ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП |
НАРЕДБА № 1 ОТ 10 ЯНУАРИ 2003 Г. ЗА ВПИСВАНЕ В РЕГИСТЪРА НА КОРАБИТЕ
ДВ. бр. 78 от 07.09.2004г.
ИЗДАНЕНА ОТ МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТА И СЪОБЩЕНИЯТА
Обн. ДВ. бр.7 от 24 Януари 2003г., изм. ДВ. бр.78 от 7 Септември 2004г.
Раздел I.
Общи положения
history
Чл. 1. (1) С тази наредба се уреждат условията и редът за вписване на кораби в регистъра на корабите на Република България.
(2) Наредбата не се прилага спрямо военни и гранично-полицейски кораби.
(3) Не подлежат на вписване в регистъра на корабите на Република България водни колела, академични лодки, кану, каяк, надувни лодки, сърфове, джетове, парасейлинг, хидроделтапланери, както и ветроходните яхти, използвани само за спортни цели, и плаващи пристанищни съоръжения, служещи за връзка между кораба и брега.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) Съдовете, съоръженията и средствата по ал. 3, използвани с търговска цел, се регистрират в спортните клубове и пристанищата.
history Чл. 2. Регистърът на корабите на Република България се води от Изпълнителна агенция "Морска администрация"(ИА "МА") и е предназначен за осъществяване юрисдикция и контрол по отношение идентифицирането, собствеността, финансовите тежести и отговорностите на корабособствениците и беърбоут чартьорите на кораби, плаващи под българско знаме.
history
Чл. 3. (1) На вписване в регистъра подлежи всеки кораб, който има право да плава под знамето на Република България.
(2) Право да плава под българско знаме има кораб:
1. който е собственост на държавата;
2. който е собственост на българско юридическо или физическо лице;
3. повече от половината от който е собственост на българско юридическо или физическо лице;
4. който е нает по договор за беърбоут чартър, за времето на действие на договора;
5. който е собственост на физическо или юридическо лице от страна - членка на Европейския съюз, при условие, че за изпълнение на техническите, административните и други изисквания на българското законодателство по отношение на корабите са упълномощени български физически или юридически лица, или физически или юридически лица от страна - членка на Европейския съюз, установени в Република България.
(3) На физическите и юридическите лица от страна - членка на Европейския съюз, се предоставя третиране не по-малко благоприятно от това, което се предоставя на българските физически и юридически лица по отношение регистрирането на корабите.
history
Чл. 4. (1) Регистърът на корабите се състои от:
1. регистрови книги на малките кораби (приложение № 1);
2. регистрови книги на големите кораби (приложение № 2);
3. регистрови книги на корабите, наети по договор за беърбоут чартър (приложение № 3);
4. регистрови книги на корабите в строеж с дължина над 12 м (приложение № 4).
(2) Кораб, вписан в регистровите книги по ал. 1, точки 1, 2 или 3, с издадено разрешително за стопански риболов, се вписва и в електронна база данни - "Регистър на риболовните кораби", съгласно чл. 34, ал. 4 от Кодекса на търговското корабоплаване и чл. 16, ал. 3 от Закона за рибарството и аквакултурите съгласно приложение № 5.
(3) Регистърът на корабите е публичен и данните в него са явни.
history
Чл. 5. (1) Морските кораби с големина над 40 бруто тона се вписват в регистровите книги на големите кораби, а тези с големина до 40 бруто тона включително - в регистровите книги на малките кораби.
(2) Речните кораби с дължина над 20 м се вписват в регистровите книги на големите кораби, а тези с дължина до 20 м включително - в регистровите книги на малките кораби.
(3) Корабите, наети по договор за беърбоут чартър, се вписват в регистровите книги на корабите, наети по договор за беърбоут чартър.
(4) Корабите в строеж с дължина над 12 м се вписват в регистровите книги на корабите в строеж с дължина над 12 м.
(5) Корабите, плаващи по реките, езерата, язовирите и каналите без корабоплавателен контакт с море и с р. Дунав, с големина над 40 бруто тона или по-дълги от 20 м се вписват в регистровите книги за големите кораби, а тези с големина до 40 бруто тона включително или дължина до 20 м включително - в регистровите книги за малките кораби.
(6) Плавателните средства, които са принадлежност на кораба, не се вписват отделно.
history Чл. 6. На вписване подлежи всяка промяна на вписаните в регистровите книги данни и обстоятелства.
history
Чл. 7. (1) Големите кораби и корабите, наети по договор за беърбоут чартър, се вписват по избор на корабособственика или беърбоут чартьора в регистровите книги в една от дирекциите на ИА "МА" в Бургас, Варна, Русе и Лом.
(2) Малките кораби с големина до 40 бруто тона - за морските кораби, и с дължина до 20 м включително - за речните кораби, се вписват в регистровите книги в дирекциите по ал. 1 или в Шабла, Каварна, Балчик, Бяла, Несебър, Поморие, Созопол, Приморско, Царево, Ахтопол, Силистра, Свищов, Тутракан, Сомовит, Оряхово или Видин.
(3) Регистровите книги на корабите се водят на хартиен и електронен носител.
