Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По тематика > Търговско и облигационно право > Нормативни актове > Правилници > УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА ДЪРЖАВНАТА ПАРИЧНО-ПРЕДМЕТНА ЛОТАРИЯ
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Документът има по-нова версия, която е достъпна само за абонати.

УСТРОЙСТВЕН ПРАВИЛНИК НА ДЪРЖАВНАТА ПАРИЧНО-ПРЕДМЕТНА ЛОТАРИЯ

ДВ. бр. 20 от 04.03.2003г.

Приет с Постановление № 26 на Министерския
съвет от 6 март 2000 г., обн., ДВ, бр. 19
от 10 март 2000 г., изм., бр. 24 от 5 март
2002 г., в сила от 5 март 2002 г., бр. 20 от
4 март 2003 г.

 

history Чл. 1. С правилника се уреждат структурата, управлението и дейността на Държавната парично-предметна лотария.

history Чл. 2. (1) Държавната парично-предметна лотария е юридическо лице със седалище София.
(2) Държавната парично-предметна лотария е държавно предприятие по чл. 62, ал. 3 от Търговския закон към Министерството на финансите.

history Чл. 3. Държавната парично-предметна лотария има за цел да набира парични средства за подпомагане на здравеопазването, образованието, културата и социалното дело в Република България.

history Чл. 4. (1) За постигане на целта по чл. 3 Държавната парично-предметна лотария организира лотарийни, тото и лото игри на територията на страната в съответствие с изискванията на Закона за хазарта и нормативните актове за неговото прилагане.
(2) Държавната парично-предметна лотария осъществява дейността по ал. 1 самостоятелно, като не може да се сдружава с други физически или юридически лица.

history Чл. 5. Държавната парично-предметна лотария упражнява правото на държавна собственост върху предоставеното й имущество от свое име и за своя сметка в рамките на закона.

Глава втора
ОРГАНИЗАЦИОННА СТРУКТУРА НА ДЪРЖАВНАТА ПАРИЧНО-ПРЕДМЕТНА ЛОТАРИЯ

history Чл. 6. Организационната структура на Държавната парично-предметна лотария включва:
1. главна дирекция;
2. регионални дирекции;
3. (нова - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) местни представителства.

history Чл. 7. Главната дирекция подпомага дейността на управителния съвет и на изпълнителния директор.

history Чл. 8. (1) Регионалните дирекции на Държавната парично-предметна лотария се създават и закриват с решение на управителния съвет по предложение на изпълнителния директор.
(2) С решението по ал. 1 се определят седалището, наименованието, териториалният обхват, структурата и щатът на регионалната дирекция.
(3) Наименованията на регионалните дирекции се образуват, като към наименованието "Държавна парично-предметна лотария" се добавят обозначението "Регионална дирекция" и населеното място, където се намира адресът на управление.

history Чл. 9. Главната дирекция на Държавната парично-предметна лотария:
1. разработва насоките за развитие на Държавната парично-предметна лотария;
2. осъществява административното управление;
3. осъществява финансово-счетоводната дейност;
4. осъществява маркетинга и рекламата;
5. осъществява координацията и контрола върху провежданите хазартни игри;
6. осъществява координацията и контрола в работата на регионалните дирекции;
7. разработва и внедрява игрите, за организирането на които Държавната парично-предметна лотария има издадено разрешение;
8. разработва приоритетите в инвестиционната политика на Държавната парично-предметна лотария, които се конкретизират с годишни инвестиционни програми, утвърдени от управителния съвет;
9. разработва нормативи за числеността на персонала и за издръжка на регионалните дирекции;
10. разработва и осъществява програми за развитие на електронизацията на обработката на игрите, организирани от Държавната парично-предметна лотария;
11. разработва и осъществява програми за повишаване на квалификацията на служителите в системата на Държавната парично-предметна лотария.

history Чл. 10. Регионалните дирекции на Държавната парично-предметна лотария:
1. организират дейността по провеждането на хазартните игри, продажбата на талони, фишове и билети от игрите, периодичното отчитане на постъпленията, обработка на информацията и изплащане на печалбите от съответната хазартна игра;
2. организират воденето на финансово-счетоводната отчетност в съответствие със Закона за счетоводството, утвърдените от Държавната комисия по хазарта задължителни образци за счетоводна отчетност за видовете хазартни игри и задължителните правила за организацията на работа и финансовия контрол при провеждане на хазартни игри, както и с вътрешните актове на Държавната парично-предметна лотария;
3. осигуряват управлението, поддържането и развитието на материално-техническата база.

