана с увеличение на емисиите на ЛОС с повече от 25 % за малките инсталации или 10 % за останалите. Всяка промяна на номиналната мощност на дадена инсталация, която по преценка на КО е в състояние да окаже значителни отрицателни въздействия върху здравето на хората или върху околната среда, също се счита за съществена. Към инсталациите, които подлежат на издаване на комплексно разрешително за експлоатация, се прилага определението по § 1, т. 41 от допълнителните разпоредби на ЗООС, съгласно която съществена промяна е всяка промяна или разширение на дейността на дадена инсталация, които според КО могат да доведат до значителни отрицателни въздействия върху здравето на хората или върху околната среда и които достигат критериите или граничните стойности, определени в приложение № 4 на ЗООС.
5. "Компетентни органи" за прилагане и налагане на установените с тази наредба изисквания са РИОСВ, а за инсталациите, за чието изграждане или експлоатация е необходимо издаването на комплексно разрешително по смисъла на чл. 117 ЗООС, е Министерството на околната среда и водите.
6. "Оператор" е физическо или юридическо лице, което е собственик на дадена инсталация или осъществява контрол върху нейната експлоатация.
7. "Емисия" е всяко изпускане на ЛОС в атмосферния въздух от дадена инсталация.
8. "Неорганизирани емисии" са всички емисии на ЛОС в атмосферния въздух, вкл. първоначално изпуснатите в почвите или водите, които не се намират в отпадъчните газове. Разтворителите, съдържащи се в продуктите от дадена дейност, също се разглеждат като неорганизирани емисии от съответната инсталация, освен ако не е посочено друго в приложение № 2. Неорганизираните емисии включват неорганизирани изпускания в околната среда през прозорци, врати, вентилационни и други подобни отвори.
9. "Отпадъчни газове" са съдържащите ЛОС или други замърсители газове, чието окончателно изпускане в атмосферния въздух се извършва организирано, т. е. през изпускащо устройство (комин или пречиствателно съоръжение). Обемният дебит на отпадъчните газове се изразява в кубични метра за час при нормални условия.
10. "Общи емисии" означава сумата от неорганизираните емисии и емисиите в отпадъчните газове.
11. "Норма за допустими емисии" е определена стойност за маса на ЛОС, изразена чрез съответните специфични параметри като концентрация, процент и/или ниво на емисиите при нормални условия, която не може да бъде превишавана по време на един или повече предварително зададени периоди.
12. "Вещество" е всеки химичен елемент или съединение независимо от тяхното агрегатно или друго състояние (например, състоянието, в което са произведени).
13. "Препарат" е всяка смес или разтвор, състоящи се от две или повече вещества.
14. "Органично съединение" е всяко съединение, което се състои от елементът въглерод и един или няколко от следните елементи: водород, азот, кислород, сяра, фосфор, силиций или даден халоген. Въглеродните оксиди и неорганичните карбонати и бикарбонати не са органични съединения.
15. "Летливо органично съединение" е всяко органично съединение, което при температура 293,15 °К (20 °C) има налягане на парите от 0,01 kPa или повече, или има съответстваща летливост при конкретните условия на употреба в дадена инсталация. Фракцията креозот, която превишава посочената стойност на налягане на парите при температура 293,15 °K (20 °C), се счита за ЛОС.
16. "Органичен разтворител" е всяко ЛОС, използвано самостоятелно или в съчетание с други реактиви и без да претърпява химическа промяна, за разтваряне на суровини, продукти или отпадъчни материали, или като почистващо вещество за разтваряне на замърсители, или като разредител, или като дисперсионна среда, или като коректор на вискозитет, или като коректор на повърхностно напрежение, или като пластификатор, или като консервант.
17. "Халогенирани органични разтворители" са всички органични разтворители, които съдържат в молекулата си не по-малко от един атом бром, хлор, флуор или йод.
18. "Покритие" е всеки препарат, включително органичните разтворители, необходими за правилното му приложение, който се използва за осигуряване на декоративно, защитно или друго функционално въздействие върху дадена повърхност.
19. "Свързващо вещество" е всеки препарат, включително органичните разтворители или другите препарати, съдържащи органични разтворители, необходими за правилното му приложение, който се използва за свързване на отделните части на даден продукт.
20. "Мастило" е всеки препарат, включително органичните разтворители или другите препарати, съдържащи органични разтворители, необходими за правилното му приложение, който се използва в печатарството за налагане на текст или изображения върху повърхност.
21. "Лак" означава прозрачно покритие.
22. "Консумация" означава общото количество вложени органични разтворители в една инсталация за календарна година или друг дванадесетмесечен период, с изключение на ЛОС, възстановени за повторна употреба.
23. "Количество вложени разтворители" е количеството органични разтворители, вкл. тези в отделните препарати, използвани при извършването на дадена дейност, включително разтворителите, рециклирани в инсталацията и извън нея, като рециклираните разтворители се отчитат всеки път, когато се влагат в дейността.
24. (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) "Повторна употреба" на органични разтворители означава използването на органични разтворители, възстановени в дадена инсталация за всякакви технически или търговски цели и включващи употребата като гориво, но без да включват окончателно обезвреждане на такива възстановени органични разтворители като отпадъци.
25. "Масов поток" означава количеството на емитираните ЛОС, изразено като маса за един час.
26. "Номинален капацитет" означава максималното количество на вложените в дадена инсталация органични разтворители, осреднено за един ден, в случай че инсталацията работи в нормални експлоатационни условия при проектна производителност.
27. "Нормална експлоатация" означава всички периоди на експлоатация на дадена инсталация, с изключение на операциите по въвеждане или извеждане от експлоатация и обслужване на оборудването.
28. "Контролирани условия" са такива условия на експлоатация на дадена инсталация, при които емисиите на ЛОС, образувани в резултат на дейността, се отвеждат и изпускат контролирано през комин или пречиствателно съоръжение, т. е. при тях не всички емисии от дадена инсталация са неорганизирани.
29. "Нормални условия" означава температура 273,15 °К (0 °C) и налягане 101,3 kPa.
30. "Средна стойност" за 24 часа означава аритметичната средна стойност, образувана от всички валидни показания, измерени през съответния 24-часов период на нормална експлоатация.
31. "Операции по въвеждане и извеждане от експлоатация" са операциите по въвеждане или извеждане от експлоатация на дадена инсталация или част от нея (технологичен възел, съоръжение, резервоар и др.), вкл. състоянието на работа на инсталацията на празен ход. Повтарящите се регулярно фази на нормална експлоатация с променливи технологични параметри не се считат за операции по въвеждане и извеждане от експлоатация.

