| ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП |
НАРЕДБА № 118 ОТ 10 ЯНУАРИ 2005 Г. ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА НОВИ МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ОТ КАТЕГОРИЯ L ПО ОТНОШЕНИЕ НА СПИРАНЕТО (ЗАГЛ., ДВ, БР. 74 ОТ 2006 Г.)
ДВ. бр. 14 от 11.02.2005г.
Обн., ДВ, бр. 14 от 11 февруари 2005 г.
Глава първа.
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
history
Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за одобряване типа на нови моторни превозни средства (МПС) по отношение на спирането;
2. техническите изисквания към спирачните устройства на нови дву- и триколесни МПС.
history Чл. 2. Наредбата се прилага по отношение на спирането за всички МПС, посочени в чл. 4, ал. 1 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства (ДВ, бр. 12 от 2005 г.).
history Чл. 3. Съобщенията по Правило № 78 на Икономическата комисия за Европа към Организацията на обединените нации (ИКЕ към ООН) "Единни условия относно одобряване на превозни средства от категория L по отношение на спирането", издадени от договарящи страни по Спогодбата за приемане на еднакви технически предписания за колесни превозни средства, оборудване и части, които могат да бъдат монтирани и/или използвани на колесни превозни средства, и на условия за взаимно признаване на одобрения, издавани на основата на тези предписания, ратифицирана със закон (ДВ, бр. 1 от 2000 г.), се признават за равностойни на сертификатите за одобряване на типа, издадени по реда на тази наредба.
Глава втора.
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА МОТОРНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ПО ОТНОШЕНИЕ НА СПИРАНЕТО
Раздел I.
Заявление за одобряване на типа
history Чл. 4. Типът на МПС по отношение на спирането се одобрява по реда на глава втора, раздел III от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
history
Чл. 5. (1) За одобряване типа на МПС по отношение на спирането производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА").
(2) Към заявлението по ал. 1 се прилага попълнен списък с данни с приложено към него съдържание в 3 екземпляра по образец съгласно приложение № 1.
(3) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни, се представят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, показват МПС, съответно системите, компонентите или отделните технически възли с достатъчни и ясно различими подробности.
(4) Към списъка с данни по ал. 2 за системите, компонентите или отделните технически възли с електронно управление се прилага информация за неговото действие.
Раздел II.
Одобряване на типа
history
Чл. 6. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване типа на МПС по отношение на спирането по реда на глава втора, раздел IV от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства, когато МПС отговаря на техническите изисквания, предвидени в тази наредба.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 2.
history
Чл. 7. (1) Изискванията на Правило № 78 на ИКЕ към ООН се приемат за равностойни на определените в тази наредба.
(2) Маркировките за одобряване на типа МПС по отношение на спирането, нанесени по реда на Правило № 78 на ИКЕ към ООН, се приемат за равностойни на нанесените по реда на тази наредба.
history
Чл. 8. (1) За всеки одобрен тип МПС по отношение на спирането се издава номер на одобряване при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 3 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства, като за секции 2 и 3 се вписва 93/14.
(2) Производителят удостоверява съответствието на всяко МПС, одобрено по отношение на спирането, с одобрения тип в съответствие с изискванията на глава четвърта от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
history Чл. 9. Мерките за осигуряване съответствието на продукцията се предприемат съгласно разпоредбите на глава пета, раздел I от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
history Чл. 10. (1) В случай на изменения на одобрения в съответствие с тази наредба тип МПС се прилагат разпоредбите на глава шеста от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
history (2) В случаите по ал. 1 производителят писмено уведомява изпълнителния директор на ИА "АА" за измененията.
Глава трета.
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ СПИРАЧНИТЕ УРЕДБИ НА МОТОРНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА.
МЕТОДИ ЗА ИЗПИТВАНЕ
history Чл. 11. Изискванията към спирачните устройства, конструкцията и монтажа им на МПС са посочени в приложение № 3.
history Чл. 12. Изискванията съм спирачните изпитвания и ефективността на спирачните устройства са посочени в приложение № 4.
history Чл. 13. Изискванията към МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1, 3 и 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства, оборудвани с антиблокиращи устройства, са посочени в приложение № 5.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
history
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Тип моторно превозно средство по отношение на спирането" са МПС, които не се различават значително по съществените показатели, посочени в т. 1.1 на приложение № 3.
2. "Спирачно устройство" е комбинация от части, различни от двигателя, чиято функция е да намаляват постепенно скоростта на движещо се МПС или да го спре, или да го задържа неподвижно, ако то вече е спряло. Тези функции са определени в т. 2.1.2 на приложение № 3. Спирачното устройство се състои от орган за управление, задвижване и спирачка.
3. "Орган за управление" е частта, която се задейства пряко от водача, за да подаде на задвижването енергията, необходима за спиране или за неговото управление. Тази енергия може да е мускулната енергия на водача или енергия от друг източник, управляван от водача, или комбинация от тези различни видове енергия.
4. "Задвижване" е съвкупността от елементи, разположени между органа за управление и спирачките и осъществяващи функционална връзка между тях. Когато спирачната сила се получава от или с помощта на източник на енергия, независим от водача, управляван от него, запасът от енергия в устройството също е част от задвижването.
5. "Спирачка" са частите на спирачното устройство, в които се проявяват силите, противодействащи на движението на МПС.
6. "Компонент(-и) на спирачното устройство" е едната или няколкото от отделните части, които когато са сглобени, съставлява спирачното устройство.
7. "Конструктивна максимална скорост" е скоростта, която МПС не може да превишава върху равен терен и без прекомерна външна намеса, като се вземат предвид всички специални ограничения, наложени върху дизайна и конструкцията на МПС.
8. "Натоварено моторно превозно средство" е МПС, натоварено до неговата "максимална маса" (освен в случаите, когато е предвидено друго).
9. "Ненатоварено моторно превозно средство" е самото МПС така, както то е представено за изпитвания заедно с водача и цялото оборудване и инструменти, необходими за изпитванията.
10. "Максимална маса" е технически допустимата максимална маса, обявена от производителя на МПС като технически допустима (тази маса може да е по-голяма от "допустимата максимална маса" съгласно § 6, т. 35 от допълнителните разпоредби на ЗДвП).
11. "Мокра спирачка" е спирачка или спирачки, която/които е била/са били обработена(-и) в съответствие с т. 1.3 на приложение № 4.
12. "Антиблокиращо устройство" е част от работно спирачно устройство, която по време на спиране автоматично регулира степента на плъзгането в посоката на въртенето на едно или няколко колела на МПС.
13. "Сензор (датчик)" е компонент, предназначен да разпознава и предава към контролера информация за условията на въртене на колелото(-ата) или за динамичните условия на МПС.
14. "Контролер" е компонент, предназначен да обработва данните, получавани от сензора(-ите), и да подава сигнал към модулатора.
15. "Модулатор" е компонент, предназначен да променя спирачната(-ите) сила(-и) в зависимост от сигнала, получен от контролера.
