Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове - отменени > Наредби > НАРЕДБА № 14 ОТ 20 АПРИЛ 2010 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ПРОВЕРКИ НА ЛЕЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ ОТ ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ "МЕДИЦИНСКИ ОДИТ"
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Документът има по-нова версия, която е достъпна само за абонати.

НАРЕДБА № 14 ОТ 20 АПРИЛ 2010 г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ПРОВЕРКИ НА ЛЕЧЕБНИТЕ ЗАВЕДЕНИЯ ОТ ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ "МЕДИЦИНСКИ ОДИТ"

ДВ. бр. 34 от 04.05.2010г.

Обн., ДВ, бр. 34 от 4 май 2010 г.

 

Раздел I.
Общи положения

history Чл. 1. (1) С тази наредба се определят условията и редът за извършване на проверки на лечебните заведения от Изпълнителна агенция "Медицински одит" ("агенцията").
(2) По реда на наредбата агенцията проверява дейността на всички физически и юридически лица, за които има данни, че осъществяват дейност в нарушение на Закона за здравето и на Закона за лечебните заведения.

history Чл. 2. Целта на извършваните от агенцията проверки е осигуряване на достъпна и качествена медицинска помощ и защита правата на пациентите.

history Чл. 3. При извършване на проверките служителите на Изпълнителна агенция "Медицински одит" се ръководят от принципите на независимост, обективност, добросъвестност, обоснованост и доказаност на констатациите.

Раздел II.
Условия и ред за извършване на проверките

history Чл. 4. Изпълнителна агенция "Медицински одит" извършва планови и извънредни проверки на лечебните заведения.

history Чл. 5. (1) Плановите проверки могат да бъдат общи и тематични.
(2) Плановите проверки се извършват по шестмесечен план, утвърден от директора на агенцията.
(3) Планът се изготвя въз основа на направен от агенцията анализ на дейността на лечебните заведения.
(4) Планът съдържа наименованията на лечебните заведения, които ще бъдат обект на планови проверки през съответната година, вида, предмета и времето на извършване на проверките.
(5) Утвърденият план се публикува на официалната страница на агенцията в интернет поне 30 дни преди началото на съответното шестмесечие.

history Чл. 6. (1) Извънредните проверки се извършват по преценка на изпълнителния директор на агенцията без предварително уведомяване на лечебното заведение.
(2) Извънредни проверки могат да се провеждат по искане на министъра на здравеопазването, по сигнали на граждани и други заинтересовани лица и организации.
(3) Изпълнителна агенция "Медицински одит" може да се самосезира и да извършва проверки при получена информация за здравни неблагополучия и/или нарушения при извършване на лечебната дейност.

history Чл. 7. (1) Проверките се извършват от комисия в състав, определен със заповед на изпълнителния директор на агенцията, а в негово отсъствие - от заместник-директора на агенцията.
(2) Със заповедта по ал. 1 се определят и предметът, периодът на извършване на проверката, както и други обстоятелства, свързани с провеждането й.
(3) В случаи на проверки, чийто предмет не е сложен от фактическа страна и по преценка на изпълнителния директор, агенцията може да възложи извършване на проверка от един служител на агенцията.

history Чл. 8. В състава на комисиите по чл. 7, ал. 1 могат да участват и служители от Министерството на здравеопазването и Регионалните центрове по здравеопазване, предложени от министъра на здравеопазването или от директора на съответния Регионален център по здравеопазване.

history Чл. 9. (1) В състава на комисиите по чл. 7, ал. 1 могат да участват и национални консултанти, външни експерти и медицински специалисти, които не работят в агенцията.
(2) За нуждите на осъществяваната контролна дейност агенцията може да възлага на национални консултанти, външни експерти и медицински специалисти да изготвят писмени становища по конкретен казус или по медицинска документация.
(3) За извършената дейност лицата по ал. 1 и 2 получават възнаграждения, чийто размер се определя със заповед на директора на агенцията.
(4) Преди всяка проверка членовете на комисията подписват декларация за липса на конфликт на интереси. Образецът на декларацията се утвърждава от изпълнителния директор на агенцията.

history Чл. 10. Изпълнителна агенция "Медицински одит" може да участва в извършване на съвместни проверки с Министерството на здравеопазването, Изпълнителната агенция по лекарствата, Изпълнителната агенция по трансплантация, Регионалните центрове по здравеопазване, Регионалните инспекции за опазване и контрол на общественото здраве, Националната здравноосигурителна каса, както и с други държавни органи.

history Чл. 11. Изпълнителна агенция "Медицински одит" е длъжна периодично да отправя покани към представителните организации за защита правата на пациентите да участват със свои представители като наблюдатели в извършваните от агенцията проверки.

history Чл. 12. В рамките на извършвана проверка комисията по чл. 7 може да проследи пътя на пациента, както и всеки отделен случай на контакт между пациента и лечебното заведение.

