ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
РАМКОВО СПОРАЗУМЕНИЕ МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ ОТНОСНО ДЕЙНОСТИТЕ НА МЕЖДУНАРОДНИЯ ФОНД "КОЗЛОДУЙ" ЗА ПОДПОМАГАНЕ ИЗВЕЖДАНЕТО ОТ ЕКСПЛОАТАЦИЯ В БЪЛГАРИЯ
ДВ. бр. 35 от 16.04.2003г.
(Ратифицирано със закон, приет от 39-о Народно събрание на 28 март 2002 г. - ДВ, бр. 38 от 2002 г. В сила от 9 август 2002 г.)
Обн., ДВ, бр. 35 от 16 април 2003 г.
history Преамбюл
history
Като се има предвид, че на 16 юни 1993 г. беше сключено Споразумение за субсидиране (Проект за ядрена безопасност на Козлодуй) между Европейската банка за възстановяване и развитие, действаща като администратор на субсидиите, предоставени от Фонд за ядрена безопасност (наричан по-долу за краткост "ФЯБ"), Националната електрическа компания и правителството на Република България (наричано по-долу за краткост "Споразумение за ФЯБ");
Като се има предвид, че през 1999 г., следвайки политиката си за присъединяване към Европейския съюз, Република България пое твърд ангажимент за закриване и извеждане от експлоатация на блокове от 1 до 4 на АЕЦ Козлодуй (наричани по-долу за краткост "блокове 1-4 на АЕЦ Козлодуй) в съответствие със Споразумението за ФЯБ до определени дати, съдържащи се в споразумението, подписано между Европейската комисия и българското правителство на 29 ноември 1999 г. (наричано по-долу за краткост "споразумението");
Като се има предвид, че Република България освен поетите конкретни ангажименти за закриване на ядрени блокове възнамерява да измени Националната енергийна стратегия, за да отрази новите дати за закриването на блокове 1-4 на АЕЦ Козлодуй и да изготви планове за изпълнение, както и, ако е необходимо, законодателство и програми за извеждане от експлоатация;
Като се има предвид, че правителството на Република България отговаря за изпълнението на поетите ангажименти за закриването и извеждането от експлоатация и свързаните с това програми;
Като се има предвид, че държавната администрация и съответните специализирани органи на Република България са отговорни да действат при изпълнението на отделните етапи, а операторът на АЕЦ Козлодуй е натоварен с изпълнението на закриването на блокове 1-4 на АЕЦ Козлодуй и изготвянето на проекти за подготовка и извеждане от експлоатация в съответствие с ангажимента на страната за закриването на ядрени блокове;
Като се има предвид, че страните признават важността на задължението за закриване и извеждане от експлоатация на блокове 1-4 на АЕЦ Козлодуй в съответствие с разпоредбите на споразумението;
Като се има предвид, че съгласно Правилата на Международния фонд за подпомагане на извеждането от експлоатация на Козлодуй (наричан по-долу за краткост "фонда") банката се съгласява да администрира субсидиите, които ще бъдат предоставени от донорите към фонда, за финансиране или съфинансиране чрез субсидии на подготовката и осъществяването на избрани проекти, отнасящи се до предоставянето на техническа помощ и придобиването, инсталирането и пускането в действие на оборудването, необходимо за подпомагане на извеждането от експлоатация на блокове 1-4 на АЕЦ Козлодуй и мерките в енергийния сектор, които произтичат от решението, взето от Република България за закриване и извеждане от експлоатация на блокове 1-4 на АЕЦ Козлодуй, които биха подпомогнали необходимото преструктуриране, подобряване и модернизация на енергийното производство, пренос и разпределение, както и за подобряването на енергийната ефективност (наричани по-долу за краткост "проектите");
Като се има предвид, че Република България приема, че фондът ще подпомага Република България с предоставянето на субсидии, включително за финансирането на избрани проекти през ранната фаза на извеждането от експлоатация, докато целият процес по извеждането от експлоатация ще трае редица десетилетия и впоследствие ще трябва да бъде финансиран предимно от Република България;
Като се има предвид, че Република България приема, че предоставянето на субсидии чрез фонда трябва да бъде допълнено от български ресурси (например чрез вноски в пари и апортни вноски) на всички етапи от осъществяването на проектите;
Като се има предвид, че Република България приема, че банката действа единствено в качеството си на администратор на средствата за и от името на донорите във фонда и че тази дейност е независима от ролята й на финансова институция, подпомагаща инвестиционни проекти в съответствие със солидни банкови принципи;
Като се има предвид, че Република България и банката желаят да установят рамка за управление на дейността на фонда и предоставянето на субсидии за осъществяване на проектите в Република България;
Република България и Европейската банка за възстановяване и развитие, действаща като администратор на субсидиите, предоставени от фонда, с настоящото се споразумяват, както следва: