Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове - отменени > Наредби > НАРЕДБА № 50 ОТ 11 НОЕМВРИ 2003 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ОДОБРЕНИЕ НА ТИПА НА НОВИ КОЛЕСНИ ТРАКТОРИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА СПИРАЧНИТЕ СИСТЕМИ
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Документът има по-нова версия, която е достъпна само за абонати.

НАРЕДБА № 50 ОТ 11 НОЕМВРИ 2003 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ОДОБРЕНИЕ НА ТИПА НА НОВИ КОЛЕСНИ ТРАКТОРИ ПО ОТНОШЕНИЕ НА СПИРАЧНИТЕ СИСТЕМИ

ДВ. бр. 108 от 12.12.2003г.

Обн. ДВ. бр.108 от 12 Декември 2003г.

 

Раздел I.
Одобрение на типа на нови колесни трактори по отношение на спирачните системи

history Чл. 1. С тази наредба се определят условията и редът за одобрение на типа на нови колесни трактори по отношение на спирачните системи.

history Чл. 2. (1) За одобрението на всеки тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи производителят подава отделно заявление до министъра на земеделието и горите чрез изпълнителния директор на Центъра за изпитване на земеделска, горска техника и резервни части - Пловдив, наричан по-нататък "центърът".
(2) Производителят може да упълномощи писмено физическо или юридическо лице, регистрирано по Търговския закон, да извършва действия по тази наредба.

history Чл. 3. (1) В заявлението по чл. 2, ал. 1 се посочват типът, търговското наименование или марката и моделът на трактора и се прилагат:
1. препис от съдебно решение за регистрация;
2. удостоверение за актуално състояние на съдебната регистрация;
3. описание на типа на трактора, включващо следните характеристики:
а) маса на трактора без товар;
б) максимална маса на трактора;
в) разпределение на масата между осите;
г) технически допустима максимална маса на всяка ос;
д) конструктивна максимална скорост;
е) различни типове спирачни системи по отношение на наличието или липсата на спирачни устройства за ремарке;
ж) брой и разположение на осите със спирачки;
з) тип на двигателя;
и) общо предавателно отношение на трансмисията, съответстващо на максималната скорост;
й) размери на гумите за осите със спирачки;
4. списък на частите, които съставят спирачната система, като всяка една част е точно определена;
5. чертеж на спирачната система, показващ разположението в трактора на всяка от нейните части, позволяващ установяване на местоположението и идентификация на различните компоненти; изискваните чертежи във връзка с одобрението на типа на трактор по отношение на спирачните системи трябва да са с максимален формат А4 (210 x 297 mm) и в подходящ мащаб;
6. протоколи, издадени от техническа служба за извършени изпитвания по приложения № 1 и 2;
7. документ за платена държавна такса по тарифата по чл. 9, ал. 11 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ).
(2) В описанието на типа на трактора по ал. 1, т. 3 се предоставя и информация за номерата или означенията на типа, дадени от производителя.
(3) Когато заявлението се подава от упълномощен представител, към заявлението се прилага нотариално заверено копие от документа, с който е упълномощен от производителя.
(4) Заявителят осигурява извършването на изпитване на колесния трактор по отношение на спирачните системи с изискванията на приложения № 1 и 2, като предоставя на техническата служба информацията по ал. 1, т. 3, 4 и 5 и образец от типа трактор, който е необходим за изпитване на спирачните системи.

history Чл. 4. (1) Изпълнителният директор на центъра проверява съответствието на данните, посочени в техническата документация и протоколите от проведените изпитвания, отнасящи се до типа на колесния трактор по отношение на спирачните системи, с техническите изисквания на приложения № 1 и 2.
(2) В срок до един месец от датата на подаване на заявлението по чл. 2, ал. 1 по предложение на изпълнителния директор на центъра министърът на земеделието и горите се произнася по заявлението за издаване на сертификат за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи.
(3) Когато се установят недостатъци или непълноти в документите по чл. 3, ал. 1, 2 и 3, изпълнителният директор на центъра писмено уведомява заявителя със съответни указания. Срокът по ал. 2 спира да тече до отстраняване на недостатъците или непълнотите в документите.

