Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове - отменени > Наредби > НАРЕДБА № 77 ОТ 7 ОКТОМВРИ 2003 Г. ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА НОВИ МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЕМИСИИ НА ВЪГЛЕРОДЕН ДИОКСИД И РАЗХОДА НА ГОРИВО (ЗАГЛ. ИЗМ., ДВ, БР. 45 ОТ 2006 Г.)
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Документът има по-нова версия, която е достъпна само за абонати.

НАРЕДБА № 77 ОТ 7 ОКТОМВРИ 2003 Г. ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА НОВИ МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЕМИСИИ НА ВЪГЛЕРОДЕН ДИОКСИД И РАЗХОДА НА ГОРИВО (ЗАГЛ. ИЗМ., ДВ, БР. 45 ОТ 2006 Г.)

ДВ. бр. 1 от 06.01.2004г.

Обн., ДВ, бр. 1 от 6 януари 2004 г.

 

Глава първа.
ОБЩА РАЗПОРЕДБА

history Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за одобряване типа на нови моторни превозни средства (ПС) от категория М1 по отношение на емисии на въглероден двуокис (CO2) и разхода на гориво и удостоверяване на съответствието с одобрения тип;
2. техническите изисквания към ПС от категория М1 по отношение на емисии на CO2 и разхода на гориво.

Глава втора.
ОДОБРЯВАНЕ НА ТИПА

Раздел I.
Заявление за одобряване на типа

history Чл. 2. Одобряването типа на ПС от категория М1 по отношение на емисии на CO2 и за разхода на гориво се извършва по реда на глава втора, раздел II или раздел III от Наредба № 60 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета (ДВ, бр. 59 от 2003 г.).

history Чл. 3. (1) За одобряване типа на ПС по отношение на емисии на CO2 и за разхода на гориво производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА"), в съответствие с чл. 3, ал. 2 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 1, с приложено към него съдържание.
(3) Всички схеми и чертежи, приложени към списъка с данни по ал. 2, се предоставят в подходящ мащаб, достатъчно подробни, в размер А4 или в папка с размер А4. Снимките, ако има такива, показват съответните елементи на ПС с достатъчни и ясно различими подробности.
(4) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага и документ за платена държавна такса.

Раздел II.
Одобряване на типа

history Чл. 4. (1) Производителят представя на техническата служба, която извършва изпитванията, едно ПС, представително за типа, за който се иска одобряване.
(2) По искане на производителя или на техническата служба при изпитванията се вземат предвид и допълнителни технически данни за ПС, които имат значение по отношение на разхода на гориво.
(3) Производителят представя ПС преди започване на изпитванията, посочени в приложение № 2.
(4) По време на изпитванията, посочени в приложение № 2, техническата служба проверява дали ПС отговаря на граничните стойности, които се прилагат към изпитвания тип ПС, съгласно разпоредбите на Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите, издадена от министъра на транспорта и съобщенията.

history Чл. 5. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" одобрява типа на ПС по отношение на емисии на CO2 и разхода на гориво, когато ПС:
1. съответства на информацията в попълнения списък с данни по приложение № 1.
2. отговаря на изискванията на глава трета.
(2) При одобряване типа на ПС се прилагат съответно разпоредбите на чл. 8 и чл. 9 или 12 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

history Чл. 6. (1) В срок един месец от завършване на процедурите по одобряване типа на ПС изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване на типа.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 3.
(3) Изпълнителният директор на ИА "АА" не може да откаже издаване на сертификат по ал. 1 на основания, свързани с емисии на СО2 или разхода на гориво, ако те отговарят на изискванията на тази наредба.
(4) Отказът да се издаде сертификат по ал. 1 се мотивира писмено и подлежи на обжалване по реда на Закона за административното производство.

history Чл. 7. (1) За всеки одобрен тип ПС се издава номер на одобряването при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 5 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета, като за секции 2 и 3 на номера се попълва съответно "80/1268" и "99/100".
(2) За различните одобрени типове ПС се издават различни номера.

history Чл. 8. Изпълнителният директор на ИА "АА" отказва издаване на сертификат за одобряване на типа ПС, когато то:
1. не е произведено в съответствие с техническите изисквания по глава трета;
2. може да създаде сериозен риск за безопасността на движението по пътищата.

history Чл. 9. Изпълнителният директор на ИА "АА" отнема сертификата за одобряване на типа, като прилага разпоредбата на чл. 38 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

history Чл. 10. При изменение на одобрен тип на ПС производителят подава заявление за изменение на типа до изпълнителния директор на ИА "АА".

history Чл. 11. При извършване на процедура за изменение на одобрен тип ПС по отношение на емисии на CO2 и разхода на гориво се прилагат разпоредбите на чл. 21 и 22 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

history Чл. 12. Когато одобреният тип ПС има изменения, изпитванията се извършват върху ПС или ПС, описано(-и) в техническото досие, което е било представено при първото одобряване на типа.

history Чл. 13. Изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване типа на ПС от категория М1 по отношение на емисии на CO2 и разхода на гориво при изменение на одобрения тип по реда на чл. 42 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.

history Чл. 14. (1) Мерките за осигуряване съответствието на продукцията с одобрения тип се предприемат в съответствие с разпоредбите на глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(2) При проверките за съответствие с одобрения тип по глава четвърта, раздел II от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета се използва информацията от сертификата за одобряване на типа, посочен в приложение № 3.
(3) Редът за проверка на съответствието на ПС при изпитване за емисии на CO2 е даден в приложение № 4.

history Чл. 15. (1) Производителят удостоверява пред изпълнителния директор на ИА "АА" наличието и прилагането на процедури за ефективен контрол на съответствието на произведените ПС от категория М1 с одобрения тип по отношение на емисии на CO2 и разхода на гориво.
(2) Производителят анализира резултатите от изпитвания по изискванията на приложение № 2 на три произволно избрани ПС с цел да удостовери стабилността на характеристиките на продукта, като определя допустимите отклонения на произведената продукция и ги представя на изпълнителния директор на ИА "АА".
(3) Когато изпълнителният директор на ИА "АА" приеме отклоненията по ал. 2, се провежда изпитване съгласно приложение № 5.
(4) Когато изпълнителният директор на ИА "АА" не приеме отклоненията по ал. 2, се провежда изпитване съгласно приложение № 6.

history Чл. 16. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" може да разшири обхвата на одобряване типа на ПС, които се различават по отношение на следните характеристиките, посочени в приложение № 3:
1. маса;
2. допустима максимална маса;
3. тип на каросерията: седан, комби, купе;
4. общи предавателни отношения;
5. оборудване на двигателя и принадлежности.
(2) Разпоредбата на ал. 1 се прилага, когато емисии на CO2, измерени от техническата служба, не надвишават с повече от 4 % стойността, при която е бил одобрен типът.
(3) При разширяване обхвата на одобряването на типа изпълнителният директор на ИА "АА" може да изисква представянето на копия от други сертификати за одобряване на типа, които съдържат данни, свързани с разширяване на обхвата на одобряването.

