Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове - отменени > Наредби > НАРЕДБА № 126 ОТ 10 ЯНУАРИ 2005 г. ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ОТ КАТЕГОРИЯ L ПО ОТНОШЕНИЕ НА МАСИТЕ И РАЗМЕРИТЕ (ЗАГЛ. ИЗМ., ДВ, БР. 94 ОТ 2006 г., В СИЛА ОТ 01.01.2007 г.)
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Документът има по-нова версия, която е достъпна само за абонати.

НАРЕДБА № 126 ОТ 10 ЯНУАРИ 2005 Г. ЗА ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ДВУ- И ТРИКОЛЕСНИ МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ПО ОТНОШЕНИЕ НА МАСИТЕ И РАЗМЕРИТЕ

ДВ. бр. 15 от 15.02.2005г.

ИЗДАДЕНА ОТ МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТА И СЪОБЩЕНИЯТА
Обн. ДВ. бр.15 от 15 Февруари 2005г.

 

Глава първа.
Общи положения

history Чл. 1. С тази наредба се определят:
1. условията и редът за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства (МПС) по отношение на масите и размерите;
2. техническите изисквания към дву- и триколесни МПС по отношение на масите и размерите.

history Чл. 2. Наредбата се прилага за всички МПС, определени в чл. 4, ал. 1, от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни МПС.

Глава втора.
ОДОБРЯВАНЕ ТИПА НА ДВУ- И ТРИКОЛЕСНИ МОТОРНИ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА ПО ОТНОШЕНИЕ НА МАСИТЕ И РАЗМЕРИТЕ

Раздел I.
Заявление за одобряване на типа

history Чл. 3. Типът на дву- и триколесни МПС по отношение на масите и размерите се одобрява по реда на глава втора, раздел III на Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.

history Чл. 4. (1) За одобряване типа на дву- и триколесни МПС по отношение на масите и размерите производителят подава заявление до изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИА "АА") в съответствие с глава втора, раздел I от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
(2) Към заявлението по ал. 1 производителят прилага попълнен списък с данни в три екземпляра по образец съгласно приложение № 1 с приложено към него съдържание.

Раздел II.
Одобряване на типа

history Чл. 5. (1) Изпълнителният директор на ИА "АА" издава сертификат за одобряване типа на дву- и триколесни МПС по отношение на масите и размерите, когато типът на дву- и триколесни МПС по отношение на масите и размерите отговаря на техническите изисквания по приложение № 2.
(2) Сертификатът по ал. 1 се издава по образец съгласно приложение № 3.

history Чл. 6. За всеки одобрен тип МПС по отношение на масите и размерите се издава номер на одобряване при спазване на изискванията за образуване на номера съгласно приложение № 3 на Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства, като за секции 2 и 3 се вписва 93/93 и 2004/86.

history Чл. 7. Производителят удостоверява съответствието на всеки одобрен тип МПС по отношение на масите и размерите с одобрения тип в съответствие с изискванията на глава четвърта от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.

history Чл. 8. Мерките за осигуряване на съответствието на продукцията се предприемат в съответствие с изискванията на глава пета от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.

history Чл. 9. (1) В случай на изменение на одобрен тип МПС по отношение на масите и размерите се прилагат разпоредбите на глава шеста от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства.
(2) В случаите по ал. 1 производителят писмено информира изпълнителния директор на ИА "АА".

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history § 1. По смисъла на тази наредба:
1. "Дължина" е разстоянието между две вертикални равнини, перпендикулярни на надлъжната ос на МПС и допирателни съответно към неговата предна и задна част. Всички негови компоненти, включително и неподвижно закрепените части, издаващи се отпред или отзад (брони, калници и др.), трябва да се намират между тези две равнини.
2. "Широчина" е разстоянието между две равнини, успоредни на надлъжната ос на МПС и допирателни към него от двете страни на оста. Всички части на МПС, включително и всички странично издадени неподвижно закрепени части, трябва да се намират между тези две равнини, с изключение на огледалата за виждане назад.
3. "Височина" е разстоянието между опорната равнина на МПС и хоризонталната равнина, допирателна към най-високата част на МПС. Всички неподвижно закрепени части на МПС трябва да се намират между тези две равнини, с изключение на огледалата за виждане назад.
4. "Надлъжна равнина" е вертикалната равнина, успоредна на положението за праволинейно движение на МПС.
5. "Маса без товар" е масата на МПС в състояние за нормална употреба, заедно със:
а) допълнителното оборудване, необходимо за нормално използване на МПС;
б) пълното електрическо оборудване, включващо светлинните и светлинно-сигналните устройства, монтирани от производителя;
в) стандартния комплект инструменти, с които ще се измери масата на МПС без товар;
г) определеното количество течности за осигуряване нормална работа на всички части на МПС; горивото и горивно-маслената смес не се включват при определяне масата на МПС без товар, но се включват течности, като акумулаторната киселина, хидравличната течност, охлаждащият агент и маслото на двигателя.
6. "Маса на МПС в готовност за движение" е масата на МПС без товар, заедно със:
а) горивото (когато резервоарът е напълнен с не по-малко от 90 % от обема, посочен от производителя); за МПС, които работят с горивно-маслена смес; когато горивото и маслото се смесват предварително, "гориво" означава предварително приготвената смес от гориво и масло от този тип; когато горивото и маслото се сипват отделно, "гориво" означава бензин; в този случай маслото е включено при измерването на масата без товар;
б) допълнителното оборудване, предоставено от производителя като допълнение към необходимото оборудване за нормално използване на МПС (инструменти, багажник, предно стъкло, защитно оборудване и др.).
7. "Маса на водача" е маса 75 kg.
8. "Технически допустима максимална маса" е масата на МПС, определена от производителя за съответни експлоатационни условия при отчитане на фактори, като якост на материалите, максимално натоварване на гумите и др.
9. "Максимален полезен товар, посочен от производителя" е товарът, който се получава, като от технически допустимата максимална маса се извади масата на МПС в готовност за движение и масата на водача.
10. "Производител" е физическо или юридическо лице, което осъществява производството на дву- или триколесно МПС, система, компонент или отделен технически възел, отговаря за всички етапи в процеса на одобряване на типа и осигурява съответствието на произведените дву- или триколесни МПС, система, компонент или отделен технически възел с одобрения тип. Производителят може да не е пряко свързан с всички етапи на производството на дву- или триколесното МПС, система, компонент или отделен технически възел, които са предмет на одобряване на типа. Производителят може да упълномощи писмено свой представител - местно лице, което е регистрирано по Търговския закон, да действа от негово име за изпълнение на задълженията, свързани с изискванията по наредбата.

Заключителни разпоредби

history § 2. Наредбата се издава на основание чл. 138, ал. 4 от Закона за движението по пътищата.

history

ОБРАЗЕЦ
Списък с данни за целите на одобряването
типа на дву- или триколесно моторно превозно
средство по отношение на масите и размерите
Пореден номер:. . . . . . . . . .
(посочва се от заявителя)
0.1.*Марка:. . . . . . . . . .
0.2.Тип (посочват се всички въз-
можни варианти и версии;
всеки вариант или версия
трябва да е означен с код,
състоящ се от цифри или ком-
бинация от букви и цифри):. . . . . . . . . .
0.4.Вид на МПС съгласно чл. 4 от
Наредба № 117 за одобряване
типа на нови дву- и триколесни
моторни превозни средства:. . . . . . . . . .
0.5.Наименование и адрес на
производителя:. . . . . . . . . .
0.5.1.Наименование и адрес(-и) на
монтажния(-те) завод(-и):. . . . . . . . . .
0.6.Наименование и адрес на упъл-
номощения представител на
производителя (ако има):. . . . . . . . . .
1.2.Чертеж на цялото МПС с
всички размери:. . . . . . . . . .
1.2.1.База (междуосово
разстояние(-я)):. . . . . . . . . .
2.1.Маса в готовност за движение:. . . . . . . . . .
2.1.1.Разпределяне на тази маса
между осите:. . . . . . . . . .
2.2.Маса в готовност за движение,
заедно с водача:. . . . . . . . . .
2.2.1.Разпределяне на тази маса
между осите:. . . . . . . . . .
2.3.Технически допустима макси-
мална маса, обявена от произ-
водителя:. . . . . . . . . .
2.3.1.Разпределяне на тази маса
между осите:. . . . . . . . . .
2.3.2.Технически допустима макси-
мална маса на всяка ос:. . . . . . . . . .
2.4.Възможност за потегляне по
наклон при технически допус-
тимата максимална маса, обя-
вена от производителя:. . . . . . . . . .
2.5.Максимална маса на тегленото
ремарке (при необходимост):. . . . . . . . . .
Информация само за триколесни мотопеди, три-
колесни мотоциклети и четириколесни МПС
1.2.1.Максимален полезен товар,
определен от производителя:. . . . . . . . . .
__________
* Номерацията отговаря на използваната в директивите на Европейския съюз.