history Чл. 13. Проверките могат да се извършват по всяко време в лечебните заведения при спазване правата на пациентите.

history Чл. 14. (1) Лицата, участващи в проверката, са длъжни да опазват информацията, представляваща служебна тайна, както всяка друга защитена от закона тайна, и да не разгласяват факти и обстоятелства, станали им известни при или по повод изпълнението на техните задължения.
(2) Лицата, участващи в проверките, подписват декларация за опазване на тайната и за неразгласяване на факти и обстоятелства по ал. 1.

history Чл. 15. Изпълнителна агенция "Медицински одит" има право да получава периодично и при поискване информация от Националната здравноосигурителна каса и нейните териториални структури, Националния център по здравна информация и доброволните здравноосигурителни дружества, която е необходима за извършване от страна на агенцията на анализ за състоянието и тенденциите за развитие на здравноосигурителната система, здравното състояние на населението и други въпроси, свързани с него.

history Чл. 16. (1) За резултатите от всяка извършена проверка се съставя констативен протокол в срок до 5 дни.
(2) Констативният протокол съдържа обект на проверката, факти и обстоятелства, установени при извършването на проверката, констатирани нарушения, ако има такива, други обстоятелства, свързани с проверката, както и препоръки към лечебното заведение при необходимост.
(3) Констативният протокол се изготвя в два екземпляра - по един за лечебното заведение и за агенцията.
(4) Констативният протокол се подписва от лицата, включени в комисията по чл. 7, ал. 1, съответно - от лицето по чл. 7, ал. 3, и се връчва на директора, съответно управителя на лечебното заведение, в срок до 3 дни от изготвянето му.
(5) Отказът на лицето да приеме протокола се удостоверява с подписа поне на един свидетел, като в протокола се отбелязват трите имена, ЕГН и адресът му. В този случай протоколът се смята за връчен на лечебното заведение.
(6) Констативният протокол се връчва на директора, съответно на управителя на лечебното заведение, от лице, включено в комисията по чл. 7, ал. 1, или от длъжностно лице на съответния Регионален център по здравеопазване по седалището на лечебното заведение. Констативният протокол може да се изпрати на лечебното заведение по пощата с обратна разписка.

history Чл. 17. В случай че в хода на извършваната проверка се установи административно нарушение, оправомощените длъжностни лица съставят актове за установяване на административни нарушения по реда на Закона за административните нарушения и наказания.

history Чл. 18. (1) Комисията представя доклад до директора на агенцията за резултатите от извършената проверка в срок до 5 дни от приключване дейността на комисията.
(2) В доклада комисията може да прави предложения за промени в утвърдените медицински стандарти с цел осигуряване на по-високо качество на оказваната медицинска помощ и осигуряване защита правата на пациентите.
(3) В случаите, когато проверката е започнала по сигнал на граждани или други заинтересовани лица, директорът на агенцията ги уведомява за резултатите от проверката в 30-дневен срок от нейното приключване.

Раздел III.
Сезиране на компетентни органи за констатирани нарушения

history Чл. 19. (1) В зависимост от вида и характера на констатираните нарушения по време на извършените проверки директорът на агенцията прави мотивирани предложения до:
1. министъра на здравеопазването - за отнемане на разрешения за лечебна дейност на лечебни заведения по чл. 9 и чл. 10, т. 3, 4, 6 и 7 от Закона за лечебните заведения, които нарушават правата на пациента и не спазват утвърдените медицински стандарти;
2. министъра на здравеопазването - за налагане на административни наказания и прилагане на принудителни административни мерки в рамките на неговата компетентност;
3. директора на Регионалния център по здравеопазване - за заличаване от регистъра на лечебни заведения по чл. 8 и чл. 10, т. 5 от Закона за лечебните заведения;
4. съответния министър - за налагане на дисциплинарно наказание на директора на лечебното заведение по чл. 5, ал. 1 от Закона за лечебните заведения;
5. ръководителя на лечебното заведение - за налагане на дисциплинарни наказания на съответните работници и служители.
(2) Към предложението по ал. 1 се прилага копие от констативния протокол от извършената проверка, както и други материали при необходимост.
(3) Лицата по ал. 1, до които е направено предложението, са длъжни в 30-дневен срок да уведомят директора на агенцията за предприетите от тях мерки.

history Чл. 20. При наличие на данни за престъпление директорът на агенцията изпраща всички материали от извършената проверка на прокуратурата.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history § 1. (1) В срок до 15 май 2010 г. директорът на агенцията утвърждава план на проверките на лечебните заведения до края на 2010 г.
(2) Утвърденият план по ал. 1 се публикува на официалната страница на агенцията в интернет.

history § 2. Наредбата се издава на основание чл. 116в, ал. 3 от Закона за здравето.


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...