Глава трета.
ТЕХНИЧЕСКИ ИЗИСКВАНИЯ КЪМ МПС ОТ КАТЕГОРИЯ М1 ПО ОТНОШЕНИЕ НА ЕМИСИИ НА CO2 И РАЗХОДА НА ГОРИВО

history Чл. 17. (1) Емисии на CO2 се измерват по време на цикъл за изпитване, пресъздаващ модели на градско и извънградско управление.
(2) Измерването по ал. 1 се извършва съгласно приложение № 1, част 1 от Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите.
(3) Резултатите от изпитването, които се отнасят до емисии на CO2, се отбелязват в грам на километър (g/km), закръглени към най-близкото цяло число.

history Чл. 18. (1) Разходът на гориво се изчислява по метода на процентното съдържание на въглерод, като се използват измерените емисии на CO2 и другите емисии, включващи въглерод (CO и HC). Изчисленията се извършват по част II на приложение № 7 и получените резултати се закръглят до първия десетичен знак.
(2) Характеристиките на горивото, които се използват за изчисленията по ал. 1 са дадени в част I на приложение № 7.

history Чл. 19. (1) При изпитвания на превозни средства с бензинов и дизелов двигател се използват еталонни горива, определени в приложение № 13 от Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите.
(2) За изпитванията на ПС, които използват като гориво втечнен нефтен газ и природен газ, се използва горивото, което производителят е избрал за измерване на полезната мощност съгласно наредбите по чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.
(3) Избраното гориво се посочва в сертификата за одобряване на типа по приложение № 2.

history Чл. 20. Изискванията към ПС, смазочните материали и гумите, използвани за провеждане на изпитванията, са посочени в приложение № 8.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history § 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Превозно средство" е всяко ново моторно ПС от категория М1, предназначено за движение по пътищата, комплектовано или некомплектовано, което има най-малко четири колела и с максимална конструктивна скорост не по-малка от 25 km/h.
2. "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на ПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване типа и осигурява съответствието на произведените ПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производство на ПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - местно лице, който е регистриран по Търговския закон, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по тази наредба.

ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history § 2. Наредбата се издава на основание чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.

history § 3. Наредбата влиза в сила на 1 юни 2004 г.

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 1 към чл. 3, ал. 2

history Списък с данни за целите на одобряване типа на превозното средство
Част 1

history

0.

Обща информация

0.1.

Марка (търговско наименова-

ние на производителя):

.............................................

0.2.

Тип:

.............................................

0.3.

Начини за идентификация на

типа, ако се маркира на пре-

возното средствоi:

.............................................

0.3.1.

Местоположение на тази мар-

кировка:

.............................................

0.4.

Категория на превозното

средство съгласно чл. 149 от

Закона за движението по пъ-

тищатаii:

.............................................

0.8.

Адрес(-и) на монтажния (-ите)

завод (-и):

.............................................

1.

Общи конструктивни харак-

теристики на превозното средство

1.1.

Снимки и/или чертежи на

представително превозно

средство (образец):

.............................................

1.3.3.

Задвижващи оси (брой, мес-

тоположение, свързване):

.............................................

2.

Маси и размери1 (в kg и mm)

2.6.

Масата на превозното сред-

ство в готовност за движение

или масата на шаси с кабина,

когато производителят не е мон-

тирал каросерия (заедно със

стандартното оборудване, включ-

ващо охлаждаща течност, масла,

горива, инструменти, резервната

гума и водача)iii (максимум и

минимум за всеки вариант):

.............................................

2.8.

Технически допустимата мак-

симална маса с товара, посо-

чена от производителяiv:

.............................................

3.

Двигател (В случаи на некон-

венционални двигатели и системи

производителят предоставя под-

робности, еквивалентни на тези,

посочени в тази точка)

.............................................

(В случай на ПС, което може да

се задвижва или с бензин, или с

дизелово гориво и др., или също

от комбинация с друго гориво,

точките трябва да бъдат повто-

рени. Превозните средства, за-

реждани едновременно с бензин и

с газово гориво, но бензиновата

система е поставена за аварийни

цели или се използва само за

стартиране на двигателя, и чии-

то бензинов резервоар не може

да съдържа повече от 15 l бен-

зин, ПС се счита за целите на

изпитванията като ПС, което мо-

же да се движи само с газово

гориво.)

3.1.

Производител:

.............................................

3.1.1.

Код на производителя, както

е маркиран на двигателя:

.............................................

3.2.

Двигател с вътрешно горене:

.............................................

3.2.1.1.

Принцип на работа: принуди-

телно запалване/запалване чрез

сгъстяване, четиритак-

тов/двутактов3

.............................................

3.2.1.2.

Брой и разположение на ци-

линдрите:

.............................................

3.2.1.2.1.

Диаметър на цилиндъра (вът-

решен)4:

... mm

3.2.1.2.2.

Ход на буталото4:

... mm

3.2.1.2.3.

Ред на работа на цилиндрите

на двигателя с вътрешно

горене:

.............................................

3.2.1.3.

Обем на двигателяv:

.. сm3

3.2.1.4.

Степен на сгъстяване2:

.............................................

3.2.1.5.

Чертежи на горивната каме-

ра, чело на буталото и в случай

на принудително запалване на

двигателя, бутални пръстени:

.............................................

3.2.1.6.

Обороти на празен ход на дви-

гателя2:

. min-1

3.2.1.6.1.

Максимални обороти на пра-

зен ход на двигателя2:

. min-1

3.2.1.7.

Въглероден окис на единица

обем в отработилия газ при празен

ход на двигателя, както е посоче-

но от производителя (само за дви-

гатели с принудително

запалване)2:

.... %

3.2.1.8.

Максимална ефективна мощ-

ност, декларирана от произ-

водителяvi

. kW за

......................................................................................................................................................

. min-1

3.2.2.

Гориво: дизелово гориво/бен-

зин/ ВНГ (втечнен нефтен

газ)/природен газ/етанол3:

.............................................

3.2.2.1.

RON, оловен:

.............................................

3.2.2.2.

RON, безоловен:

.............................................

3.2.2.3.

Входен отвор (гърловина) на

резервоара: стеснен отвор/

етикет3

.............................................

3.2.4.

Захранване с гориво:

3.2.4.1.

Чрез карбуратор(-и):

да/не3

3.2.4.1.1.

Марка(-и):

.............................................

3.2.4.1.2.

Тип(-ове):

.............................................

3.2.4.1.3.

Инсталиран брой:

.............................................

3.2.4.1.4.

Регулиране5,2:

.............................................

3.2.4.1.4.1.

Жигльори:

.............................................

3.2.4.1.4.2.

Дифузори:

.............................................

3.2.4.1.4.3.

Ниво на поплавкова камера:

.............................................

3.2.4.1.4.4.

Маса на поплавъка:

.............................................

3.2.4.1.4.5.

Игла на поплавъка:

.............................................

3.2.4.1.5.

Пускова система на студен

двигател: ръчно/автома-

тично3:

.............................................

3.2.4.1.5.1.

Принцип(-и) на работа:

.............................................

3.2.4.1.5.2.

Работни граници/

регулировки 2,3:

.............................................

3.2.4.2.

Чрез впръскване на гориво, за

двигателите със запалване

чрез сгъстяване:

да/не3

3.2.4.2.1.