16. "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на МПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените МПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на МПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - местно лице, който е регистриран по Търговския закон, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
history § 2. Наредбата се издава на основание чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.
history ПРИЛОЖЕНИЕ № 1 към чл. 5, ал. 2
|
ОБРАЗЕЦ |
|
||||
|
Списък с данни |
|
||||
|
за тип дву- или триколесно моторно превозно |
|
||||
|
средство по отношение на спирането |
|
||||
|
|
|
||||
|
Изходящ № (попълва се от заявителя) ............................................................................................................................................ |
|
||||
|
0.* |
Обща информация |
|
|||
|
0.1. |
Марка: |
..................................................... |
|||
|
0.2. |
Тип (посочват се всички |
|
|||
|
|
възможни варианти и версии: |
|
|||
|
|
всеки вариант и всяка версия |
|
|||
|
|
трябва да бъдат определени |
|
|||
|
|
чрез код, състоящ се от номер |
|
|||
|
|
или комбинация от номер |
|
|||
|
|
и букви): |
..................................................... |
|||
|
0.2.1. |
Търговско наименование(-я) |
|
|||
|
|
(ако има): |
..................................................... |
|||
|
0.4. |
Вид на МПС по чл. 4 от На- |
|
|||
|
|
редба № 117 за одобряване ти- |
|
|||
|
|
па на нови дву- и триколесни |
|
|||
|
|
моторни превозни средства: |
..................................................... |
|||
|
0.5. |
Наименование и адрес на |
|
|||
|
|
производителя: |
..................................................... |
|||
|
0.5.1. |
Наименование(-я) и адрес(-и) |
|
|||
|
|
на монтажния(-те) завод(-и): |
..................................................... |
|||
|
0.6. |
Наименование и адрес на |
|
|||
|
|
упълномощения представител |
|
|||
|
|
(ако има): |
..................................................... |
|||
|
2. |
Маси (в kg)(*1) |
..................................................... |
|||
|
2.1. |
Маса в готовност за |
|
|||
|
|
движение(*i): |
..................................................... |
|||
|
2.1.1. |
Разпределение на масата |
|
|||
|
|
между осите: |
..................................................... |
|||
|
2.2. |
Маса в готовност за движе- |
|
|||
|
|
ниеii, заедно с водача: |
..................................................... |
|||
|
2.2.1. |
Разпределение на масата |
|
|||
|
|
между осите: |
..................................................... |
|||
|
3. |
Двигател(*ii) |
..................................................... |
|||
|
3.0. |
Производител: |
..................................................... |
|||
|
3.1. |
Марка: |
..................................................... |
|||
|
3.1.1. |
Тип (обозначен върху двига- |
|
|||
|
|
теля или други средства за |
|
|||
|
|
идентификация): |
..................................................... |
|||
|
5. |
Окачване |
|
|||
|
5.2. |
Гуми (категория, размери и |
|
|||
|
|
максимално натоварване) и |
|
|||
|
|
джанти (нормално монтирани): |
..................................................... |
|||
|
5.2.2. |
Налягане в гумите, препо- |
|
|||
|
|
ръчано от производителя: |
............................. kPa |
|||
|
7. |
Спиране |
|
|||
|
7.1. |
Схема на спирачните |
|
|||
|
|
устройства: |
..................................................... |
|||
|
7.2. |
Предни и задни спирачки, |
|
|||
|
|
дискови и/или барабанни(*2) |
|
|||
|
7.2.1. |
Марка(-и): |
..................................................... |
|||
|
7.2.2. |
Тип(-ове): |
..................................................... |
|||
|
7.3. |
Чертеж(-и) на частите на |
|
|||
|
|
спирачните устройства |
|
|||
|
7.3.1. |
Челюсти и/или скоби(*2) |
..................................................... |
|||
|
7.3.2. |
Накладки за барабанни и/или |
|
|||
|
|
накладки за дискови спирачки |
|
|||
|
|
(посочва се марка, вид на |
|
|||
|
|
материала или идентифика- |
|
|||
|
|
ционен знак)(*2): |
..................................................... |
|||
|
7.3.3. |
Спирачни лостове и/или |
|
|||
|
|
педали(*2): |
..................................................... |
|||
|
7.3.4. |
Резервоари за хидравлична |
|
|||
|
|
течност (ако е приложимо): |
..................................................... |
|||
|
7.4. |
Други устройства (ако е при- |
|
|||
|
|
ложимо), чертеж и описание: |
..................................................... |
|||
|
|
|
|
|||
|
* |
Номерацията отговаря на използваната в директивите на Европейския съюз. |
|
|||
|
(*1) |
Да се посочи допустимото отклонение(-я). |
|
|||
|
(*2) |
Излишното се задрасква. |
|
|||
|
(*i) |
1. Маса без товар - масата на дву- или триколесното |
|
|||
|
|
МПС в готовност за движение и оборудвано със: |
|
|||
|
|
- допълнителното оборудване, изисквано за нормална употреба; |
|
|||
|
|
- пълно електрическо оборудване, включително устройствата за осветяване |
|
|||
|
|
и светлинна сигнализация, определени от производителя; |
|
|||
|
|
- изискваните по нормативни актове уреди и устройства; |
|
|||
|
|
- подходящо количество течности, осигуряващо правилното |
|
|||
|
|
функциониране на всички части на дву- или триколесното МПС (без да се |
|
|||
|
|
включва горивото и на маслено-горивната смес). |
|
|||
|
|
2. Маса в готовност за движение - масата без товар, към която се прибавя |
|
|||
|
|
масата на следните компоненти: |
|
|||
|
|
- гориво: резервоар, пълнен до 90 % от капацитета, определен от |
|
|||
|
|
производителя; |
|
|||
|
|
- допълнително оборудване, обикновено предоставяно от производителя, |
|
|||
|
|
в допълнение на оборудването, необходимо за нормална употреба |
|
|||
|
|
(комплект инструменти, багажник, челно стъкло, защитно оборудване и др.). |
|
|||
|
|
За дву- или триколесни МПС, задвижвани с маслено-горивна смес: |
|
|||
|
|
а) в случай на предварително смесване на гориво и масло думата "горивна" |
|
|||
|
|
означава предварително приготвената смес за този тип; |
|
|||
|
|
б) в случай на отделно зареждане с гориво и масло думата "горивна" |
|
|||
|
|
означава само бензина; в този случай масата на маслото е включена при |
|
|||
|
|
измерването на масата на превозното средство без товар. |
|
|||
|
|
3. Технически допустима максимална маса - масата за специфични условия |
|
|||
|
|
на работа, изчислена от производителя, при което са отчетени фактори |
|
|||
|
|
като якост на материалите, капацитет на натоварване на гумите и др. |
|
|||
|
|
4. Максимален полезен товар, определен от производителя - товарът, |
|
|||
|
|
получен от разликата между масата, определена в т. 2 с включено масата |
|
|||
|
|
на водача, и масата, определена в т. 3. |
|
|||
|
|
5. Приема се, че масата на водача е около 75 kg. |
|
|||
|
(*ii) |
В случаи на неконвенционални двигатели и системи |
|
|||
|
|
производителят предоставя подробности, еквивалент- |
|
|||
|
|
ни на тези, посочени в тази точка. |
|
|||
|
|
|
|
|||
history ПРИЛОЖЕНИЕ № 2 към чл. 6, ал. 2
|
О Б Р А З Е Ц |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
Максимален формат: А4 (210 x 297 mm) |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
Сертификат за одобряване типа на дву- или триколесно |
|
|||||||
|
моторно превозно средство по отношение на спирането |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
Печат на ИА "АА" |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|||||||
|
Протокол № ..................................................................... издаден от техническа |
|
|||||||
|
служба на ..................................................................................................... (дата) |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
Номер на одобряването на типа: |
............................................................ |
|||||||
|
Номер на изменението |
|
|||||||
|
(разширението): |
............................................................ |
|||||||
|
|
|
|||||||
|
1. |
Марка (търговско наименование |
|
|
|||||
|
|
на производителя) или наимено- |
|
|
|||||
|
|
вание на превозното средство: |
............................................................ |
|
|||||
|
2. |
Тип превозно средство: |
............................................................ |
|
|||||
|
3. |
Наименование и адрес на |
|
|
|||||
|
|
производителя: |
............................................................ |
|
|||||
|
4. |
Наименование и адрес на упълно- |
|
|
|||||
|
|
мощения представител на произ- |
|
|
|||||
|
|
водителя (ако има такъв): |
............................................................ |
|
|||||
|
5. |
Дата, на която превозното средство |
|
|
|||||
|
|
е представено за изпитване: |
............................................................ |
|
|||||
|
6. |
Одобрение е дадено/отказано(*1) |
............................................................ |
|
|||||
|
7. |
Място: |
............................................................ |
|
|||||
|
8. |
Дата: |
............................................................ |
|
|||||
|
9. |
Подпис: |
............................................................ |
|
|||||
|
|
|
|
||||||
history ПРИЛОЖЕНИЕ № 3 към чл. 11
history Спирачни устройства, конструкция и монтаж
history
1. Специфични понятия и показатели.