Раздел II.
Вписване на корабите
history
Чл. 8. (1) Вписването на корабите в регистъра се извършва:
1. въз основа на писмено заявление от корабособственика или беърбоут чартьора на кораба до директора на съответната дирекция на ИА "МА" в Бургас, Варна, Русе или Лом;
2. след извършен преглед от ИА "МА" за съответствието на кораба с техническите изисквания на националните и международните стандарти за безопасност и опазване на околната среда и изискванията на международните договори, по които Република България е страна.
(2) Ако при прегледа се установи, че корабът не отговаря на изискванията по ал. 1, т. 2, вписване не се извършва до отстраняване на констатираните несъответствия.
(3) Заявлението по ал. 1 се подава в срок до:
1. шест седмици от деня на придобиване право на собственост върху кораб в страната;
2. една седмица от датата на залагане на кила или извършването на равностойни строителни работи, потвърдени от класификационна организация - за кораби в строеж;
3. шест седмици от датата на пристигане на кораба в първото българско пристанище - при придобиване на кораб в чужбина.
(4) (Изм. - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) Вписването на съдовете, съоръженията и средствата по чл. 1, ал. 3 се извършва в дневници в спортните клубове и пристанищата, при условия и по ред, предвидени в наредбата по чл. 74, ал. 2 от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България.
(5) В заявлението по ал. 1 корабособственикът посочва избраното от него име, което подлежи на служебна проверка за изключителност от ИА "МА".
(6) Корабособственик на малък кораб може да ползва за име на кораба си комбинацията от буквите, обозначаващи пристанището на регистрация и номера, под който е регистриран.
history
Чл. 9. (1) За вписването на кораб по чл. 5, ал. 1 и 2 към заявлението се прилагат:
1. документ, установяващ основанието за придобиване на кораба (договор за покупко-продажба с нотариално заверени подписи, платежен документ и др.); когато придобивната сделка е осъществена извън територията на Република България, за формата на договора се прилагат изискванията на националното законодателство по местосключване на договора;
2. документ, съдържащ описание на кораба и данни за корпуса, машините, оборудването и размерите на кораба, свързочните и навигационните средства, товарните устройства, ветрилното стъкмяване и др.;
3. документ, удостоверяващ класа на кораба, когато има такъв;
4. документ (оригинал), удостоверяващ, че корабът е отписан от регистъра на корабите на държавата, под чието знаме е плавал съдът, както и документ (оригинал), удостоверяващ наличието или липсата на морски ипотеки и други ограничения в разпорежданията с кораба, подлежащи на вписване в чуждия регистър, редът на тяхното учредяване;
5. документ (оригинал), удостоверяващ, че корабът не е вписан в регистъра на държавата, в която е придобит;
6. документ, удостоверяващ митническо оформяне на кораба, ако същият е придобит в чужбина;
7. попълнена форма БК (приложение № 6);
8. декларация от корабопритежателя за спазване изискванията на Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяването (ISM Сode), Международната конвенция за опазване човешкия живот по море (SOLAS), Международната конвенция за предотвратяване замърсяване от кораби (MARPOL), Международната конвенция за вахтената служба, нормите за подготовка и освидетелстване на моряците (STCW), Международната конвенция за измерване тонажа на корабите (Tonage Conventoin), Международната конвенция за товарните водолинии (Loadline Convention) и други международни договори, по които Република България е страна.
(2) Документите по т. 1 - 3 и т. 6 могат да бъдат оригинали или нотариално заверени копия.
(3) Заявлението по ал. 1 с приложените документи се разглежда след извършване на проверката за изключителност на името на кораба.
(4) За вписването на кораб, нает по договор за беърбоут чартър, към заявлението се прилагат:
1. договор за беърбоут чартър;
2. документ за регистрация от основния регистър, необходим за проверка на изпълнение изискването за съвместимост с българския регистър;
3. (изм. - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) документ - извлечение от основния регистър, съдържащ описание на кораба и данни за корабособственика;
4. (изм. - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) документ от основния регистър, че корабът няма право да плава под знамето на държавата на основния регистър за срока на действие на договора за беърбоут чартър и не е вписан в друг регистър при условията на договор за беърбоут чартър;
5. писмено съгласие (оригинал) за плаване на кораба под българско знаме, изразено от:
а) компетентните власти на основния регистър;
б) корабособственика;
в) ипотекарния кредитор и лицата, в полза на които има установени други ограничения в разпорежданията с кораба;
6. документ, удостоверяващ класа на кораба, когато има такъв;
7. попълнена форма БК;
8. декларация от беърбоут чартьора за спазване изискванията на Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсяването (ISM Сode), Международната конвенция за опазване човешкия живот по море (SOLAS), Международната конвенция за предотвратяване замърсяване от кораби (MARPOL), Международната конвенция за вахтената служба, нормите за подготовка и освидетелстване на моряците (STCW), Международната конвенция за измерване тонажа на корабите (Tonage Conventoin), Международната конвенция за товарните водолинии (Loadline Convention) и други международни договори, по които Република България е страна.
(5) (Нова - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) В случаите по ал. 4, когато корабът е вписан в регистровите книги по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2, към заявлението се прилагат документите по ал. 4, т. 1, 3, 6 - 8.