Описание на системата:

.............................................

3.2.4.2.2.

Принцип на работа: директно

впръскване/предкамера/вих-

рова горивна камера3

.............................................

3.2.4.2.3.

Горивонагнетателна помпа

.............................................

3.2.4.2.3.1.

Марка(-и):

.............................................

3.2.4.2.3.2.

Тип(-ове):

.............................................

3.2.4.2.3.3.

Максимално количество

впръскано гориво2, 3:

. mm3/

такта или

цикъла

към чис-

тотата на

въртене

на пом-

пата

min-1,

или ал-

терна-

тивно,

характе-

ристична

диаграма

3.2.4.2.3.4.

Регулиране на впръскването2:

.............................................

3.2.4.2.3.5.

Крива на изпреварване на

впръскването2:

.............................................

3.2.4.2.3.6.

Процедура на калибриране:

стенд за изпитване/двигател3

.............................................

3.2.4.2.4.

Регулатор

.............................................

3.2.4.2.4.1.

Тип:

.............................................

3.2.4.2.4.2.

Точка на прекъсване:

.............................................

3.2.4.2.4.2.1.

Точка на прекъсване при нато-

варване:

. min-1

3.2.4.2.4.2.2.

Точка на прекъсване без нато-

варване:

. min-1

3.2.4.2.5.

Впръсквателен тръбопровод:

.............................................

3.2.4.2.6.

Дюза(-и):

.............................................

3.2.4.2.6.1.

Марка(-и):

.............................................

3.2.4.2.6.2.

Тип(-ове):

.............................................

3.2.4.2.6.3.

Налягане в момента на

kPa или

отваряне2:

характе-

ристич-

на диа-

грама2:

3.2.4.2.7.

Пускова система на студен

двигател:

.............................................

3.2.4.2.7.1.

Марка(-и):

.............................................

3.2.4.2.7.2.

Тип(-ове):

.............................................

3.2.4.2.7.3.

Описание:

.............................................

3.2.4.2.8.

Спомагателно пусково

устройство:

.............................................

3.2.4.2.8.1.

Марка(-и):

.............................................

3.2.4.2.8.2.

Тип(-ове):

.............................................

3.2.4.2.8.3.

Описание на системата:

.............................................

3.2.4.3.

Чрез впръскване на гориво

(само за принудително за-

палване):

да/не3

3.2.4.3.1.

Принцип на работа: всмука-

телен тръбопровод едно-/много-

точково/директно впръскване/

други (уточнете принципа):

.............................................

3.2.4.3.2.

Марка(-и):

.............................................

3.2.4.3.3.

Тип(-ове):

.............................................

3.2.4.3.4.

Описание на системата6:

.............................................

3.2.4.3.4.1.

Тип или брой на контролните

възли:

.............................................

3.2.4.3.4.2.

Тип на горивния регулатор:

.............................................

3.2.4.3.4.3.

Тип на сензора за въздушен

поток:

.............................................

3.2.4.3.4.4.

Тип на разделителя на

горивото:

.............................................

3.2.4.3.4.5.

Тип на регулатора на

налягането:

.............................................

3.2.4.3.4.6.

Тип на микропрекъсвача:

.............................................

3.2.4.3.4.7.

Тип на регулиращия винт

за празен ход:

.............................................

3.2.4.3.4.8.

Тип на кутията на дросела:

.............................................

3.2.4.3.4.9.

Тип на сензора за температу-

рата на водата:

.............................................

3.2.4.3.4.10.

Тип на сензора за температу-

рата на въздуха:

.............................................

3.2.4.3.4.11.

Тип на въздушния температу-

рен прекъсвач:

.............................................

3.2.4.3.5.

Дюзи: "налягане в момента

... kPa

на отваряне"2:

или ха-

ракте-

ристика2:

3.2.4.3.6.

Регулиране на впръскването:

.............................................

3.2.4.3.7.

Пускова уредба на студен

двигател:

.............................................

3.2.4.3.7.1.

Принцип(-и) на работа:

.............................................

3.2.4.3.7.2.

Работни ограничения/регули-

ровки3:

.............................................

3.2.4.4.

Захранваща помпа:

.............................................

3.2.4.4.1.1.

Налягане2:

... kPa

или ха-

ракте-

ристич-

на диаг-

рама2:

3.2.6.

Запалване:

.............................................

3.2.6.1.

Марка(-и):

.............................................

3.2.6.2.

Тип(-ове):

.............................................

3.2.6.3.

Принцип на работа:

.............................................

3.2.6.4.

Крива на изпреварване на за-

палването2:

.............................................

3.2.6.5.

Статичен ъгъл на изпревар-

ване на запалването2, преди

ГМТ (горна мъртва точка):

градуса

3.2.6.6.

Разстояние между електроди-

те на свещите2:

... mm

3.2.6.7.

Ъгъл на отворено състояние

на контактите2:

градуса

3.2.7.

Охладителна система (теч-

ност/въздух)3:

.............................................

3.2.8.

Всмукателна система:

.............................................

3.2.8.1.

Турбокомпресор

да/не3

3.2.8.1.1.

Марка(-и):

.............................................

3.2.8.1.2.

Тип(-ове):

.............................................

3.2.8.1.3.

Описание на системата (мак-

симално зареждащо налягане

в kPa; вентил, ако има):

.............................................

3.2.8.2.

Вътрешен охладител:

да/не3

3.2.8.4.

Описание и чертежи на всму-

кателните тръби и техните принад-

лежности (камера с повишено наля-

гане, нагревателно устройство,

допълнителни всмукатели на

въздух и пр.):

.............................................

3.2.8.4.1.

Описание на всмукателния

тръбопровод (включително

чертежи и/или снимки):

.............................................

3.2.8.4.2.

Въздушен филтър, чертежи:

., или:

3.2.8.4.2.1.

Марка(-и):

.............................................

3.2.8.4.2.2.

Тип(-ове):

.............................................

3.2.8.4.3.

Шумозаглушител на всмука-

телната система, чертежи:

., или

3.2.8.4.3.1.

Марка(-и):

.............................................

3.2.8.4.3.2.

Тип(-ове):

.............................................

3.2.9.

Изпускателна уредба:

.............................................

3.2.9.2.

Описание и/или чертеж на из-

пускателната уредба:

.............................................

3.2.11.

Регулиране на клапаните

(газоразпределение) или ек-

вивалентни данни:

.............................................

3.2.11.1.

Максимален ход на клапани-

те, ъгъл на отваряне и затва-

ряне по отношение на мъртвите

точки, или данни за разпреде-

лението при алтернатив-

ни разпределителни системи:

.............................................

3.2.11.2.

Контролни и/или регулиро-

въчни обхвати3:

.............................................

3.2.12.

Мерки срещу замърсяване на

въздуха:

.............................................

3.2.12.1.

Устройство за рециклиране на

картерни газове (описание и

чертежи):

.............................................

3.2.12.2.

Допълнителни устройства

срещу замърсяване (ако не са

включени в други точки):

.............................................

3.2.12.2.1.

Катализатор:

да/не3

3.2.12.2.1.1.

Брой на катализаторните и

елементи:

.............................................

3.2.12.2.1.2.