history § 1а. (нов, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) Наредбата въвежда изискванията на Директива 1999/13/ЕО на Съвета на ЕО от 11 март 1999 г. за ограничаване на емисиите на летливи органични съединения, дължащи се на употребата на органични разтворители в определени дейности и инсталации.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history § 2. Тази наредба се издава на основание чл. 9, ал. 1 от Закона за чистотата на атмосферния въздух.

history § 3. Наредбата влиза в сила от 1.I.2004 г.

history § 4. Действащите инсталации, въведени в експлоатация след 30.IV.2001 г., да се приведат в съответствие с изискванията на глава втора на тази наредба не по-късно от 31.ХII.2006 г.

history § 5. Действащите инсталации, въведени в експлоатация до 30.IV.2001 г. вкл., да се приведат в съответствие с изискванията на глава втора на тази наредба не по-късно от 31.Х.2007 г.

history § 6. При съществена промяна в условията на експлоатация съответните изисквания на глави втора и трета на наредбата се прилагат към инсталацията или частта от нея, която е обект на съществената промяна, от датата на нейното поредно въвеждане в експлоатация.

history § 7. При условие че общите емисии от цялата инсталация не превишават емисиите, които биха възникнали при спазване на изискванията по § 6, действащите инсталации, които са обект на съществена промяна, могат да прилагат изискванията на глави втора и трета на наредбата в съответствие с разпоредбите на § 4 и 5.

history § 8. Разпоредбите на тази наредба се прилагат към съответните инсталации с емисии на ЛОС с предимство пред тези по чл. 20, 38, 39 и 40 от Наредба № 2 от 1998 г. за норми за допустими емисии (концентрации в отпадъчни газове) на вредни вещества, изпускани в атмосферния въздух от неподвижни източници.

history § 9. Операторите на действащи инсталации, които ще разработват СНЕ, информират за своето намерение КО не по-късно от 30.IХ.2004 г.

history § 10. Операторите на инсталации по § 9 изготвят и представят съответните СНЕ пред КО не по-късно от 30.IХ.2005 г.

history § 11. При обосновано искане от страна на КО операторите на инсталации, за които са разработени СНЕ, представят необходимата допълнителна информация за оценка на достоверността и представителността на последните съгласно условията на приложение № 4 не по-късно от 31.ХII.2005 г.

history § 12. (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) Нормите за допустими емисии, вкл. ННЕ и НОЕ съгласно приложения № 2 и 3, се прилагат към действащите инсталации, въведени в експлоатация преди 30.IV.2001 г., чиито емисии на ЛОС не превишават НДЕ 50 mg ОВ/m3 (за инсталациите с пречиствателни съоръжения за ограничаване на ЛОС чрез изгаряне) или 150 mg ОВ/m3 (за инсталациите с други пречиствателни съоръжения) не по-късно от 30.IV.2013 г., при условие че общите емисии от инсталацията не превишават емисиите, които биха възникнали при спазване на установените с наредбата НДЕ.

history § 13. (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) Употребата на ЛОС по чл. 10, ал. 1, т. 2 в инсталации, попадащи в обхвата на тази наредба, се забранява, с изключение на случаите, в които липсват технически и икономически достъпни, по-малко вредни вещества и препарати, за което преценка се извършва от КО съгласно чл. 20, ал. 7.

history § 14. Емисиите на ЛОС, за които дадена рискова фраза по чл. 10, ал. 1 се изисква след датата на влизане в сила на тази наредба, се ограничават съгласно установените в същия член НДЕ - в най-краткия възможен срок и в съответствие с направените за целта указания, в рамките на секторните ръководства по чл. 3.

history § 15. (отм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history § 16. Инсталациите по чл. 2, ал. 1, подали заявление за подаване на комплексно разрешително преди датата на влизане в сила на тази наредба, изготвят и представят за утвърждаване от РИОСВ първоначалните ПУР и/или СНЕ по реда на чл. 20, ал. 1 и 5.

history § 17. Секторните ръководства по чл. 3 за прилагане изискванията на наредбата към инсталациите от категориите дейности по т. от 1 до 7 и от 9 до 12 на приложение № 1 се утвърждават със заповед на министъра на околната среда и водите в срок до 30.III.2005 г., а за останалите категории дейности съгласно приложение № 1 - до 30.ХII.2005 г.

history § 18. (нов, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) За дата на първия доклад по чл. 31, ал. 1 се приема 30.09.2008 г.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
КЪМ НАРЕДБА ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ ЕМИСИИТЕ НА ЛЕТЛИВИ ОРГАНИЧНИ СЪЕДИНЕНИЯ ПРИ УПОТРЕБАТА НА ОРГАНИЧНИ РАЗТВОРИТЕЛИ В ОПРЕДЕЛЕНИ БОИ, ЛАКОВЕ И АВТОРЕПАРАТУРНИ ПРОДУКТИ (ОБН., ДВ, БР. 20 ОТ 2007 г., В СИЛА ОТ 06.03.2007 г.)

history § 9. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
КЪМ НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА № 7 ОТ 2003 г. ЗА НОРМИ ЗА ДОПУСТИМИ ЕМИСИИ НА ЛЕТЛИВИ ОРГАНИЧНИ СЪЕДИНЕНИЯ, ИЗПУСКАНИ В АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ В РЕЗУЛТАТ НА УПОТРЕБАТА НА РАЗТВОРИТЕЛИ В ОПРЕДЕЛЕНИ ИНСТАЛАЦИИ (ОБН., ДВ, БР. 67 ОТ 2009 г., В СИЛА ОТ 21.08.2009 г.)

history § 24. Навсякъде в наредбата:
1. Думите "Закона за опазване чистотата на атмосферния въздух" се заменят със думите "Закон за чистотата на атмосферния въздух".
2. Думите "министър на промишлеността", "Министерство на промишлеността" се заменят съответно с "министър на икономиката и енергетиката", "Министерство на икономиката и енергетиката".
3. Думите "министър на териториалното развитие и благоустройството" се заменят с "министър на регионалното развитие и благоустройството".