(6) (Предишна ал. 5 - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) Документите по ал. 4, т. 1 - 4 и т. 6 могат да бъдат оригинали или нотариално заверени копия.
(7) (Предишна ал. 6 - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) За вписването на кораб в строеж към заявлението се прилагат:
1. договор за строеж на кораб, ако има такъв, или декларация при строеж със собствени сили и средства, съдържаща информация относно мястото на строеж на кораба;
2. попълнена форма БК.
(8) (Предишна ал. 7 - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) Документите по ал. 1, 4 и 6 се съхраняват в ИА "МА".
(9) (Предишна ал. 8 - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) Вписването на риболовен кораб в електронната база данни по чл. 4, ал. 2 се извършва служебно след представяне на справка от Изпълнителната агенция по рибарство и аквакултури за издадено свидетелство за извършване на стопански риболов в съответствие с Наредбата за условията и реда за издаване на разрешителни за риболов и регистрация на лицата, развъждащи и отглеждащи риба и други водни организми (обн., ДВ, бр. 105 от 2001 г.; изм., бр. 89 от 2002 г.).
history
Чл. 10. (1) (Предишен текст на чл. 10 - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) В регистъра на корабите се вписват следните данни:
1. пристанището на регистрация;
2. поредният номер в регистъра и датата на вписването;
3. видът, идентификационният номер на кораба, името, включително с латинска транскрипция, и класът, когато има такъв;
4. номерът на кораба от Международната морска организация (IMO), когато има такъв;
5. годината, мястото и предприятието, където е построен корабът, датата на залагане на кила на кораба или на подобен етап от построяването му;
6. материалът, от който е построен корпусът на кораба;
7. основните параметри на кораба: максимална действителна дължина, максимална проектна дължина, дължина между перпендикулярите, широчина, височина на борда, лятно максимално газене, газене "кораба празен", летен надводен борд;
8. техническата и експлоатационната характеристика на кораба съгласно формата БК;
9. наименованието и седалището на корабособственика, а когато той е физическо лице - и гражданството;
10. основанието за придобиване на кораба, номерът и датата на издаване на съответния документ, издателят на документа;
11. морските ипотеки и други ограничения в разпорежданията с кораба, както и редът на тяхното учредяване;
12. датата, на която е заличена предходната регистрация на кораба (ако има такива), както и датата на вписването в основния регистър на кораба в регистровите книги на корабите, наети по договор за беърбоут чартър;
13. наименованието и седалището на беърбоут чартьора на кораба, ако има такъв, а когато той е физическо лице - и гражданството;
14. международният повиквателен знак на кораба (позивни), ако има такъв;
15. основанието за регистрирането на кораба;
16. име и адрес на корабния агент на риболовните кораби.
(2) (Нова - ДВ, бр. 78 от 2004 г.) Данните по ал. 1, т. 11 не се вписват в регистровите книги по чл. 4, ал. 1, т. 3, а в тях се вписва забележка, че тези данни са вписани в основния регистър на кораба.
history Чл. 11. Предходните вписвания в чужди регистри нямат сила след извършване на вписването на кораб в българския регистър на корабите, с изключение на извършени по-рано вписвания в основния регистър на кораб, нает по договор за беърбоут чартър.
history
Чл. 12. Кораб, вписан в регистровите книги по чл. 4, ал. 1, т. 1 и 2, може да бъде вписан временно в беърбоут регистър на друга държава с право да плава под нейно знаме за срока на договора след писмено съгласие на изпълнителния директор на ИА "МА", при условие че:
1. корабът ще бъде вписан в съвместим регистър;
2. пред ИА "МА" са представени следните документи:
а) молба от корабособственика за регистриране на кораба при условията на беърбоут чартър в чужд регистър;
б) писмено съгласие с нотариална заверка на подписите за такава регистрация от всички ипотекарни кредитори или лица, в полза на които са учредени други вещни тежести и ограничения, ако има такива;
в) писмена декларация от корабособственика, че в 14-дневен срок от вписване на кораба в посочения беърбоут регистър всички корабни документи ще бъдат предадени на ИА"МА";
г) писмена декларация от страна на беърбоут чартьора, че корабът няма да плава под българско знаме за периода на регистрацията;
д) договор за беърбоут чартър.
history
Чл. 13. (1) Регистрираните кораби получават идентификационен номер (приложение № 7).
(2) На регистрирания кораб се издават корабни документи след извършване на преглед съгласно Наредба № 5 от 1991 г. за корабните документи (обн., ДВ, бр. 54 от 1991 г.; изм., бр. 3 от 1994 г.; попр., бр. 6 от 1994 г.; изм., бр. 27 от 1994 г.).
Раздел III.
Обозначаване на регистрираните кораби
history
Чл. 14. (1) На корпуса на всички кораби от задгранично плаване, с изключение на риболовните кораби, се изписва трайно:
1. наименованието на кораба от двете страни на носа с български букви с височина не по-малка от 30 см, а под него - с латински букви с височина не по-малка от 20 см;
2. наименованието на кораба на кърмата, а при остра кърма - от двете й страни с български букви с височина не по-малка от 20 см; под него пристанището на регистрация се изписва с български и латински букви с височина не по-малка от 15 см.