Размери, форма и вместимост

на катализатора(-ите)

.............................................

3.2.12.2.1.3.

Тип на каталитичното дей-

ствие:

.............................................

3.2.12.2.1.4.

Общо количество на благо-

родни метали:

.............................................

3.2.12.2.1.5.

Относителна концентрация:

.............................................

3.2.12.2.1.6.

Субстрат (структура и

материал):

.............................................

3.2.12.2.1.7.

Камерна плътност:

.............................................

3.2.12.2.1.8.

Тип на корпуса на катали-

затора:

.............................................

3.2.12.2.1.9.

Местоположение на катали-

затора(-ите) (място и разстоя-

ние в изпускателната тръба):

.............................................

3.2.12.2.1.10.

Топлинно защитно

устройство:

да/не3

3.2.12.2.2.

Кислороден сензор:

да/не3

3.2.12.2.2.1.

Тип:

.............................................

3.2.12.2.2.2.

Местоположение:

.............................................

3.2.12.2.2.3.

Обхват на регулиране:

.............................................

3.2.12.2.3.

Въздушно впръскване:

да/не3

3.2.12.2.3.1.

Тип (пулсиращ въздух, въз-

душна помпа и пр.):

.............................................

3.2.12.2.4.

Рециркулация на отработи-

лите газове:

да/не3

3.2.12.2.4.1.

Характеристики

(дебит и т.н.):

.............................................

3.2.12.2.5.

Система за контрол на из-

паряването:

да/не3

3.2.12.2.5.1.

Подробно описание на ус-

тройствата и тяхната регу-

лировка:

.............................................

3.2.12.2.5.2.

Чертеж на системата за кон-

трол на изпаряването:

.............................................

3.2.12.2.5.3.

Чертеж на въглеродната

обвивка:

.............................................

3.2.12.2.5.4.

Маса на сухия въглен:

.... g

3.2.12.2.5.5.

Схема на резервоара с посоч-

ване на обема и материала:

.............................................

3.2.12.2.5.6.

Чертеж на топлинния щит

между резервоара и изпуска-

телната уредба:

.............................................

3.2.12.2.6.

Филтър за частици:

да/не3:

3.2.12.2.6.1.

Размери, форма и вместимост

на филтъра за частици:

.............................................

3.2.12.2.6.2.

Тип и конструкция на филтъ-

ра за частици:

.............................................

3.2.12.2.6.3.

Местоположение (разстояние

от изпускателната тръба):

.............................................

3.2.12.2.6.4.

Метод или система за регенери-

ране, описание и/или чертеж:

.............................................

3.2.12.2.7.

Система за бордова диагнос-

тика (СБД/OBD):

да/не3

3.2.12.2.7.1.

Писмено описание и/или чер-

теж на ИНР (индикатор за

неизправна работа, МI):

.............................................

3.2.12.2.7.2.

Списък и предназначение на

всички компоненти, които се кон-

тролират от системата за

бордова диагностика (СБД):

.............................................

3.2.12.2.7.3.

Писмено описание (общи

принципи на работа) за след-

ните елементи:

.............................................

3.2.12.2.7.3.1.

Двигатели с принудително

запалване3

.............................................

3.2.12.2.7.3.1.1.

Следене на катализатора

.............................................

3.2.12.2.7.3.1.2.

Откриване на прекъсване в

запалването:

.............................................

3.2.12.2.7.3.1.3.

Следене на кислороден

сензор:

да/не3

3.2.12.2.7.3.1.4.

Други компоненти, следени

от СБД:

.............................................

3.2.12.2.7.3.2.

Двигатели със запалване чрез

сгъстяване

.............................................

3.2.12.2.7.3.2.1.

Следене на катализатора:

.............................................

3.2.12.2.7.3.2.2.

Контрол на филтъра за

частици:

.............................................

3.2.12.2.7.3.2.3.

Следене на електронната сис-

тема за зареждане с гориво

.............................................

3.2.12.2.7.3.2.4.

Други компоненти, следени

от СБД:

.............................................

3.2.12.2.7.4.

Критерии за активиране на

ИНР (фиксиран брой двигателни

цикли или статистичес-

ки методи):

.............................................

3.2.12.2.7.5.

Списък на всички изходни

кодове и използвани формати

в СБД (с обяснение за всеки):

.............................................

3.2.12.2.8.

Други системи (описание и

работа):

.............................................

3.2.15.

Горивна система за втечнен

нефтен газ (ВНГ - LPG):

да/не3

3.2.15.1.

Номер за одобряване на типа

съгласно Наредбата за одобряване

типа на нови моторни превозни

средства и техните ремаркета по

отношение на резервоарите за теч-

но гориво и на задната ниско раз-

положена защита, и за одобряване

типа на задна ниско разполо-

жена защита:

.............................................

3.2.15.2.

Устройство за електронно

регулиране на двигателя при зареж-

дане с втечнен нефтен

газ (ВНГ - LPG):

.............................................

3.2.15.2.1.

Марка(-и):

.............................................

3.2.15.2.2.

Тип (-ове):

.............................................

3.2.15.2.3.

Възможност за регулиране в

зависимост от емисиите:

.............................................

3.2.15.3.

Допълнителна документация:

.............................................

3.2.15.3.1.

Описание на системата за за-

щита на катализатора при преми-

наване от работа с бен-

зин на ВНГ или обратно:

.............................................

3.2.15.3.2.

Структура на системата (елек-

трически връзки, изводи за ва-

куумни датчици за изравня-

ване на налягането и т.н.):

.............................................

3.2.15.3.3.

Чертеж на обозначението:

.............................................

3.2.16.

Горивна система за природен

газ (ПГ - NG):

да/не3

3.2.16.1.

Номер за одобрение на типа

съгласно Наредбата за одобряване

типа на нови моторни превозни

средства и техните ремаркета по

отношение на резервоарите за теч-

но гориво и на задната ниско раз-

положена защита, и за одобряване

типа на задна ниско разполо-

жена защита:

.............................................

3.2.16.2.

Устройство за електронно

регулиране на двигателя при

зареждане с природен газ (NG):

.............................................

3.2.16.2.1.

Марка (-и):

.............................................

3.2.16.2.2.

Тип (-ове):

.............................................

3.2.16.2.3.

Възможност за регулиране в

зависимост от емисиите:

.............................................

3.2.16.3.

Допълнителна документация

.............................................

3.2.16.3.1.

Описание на системата за за-

щита на катализатора при преми-

наване от работа с бен-

зин на ПГ или обратно:

.............................................

3.2.16.3.2.

Структура на системата (елек-

трически връзки, изводи за вакуумни

датчици за изравня-

ване на налягането и т.н.):

.............................................

3.2.16.3.3.

Чертеж на обозначението:

.............................................

4.

Трансмисия7

4.4.

Съединител (тип):

.............................................

4.4.1.

Максимален предаван въртящ

момент:

.............................................

4.5.

Предавателна кутия

.............................................

4.5.1.

Тип (ръчно/автоматично/ без-

степенно изменение) (БИ)4

.............................................

4.6.

Предавателни отношения

.............................................

