Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове - отменени > Постановления > ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 193 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2 ОКТОМВРИ 1991 Г. ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ДЪРЖАВНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ТРУДА КЪМ МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРУДА И СОЦИАЛНИТЕ И ОПРЕДЕЛЯНЕ НА НЕЙНИТЕ ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Документът има по-нова версия, която е достъпна само за абонати.

ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 193 на Министерския съвет от 2 октомври 1991 г. ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ДЪРЖАВНА ИНСПЕКЦИЯ ПО ТРУДА КЪМ МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРУДА И СОЦИАЛНИТЕ И ОПРЕДЕЛЯНЕ НА НЕЙНИТЕ ПРАВА И ЗАДЪЛЖЕНИЯ

ДВ. бр. 42 от 22.05.1992г.

Обн. ДВ. бр.83 от 8 Октмври 1991г., изм. ДВ. бр.42 от 22 Май 1992г.

 

history МИНИСТЕРСКИЯТ СЪВЕТ
ПОСТАНОВИ:

history Чл. 1. (1) Създава от 1 октомври 1991 г. Държавна инспекция по труда към Министерството на труда и социалните грижи.
(2) Държавната инспекция по труда е юридическо лице със специализирани териториални контролни органи и се изгражда на основата на управление "Трудовоправна защита", Главната инспекция по охрана на труда, районните инспекции по охрана на труда и районните лаборатории по охрана на труда на Министерството на труда и социалните грижи.

history Чл. 2. Възлага на Държавната инспекция по труда и на специализираните й териториални контролни органи упражняването на общ и специализиран контрол във всички отрасли и дейности независимо от формата на собственост за спазване на трудовото законодателство, включително и по колективните трудови договори и по трудовата заетост, както и по изпълнението на нормативните актове по охрана на труда и по прилагането на международните конвенции, спогодби и други международни задължения в областта на труда от Република България.

history Чл. 3. (1) Министърът на труда и социалните грижи да утвърди структура и правилник за устройството и дейността на Държавна инспекция по труда и нейните специализирани териториални контролни органи.
(2) (Нова - ДВ, бр. 42 от 1992 г.) Министърът на труда и социалните грижи да създаде Център по безопасност на труда към Държавната инспекция по труда, като щатът и необходимите средства за издръжката му се уточнят съвместно с министъра на финансите.

history Чл. 4. Министърът на труда и социалните грижи и министърът на финансите да определят средствата на Държавната инспекция по труда и на специализираните й териториални контролни органи в рамките на утвърдената издръжка и численост на персонала в системата на Министерството на труда и социалните грижи за 1991 г.

history Чл. 5. Държавната инспекция по труда и нейните специализирани териториални контролни органи имат право:
1. да изискват от работодателя и длъжностните лица всички необходими документи, сведения и обяснения във връзка с упражняването на възложената им контролна дейност;
2. да посещават по всяко време министерства, ведомства, фирми, производства, дейности и други места, където се извършва работа, както и помещения, ползвани от работещите, независимо от формата на собственост;
3. да вземат проби, мостри и други подобни материали за лабораторни изследвания, както и да набират информация пряко от всички участници в трудовия процес;
4. да рзследват и установяват причините и обстоятелствата, при които са станали аварии и трудови злополуки.

history Чл. 6. Държавна инспекция по труда и нейните специализирани териториални контролни органи прилагат следните принудителни административни мерки:
1. дават задължителни предписания на работодателите и длъжностните лица за отстраняване на констатирани нарушения на трудовото законодателство, включително и по заплащането на труда, по колективните трудови договори и по трудовата заетост, както и по правилата и нормите за безопасен и хигиенен труд;
2. спират утвърждаването и реализацията на проекти, в които не са спазени изискванията на нормативните актове по охраната на труда;
3. спират дейността на фирми, предприятия, производства и обекти, включително строежа и реконструкцията им, както и съоръжения, инсталации, машини и работни места, когато условията на труд застрашават здравето и живота на хората;
4. правят предложения пред съответните компетентни органи за закриване на производства и дейности, в които условията на труд не отговарят на изискванията за осигуряване на безопасен и хигиенен труд и е невъзможно привеждането им в съответствие с тези изисквания;
5. (Доп. - ДВ, бр. 42 от 1992 г.) спират производството, вноса, продажбата и употребата на машини, съоръжения, технологично оборудване, суровини и материали, средства за колективна и лична защита и специални работни облекла, които не отговарят на нормативните изисквания по охрана на труда;
6. спират изпълнението на незаконосъобразни нареждания и решения на работодателите и други длъжностни лица, които се отнасят до безопаснитее и хигиенните условия на труд;
7. отстраняват от работа работници, които не са запознати с правилата и нормите за безопасен и хигиенен труд, и работници, които не притежават необходимите документи за правоспособност;
8. решават жалбите и молбите на трудещите се, свързани с нарушения на трудовото законодателство и на нормативните актове по безопасността и хигиената на труда.