(2) На корабите от крайбрежно плаване се поставят надписите по ал. 1 само с български букви, с височина не по-малка от 20 см.
(3) На регистрирани гребни, моторни и ветроходни лодки и яхти, чиято конструкция не позволява нанасяне на надписите по ал. 1 и 2, обозначенията се поставят в средата на двата борда на кораба.
history
Чл. 15. (1) На корпуса на кораб, извършващ стопански риболов, се изписват трайно от двете страни на носа българските букви за пристанището на регистрация и номерът на регистрация:
1. за кораби с дължина до 17 м включително - с височина на надписа не по-малка от 25 см и дебелина на линията 4 см;
2. за кораби с дължина над 17 м - с височина на надписа не по-малка от 45 см и дебелина на линията 6 см.
(2) Лодки, буйове и други плаващи съоръжения, обслужващи риболовната дейност, се означават с номера и пристанището на регистрация на кораба, към който принадлежат.
(3) Обозначенията по ал. 1 се нанасят с контрастни цветове (черен и бял), на максимално възможната височина над нивото на водата, позволяваща да бъдат видими от морето и от въздуха.
(4) Ако формата и размерът на корпуса не позволяват изписаните обозначения по ал. 1 да са видими от въздуха, обозначенията или позивните на кораба могат да бъдат нанесени и върху горната част на мостика.
history Чл. 16. Корабособствениците или беърбоут чартьорите на корабите са длъжни да поддържат обозначенията на корабите открити и четливи.
Раздел IV.
Вписване на нови данни в регистъра на корабите
history
Чл. 17. (1) Вписване на промяна на пристанището на регистрация или на името на кораб се извършва по искане на корабособственика или беърбоут чартьора на кораба.
(2) Промените по ал. 1 в регистрацията на кораб, за който е вписана ипотека, се извършват след писмено съгласие на ипотекарния кредитор или лицето, в чиято полза ипотеката е учредена.
history
Чл. 18. (1) Корабособственикът или беърбоут чартьорът на кораба е длъжен писмено да уведоми за всички настъпили промени в данните и обстоятелствата, вписани за даден кораб, в 3-седмичен срок, считано от датата на настъпването им, съответната дирекция на ИА "МА" по мястото на регистрация.
(2) При промяна на собствеността новият корабособственик представя и документа за придобиване на кораба.
(3) При промяна на технически, експлоатационни или други данни за кораб корабособственикът или беърбоут чартьорът писмено уведомява съответната дирекция на ИА "МА" по мястото на регистрация на кораба и представя документите, които удостоверяват тези промени.
(4) Необходимите вписвания в регистровите книги на корабите се извършват след проверка на обстоятелствата и представените документи за промените.
history
Чл. 19. (1) Нотариусът или консулът, пред когото са извършени промяна на собствеността, учредяване или заличаване на морска ипотека или други ограничения в разпореждането с кораба, съобщават служебно за това на съответната дирекция на ИА "МА", по регистрация на кораба. Корабособственикът или беърбоут чартьорът на кораба уведомяват за обстоятелствата по предходното изречение съответната дирекция на ИА "МА", където е регистриран корабът.
(2) Обстоятелствата по ал. 1 се вписват в регистъра на корабите по реда на тяхното съобщаване.
history Чл. 20. Обстоятелствата, подлежащи на вписване в регистъра на корабите, имат сила спрямо трети лица след вписването им.
history Чл. 21. Собственикът на кораб, вписан в регистровите книги на корабите в строеж, изпраща писмено уведомление до ИА "МА" за окончателното завършване строежа на кораба. Въз основа на уведомлението корабът се вписва в съответната регистрова книга по чл. 4, ал. 1, т. 1 или 2 и се отписва от регистровата книга на корабите в строеж или се отписва от регистъра на корабите по реда на раздел V от наредбата.
Раздел V.
Отписване от регистъра на корабите
history
Чл. 22. (1) Кораб, вписан в регистъра на корабите, се отписва от него в следните случаи:
1. когато отпадне основанието корабът да плава под знамето на Република България;
2. когато корабът потъне, изчезне или бъде разрушен;
3. когато собственикът му писмено уведоми ИА "МА", че корабът е негоден за ремонт или че ремонтирането му е стопански неизгодно.
(2) Изпълнителна агенция "Морска администрация" може служебно да заличи кораб, който не отговаря на изискванията за безопасност. Заличаването се предприема, когато са изпълнени последователно следните условия:
1. корабът е с изтекъл срок на валидност на корабните свидетелства за безопасност;
2. корабопритежателят в продължение на три месеца не е уведомил агенцията за извършване на преглед за подновяване на корабните свидетелства за безопасност или за временно изваждане на кораба от експлоатация;
3. корабопритежателят в срок един месец не е отговорил на писмената покана да представи доказателства, че корабът не подлежи на отписване.