history Чл. 5. (1) Министърът на земеделието и горите издава сертификат за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи, когато типът съответства на техническите изисквания по приложения № 1 и 2.
(2) Сертификатът за одобрение на типа се издава по образец съгласно приложение № 3 и се номерира по реда на приложение № 4. Към сертификата се прилагат документите по чл. 3, ал. 1, т. 3, 4 и 5.
(3) Сертификатът по ал. 1 се издава за целите на одобрението на типа на нов колесен трактор и се прилага към сертификата за одобрение на типа на нов колесен трактор по Наредба № 21 от 2003 г. за одобрение на типа на нови колесни трактори (ДВ, бр. 63 от 2003 г.).

history Чл. 6. (1) Министърът на земеделието и горите отказва издаването на сертификат за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи, когато:
1. типът на колесен трактор по отношение на спирачните системи не съответства на данните, представени в техническата документация;
2. типът на колесен трактор по отношение на спирачните системи не съответства на изискванията на приложение № 1 или приложение № 2.
(2) Отказът по ал. 1 се мотивира и подлежи на обжалване пред Върховния административен съд по реда на Закона за административното производство.

Раздел II.
Изменение на одобрен тип

history Чл. 7. (1) Притежателят на сертификат за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи е длъжен да уведоми изпълнителния директор на центъра за всяка промяна, свързана с характеристиките по чл. 3, ал. 1, т. 3.
(2) В 14-дневен срок от уведомлението по ал. 1 изпълнителният директор на центъра уведомява притежателя на сертификата:
1. дали промените изискват изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи, като посочва срок за подаване на заявление за изменение на одобрения тип;
2. за необходимите изпитвания и проверки.

history Чл. 8. Извършените от притежателя на сертификата промени налагат издаване на сертификат за изменение на одобрения тип в случаите, когато:
1. има промяна в данните, съдържащи се в сертификата за одобрение на типа, с изключение на неговите приложения;
2. техническите изисквания по приложение № 1 или приложение № 2 са били променени след датата на издаване на сертификата за одобрение на типа.

history Чл. 9. (1) Притежателят на сертификата за одобрение на типа подава до министъра на земеделието и горите чрез изпълнителния директор на центъра заявление за издаване на сертификат за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи, придружено със:
1. удостоверение за актуално състояние на съдебната регистрация;
2. описание на извършените промени в характеристиките по чл. 3, ал. 1, т. 3;
3. протоколи, издадени от техническа служба, извършила изпитванията и проверките, когато такива се изискват по чл. 7, ал. 2, т. 2;
4. документ за платена държавна такса по тарифата по чл. 9, ал. 11 ЗРКЗГТ.
(2) Заявителят осигурява извършването на изпитванията и проверките на колесния трактор по отношение на спирачните системи, изискани по реда на чл. 7, ал. 2, т. 2, като предоставя на техническата служба необходимата информация, отнасяща се до промените в данните в техническата документация, и образец на типа на трактора, за който ще подаде заявление за изменение на одобрения тип.

history Чл. 10. (1) Изпълнителният директор на центъра проверява съответствието на описанието на извършените промени в техническата документация и протоколите от проведените изпитвания, отнасящи се до типа на трактора по отношение на спирачните системи, с изискванията на приложения № 1 и 2.
(2) В срок до един месец от датата на подаване на заявлението по чл. 9, ал. 1 по предложение на изпълнителния директор на центъра министърът на земеделието и горите се произнася по заявлението за издаване на сертификат за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи.
(3) Когато се установят недостатъци или непълноти в документите по чл. 9, ал. 1, изпълнителният директор на центъра писмено уведомява заявителя със съответни указания. Срокът по ал. 2 спира да тече до отстраняване на недостатъците или непълнотите в документите.

history Чл. 11. (1) Министърът на земеделието и горите издава сертификат за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи, когато типът съответства на техническите изисквания по приложения № 1 и 2.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 3 и се номерира по реда на приложение № 4, като изменението на одобрения тип се отразява в секция № 5 от номера на сертификата чрез съответния последователен номер. Към сертификата се прилагат документите по чл. 9, ал. 1, т. 2.
(3) Сертификатът по ал. 2 се издава за целите на одобрението на типа на нов колесен трактор и се прилага към сертификата за одобрение на типа на нов колесен трактор по Наредба № 21 за одобрение на типа на нови колесни трактори.