Предавка

Предавателни

Предавателно

Общи

отношения в

отношение(-я)

преда-

предавателната

на главното

вателни

кутия (предава-

предаване (пре-

отноше-

телни отноше-

давателно от-

ния

ния на обороти-

ношение на

те на двигателя

оборотите на

към оборотите

изходящия вал

на изходящия

на предавател-

вал на предава-

ната кутия към

телната кутия)

оборотите на

задвижваното

колело)

Максимал-

но за БИ4

1

2

3

..........................................................................

Минимално

за БИ(1)

Заден ход

(1) Безстепенно изменение

6.

Окачване

6.6.

Гуми и колела

.............................................

6.6.1.

Комбинация(-и) на гуми/коле-

ла (за гумите да се посочи обозна-

чение на размера, индекс на макси-

малната товароносимост, символ за

максималната скорост; за гумите от

категория Z, предназначени за монти-

ране на превозни средства, чиято мак-

симална скорост надхвърля 300 км/ч,

трябва да бъде осигурена еквивалентна

информация; за колелата да се посочи

размерът на джантата и изместването

(-ията):

6.6.1.1.

Оси:

.............................................

6.6.1.1.1.

Ос 1:

.............................................

6.6.1.1.2.

Ос 2:

.............................................

6.6.1.1.3.

Ос 3:

.............................................

6.6.1.1.4.

Ос 4:

.............................................

и т.н.

6.6.2.

Горни и долни граници на

радиуса на търкаляне на

колелото:

.............................................

6.6.2.1.

Ос 1:

.............................................

6.6.2.2.

Ос 2:

.............................................

6.6.2.3.

Ос 3:

.............................................

6.6.2.4.

Ос 4:

.............................................

и т.н.

6.6.3.

Налягане(-ия) в гумите, как-

то е препоръчано от произво-

дителя на ПС:

.. kPa

9.

Каросерия

9.10.3.

Седалки:

.............................................

9.10.3.1.

Брой:

.............................................

Дата; подпис: ..........................................................................................................................................................................................................................................................

Част 2

Информация за изпитвателните условия

1.

Запалителни свещи

1.1.

Марка:

.............................................

1.2.

Тип:

.............................................

1.3.

Разстояние между електродите:

.............................................

2.

Запалителна бобина

2.1.

Марка:

.............................................

2.2.

Тип:

.............................................

3.

Кондензатор

3.1.

Марка:

.............................................

3.2.

Тип:

.............................................

4.

Използвана смазка (грес; масло)

4.1.

Марка:

.............................................

4.2.

Тип:

.............................................


1 Ако съществуват версии с нормална и със спална кабина, се описват и двете.
2 Посочва се толерансът.
3 Излишното се задрасква.
4 Чертежът трябва да бъде начертан, а данните посочени с точност до една десета от милиметъра.
5 Като заместваща информация би могла да се даде кривата на захранване в зависимост от въздушния поток и устройствата, предвидени да поддържат тази крива.
6 При системи, различни от системите с постоянно впръскване, се посочват еквивалентни компоненти.
7 Специфицираните данни се дават за всички предложени варианти.
i Ако начинът за идентификация на типа съдържа знаци, които не са подходящи за описване на ПС, компонента или отделния технически възел, предмет на този сертификат за типово одобрение, такива знаци се представят в документацията чрез символа: "?" (например ABC??123???).
ii Класифицирано съгласно определенията, посочени в Закона за движението по пътищата и част А на приложение № 1 от Наредбата за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
iii Масата на водача и, ако е приложимо, за членовете на екипажа се приема за 75 kg (подразделя се на 68 kg тегло на водача и 7 kg багаж, съгласно БДС ISO 2416-1992), резервоарът за горивото е напълнен 90 % и другите системи, съдържащи течност (освен тези, използващи вода), със 100 % от обема, определен от производителя.
iv За ремаркета или полуремаркета и за ПС, свързани с ремарке или полуремарке, които упражняват значително вертикално натоварване върху прикачното устройство или седлото, този товар, разделен на стандартното земно ускорение, е включен в технически допустимата максимална маса. На това място се попълва горната и долната стойност за всеки вариант.
v Тази стойност трябва да бъде изчислена с (p = 3,1416) и закръглена до най-близката стойност в cm3.
vi Определено в съответствие с изискванията на наредба по чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.

history Приложение № 2 към чл. 4, ал. 3

history Ред за измерване на емисии на CO2

history 1. Цикъл за изпитване
Цикълът за изпитване е описан в част 1 към приложение № 1 на Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите. Този цикъл се състои от част първа (управление в градски условия) и част втора (извънградско управление). Всички указания за управлението, съответстващи на приложение № 1 на Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите, се прилагат и за измерването на CO2.
2. Дефиниции
2.1.* Референтна маса
Масата на ПС по време на движение, без стандартно определената маса на водача 75 kg, но увеличена с маса, стандартно определена 100 kg.
3. Регулировка на динамометъра
3.1.* Регулировката на натоварването и инертността на динамометъра се определят съгласно приложение № 1 на Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите.
4. Изчисляване на емисии
4.1. Общи положения
4.1.1. Емисии на газовите замърсители се изчисляват с помощта на уравнението:

history където:
Mi е масата на емисията на замърсителя i в g/km;
Vmix - обемът на разредените отработили газове, изразен в l (литри) за изпитване и приведен към нормални условия (273,2 K и 101,33 kPa);
Qi - плътността на замърсителя i в g/l при нормална температура и налягане (273,2 K и 101,33 kPa);
Ci - концентрацията на замърсителя i в разредените отработили газове, изразена в ppm и коригирана с концентрацията на замърсителя i, налична във въздуха за разреждане; ако Ci е изразено в обемни %, коефициентът 10-6 се замества с 10-2;
d - изминатото разстояние по време на оперативния цикъл, в km.
4.1.2. Определяне на обема
4.1.2.1. Изчисляване на обема при система с променливо разреждане с измерване на постоянен дебит чрез устройство за създаване на вакуум. Записват се непрекъснато параметрите, позволяващи да се определи обемният дебит, и се изчислява общият обем по време на изпитването.
4.1.2.2. Изчисляване на обема при система с обемна помпа. Обемът на разредените отработили газове, измерен в системите с обемна помпа, се изчислява по формулата
V = Vo x N,
където:
V е обемът на разредените отработили газове, изразен в l за изпитване (преди коригиране);
Vо - обемът на преминалия през помпата газ при условията на изпитването, изразен в l на оборот;
N - броят обороти на помпата по време на изпитването.
4.1.2.3. Изчисляване на обема на разредените отработили газове, приведен в нормални условия. Обемът на разредените отработили газове се привежда в нормални условия със следната формула:

history където:
Pp е абсолютното налягане при входа на обемната помпа, изразено в kРа;
Tp - средната температура на разредените отработили газове, влизащи в обемната помпа по време на изпитването, изразена в К.
4.1.3. Изчисляване на коригираната концентрация на замърсители в камерата за вземане на проби.