(3) В случаите по ал. 1, т. 1, 3, 4 и ал. 2 отписването на кораба се извършва със съгласието на кредитора, чието вещно право е вписано в регистъра на корабите.
history Чл. 23. В случаите по чл. 22, ал. 1, т. 1 - 3 корабособственикът или беърбоут чартьорът писмено уведомяват ИА "МА" и предават всички корабни документи в 6-седмичен срок от деня на настъпване или узнаване на тези обстоятелства.
history Чл. 24. След изтичане срока на договора за беърбоут чартър беърбоут чартьорът писмено уведомява ИА "МА" за отписване на кораба от регистровата книга на корабите, наети по договор за беърбоут чартър.
history
Чл. 25. (1) При постъпване на сигнали в ИА"МА" за наличие на обстоятелства, изискващи отписване на кораб от регистъра на корабите, за които корабособственикът или беърбоут чартьорът не са уведомили в определения срок ИА "МА", директорът на съответната дирекция на ИА "МА" изисква писмени обяснения от корабособственика или беърбоут чартьора.
(2) Когато корабособственикът или беърбоут чартьорът на кораба не бъдат открити, ИА "МА" ги призовава да представят в 6-седмичен срок съответните доказателства, че корабът не подлежи на отписване от регистъра на корабите, като отправя до тях писмена покана за изясняване на обстоятелствата.
(3) В случаите по ал. 1 и 2, когато корабособственикът или беърбоут чартьорът на кораба не се яви в срока по ал. 2, ИА "МА" извършва разследване и след преценка на обстоятелствата може служебно да отпише кораба от регистъра.
history Чл. 26. Вписването на български кораб в чужд регистър на кораби не поражда правни последици, ако той не бъде отписан от регистъра на корабите, с изключение на случаите на вписване на български кораб в съвместим регистър на кораби, наети по договор за беърбоут чартър.
Раздел VI.
Съвместим регистър
history Чл. 27. Министърът на транспорта и съобщенията обявява със заповед регистъра на друга държава за съвместим с българския регистър на корабите.
history Чл. 28. Заповедта по чл. 27 се издава въз основа на доклад от изпълнителния директор на ИА "МА", в който подробно e обосновано, че законът на другата държава допуска отписване или вписване на кораби, наети по договор за беърбоут чартър, в нейните регистри при условия, равни или близки на определените в наредбата или Кодекса на търговското корабоплаване.
Раздел VII.
Електронна база данни "Регистър на риболовните кораби"
history
Чл. 29. (1) Електронната база данни "Регистър на риболовните кораби" се създава и поддържа от ИА "МА" по начин, съвместим с Регистъра на риболовните кораби на Европейската общност.
(2) Електронната база данни "Регистър на риболовните кораби" съдържа:
1. данните, получени в резултат на проверката на всички риболовни кораби в България, извършена от ИА "МА";
2. всички последващи промени в данните, отнасящи се за риболовните кораби.
(3) Възрастта на кораба се изчислява от датата на въвеждане в експлоатация или датата на последния ден на строителството.
(4) Данните се вписват в съответната дирекция "Морска администрация" и се изпращат по електронен път в дирекция "Инспекционна дейност" на ИА "МА".
history
Чл. 30. (1) Идентификационният номер на риболовен кораб, получен в деня на регистрацията му, не може да се променя последващо.
(2) Изискването по ал. 1 се отнася както при вписването на български кораб в Регистъра на риболовните кораби на Европейската общност, така и при вписването на риболовен кораб от страна - членка на Европейския съюз, в българската електронна база данни "Регистър на риболовните кораби".
history
Чл. 31. (1) Данните по чл. 29, ал. 2 във вид на декларации съгласно приложения № 8 - 11 се съобщават по електронен път от дирекция "Инспекционна дейност" на ИА "МА" на главна дирекция "Рибарство" в Европейската комисия, непосредствено след получаването им.
(2) Корекциите на погрешно вписани данни се предават по електронен път в срок до 30 дни след констатиране на несъответствието или грешката. Данните, предадени в комисията, се използват за сравнение и подлежат на проверка от службите на комисията.
(3) Връзката между данните в електронната база данни "Регистър на риболовните кораби" и данните в Регистъра на риболовните кораби на Европейската общност се осъществява чрез вътрешния номер на регистрирания риболовен кораб. Вътрешният номер представлява съвкупност от Alpha-3 ISO кода на страната и единния идентификационен номер.
history Чл. 32. Всяка промяна на националната система за кодиране се извършва след одобрение от Европейската комисия.
Раздел VIII.
Вписване в българския регистър на товарен кораб, отписан от регистър на държава - член на Европейския съюз
history
Чл. 33. Изпълнителна агенция "Морска администрация" не може да откаже вписване на кораб, отписан от регистър на държава - член на Европейския съюз, при условие, че корабът е:
1. с тонаж повече от 500 БТ;
2. построен след 24 май 1980 г. или отговаря на изискванията за нов кораб, определени в Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море, а за химикаловозите и газовозите - на изискванията на Международния кодекс за конструкцията и оборудването на кораби, превозващи опасни химикали в насипно състояние (IBC code), Кодекса за конструкцията и оборудването на кораби, превозващи опасни химикали в насипно състояние (BCH code) и Международния кодекс за конструкцията и оборудването на кораби, пренасящи наливно втечнен газ (IGC code);
3. освидетелстван от администрацията на държава - член на Европейския съюз, или от нейно име;
4. бил регистриран в държава - член на Европейския съюз, плавал под знамето на същата и е бил в експлоатация не по-малко от 6 месеца;
5. снабден с валидни корабни документи.