history Чл. 12. (1) Министърът на земеделието и горите отказва издаването на сертификат за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи, когато:
1. типът на колесен трактор по отношение на спирачните системи не съответства на данните, представени в описанието на извършените промени в техническата документация;
2. типът на колесен трактор по отношение на спирачните системи не съответства на изискванията по приложение № 1 или приложение № 2.
(2) Отказът по ал.1 се мотивира и подлежи на обжалване пред Върховния административен съд по реда на Закона за административното производство.

history Чл. 13. Промените, които не изискват изменение на одобрения тип, и промените, за които е издаден сертификат за изменение на одобрения тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи, се описват в техническото досие и се посочва датата, от която те са валидни.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history • 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Тип на колесен трактор по отношение на спирачните системи" са трактори, които не се различават по отношение на следните характеристики:
а) маса на трактора без товар;
б) максимална маса на трактора;
в) разпределение на масата между осите;
г) технически допустима максимална маса на всяка ос;
д) конструктивна максимална скорост;
е) различни типове спирачни системи по отношение на наличието или липсата на спирачни устройства за ремарке;
ж) брой и разположение на осите със спирачки;
з) тип на двигателя;
и) общо предавателно отношение на трансмисията, съответстващо на максималната скорост;
й) размери на гумите за осите със спирачки.
2. "Техническа служба" е изпитвателна лаборатория, акредитирана от Изпълнителна агенция "Българска служба за акредитация" или от национален орган по акредитация на държава, с която Република България има влязло в сила споразумение за взаимно признаване в съответствие с изискванията на БДС EN 17025 за извършване на изпитвания по приложение № 2.
3. "Спирачна система" е комбинация от части, чиято функция се изразява в постепенно намаляване на скоростта на движещ се трактор или в осигуряване на неговото спиране, включително и задържане неподвижен, ако вече е спрял. Системата се състои от устройство за управление, устройство за задвижване и спирачки.
4. "Поетапно спиране" е спиране, при което в рамките на нормалния работен диапазон на функциониране на спирачната система при задействане или отпускане на спирачките:
а) водачът може по всяко време да увеличи или намали спирачната сила чрез задействане на устройството за управление;
б) спирачната сила действа в посоката на въздействие върху устройството за управление (еднопосочно действие);
в) лесно може да се постигне достатъчно прецизно настройване на спирачната сила.
5. "Устройство за управление" е частта, която се задейства пряко от водача, за да предаде на устройството за задвижване енергията, която е необходима за спиране или за неговото управление. Тази енергия може да е мускулната сила на водача или енергия от друг управляван от водача източник, или комбинация от тези видове енергия.
6. "Устройство за задвижване" е комбинацията от компоненти, които са разположени между устройството за управление и спирачката и осъществяват функционална връзка между тях. Устройство за задвижване може да бъде механично, хидравлично, пневматично, електрическо или комбинирано. Когато спирачната сила произхожда или се подпомага от независим от водача, но управляван от него енергиен източник, енергийният резерв в устройството също се счита за част от устройство за задвижване.
7. "Спирачка" е компонентът, в който се проявяват силите, възпрепятстващи движението на трактора. Тя може да бъде:
а) фрикционна спирачка - когато силите са получени от триенето между две части на трактора, движещи се относително една спрямо друга;
б) електрическа спирачка - когато силите са получени от електромагнитното взаимодействие между две части на трактора, движещи се без допир една спрямо друга;
в) хидравлична спирачка - когато силите са получени от действието на течността, намираща се между две движещи се относително една спрямо друга части на трактора;
г) моторна спирачка - когато силите са получени от управлявано нарастване в спирачното действие на двигателя, което се предава на колелата;
д) спирачка за паркиране - устройство, което механично блокира трансмисията на трактора, но което не може да бъде използвано, когато тракторът е в движение.
8. "Различни типове спирачни системи" е оборудване, което се различава по съществени показатели като:
а) характеристики на един или повече компоненти (като материал, форма или размер);
б) разположение на компонентите.
