Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове > Международноправни актове > Други > МЕМОРАНДУМ ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ (СВЕТОВНАТА БАНКА) ВЪВ ВРЪЗКА СЪС СЪТРУДНИЧЕСТВОТО ПО ПРЕДЛАГАНАТА ПРОГРАМА ЗА РЕФОРМА В ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ СЕКТОР
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Не сте абонат на Експертис?
Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ

МЕМОРАНДУМ ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МЕЖДУНАРОДНАТА БАНКА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И РАЗВИТИЕ (СВЕТОВНАТА БАНКА) ВЪВ ВРЪЗКА СЪС СЪТРУДНИЧЕСТВОТО ПО ПРЕДЛАГАНАТА ПРОГРАМА ЗА РЕФОРМА В ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ СЕКТОР

ДВ. бр. 8 от 25.01.2011г.

Одобрен с Решение № 887 от 20 декември 2010 г. на Министерския съвет
В сила от датата на подписването – 15 декември 2010 г.
Обн., ДВ, бр. 8 от 25 януари 2011 г.

 

history Като се взема предвид, че:
– През годините преди присъединяването към Европейски съюз (ЕС) България извърши институционални реформи, които поставиха основите на един конкурентен железопътен сектор.
– Българското правителство поиска от Световната банка подкрепа за (i) развитие и изпълнение на Програмата на правителството за реформа на железопътния сектор (Програмата за реформа), която да осигури финансова устойчивост на железопътния сектор в България, и (ii) финансирането на инвестиции, които са пряко свързани и от особено значение за Програмата за реформа, включително механизирането на дейностите на Национална компания "Железопътна инфраструктура"(НК "ЖИ").
– Правителството и Световната банка подписаха Меморандум за разбирателство на 10 август 2010 г., като се споразумяха да засилят своето сътрудничество за развитието на българската инфраструктура, включително железниците, и за ускорено използване на Кохезионния и Структурните фондове на ЕС.
– "Холдинг Български държавни железници" – ЕАД ("Холдинг БДЖ" – ЕАД), който държи 100 % от пазарния дял на пътническия железопътен транспорт и 80 % от пазарния дял от товарния железопътен транспорт, са изправени пред сериозни финансови трудности и признават нуждата от спешно преструктуриране на дейността. При липсата на такова преструктуриране ще има негативни последици за: (i) клиентите на товарните и пътническите превози (86,000 пътници и 30,000 тона на ден), (ii) персонала от 14,000 души, (iii) дейността на НК "ЖИ" и нейните 15,000 служители, и (iv) логистиката и товарните спедиторски фирми, които използват железниците в България.
– Национална компания "ЖИ" управлява железопътната инфраструктура и има достъп до безвъзмездни средства на стойност около 600 милиона евро по секторна оперативна програма "Транспорт" (СОПТ) 2007 – 2013 г. за модернизация на железопътната инфраструктура по европейските коридори. Степента на усвояване на европейските средства е ниска.
Като се взема предвид, че българското правителство отчита, че:
– Установяването на финансово стабилен железопътен сектор би означавало публичната финансова подкрепа за железопътната инфраструктура и пътническите услуги да са в съответствие с нуждите на транспортния пазар, транспортните политики на Европейския съюз и стриктната бюджетна политика на България; както и че държавата получава високо качество от финансово стабилни железопътни доставчици на услуги (НК"ЖИ" и "Холдинг БДЖ" – ЕАД) срещу отпуснатите средства.
– За железниците в България са характерни производителност на активите и персонала, които са равни на една трета от средните за ЕС.
– Непрекъснато изменящият се характер на търсенето на транспортни услуги и на пазарните условия изисква непрекъснати промени в (i) нивото и качеството на пътническите услуги, заявявани от правителството по Договора за обществени услуги (ДОУ) с "БДЖ – пътнически превози" – ЕООД, (ii) нивото и качеството на железопътната инфраструктура, и (iii) предлаганите товарни услуги, предоставяни от "Холдинг БДЖ" – ЕАД.
Като се взема предвид преди подписването на меморандума, че:
– Правителството уведоми Европейската комисия (EК) за своето намерение да предостави безвъзмездна помощ за оздравяване в съответствие с Насоките на Общността за държавните помощи за оздравяване и преструктуриране на предприятия в затруднение.
– "Холдинг БДЖ" – ЕАД, разработи и предприе изпълнение на "План за преструктуриране и финансово стабилизиране на "БДЖ" – ЕАД, за 2010 г." и "План за действие за периода 2010 – 2014 г.", включително мерки за намаляване на разходите, преструктуриране на "Холдинг БДЖ" – ЕАД, в холдингова структура, преструктуриране на персонала, продажба на неоперативни активи и съкращаване на второстепенни губещи дейности.
– Национална компания "ЖИ" разработи и предприе изпълнение на "Програма за оперативно преструктуриране на НК "ЖИ" за периода 2011 – 2016 г.", включително мерки за намаляване на разходите, вътрешна реорганизация, преструктуриране на персонала, продажба на неексплоатационни активи и изменение на инвестиционния план.
– Българското правителство разработи Програма за железопътна реформа върху два стълба, с които се вземат мерки по два основни въпроса, а именно (i) подобряване на управлението на сектора от страна на държавата, и (ii) подобряване на корпоративното ръководство, управление и дейност на двете основни държавни компании НК" ЖИ" и "Холдинг БДЖ" – ЕАД, както е посочено в приложението към този меморандум.
В резултат страните изразяват своето намерение да си сътрудничат, за да:
– Подкрепят Програмата за реформа на железопътния сектор с цел успешното реализиране на реформата, в частност през следващите три години.
– Оценят и разгледат възможността за финансиране от Световната банка, включително изпълнението на поредица от заеми за развитие на политиката (DPL) и инвестиционен заем.
– Направят разумно усилие да приключат своите дискусии и преговори – при получаване на положително становище от EК по отношение на предложената държавна помощ – така че първият заем в подкрепа на Програмата за реформа на правителството да може да се представи за одобрение от Съвета на Световната банка през второто тримесечие на 2011 г. и за ратификация от Народното събрание скоро след това.
– Този меморандум не създава правни задължения за страните и не представлява съгласие за сключване на споразумение за заем. Всяка от страните може да се оттегли едностранно от меморандума с писмено известие до другата страна, което има незабавен ефект. Причини за прекратяването не следва да бъдат посочвани. Меморандумът влиза в сила от датата на подписването.

history ПРИЛОЖЕНИЕ относно съдържанието на двата стълба на Програмата за реформа в железниците


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...