history Чл. 7. Държавна инспекция по труда и нейните специализирани териториални контролни органи:
1. регистрират колективните трудови договори на всички равнища;
2. дават разрешения за приемане на работа на лица до 18-годишна възраст;
3. дават разрешение за категориите работници и служители, за които с Кодекса на труда е предвидена специална закрила при уволнение;
4. дават разрешения за полагане на извънреден труд.

history Чл. 8. Държавната инспекция по труда и нейните териториални органи са длъжни:
1. да пазят в тайна поверителните сведения, които са им станали известни във връзка с упражняването на контрола;
2. да пазят в тайна сведенията, определени като търговска тайна съгласно чл. 14 от Закона за защита на конкуренцията и по други закони;
3. да пазят в тайна източника, от който са получили сигнал за нарушение на трудовото законодателство, правилата и нормите за безопасен и хигиенен труд.

history Чл. 9. (1) Когато задължителното предписание по т. 1 на чл. 6 се отнася за отстраняване нарушения на трудовото законодателство, то може да бъде дадено по искане на работника до подаването на молба от него до съответния компетентен орган за разглеждане на трудови спорове, след което въпросът може да бъде решен само от този орган. В тези случаи държавният контролен орган по труда може да дава задължително предписание, ако е сезиран по надлежен ред в рамките на сроковете по чл. 358 КТ.
(2) Когато в случаите по ал. 1 по един и същи въпрос е дадено задължително предписание на държавен контролен орган и има влязло в сила решение на компетентен орган за разглеждане на трудовия спор, които имат противоречиво съдържание, изпълнява се решението на органа за разглеждане на трудовия спор.

history Чл. 10. (1) Държавните контролни органи по труда, когато при упражняването на контрола установят закононарушения, които разкриват данни за извършено престъпление или други правонарушения, са длъжни да уведомят органите на прокуратурата и на Министерството на вътрешните работи.
(2) Органите, до които са отправени сигнали по ал. 1, са длъжни да ги разгледат в едномесечен срок и да уведомят за взетите мерки съответния контролен орган.

history Чл. 11. Всеки работодател е длъжен да има ревизионна книга за вписване на констатациите и предписанията на контролните органи. Тази книга се прошнурова, номерира и заверява от съответния специализиран териториален контролен орган по труда.

history Чл. 12. (1) Държавните контролни органи по труда имат право при констатиране на нарушения по прилагането на трудовото законодателство и на правилата и нормите за безопасен и хигиенен труд да търсят административнонаказателна отговорност по реда на чл. 413, 414 и 415 КТ.
(2) Нарушенията по ал. 1 се установяват с актове, съставени от държавните контролни органи по труда в рамките на тяхната компетентност.
(3) Наказателните постановления се издават от министъра на труда и социалните грижи или от упълномощени от него длъжностни лица.
(4) Установяването на нарушенията, издаването и изпълнението на наказателните постановления се извършва по реда на Закона за административните нарушения и наказания.
(5) Нарушението е повторно, когато е извършено в едногодишен срок от влизане в сила на наказателното постановление, с което нарушителят е наказан за нарушение от същия вид.

history Чл. 13. Държавната инспекция по труда провежда своята дейност в сътрудничество и взаимодействие с държавни и обществени контролни органи в рамките на определената им компетентност.

Заключителни разпоредби

history § 1. Това постановление се издава на основание чл. 400, ал. 1 КТ и влиза в сила от 1 октомври 1991 г.

history § 2. Министърът на труда и социалните грижи дава указания по прилагането на постановлението.


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...