1.1. Съществени показатели, определящи типа МПС по отношение на спирането:
1.1.1. вид на МПС съгласно чл. 4, ал. 1 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства;
1.1.2. максимална маса, определена в § 1, т. 10;
1.1.3. разпределение на масата между осите;
1.1.4. конструктивна максимална скорост;
1.1.5. различен тип спирачна система;
1.1.6. брой и разположение на осите;
1.1.7. тип на двигателя;
1.1.8. брой предавки и тяхното общо предавателно отношение (число);
1.1.9. крайни предавателни отношения (числа);
1.1.10. размери на гумите.
1.2. "Различни типове спирачни устройства" са устройствата, които се различават по такива съществени показатели, като:
1.2.1. компоненти с различни характеристики;
1.2.2. компонент, изработен от материали с различни характеристики, или компонент с различна форма или размер;
1.2.3. различно комплектоване на компонентите.
1.3. Комбинирана спирачна система:
1.3.1. при МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 3 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства това е система, при която се задействат заедно най-малко две спирачки на различни колела чрез задействането на един орган за управление;
1.3.2. при МПС по чл. 4, ал. 1, т. 2 и 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства това е спирачно устройство, което действа върху всички колела;
1.3.3. при МПС с кош по чл. 4, ал. 1, т. 4 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства това е спирачно устройство, което действа поне на предното и задното колело; спирачно устройство, което действа едновременно върху задното колело и върху колелото на коша, се счита за задна спирачка.
1.4. "Постепенно и регулируемо спиране" е спиране, при което в рамките на нормалния работен обхват на устройството, при задействане или отпускане на спирачките:
1.4.1. водачът може във всеки момент да увеличи или намали спирачната сила чрез въздействие върху органа за управление,
1.4.2. спирачната сила се изменя пропорционално на въздействието върху органа за управление (монотонна функция), и
1.4.3. лесно може да се осъществи достатъчно прецизна настройка на спирачната сила.
2. Конструктивни и монтажни изисквания.
2.1.1. Въведение
2.1.1. Спирачно устройство
2.1.1.1. Спирачното устройство е проектирано, конструирано и монтирано така, че при нормална експлоатация на МПС, независимо от вибрациите, на които може да бъде подложено, да отговаря на изисквания на наредбата.
2.1.1.2. В частност спирачното устройство е проектирано, конструирано и монтирано така, че да е устойчиво на корозията и стареенето, на които е подложено.
2.1.2. Функции на спирачното устройство.
Спирачното устройство изпълнява следните функции:
2.1.2.1. Работно спиране.
Позволява на водача да управлява движението на МПС и да го спира безопасно, бързо и ефективно независимо от неговата скорост и натоварване, по всякакъв наклон нагоре или надолу; да е възможно това спиране да бъде регулирано; водачът да може да осъществява спирането от своето място за управление, без да отделя ръцете си от кормилото.
2.1.2.2. Спомагателно (аварийно) спиране (където е приложимо).
Да позволява спиране на МПС в рамките на достатъчно кратко разстояние, в случай на повреда на работното спиране; да е възможно това спиране да бъде регулирано; водачът да може да осъществява спирането от своето място за управление, като държи поне с едната си ръка кормилото. За целите на тези изисквания се приема, че по едно и също време не може да настъпи повече от една повреда в работното спиране.
2.1.2.3. Спиране при паркиране (ако МПС е оборудвано с такова устройство).
Спирането при паркиране да позволява МПС да се задържа неподвижно по наклон нагоре или надолу, дори в отсъствието на водача, като работните части се задържат в блокирано състояние от изцяло механично устройство. Водачът да може да осъществява спирането от своето място за управление.
2.2. Характеристики на спирачното устройство.
2.2.1. Всяко МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 3 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства да бъде оборудвано с две работни спирачни устройства с независими органи за управление и задвижвания - едното да действа поне на предното колело, а другото - поне върху задното колело.
2.2.1.1. Двете работни спирачни устройства могат да имат обща спирачка дотолкова, доколкото възникнала неизправност в едното спирачно устройство да не влияе върху ефективността на другото. Някои части като самата спирачка, спирачните цилиндри и техните бутала (с изключение на уплътнителите), лостовете и комплектите от гърбици на спирачките не трябва да се считат като части, които могат да се разрушат при условие че техните размери са избрани с голям запас на якост, са лесно достъпни за техническо обслужване и показват задоволителни характеристики на надеждност.
2.2.1.2. Спирачното устройство за паркиране не е задължително.
2.2.2. Всяко МПС с кош по чл. 4, ал. 1, т. 4 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства е оборудвано със същите спирачни устройства, както в случаите, когато е без кош. Не е необходимо да има спирачка на коша, ако тези устройства позволяват да бъдат постигнати изискваните резултати при изпитванията на МПС с кош. Спирачното устройство за паркиране не е задължително.
2.2.3. Всяко МПС по чл. 4, ал. 1, т. 2 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства е оборудвано със:
2.2.3.1. две независими работни спирачни устройства, които заедно задействат спирачките на всичките колела; или
2.2.3.2. с работно спирачно устройство, което действа върху всички колела, и спомагателно (аварийно) спирачно устройство, което може да бъде спирачката за паркиране;
2.2.3.3. в допълнение всяко МПС по чл. 4, ал. 1, т. 2 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства е оборудвано със спирачно устройство за паркиране, което действа върху колелото или колелата на поне една от осите; спирачното устройство за паркиране, което може да бъде едно от двете устройства, посочени в т. 2.2.3.1, е независимо от устройството, което действа върху другата ос или оси.