history Чл. 34. Преди да извърши вписването ИА "МА" може да извърши проверка дали състоянието на кораба или неговото оборудване отговарят на корабните му документи.
history
Чл. 35. (1) Ако счете, че корабът не може да бъде вписан поради сериозни рискове за сигурността или околната среда, надхвърлящи тези, обхванати от корабните му документи, ИА "МА" може да отложи вписването за период до 3 месеца, за което незабавно уведомява Европейската комисия, като излага мотивите за своето решение.
(2) След получаване на становището на Европейската комисия ИА "МА" предприема съответните действия.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
history
§ 1. По смисъла на тази наредба:
1. "съвместим регистър" е регистър на друга държава, обявявен по съответния ред от министъра на транспорта и съобщенията за съвместим, когато законът на тази държава допуска отписване или вписване на кораби, наети по беърбоут чартър, в нейните регистри, при условия равни или близки на условията, предвидени в Кодекса на търговското корабоплаване;
2. "изчезнал кораб" е кораб, от който не са получени никакви известия в продължение на един месец в Черно море, Средиземно море или вътрешни водни пътища в Европа и 3 месеца в океанско плаване; ако получаването на известие е забавено поради военни действия, този срок е 6 месеца;
3. "плавателни средства, принадлежност на кораба" са работни и спасителни лодки и други, които са част от оборудването на кораба.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
history
§ 2. (1) Кораби, наети с договор с уговорка за изкупуване и вписани в регистровите книги на малките или големите кораби преди влизане в сила на тази наредба, остават вписани в съответната книга.
(2) След изтичане на срока на договора, прехвърляне на собствеността или прекратяване на договора поради неизпълнение наемателят е длъжен да уведоми ИА "МА" за извършване на необходимите вписвания.
history § 3. Тази наредба се издава на основание чл. 45, ал. 1 и чл. 33, ал. 2 от Кодекса на търговското корабоплаване и отменя Наредба № 1 от 1992 г. за вписване на корабите в регистрите на корабите в българските пристанища (обн., ДВ, бр. 58 от 1992 г.; изм. и доп., бр. 90 от 1993 г.).
history
Приложение № 1 към чл. 4, ал. 1, т. 1
[[app_623_p4_3]]
[[app_623_p4_3]]
[[app_623_p4_3]]
[[app_623_p4_3]]
history
[[app_609_p1_1]]
[[app_610_p1_2]]
[[app_611_p1_3]]
[[app_612_p1_4]]
history
Приложение № 2 към чл. 4, ал. 1, т. 2
[[app_623_p4_3]]
[[app_623_p4_3]]
[[app_623_p4_3]]
[[app_623_p4_3]]
history
[[app_613_p2_1]]
[[app_614_p2_2]]
[[app_615_p2_3]]
[[app_616_p2_4]]
history Приложение № 3 към чл. 4, ал. 1, т. 3
history (Изм. - ДВ, бр. 78 от 2004 г.)
history
[[app_617_p3_1]]
[[app_618_p3_2]]
[[app_619_p3_3]]
[[app_620_p3_4]]
history
Приложение № 4 към чл. 4, ал. 1, т. 4
[[app_623_p4_3]]
[[app_623_p4_3]]
[[app_623_p4_3]]
history
[[app_621_p4_1]]
[[app_622_p4_2]]
[[app_623_p4_3]]
history Приложение № 5 към чл. 4, ал. 2
ДАННИ, КОИТО СЕ СЪДЪРЖАТ В ЕЛЕКТРОННА БАЗА ДАННИ | |||||
"РЕГИСТЪР НА РИБОЛОВНИТЕ КОРАБИ" | |||||
Наименование | Широчина | Определения и забележки | |||
Индикатор за актуализация | 3 | - | Код, идентифициращ вида декларация (таблица 1) | ||
Вътрешен номер (1) | 12 | G | Държава членка (код Alpha-3 ISO) и единен | ||
идентификационен номер (1 до 9 числа) | |||||
Страна на регистрация | 3 | - | Държава членка (код Alpha-3 ISO), където корабът е | ||
регистриран като риболовен (Регламент | |||||
№ 3760/92 (ЕИО)); касае се винаги за | |||||
страната декларатор | |||||
Знаме | 3 | - | Държава членка (код Alpha-3 ISO), под чието знаме | ||
плава корабът | |||||
Регистрационен номер | 14 | G | |||
Име на кораба | 40 | G | |||
Пристанище на регистрация | 5 | G | Кодирано съобразно национална кодова система (2) | ||
Позивни | 7 | G | По IRCS | ||
Външна маркировка | 14 | G | Съгласно чл. 15 от наредбата | ||
Тип риболовно съоръжение 1 | 3 | G | Използвано съоръжение по международната кодова | ||
система на ФАО (таблица 2) | |||||
Тип риболовно съоръжение 2 | 3 | G | Всяко второ използвано съоръжение по международ- | ||
Тип риболовно съоръжение 3 | 3 | G | Всяко трето използвано съоръжение по международ- | ||
ната кодова система на ФАО (таблица 2) | |||||
Обща дължина | 5 | D | В сантиметри | ||
Дължина между перпендикулярите | 5 | D | В сантиметри | ||
Тонаж 2930/86 | 7 | D | В стотни от тона | ||