9. "Компонент на спирачната система" е всяка от отделните части, които при монтиране образуват спирачната система.
10. "Непрекъснато спиране" е спирането на състав от превозни средства чрез спирачна система, имаща следните характеристики:
а) единично устройство за управление, което водачът задейства постепенно чрез едно-единствено движение от мястото си;
б) енергията, която се използва за спиране на превозните средства от състава, се получава от един и същи източник (който може да бъде и мускулната сила на водача);
в) спирачната система осигурява едновременно или подходящо разпределено спиране на всяко от превозните средства в състава независимо от тяхното относително местоположение.
11. "Полунепрекъснато спиране" е спирането на състав от превозни средства с помощта на спирачна система със следните характеристики:
а) единично устройство за управление, което водачът задейства постепенно чрез едно-единствено действие от мястото си;
б) енергията, използвана за спиране на превозните средства от състава, се получава от няколко различни източника (един от които може да бъде мускулната сила на водача);
в) спирачната система осигурява едновременно или подходящо разпределено спиране на всяко от превозните средства в състава независимо от тяхното относително местоположение.
12. "Независимо спиране с механично задвижване" е спирането на състави от превозни средства чрез спирачни системи, имащи следните характеристики:
а) устройството за управление на спирачката на трактора е независимо от устройството за управление на спирачката на тегленото превозно средство; във всички случаи устройството за управление на спирачката на тегленото превозно средство е монтирано на трактора по такъв начин, че да бъде лесно задействано от седалката на водача;
б) спирането на теглените превозни средства не се извършва чрез мускулната сила на водача.
13. "Независимо спиране" е спирането на състави от превозни средства чрез устройства, имащи следните характеристики:
а) устройството за управление на спирачката на трактора независимо от устройството за управление на спирачката на ремаркето, във всички случаи устройството за управление на спирачката на ремаркето е монтирано на трактора по такъв начин, че да бъде лесно задействано от седалката на водача;
б) спирането на теглените превозни средства се извършва чрез мускулната сила на водача.
14. "Автоматично спиране" е спиране на тегленото превозно средство или на теглените превозни средства, което се осъществява автоматично, в случай на отделяне на скачени компоненти от състава превозни средства, включително, когато такова отделяне настъпи в резултат на счупване на прикачното устройство, без това да засяга ефективността на спирачните системи на останалата част от състава.
15. "Инерционно спиране" е спиране чрез използване на силите, образувани от приближаването на ремаркето към трактора.
16. "Трактор с товар" е трактор, натоварен до неговата максимална маса.
17. "Максимална маса на трактора" е технически допустимата маса на трактора, посочена от производителя, като тази маса може да бъде по-голяма от допустимата максимална маса.
18. "Маса на трактор без товар" е масата на трактора, включваща масата на всички конструктивни части на трактора, масата на водача (75 kg), масата на защитната конструкция при преобръщане и масата на следните допълнителни принадлежности на трактора:
а) охлаждаща течност;
б) масла;
в) гориво;
г) инструменти.
19. "Пружинни спирачки" са спирачни устройства, при които необходимата енергия за спиране се осигурява от една или повече пружини, действащи като акумулатор на енергия.
20. "Устройство за механично блокиране на спирачните цилиндри" е устройство, което осигурява действието на спирачката за паркиране. Механично блокиране настъпва, когато блокиращата камера се освободи от въздуха под налягане. Механичното блокиращо устройство трябва да е проектирано така, че да може да се освобождава, когато блокиращата камера отново бъде подложена на въздействието на въздух под налягане.
21. "Сертификат за одобрение на типа" е сертификат за одобрение на типа на колесен трактор по отношение на спирачните системи.
22. "Техническа документация" е пълната информация за типа на колесния трактор по отношение на спирачните системи, предоставена от заявителя на техническата служба и на изпълнителния директор на центъра, включително чертежи, снимки и други изискуеми по тази наредба документи.
23. "Техническо досие" е техническата документация заедно с протоколи от изпитвания и други документи, които техническата служба и изпълнителният директор на центъра прилагат към техническата документация в процеса на одобрение на типа.

Заключителни разпоредби

history • 2. Тази наредба се издава на основание чл. 9, ал. 8 от Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника.

history • 3. Тази наредба влиза в сила от 1 януари 2004 г.

history

history Изисквания към спирачните системи, пружинните спирачки и спирачната система за паркиране

Раздел I

history Изисквания към конструкцията и монтажа на спирачните системи
1. Спирачна система
1.1. Всяка спирачна система трябва да е конструирана, изработена и монтирана така, че при нормална експлоатация на трактора да отговаря на изискванията на това приложение независимо от вибрациите, на които може да е подложена.
1.2. Всяка спирачна система трябва да е конструирана, изработена и монтирана така, че да е устойчива по време на експлоатацията на корозия и стареене, които могат да доведат до внезапно изгубване на ефективността на спирането.
2. Функции на спирачната система
Всяка спирачна система трябва да отговаря на следните изисквания:
2.1. Работни спирачки
Работната спирачка да позволява управление на трактора по време на движение, както и спирането му да е безопасно, бързо и ефикасно независимо от конструктивна скорост и допустимото натоварване, при изкачване по или слизане от наклони. Нейното действие да е регулируемо. Тези изисквания се считат за изпълнени, ако са спазени разпоредбите на приложение № 2.
Водачът да има възможност да управлява работната спирачка от неговата седалка и да държи кормилното колело на трактора поне с едната си ръка. Работната спирачка на трактора може да включва устройства за десен и ляв клон на спирачната система. Трябва да е възможно двата клона да се свързват така, че те да се привеждат в движение с едно задействане, както и да има възможност връзката да се изключи отново.
Всяка спирачна система, с десен или ляв клон, да има система за регулиране, която може да е ръчна или автоматична, даваща възможност балансът на спирачките да е лесно възстановим.
2.2. Спирачки за паркиране
Спирачката за паркиране да осигурява възможност тракторът да се задържа на място по и срещу наклон, включително и при отсъствието на водача, като нейните работни части се блокират чрез напълно механично устройство. Това може да се постигне чрез спирачно въздействие върху трансмисията на трактора. Водачът да може да приведе в действие спирачка за паркиране от седалката. Допуска се повторно въздействие върху спирачката за паркиране, за да се получи изискваната ефективност от нея.
3. Характеристики на спирачните системи
3.1. Спирачните системи, с които е оборудван тракторът, трябва да отговарят на посочените изисквания за работна спирачка и за спирачка за паркиране.
3.2. Работната спирачна система и спирачната система за паркиране могат да имат общи компоненти, при условие че отговарят на следните изисквания:
3.2.1. наличие на поне две независими едно от друго устройства за управление, които да са лесно достъпни за водача при нормално положение на тялото му при шофиране; както и да може да работи с тях, дори когато използва предпазен колан;
3.2.2. при повреда на някой компонент на спирачната система, различен от спирачката, или при някаква друга повреда в работната спирачна система (неизправност, частично или пълно изчерпване на енергиен резерв), тракторът да може да се забави до спиране със закъснение, равно поне на 50 % от ефективността по т. 2.1.1 на приложение № 2.
Тези изисквания са изпълнени, когато се постига окончателно спиране на колелата, намиращи се от двете страни на надлъжната равнина на симетрия, без отклонение на трактора от посоката му на движение.
Комплектът от лост и гърбица при спирачките или сходни механизми, чрез които се извършва спирането, не се разглеждат като причина за повреда.
3.3. Когато се използва енергия, различна от мускулната сила на водача, не е необходимо да има повече от един източник на такава енергия (хидравлична помпа, въздушен компресор и др.), ако изискванията на т. 3.2 са изпълнени.
3.4. Работната спирачна система да въздейства върху двете колела на поне една ос.
3.5. Действието на работната спирачна система да се разпределя върху колелата на една и съща ос симетрично по отношение на надлъжната равнина на симетрия на трактора.
3.6. Работната спирачна система и паркиращата спирачна система да въздействат върху спирачните повърхности, трайно свързани с колелата, чрез компоненти с подходяща здравина. Спирачната повърхност да е неотделима от колелата.
Когато спирачното устройство може да се задейства по отношение на повече от един мост, единият може да е разединен при условие, че задействането на работната спирачка автоматично съединява този мост, а при повреда на съединяващото устройството мостът се съединява автоматично.
Когато спирачното устройство може да се задейства само по отношение на един мост, диференциалът да не е монтиран между работната спирачка и колелата на този мост; когато спирачното устройство се задейства по отношение на два моста, диференциалът може да е монтиран между работната спирачка и колелата на един от двата моста.
3.7. Износването на спирачките да може да се компенсира лесно чрез система за ръчно или автоматично регулиране. Устройството за управление, компонентите на устройството за задвижване и спирачките да притежават ходов резерв, така че когато спирачките загреят или когато спирачните накладки са достигнали определена степен на износване, да се осигурява ефективно спиране, без да се налага незабавно регулиране.
3.8. В хидравличните спирачни системи отворите за зареждане на резервоарите за течности да са лесно достъпни. Съдовете за резервна течност да са изработени така, че нивото на резервната течност да може лесно да се проверява без да се налага тяхното отваряне.
3.9. Всеки трактор, оборудван със спирачна система, която се задейства от енергиен резервоар, и нейното предвидено действие е невъзможно да се постигне без използване на акумулирана енергия, трябва да е оборудван с устройство за предупредителна сигнализация, свързано към манометъра за налягане, което да издава светлинен или звуков сигнал, когато акумулираната енергия в която и да е част на системата до управляващия клапан спадне до 65 % или по-малко от нормалната стойност. Това устройство да е директно и постоянно свързано към контура.
3.10. Когато използването на спомагателен енергиен източник е от съществено значение за работата на спирачната система, енергийният запас да е такъв, че при спиране на двигателя да се осигурява достатъчна спирачна ефективност за спирането на трактора в рамките на предписаните изисквания при задължително спазване на изискванията на т. 1.2.1.
3.11. Всяко спомагателно оборудване да е осигурено с енергия така, че неговата работа, дори и при неизправност в енергийния източник, да не позволява спадане на захранващия спирачните системи енергиен резерв под посоченото ниво в т. 3.9.