2.2.4. Всяко МПС по чл. 4, ал. 1, т. 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства е оборудвано със:
2.2.4.1. крачно управлявано работно спирачно устройство, което действа върху всички колела, и спомагателно (аварийно) спирачно устройство, което може да бъде спирачката за паркиране; и
2.2.4.2. спирачно устройство за паркиране, което действа върху колелата на поне една от осите; органът за управление на спирачното устройство за паркиране е независим от органа за управление на работното спирачно устройство.
2.2.5. Спирачните устройства въздействат върху спирачни повърхности, постоянно свързани с колелата чрез компоненти, за които е малко вероятно да се повредят.
2.2.6. Компонентите на всички спирачни устройства, монтирани на МПС, са така осигурени, че да се избегне всякаква повреда на спирачното устройство при нормални работни условия.
2.2.7. Спирачните устройства работят свободно, когато са смазани и регулирани правилно.
2.2.7.1. износването на спирачките може лесно да се компенсира чрез ръчно или автоматично регулиране; спирачките да могат да се регулират на ефикасна работна позиция, докато спирачните накладки се износят до състояние, изискващо подмяна;
2.2.7.2. органът за управление и компонентите на задвижването и на спирачките да притежават достатъчен резервен ход, такъв, че в случай на загряване на спирачките и на накладки с достигната максимална допустима степен на износване да се гарантира ефективно спиране, без да е необходимо незабавно регулиране;
2.2.7.3. когато са регулирани правилно, компонентите на спирачното устройство при тяхната работа не влизат в контакт с други, освен с предвидените за това части.
2.2.8. При спирачните устройства с хидравлично задвижване съдовете, съдържащи резервната спирачна течност, са проектирани и конструирани така, че нивото на спирачната течност да може да се проверява лесно.
2.2.9. Разпоредбата на т. 2.2.8 не се прилага за дву- и триколесни МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства с максимална скорост, по-малка или равна на 25 km/h.
history ПРИЛОЖЕНИЕ № 4 към чл. 12
history Спирачни изпитвания и ефективност на спирачните устройства
history
1. Спирачни изпитвания
1.1. Въведение
1.1.1. Предписаната за спирачните устройства ефективност се основава на дължината на спирачния път. Ефективността на спирачното устройство се определя или чрез измерване на отношението между спирачния път и началната скорост на МПС, или чрез времето за задействане на устройството и средното постигнато закъснение.
1.1.2. Спирачният път е разстоянието, изминато от МПС от момента, когато водачът започне да въздейства върху органа за управление на спирачното устройство до момента, когато МПС спре. Началната скорост е скоростта в момента, в който водачът задейства органа за управление на устройството.
1.1.3. За одобряване на типа спирачната ефективност се измерва по време на пътни изпитвания, провеждани при следните условия:
1.1.3.1. масата на МПС отговаря на определената за всеки тип изпитване и се записва в протокола от проведеното изпитване;
1.1.3.2. изпитването се провежда при скорост и по начин, определени за всеки тип изпитване; когато максималната скорост на МПС не отговаря на определената скорост, изпитването се провежда съгласно предвидените специални алтернативни условия;
1.1.3.3. определената ефективност се постига без блокиране на колелото(-ата), без отклонение на МПС от посоката му на движение и без прекомерни вибрации;
1.1.3.4. по време на изпитванията силата, която се прилага върху органа за управление, за да се постигне определената ефективност, не надвишава максималната сила, която е определена за изпитване на съответния вид МПС по чл. 4 от Наредба № 117 за одобряване вида на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
1.1.4. Условия на изпитванията:
1.1.4.1. Изпитванията на работната спирачка се провеждат при следните условия:
1.1.4.1.1. при започване на изпитването или на всяка поредица от изпитвания гумите са студени, а налягането в тях съответства на предписаното за действителния, носен от колелата товар при неподвижно МПС;
1.1.4.1.2. моторното превозно средство е натоварено така, че товарът е разпределен в съответствие с предписанията на производителя, когато се изисква изпитване в натоварено състояние;
1.1.4.1.3. за всички изпитвания тип-0 спирачките са студени; спирачката се счита за студена, когато измерената върху диска или от външната страна на барабана температура е под 100°С;
1.1.4.1.4. водачът седи на седалката като за нормално управление и запазва същото положение до края на изпитването;
1.1.4.1.5. изпитвателната площадка е хоризонтална, суха и с повърхност, позволяваща добро сцепление;
1.1.4.1.6. изпитването се провежда, когато няма вятър, който би могъл да повлияе на резултатите.
1.2. Изпитване тип-0
1.2.1. Общи изисквания
1.2.1.1. Определените пределни стойности за ефективност на работната спирачка са посочените за всеки вид МПС по чл. 4 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
history
1.2.2. Изпитване тип-0 с неприсъединен двигател
1.2.2.1. Изпитването се провежда при определената скорост за съответния вид МПС по чл. 4 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства, като определените в тази връзка стойности могат да варират в допустими граници на отклонение. За МПС, при които двете работни спирачки могат да се задействат поотделно, спирачните устройства се изпитват поотделно. Всяко спирачно устройство за всеки вид МПС трябва да постига минималната предписана ефективност.
1.2.2.1.1. За МПС с ръчна предавателна кутия или с автоматична трансмисия с предавателна кутия, която може да бъде изключена ръчно, изпитванията се провеждат при невключена предавка в предавателната кутия и/или с двигател, отделен чрез изключване на съединителя или по друг начин.
1.2.2.1.2. При МПС с друг тип автоматична трансмисия, изпитванията се провеждат съгласно нормалната процедура.
1.2.3. Изпитване тип-0 с присъединен двигател за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3, 4 и 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства
1.2.3.1. Изпитванията се провеждат на ненатоварено МПС при различни скорости, като най-ниската е 30 % от максималната скорост на МПС, а най-високата е равна на 80 % от максималната скорост или на 160 km/h, която от двете е по-ниска.
1.2.3.1.1. Измерват се максималните стойности на постигнатата ефективност и заедно с поведението на МПС се записват в протокола от проведеното изпитване. В случаите, когато две работни спирачни устройства могат да се задействат поотделно, двете устройства се изпитват едновременно при ненатоварено МПС.
1.2.4. Изпитване тип-0 с неприсъединен двигател: с мокри спирачки
1.2.4.1. Това изпитване се провежда (като се вземе предвид изключението, посочено в т. 1.3.1) за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1, 2, 3 и 4 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства (без тези по чл. 4, ал. 1, т. 5). Процедурата по изпитването е идентична с тази за изпитване тип-0 с неприсъединен двигател, като се спазват и изискванията за мокрене на спирачките, описани в т. 1.3.
