ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
РЕШЕНИЕ № 4405 ОТ 4 МАЙ 2007 Г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 11026 ОТ 2006 Г.
ДВ. бр. 16 от 15.02.2008г.
Върховният административен съд в състав: председател: Светлана Йонкова, и членове: Славка Найденова и Георги Ангелов, при участието на съдебния секретар Григоринка Любенова разгледа административно дело № 11026 от 2006 г. по описа на Върховния административен съд—тричленен състав, второ отделение, докладвано от съдията Георги Ангелов. Жалбоподателят е обжалвал § 1 от Договора за изменение и допълнение на Националния рамков договор (НРД) между Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) и Българския лекарски съюз и Съюза на стоматолозите в България за 2006 г. (ДВ, бр. 68 от 2006 г.) за изменение на Лекарствения списък на НЗОК в частта, с която вместо пълно е определено частично реимбурсиране на лекарствата “Мирапексин”, “Рекуип”, “Кабасер” и “Комтан”.
Производството е по чл. 185 и сл. АПК.
НЗОК и министърът на здравеопазването оспорват жалбата, останалите ответници не са взели становища по нея, прокурорът дава заключение, че е неоснователна.
1. Жалбата е недопустима в частта, с която се обжалва намаляването на нивото на реимбурсиране на лекарството “Рекуип”. То не е включено в договора за изменение на НРД за 2006 г., ето защо делото в тази част следва да се прекрати поради липсата на предмет на обжалване.
2. В останалата си част жалбата е допустима и основателна:
а) Болестта на Паркинсон е включена в списъка на заболяванията по Наредба № 38 от 2004 г. на министъра на здравеопазването по чл. 45, ал. 3 ЗЗО, лекарствата за чието домашно лечение НЗОК следва да заплаща напълно или частично. Съгласно чл. 55, ал. 2, т. 7 ЗЗО цената, до която касата заплаща лекарствата (реимбурсиране), се определя с НРД. Договорът и измененията му представляват нормативни административни актове по определението на чл. 75, ал. 1 АПК.
б) С обжалваното изменение на НРД за 2006 г. процесните лекарства са определени за частично реимбурсиране, както следва: за “Мирапексин” (Mirapexin), таблети от 0,25 мг—5,87 лв. при цена без ДДС 16,88 лв., и таблети от 1 мг—23,46 лв. при цена без ДДС 63,33 лв.; за “Кабасер” (Cabaser), таблети от 1 мг—13,60 лв. при цена без ДДС 36,98 лв., и таблети от 2 мг—27,20 лв. при цена без ДДС 73,42 лв.; за “Комтан” (Comtan)—19,26 лв. при цена без ДДС 52 лв.
в) Нивото на реимубрисане е определено от компетентните административни органи по чл. 55, ал. 2 във връзка с чл. 54, ал. 1 ЗЗО и § 1, т. 1 АПК и е обнародвано в “Държавен вестник” според изискването на чл. 55, ал. 6 ЗЗО. С обнародването са презумирани спазването на предвидената форма и на процедурата по приемането на нормативния акт—чл. 78, ал. 1 АПК. Тази презумпция не се оспорва по делото.
г) Съгласно чл. 55, ал. 2, т. 7 ЗЗО НРД има възможност да определи пълно или частично реимбурсиране на лекарствата за заболяванията по чл. 45, ал. 3 от закона. Изборът на едната от двете възможности е следвало да отговаря на критериите на чл. 6 АПК, в сила в тази си част към момента на издаването на нормативния акт, и подлежи на съдебен контрол—чл. 169 във връзка с чл. 196 АПК.