history Чл. 10а. (Нов - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Местните представителства на Държавната парично-предметна лотария:
1. осъществяват продажбите на талони, фишове и билети от провежданите хазартни игри и периодично отчитат постъпленията пред съответната регионална дирекция;
2. организират и контролират пласьорската мрежа на Държавната парично-предметна лотария, изплащането на печалби от печеливши талони, фишове и билети до размер, определен от главната дирекция, и осъществяват събирането и обработването на информация за продажбите от провежданите хазартни игри;
3. организират и контролират финансовата отчетност на пласьорите към съответната регионална дирекция в съответствие с действащото законодателство и с вътрешните актове на Държавната парично-предметна лотария.

history Чл. 11. Договорите с лицата, на които е възложена продажбата на билети, талони и фишове, се сключват, изменят и прекратяват от директора на съответната регионална дирекция.

Глава трета
УПРАВЛЕНИЕ НА ДЪРЖАВНАТА ПАРИЧНО-ПРЕДМЕТНА ЛОТАРИЯ

history Чл. 12. (1) (Предишен текст на чл. 12 - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Управлението и ръководството на Държавната парично-предметна лотария се осъществяват от управителен съвет и изпълнителен директор.
(2) (Нова - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Управлението на Държавната парично-предметна лотария може да се осъществява и от юридическо лице - търговско дружество, след проведен конкурс въз основа на договор за възлагане на управлението, сключен с министъра на финансите.

history Чл. 13. (1) (Доп. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Управителният съвет се състои от петима членове, в това число председател и изпълнителен директор.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Председателят на управителния съвет се определя и назначава от министъра на финансите.
(3) Членовете на управителния съвет и изпълнителният директор се назначават от министъра на финансите за срок 5 години.
(4) Министърът на финансите сключва договори за възлагане на управлението с всеки от членовете на управителния съвет и с изпълнителния директор, в които се определя и тяхното възнаграждение.
(5) (Нова - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) В случаите по чл. 12, ал. 2 членовете на управителния съвет и изпълнителният директор се назначават от министъра на финансите по предложение на дружеството, с което е сключен договор за управление.

history Чл. 14. (1) (Доп. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Член на управителния съвет или изпълнителен директор може да бъде физическо лице, което:
1. (изм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) е дееспособно;
2. има висше образование;
3. не е осъждано за умишлено престъпление от общ характер на лишаване от свобода, освен ако е реабилитирано;
4. отговаря на изискванията, предвидени в Закона за хазарта;
5. не е съпруг или роднина до трета степен включително по права или по съребрена линия на друг член на управителния съвет.
(2) (Нова - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Член на управителния съвет може да бъде и юридическо лице, което:
1. не е в производство по несъстоятелност;
2. не е обявено в несъстоятелност;
3. притежава опит в управлението на хазартна дейност.
(3) (Предишна ал. 2 - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Членовете на управителния съвет не могат да извършват от свое или от чуждо име за своя или за чужда сметка конкурентна дейност, както и да бъдат в договорни отношения или в отношения, породени от избор, с други организатори на хазартни игри.
(4) (Предишна ал. 3, изм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) В случаите по ал. 2 юридическото лице определя представител за изпълнение на задълженията му в управителния съвет. Юридическото лице е солидарно отговорно заедно с останалите членове на съвета за вредите, които са причинили виновно на предприятието.

history Чл. 15. (1) Мандатът на изпълнителния директор или на член на управителния съвет се прекратява предсрочно:
1. по негова молба;
2. при нарушение на Закона за хазарта и нормативните актове по неговото прилагане, както и на изискванията, определени в правилника;
3. при неизпълнение на задълженията, определени в договора за управление;
4. при фактическа невъзможност да изпълнява задълженията си повече от 6 месеца;
5. при смърт или поставяне под запрещение;
6. (нова - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) при прекратяване на юридическото лице;
7. (нова - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) при обявяване в несъстоятелност на юридическото лице.
(2) При предсрочно прекратяване на мандата на изпълнителния директор или на член на управителния съвет на негово място се назначава друго лице за остатъка от мандата.

history Чл. 15а. (Нов - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Договорът за възлагане на управление по чл. 12, ал. 2 се прекратява предсрочно при:
1. условията, предвидени в договора;
2. прекратяване на дружеството;
3. откриване на производство по несъстоятелност;
4. откриване на производство по ликвидация.