1.3. Специални разпоредби за изпитвания с мокри спирачки
1.3.1. Закрити спирачки: не е необходимо тази поредица от изпитвания тип-0 да се провежда на МПС, оборудвани с конвенционални барабанни спирачки или напълно закрити спирачки, в които при нормални експлоатационни условия не попада вода.
1.3.2. Изпитванията с подложени на мокрене спирачки се провеждат при същите условия, както изпитванията със сухи спирачки. Не се допуска регулировка или изменение на спирачното устройство, освен монтиране на оборудването за мокрене на спирачките.
1.3.3. По време на всяко изпитване изпитвателното оборудване трябва да мокри спирачките без прекъсване с интензивност 15 l/h за всяка спирачка. Две дискови спирачки на едно колело се разглеждат като две спирачки.
1.3.4. При открити или частично открити дискови спирачки определеното количество вода се насочва към въртящия се диск по такъв начин, че да бъде равномерно разпределено върху повърхността или повърхностите на диска, към която (които) се притиска(-ат) накладката(-ите).
1.3.4.1. При напълно открити дискови спирачки водата се насочва към повърхността(-ите) на диска 45° преди накладката(-ите).
1.3.4.2. При частично открити дискови спирачки водата се насочва към повърхността(-ите) на диска 45° преди отражателя или дефлектора.
1.3.4.3. Водата се насочва към повърхността(-ите) на диска (дисковете) с постоянна струя по посока, перпендикулярна на повърхността на диска, от разположени по такъв начин единични впръсквателни дюзи, че да се намират между вътрешната окръжност на диска и точка, отстояща на разстояние 2/3 от външната окръжност на онази страна на диска, върху която се(са) притиска(-ат) накладката(-ите) (виж фи г. 1).
1.3.5. При напълно закрити дискови спирачки, за които не са приложими изключенията на т. 1.3.1, водата се насочва към двете страни на отражателя или дефлектора, на място и по начин, отговарящи на описаните в т. 1.3.4.1 и т. 1.3.4.3. Когато положението на дюзата съвпада с вентилационен или контролен отвор, водата се впръсква в точка, отстояща на една четвърт оборот преди споменатия отвор.
1.3.6. Когато вследствие наличието на някаква неподвижна част на МПС е невъзможно водната струя да се подаде в положението, уточнено в т. 1.3.3 и 1.3.4, водата се подава в първата отстояща на над 45° точка, в която е възможно непрекъснато мокрене.
1.3.7. При барабанни спирачки, за които не се прилагат изискванията на т. 1.3.1, предписаното количество вода се разпределя равномерно по двете страни на спирачното устройство (т.е. върху неподвижната задна плоча и въртящия се барабан) от дюзи, разположени в точка от външната окръжност на въртящия се барабан на разстояние 2/3 между тази окръжност и главината на колелото.
1.3.8. При спазване на изискванията на т. 1.3.7 и на изискването да няма дюза, разположена в границите на ъгъл, по-малък от 15°, или срещу вентилационен или контролен отвор върху неподвижната задна плоча, изпитвателното оборудване за барабанни спирачки се разполага така, че да се постигне оптимално непрекъснато подаване на вода.
1.3.9. За да се осигури правилно мокрене на спирачката(-ите) непосредствено преди започването на поредицата от изпитвания, МПС се управлява непосредствено преди започването на поредицата изпитвания по такъв начин:
1.3.9.1. че оборудването за мокрене да действа непрекъснато, както е посочено в това приложение;
1.3.9.2. с определената за изпитването скорост;
1.3.9.3. че спирачното(-ите) устройство(-а), което(-ито) ще се изпитва(-т), да не се задейства(-т);
1.3.9.4. то да измине разстояние не по-малко от 500 m до точката, в която ще се извърши изпитването
1.3.10. При действащи върху джантите спирачки, които са монтирани към някои МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства с максимална скорост не по-голяма от 25 km/h, водата се насочва към джантата, както е показано на фи г. 2.
history
1 - Приблизително 5 mm
2 - Диск
Фи г. 1. Метод за подаване на вода към дискови спирачки
history
Фи г. 2. Метод за подаване на вода към спирачки, действащи върху джантите
1.4. Изпитване тип-I
1.4.1. Специални изисквания
1.4.1.1. Работните спирачки на натоварените МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3, 4 и 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства се изпитват чрез поредица от повтарящи се спирания; при МПС в натоварено състояние - в съответствие с посочените по-долу изисквания. При МПС, оборудвано с комбинирана спирачна система, е достатъчно това работно спирачно устройство да се подложи на изпитване от тип-I.
1.4.1.2. Изпитването тип-I се провежда на три части.
1.4.1.2.1. Единично изпитване тип-0, както е предписано в т. 2.1.2 и т. 2.2.3.1.
1.4.1.2.2. Поредица от 10 повтарящи се спирания, проведени в съответствие с изискванията на т. 1.4.2.
1.4.1.2.3. Единично изпитване от тип-0, проведено възможно най-скоро след приключване на посоченото в т. 1.4.1.2.2 изпитване, но не повече от една минута след него и изпълнено при същите условия, използвани за провеждане на описаното в т. 1.4.1.2.1 изпитване и в частност, като се упражнява доколкото е възможно постоянна сила върху органа за управление, със средна стойност не по-голяма от средната стойност на силата, която действително се използва при това изпитване.
1.4.2. Условия на изпитването
1.4.2.1. Моторното превозно средство и спирачката(-ите), които ще се изпитват, не трябва да бъдат влажни, а спирачката(-ите) трябва да е (-са) студена(-и) (<= 100°С).
1.4.2.2. Началната скорост за изпитването е:
1.4.2.2.1. за изпитване на предната(-ите) спирачка(-и) - равна на по-малката от следните две стойности: 70 % от максималната скорост на МПС или 100 km/h;
1.4.2.2.2. за изпитване на задната(-ите) спирачка(-и) - равна на по-малката от следните две стойности: 70 % от максималната скорост на МПС или 80 km/h;
1.4.2.2.3. за изпитване на комбинирана спирачна система, равна на по-малката от следните две стойности: 70 % от максималната скорост на МПС или 100 km/h.
1.4.2.3. Разстоянието от началото на едно спиране до началото на следващо спиране трябва да бъде 1000 m.
1.4.2.4. Използването на предавателната кутия и/или съединителя е, както следва:
1.4.2.4.1. При МПС с ръчна предавателна кутия или автоматична трансмисия с предавателна кутия, която може да бъде изключена ръчно, по време на спиранията се включва най-високата предавка, позволяваща постигането на началната скорост за изпитването.
1.4.2.4.1.1. Когато скоростта на МПС падне до 50 % от началната скорост за изпитването, двигателят трябва да бъде отделен.
1.4.2.4.2. При МПС с изцяло автоматична трансмисия, изпитването се провежда при нормалните работни условия за такова оборудване.
1.4.2.4.2.1. За целта се използва предавка с възможност за постигане на началната скорост за изпитването.
1.4.2.5. След всяко спиране МПС незабавно се подлага на максимално ускорение за достигане на началната скорост за изпитването, както и да се поддържа тази скорост до началото на следващото спиране. При необходимост МПС може да направи обратен завой върху изпитвателната отсечка преди ускоряването.
