Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове > Наредби > НАРЕДБА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ПРОЦЕДУРИТЕ ЗА АДМИНИСТРИРАНЕ НА НЕРЕДНОСТИ ПО ФОНДОВЕ И ПРОГРАМИ, СЪФИНАНСИРАНИ ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Документът има по-нова версия, която е достъпна само за абонати.

НАРЕДБА ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ НА ПРОЦЕДУРИТЕ ЗА АДМИНИСТРИРАНЕ НА НЕРЕДНОСТИ ПО ФОНДОВЕ И ПРОГРАМИ, СЪФИНАНСИРАНИ ОТ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ

ДВ. бр. 97 от 08.12.2009г.

Обн., ДВ, бр. 97 от 8 декември 2009 г.

 

Глава първа.
Общи положения

history Чл. 1. С наредбата се уреждат процедурите за администриране на нередности по фондове и програми, съфинансирани от Европейския съюз (ЕС), включващи:
1. регистриране и администриране на сигнали за нередности по фондове и програми, съфинансирани от ЕС;
2. регистриране, администриране и докладване на установени нередности по фондове и програми, съфинансирани от ЕС, както и последващото им проследяване;
3. контрола върху прилагането на процедурите по т. 1 и 2.

history Чл. 2. Процедурите по чл. 1 се прилагат за:
1. предприсъединителните програми на ЕС - ФАР, ИСПА (КФ Регламент 1164/94) и САПАРД;
2. преходния финансов инструмент;
3. частта за Шенген от Инструмента за подобряване на бюджетните парични потоци и за подпомагане изпълнението на Шенгенското споразумение (Инструмента Шенген);
4. оперативните програми, съфинансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд;
5. двустранните програми за трансгранично сътрудничество по вътрешните граници на ЕС между Република България - Република Гърция и Република България - Румъния;
6. двустранните програми за трансгранично сътрудничество по външните граници на ЕС между Република България - бивша Югославска република Македония, Република България - Република Сърбия и Република България - Република Турция;
7. Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони;
8. Европейския фонд за гарантиране на земеделието;
9. Европейския фонд за рибарство;
10. многонационални програми и други, финансирани/съфинансирани от бюджета на ЕС.

history Чл. 3. Отговорни за прилагането на процедурите по чл. 1 са:
1. по чл. 1, т. 1 - министрите, ръководителите на ведомствата и на административните структури и звена, представени в Съвета за координация в борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности;
2. по чл. 1, т. 2 - ръководителите на структурите, администриращи европейски фондове и програми;
3. по чл. 1, т. 3 - председателят на Съвета за координация в борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности и ръководителят на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи.

Глава втора.
АДМИНИСТРИРАНЕ НА СИГНАЛИ ЗА НЕРЕДНОСТИ

history Чл. 4. Всяко лице има право да подава сигнали за нередности и измами, възникнали във връзка с изпълнението на проекти и програми, финансирани от фондовете на ЕС.

history Чл. 5. Служителите на административните структури, участващи във финансовото управление и контрол на програми, финансирани от фондове на ЕС, са задължени да подават сигнали за нередности или за подозрение за нередности на служителя по нередностите и/или компетентното вътрешно звено, отговорно за проверка на получени сигнали в съответната институция.

history Чл. 6. При наличие или съмнение за връзка на някое от лицата, на които следва да се подават сигналите за нередности, със случая на нередност информацията се подава директно до един или до няколко от следните органи:
1. ръководителите на структурите, администриращи европейски фондове и програми;
2. ресорния заместник-министър или ръководител на ведомство;
3. председателя на Съвета за координация в борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (Съвета АФКОС) и до ръководителя на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи;
4. Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) към Европейската комисия.

history Чл. 7. Всяко лице, подало сигнал за нередности и измами, е защитено по силата на действащото законодателство от уволнение или понасяне на друг негативен ефект вследствие и като резултат от подаването на сигнал за нередности и измами.

history Чл. 8. Сигналите за нередности могат да бъдат:
1. сигнал извън ведомството - от външни контролни органи, от средствата за масово осведомяване, от отделни лица;
2. сигнал в рамките на ведомството - от вътрешни контролни органи, от звеното за вътрешен одит, от служител вследствие на изпълнение на заложените в контролната среда проверки и други;
3. устни или писмени сигнали - могат да бъдат подавани и анонимно.

history Чл. 9. Министерствата, ведомствата и административните структури, представени в Съвета АФКОС, осигуряват възможност за подаване на сигнали за нередности на своите интернет страници.

history Чл. 10. (1) Всеки сигнал за нередност или измама, който не се отнася до дейността на звеното, в което е получен, се препраща до звеното или ведомството, за чиято дейност се отнася, с копие до ръководителя на получаващото ведомство.
(2) В случаите, в които сигналите за нередност съдържат информация за подозрение за измама, в която участват органите по чл. 6, т. 1 и 2, сигналът се препраща на съответните правоохранителни органи с копие до председателя на Съвета АФКОС.

history Чл. 11. (1) Министерствата, ведомствата и административните структури, представени в Съвета за координация в борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности, поддържат регистър на всички получени сигнали за нередности.

history (2) Регистърът на сигналите за нередности съдържа най-малко следната информация: номер и име на договора, програмата, по която е финансиран, описание на нарушението, източник на сигнала, етап на проверката, предприети действия, заключение.

history Чл. 12. (1) По всеки сигнал се правят проверки за установяване достоверността на изложените в него обстоятелства.

history (2) При потвърждаване на достоверността по ал. 1 и оценка относно това, дали сигналът попада в обхвата на дефиницията за нередност или подозрение за измама, се стартира процедурата по регистриране на нередност.

Глава трета.
АДМИНИСТРИРАНЕ НА НЕРЕДНОСТИ

Раздел I.
Регистриране на нередности

history Чл. 13. (1) Министрите, ръководителите на ведомства и на структури, администриращи европейски фондове и програми в ръководените от тях администрации:
1. утвърждават вътрешни правила за установяване, регистриране, докладване, последващи действия и проследяване случаите на нередности и измами;
2. организират поддържането на регистри за нередности, в които се регистрират всички установени случаи на нередности по съответната програма.
(2) Регистрите по ал. 1, т. 2 се поддържат във формат съгласно приложение № 1.

history Чл. 14. (1) Задължение за регистриране на нередност възниква при първоначално административно или съдебно установяване, което включва първата писмена оценка от компетентен орган - административен или съдебен, която съдържа заключение въз основа на конкретни факти, че е извършена нередност, без да се засяга възможността това заключение впоследствие да бъде преразгледано или отменено в хода на развитието на административното или съдебното производство.
(2) Случаите на нарушения, които се отнасят до проекти, по които не са осъществени каквито и да са плащания на публична финансова помощ по европейски фондове и програми, не се регистрират като нередности с изключение на случаите на нередности, касаещи измами.
(3) В случаите по ал. 2 съответното звено предприема необходимите корективни действия по конкретния случай на нарушение.
(4) Регистрирането на нередност не се обвързва с начина и момента на възстановяване на средства по нередността.

history Чл. 15. (1) Министерствата, ведомствата и административните структури, администриращи европейски фондове и програми, поддържат досие за всеки случай на установена нередност.
(2) Досието по нередността съдържа цялата приложима документация, събрана във връзка със съответния случай на нередност, включително:
1. доклади за нередността;
2. документацията по проведеното разследване, в т.ч. всички писмени доказателства по случая;
3. извадки от одиторски доклади, когато е приложимо;
4. всякакъв вид кореспонденция, свързана с установяването на нередността;
5. информация, свързана със съдебни дела, информация по възстановяването на дължимите суми и други.
(3) Досието по нередността носи националния идентификационен номер, под който е регистрирана съответната нередност.

history Чл. 16. (1) Всеки нов случай на нередност по програма САПАРД, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за гарантиране на земеделието и Европейския фонд за рибарство се регистрира последователно в регистърa за нередности съгласно приложение № 1 под поставен от Държавен фонд "Земеделие" национален идентификационен номер, определян по начин, указан във вътрешните правила за работа на Агенция САПАРД и Разплащателната агенция.
(2) Всеки нов случай на нередност по Структурните фондове и Кохезионния фонд се регистрира последователно в регистъра за нередности под поставен от Управляващия орган определен национален идентификационен номер. Начинът на образуване на националния идентификационен номер е указан в образеца на Тримесечно уведомление за нередности по отношение на структурните политики съгласно приложение № 2.
(3) Всеки нов случай на нередност по програмите съгласно чл. 2, т. 5, 6 и 10 се регистрира последователно в регистъра за нередности под поставен от Администриращия орган определен национален идентификационен номер. Начинът на образуване на националния идентификационен номер е указан в образци на Тримесечно уведомление за нередности съгласно приложение № 3 и приложение № 4.
(4) Когато в резултат на събрана документация бъде установено, че нередността подлежи на докладване до ОЛАФ, отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи поставя общ идентификационен код - CCI номер, и го предоставя писмено на съответния управляващ орган по Структурните фондове или Кохезионния фонд.

Раздел II.
Докладване на нередности

history Чл. 17. Структурите, администриращи европейски фондове и програми, прилагат вътрешни правила за докладване на нередности и измами.

history Чл. 18. (1) Структурите, администриращи Структурните фондове и Кохезионния фонд, докладват на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи всяко тримесечие всички нови случаи на нередности/измами и последващите действия, промени по вече докладвани случаи на нередности, включващи нова и/или липсваща в предходните уведомления информация във формата на уведомления, съгласно изискванията, прилагани за съответните програми и фондове на ЕС.
(2) Разплащателната агенция докладва на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи всяко тримесечие всички нови случаи на нередности/измами, надвишаващи равностойността на 10 000 евро европейско съфинансиране, както и последващите действия, промените по вече докладвани случаи на нередности, включващи нова и/или липсваща в предходните уведомления информация във формата на уведомления, съгласно изискванията, прилагани за Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Европейския фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство.
(3) Сроковете за предоставяне на тримесечно уведомление по ал. 1 и 2 и съответно воденият съгласно приложение № 1 регистър за нередности са, както следва:
1. за първото тримесечие на текущата година - 30 април на текущата година;
2. за второто тримесечие на текущата година - 31 юли на текущата година;
3. за третото тримесечие на текущата година - 31 октомври на текущата година;
4. за четвъртото тримесечие на текущата година - 31 януари на следващата година.
(4) Когато за съответния период няма установени случаи на нередности и регистрираните в предходни периоди нередности са приключени, съответните докладващи органи декларират липсата на нередности по съответната програма до отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи, освен в случаите, когато съществува аналогична функционалност в модулите за електронно докладване и декларирането на тези обстоятелства е осъществено чрез тези модули.
(5) Когато за съответния период няма настъпила съществена промяна по вече докладвани нередности, докладващите органи декларират това обстоятелство до отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности" в Министерството на вътрешните работи и не изпращат уведомления по ал. 1.
(6) Тримесечните уведомления за нередности по Структурните фондове и Кохезионния фонд и програмите по чл. 2, т. 5, 6 и 10 се изготвят в 4 оригинални екземпляра - единият се прилага към досието на нередността, а останалите 3 се изпращат на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи.
(7) Разплащателната агенция докладва на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи всяко тримесечие всички случаи на нередности/измами на стойност, по-малка от 10 000 евро европейско съфинансиране, съгласно формата на Регистъра на нередностите и измамите на стойност под 10 000 евро по приложение № 1. Регистърът включва всички нови случаи на нередности, както и актуализация на вече докладваните случаи.
(8) Структурите, администриращи европейски фондове и програми, предоставят на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи водените от тях регистри за нередности съгласно приложение № 1.

history Чл. 19. (1) Отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи докладва на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) в Европейската комисия в рамките на втория месец считано от края на всяко тримесечие всички нови случаи на нередности/измами и последващите действия и/или промени по вече докладваните случаи на установени нередности/измами, включително всяка нова и/или липсваща в предходните информация във формата съгласно изискванията, приложими за съответната програма/фонд.
(2) Докладването по ал. 1 по предприсъединителните инструменти и Преходния финансов инструмент се извършва и до съответните генерални дирекции на Европейската комисия.

history Чл. 20. (1) Структурите, администриращи европейски фондове и програми, докладват незабавно случаите на нередности на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи, когато:
1. има основание да се счита, че те биха имали бързо отражение извън територията на страната;
2. има основание да се счита, че те представляват нова неправомерна практика.
(2) Отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи докладва незабавно случаите по ал. 1 на Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) в Европейската комисия.

history Чл. 21. Отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи не докладва нередности до Европейската комисия/ОЛАФ под праговете, както следва:
1. по Програма САПАРД - нередности на стойност, по-малка от равностойността на 4000 евро европейско съфинансиране;
2. по програми ФАР - нередности на стойност, по-малка от 10 000 евро европейско съфинансиране;
3. по Структурните фондове и Кохезионния фонд, по програмите по чл. 2, т. 5, 6 и 10, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Европейския фонд за рибарство - нередности на стойност, по-малка от равностойността на 10 000 eвро европейско съфинансиране, освен ако това не е изрично изискано от Европейската комисия.

history Чл. 22. (1) Отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи не докладва на Европейската комисия/ОЛАФ случаите на нередности по Структурните фондове и Кохезионния фонд, когато:
1. нередността се състои единствено в цялостно или частично неизпълнение на операция, която е част от съфинансираната оперативна програма, поради фалит на бенефициента;
2. са докладвани доброволно от бенефициента на Управляващия орган или на Сертифициращия орган преди разкриването им от който и да е от тях, независимо дали преди или след включването на въпросния разход в сертифицирания отчет, представен на Европейската комисия;
3. са разкрити и коригирани от Управляващия орган или от Сертифициращия орган преди включването на въпросния разход в отчет за разходите, представен на Европейската комисия.
(2) Отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи не докладва на Европейската комисия/ОЛАФ случаите на нередности по Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за гарантиране на земеделието и Европейския фонд за рибарство, когато:
1. са докладвани доброволно от бенефициента на администриращия орган по Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за гарантиране на земеделието и преди откриването от този орган, независимо дали преди или след плащането на публичната помощ;
2. са докладвани доброволно от бенефициента на администриращия или на Сертифициращия орган по Европейския фонд за рибарство и преди откриването им от който и да е от тях, независимо дали преди или след плащането на публичната помощ;
3. администриращият орган по Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за гарантиране на земеделието открие грешка по отношение на допустимостта на финансираните разходи и коригира грешката преди изплащането на обществената помощ;
4. са открити и коригирани от администриращия орган или сертифициращия орган по Европейския фонд за рибарство преди каквото и да е плащане към бенефициента на публичното финансиране и преди включването на дадените разходи в отчета за разходите, представян на Европейската комисия; въпреки това случаи на подозрение за измама задължително трябва да бъдат докладвани.

history Чл. 23. (1) Отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи предоставя информацията по чл. 19 и 20 едновременно с изпращането й до Европейската служба за борба с измамите в Европейската комисия и на:
1. националния ръководител, когато се отнася до програми, съфинансирани по предприсъединителни фондове на ЕС;
2. ръководителя на сертифициращия орган в Министерството на финансите, когато се отнася до програми, съфинансирани по Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС, и до двустранните програми за трансгранично сътрудничество по чл. 2, т. 6;
3. министъра на земеделието и храните като компетентен орган по смисъла на чл. 2а от Закона за подпомагане на земеделските производители - по отношение на средствата от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за гарантиране на земеделието и Европейския фонд за рибарство.
(2) В срока по ал. 1 отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи предоставя получената информация по чл. 18, която не е докладвана до ОЛАФ, съгласно изключенията по чл. 21, както следва:
1. на националния ръководител, когато се отнася до програми, съфинансирани по предприсъединителни фондове на ЕС;
2. на ръководителя на сертифициращия орган в Министерството на финансите, когато се отнася до програми, съфинансирани по Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС, и до двустранните програми за трансгранично сътрудничество по чл. 2, т. 6.
(3) В срока по ал. 1 отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи предоставя получената информация по чл. 18, ал. 8, както следва:
1. на националния ръководител, когато се отнася до програми, съфинансирани по предприсъединителни фондове на ЕС;
2. на ръководителя на сертифициращия орган в Министерството на финансите, когато се отнася до програми, съфинансирани по Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС, и до двустранните програми за трансгранично сътрудничество по чл. 2, т. 6.

history Чл. 24. Отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи подпомага методически съответните органи и лица при прилагането на процедурите по чл. 1, т. 1 и 2.

history Чл. 25. Отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи предоставя обобщена информация за случаите на нередности на годишна база в доклада за дейността на Съвета АФКОС.

Раздел III.
Използване на информационни системи за докладване и наблюдение на нередности и измами

history Чл. 26. (1) За целите на отчитането и докладването на случаите на установени нередности управляващите органи/междинните звена на оперативните програми, финансирани от Структурните фондове и Кохезионния фонд, използват модул "Нередности" в информационната система за управление и наблюдение (ИСУН).
(2) Информацията, въведена в ИСУН, трябва да съответства на информацията, подадена на хартиен носител към отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности" (АФКОС) в Министерството на вътрешните работи.

history Чл. 27. За целите на докладването на нередности на тримесечна база се използват, когато това е възможно, модули, предоставени от Европейската комисия за електронно докладване от:
1. Разплащателната агенция по Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и Европейския фонд за рибарство;
2. управляващите органи и междинните звена по Структурните фондове и Кохезионния фонд на ЕС;
3. изпълнителни агенции по предприсъединителните инструменти.

Раздел IV.
Последващи действия и проследяване на регистрираната нередност

history Чл. 28. При установяване и регистриране на нередност органите, отговорни за прилагането на чл. 1, т. 2, са длъжни:
1. да уведомят компетентните органи в случаите на подозрение за извършено престъпление;
2. след установяване на недължимо платените и надплатените суми, както и на неправомерно получените или неправомерно усвоените средства да предприемат действия по доброволно и/или принудително възстановяване на средствата, дължими към Европейската общност и националния бюджет;
3. да осигурят проследяване изпълнението на корективните действия - при наличието на такива, в т.ч. на възстановяването на дължимите суми и на съдебните процедури;
4. да уведомят за нарушения на бюджетната дисциплина финансовите контролни органи, когато е приложимо.

history Чл. 29. Неправомерно изплатените суми, включително лихвата, могат да бъдат приспаднати от последващо плащане, на което бенефициентът има право, когато е приложимо.

Раздел V.
Приключване на нередност

history Чл. 30. (1) Решение за приключване на нередността се взема в случаите на:
1. възстановяване на недължимо платените и надплатените суми, както и неправомерно получените или неправомерно усвоените средства;
2. приключване на започнатата процедура по административноправен ред с влязъл в сила административен/съдебен акт;
3. приключила административна процедура на контролен орган, без в това число да се включват органите, администриращи европейски средства - когато проверката на административния орган или на органа, оторизиран да направи ревизия на заключението, е приключила, без да са установени нарушения;
4. при изпълнение на задължения на бенефициента, неизпълнението на които е било основание за регистриране на нередността;
5. заличаване на длъжника от търговския регистър;
6. когато нередността е открита преди извършване на плащания по проекта от управляващия орган/междинното звено и бенефициентът поеме финансовите последици от нередността или поиска да бъде прекратен договорът за безвъзмездна финансова помощ.
(2) Решение за приключване на нередност се взема в случаите по ал 1, при условие че започнатите по наказателноправен ред процедури са приключени с влязъл в сила съдебен акт.
(3) При възникване на нови обстоятелства разглеждането на случая може да бъде възобновено.

Глава шеста.
КОНТРОЛ

history Чл. 31. При осъществяване на дейността си отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи:
1. извършва административни проверки и контрол относно прилагането на процедурата за администриране на получените сигнали и установени нередности в административните структури, отговарящи за управлението и/или контрола на средствата от ЕС, включително изпълнението на задълженията на съответните отговорни лица;
2. извършва проверки относно спазването на други допълнителни изисквания съгласно разпоредбите на Постановление № 18 на Министерския съвет от 2003 г.;
3. анализира резултатите от административните проверки по т. 1 - 2.

history Чл. 32. (1) При осъществяване на административно-контролните си функции отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи извършва първоначални и последващи документални проверки.
(2) Първоначалните проверки се извършват във всяка административна структура, отговаряща пряко за управлението на средствата от ЕС. Проверките се извършват от служители на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи след писмено уведомление до проверяваната административна структура от директора на дирекцията. В писменото уведомление се посочват целите, срокът, мястото на проверката, името и длъжността на лицата, извършващи проверката.
(3) При необходимост в проверките могат да участват външни експерти.

history Чл. 33. (1) За резултатите от проверките се изготвя доклад с констатации, препоръки и срокове за изпълнение. Докладът се изпраща на ръководителя на административната структура, който в 15-дневен срок може да даде писмено становище.
(2) В случай че докладът по ал. 1 съдържа констатации относно нередност и/или съмнение за измама, в която участва ръководителят на проверяваната структура, докладът се предоставя само на председателя на съвета и/или на съответните правоохранителни органи.
(3) В едномесечен срок от постъпването на писменото становище се изготвя окончателен доклад.
(4) В зависимост от констатациите в окончателния доклад ръководителят на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи:
1. дава препоръки на ръководителя на проверяваната административна структура и съответни срокове за тяхното изпълнение;
2. при наличие на данни за извършено нарушение изпраща сигнал до компетентните органи за търсене на административнонаказателна и/или дисциплинарна отговорност по съответния ред;
3. при наличие на данни за извършено престъпление изпраща сигнал до съответните правоохранителни органи.
(5) Ръководителят на проверяваната административна структура в срок до два месеца от даване на препоръките е длъжен писмено да уведоми ръководителя на отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи за предприетите действия във връзка с изпълнението им.

history Чл. 34. Служители от отдел "Координация на борбата с правонарушенията засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи извършват последващи проверки по спазване и изпълнение на препоръките по докладите по чл. 33, ал. 3.

history Чл. 35. При извършване на проверки по чл. 32 и чл. 31, т. 2 от отдел "Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейските общности (АФКОС)" в Министерството на вътрешните работи служителите в проверяваните административни структури са длъжни:
1. да оказват съдействие на проверяващите;
2. да осигуряват на проверяващите свободен достъп до служебните помещения и до цялата документация, включително до съхраняваната на електронен носител;
3. да предоставят в определените от проверяващите срокове изисканата информация.

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

history Параграф единствен. По смисъла на наредбата:
1. "Нередност" съгласно определението, дадено в чл. 1, параграф 2 от Регламент 2988/95, означава всяко нарушение на разпоредба на правото на Общността, в резултат на действие или бездействие от икономически оператор, което е имало или би имало за резултат нарушаването на общия бюджет на Общностите или на бюджетите, управлявани от тях, или посредством намаляването или загубата на приходи, произтичащи от собствени ресурси, които се събират направо от името на Общностите или посредством извършването на неоправдан разход.
2. Специфични определения за нередност, касаещи отделните фондове и програми, са посочени в съответните за тях основни регламенти, както следва: за Структурните фондове и Кохезионния фонд - в Регламент 1083/2006, за програмите от ОСП - в Регламент 1848/2006, за Европейския фонд за рибарство - в Регламент 1198/2006;
3. "Подозрение за измама" е нередност, даваща основание за образуване на административно или съдебно производство на национално ниво с цел да се определи съществуването на определено умишлено поведение, по-специално измама, така както е посочено в член 1, параграф 1, буква "а" от Конвенцията относно защитата на финансовите интереси на Европейските общности [18], на основание член К.3 от Договора за Европейския съюз "по отношение на разходите" е всяко умишлено действие или бездействие, свързано със:
а) използването или представянето на фалшиви, неточни или непълни декларации или документи, което води до злоупотреба или незаконно присвояване на средства от общия бюджет на Европейските общности или бюджети, управлявани пряко от или от името на Европейските общности;
б) прикриване на информация в нарушение на конкретно задължение, имащо същия ефект;
в) разходване на такива средства за цели, различни от тези, за които са били отпуснати първоначално.
4. "Сигнал за нередност" е постъпила, включително от анонимен източник, информация за извършена нередност. За да представлява сигнал за нередност, тази информация като минимум следва да дава ясна референция за конкретния проект, финансиращата програма, административно звено и описание на нередността.
5. "Структури, администриращи европейски фондове и програми" и "Администриращ орган" са административните структури, които изпълняват функции на Агенция САПАРД, изпълнителни агенции по програма ФАР, звена за изпълнение на проекти по програма ФАР, Изпълнителна агенция по инструмента "Шенген", управляващи органи по Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за гарантиране на земеделието и Европейския фонд за рибарство, Управляващ орган по Кохезионния фонд по Регламент № 1164/94, Управляващ орган по програмите за трансгранично сътрудничество по външните граници на Европейския съюз, междинни звена по Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, Европейския фонд за гарантиране на земеделието, Разплащателна агенция по Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013 г. и Европейския фонд за рибарство, Национален партниращ орган по двустранните програми за трансгранично сътрудничество по вътрешните граници на Европейския съюз, Оперативната програма за трансгранично сътрудничество в Черноморския басейн и Оперативната програма за транснационално сътрудничество в Югоизточна Европа, Национално звено за контакт по Оперативната програма за транснационално сътрудничество в Югоизточна Европа и Национално информационно звено по Оперативната програма за трансгранично сътрудничество в Черноморския басейн.
6. "Администриране на сигнали за нередности и установени нередности, касаещи бюджета на ЕО" е процедурата по получаване на сигнали за нередности, идентифициране на нередност, регистриране на идентифицираната нередност, докладване на нередността, последващо проследяване развитието на случая, включващо корективни действия и възстановяване на неправомерно изплатените суми по регистрираната нередност.

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 1 към чл. 13, ал. 2

history

Регистър на нередности и измами
Прог- Но- Номер Име/ Управ- Дата Дата Дата Дефи- Раз- Размер Размер Сума Предприети
по рама мер на ЕГН/ ляващ на пър- на пър- на ниране мер на на за мерки
ред на про- БУЛСТАТ орган/ вона- вона- пос- на на неред- възста- възста- и
слу- екта на бене- Изпъл- чална чално ледно случая неред- ността нове- новя- последващи
чая (където фициента/ нителна регис- доклад- док- (неред- ния (сума, ните ване действия
е прило- наруши- агенция/ трация ване ладване ност/ проект с коя- сред- (глав-
жимо) теля Разпла- на до до съм- то са ства ница)
(което щател- случая дирек- дирек- нение увре- (глав-
е прило- на аген- ция ция за дени ница) въз- дей- други
жимо) ция "АФКОС" "АФКОС" измама). инте- стано- ствия
Опи- ресите вява- на
сание на ЕО и не на право-
на Репуб- дъл- охра-
раз- лика жими нител-
критата Бълга- суми ните
измама рия, или органи
или друго,
неред- което
ност е
прило-
жимо -
глав-
ница)
 

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 2 към чл. 16, ал. 2

history

CCI №: BG/XX/XXX/ХХ/1(1)
ТРИМЕСЕЧНО УВЕДОМЛЕНИЕ
за нередностите по отношение на структурните политики съгласно условията на раздел 4 "Нередности" на глава ІІ от Регламент (ЕО) № 1828/2006 на Комисията от 8 декември 2006 г. относно реда и начина на изпълнение на Регламент (ЕО) № 1083/2006 на Съвета за определянето на общи разпоредби за Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и на Регламент (ЕО) № 1080/2006 на Европейския парламент и на Съвета относно Европейския фонд за регионално развитие
Идентификация на уведомлението
Страна членка: България
Идентификационен номер
за страната членка: ОПXX/XX/XX/XХX/1(2)
Тримесечие: XX/XX(3)
Дата на изпращане:
Административен отдел в страната членка:
Лице за контакт: Име: Тел.:
Факс: e-mail:
Детайли относно нередността
1. Описание на дейността
1.1. Име на програмата:
1.2. Дата на решението на Европейската комисия:
1.3. Приоритетна ос и операция:
1.4. Име на проекта:
1.5. Номер на проекта:
2. Нарушена разпоредба
2.1. Нарушена разпоредба на Общността:
2.2. Нарушена национална разпоредба:
3. Дата и източник на първата информация, навеждаща на подозрение за нередност:
3.1. Дата на първата информация, навеждаща на подозрение за нередност:
3.2. Източник на първата информация, навеждаща на подозрение за нередност:
4. Начин на разкриване на нередността
5. Вид нередност
5.1. Квалификация на нередността:
(a) Установена липса на нередност(4) ( )
(б) Нередност ( )
(в) Подозрение за измама ( )
(г) Установена измама ( )
5.2. Приложени практики при извършване на нередността:
5.3. Тези практики разглеждат ли
се като нови Да ( ) Не ( ) Не зная ( )
5.4. Ако да, изпратено ли е известие до:
Комисията:
Да ( ) Дата и референтен номер:
Не ( ) Неизвестно ( )
Страни членки:
Да ( ) Дата и референтен номер:
Не ( ) Неизвестно ( )
6. Участват ли други
страни Да ( ) Не ( )
(Отбележете съответната страна/страни)
6.1. Ако да, изпратено ли е известие до съответните страни:
Да ( ) Дата и референтен номер:
Не ( ) Неизвестно ( )
7. Период на нередност
7.1. Дата, на която, или дати, между които е извършена нередността:
8. Власти или органи
8.1. Власти или органи, които са съставили официалния доклад за нередността:
8.2. Власти или органи, отговорни за последващи административни или съдебни действия:
9. Дата на установяване на нередността:
10. Идентификация на участващите физически и юридически лица или други участващи предприятия
10.1. Физически лица:
- Име:
- Фамилия:
- Адрес:
- Пощенски код:
- Град:
- Страна:
- Функция:
10.2. Юридически лица:
- Име:
- Адрес на регистрация:
- Пощенски код:
- Страна:
10.3.Други предприятия:
- Име:
- Адрес на регистрация:
- Пощенски код:
- Страна:
Финансови аспекти
11. Общ размер и разпределение между източниците на финансиране
11.1. Обща стойност на операцията:
11.2. Финансиране от Общността:
11.3. Финансиране от страната членка:
12. Естество и размер на установените като неправомерни разходи
12.1. Естество на разходите:
12.2. Обща сума на разходите: от които:
Разходи на Общността:
Разходи на страната членка:
13. Сума, която би била неправомерно платена, ако нередността не е била разкрита:
14. Финансови последици
14.1. Сума на извършените плащания по т. 12.2:
Дял на Общността:
Дял на страната членка:
14.2. Сума на разходите по т. 12.2, които още не са извършени:
Дял на Общността:
Дял на страната членка:
14.3. Преустановено плащане:
Да [ ] Сума: Не [ ], Неизвестно [ ]
15. Възможност за възстановяване:
16. Общ размер на възстановената сума:
16.1. Дял на Общността:
16.2. Дял на страната членка:
17. Обща сума, подлежаща на възстановяване:
17.1. Дял на Общността:
17.2. Дял на страната членка:
Етап на процедурата
18. Предприети действия от страната членка
18.1. Междинни мерки:
19. Административни процедури:
20. Съдебни процедури:
21. Причини за отменяне на процедурите за възстановяване:
21.1. Известена ли е Комисията преди вземане на решението за отменяне на процедурата за възстановяване
Да ( ) Дата и реф. номер:
Не ( ) Не зная ( )
22. Отменени ли са наказателните процедури
Да ( ) Не ( ) Не е известно ( )
23. Приключване на процедурите
23.1. Комисията известена ли е за административни или съдебни решения или основните моменти от тях, касаещи приключване на процедурите:
Да ( ) Дата и референтен номер:
Не ( ) Не e известно ( )
24. Наложени наказания (административни и/или съдебни):
25. Допълнителни забележки:
Дата, печат и подпис на ръководителя
на Управляващия орган:
_________________________
(1) (CCI = Общ идентификационен код). С изключение на последната цифра номерът на досието е един и същ и е съставен от: инициали на страната членка, година, трицифрен номер на досието, FD=ERDF/FS=ESF/CF=Cohesion Fund, 1 - за първоначално уведомление съгласно член 28 на раздел 4 от Регламент (ЕО) № 1828/2006 на Комисията, или последващ номер при предаване на актуализирана информация съгласно член 30 на раздел 4 от същия регламент, напр.: BG/09/001/FD/2. За целите на първоначалното докладване Общият идентификационен код се вписва от СО.
(2) Националният идентификационен номер е съставен от: инициали на оперативната програма (ТП - Техническа помощ, РК - Развитие на конкурентоспособността, РР - Регионално развитие, ТР - Транспорт, ОС - Околна среда, АК - Административен капацитет, ЧР - Развитие на човешките ресурси), година, фонд (РР=ЕФРР, СФ=ЕСФ, КФ=Кохезионен фонд), пореден номер на регистрираната нередност, 1 - за първоначално уведомление, напр.: ОПТП/09/РР/001/1.
(3) Две цифри за годината и две цифри за тримесечието, напр.: 0903, 0906, 0909, 0912.
(4) Използва се при последващо докладване, когато управляващият орган е установил и разполага с необходимите доказателствени материали, които да удостоверят, че няма основания за по-нататъшно разглеждане на случая като нередност.
 

history ПРИЛОЖЕНИЕ № 3 КЪМ ЧЛ. 16, АЛ. 3

history

IRREGULARITY REPORT TEMPLATE 1
from NAO to the Member State where the certifying authority is established
CONFIDENTIAL Case No: XX/9999/999/X/9
QUARTERLY COMMUNICATION OF IRREGULARITIES IN CONNECTION WITH THE INSTRUMENT FOR PRE-ACCESSION ASSISTANCE (IPA) CROSS-BORDER PROGRAMME
Identification of communication
Beneficiary Country:
Case Number: XX/9999/999/X/9
Quarter:
(a) Quarter I ( )
(b) Quarter II ( )
(c) Quarter III ( )
(d) Quarter IV ( )
Date Sent: DD/MM/YYYY
Administrative Department in Beneficiary Country:
Contact Point: Name: Phone:
Fax: E-mail:
Details of irregularity
1. Description of Operation
1.1. Name of programme:
1.2. Identification number:
1.3. Commission decision approving the programme:
1.4. Name of measure and title of project:
1.5. Beneficiary Country's project number:
2. Provision Infringed:
3. Date of first information leading to suspicion of irregularity:
3.1. Source of first information leading to suspicion of irregularity:
4. Manner in which irregularity was detected
4.1. Who detected the irregularity
4.2. How was the irregularity detected
5. Type of irregularity:
5.1. Qualification of Irregularity:
(a) No irregularity ( )
(b) Irregularity ( )
(c) Suspected Fraud ( )
(d) Established Fraud ( )
5.2. Practices employed in committing the irregularity:
5.3. Are these practices considered new Yes ( ) No ( ) Not known ( )
6. Are other countries involved Yes ( ) No ( ) Not Known ( )
6.1. If yes, has notification been sent
Yes ( ) Date and reference: No ( ) Not known ( )
7. Period of irregularity:
8. Date of primary administrative or judicial finding:
9. Authorities or bodies
9.1. Authorities or bodies which drew up the Primary administrative or judicial finding:
9.2. Authorities or bodies responsible for administrative or judicial follow-up:
10. Name and address of natural and legal persons involved
10.1. Natural persons:
- Name:
- First Name:
- Address:
- Postal Code:
- City:
- Country:
- Function:
10.2. Legal persons:
- Name:
- Registered Office:
- Postal Code:
- Country:
Financial aspects
11. Total amount and distribution between sources of financing
11.1. Total amount of the operation:
11.2. Community financing:
11.3. Beneficiary Country financing:
12. Nature of the irregular amount:
13. Amount of the irregularity
13.1. Total irregular amount:
13.2. Community irregular amount:
13.3. Beneficiary Country irregular amount:
14. Financial consequences
14.1. Irregular amount under 13.1 already paid:
14.2. Community irregular amount under 13.2 already paid:
14.3. Beneficiary Country irregular amount under 13.3 already paid:
15.1. Irregular amount under 13.1 not yet paid:
15.2. Community irregular amount under 13.2 not yet paid:
15.3. Beneficiary Country irregular amount under 13.3 not yet paid:
15.4. Has the payment been suspended Yes ( ) No ( ) N/A ( )
16. Possibility of recovery:
17. Amount recovered
17.1. Total amount recovered:
17.2. Community amount recovered:
17.3. Beneficiary Country amount recovered:
18. Amount to be recovered
18.1. Total amount to be recovered:
18.2. Community amount to be recovered:
18.3. Beneficiary Country amount to be recovered:
Stage of procedures
19. Action by Beneficiary Country:
20. Has the recovery procedure been abandoned Yes ( ) No ( ) N/A ( )
21. Have criminal proceedings been abandoned Yes ( ) No ( ) N/A ( )
22. Sanction applied (administrative and/or judicial):
23. Additional observations:
24. Final communication: Yes ( ) No ( )
 

history Приложение № 4 към чл. 16, ал. 3

history

IRREGULARITY REPORT TEMPLATE 2
from the Member State to EC
CONFIDENTIAL Case No: XX/9999/999/X/9
QUARTERLY COMMUNICATION OF IRREGULARITIES IN CONNECTION WITH THE INSTRUMENT FOR PRE-ACCESSION ASSISTANCE (IPA)
Cross-border programme
IDENTIFICATION OF COMMUNICATION
Reporting Country:
Country where irregularity was detected:
Case Number: XX/9999/999/X/9
Quarter:
(a) Quarter I ( )
(b) Quarter II ( )
(c) Quarter III ( )
(d) Quarter IV ( )
Date Sent: DD/MM/YYYY
Administrative Department in Reporting Country:
Contact Point: Name: Phone:
Fax: E-mail:
Details of irregularity
1. Description of Operation
1.1. Name of programme:
1.2. Identification number:
1.3. Commission decision approving the programme:
1.4. Name of measure and title of project:
1.5. Project number:
2. Provision Infringed:
3. Date of first information leading to suspicion of irregularity:
3.1. Source of first information leading to suspicion of irregularity:
4. Manner in which irregularity was detected
4.1. Who detected the irregularity
4.2. How was the irregularity detected
5. Type of irregularity:
5.1. Qualification of Irregularity:
(a) No irregularity ( )
(b) Irregularity ( )
(c) Suspected Fraud ( )
(d) Established Fraud ( )
5.2. Practices employed in committing the irregularity:
5.3. Are these practices considered new Yes ( ) No ( ) Not known ( )
6. Are other countries involved Yes ( ) No ( ) Not Known ( )
6.1. If yes, has notification been sent
Yes ( ) Date and reference: No ( ) Not known ( )
7. Period of irregularity:
8. Date of primary administrative or judicial finding:
9. Authorities or bodies
9.1. Authorities or bodies which drew up the Primary administrative or judicial finding:
9.2. Authorities or bodies responsible for administrative or judicial follow-up:
10. Name and address of natural and legal persons involved
10.1. Natural persons:
- Name:
- First Name:
- Address:
- Postal Code:
- City:
- Country:
- Function:
10.2. Legal persons:
- Name:
- Registered Office:
- Postal Code:
- Country:
Financial aspects
11. Total amount and distribution between sources of financing
11.1. Total amount of the operation:
11.2. Community financing:
11.3. Participating Countries' financing:
11.3.1. Member State financing
11.3.2. Partner country financing
12. Nature of the irregular amount:
13. Amount of the irregularity
13.1. Total irregular amount:
13.2. Community irregular amount:
13.3. Participating Countries' irregular amount:
13.3.1. Member State irregular amount
13.3.2. Partner country irregular amount
14. Financial consequences
14.1. Irregular amount under 13.1 already paid:
14.2. Community irregular amount under 13.2 already paid:
14.3. Participating Countries' irregular amount under 13.3 already paid:
14.3.1. Member State irregular amount under 13.3.1 already paid:
14.3.2. Partner country irregular amount under 13.3.2 already paid:
15.1. Irregular amount under 13.1 not yet paid:
15.2. Community irregular amount under 13.2 not yet paid:
15.3. Participating Countries' irregular amount under 13.3 not yet paid:
15.3.1. Member State irregular amount under 13.3.1 not yet paid:
15.3.2. Partner country irregular amount under 13.3.2 not yet paid:
15.4. Has the payment been suspended Yes ( ) No ( ) N/A ( )
16. Possibility of recovery:
17. Amount recovered
17.1. Total amount recovered:
17.2. Community amount recovered:
17.3. Participating Countries' amount recovered:
17.3.1. Member State amount recovered:
17.3.2. Partner country amount recovered:
18. Amount to be recovered
18.1. Total amount to be recovered:
18.2. Community amount to be recovered:
18.3. Participating Countries' amount to be recovered:
18.3.1. Member State amount to be recovered:
18.3.2. Partner country amount to be recovered:
Stage of procedures
19. Action by Beneficiary Country:
20. Has the recovery procedure been abandoned Yes ( ) No ( ) N/A ( )
21. Have criminal proceedings been abandoned Yes ( ) No ( ) N/A ( )
22. Sanction applied (administrative and/or judicial):
23. Additional observations:
24. Final communication: Yes ( ) No ( )


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...