history където:
Ci е концентрацията на замърсителя i в разредените отработили газове, изразена в ppm или в обемни % и коригирана с концентрацията на i, в разреждащия въздух;
Ce - измерената концентрация на замърсителя i в разредените отработили газове, изразена в ppm или в обемни %;
DF - коефициентът на разреждане.
Коефициентът на разреждане се изчислява, както следва:

history при бензина и горивата за дизелови двигатели

history при втечнени нефтени газове

history при природен газ

history където:
CCO2 е концентрацията на CO2 в разредените отработили газове, задържани в торбата за вземане на проби, изразена в обемни %;
CHC - концентрацията на HC в разредените отработили газове, задържани в торбата за вземане на проби, изразена в ppm въглероден еквивалент;
CCO - концентрацията на CO в разредените отработили газове, задържани в торбата за вземане на проби, изразена в ppm.
4.2. Специални изисквания за моторните превозни средства с двигатели със запалване чрез сгъстяване
Измерване на НС (въглеводороди) за двигатели със запалване чрез сгъстяване.
За да се определят масите на HC в емисиите за двигателите със запалване чрез сгъстяване, се измерва средната концентрация на HC с помощта на формулата

history където:

history е интегралът на стойността, регистрирана по време на изпитването от подгрявания анализатор FID, във временния интервал от t1 до t2;
Ce - концентрация на HC в пробата от разредените отработили газове, изчислена въз основа на вградения еталон на HC, изразена в ppm въглероден еквивалент.
5. Резултати от изпитването
5.1. Стойността на CO2, приета като стойност за одобряване на типа ПС, е стойността, посочена от производителя, когато стойността, измерена от техническата служба, не надвишава посочената стойност с повече от 4 %.
5.2. Ако измерената стойност на CO2 надвишава с повече от 4 % стойността на CO2, посочена от производителя, се извършва ново изпитване на същото ПС.
Ако средноаритметичната стойност от двете изпитвания не надвишава с повече от 4 % стойността, посочена от производителя, тя се приема като стойност за одобряване на типа ПС.
5.3. Ако средноаритметичната стойност продължава да надвишава с повече от 4 % посочената стойност, се извършва последно изпитване на същото ПС.
Средноаритметичната стойност от трите изпитвания се приема като стойност за типово одобряване на типа ПС.

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 3 към чл. 6, ал. 2

history

Образец

Максимален формат А4 (210 x 297 mm)

Сертификат за одобряване на типа

Част 1

Печат на

ИА "АА"

Информация, отнасяща се до1:

- Одобряване на типа;

- Изменение на одобряване на типа;

- Отнемане на одобряване на типа;

- Отказ за одобряване на типа.

Номер на одобряването на типа:

.............................................

Основание за изменението:

.............................................

Раздел I

0.1.

Марка2 (търговско наименование

на производителя):

.............................................

0.2.

Тип и общо търговско (-и)

описание (-я):

.............................................

0.3.

Начини за идентификация на

типа, ако се маркира на пре-

возното средствоi:

.............................................

0.4.

Категория на превозното сред-

ство съгласно чл. 149 от Закона

за движението по пътищата:

.............................................

0.5.

Наименование3 и адрес на

производителя:

.............................................

0.6.

За компоненти и отделни техни-

чески възли, местоположение и на-

чин на поставяне на маркиров-

ката за одобряване:

.............................................

0.8.

Адрес(-и) на монтажния (-те)

завод (-и ):

.............................................

Раздел II

1.

Допълнителна информация (къде-

то е приложимо): виж част 2

.............................................

2.

Техническа служба, която отговаря

за провеждане на изпитванията:

.............................................

3.

Дата на съставяне на и протокола

от изпитванията:

.............................................

4.

Номер на и протокола от изпит-

ванията:

.............................................

5.

Забележки (ако има такива):

виж част 2:

.............................................

6.

Място:

.............................................

7.

Дата:

.............................................

8.

Подпис:

.............................................

9.

Прилага се индексът на техничес-

кото досие, депозирано при одобря-

ващия орган, който може да се

получи при поискване:

.............................................

Част 2

1.

Допълнителна информация:

.............................................

1.1.

Маса на превозното средство

по време на движение:

.............................................

1.2.

Максимална маса:

.............................................

1.3.

Тип на каросерията: седан,

комби, купе(1)

.............................................

1.4.

Задвижващи колела: предни,

задни, 4 x 4(1)

.............................................

1.5.

Двигател:

.............................................

1.5.1.

Обем на цилиндрите на

двигателя:

.............................................

1.5.2.

Захранваща система: карбуратор/

впръскване на гориво(1)

.............................................

1.5.3.

Гориво, препоръчано от произ-

водителя:

.............................................

1.5.4.

Максимална мощност:

kW при

оборота

в min-1

1.5.5.

Устройство за принудително

пълнене:

да/не(1)

1.5.6.

Запалителна система: чрез сгъс-

тяване (дизелова)/конвенционал-

но или електронно запалване(1)

.............................................

1.6.

Трансмисия:

.............................................

1.6.1.

Тип предавателна кутия: с ръч-

но включване/автоматична(1)

.............................................

1.6.2.

Брой предавки на предавател-

ната кутия:

.............................................

1.6.3.

Общи предавателни отношения

(включително окръжността на

търкаляне на гумите при нато-

варване): скорости по път при

1000 оборота/мин-1 в km/h:

.............................................

1-ва предавка

.............................................

4-та предавка:

.............................................

2-ра предавка:

.............................................

5-а предавка:

.............................................

3-та предавка:

.............................................

Повишаващо предавател-

.............................................

но число:

.............................................

1.6.4.

Предавателно отношение на главното

предаване:

1.6.5.

Гуми:

Тип:

.............................................

Размери:

.............................................

Дължина на окръжността на търкаляне

на гумите при натоварване:

.............................................

1.7.

Резултати от изпитванията(4)

1.7.1.

Маса на CO2 в емисиите:

. g/km

1.7.1.1.

Маса на CO2 в емисиите

(градски условия):

. g/km

1.7.1.2.

Маса на CO2 в емисиите

(извънградски условия):

. g/km

1.7.1.3.

Маса на CO2 в емисиите

(смесени условия):

. g/km

1.7.2.

Разход на гориво:

.............................................

1.7.2.1.

Разход на гориво (градски

условия):

l/100 km

1.7.2.2.

Разход на гориво (извънград-

ски условия):

l/100 km

1.7.2.3.

Разход на гориво (смесени

условия):

l/100 km

2.

Забележки:

.............................................


1 Излишното се задрасква
2 Името, под което производителят представя себе си при продажба на превозни средства.
3 Името на лицето, което иска одобряване на типа и е отговорно пред ИА "АА".
4 Името на лицето, което иска одобряването на типа, и е отговорно пред ИА "АА".
(1) Излишното се задрасква.
(2) Ако начинът за идентификация на типа съдържа знаци, които не са подходящи за описване на превозното средство, компонента или отделния технически възел, предмет на настоящия сертификат за типово одобряване, такива знаци се представят в документацията чрез символа "?"(например ABC??123???).
(3) Както е дефинирано в Закона за движението по пътищата и част А на приложение № 1 от Наредба № 60 за одобряване типа на нови моторни превозни средства и техните ремаркета.
(4) Да се повтори за бензин и газово гориво при превозни средства, които могат да се движат и с бензин, и с газово гориво. Превозните средства могат да бъдат зареждани и с бензин, и с газово гориво, но когато системата за бензин е монтирана само за извънредни случаи или за потегляне, при което резервоарът за бензин е с вместимост само 15 l, за целите на изпитването се счита, че тези превозни средства могат да се движат само с газово гориво.
(5) При превозни средства, които се захранват с NG, единицата за измерване "l/100km" се заменя с "m3/100km".