1.4.2.6. Силата, прилагана върху органа за управление, се регулира така, че да се поддържа по-малкото от следните две закъснения: средно закъснение 3 m/s2 или максималното закъснение, което може да се достигне с тази спирачка, при първото спиране: тази сила трябва да остане постоянна по време на последващите спирания, извършвани съгласно т. 1.4.1.2.2.
1.4.3. Остатъчна ефективност
1.4.3.1. В края на изпитването тип-I се измерва остатъчната ефективност на работното спирачно устройство при същите условия (и в частност, като се упражнява доколкото е възможно постоянна сила върху органа за управление, със средна стойност не по-голяма от средната стойност на силата, която действително е използвана) както при изпитването тип-0 с неприсъединен двигател (температурните условия могат да бъдат различни).
1.4.3.2. Тази остатъчна ефективност не трябва да бъде:
1.4.3.2.1. по-малка от 60 % от стойността на закъснението, достигнато при изпитване тип-0 - ако се изразява като закъснение; или
1.4.3.2.2. по-голяма от спирачния път, изчислен в съответствие с формулата - ако се изразява в спирачен път:
|
|
|
S2 <= 1,67 S1 - 0,67aV, |
|
|
където:
S1 е спирачният път, получен при изпитване тип-0;
S2 - спирачният път, както е записан в протокола от изпитването за остатъчна ефективност;
а = 0,1;
V - началната скорост в началото на спирането, както е определено в т. 2.1.1 или т. 2.2.2.
2. Ефективност на спирачните устройства
2.1. Разпоредби, отнасящи се до изпитвания на МПС със спирачни устройства, действащи единствено върху колелото или колелата на предната или задната ос:
2.1.1. Скорост на изпитване V = 40 km/h (*1) за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
Скорост на изпитване V = 60 km/h (*1) за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3 и 4 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
2.1.2. Спирачна ефективност при натоварено МПС.
2.1.2.1. При изпитване тип-I за определяне на остатъчната ефективност (мотоциклети с или без кош) в протокола от изпитването се записват отчетените стойности за спирачен път за средно постигнато закъснение и за силата, упражнена върху органа за управление.
2.1.2.2. Спиране само с предната спирачка
|
Вид на МПС |
Спирачен |
Съответства- |
||
|
|
път S |
що средно |
||
|
|
(в m) |
постигнато |
||
|
|
|
закъснение |
||
|
|
|
(в m/s2) |
||
|
1 |
2 |
3 |
||
|
|
|
|
||
|
По чл. 4, ал. 1, т. 1 от На- |
S <= 0,1.V + |
3,4 (*1) |
||
|
редба № 117 за одобряване |
+ V2/90 |
|
||
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
||
|
лесни моторни превозни |
|
|
||
|
средства |
|
|
||
|
По чл. 4, ал. 1, т. 2 от На- |
S <= 0,1.V + |
2,7 (*2) |
||
|
редба № 117 за одобряване |
+V2/70 |
|
||
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
||
|
лесни моторни превозни |
|
|
||
|
средства |
|
|
||
|
По чл. 4, ал. 1, т. 3 от На- |
S <= 0,1.V+ |
4,4 (*2) |
||
|
редба № 117 за одобряване |
+ V2/115 |
|
||
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
||
|
лесни моторни превозни |
|
|
||
|
средства |
|
|
||
|
По чл. 4, ал. 1, т. 4 от На- |
S <= 0,1.V + |
3,6 |
||
|
редба № 117 за одобряване |
+V2/95 |
|
||
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
||
|
лесни моторни превозни |
|
|
||
|
средства |
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
Забележки към таблицата: |
|
||
|
(*1) |
При МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредба № 117 за одобряване типа |
|
||
|
|
на нови дву- и триколесни моторни превозни средства с максимална |
|
||
|
|
скорост не по-голяма от 25 km/h, които имат джанта с широчина не |
|
||
|
|
по-голяма от 45 mm (код 1,75), тази стойност е 2,8 или |
|
||
|
|
S <= 0,1.V+V2/73. Когато тази стойност не може да се постигне от |
|
||
|
|
всяка спирачно устройство, поради ограничено сцепление се прилага |
|
||
|
|
стойността 4,0 m/s2 за изпитване върху натоварено МПС, като се |
|
||
|
|
използват едновременно и двете спирачни устройства. |
|
||
|
(*2) |
Когато тези стойности за единични спирачни устройства не могат да |
|
||
|
|
се постигнат поради ограничено сцепление, на тяхно място се |
|
||
|
|
прилагат следните стойности за изпитване с натоварено МПС, като се |
|
||
|
|
използват едновременно и двете спирачни устройства: |
|
||
|
|
- МПС по чл. 4, ал. 1, т. 2 от Наредба |
|
||
|
|
№ 117 за одобряване типа на нови |
|
||
|
|
дву- и триколесни моторни пре- |
|
||
|
|
возни средства: 4,4 m/s2; |
|
||
|
|
- МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3 и 4 от |
|
||
|
|
Наредба № 117 за одобряване типа |
|
||
|
|
на нови дву- и триколесни мотор- |
|
||
|
|
ни превозни средства: 5,8 m/s2. |
|
||
|
|
|
|
||
2.1.2.3. Спиране само със задната спирачка
|
Вид на МПС |
Спирачен |
Съответства- |
||
|
|
път S |
що средно |
||
|
|
(в m) |
постигнато |
||
|
|
|
закъснение |
||
|
|
|
(в m/s2) |
||
|
1 |
2 |
3 |
||
|
|
|
|
||
|
По чл. 4, ал. 1, т. 1 от На- |
S <= 0,1.V + |
2,7 |
||
|
редба № 117 за одобряване |
+ V2/70 |
|
||
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
||
|
лесни моторни превозни |
|
|
||
|
средства |
|
|
||
|
По чл. 4, ал. 1, т. 2 от На- |
S <= 0,1.V + |
2,7 (*1) |
||
|
редба № 117 за одобряване |
+V2/70 |
|
||
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
||
|
лесни моторни превозни |
|
|
||
|
средства |
|
|
||
|
По чл. 4, ал. 1, т. 3 от На- |
S <= 0,1.V+ |
2,9 (*1) |
||
|
редба № 117 за одобряване |
+ V2/75 |
|
||
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
||
|
лесни моторни превозни |
|
|
||
|
средства |
|
|
||
|
По чл. 4, ал. 1, т. 4 от На- |
S <= 0,1.V + |
3,6 |
||
|
редба № 117 за одобряване |
+V2/95 |
|
||
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
||
|
лесни моторни превозни |
|
|
||
|
средства |
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
|
|
Забележки към таблицата: |
|
||
|
(*1) |
Когато тези стойности за единични спирачни устрой ства не могат да |
|
||
|
|
се постигнат поради ограничено сцепление, на тяхно място се |
|
||
|
|
прилагат следните стойности за изпитване с натоварено МПС, като се |
|
||
|
|
използват едновременно и двете спирачни устройства: |
|
||
|
|
- МПС по чл. 4, ал. 1, т. 2 от Наредба |
|
||
|
|
№ 117 за одобряване типа на нови |
|
||
|
|
дву- и триколесни моторни пре- |
|
||
|
|
возни средства: |
|
||
|
|
- МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3 и 4 от |
|
||
|
|
Наредба № 117 за одобряване типа |
|
||
|
|
на нови дву- и триколесни мотор- |
|
||
|
|
ни превозни средства: |
|
||
|
|
|
|
||
2.1.3. Спирачна ефективност при ненатоварено МПС.
