Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове - отменени > Наредби > НАРЕДБА № 36 ОТ 28 НОЕМВРИ 2006 Г. ЗА ПРАВИЛАТА ЗА ИНСПЕКЦИЯ НА ПЕРОНА НА ВЪЗДУХОПЛАВАТЕЛНИ СРЕДСТВА ОТ ТРЕТИ СТРАНИ, ИЗЛИТАЩИ И КАЦАЩИ ОТ ЛЕТИЩА НА ТЕРИТОРИЯТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Документът има по-нова версия, която е достъпна само за абонати.

НАРЕДБА № 36 ОТ 28 НОЕМВРИ 2006 Г. ЗА ПРАВИЛАТА ЗА ИНСПЕКЦИЯ НА ПЕРОНА НА ВЪЗДУХОПЛАВАТЕЛНИ СРЕДСТВА ОТ ТРЕТИ СТРАНИ, ИЗЛИТАЩИ И КАЦАЩИ ОТ ЛЕТИЩА НА ТЕРИТОРИЯТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

ДВ. бр. 100 от 12.12.2006г.

Обн., ДВ, бр. 100 от 12 декември 2006 г.

 

Глава първа.
Общи положения

history Чл. 1. С тази наредба се определят правилата и процедурите за инспекции на перона при кацане на въздухоплавателни средства (ВС) от трети страни на граждански летища за обществено ползване на територията на Република България.

history Чл. 2. Тази наредба не се прилага по отношение на държавни ВС и ВС от общата авиация с максимално излетно тегло, по-малко от 5700 kg.

Раздел II
Събиране, обмен и защита на информация от инспекции на перона на ВС от трети страни

history Чл. 3. (1) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД "ГВА") съхранява:
1. информация, свързана с безопасността, включваща отчети на пилоти, отчети на организации за техническо обслужване, доклади за инциденти, информация от организации, независими от ГД "ГВА", сигнали и оплаквания;
2. информация за мерки, предприети в резултат от инспекции на перона, включващи забрани за извършване на полети или полети от летища на държави-членки на Европейския съюз (ЕС), предписани корективни действия и писма до компетентните въздухоплавателни администрации;
3. допълнителна информация относно авиационни оператори, включително предприети корективни действия и последващи несъответствия.
(2) Информацията по ал. 1 се съхранява в ГД "ГВА" във вид на доклади съгласно приложение № 1.

history Чл. 4. (1) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" осъществява обмен на информацията по чл. 3 с въздухоплавателните администрации на държавите-членки на ЕС.
(2) Информацията по ал. 1 се предоставя по искане на съответната компетентна въздухоплавателна администрация и се отнася до гражданските летища за обществено ползване, обслужващи международни превози, на които са извършени инспекции на перона през календарните години, включително броя на инспекциите и осъществените излитания/кацания на ВС на авиационни оператори от трети страни за всяко летище.

history Чл. 5. Докладите по чл. 3, ал. 2 и докладите от инспекциите на перона, изготвени съгласно приложение № 2, се предоставят на Европейската комисия, на съответните въздухоплавателни администрации на държавите-членки на ЕС и на Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA).

history Чл. 6. Когато съгласно докладите по чл. 3, ал. 2 е налице потенциална заплаха за безопасността или в докладите от инспекциите на перона по чл. 5 е констатирано несъответствие на ВС с международните стандарти за безопасност и съществува потенциална заплаха за безопасността, съответният доклад незабавно се изпраща от ГД "ГВА" на въздухоплавателните администрации на държавите-членки на ЕС и на Европейската комисия.

history Чл. 7. Инспекторите от ГД "ГВА" нямат право да разпространяват информацията, станала им известна при извършване на инспекции по тази наредба, и да я използват извън предназначението є.

history Чл. 8. Когато информация относно нередности на ВС е предоставена доброволно, в докладите, изготвяни в съответствие с приложения № 1 и 2, не се посочва източникът є.

Раздел III
Правила и процедури за извършване на ин- спекции на перона на ВС от трети страни

history Чл. 9. (1) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" извършва инспекции на перона на ВС от трети страни, за които има съмнение, че не съответстват на международните стандарти за безопасност и които кацат на граждански летища за обществено ползване, обслужващи международни превози на територията на Република България.
(2) При извършване на инспекциите по ал. 1 се взема предвид:
1. източникът на информацията за лошото техническо поддържане или видимите повреди и/или дефекти на ВС;
2. на кого е докладвано за извършване на необичайни маневри от ВС след навлизане във въздушното пространство на Република България;
3. предишните несъответствия с международните стандарти за безопасност на ВС, констатирани при инспекции на перона, които ГД "ГВА" счита за неотстранени;
4. източникът на информация за неупражняване на правилен контрол за безопасност от отговорната въздухоплавателна администрация на държавата на регистрация на ВС;
5. дали информацията по чл. 3 за оператора или предходна инспекция на перона на ВС на същия оператор съдържа данни за предишни несъответствия.