history Чл. 16. (1) Управителният съвет:
1. осъществява общото ръководство на дейността на Държавната парично-предметна лотария;
2. утвърждава стратегията за развитие на Държавната парично-предметна лотария;
3. утвърждава структурата, числеността и щата на персонала на Държавната парично-предметна лотария;
4. утвърждава вътрешните актове и правила за работа на Държавната парично-предметна лотария;
5. определя реда за разходване на средствата от фондовете на Държавната парично-предметна лотария;
6. утвърждава правилата за провеждане на организираните хазартни игри;
7. назначава и освобождава дипломирани експерт-счетоводители;
8. одобрява годишния счетоводен отчет след заверка от назначения експерт-счетоводител;
9. приема годишен доклад за дейността на Държавната парично-предметна лотария.
(2) Управителният съвет взема решения за:
1. организиране на нови хазартни игри;
2. (изм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) създаване и закриване на регионални дирекции и на местни представителства по предложение на изпълнителния директор;
3. сключване на договори, когато стойността на интереса по съответния договор надвишава размер, определен от управителния съвет;
4. сключване на договори за кредитиране;
5. други решения, свързани с управлението на Държавната парично-предметна лотария.

history Чл. 17. (1) Управителният съвет провежда заседания най-малко веднъж месечно.
(2) Заседанията са редовни, когато присъстват най-малко трима от членовете на управителния съвет.
(3) Решенията се приемат с явно гласуване, ако за тях са гласували най-малко 2/3 от членовете на управителния съвет.
(4) За заседанията на управителния съвет се водят протоколи, които се подписват от всички присъстващи членове на управителния съвет.

history Чл. 18. Управителният съвет приема правила за работата си и избира заместник-председател измежду своите членове.

history Чл. 19. (1) Управителният съвет се свиква на заседания от председателя, а в негово отсъствие - от заместник-председателя, който изпраща най-късно 7 дни преди заседанието писмена покана до всички негови членове, в която се посочват датата, часът, мястото на провеждане и дневният ред на заседанието.
(2) Заседание може да бъде свикано и по искане на най-малко двама от членовете на управителния съвет. Председателят, а в негово отсъствие заместник-председателят е длъжен в 10-дневен срок от постъпване на писменото искане да насрочи дата за заседанието.
(3) Заседанията се ръководят от председателя, а в негово отсъствие - от заместник-председателя.

history Чл. 20. Управителният съвет може да създава съвети като консултативни звена за решаване на конкретни проблеми, свързани с дейността на Държавната парично-предметна лотария.

history Чл. 21. (1) Изпълнителният директор:
1. представлява Държавната парично-предметна лотария;
2. осигурява изпълнението на решенията на управителния съвет;
3. осъществява оперативното ръководство на Държавната парично-предметна лотария;
4. осъществява изпълнението на финансовата политика на Държавната парично-предметна лотария, както и следи за законосъобразното разпределяне и разходване на средствата;
5. изготвя и внася в управителния съвет годишния счетоводен отчет;
6. изготвя и внася в управителния съвет годишен доклад за дейността на Държавната парично-предметна лотария.
(2) Изпълнителният директор може да упълномощава директорите на регионалните дирекции за осъществяване на някои от предоставените му правомощия.
(3) При отсъствие по здравословни причини, поради годишен отпуск, командировки и други изпълнителният директор със заповед определя лицето, което ще го замества.

Глава четвърта
ИГРИ, ОРГАНИЗИРАНИ ОТ ДЪРЖАВНАТА ПАРИЧНО-ПРЕДМЕТНА ЛОТАРИЯ

history Чл. 22. Държавната парично-предметна лотария може да организира и да провежда само лотарийни, тото и лото игри съгласно Закона за хазарта.

history Чл. 23. При осъществяване на своята дейност Държавната парично-предметна лотария организира отделните видове хазартни игри въз основа на разрешение от Държавната комисия по хазарта.

history Чл. 24. (1) Държавната парично-предметна лотария организира и провежда хазартните игри съгласно задължителните игрални условия и правилата за отделните игри, утвърдени от Държавната комисия по хазарта.
(2) Правилата на всяка игра се обявяват, като се отпечатват върху всеки билет, фиш или талон.

history Чл. 25. Министърът на финансите по предложение на управителния съвет може да възлага на Държавната парично-предметна лотария организирането на целеви лотарии, тото и лото игри за финансово подпомагане на конкретни дейности, свързани със здравеопазването, образованието, културата и социалното дело.