Тонаж по Конвенцията за измерване | 7 | D | В стотни от тона | ||
тонажа на морските кораби от Осло | |||||
Тонаж по друга норма | 7 | D | В стотни от тона, като определението се дава от дър- | ||
жавата членка | |||||
Пропулсивна мощност на корабна | 7 | D | В стотни kW | ||
силова уредба (КСУ) | |||||
Допълнителна мощност | 7 | D | В стотни kW, като включва всяка инсталирана мощ- | ||
ност, невключена в категорията 3 основна мощност 4 | |||||
Материал на корпуса | 1 | Материал, от който е изработен корпусът (таблица 3) | |||
Дата на влизане в експлоатация (4) | 8 | - | Дата (ГГГГММДД), определяща възрастта | ||
на кораба | |||||
Година на постройка(4) | 8 | - | Определя възрастта по подразбиране : 1850 означава | ||
Сегмент | 3 | G | Част от флота | ||
Страна на внос/износ | 3 | - | Код Alpha-3 ISO на страната вносителка или | ||
износителка | |||||
Дата на събитието | 8 | - | Дата (ГГГГММДД) на събитието (5) | ||
Режим на компенсирано спиране | 1 | - | Таблица 4 | ||
от експлоатация | |||||
Име на корабния агент | 50 | ляво | За физическо лице - фамилия и име | ||
За юридическо лице - фирма (наименование) | |||||
Адрес на корабния агент | 100 | ляво | Улица, номер, номер на пощенска кутия, пощенски | ||
Име на корабособственика | 50 | ляво | За физическо лице - фамилия и име | ||
За юридическо лице - фирма (наименование) | |||||
Адрес на корабособственика | 100 | ляво | Улица, номер, номер на пощенска кутия, пощенски | ||
код, град, страна | |||||
Място на постройка | 100 | ляво | Име на корабостроителницата, град и държава, | ||
където корпусът на кораба е построен | |||||
Таблица 1 - Кодиране на индикатора за актуализация | |||||
Ревизия | XXX | ||||
Въвеждане в експлоатация за риболов на новопостроен кораб | CST | ||||
Въвеждане в експлоатация за риболов чрез промяна на предназначе- | |||||
нието | CHA | ||||
Промяна на кораба | MOD | ||||
Въвеждане в експлоатация за риболов чрез внос | IMP | ||||
Спиране от експлоатация за риболов чрез износ | EXP | ||||
Спиране от експлоатация за риболов чрез прекра- | |||||
тяване на риболовната дейност в държавата членка | RET | ||||
Спиране от експлоатация за риболов чрез разрушаване | DES | ||||
Корекция на обявено събитие | COR | ||||
Анулиране на обявено събитие | DEL | ||||
Таблица 2 - Кодиране на вида риболовно съоръжение | |||||
Дънен трал ... Chaluts de fond а panneaux | OTB | ||||
Трал ... Chaluts а perche | TTB | ||||
Дънен трал Chaluts boeufs de fond | PTB | ||||
Риболовна мрежа ... Sennes danoises (mouillйes) | SDN | ||||
Риболовна мрежа ... Sennes danoises (volantes) | SSC | ||||
Аламана? ... Sennes de plage | SB | ||||
... Dragues | DRB | ||||
Chaluts de fond pour crustacйs | CTB | ||||
Chaluts pйlagiques а panneaux | OTM | ||||
Chaluts boeufs pйlagiques | PTM | ||||
Други прикачни (влачени) съоръжения | OTG | ||||
Стационарни и други съоръжения | |||||
Sennes coulissantes | PS | ||||
Filets maillants fixes | GNS | ||||
Filets maillants dйrivants | GND | ||||
Trйmails (тройни мрежи) | GTR | ||||
Чепаре... Palangres fixes | LLS | ||||
Чепаре Palangres dйrivantes | LLD | ||||
Casiers | FPO | ||||
Линия ...Lignes remorquйes | LH | ||||
Риболовни съоръжения с жива стръв | BTF | ||||
Други стационарни съоръжения и други | OFG | ||||
Всички обявени кораби като използващи стационарни и влачени риболовни съоръжения | |||||
се считат за поливалентни | |||||
Таблица 3 - Кодиране на материала, от който е изработен корпусът | |||||
Дърво | 1 | ||||
Метал | 2 | ||||
Стъклопласт/пластмаса | 3 | ||||
Други | 4 | ||||
Таблица 4 - Кодиране на начина на спиране от експлоатация | |||||
Компенсация от публичните власти | 1 | ||||
Некомпенсирано от публичните власти, несвързано с въвеждане в експлоатация | |||||
на нов капацитет | 2 | ||||
Некомпенсирано от публичните власти, свързано с въвеждане в експлоатация | |||||
на нов капацитет | 3 |
history Приложение № 6 към чл. 9, ал. 1, т. 8
history
МИНИСТЕРСТВО НА ТРАНСПОРТА И СЪОБЩЕНИЯТА
ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ "МОРСКА АДМИНИСТРАЦИЯ"
Форма БК
Раздел I - Индивидуализиране на кораба
Раздел II - Собственост
history Приложение № 7 към чл. 13, ал. 1
history
Идентификационният номер на кораба се състои от 7 арабски цифри, като:
- първите две цифри са код на пристанището на регистрация;
- третата цифра е код на регистровата книга;
- останалите цифри са номер, под който е вписан корабът в регистровата книга.
