ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП |
МЕТОДИКА ЗА ИЗЧИСЛЯВАНЕ НА ИНФРАСТРУКТУРНИТЕ ТАКСИ, СЪБИРАНИ ОТ УПРАВИТЕЛЯ НА ЖЕЛЕЗОПЪТНАТА ИНФРАСТРУКТУРА
ДВ. бр. 50 от 17.06.2014г.
Обн., ДВ, бр. 36 от 11 май 2012 г., доп., ДВ, бр. 30 от 1 април 2014 г., изм., ДВ, бр. 50 от 17 юни 2014 г.
history
1. Общи положения.
С методиката се определя таксата за минималния пакет за достъп до железопътната инфраструктура. Таксата се формира на базата на разходите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НК "ЖИ"), произтекли директно вследствие на извършването на влаковата услуга.
2. Определяне на разходите на НК "ЖИ", произтекли директно вследствие на извършването на влаковата услуга - преки разходи.
На базата на въведената аналитична счетоводна отчетност по отношение на осчетоводяването на разходите за дейността НК "ЖИ" отчита себестойността на всеки процес. Определянето на инфраструктурната такса се извършва на базата на отчетените разходи съгласно българското счетоводно законодателство по икономически дейности и икономически елементи. При определяне на таксата за използване на железопътната инфраструктура - публична държавна собственост, се взема предвид само размерът на разходите, произтекли директно вследствие на извършването на влаковата услуга.
3. Определяне на инфраструктурната такса на базата на преките разходи за поддържане на железопътната инфраструктура.
3.1. Определяне на компонентите, формиращи инфраструктурните такси.
Инфраструктурната такса съдържа в себе си два компонента, измервани в брутотонкилометри и във влаккилометри, съответно отчитащи участието на експлоатационните звена в извършването на влаковата услуга и направените за тази цел преки разходи.
3.2. Формиране на таксата и определяне размера на ставките на инфраструктурната такса.
Формирането на таксата и определяне размера на ставките на инфраструктурната такса се извършва въз основа на отчетените преки разходи и извършена работа по железопътната инфраструктура за предходна година.
3.3. Формиране на таксата.
Инфраструктурната такса за достъп и за използване на железопътната инфраструктура представлява променлива такса, отразяваща действителното използване на железопътната инфраструктура и направените във връзка с това преки разходи за:
а) използване на железния път и съоръженията;
б) използване на сигнализация и телекомуникации;
в) управление на движението;
г) поддръжка на тежка пътна механизация и стрелки в гаровите коловози.
3.4. Определяне размера на ставките на компонентите, формиращи инфраструктурните такси.
Инфраструктурната такса е променлива такса (такса за преминаване - такса за действително използване на железопътната инфраструктура), която зависи от действително изминатите километри по железопътната инфраструктура и с която на управителя на железопътната инфраструктура трябва да бъдат възстановени направените от него разходи, произтекли директно вследствие от извършването на влаковата услуга.
Таксата за преминаване по железопътната инфраструктура не зависи от вида на влаковете и е еднаква за всички железопътни линии от железопътната инфраструктура.
history
Размерът на ставките на компонентите влаккилометър и брутотонкилометър се определя, както следва:
а) за влаккилометър - преките разходи, произтекли директно вследствие на извършването на влаковата услуга за сигнализация и телекомуникации и за управление на движението за предходна година, отнесени към реализираната обща влакова работа от превозвачите по железопътната инфраструктура, изразена във влаккилометри за същия период;
б) за брутотонкилометър - преките разходи в "Железен път и съоръжения" и "Разходи за поддръжка на тежка пътна механизация и стрелки в гаровите коловози" за предходна година, отнесени към реализираната обща влакова работа от превозвачите по железопътната инфраструктура, изразена в брутотонкилометри за същия период.
4. Начин на изчисляване на дължимата променлива такса за преминаване по железопътната инфраструктура.
4.1. Таксата за преминаване по железопътната инфраструктура се изчислява по следната формула:
history Тпрем = Тбрткм + Твлкм, лв.,
history
където:
Тпрем е таксата за действителното използване на железопътната инфраструктура;
Тбрткм - таксата за реализираните брутотонкилометри по преминатия маршрут;
Твлкм - таксата за реализираните влаккилометри по преминатия маршрут.
4.2. Таксата за реализираните брутотонкилометри се изчислява по следната формула:
Тбрткм = S Lij*Qij*Сбрткм, лв.,
където:
Lij е дължината в километри на j-тия участък по маршрута на i-тия влак;
Qij - брутното тегло в тонове на i-тия влак за j-тия участък;
Сбрткм - инфраструктурната такса за брутотонкилометър.
4.3. Таксата за реализираните влаккилометри се изчислява по следната формула:
history Твлкм = L*Свлкм, лв.,
history
където:
L е дължината в километри на действително преминатия маршрут;
Свлкм - инфраструктурната такса за влаккилометър.
5. Такса за заявен и неизползван капацитет.
5.1. (изм. – ДВ, бр. 50 от 2014 г., в сила от 15.06.2014 г.) Определение.
Таксата за заявен и неизползван капацитет осигурява стимул за ефективно използване на капацитета. Тя представлява такса, която покрива разходите на управителя на железопътната инфраструктура, направени за поддържане на железопътната мрежа в състояние, позволяващо осигуряване на нормално и безпрепятствено извършване на влаковата услуга в зависимост от потребностите на железопътните превозвачи, заявени и утвърдени с годишния график за движение на влаковете.
5.2. (изм. – ДВ, бр. 50 от 2014 г., в сила от 15.06.2014 г.) Определяне размера на ставката.
history Размерът на ставката се определя като отношение между разходите на управителя на железопътната инфраструктура, направени за поддържането на железопътната мрежа в състояние, позволяващо осигуряване на нормално и безпрепятствено извършване на влаковата услуга за предходната година, и реализираната обща влакова работа от превозвачите по железопътната инфраструктура, изразена във влаккилометри за същия период.
history
Размерът на ставката се определя като отношение между допустимите разходи за фонд "Работна заплата", включени в преките разходи по т. 3.3, буква "в" "Управление на движението" за предходна година, и реализираната обща влакова работа от превозвачите по железопътната инфраструктура, изразена във влаккилометри за същия период.
5.3. Прилагане.
Таксата за заявен и неизползван капацитет се изчислява на влаккилометър за неизползвания заявен и утвърден с годишния график за движение на влаковете капацитет под формата на трасе на влак. Таксата не зависи от вида на влаковете и е еднаква за всички железопътни линии от железопътната инфраструктура.
6. Таксата за заявен и неизползван капацитет се изчислява по следната формула:
history Ткап = L*Скап, лв.,
history
където:
L е дължината в километри на неизползвания заявен и утвърден с годишния график за движение на влаковете капацитет под формата на трасе на влак;
Скап - таксата за заявен и неизползван капацитет за влаккилометър.
7. (нова, ДВ, бр. 30 от 2014 г.) Определените ставки за влаккилометър и брутотонкилометър се намаляват, както следва:
а) за комбинирани превози с блок-влакове с 10 %;
б) за превоз на товарни автомобили с блок-влакове с 30 %.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
КЪМ ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 159 ОТ 12 ЮНИ 2014 г. ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА МЕТОДИКАТА ЗА ИЗЧИСЛЯВАНЕ НА ИНФРАСТРУКТУРНИТЕ ТАКСИ, СЪБИРАНИ ОТ УПРАВИТЕЛЯ НА ЖЕЛЕЗОПЪТНАТА ИНФРАСТРУКТУРА, ПРИЕТА С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 92 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2012 г.
(ОБН., ДВ, БР. 50 ОТ 2014 г., В СИЛА ОТ 15.06.2014 г.)
history § 3. Постановлението влиза в сила от 15 юни 2014 г.