Глава пета
ФОНДОВЕ НА ДЪРЖАВНАТА ПАРИЧНО-ПРЕДМЕТНА ЛОТАРИЯ. НАБИРАНЕ И РАЗПРЕДЕЛЯНЕ НА СРЕДСТВАТА

history Чл. 26. Държавната парично-предметна лотария набира средства от:
1. постъпленията от организираните хазартни игри;
2. дарения;
3. приходите от помощни и спомагателни дейности и от продажба на фишове.

history Чл. 27. (Изм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) В Държавната парично-предметна лотария се обособява фонд "Лотариен риск".

history Чл. 28. Министърът на финансите по предложение на управителния съвет ежегодно утвърждава схема за разпределяне на постъпленията от игрите, организирани от Държавната парично-предметна лотария.

history Чл. 29. (1) (Изм. - ДВ, бр. 24 от 2002 г.) Постъпленията от хазартните игри, организирани от Държавната парично-предметна лотария, се разпределят, както следва:
1. (изм. - ДВ, бр. 24 от 2002 г.) не по-малко от 50 на сто - за изплащане на печалби на участниците в хазартните игри;
2. (изм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) единадесет на сто - за подпомагане на здравеопазването, образованието, културата и социалното дело;
3. (изм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) до 3 на сто - за фонд "Лотариен риск".
(точки 4-6 отм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.)
(2) (Изм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Приходът, формиран като разлика между постъпленията от хазартни игри, намалени с начисления върху тях данък и със сумите по ал. 1, се използва за осъществяване на търговската дейност и за издръжка на Държавната парично-предметна лотария, както и за организиране на нови хазартни игри.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Средствата по ал. 1, т. 2 се разпределят ежегодно от министъра на финансите. Разпределянето на средствата се извършва на равни части между съответните министерства, отговарящи за провеждането на държавната политика в областта на здравеопазването, образованието, културата и социалното дело.

history Чл. 30. (1) Средствата по фонд "Лотариен риск" се набират от:
1. отчисления от постъпленията от организираните игри;
2. петдесет на сто от непотърсените печалби.
(2) Средствата по фонд "Лотариен риск" се разходват за изплащане на печалби на участници в хазартните игри, в случай че размерът на постъпленията от съответната игра е по-малък от размера на изтеглените печалби.

history Чл. 31. (Отм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.)

history Чл. 32. (Отм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.)

history Чл. 33. (Изм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.) Когато средствата по фонд "Лотариен риск" на Държавната парично-предметна лотария не са изразходвани през текущата финансова година, за която са предвидени, те се ползват през следващата година при запазване на целта, за която са били предвидени.

history Чл. 34. (Отм. - ДВ, бр. 20 от 2003 г.)

history Чл. 35. (1) Отчетността на Държавната парично-предметна лотария се води, както следва:
1. по периоди;
2. по регионални дирекции;
3. по видове игри;
4. по други източници на приходи.
(2) Разчитането между регионалните дирекции и главната дирекция се извършва по ред, определен от управителния съвет и в съответствие с утвърдените от Държавната комисия по хазарта задължителни образци за счетоводна отчетност за видовете хазартни игри и задължителни правила за организацията на работата и финансовия контрол при тяхното провеждане.

history Чл. 36. Годишният финансов отчет на Държавната парично-предметна лотария се приема от балансова комисия, назначена от министъра на финансите.

Глава шеста
МЕЖДУНАРОДНА ДЕЙНОСТ И СЪТРУДНИЧЕСТВО

history Чл. 37. (1) Държавната парично-предметна лотария може да участва в международни организации, които имат за цел развитието на международното сътрудничество между хазартните оператори.
(2) При осъществяване на дейността по ал. 1 Държавната парично-предметна лотария спазва изискването по чл. 4, ал. 2.

history Чл. 38. За осъществяване на участието си в международното сътрудничество Държавната парично-предметна лотария:
1. установява, поддържа и развива контакти с чуждестранни хазартни оператори, с браншовите и международните организации на хазартните оператори;
2. членува и участва в работата на международни организации, институти, камари и други форми на международно сътрудничество в областта на хазартните игри;
3. организира сесии, симпозиуми и други мероприятия в страната и в чужбина в областта на разработването, организирането и провеждането на хазартни игри.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history § 1. По смисъла на правилника "постъпления на Държавната парично-предметна лотария" са всички парични суми, набрани от участниците в хазартните игри чрез продажба на билети, талони и фишове.

history . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

history § 2. Правилникът се приема на основание чл. 9, ал. 2 от Закона за хазарта.

history § 3. Изпълнението на правилника се възлага на министъра на финансите.


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...