history

history Технически изисквания към дву- и триколесни моторни превозни средства по отношение на масите и размерите

history 1. Общи изисквания
По време на проверките се спазват следните изисквания:
1.1. размерите се измерват при МПС без товар и с гуми, напомпани до налягането, което производителят препоръчва за масата без товар;
1.2. моторното превозно средство е във вертикално положение, а колелата му в положение за праволинейно движение;
1.3. всички колела на МПС са на една и съща опорна равнина, с изключение на резервното колело.

history 2. Специфични изисквания
2.1. Максимални размери
2.1.1. Допустимите максимални размери за дву-, три- и четириколесни МПС са, както следва:
2.1.1.1. дължина - 4,00 m;
2.1.1.2. широчина - 1,00 m за двуколесни мотопеди, 2,00 m за останалите МПС;
2.1.1.3. височина - 2,50 m.
2.2. Максимални маси
2.2.1. Максималната маса за двуколесни МПС е технически допустимата маса, посочена от производителя.
2.2.2. Максималните маси без товар за три- или четириколесни МПС са:
2.2.2.1. за триколесни МПС:
- 270 kg - за мотопеди;
- 1000 kg - за триколесни мотоциклети (не се отчита масата на тяговата акумулаторна батерия на МПС с електрическо задвижване);
2.2.2.2. за четириколесни МПС:
- 350 kg - за леки четириколесни МПС;
- 400 kg - за четириколесни МПС, различни от леките, предназначени за превоз на пътници;
- 550 kg - за четириколесни МПС, различни от леките, предназначени за превоз на товари (не се отчита масата на тяговата акумулаторна батерия на МПС е електрическо задвижване).
2.2.3. Максималните полезни товари, посочени от производителя за три- и четириколесни МПС, са, както следва:
2.2.3.1. за триколесни мотопеди - 300 kg;
2.2.3.2. за леки четириколесни МПС - 200 kg;
2.2.3.3. за триколесни мотоциклети:
2.2.3.3.1. за превоз на товари - 1500 kg;
2.2.3.3.2. за превоз на пътници - 300 kg;
2.2.3.4. за четириколесни МПС, различни от леките:
2.2.3.4.1. за превоз на товари - 1000 kg;
2.2.3.4.2. за превоз на пътници - 200 kg.
2.2.4. Дву-, три- и четириколесни МПС могат да теглят маса, посочена от производителя, която е до 50 % от масата на МПС без товар.

history 3. Особени случаи при изчисляване на масата
За превозни средства по чл. 4, ал. 1, т. 6 и 7 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства, предназначени за превоз на товари и проектирани да бъдат оборудвани със сменяеми надстройки, общата маса на тези надстройки не се отчита при изчисляване на масата без товар и се приема като част от полезния товар.
В този случай се спазват следните допълнителни изисквания:
a) основният тип МПС (шасито), на който е проектирано да бъде монтирана надстройката, отговаря на всички изисквания за четириколесни МПС по чл. 4, ал. 1, т. 6 и 7 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства, за превоз на товари, включително ограничението от 350 kg маса без товар за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 6 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства и 550 kg маса без товар за МПС по чл. 4, ал. 1, т. 7 от Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни моторни превозни средства; надстройката се счита за сменяема, ако може да бъде лесно отстранена от шасито без използване на инструменти;
б) ако има надстройка, производителят на МПС да посочи в списъка с данни по приложение № 1 на Наредба № 117 за одобряване типа на нови дву- и триколесни МПС, нейните допустими максимални размери, масата, границите, в които трябва да е разположен центърът на тежестта, и чертеж с посочено положение на фиксиращите елементи.

history

ОБРАЗЕЦ
Максимален формат: А4 (210 x 297 mm)
Сертификат за одобряване типа на МПС по
отношение на масите и размерите
Печат на ИА "АА"
Протокол № ....................... на техническа служба
...............................................от .....................................
Номер на одобряване на типа, като
компонент:. . . . . . . . . .
Номер на изменението. . . . . . . . . .
1.Търговска марка или наименование
на моторното превозно средство:. . . . . . . . . .
2.Тип на моторното превозно
средство:. . . . . . . . . .
3.Наименование и адрес на
производителя:. . . . . . . . . .
4.Наименование и адрес на упълно-
мощен представител (ако има):....... . . . . . . . . .
5.Дата на представяне на моторното
превозно средство за изпитване:. . . . . . . . . .
6.Одобряването на типа е издадено/
отказано (*1). . . . . . . . . .
7.Място:. . . . . . . . . .
8.Дата:. . . . . . . . . .
9.Подпис:. . . . . . . . . .
__________
(*1) Излишното се задрасква.


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...