2.1.3.1. Практическо изпитване на управлявано единствено от водача МПС не е необходимо, когато изчислението показва, че разпределението на масата върху спираните колела позволява да бъде напълно постигнато средно закъснение най-малко 2,5 m/s2 или спирачен път
|
|
|
S <= 0,1.V+V2/65 |
|
|
2.2. Разпоредби, отнасящи се до изпитванията на МПС, на които поне едно от спирачните устройства е комбинирана спирачна система.
2.2.1. При изпитването тип-I за определяне на остатъчната ефективност на МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3, 4 и 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства в протокола от изпитването се записват отчетените стойности на ефективност за спирачния път, за средното постигнато закъснението и за силата, упражнена върху органа за управление.
2.2.2. Скорост на изпитване V = 40 km/h (*2) за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
Скорост на изпитване V = 60 km/h (*1) за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3, 4 и 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
2.2.3. Моторното превозно средство се изпитва ненатоварено и натоварено.
2.2.3.1. Спиране само с комбинирана спирачна система
|
Вид на МПС |
Спирачен |
Съответства- |
|
|
път S |
що средно |
|
|
(в m) |
постигнато |
|
|
|
закъснение |
|
|
|
(в m/s2) |
|
1 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
По чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 от |
S <= 0,1.V + |
4,4 |
|
Наредба № 117 за одобря- |
+ V2/115 |
|
|
ване типа на нови дву- и |
|
|
|
триколесни моторни |
|
|
|
превозни средства |
|
|
|
По чл. 4, ал. 1, т. 3 от На- |
S <= 0,1.V + |
5,1 |
|
редба № 117 за одобряване |
+V2/132 |
|
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
|
лесни моторни превозни |
|
|
|
средства |
|
|
|
По чл. 4, ал. 1, т. 4 от На- |
S <= 0,1.V+ |
5,4 |
|
редба № 117 за одобряване |
+ V2/140 |
|
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
|
лесни моторни превозни |
|
|
|
средства |
|
|
|
По чл. 4, ал. 1, т. 5 от На- |
S <= 0,1.V + |
5,0 |
|
редба № 117 за одобряване |
+V2/130 |
|
|
типа на нови дву- и трико- |
|
|
|
лесни моторни превозни |
|
|
|
средства |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.2.3.2. Спиране с второто работно спирачно устройство или със спомагателно (аварийно) спирачно устройство за всички видове МПС по чл. 4 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
2.2.3.2.1. Спирачният път е:
|
|
|
S <= 0,1.V+V2/65 |
|
|
2.3. Спирачна ефективност със спирачно устройство за паркиране (ако има такова).
2.3.1. Спирачното устройство за паркиране трябва да може да задържа натовареното МПС неподвижно върху наклон от 18% в която и да е от двете посоки (нагоре или надолу), дори ако е комбинирано с едно от другите спирачни устройства.
2.4. Разпоредби, отнасящи се до силите, които се прилагат върху органите за управление на спирачките.
2.4.1. Сили, прилагани върху органа за управление на работните спирачки:
ръчен орган за управление <= 200 N;
крачен орган за управление <= 350 N (МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1, 2, 3 и 4 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства);
крачен орган за управление <= 500 N (МПС по чл. 4, ал. 1, т. 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства).
2.4.2. Сили, прилагани върху органа за управление на спирачката за паркиране (ако има такава):
с ръчен орган за управление <= 400 N;
с крачен орган за управление <= 500 N.
2.4.3. При лостовете за ръчно спиране се предполага, че точката, в която се прилага ръчната сила, се намира на 50 mm от външния край на лоста.
2.5. Стойности за ефективност (минимални и максимални), които трябва да се постигнат при спиране с мокри спирачки.
2.5.1. Средното закъснение, което трябва да се постигне с мокра(и) спирачка(и) в интервала от време между 0,5 и 1,0 s след задействането на спирачката, трябва да бъде поне 60% (*3) от закъснението, постигнато със суха(и) спирачка(и) за същия интервал от време и със същата сила, прилагана върху органа за управление.
2.5.2. Силата, прилагана върху органа за управление, се прилага колкото е възможно по-бързо и трябва да бъде еквивалентна на силата, необходима за постигането на средно закъснение 2,5 m/s2 при използване на суха(и) спирачка(и).
2.5.3. В нито един момент по време на изпитването тип-0 с мокра(и) спирачка(и) закъснението не трябва да надвишава 120% от закъснението, постигнато със суха(и) спирачка(и).
___________
|
(*1) |
Моторни превозни средства, чиято максимална скорост (Vmax) е |
|
|
по-малка от 45 km/h при МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредба № 117 |
|
|
за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни |
|
|
средства или от 67 km/h при МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3 и 4 от |
|
|
Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни |
|
|
моторни превозни средства, се изпитват при скорост, равна на |
|
|
0,9 Vmax. |
|
(*2) |
Моторни превозни средства, чиято максимална скорост (Vmax) е |
|
|
по-малка от 45 km/h при МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредба № 117 |
|
|
за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни |
|
|
средства или от 67 km/h за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3, 4 и 5 от |
|
|
Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни |
|
|
моторни превозни средства, се изпитват при скорост, равна на |
|
|
0,9 Vmax. |
|
(*3) |
За МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2 от Наредба № 117 за одобряване типа |
|
|
на нови дву- и триколесни моторни превозни средства с максимална |
|
|
скорост, непревишаваща 25 km/h, тази стойност е 40%. |
|
|
|
history ПРИЛОЖЕНИЕ № 5 към чл. 13
history Изисквания към МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1, 3 и 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства, оборудвани с антиблокиращи устройства
history
1. Въведение
1.1. Целта на тези разпоредби е да се определят минималните характеристики за спирачни системи с антиблокиращи устройства, монтирани на МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1, 3 и 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
Това не означава, че е задължително МПС да бъдат оборудвани с антиблокиращо устройство, но ако такива устройства са монтирани върху МПС, те трябва да отговарят на посочените по-долу изисквания.
1.2. Известните устройства се състоят от датчик(ци), контролер(и) и модулатор(и). Всякакви други устройства с различна конструкция се приемат за антиблокиращи устройства по смисъла на това приложение при условие, че осигуряват показатели най-малко равни на определените в приложението.
2. Естество и характеристики на системата
2.1. Всяко контролирано колело се проектира така, че да може да задейства поне неговото собствено устройство.
2.2. Всяко нарушаване в захранването с електроенергия на устройството и/или във външното окабеляване на електронния (електронните) контролер (контролери) се сигнализира на водача чрез оптически предупредителен сигнал, който трябва да се вижда дори на дневна светлина; водачът трябва да може лесно да провери, че то е в работен режим(*1).
