Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове > Международноправни актове > Други > МЕМОРАНДУМ ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО МЕЖДУ МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА, ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА И ИНФРАСТРУКТУРАТА НА РУМЪНИЯ ЗА СЪТРУДНИЧЕСТВО ПО ВЪПРОСИ НА АЕРОНАВИГАЦИОННОТО ОБСЛУЖВАНЕ И ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ФУНКЦИОНАЛЕН БЛОК ВЪЗДУШНО ПРОСТРАНСТВО, СЪСТОЯЩ СЕ ОТ НАЦИОНАЛНОТО ВЪЗДУШНО ПРОСТРАНСТВО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, НАЦИОНАЛНОТО ВЪЗДУШНО ПРОСТРАНСТВО НА РУМЪНИЯ И ВЪЗДУШНОТО ПРОСТРАНСТВО, ВКЛЮЧЕНО В ОБХВАТА НА МЕЖДУНАРОДНОПРАВНИТЕ АНГАЖИМЕНТИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И РУМЪНИЯ
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Не сте абонат на Експертис?
Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ

МЕМОРАНДУМ ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО МЕЖДУ МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА, ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МИНИСТЕРСТВОТО НА ТРАНСПОРТА И ИНФРАСТРУКТУРАТА НА РУМЪНИЯ ЗА СЪТРУДНИЧЕСТВО ПО ВЪПРОСИ НА АЕРОНАВИГАЦИОННОТО ОБСЛУЖВАНЕ И ЗА УСТАНОВЯВАНЕ НА ФУНКЦИОНАЛЕН БЛОК ВЪЗДУШНО ПРОСТРАНСТВО, СЪСТОЯЩ СЕ ОТ НАЦИОНАЛНОТО ВЪЗДУШНО ПРОСТРАНСТВО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, НАЦИОНАЛНОТО ВЪЗДУШНО ПРОСТРАНСТВО НА РУМЪНИЯ И ВЪЗДУШНОТО ПРОСТРАНСТВО, ВКЛЮЧЕНО В ОБХВАТА НА МЕЖДУНАРОДНОПРАВНИТЕ АНГАЖИМЕНТИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И РУМЪНИЯ

ДВ. бр. 57 от 27.07.2010г.

В сила от 24 юни 2010 г.
Обн., ДВ, бр. 57 от 27 юли 2010 г.

 

history Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България и Министерството на транспорта и инфраструктурата на Румъния, наричани по-нататък "страните",
с оглед на това, че Република България и Румъния са държави - членки на Европейския съюз,
като имат предвид законодателството на Европейската общност за създаване на единно европейско небе, организацията и използването на въздушното пространство в единното европейско небе, прилагането на това законодателство в държавите членки и особено тяхното задължение да си сътрудничат за установяване на функционални блокове от въздушно пространство (ФБВП), и по-специално в съответствие с Регламент (ЕО) 549/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 10 март 2004 г. за определяне на рамката за създаване на единно европейско небе (рамков регламент), Регламент (ЕО) 550/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 10 март 2004 г. за осигуряване на аеронавигационно обслужване в единното европейско небе (Регламент за осигуряване на обслужване), Регламент (ЕО) 551/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 10 март 2004 г. за организацията и използването на въздушното пространство в единното европейско небе (Регламент за въздушното пространство) и Регламент (ЕО) 552/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 10 март 2004 г. за оперативната съвместимост на Европейската мрежа за управление на въздушното движение (Регламент за оперативната съвместимост),
като отдават дължимото внимание на сложността на установяването на функционален блок въздушно пространство, състоящ се от националното въздушно пространство на Република България, националното въздушно пространство на Румъния и въздушното пространство, включено в обхвата на международноправните ангажименти на Република България и Румъния (наричан по-нататък DANUBE FAB), ангажиращо правителствата, законодателните органи и доставчиците на аеронавигационно обслужване, изискващо добре координиран процес както на международно, така и на национално равнище, насочен, inter alia, към преговори и сключване на международен договор,
след като взеха предвид съществуващите възможности, ползите и разходите във връзка с установяването на DANUBE FAB,
като отчитат важността на по-нататъшното повишаване на безопасността и ефективността, както и с цел създаване на допълнителен капацитет за въздушния транспорт и управление на въздушното движение във въздушното пространство в обхвата на DANUBE FAB,
с цел създаване на допълнителна добавена стойност и оптимално използване на финансовите, технически и човешки ресурси и тези, свързани с околната среда, съгласно чл. 5 от Регламент (ЕО) 551/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 10 март 2004 г. за организацията и използването на въздушното пространство в единното европейско небе (Регламент за въздушното пространство) и
като имат предвид, че внедряването на модели за взаимно сътрудничество по въпросите на аеронавигационното обслужване следва да се извършва постепенно,
се споразумяха за следното:
- Да окажат подкрепа за установяване на DANUBE FAB, като засилят сътрудничеството по въпросите на аеронавигационното обслужване между компетентните органи и институции на двете държави;
- Да подготвят правната и институционалната рамка, необходими за установяване на DANUBE FAB, по смисъла на дефиницията за функционален блок въздушно пространство в член 2, т. 25 от Регламент (ЕО) 549/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 10 март 2004 г. за определяне на рамката за създаване на единно европейско небе (рамков регламент) и да предприемат необходимите мерки за привеждане на националното законодателство в съответствие с тези рамки в условията на взаимно разбирателство;
- Да подготвят съвместно и в координация международен договор за установяване и функциониране на DANUBE FAB в съответствие с приложимото законодателство на Европейския съюз, без да се засягат изискванията по отношение на отбраната и сигурността на въздушното пространство, в съответствие с международните задължения на двете страни;
- Да осъществяват всички свои действия по установяването на DANUBE FAB в координация с институциите на Европейския съюз, в т. ч. с Изпълнителна агенция TEN-T, както и с Международната организация за гражданско въздухоплаване (ИКАО) и Европейската организация за безопасност на въздухоплаването (Евроконтрол) и с други компетентни институции;
- Взаимно да установят механизъм за информиране на съответните министерства на съседните държави за хода на подготовката по установяването на DANUBE FAВ и за възможностите за сътрудничество, които той предлага, в съответствие с отворения характер на DANUBE FAВ;
- Взаимно да установят механизъм за информиране на съответните институции в държави, участващи в други инициативи за установяване на функционални блокове въздушно пространство, с цел осигуряване на координация между функционалните блокове от въздушно пространство;
- Да провеждат консултации със заинтересованите страни във връзка с напредъка по проекта, да изискват и получават мнения и коментари, включително, но не само, от представители на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) и професионалните организации на служителите на доставчиците на аеронавигационно обслужване;
- Периодично да информират правителствата на двете държави за развитието на проекта DANUBE FAB.
І. Страните по този меморандум декларират, че процесът на създаване на DANUBE FAB ще включва:
1) Даване мандат на националните контролни органи (НКО) по смисъла на чл. 4 от Регламент (ЕО) 549/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 10 март 2004 г. за определяне на рамката за създаване на единно европейско небе (рамков регламент) - Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" за Република България и "Гражданска въздухоплавателна администрация" за Румъния, за подписване на Меморандум за разбирателство относно сертифицирането и надзора на безопасността на дейностите в рамките на DANUBE FAB и за подготовката на правната и институционалната рамка, необходими за установяването на DANUBE FAB, изброявайки конкретните задачи, свързани с неговата подготовка, включително създаването на съответен Координационен комитет на НКО за подготовка на DANUBE FAB със съответните права и задължения и осигуряването на човешки и финансови ресурси, необходими за своевременна реализация на проекта.
2) Даване мандат на доставчиците на аеронавигационно обслужване - Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" за Република България и ROMATSA за Румъния, за подписване на Меморандум за разбирателство по въпроси на аеронавигационното обслужване и за установяване на DANUBE FAB.
ІІ. Страните по този меморандум дават мандат на доставчиците на аеронавигационно обслужване - Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" за Република България и ROMATSA за Румъния, да обединят усилията си за установяване на DANUBE FAB, като:
1) Извършат по-нататъшно проучване и разработване на оперативните, техническите и финансовите условия на функционалния блок, както и условията по отношение на безопасността, гражданско-военната координация и социалното въздействие.
2) Създадат и финансират Звено за управление на проекта в съответствие с насоките на Управителния комитет, посочен в т. ІІІ.
3) Предприемат стъпки за постепенно хармонизиране на предоставяното аеронавигационно обслужване с цел по-нататъшно подобряване на безопасността, ефективността и капацитета и при запазване предоставянето на обслужването от съществуващите районни контролни центрове в София и Букурещ.
4) Извършат по-нататъшен анализ, включително правен, за установяването на DANUBE FAB, в това число консултации, постигане на съгласие по етапите за реализация на проекта и администрирането на общите функции.
5) Обезпечат необходимите човешки и финансови ресурси за развитие на проекта.
ІІІ. За изпълнение на целите на този меморандум страните:
1) Създават Управителен комитет, който да ръководи установяването на DANUBE FAB (Управителен комитет). Управителният комитет се съпредседателства от заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България и държавен секретар на Министерството на транспорта и инфраструктурата на Румъния и е съставен от определени представители на министерства и институции в двете страни.
Решенията в Управителния комитет се вземат с единодушие. В Управителния комитет всяка от страните има право на един глас. Когато Управителният комитет не може да вземе решение по даден въпрос, въпросът се отнася до министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията на Република България и министъра на транспорта и инфраструктурата на Румъния за постигане на съгласие.
2) Приемат правата, задълженията и правилата за работа на Управителния комитет, които се съдържат в приложението, съставляващо неразделна част от Меморандума за разбирателство.
3) Изготвят Международно споразумение за установяването и функционирането на DANUBE FAB.
В заключение страните изразяват намерението си цялата дейност по този меморандум да се провежда по начин, позволяващ проектите на нормативните актове за установяването на DANUBE FAB да бъдат изготвени до средата на 2011 г., а организационната, оперативната, техническата и регулаторната подготовка да приключат през 2012 г.
Този меморандум влиза в сила от датата на получаване на последното писмено уведомление, с което страните взаимно се информират за изпълнението на вътрешноправните процедури, необходими за неговото влизане в сила.
Всяка от страните може по всяко време да предлага изменения на меморандума и да инициира преговори за постигане на такива изменения.
Спорните въпроси, възникнали във връзка с тълкуването или изпълнението на този меморандум, се решават чрез консултации и преговори между страните и няма да бъдат отнасяни за разрешаване до национален или международен съд или трета страна.
Меморандумът за разбирателство прекратява своето действие от датата на влизане в сила на Международното споразумение за установяване и функциониране на DANUBE FAB.
Този меморандум е подписан в София на 26 февруари 2010 г. в два оригинални екземпляра, всеки на български, румънски и английски език, като всички текстове са с еднаква сила. В случай на различия при тълкуването за меродавен се приема текстът на английски език.

history ПРИЛОЖЕНИЕ


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...