Раздел II

history Изисквания към пружинните спирачки
1. Специални изисквания
1.1. Пружинната спирачка да не се използва като работна спирачка.
1.2. Малките промени в някои от границите на налягането, които могат да се появят в захранващата верига към камерата за свиване на пружината, да не предизвикват съществено отклонение в спирачната сила.
1.3. Захранващата верига към камерата за свиване на пружината да включва енергиен резерв, който да не се използва от друго устройство или оборудване. Това изискване не се прилага, ако пружините могат да се задържат в натиснато състояние чрез използване на две или повече независими системи.
1.4. Устройството да е проектирано така, че спирачките да могат да се задействат и освобождават най-малко три пъти след начално пускане в движение при първоначално налягане в камерата за свиване на пружината, равно на максималното проектно налягане. Това изискване се изпълнява, когато спирачките са регулирани възможно най-точно.
1.5. Налягането в камерата, под което пружините започват да задействат спирачките, да не е повече от 80 % от минималното ниво на нормално работно налягане, като спирачките са регулирани с възможно най-малка хлабина.
1.6. Когато налягането в камерата за свиване на пружината се понижи до ниво, при което частите на спирачката започнат да се движат, трябва да се задейства светлинно или устройство за звуков сигнал. Ако това изискване е спазено, сигналното устройство може да се посочи в т. 3.9 на раздел I.
1.7. При колесни трактори с пружинни спирачки, за които е разрешено да теглят ремаркета със спирачки с непрекъснато или полунепрекъснато действие, автоматичното прилагане на пружинните спирачки трябва да води до задействане на спирачките на ремаркето.
2. Аварийна система за освобождаване на спирачките
2.1. Пружинните спирачки да са проектирани така, че в случай на неизправност на системата да е възможно тяхното освобождаване, без да се използва тяхното нормално управление. Това може да се осъществи чрез използване на спомагателно устройство (пневматично, механично и т.н.).
2.2. Ако работата на спомагателното устройство по т. 2.1 изисква използването на инструмент или гаечен ключ, този инструмент или ключ трябва да се съхранява в кабината на трактора.

Раздел III

history Изисквания към спирачната система за паркиране чрез механично блокиране на спирачните цилиндри (блокиращи изпълнителни механизми)
1. Когато налягането в блокиращата камера доближи ниво, съответстващо на нивото за механично блокиране, трябва да се задейства светлинен или звуков предупредителен сигнал.
2. Когато задействащите устройства на спирачките са оборудвани с механично блокиращо устройство, те трябва да могат да се задействат от всеки един от двата енергийни източника.
3. Блокираните спирачни цилиндри да могат да се освобождават само когато е сигурно, че спирачката може отново да се управлява след нейното освобождаване.
4. При неизправност в източника, който снабдява с енергия блокиращата камера, да е осигурено спомагателно разблокиращо устройство.