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 4 към чл. 14, ал. 3

history Ред за проверка на съответствието на превозното средство на база изпитване за емисии на CO2

history 1. От серията ПС произволно се избират три броя превозни средства и се изпитват по реда, определен в приложение № 2.
2. Производството на серия се приема за съответстващо или несъответстващо въз основа на изпитванията на трите ПС, след като се вземе решение за приемане или за отхвърляне по отношение на емисиите на CO2, в съответствие с критериите за изпитване, използвани в съответната таблица.
3. Ако не се вземе решение за приемане и/или за отхвърляне по отношение на емисиите на CO2, се извършва изпитване на допълнително превозно средство, както е посочено на фигура № 1.

history Фи г. 1
4. Независимо от условията на т. 1 на приложение № 8 изпитванията се извършват върху ПС, които не са осъществили пробе г.
5. По искане на производителя изпитванията могат да се проведат върху ПС с максимален пробег до 15 000 km. В този случай разработването се извършва от производителя, който се задължава да не извършва допълнителни настройки върху тези ПС.
6. Ако производителят отправи искане за разработване ("х" km, като х І 15 000 km), то се извършва, както следва:
6.1. емисиите на CO2 се измерват при 0 и при "х" km на първото изпитвано ПС (което може да бъде типово одобреното ПС);
6.2. коефициентът на промяна КП на емисиите между 0 и "х" km се изчислява, както следва:

history

емисии при "x" km

КП=

__________________________________________________

емисии при нула km


Стойността на коефициента може да бъде по-ниска от 1.
6.3. Емисиите на превозни средства, които не се подлагат на разработване, при 0 km се използват при изчисляване на коефициента на промяна КП.
В този случай стойностите, които се вземат, са:
- стойността при "х" km за първото превозно средство
- стойностите при 0 km, умножени по коефициента на промяна за останалите превозни средства.
8. Като алтернатива на тази процедура производителят на ПС може да използва коефициент на промяна КП - 0,92 и да умножи по него всички стойности на CO2, измерени при 0 km.
9. При изпитването се използват еталонните горива, посочени в приложения № 13 и № 13а от Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите.

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 5 към чл. 15, ал. 3

history Ред за проверка на съответствието на продукцията при наличие на статистически данни от производителя

history 1. Проверка на изискванията за съответствие на производството по отношение на емисиите на CO2 се извършва, когато стандартното отклонение, посочено от производителя, е приемливо.
2. При минимална извадка с брой 3 се прилага процедурата на извадково проучване с цел вероятността за допускане на партида, дефектна 40 %, да е 0,95 (риск на доставчика = 5 %) и с оглед вероятността за допускане на партида, дефектна 65 %, да е 0,1 (риск на клиента = 10 %).
3. Редът за извършване на проверка е посочен на фигурата от приложение № 4.
Нека L е натуралният логаритъм на количеството измерен CO2 на одобрения тип,
xi е натуралният логаритъм на измереното количество на i-то превозно средство от извадката,
s е оценката на стандартното отклонение на продукцията (като се взема натуралният логаритъм на измерените количества),
n е обем на извадката.
4. Изчисляват се статистическите данни от изпитването за съответната извадка, представляващи сумата на стандартните отклонения от допустимата граница и определени от:

history 5. В този случай:
5.1. ако статистическият резултат от изпитването е по-висок от прага на допускане, предвиден за размера на извадката, посочен в таблицата, се взема решение за приемане;
5.2. ако статистическият резултат от изпитването е по-нисък от прага на отхвърляне, предвиден за размера на извадката, посочен в таблицата, се взема решение за отхвърляне;
5.3. в противен случай се извършва изпитване на допълнително превозно средство съгласно приложение № 1 и се прилага върху извадката, увеличена с една единица.

history

Таблица

Размер на извадката

Праг на

Праг на

(общ брой на превозните

допускане

отхвърляне

средства, подложени

на изпитвания)

(а)

(б)

(в)

3

3,327

- 4,724

4

3,261

- 4,790

5

3,195

- 4,856

6

3,129

- 4,922

7

3,063

- 4,988

8

2,997

- 5,054

9

2,931

- 5,120

10

2,865

- 5,185

11

2,799

- 5,251

12

2,733

- 5,317

13

2,667

- 5,383

14

2,601

- 5,449

15

2,535

- 5,515

16

2,469

- 5,581

17

2,403

- 5,647

18

2,337

- 5,713

19

2,271

- 5,779

20

2,205

- 5,845

21

2,139

- 5,911

22

2,073

- 5,977

23

2,007

- 6,043

24

1,941

- 6,109

25

1,875

- 6,175

26

1,809

- 6,241

27

1,743

- 6,307

28

1,677

- 6,373

29

1,611

- 6,439

30

1,545

- 6,505

31

1,479

- 6,571

32

- 2,112

- 2,112

history Приложение № 6 към чл. 15, ал. 4

history Ред за проверка на съответствието на продукцията при липса на статистически данни от производителя или когато данните са неприемливи

history 1. В приложението се описва редът за проверка на изискванията за съответствие на производството по отношение на емисиите на CO2, когато документите на производителя, имащи за цел да обосноват фабричното стандартно отклонение, не са приемливи или липсват.
2. Процедурата по определяне на обема на извадката в размер най-малко три броя е избрана по такъв начин, че вероятността извадката да премине изпитването, при положение че 40 % от произведеното количество е дефектно, е 0,95 (рискът на доставчика е 5 %), докато вероятността за приемане на извадката, при положение че 65 % от произведеното количество е дефектно, е 0,1 (рискът за клиента е 10 %).
3. За измерените количества на CO2 се приема, че те следват логаритмично гаусово нормално разпределение и първо трябва да бъдат преобразувани, като се взема техният натурален логаритъм. С m0 и m се отбелязват обемите на извадките, съответно минимум и максимум (m0 = 3 и m = 32), а с n - обемът на текущата извадка.
4. Ако натуралните логаритми на количествата, измерени в серията, са x1, x2,..., xj и L е натуралният логаритъм на количеството на CO2 на типово одобреното ПС, тогава:
dj = xj - L

history и

history 5. В таблица № 2 са посочени стойностите на допускане (An) и на отхвърляне (Bn) в зависимост от обема на извадката. Статистическият резултат е отношението dn/Vn и се използва, за да се установи дали изпитваната серия е преминала теста или не:
За m0 Ј n Ј m:
а) да се приеме серията, ако dn/Vn Ј An;
б) да се отхвърли серията, ако dn/Vn Ј Bn;
в) да се извърши допълнително изпитване, ако
An < dn/Vn < Bn
6. За изчисляване на последователните стойности на статистическия резултат от теста се използват следните рекурентни формули:

history

Таблица № 2

Размер на извадката

Праг на

Праг на

(общ брой на превозните

допускане

отхвърляне

средства, подложени

An

Bn

на изпитвания)