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
КЪМ НАРЕДБА ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА НАРЕДБА № 7 ОТ 2003 г. ЗА НОРМИ ЗА ДОПУСТИМИ ЕМИСИИ НА ЛЕТЛИВИ ОРГАНИЧНИ СЪЕДИНЕНИЯ, ИЗПУСКАНИ В АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ В РЕЗУЛТАТ НА УПОТРЕБАТА НА РАЗТВОРИТЕЛИ В ОПРЕДЕЛЕНИ ИНСТАЛАЦИИ (ОБН., ДВ, БР. 67 ОТ 2009 г., В СИЛА ОТ 21.08.2009 г.)

history § 25. Наредбата влиза в сила от деня на обнародването й в "Държавен вестник".

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 1 към чл. 2, ал. 1

history (изм., ДВ, бр. 20 от 2007 г., в сила от 06.03.2007 г.)

history Категории дейности с употреба на разтворители

history Посочените дейности попадат в обхвата на наредбата, когато при експлоатацията им консумацията на разтворители превишава съответните долни прагови стойности (за консумация на разтворители) съгласно приложения № 2 и 3. Ако не е посочено друго, всяка отделна категория дейност включва и операциите по почистване на използваното оборудване, но не и операциите по почистване на произведените продукти.
1. Нанасяне на слепващи покрития:
Всяка дейност, при която слепващо покритие (лепило/адхезив) се нанася върху повърхност, с изключение на нанасянето на слепващи покрития (лепила/адхезиви) и ламинирането, в рамките на печатарските дейности.
2. Нанасяне на покрития:
Всяка дейност, при която еднократно или многократно се нанася непрекъснат покриващ филм (слой) върху:
2.1. следните превозни средства или части от тях:
2.1.1. нови моторни превозни средства (МПС) от категория М1 съгласно Закона за движението по пътищата (ЗДП) и категория N1, когато покритието на последните се нанася в същата инсталация, в която се нанася и покритието на МПС от категория М1;
2.1.2. кабини на камиони, определени като помещения за водача, вкл. всички интегрирани помещения за техническото оборудване, за МПС от категории N2 и N3 съгласно ЗДП;
2.1.3. фургони и камиони от категории N1, N2 и N3 съгласно ЗДП, с изключение на кабини за камиони;
2.1.4. автобуси от категории М2 и М3 съгласно ЗДП;
2.2. ремаркета от категории О1, О2 и О3 съгласно ЗДП;
2.3. метални и пластмасови повърхности, включително повърхности на самолети, кораби, влакове и т. н.;
2.4. дървени повърхности;
2.5. текстил, тъкани, филмови ленти и хартиени повърхности;
2.6. кожа.

history В тази категория не попадат дейностите по нанасяне на метални покрития върху субстрати чрез електрофореза или шприцоване. Ако дейността по нанасяне на покрития включва етап, на който върху детайла се нанася отпечатък по какъвто и да е метод, този етап на отпечатване се смята за част от дейността по нанасяне на покритие. Обособените дейности по отпечатване, извършвани отделно, не се разглеждат като част от дейността по нанасяне на покрития, но могат да попаднат в обхвата на наредбата, ако отговарят на условията по т. 8.
3. Нанасяне на покритие върху рулони:
Всяка дейност, при която рулони от стомана, неръждаема стомана, апретирана стомана, медни сплави или алуминиеви ленти се покриват с филм, образуващ ламинирано покритие в непрекъснат процес.
4. Химическо чистене:
Всяка промишлена или търговска дейност, включваща използване на ЛОС в инсталация за почистване на облекла, мебели и подобни потребителски стоки, с изключение на ръчното отстраняване на петна в текстилната и трикотажна промишленост.
5. Производство на обувки:
Всяка дейност за производство на готови обувки или техни части.
6. Производство на препарати за покрития, лакове, мастила и лепила:
Производството на готови продукти и на междинни продукти, ако се извършва на същия обект, чрез смесване на пигменти, смоли и свързващи материали с органичен разтворител или друг носител, включително дейностите по приготвяне и предварителна подготовка на дисперсии, корекция на вискозитета и оттенъка и операциите по пълнене на готовите продукти в контейнери.
7. Производство на фармацевтични продукти:
Химичен синтез, ферментация, екстракция, формулиране и окончателна обработка на фармацевтични продукти и ако се извършва на същата площадка, производството на междинни продукти.
8. Печатане:
Всяка дейност за възпроизвеждане на текст и/или изображения, при която с използването на носител се пренася мастило върху дадена повърхност. Дейността включва свързаните с нея операции по нанасяне на лак, покритие и ламиниране.
Единствено следните конкретни процеси са обект на наредбата:
8.1. флексопечат:
печатарска дейност, при която се използва носител от гума или еластични фотополимери, при която печатните повърхности са изпъкнали, с помощта на течни мастила, изсъхващи чрез изпаряване;
8.2. топъл ролен офсетов печат:

history печатарска дейност с използване на рулони, при която се използва носител, при който зоната за печатане и непечатната зона се намират в една и съща равнина, като използването на рулон означава, че материалът за отпечатване се подава в машината от рулон, а не от отделни листа; непечатната зона се третира, за да привлича вода и по този начин да отблъсква мастилото; зоната за печатане се третира, така че да поема и пренася мастило върху повърхността за отпечатване; изпаряването се осъществява в пещ, където отпечатаният материал се нагрява с горещ въздух;
8.3. ламиниране:
свързването един към друг на два или повече гъвкави материали за получаване на ламинати;
8.4. дълбок печат за издания:
печатане чрез дълбок печат върху хартия за списания, брошури, каталози или подобни продукти с помощта на мастила на толуенова основа;
8.5. дълбок печат:
печатарска дейност с използване на цилиндричен носител, при който печатната зона е вдлъбната и се използват течни мастила, изсъхващи чрез изпаряване, вдлъбнатините се запълват с мастило, а излишъкът се почиства от непечатната зона преди повърхността, на която предстои нанасянето на отпечатъка да влезе в контакт с цилиндъра и да отдели мастилото от вдлъбнатините;
8.6. ротативен ситопечат:
печатарска дейност с подаване от рулон, при която мастилото се пренася върху отпечатваната повърхност чрез прокарването му през порест носител на изображението и зоната за печатане е открита, а непечатната зона е запечатана, и при която се използват течни мастила, изсъхващи единствено чрез изпаряване; подаване от рулон означава, че материалът за нанасяне на печата се подава в машината от рулон, а не от отделни листа;
8.7. лакиране:
дейност, при която лак или слепващо покритие с цел запечатване на опаковъчния материал на по-късен етап се нанасят върху гъвкав материал.
9. Преработка на каучук:
Дейност с пластициране, смилане, смесване, каландриране, екструдиране и вулканизиране на естествен или синтетичен каучук и всякакви допълнителни операции за превръщане на естествен или синтетичен каучук в готов продукт.
10. Почистване на повърхности:
Всяка дейност с изключение на химическото чистене, при която се използват органични разтворители за отстраняване на замърсяване от повърхности на материали, включително обезмасляване. Почистването с повече от един етап преди или след всяка друга дейност се смята като една дейност по почистване на повърхности.
Тази дейност не се отнася за почистване на оборудване, а за почистване на повърхности на продукти.
11. Извличане на растителни масла и животинска мас и рафиниране на растителни масла:
Всяка дейност за извличане на растителни масла от семена и друга растителна маса, преработване на сухи остатъци за получаване на животински храни, пречистване и рафиниране на животински мазнини и растителни масла, извлечени от семена, растителна маса и/или животинска материя.
12. Пребоядисване на автомобили (превозни средства):
Всяка промишлена или търговска дейност по нанасяне на покрития и свързаните с нея дейности, като:
12.1. (отм., ДВ, бр. 20 от 2007 г., в сила от 06.03.2007 г.)
12.2. нанасяне на оригинално (първоначално) покритие върху МПС от отделните категории съгласно ЗДП или части от тях, извършвано с материали за пребоядисване извън основната производствена линия;
12.3. нанасяне на покритие върху ремаркета и полу-ремаркета от категория О съгласно ЗДП.
13. Нанасяне на покритие върху намотъчни проводници:
Всяка дейност по нанасяне на покритие върху метални проводници, използвани за навиване в намотки за трансформатори и двигатели и др.
14. Импрегниране на дървесен материал:
Всяка дейност, при която дървесен материал се импрегнира с консерванти.
15. Ламиниране на дървесина и пластмаси:
Всяка дейност за свързване на дървесина и/или пластмаса за производство на ламинирани продукти.

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 2 към чл. 2, ал. 2

history (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history Норми за допустими емисии на летливи органични съединения

history 1. Нормите за допустими емисии (НДЕ) на летливи органични съединения (ЛОС) от различните категории дейности с употреба на разтворители, попадащи в обхвата на наредбата, са посочени в табл. 1.
2. Освен ако не е посочено друго, НДЕ на ЛОС в отпадъчните газове се отнасят за общата масова концентрация при нормални условия на ЛОС, определени като органичен въглерод (ОВ) съгласно чл. 25, ал. 1.
3. Нормите за неорганизирани емисии (ННЕ) се определят като процент от количеството вложени разтворители (КВР), докато нормите за общи емисии (НОЕ) в общия случай са специфични за съответната категория дейност.
4. Нормите за неорганизирани емисии и НОЕ, посочени в колони (5) и (6) на табл. 1, могат да се различават за действащи (ДИ) и за нови инсталации (НИ).
5. Праговите стойности за консумация на разтворители (ПСКР) се отнасят за годишната консумация на разтворители в тонове. Долните ПСКР за отделните категории дейности са посочени в колона (2) на таблицата.
6. В случаите, когато за отделна дейност в колони (5) и (6) е посочена една-единствена ННЕ или НОЕ, тя се отнася както за нови, така и за действащи инсталации.

history Таблица 1

history

Категория дейност

ПСКР

НДЕ

ННЕ

НОЕ

Забележка

по

(ПСКР в [t/год.])

[t/год.]

[mg ОВ/m3]

[% от КВР]

ред

нови

действ.

нови

действ.

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7)

1

Топъл ролен офсетов печат

15 - 25

100

30 (1)

(1) Остатъчните

(> 15)

> 25

20

30 (1)

разтворители в

готовите продукти

не се считат за

неорганизирани

емисии.

2

Дълбок печат за издания

75

10

15

(> 25)

3

Друг дълбок печат, флексо-

15 - 25

100

25

(1) Долна ПСКР за

печат, ротативен ситопечат,

> 25

100

20

ротативен сито-

ламиниране или лакиране

> 30(1)

100

20

печат върху тек-

(> 15), ротативен ситопечат

стил или картон.

върху текстил/картон

> 30)

4

Почистване на повърхности (1)

1 - 5

20 (2)

15

(1) С използване на

(> 1)

> 5

20 (2)

10

съединения по

чл. 10, ал. 1.

(2) НДЕ се отнасят

за общата концен-

трация на ЛОС по

чл. 10, ал. 1, а не

за ОВ.

5

Друго почистване на

2 - 10

75 (1)

20 (1)

(1) Нормите не се

повърхности

> 10

75 (1)

15 (1)

отнасят за инста-

(> 2)

лации, за които

средното съдържа-

ние на органични

разтворители във

всички използвани

почистващи мате-

риали не преви-

шава 30 масови

процента.

6

Боядисване на превозни

> 0,5

50 (1)

25

(1) Спазването на

средства (< 15) и пребоядис-

НДЕ съгласно

ване на автомобили (превозни

чл. 23, т. 2 се доказ-

средства)

ва въз основа на

15-минутни средни

стойности.

7

Нанасяне на покритие върху

50 (1)

5

10

(1) За инсталации,

рулони

които работят с

(> 25)

методи за повторна

употреба на възста-

новени разтвори-

тели (ПУВР), НДЕ

е 150 mg ОВ/m3.

8

Други покрития, включително

5 - 15

100 (1) (4)

20 (4)

(1) Прилага се за на-

върху метал, пластмаса, текс-

> 15

50/75

20 (4)

насяне на покрития

тил (5), тъкани, филмови

(2) (3) (4)

и изсушаване при

ленти и хартия

контролирани ус-

(> 5)

ловия.

(2) Първата НДЕ се

отнася за сушене,

а втората за нана-

сяне на покрития.

(3) За инсталациите

за нанасяне на

покрития върху

текстил, които

работят с методи

за ПУВР, НДЕ за

нанасяне на пок-

рития и сушене,

взети заедно, е

150 mg ОВ/m3.

(4) Не се прилагат

към инсталации, в

които нанасянето

на покрития не

може да се извър-

шва при контроли-

рани условия

(корабостроене и

боядисване на

самолети и други

подобни).

(5) Ротативният

ситопечат върху

текстил е обхванат

в дейност № 3.