history

history Изпитвания на спирачките и технически показатели на спирачните системи

history 1. Изпитвания на спирачните системи
1.1. Общи изисквания
1.1.1. Ефективността на работната спирачка се основава на спирачния път, изчислен по формулата, посочена в т. 2.1.1.1 на това приложение. Спирачният път е разстоянието, изминато от трактора от момента, когато водачът започне да въздейства на устройството за управление на спирачната система, до момента, когато тракторът спре.
Ефективността, определена за спирачни системи за паркиране, се основава на тяхната възможност да задържат трактора неподвижен по и срещу наклон.
1.1.2. За одобрение на типа на всеки трактор ефективността на спиране се измерва чрез изпитвания по път, проведени при следните условия:
1.1.2.1. състоянието на трактора по отношение на масата се определя за всеки тип изпитване и се посочва в протокола от изпитването;
1.1.2.2. за да се получи определената ефективност по време на изпитванията, силата, която се прилага върху устройството за управление на спирачната система, не трябва да надвишава 60 daN върху крачните органи за управление и 40 daN върху ръчните органи за управление;
1.1.2.3. пътят да има повърхност, осигуряваща добро сцепление;
1.1.2.4. изпитванията се провеждат, когато няма вятър, който може да окаже влияние на резултатите;
1.1.2.5. при започване на изпитванията гумите да са студени и с налягане, предписано за действителния товар, понасян от колелата, когато тракторът е неподвижен;
1.1.2.6. предписаната ефективност да се постига без блокиране на колелата, без отклонение на трактора от неговата посока на движение и без необичайни вибрации.
1.1.3. По време на изпитванията тракторът да е оборудван с всички части, посочени от производителя, за нормална работа на спирачните системи на теглените превозни средства, за извършване на непрекъснато спиране, полунепрекъснато спиране, независимо спиране и независимо спиране с механично задвижване.
1.2. Изпитване тип "0" (обикновено изпитване на ефективност при студени спирачки).
1.2.1. Общи изисквания
1.2.1.1. Спирачките да са студени при започване на изпитването. Спирачка се счита за студена, когато отговаря на следните изисквания:
1.2.1.1.1. температурата, измерена върху диска или върху външната страна на барабана, е по-ниска от 100 °С;
1.2.1.1.2. при разположени в кожух спирачки, включително и потопени в масло спирачки, измерената температура върху външната страна на корпуса е по-ниска от 50 °С;
1.2.1.1.3. спирачките не са работили поне един час.
1.2.1.2. По време на изпитването на спирачките мостът без спирачки трябва да се отцепи от моста със спирачки, когато е възможно да се изключва.
1.2.1.3. Изпитването се провежда при следните условия:
1.2.1.3.1. тракторът, както и мостът без спирачки са натоварени с техните максимално допустими натоварвания; колелата на моста със спирачки са оборудвани с най-големия размер гуми, посочени от производителя за този тип трактор; за тракторите със спирачки на всички колела предният мост се натоварва с неговото технически допустимо максимално натоварване;
1.2.1.3.2. изпитването се повтаря на трактор без товар само с водача и ако е необходимо лице, отговорно за наблюдение и контрол на резултатите от изпитването, като тракторът е оборудван с най-големия размер гуми, посочени от производителя;
1.2.1.3.3. границите, определени за минимална ефективност за двете изпитвания на трактор без товар и на трактор с товар, са посочени в т. 2.1.1;
1.2.1.3.4. пътят е равен.
1.2.2. Изпитване тип "0" се провежда:
1.2.2.1. при максималната конструктивна скорост с предавателния механизъм в неутрално положение;
1.2.2.2. при постигане на минимално предписаната ефективност на спиране.
1.3. Изпитване тип "I" (изпитване с намаляване на спирачното въздействие)
1.3.1. Трактори с товар се изпитват по такъв начин, че подаваната енергия да е равна на тази, регистрирана за същия период от време при трактор с товар, движещ се с постоянна скорост равна на 80 % ± 5 % от тази, посочена за изпитванията от тип "0" по наклон от 10 % надолу на разстояние 1 km, като предавателният механизъм е в неутрално положение.
1.3.2. В края на изпитването остатъчната ефективност на работната спирачна система се измерва при същите условия, както за изпитване от тип "0" при предавателен механизъм в неутрално положение (при различни температурни условия).
2. Ефективност на устройствата за спирачните системи
2.1. Работни спирачни системи
2.1.1. Работните спирачни системи на тракторите трябва:
2.1.1.1. при условията на изпитване тип "0" да постигнат спирачен път изчислен, както следва:

history

V2
Smax


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...