(а)

(б)

(в)

3

- 0,80381

16,64743

4

- 0,76339

7,68627

5

- 0,72982

4,67136

6

- 0,69962

3,25573

7

- 0,67129

2,45431

8

- 0,64406

1,94369

9

- 0,6175

1,59105

10

- 0,59135

1,33295

11

- 0,56542

1,13566

12

- 0,5396

0,9797

13

- 0,51379

0,85307

14

- 0,48791

0,74801

15

- 0,46191

0,65928

16

- 0,43573

0,58321

17

- 0,40933

0,51718

18

- 0,38266

0,45922

19

- 0,3557

0,40788

20

- 0,3284

0,36203

21

- 0,30072

0,32078

22

- 0,27263

0,28343

23

- 0,2441

0,24943

24

- 0,21509

0,21831

25

- 0,18557

0,1897

26

- 0,1555

0,16328

27

- 0,12483

0,1388

28

- 0,09354

0,11603

29

- 0,06159

0,0948

30

- 0,02892

0,07493

31

- 0,00449

0,05629

32

- 0,03876

0,03876

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 7 към чл. 18, ал. 1

history Изчисляване на разхода на гориво
Част I
1. Характеристики на горивото:
а) плътност: измерва се при горивото, използвано за изпитването в съответствие с БДС EN ISO 3675-1998 или някой еквивалентен метод; при бензина и горива за дизелови двигатели се използва плътността, измерена при 15 градуса С; при втечнен нефтен газ (LPG) и природен газ (NG) се използва референтната плътност, както следва:
0,538 kg/l за LPG
0,654 kg/m3 за NG1
б) съотношението водород/въглерод: използват се фиксирани стойности, които са:
1,85 - за бензина
1,86 - за горивата за дизелови двигатели
2,525 - за LPG
4,00 - за NG
2,93 - за NG (NMHC)
Част II
2. Начин за изчисляване на разхода на гориво
2.1. Разходите на гориво се изчисляват въз основа на емисиите въглеводород, въглероден окис и въглероден двуокис, изчислени в съответствие с приложение № 2.
2.2. Разходът на гориво, изразен в l на 100 km (при бензин, LPG или горива за дизелови двигатели) или в m3 на 100 km (при NG), се изчислява с помощта на следните формули:2
а) при ПС с двигатели с принудително запалване, които използват бензин:
FC = (0,1154/D) x [(0,866 x THC) x (0,429 x CO) x (0,273 x (CO2)]
б) при ПС с двигатели с принудително запалване, които използват LPG:
FC norm = (0,1212/0,538) x [(0,825 x THC) + (0,429 x CO) + (0,273 x (CO2)]
Ако съставът на горивото, използвано при изпитването, се различава от състава, който е възприет за изчисляване на нормализирания разход, по искане на производителя може да бъде използван коригиращ коефициент, както следва:
FC norm = (0,1212/0,538) x cf x [(0,825 x THC) + (0,429 x CO) + (0,273 x (CO2)]
Коригиращият коефициент cf се определя, както следва:
cf = 0,825 + 0,0693 x nactual,
където:
nactual е действителното съотношение Н/С на използваното гориво
в) при ПС с двигатели с принудително запалване, които използват NG:
FC norm = (0,1336/0,654) x [(0,749 x THC) + (0,429 x CO) + (0,273 x (CO2)]
г) при ПС с двигатели със запалване чрез сгъстяване:
FC = (0,1155/D) x [(0,866 x THC) + (0,429 x CO) + (0,273 x (CO2)]
Във формулите:
FC е разходът на гориво в литри на 100 km (при бензина, LPG или дизеловото гориво) или в m3 на 100 km (при NG);
THC - измерената емисия на всички въглеводороди в g/km;
СО - измерената емисия на въглероден окис в g/km;
СО2 - измерената емисия на въглероден двуокис в g/km;
D - плътността на горивото, което се използва за изпитанията при 15 градуса С.
1 Това е средната стойност на G20 и G23 от еталонните горива при 15 градуса С.
2 Да се повтори за бензин и газово гориво при ПС, които могат да се движат и с бензин, и с газово гориво. Превозните средства могат да бъдат зареждани и с бензин, и с газово гориво, но когато системата за бензин е монтирана само за извънредни случаи или за потегляне, при което резервоарът за бензин е с вместимост само 15 l, за целите на изпитването се счита, че тези ПС могат да се движат само с газово гориво.

history Приложение № 8 към чл. 20

history Условия за провеждане на изпитване
I. Превозно средство, използвано при изпитванията
1. Превозното средство, използвано за изпитването, се представя в добро техническо състояние. То трябва да е разработено и преди изпитването да е изминало най-малко 3000 km, но не повече от 15 000 km.
2. Регулировките на двигателя и на устройствата за управление на ПС да отговарят на предписанията на производителя. Това изискване се прилага също за регулирането на празния ход, към устройството за пускане в ход на студен двигател и към системата за контрол на вредните емисии на отработилите газове.
3. Лабораторията може да провери дали експлоатационните характеристики на ПС съответстват на посочените от производителя и дали е възможно ПС да се използва при нормални условия на управление, в частност при пускане в ход на студен и топъл двигател.
4. Преди изпитването ПС престоява в помещение, в което температурата е постоянна между 293 и 303 К (между 20 и 30 градуса С). Тази подготовка продължава най-малко 6 часа и продължава, докато температурата на маслото на двигателя и на охлаждащата течност се изравнят и имат разлика от ± 2 К от температурата на помещението.
5. По искане на производителя изпитването се извършва след максимум 30 часа, след като ПС е работило при нормалната си температура.
6. По молба на производителя ПС с принудително запалване могат да се подготвят в съответствие с процедурата, предписана в т. 5.2.1 от приложение № 8 на Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите. Превозните средства със запалване чрез сгъстяване могат да се подготвят в съответствие с процедурите, описани в т. 5.3 от приложение № 1 към Наредба № 73 от 2003 г. за одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение замърсяването на въздуха от емисии от двигателите.
7. Задейства се само оборудването, необходимо за работата на ПС по време на изпитването. Ако входът на карбуратора е оборудван с устройство с ръчно задействане за затопляне на въздуха, то трябва да е в положение "лято". Допълнителното оборудване, необходимо за нормалното движение на ПС, трябва да е задействано.
8. Когато температурата на задействане на вентилатора на радиатора се регулира, вентилаторът трябва да работи при нормалните условия на движение на ПС. Системата за отопление на купето с пътниците и климатичната система не се включват, въпреки че компресорът на системата трябва да функционира нормално.
9. Ако е инсталирано устройство за турбозахранване, то трябва да функционира като при нормални условия.
II. Смазочни материали
10. Използват се всички смазочни материали, препоръчани от производителя на ПС, и се отбелязват в протокола от изпитанието.
III. Гуми
11. При изпитването се използват гуми от един от типовете, които производителят на ПС посочва като част от оригиналното оборудване, и да са напомпани с налягането, препоръчвано за натоварването и скоростите по време на изпитването (ако е необходимо, се регулират за работата на изпитвателния стенд при условията на изпитването). Използваните стойности се отбелязват в протокола от изпитването.


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...