9

Покрития върху намотъчен

10 g/kg (1)

(1) За инсталации,

проводник

5 g/kg (2)

в които средният

(> 5)

диаметър на телта

е <= 0,1 mm.

(2) Прилага се за

всички останали

инсталации.

10

Нанасяне на покрития върху

15 - 25

100 (1)

25

(1) Прилага се за на-

дървени повърхности

> 25

50/75(2)

20

насяне на покри-

(> 15)

тия и сушене при

контролирани

условия.

(2) Първата НДЕ се

отнася за сушене,

а втората за нана-

сяне на покрития.

11

Химическо чистене

20 g/kg (1) (2) (3)

(1)Изразени като

маса разтворител,

емитиран за kg

почистен и изсу-

шен продукт.

(2) НДЕ по чл. 10,

ал. 1, т. 2 не се

прилагат за тази

дейност.

12

Импрегниране на дървесина

100 (1)

45

11 kg/m3

(1) Не се прилага за

(> 25)

импрегниране с

креозот.

13

Финиширане на

10 - 25

85 g/m2

НДЕ се изразяват

естествени кожи

> 25

75 g/m2

в грамове разтво-

(> 10)

150 g/m2

рител, емитирани

за 1 m2 произведен

(> 10) (1)

продукт.

(1) За финиширане

на кожи за тапице-

рии и конкретни

кожени изделия,

използвани като

дребни потреби-

телски стоки, на-

пример чанти, ко-

лани, портфейли и

т. н.

14

Производство на обувки

25 g за чифт

НОЕ се изразява

(> 5)

в грамове разтво-

рител, емитиран

за чифт произве-

дени обувки.

15

Ламиниране на дървесина

30 g/m2

и пластмаса

(> 5)

16

Нанасяне на слепващи

5 - 15

50(1)

25

(1) За инсталации,

покрития

> 15

50(1)

20

които работят с

(> 5)

методи за ПУВР,

НДЕ е 150 mg

ОВ/m3.

17

Производство на препарати

100 - 1000

150

5

5 % от КВР

Стойността на не-

за покрития, лакове, мастила

> 1000

150

3

3 % от КВР

организираните

и лепила

емисии не включ-

(> 100)

ва разтворителите,

които са част от

произведените в

запечатани кон-

тейнери препарати.

18

Преработка на каучук

20(1)

25(2)

25 % от КВР

(1) За инсталации,

(> 15)

които работят с

методи за ПУВР,

НДЕ е 150 mg

ОВ/m3.

(2) Стойността на

неорганизираните

емисии не включва

разтворителите,

които са част от

произведените в

запечатани контей-

нери препарати.

19

Извличане на растителни

Животинска

(1) НОЕ за инстала-

масла и животински маз-

мас: 1,5 kg/t

ции, обработващи

нини и рафиниране на

Рициново

отделни партиди

растителни масла

масло: 3 kg/t

семена и друга рас-

(> 10)

Рапица -

тителна маса, се

семена: 1 kg/t

определят според

Слънчогле-

конкретния случай,

дово семе:

в зависимост от

1 kg/t

НДНТ.

Соеви зърна

(2) Прилага се за

(нормална

всички процеси

каша): 0,8 kg/t

с разделяне на

Соеви зърна

фракции освен

(бели люспи):

отстраняването на

1,2 kg/t

смоли (от масла).

Други семена

(3) Прилага се за

и друга расти-

отстраняване на

телна маса:

смоли.

- 3 kg/t (1)

- 1,5 kg/t (2)

- 4 kg/t (3)

20

Производство на фарма-

20 (1)

5(2) 15(2)

5 % от 15 %

(1) За инсталации,

цевтични продукти

КВР от КВР

които работят с

(> 50)

методи за ПУВР,

НДЕ е 150 mg

ОВ/m3.

(2)Стойността на

неорганизираните

емисии не включ-

ва разтворителите,

продадени като

част от готовите

продукти и препа-

рати в запечатани

контейнери.

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 3 към чл. 2, ал. 2

history (Предишно Приложение № 3 към чл. 2, ал. 1, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history Норми за допустими емисии на ЛОС при нанасяне на покрития върху превозни средства и пребоядисването им

history 1. Нормите за допустими емисии (НДЕ) на летливи органични съединения (ЛОС) от инсталациите за нанасяне на покрития върху превозни средства и пребоядисването им са посочени в табл. 2.
2. Нормите за общи емисии (НОЕ) на ЛОС се изразяват като грамове разтворител, емитиран спрямо покривната площ на продукта в квадратни метри и в килограми разтворител, емитиран спрямо купето на колата.
3. Покривната площ на всеки продукт, включен в табл. 2, се определя, както следва:
3.1. Покривната площ, изчислена от общата площ, върху която се нанася покритие чрез електрофореза, и покривната площ на всякакви части, нанасяни в последователни фази на процеса на боядисване и със същите покрития, каквито се използват за разглеждания продукт, или общата покривна площ на продукта, боядисван в инсталацията.
3.2. Повърхността на площта, върху която се нанася покритие чрез електрофореза, се изчислява по формулата:

history

2 x общата маса на купето на продукта (в kg) x 1000

----------------------------------------------------- .

средната дебелина на металния лист

(в mm) x плътността на металния лист (в kg/m3)


3.3. Методът по т. 3.2 се прилага и за други части с покритие, изработени от листова стомана.
3.4. За изчисляване на покривната площ на други добавени части или на общата повърхностна площ, върху която се нанася покритие в инсталацията, задължително се използват системи за автоматизирано проектиране или други методи.
4. Нормите за общи емисии (НОЕ) на ЛОС в табл. 2 се отнасят за всички етапи на даден производствен процес, изпълняван в рамките на една инсталация, от нанасяне на покритие чрез електрофореза или всеки друг вид процес на нанасяне на покритие, до окончателното пастиране и полиране на повърхностното покритие, както и за разтворителите, използвани за почистване на оборудването за процеса, включително спрей-кабините и друго неподвижно оборудване по време на производствения процес и извън него. Нормите за общи емисии на ЛОС се изразяват като сума от масите на органичните съединения за квадратен метър от общата повърхностна площ на боядисвания продукт и като сума от масите на органичните съединения за едно автомобилно купе.

history Таблица 2

history

Дейност (прагова

Производствена прагова стойност

Норми на общи емисии

стойност за консумация

(отнася се за годишното производство

(за действащи и нови инсталации)