Код на пристанищата на регистрация: | ||
10 | Варна | |
11 | Шабла | |
12 | Каварна | |
13 | Балчик | |
14 | Бяла | |
20 | Бургас | |
21 | Несебър | |
22 | Поморие | |
23 | Созопол | |
24 | Приморско | |
25 | Царево | |
26 | Ахтопол | |
30 | Русе | |
31 | Силистра | |
32 | Тутракан | |
33 | Свищов | |
34 | Сомовит | |
40 | Лом | |
41 | Оряхово | |
42 | Видин | |
Код на регистровите книги: | ||
1 | Регистрови книги на големите кораби | |
2 | Регистрови книги на малките кораби | |
3 | Регистрови книги на кораби до 20 БТ на море | |
4 | Регистрови книги на кораби, наети при усло- | |
вия на беърбоут чартър |
history Приложение № 8 към чл. 31, ал. 1
history ПРЕДАВАНИ ДАННИ В ЗАВИСИМОСТ ОТ ВИДА ДЕКЛАРАЦИЯ
history Приложение № 9 към чл. 31, ал. 1
history СПЕЦИФИЧНИ СТОЙНОСТИ В ЗАВИСИМОСТ ОТ ВИДА ДЕКЛАРАЦИЯ
history Приложение № 10 към чл. 31, ал. 1
СПЕЦИФИЧНИ СТОЙНОСТИ | ||||
Неизвестно | Несъществу- | Непроменено | Не се коригира | |
ващо | ||||
Индикатор за актуализация | ¦ | ¦ | ¦ | ¦ |
Вътрешен номер | ¦ | ¦ | ¦ | ¦ |
Дата на събитието | ¦ | ¦ | ¦ | ¦ |
Категория програма | ¦ | ¦ | 997 | 990 |
Страна на регистрация | ¦ | ¦ | 997 | 990 |
Знаме | ¦ | ¦ | 997 | 990 |
Регистрационен номер | ¦ | ¦ | 9...97 | 9...90 |
Име на кораба | ¦ | ¦ | 9...97 | 9...90 |
Пристанище на регистрация | ¦ | ¦ | 99997 | 99990 |
Позивни | ¦ | 9...95 | 9...97 | 9...90 |
Външна маркировка | ¦ | ¦ | 9...97 | 9...90 |
Тип риболовно съоръжение 1 | ¦ | ¦ | 997 | 990 |
Тип риболовно съоръжение 2 | ¦ | 995 | 997 | 990 |
Тип риболовно съоръжение 3 | ¦ | 995 | 997 | 990 |
Обща дължина | 99999 | ¦ | 99997 | 99990 |
Дължина между перпендикулярите | 99999 | ¦ | 99997 | 99990 |
Тонаж 2930/86 | 9...99 | ¦ | 9...97 | 9...90 |
Тонаж по Конвенцията за измерване | 9...99 | ¦ | 9...97 | 9...90 |
тонажа на морските кораби от Осло | ||||
Тонаж по друга норма | 9...99 | ¦ | 9...97 | 9...90 |
Пропулсивна мощност на КСУ | ¦ | ¦ | 9...97 | 9...90 |
Допълнителна мощност | 9...99 | 9...95 | 9...97 | 9...90 |
Материал на корпуса | ¦ | ¦ | ¦ | 0 |
Дата на въвеждане в експлоатация | ¦ (1) | ¦ | ¦ | 9...90 |
Година на постройка | ¦ | ¦ | ¦ | 9990 |
Страна на внос/износ | ¦ | ¦ | ¦ | 990 |
Режим на компенсирано спиране | ¦ | ¦ | ¦ | 0 |
от експлоатация | ||||
Име на корабния агент | 9...99 | ¦ | 9...99 | 9...99 |
Адрес на корабния агент | 9...99 | ¦ | 9...99 | 9...99 |
Име на корабособственика | 9...99 | ¦ | 9...99 | 9...99 |
Адрес на корабособственика | 9...99 | ¦ | 9...99 | 9...99 |
Място на постройка | 9...99 | ¦ | 9...99 | 9...99 |
(1) Да се използва ГГГГММ99 за датите, за които денят е неизвестен, ГГГГ9999 за датите, за които денят и | ||||
месецът са неизвестни. |
history Приложение № 11 към чл. 31, ал. 1
history СТОЙНОСТ ПО ПОДРАЗБИРАНЕ В ЗАВИСИМОСТ ОТ ВИДА ДЕКЛАРАЦИЯ