д) Реимбурсирането на лекарства за домашно лечение е едно от здравноосигурителните средства за осъществяване на основното право на гражданите на достъпна медицинска помощ—чл. 55, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 45, ал. 1, т. 11, чл. 35, т. 1 ЗЗО и чл. 52, ал. 1 КРБ. Съгласно чл. 3, ал. 1, изр. 2 и чл. 4, ал. 1 ЗЗО достъпът до медицинска помощ, в частност до лекарства за домашно лечение като неин вид, който здравното осигуряване следва да гарантира на осигурените лица в рамките на основния пакет от здравни дейности по чл. 45, ал. 2 ЗЗО, трябва да е свободен.
е) Това значи, че поначало реимбурсирането на лекарствата за заболяванията от списъка по чл. 45, ал. 3 ЗЗО следва да е пълно, понеже то гарантира в най-голяма степен свободния достъп до тях. Частичното реимбурсиране ограничава правото на осигурените на свободен достъп до лекарствата по списъка и затова може да бъде използвано само когато такъв достъп е гарантиран чрез други напълно реимбурсирани лекарства с подобно качество за същото заболяване или когато бюджетът на касата е недостатъчен за пълното реимбурсиране на всички лекарства по списъка. В последния случай пълното и частичното реимбурсиране следва да се прилагат според тежестта и социалната значимост на заболяванията, степента на необходимост, количествата и цената на лекарствата.
ж) От медицинската експертиза по делото се установява, че процесните три лекарства не са заместими, а взаимнодопълващи се с останалите лекарства за лечение на болестта на Паркинсон (леводопа препарати) и същевременно имат превъзхождащи ги показатели на физиологична съвместимост. Следователно поддържаното от министъра на здравеопазването основание за частичното им реимбурсиране като заместими с напълно реимбурсирани лекарства не е налице. По делото не е установен също непредвиден текущ недостиг по бюджета за лекарствени средства за домашно лечение на НЗОК за 2006 г. (ДВ, бр. 102 от 2005 г.) и финансовата рамка по първоначалния договор, налагащ понижаване на нивото на реимбурсиране на трите лекарства, нито пък наличието на други заболявания по списъка, лекарствата за които е следвало да бъдат напълно реимбурсирани приоритетно спрямо болестта на Паркинсон.
з) Изменението на лекарствения списък, установяващо частично вместо дотогавашното пълно реимбурсиране на процесните лекарства без доказани основания за това ограничаване, следователно нарушава общите правила по чл. 4, ал. 2, предл. 1 и чл. 6 АПК за упражняване на оперативната самостоятелност. Сниженото ниво на реимбурсиране противоречи на целта по чл. 4, ал. 1 ЗЗО реимбурсирането да осигурява максимално свободен достъп до лекарствата по списъка по чл. 45, ал. 3 ЗЗО. В нарушение на чл. 6, ал. 2 и ал. 4 АПК то засяга правата на задължително осигурените болни от болестта на Паркинсон на такъв достъп без доказана необходимост от това, като дава приоритет на икономията на държавни и обществени финанси пред осъществяването им.
и) Нарушаването на изискванията за упражняване на оперативната самостоятелност прави акта несъответен на целта на закона като отменително основание по чл. 145, т. 5 във връзка с чл. 196 АПК. Следва изменението на договора в допустимо обжалваната му част да бъде отменено съгласно чл. 193, ал. 1 АПК.
Воден от горното, Върховният административен съд
history
Отменя § 1 от Договора за изменение и допълнение на Националния рамков договор между Националната здравноосигурителна каса и Българския лекарски съюз и Съюза на стоматолозите в България за 2006 г. (ДВ, бр. 68 от 2006 г.) в частта, в която приложение № 11 “Лекарствен списък на НЗОК” е изменен досежно лекарствените продукти с търговски наименования “Mirapexin”, “Cabaser” и “Comtan”.
Прекратява делото в частта, с която е обжалвано изменението на списъка досежно лекарствения продукт “Рекуип”. Решението е оставено в сила с Решение № 13285 от 21.12.2007 г., постановено по адм.д. № 8478 от 2007 г. по описа на ВАС—5-членен състав, II колегия.