на разтворители в

на даден продукт съгласно колона 1)

тона/годишно)

нови

действащи

(1)

(2)

(3)

(4)

Нанасяне на покрития върху

< 5000

45 g/m2

70 g/m2

нови автомобили

или

или

(> 15)

1,3 kg/купе +

1,9 kg/купе +

33 g/m2

41 g/m2

<= 5000 черупкова конструкция или

90 g/m2

90 g/m2

> 3500 изградена върху шаси

или

или

1,5 kg/купе +

1,5 kg/купе +

70 g/m2

70 g/m2

Норма за общи емисии (g/m2)

Нанасяне на покрития върху

<= 5000

65

85

нови кабини за камиони

> 5000

55

75

(> 15)

Нанасяне на покрития върху

<= 2500

90

120

нови микробуси, камиони и

> 2500

70

90

ремаркета

(> 15)

Нанасяне на покрития върху

<= 2000

210

290

нови автобуси

> 2000

150

225

(> 15)


5. Инсталациите за боядисване на превозни средства (автомобили и др.) под праговите стойности за консумация на разтворители в таблицата задължително отговарят на изискванията за боядисване и пребоядисване на превозни средства, установени съгласно приложение № 2.

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 4 към чл. 6, ал. 1

history (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history Схема за намаляване на емисиите

history 1. Предназначение
Схемата за намаляване на емисиите (СНЕ) е предназначена да даде възможност на оператора да постигне чрез други средства намаление на емисиите, еквивалентно на намалението, постигнато, ако се прилагат нормите за допустими емисии (НДЕ). За тази цел операторът може да използва всяка СНЕ, специално проектирана за неговата инсталация, при условие, че накрая бъде постигнато еквивалентно намаление на емисиите.
2. Област на приложение
Предложеният метод за разработване на СНЕ е приложим към инсталации за нанасяне на покрития, лакове, свързващи покрития или мастила. В случаите, когато този метод е неприложим, компетентните органи могат да разрешат прилагането към съответната инсталация на всяка друга алтернативна схема, която отговаря на следващите условия на това приложение.
3. Общи положения
При разработване на СНЕ се прилагат следните изисквания:
3.1. когато заместителите, съдържащи малки количества разтворител или без разтворител, все още се разработват, се допуска удължаване на срока на оператора за изпълнение на плановете за намаляване на емисиите;
3.2. контролната точка за намаляването на емисиите трябва да бъде възможно най-близка до емисиите, които биха се получили без предприемане на действия за намаляването им.
4. Съдържание на СНЕ
За инсталациите, за които при определяне на целевите норми за общи емисии (НОЕ) може да се допусне наличие на постоянно твърдо съдържание в продукта и то да се използва за определяне на отправната точка за намаляване на емисиите:
4.1. операторът е длъжен да представи план за намаление на емисиите, включващ по-конкретно намаления на средното съдържание на разтворител от общо вложените материали и/или повишена ефективност на използване на твърдите вещества с цел намаление на общите емисии от инсталацията до определен процент от годишните контролни емисии, определени като целеви емисии;
4.2. условията по т. 4.1 се изпълняват в следната времева рамка:

history Таблица 3

history

Срок

Целеви норми за

общи (годишни)

нови

действащи

емисии

инсталации

инсталации

До 31.Х.2005

Целева емисия x 1,5

До 31.Х.2004

До 31.Х.2007

Целева емисия


4.3. годишната контролна емисия се изчислява, както следва:
а) определя се общата маса на твърдите вещества в цялото количество покритие и/или мастило, лак или свързващо покритие, консумирано за една година; твърдите вещества са всички материали в покрития, мастила, лакове и свързващи покрития, които стават твърди, след като водата или летливите органични съединения се изпарят;
б) (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) годишната контролна стойност на емисиите се изчислява чрез умножение на масата, определена в "а" с подходящ коефициент, посочен в табл. 4; компетентните органи могат да коригират тези коефициенти за отделните инсталации, за да отразят документираната повишена ефективност при използването на твърдите вещества;

history Таблица 4

history

Дейност

Коефициент

за умножение

Дълбок печат; флексопечат; ламини-

ране като част от печатането; лакиране

като част от печатането; нанасяне на

покритие върху дървесина; нанасяне на

покритие върху текстил, филмова лента

или хартия; слепващо покритие

4

Покритие върху рулони,

пребоядисване на автомобили

3

Хигиенично покритие за храни, боядис-

ване на летателни апарати

2,33

Други покрития и ротативен ситопечат

1,5


в) (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) целевата НОЕ е равна на годишната контролна емисия, умножена по процентна стойност, равна на:
• за инсталациите, попадащи в категория № 6 и долните прагове на категории № 8 и № 10 на приложение 2 - норми за неорганизирани емисии + 15;
• за всички останали инсталации - норми за неорганизирани емисии + 5;
г) съответствие се постига, ако реалните емисии на разтворители, определени от плана за управление на разтворители, са по-малки от или равни на целевата НОЕ.

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 5 към чл. 6, ал. 3

history (ново, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history

МИНИСТЕРСТВО НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ

РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ - ...............................................................................................................................................................................................................................................

РЕШЕНИЕ

№ .....................

гр. ......................................... г.

На основание чл. 7, т. 3 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите (ДВ, бр. 65 от 2004 г.) и чл. 19, ал. 2 от Закона за чистотата на атмосферния въздух във връзка с чл. 6, ал. 3 и § 1, т. 5 от ДР на Наредба № 7 от 21.10.2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации (ДВ, бр. 96 от 2003 г.)

УТВЪРЖДАВАМ:

Схема за намаляване на емисиите на летливи органични съединения от дейността на ...............................................................................................................................................................................................................

(наименование на оператора на инсталацията, ЕИК или БУЛСТАТ)

представлявано от ......................................................................................................................................................................................................................................................................

(трите имена)

л. карта № ........................................, изд. на .................................................... от ............................................

Схемата е представена в РИОСВ - .............., с писмо вх.№..................../....................

ДИРЕКТОР НА РИОСВ - ......................:

(.............................)

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 6 към чл. 6, ал. 4

history (ново, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history

МИНИСТЕРСТВО НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ

РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ - ...............................................................................................................................................................................................................................................

РЕШЕНИЕ

№.....................

гр. ......................................... г.