2.3. В случай на неизправност в антиблокиращото устройство спирачната ефективност на натовареното МПС не трябва да бъде по-малка от по-малката от предписаните две стойности за МПС, определени в т. 2.1.2.2 или т. 2.1.2.3 на приложение № 4.
2.4. Функционирането на устройството не трябва да бъде повлияно негативно от въздействието на електромагнитни полета(*2).
2.5. Антиблокиращите устройства трябва да продължават да функционират с цялата си ефективност, когато спирачките са задействани напълно по време на спиране с каквато и да е продължителност.
3. Оползотворяване на сцеплението
3.1. За МПС по чл. 4, ал. 1, т. 3 и 5 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства се счита, че оборудваните с антиблокиращо устройство спирачни уредби са приемливи, когато е спазено условието е <= 0,70 (e представлява оползотвореното сцепление, както е определено в т. 5 и 6(*3)).
3.2. Коефициентът за оползотворяване на сцепление е се измерва върху пътна повърхност с коефициент на сцепление не по-голям от 0,45 и не по-малък от 0,8.
3.3. Изпитванията се провеждат с ненатоварено МПС.
3.4. Изпитвателната процедура за определяне на коефициента на сцепление (К) и формулата за изчисляване на коефициента за оползотворяване на сцепление (e) са описани в т. 5 и 6.
4. Допълнителни проверки
4.1. При ненатоварено МПС се извършват следните допълнителни проверки:
4.1.1. Всяко управлявано от антиблокиращото устройство колело не трябва да блокира при рязко прилагане на пълната сила(*4) върху органа за управление при начални скорости до 0,8 Vmax, но не по-големи от 80 km/h, по посочените в т. 3.1.2 два вида пътна повърхност(*5).
4.1.2. Когато управлявано от антиблокиращото устройство колело преминава от повърхност с висок коефициент на сцепление към повърхност с нисък коефициент на сцепление, както е описано в т. 3.1.2, и е приложена пълната сила(*4) върху органа за управление, колелото не трябва да блокира. Скоростта на движението и моментът на задействане на спирачките се изчисляват така, че при антиблокиращо устройство в режим на непрекъсната цикличност върху повърхност с висок коефициент на сцепление преходът от едната повърхност към другата да се извършва при скорост около 0,5 Vmax, но не повече от 50 km/h.
4.1.3. Когато МПС преминава от повърхност с нисък коефициент на сцепление към повърхност с висок коефициент на сцепление, както е описано в т. 3.1.2, и е приложена пълната сила(*4) върху органа за управление, закъснението на МПС трябва да нараства до подходяща висока стойност за приемлив период от време, а МПС не трябва да се отклонява от първоначалната посока. Скоростта на движението и моментът на задействане на спирачките се изчисляват така, че при антиблокиращо устройство в режим на непрекъсната цикличност върху повърхност с нисък коефициент на сцепление преходът от едната повърхност към другата да се извършва при скорост около 0,5 Vmax, но не повече от 50 km/h.
4.1.4. Когато двете независими спирачни устройства са оборудвани с антиблокиращо устройство, предписаните в т. 4.1.1, 4.1.2 и 4.1.3 изпитвания също се провеждат с едновременно използване и на двете независими спирачни устройства, като по време на всички изпитвания МПС трябва да запазва своята устойчивост.
4.1.5. При провеждане на посочените в т. 4.1.1, 4.1.2, 4.1.3 и 4.1.4 изпитвания се допускат периоди на кратковременно блокиране на колелата или на извънредни приплъзвания на колелата при условие, че не се нарушава устойчивостта на МПС. Блокиране на колелата се допуска при скорост на МПС, по-ниска от 10 km/h.
5. Определяне на коефициента на сцепление (К)
5.1. Коефициентът на сцепление се определя от максималния коефициент на спиране без блокиране на колелата на МПС с антиблокиращо(и) устройство(а), което(ито) е(са) изключено(и) и всички колела спират едновременно. За МПС, оборудвани с комбинирани спирачни системи, могат да бъдат определени допълнителни изисквания.
5.2. Спирачните изпитвания се провеждат на ненатоварено МПС (с изключение на изпитвателните прибори и/или на необходимото оборудване, свързано с безопасността), като спирачките се задействат при начална скорост 60 km/h (или при скорост около 0,9 Vmax за МПС, които не могат да достигнат 60 km/h). Силата, която се упражнява върху органа за управление на спирачките, е постоянна през цялото времетраене на изпитванията.
5.3. За да се достигане критичната точка, могат да се проведат поредица от изпитвания непосредствено преди колелото(ата) да блокира(т) чрез промяна на силите за спиране на предните и задните колела, като по този начин се определя максималната стойност на коефициента на спиране на МПС. Като начално условие за улесняване на тези предварителни изпитвания максималната сила за задействане на органа за управление преди достигане на критичната точка може да се получава за всяко отделно колело.
5.4. Коефициентът на спиране (Z) се определя в зависимост от времето, необходимо за намаляване на скоростта на МПС от 40 до 20 km/h, с използване на формулата:
|
|
0,56 |
|
|
Z = |
-------, |
s. |
|
|
t |
|
Максималната стойност на Z = K.
6. Определяне на оползотворяване на сцепление (e).
6.1. Оползотвореното сцепление се определя като отношение между максималния коефициент на спиране с включено антиблокиращо устройство (Zmax) и максималния коефициент на спиране с изключено антиблокиращо устройство (Zm). Отделни изпитвания се провеждат на всяко колело, оборудвано с антиблокиращо устройство.
6.2. Zmax се изчислява на базата на средната стойност от резултатите за трите изпитвания, като се използва времето, необходимо за намаляване скоростта на МПС до стойностите, посочени в т. 5.4.
6.3. Оползотвореното сцепление се определя по формулата:
|
|
Zmax |
|
|
e = |
-----, |
s. |
|
|
Zm |
|
___________________
|
(*1) |
Техническата служба трябва да изпитва електронния контролер и/или |
|
|
всяка управляваща система по отношение на възможните |
|
|
неизправности. |
|
(*2) |
До приемане на еднакви процедури за изпитване производителите |
|
|
трябва да предоставят на техническите служби техните процедури за |
|
|
изпитване и резултатите от изпитванията. |
|
(*3) |
За МПС по чл. 4, ал. 1, т. 1 от Наредба № 117 за одобряване типа на |
|
|
нови дву- и триколесни моторни превозни средства до приемането на |
|
|
минимална стойност за е измерената стойност се записва в протокола |
|
|
от изпитването. |
|
(*4) |
Пълна сила означава максималната сила, която е предписана в т. 2.4 |
|
|
на приложение № 4 за съответния вид МПС по чл. 4 от Наредба № 117 |
|
|
за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни |
|
|
средства; по-голяма сила може да се използва, ако това е необходимо |
|
|
за задействане на антиблокиращото устройство. |
|
(*5) |
Върху повърхности с нисък коефициент на сцепление (<= 0,35) |
|
|
началната скорост може да бъде намалена поради причини, свързани |
|
|
с безопасността; в тези случаи стойността на К и началната скорост |
|
|
трябва да бъдат отбелязани в протокола от изпитването. |
|
|
|