history Чл. 10. (1) Извън случаите по чл. 9, ал. 1 ГД "ГВА" провежда периодични, планови и извънредни инспекции на перона на ВС от трети страни на недискриминационен принцип.
(2) При провеждане на инспекциите по ал. 1 инспекторите от ГД "ГВА" предприемат всички възможни мерки за избягване на неоправдани закъснения на проверяваните ВС.

history Чл. 11. Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" уведомява Европейската комисия за случаите, когато забранява или ограничава достъпа до граждански летища за обществено ползване на територията на Република България на ВС на оператори от трети страни.

history Чл. 12. (1) Инспекциите на перона се извършват от най-малко двама инспектори.
(2) Извършването на визуални инспекции на ВС отвън, на инспекции на пилотската кабина и инспекции на пътническия салон и/или карго отделенията може да се разпределя между инспекторите или се извършва съвместно от тях.
(3) Инспекцията на перона на ВС от трети страни започва с представяне на инспекторите на командира на ВС или на представител на авиационния оператор.
(4) Инспекторите са длъжни да информират представител на авиационния оператор на летището, който може да присъства на инспекцията на перона на ВС за оказване на съдействие при оценка на техническото състояние на ВС в случаите, когато инспекторите не са запознати с типа на ВС или спецификата на оператора.
(5) Не се допуска извършването на инспекции на перона, когато не е възможно да бъде информиран представител на оператора или когато няма полетен екипаж, кабинен състав или персонал по поддръжката във ВС или в близост до него.
(6) По изключение, когато това се налага от изключителни обстоятелства, може да се извърши инспекция на перона, без да са спазени условията по ал. 3 и 4, но тя се ограничава до визуална проверка на ВС отвън.

history Чл. 13. (1) При извършване на инспекции на перона не се допуска инспекторите да контактуват с пътниците, освен ако това е необходимо за извършването на инспекцията.
(2) Инспекторите свеждат до минимум неудобството от инспекцията за летателния и кабинния състав или друг наземен персонал.

history Чл. 14. (1) При инспекция на перона не се допуска закъснение на заминаващ полет поради провеждането є.
(2) Изключение от правилото по ал. 1 се допуска при съмнение относно верността на полетната подготовка, летателната годност на ВС или проблеми, свързани с безопасността на ВС или пътниците.
(3) Продължителността и обхватът на инспекцията е в зависимост от времето за престой на ВС на земята и решението на инспекторите.
(4) Инспекцията се провежда възможно най-обхватно в рамките на наличното време.
(5) При ограничение във времето се провежда частична инспекция.
(6) При частична инспекция пунктовете, които ще бъдат проверени, се избират от инспекторите в зависимост от наличното време за инспекцията.

history Чл. 15. Инспекциите на перона се извършват от инспектори, притежаващи познания в съответствие с Анекс 1 "Лицензиране на персонала", Анекс 6 "Експлоатация на ВС" и Анекс 8 "Летателна годност на ВС" към Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване.

history Чл. 16. (1) Инспекциите на перона се провеждат за съответствие с Анекс 1 "Лицензиране на персонала", Анекс 6 "Експлоатация на ВС" и Анекс 8 "Летателна годност на ВС" към Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, с изключение на техническото състояние на ВС, което се проверява съгласно инструкциите на производителя на ВС.
(2) Когато използваните стандарти се различават от стандартите по ал. 1, като национални стандарти, обявени за валидни за всички опериращи до съответната държава или ползващи нейното въздушно пространство, различията се отразяват в инспекционния доклад.

history Чл. 17. (1) Ако при извършване на инспекция на перона се установят несъответствия със стандартите по Анекс 1 "Лицензиране на персонала", Анекс 6 "Експлоатация на ВС" и Анекс 8 "Летателна годност на ВС" към Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване, инспекторите от ГД "ГВА" отразяват несъответствията като констатации в инспекционните доклади.
(2) Констатациите за установените несъответствия по ал. 1 се разделят на три категории в зависимост от влиянието им върху безопасността на ВС и пътниците.
(3) Констатация от категория 1 се счита за незначително влияеща на безопасността.
(4) Констатация от категория 2 може да има значително въздействие върху безопасността.
(5) Констатация от категория 3 е с първостепенно въздействие върху безопасността.
(6) Една констатация не трябва да се свързва с повече от един инспектиран пункт.
(7) Категориите на констатациите по ал. 2 се определят в съответствие с приложение № 3, което примерно определя трите категории за всеки инспекционен пункт.
(8) При определяне на категорията на констатацията инспекторът взима предвид всички установени несъответствия.
(9) В случай, че категорията на констатацията не е посочена в приложение № 3, инспекторът писмено обосновава преценката си.