На основание чл. 5, ал. 2 и чл. 6, ал. 4 от Наредба № 7 от 21.10.2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации (наредбата) (ДВ, бр. 96 от 2003 г.) във връзка с чл. 19, ал. 2 от Закона за чистотата на атмосферния въздух и чл. 7, т. 3 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите (ДВ, бр. 65 от 2004 г.) и след като се запознах с настоящата административна преписка,

РЕШИХ:

Освобождавам от задължението за спазване на нормите от наредбата и определям норма на обща емисия (НОЕ) ......................................................................................................................................................................................

за ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

(наименование на оператора на инсталацията, ЕИК или БУЛСТАТ)

представлявано от ......................................................................................................................................................................................................................................................................................

(трите имена)

л. карта №......................................., изд. на .......................................... от ...............................................................................................................................................................................

Решението се основава на следните мотиви: ...........................................................................................................................................................................................................................................................

(описва се фактическата обстановка - конкретните обстоятелства, които се съдържат в административната преписка и въз основа на които се прави изводът за взетото решение)

При промяна в статута на инсталацията (промяна на собственост, съществена промяна в условията на експлоатация на инсталацията, значително увеличаване на риска за човешкото здраве и околната среда и др.) операторът следва незабавно да уведоми РИОСВ за преразглеждане на настоящото решение.

При промяна на най-добрите налични техники (НДНТ) настоящото решение се преразглежда.

Настоящото решение е съгласувано с Министерството на околната среда и водите с писмо с вх. №......... съгласно чл. 9, ал. 2 от наредбата.

ДИРЕКТОР НА РИОСВ - ......................:

(.............................)

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 7 към чл. 7, ал. 1

history (ново, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history

МИНИСТЕРСТВО НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ

РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ - ...............................................................................................................................................................................................................................................

РЕШЕНИЕ

№.....................

гр. ......................................... г.

На основание чл. 7, ал. 1 от Наредба № 7 от 21.10.2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации (наредбата) (ДВ, бр. 96 от 2003 г.) във връзка с чл. 19, ал. 2 от Закона за чистотата на атмосферния въздух и чл. 7, т. 3 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите (ДВ, бр. 65 от 2004 г.) и след като се запознах с настоящата административна преписка,

РЕШИХ:

Освобождавам от задължението за спазване на нормите за неорганизирани емисии (ННЕ) от наредбата и определям ННЕ ...............................................................................................................................................................................

за .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

(наименование на оператора на инсталацията, ЕИК или БУЛСТАТ)

представлявано от .....................................................................................................................................................................................................................................................................................

(трите имена)

л. карта № ......................................, изд. на ........................................... от ...............................................................................................................................................................................

Решението се основава на следните мотиви: ...........................................................................................................................................................................................................................................................

(описва се фактическата обстановка - конкретните обстоятелства, които се съдържат в административната преписка и въз основа на които се прави изводът за взетото решение)

При промяна в статута на инсталацията (промяна на собственост, съществена промяна в условията на експлоатация на инсталацията, значително увеличаване на риска за човешкото здраве и околната среда и др.) операторът следва незабавно да уведоми РИОСВ за преразглеждане на настоящото решение.

При промяна на най-добрите налични техники (НДНТ) настоящото решение се преразглежда.

Настоящото решение е съгласувано с Министерството на околната среда и водите с писмо с вх. №......... съгласно чл. 9, ал. 2 от наредбата.

ДИРЕКТОР НА РИОСВ - ......................:

(.............................)

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 8 към чл. 20, ал. 1

history (Предишно приложение № 5 към чл. 20, ал. 1, изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history План за управление на разтворителите

history 1. Общи положения

history ПРИЛОЖЕНИЕто предоставя ръководни насоки за разработване на план за управление на разтворителите (ПУР). То определя принципите за неговото приложение (т. 2), предоставя рамката за определяне на масовия баланс (т. 3) и дава указания във връзка изискванията за проверка на съответствие с установените норми за допустими емисии (т. 4).
2. Приложение на ПУР
Планът за управление на разтворителите служи за:
2.1. проверка за съответствието с нормите за допустими емисии съгласно чл. 20;
2.2. определяне на възможните варианти за намаляване на емисиите;
2.3. информиране на обществеността относно консумацията на разтворители, емисиите на разтворители и степента на съответствие с установените в тази наредба изисквания.
3. Масов баланс на емисиите
Изготвянето на масов баланс на емисиите на ЛОС (разтворители) включва определяне на следните параметри:
3.1. количество вложени разтворители (I), в т.ч.:
I1 - количеството органични разтворители или количеството им в препарати, закупени и използвани като вложени материали в процеса за периода, за който се изчислява масовият баланс;
I2 - количеството органични разтворители или тяхното количество в препаратите, възстановено и повторно използвано като разтворител, вложен в процеса, като рециклираните разтворители се отчитат при всяко поредно използване за изпълнение на дейността;
3.2. изходящи органични разтворители (О), в т.ч.:
О1 - емисиите в отпадъчните газове;
О2 - органичните разтворители, емитирани с отпадъчните води, отчитани, ако се прилага третиране на отпадъчните води при изчисляването на О5;
О3 - количеството органични разтворители, оставащи като замърсители или остатъци в продуктите от процеса;
О4 - неуловените емисии на органични разтворители във въздуха; тук се включват общата вентилация на стаите, където се изпуска въздух във външната околна среда през прозорци, врати, вентилационни канали и подобни отвори;
О5 - органичните разтворители и/или органични съединения, загубени поради химически или физични реакции (вкл. унищожените, напр. чрез изгаряне или друго третиране на отпадъчните газове или води, или уловените, напр. чрез абсорбция или ако не се отчитат при О6, О7 или О8);
О6 - органичните разтворители, съдържащи се в образуваните отпадъци;
О7 - органичните разтворители или органични разтворители в препарати, продавани или предназначени за продажба като продукти с търговска стойност;
О8 - органичните разтворители в препарати, възстановени за повторно използване, но невнесени като продукти в процеса, ако не се отчитат в О7;
О9 - органичните разтворители, изпускани (емитирани) по други начини.
4. Проверка на съответствието с нормите за допустими емисии
Начинът на използване на плана за управление на разтворителите се определя от конкретните изисквания, които трябва да бъдат проверявани, както следва:
4.1. проверка за съответствие с варианта за намаление в приложение № 3, с гранична стойност за общите емисии, изразена в емисии на разтворителя за единица продукт или изразена по друг начин в приложение № 2:
а) (изм., ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.) за всички дейности, използващи приложение № 4, планът за управление на разтворителите трябва да се съставя ежегодно; за да се определи консумацията на разтворители (С), тя се изчислява по уравнението: С = I1 - О8; необходимо е ежегодно да се прави и паралелно изчисление за определяне на твърдите вещества, използвани при нанасянето на покритие, за да се получи годишната стойност на контролните емисии и целевата емисия;
б) за оценката на съответствието с граничната стойност за общите емисии, изразена като емисии на разтворители за единица продукт или посочени по друг начин в приложение № 2, планът за управление на разтворители се съставя ежегодно, за да се определят емисиите (Е). Емисиите могат да бъдат изчислявани по уравнението: Е = F + О1, където F са неорганизираните емисии, определени съгласно подхода по т. 4.2, буква "а". Необходимо е след това стойността за емисиите да бъде разделена на подходящия параметър на продукта;
в) за оценка на съответствието с изискванията на чл. 13 планът за управление на разтворителите се изготвя ежегодно за определяне на общите емисии от всички разглеждани дейности и след това тази стойност се сравнява с общите емисии, които биха били получени при спазване на изискванията в приложение № 2 за всяка дейност поотделно.
4.2. Неорганизираните емисии за сравняване с нормите за неорганизираните емисии съгласно приложения № 2 и 3 се определят посредством прилагането на един от следните методологически подходи:
а) при първия подход - неорганизираните емисии се изчисляват по уравненията:

history F = I1 - О1 - О5 - О6 - О7 - О8
или
F = O2 + O3 + O4 + O9

history Това количество може да се определи чрез директно количествено измерване. Възможно е алтернативно еквивалентно изчисление по друг начин, например чрез използване на ефективността на улавяне на процеса.
Процентната стойност на неорганизираните емисии СНЕ, която не може да превишава съответната ННЕ по приложение № 2, се изразява като пропорция спрямо количеството вложени разтворители I и се изчислява по следното уравнение:

history

F

СНЕ =

----

x 100, където I = I1 + I2;

I


б) при втория подход неорганизираните емисии се определят чрез няколко кратки, но изчерпателни измервания. Не е необходимо повторно определяне, когато използваното оборудване и параметрите на процеса не се променят.

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 9 към чл. 20, ал. 7

history (ново, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history

МИНИСТЕРСТВО НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ

РЕГИОНАЛНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ - ...............................................................................................................................................................................................................................................

РЕШЕНИЕ

№ .....................

гр. ......................................... г.

На основание чл. 20, ал. 7 от Наредба № 7 от 21.10.2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации (ДВ, бр. 96 от 2003 г.)

РЕШИХ:

Утвърждавам План за управление на разтворителите (ПУР) на....................................................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................,

(наименование на оператора на инсталацията (вид дейност по Наредба №7), ЕИК или БУЛСТАТ)

представлявано от ......................................................................................................................................................................................................................................................................................

(трите имена)

л. карта №......................................., изд. на ........................................... от ...............................................................................................................................................................................

Решението се основава на следните мотиви: ................ (описва се фактическата обстановка - конкретните обстоятелства, които се съдържат в административната преписка и въз основа на които се прави изводът за взетото решение, включително и намерението за утвърждаване на норми за общи емисии по чл. 6, ал. 4 или норми за неорганизирани емисии по чл. 7, ал. 1 от Наредба № 7 от 21.10.2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации)

ДИРЕКТОР НА РИОСВ - ......................:

(.............................)

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 10 към чл. 28а, ал. 4

history (ново, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history

До .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................

ЗАЯВЛЕНИЕ

за издаване на разрешение за употреба на ................... по чл. 28а, ал. 2 от Наредба № 7 от 21 октомври 2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения (ЛОС), изпускани в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

(наименование, име, адрес, Булстат, ЕИК - Единен идентификационен код по Закона за търговския регистър (ДВ, бр. 34 от 2006 г.), ЕГН, телефон на лицето, стопанисващо обекта, местонахождение и точен адрес на обекта)

На основание чл. 28а от горепосочената наредба................................................................................................................................................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................................................................................................

(точно наименование на инсталацията)

с настоящото заявявам необходимостта от употреба на .................. ЛОС по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Наредба № 7 от 21 октомври 2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации.

Приложения: 1. Становище на РИОСВ - ...................№....................................... г.

2. Утвърден План за управление на разтворителите с приложени протоколи от анализи за доказване на съответствие с изискванията на наредбата

3. Оценка на инсталацията за използвана НДНТ

4. Актуални протоколи от анализи на работната среда

ПОДПИС: ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................

(печат)

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 11 към чл. 28а, ал. 7

history (ново, ДВ, бр. 67 от 2009 г., в сила от 21.08.2009 г.)

history

МИНИСТЕРСТВО НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ

РАЗРЕШЕНИЕ

№.....................

гр. ............................................ г.

На основание чл. 28а, ал. 2 от Наредба № 7 от 21.10.2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации и във връзка със:

1. Постъпило заявление съгласно чл. 28а, ал. 4 от Наредба № 7 от 21.10.2003 г. за норми за допустими емисии на летливи органични съединения, изпускани в атмосферния въздух в резултат на употребата на разтворители в определени инсталации №............/дата............., заявител

2. Становище на РИОСВ - .........../дата..........................................................................................................................................................................................................................................................

3. Утвърден ПУР за ............... г.

4. Оценка на инсталацията за използвана НДНТ

5. Актуални протоколи от анализи на работната среда

РЕШИХ:

Разрешавам употребата на ............................. (посочва се веществото - химически състав и търговско наименование) на

............................................................................................................................................................................................................................................................................................................

(наименование на оператора на инсталацията (вид дейност по Наредба № 7), ЕИК или БУЛСТАТ)

представлявано от ........................................................................................................................................................................................................................................................................................

(трите имена)

л. карта №......................................., изд. на ........................................... от ...............................................................................................................................................................................

Решението се основава на следните мотиви: .............................................................................................................................................................................................................................................................

(описва се фактическата обстановка - конкретните обстоятелства, които се съдържат в административната преписка и въз основа на които се прави изводът за взетото решение)

Разрешението е валидно в срок до откриване на икономически и технически целесъобразен заместител на посочените вещества, за което операторът е длъжен да уведоми компетентния по издаване на това разрешение орган.

Разрешението може да бъде обжалвано по реда на Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от съобщаването му.

Министър:


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...