history Чл. 18. (1) Инспекциите на перона на ВС от трети страни се извършват по пунктове, които инспекторите избират от инспекционната контролна карта съгласно приложение № 2.
(2) Инспекторите от ГД "ГВА" определят дали инспекцията ще обхване всички или част от пунктовете по приложение № 2 в зависимост от времето за престой на земята на ВС.
(3) В приложение № 2 са посочени 53 пункта, от които 24 се отнасят до операционни изисквания, които подлежат на инспекция в пилотската кабина, 14 се отнасят до безопасността и кабинното оборудване, 12 се отнасят до състоянието на ВС и 3 са свързани с инспекцията на каргото и карго отделението.
(4) Инспекторите могат да инспектират и пунктове, извън посочените в инспекционната контролна карта, когато влизат в рамките на контролните им правомощия.

history Чл. 19. (1) В зависимост от категорията на всяка констатация инспекторите предприемат последващи действия в съответствие с приложение № 4.
(2) Констатация от категория 1 е незначителна констатация, която не влияе на безопасната работа на ВС. Последващото действие се състои в информиране на командира на ВС за констатациите от инспекцията на перона (клас 1 действие) чрез устен разбор или копие от доклада за инспекцията.
(3) Констатация от категория 2 е значителна констатация, която има ограничен ефект върху безопасното опериране на ВС. Последващите действия са:
1. информиране на командира на ВС за констатациите от инспекцията на перона (клас 1 действие) чрез устен разбор или копие от доклада за инспекцията;
2. съобщаване на отговорните въздухоплавателни власти в писмена форма (клас 2 действие); копие от констатацията се изпраща и на оператора; възможно е констатации от категория 2 (значителни) от няколко инспекции на перона да бъдат резюмирани и изпратени едновременно.
(4) Констатация от категория 3 е първостепенна констатация, която има пряко въздействие върху безопасното опериране на ВС. Последващите действия са:
1. информира се командирът на ВС за констатациите от инспекцията на перона (клас 1 действие) чрез устен разбор или копие от доклада за инспекцията;
2. налагат се ограничения върху оперирането на ВС;
3. предписват се корективни действия, които трябва да бъдат предприети, преди да се разреши продължаване на полета;
4. налага се забрана за извършване на полет, когато констатацията от категория 3 (първостепенна) не се приеме от командира на ВС и не се предвидят корективни действия преди полета;
5. временно лишаване от право или анулиране на разрешението за навлизане във въздушното пространство на Република България на съответното ВС или оператор.

history Чл. 20. (1) При констатиране на временна загуба на летателна годност на ВС проверяващите инспектори своевременно уведомяват съответната отговорна въздухоплавателна администрация.
(2) Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" съвместно с отговорната въздухоплавателна администрация на ВС или държавата на регистрация определят условията, при които на ВС се разрешава да лети до летище, на което несъответствията могат да бъдат отстранени.
(3) Ако несъответствията засягат валидността на удостоверението за летателна годност на ВС, забраната за извършване на полети може да бъде отменена, само ако операторът получи разрешение от държавата или държавите, над чиято територия ще прелита по време на този полет.
(4) Уведомяването на съответната отговорна въздухоплавателна администрация може да бъде осъществено и по телефон. Главният директор на ГД "ГВА" взима решение относно корективните действия и условията, при които ще бъде разрешено на ВС да извърши полет.
(5) В случай, че констатацията от категория 3 (първостепенна) не засяга пряко летателната годност на ВС и не е наложителна незабавна връзка със съответната отговорна въздухоплавателна администрация, се изпраща писмено уведомление, придружено от изготвените доклади, съгласно приложения № 1 и 2 с описание на констатираните несъответствия и предприетите действия.
(6) Когато уведомяването на съответната отговорна въздухоплавателна администрация е извършено по телефон, задължително след това се изпраща и писмен доклад.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history § 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Забрана за извършване на полет" е административна забрана ВС да напуска съответното летище, включваща всички необходими мерки за изпълнението є.
2. "Международни стандарти за безопасност" са стандартите за безопасност от Конвенцията за международно гражданско въздухоплаване и анексите към нея.
3. "Инспекция на перона" е проверка на ВС от трета страна съгласно приложение № 2.
4. "Въздухоплавателно средство от трета страна" е ВС, което не оперира под контрола на ГД "ГВА" или въздухоплавателна администрация на държава-членка на ЕС.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history § 2. Разпоредбите по чл. 4-6 и чл. 11 влизат в сила от датата на влизане в сила на Договора за присъединяване на Република България към Европейския съюз.

history § 3. Тази наредба се издава на основание § 6 от Закона за гражданското въздухоплаване и въвежда изискванията на Директива 2004/36/ЕС за безопасността на самолети от трети страни, използващи летища на Общността.

history § 4. Главният директор на ГД "ГВА" уведомява Европейската комисия за приемането на тази наредба.

history Приложение № 1 към чл. 3, ал. 2

history

history (Предишно Приложение № 2 към чл. 5, изм. - ДВ, бр. 96 от 2008 г., в сила от 07.11.2008 г.)

history

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 3 КЪМ ЧЛ. 17, АЛ. 7

history







history Приложение № 4 към чл. 19, ал. 1

history


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...