ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
МЕМОРАНДУМ ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, ПРЕДСТАВЛЯВАНО ОТ МИНИСТЪРА НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВОТО, И ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА ТУРЦИЯ, ПРЕДСТАВЛЯВАНО ОТ ГЕНЕРАЛНИЯ СЕКРЕТАР ПО ВЪПРОСИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ, ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ НА ПРОГРАМАТА ЗА ТРАНСГРАНИЧНО СЪТРУДНИЧЕСТВО БЪЛГАРИЯ - ТУРЦИЯ ПО ИНСТРУМЕНТА ЗА ПРЕДПРИСЪЕДИНИТЕЛНА ПОМОЩ
ДВ. бр. 51 от 05.07.2011г.
Ратифициран със закон, приет от 41-ото Народно събрание на 26 януари 2011 г., ДВ, бр. 12 от 2011 г.
В сила от 25 май 2011 г.
Обн., ДВ, бр. 51 от 5 юли 2011 г.
history Съгласно Регламент на Съвета (ЕО) № 1085/2006 от 17 юли 2006 г. за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП) и Регламент на Комисията (EО) № 718/2007 от 12 юни 2007 г. за прилагане на Регламента на Съвета (EО) № 1085/2006 за създаване на Инструмент за предприсъединителна помощ (ИПП), Регламент на Комисията (EО) № 80/2010 от 28 януари 2010 г., изменящ Регламент (EО) № 718/2007, и на основание чл. 118 oт Регламент на Комисията (EО) № 718/2007 от 12 юни 2007 г., Република България и Република Турция се споразумяха относно Програмата за трансгранично сътрудничество между България и Турция (по-долу наричана програмата), одобрена от Европейската комисия на 20.12.2007 г., и с програмен референтен номер C (2007)6477, изменена и одобрена на 19-ия Комитет по Инструмента за предприсъединителна помощ (25 февруари 2010 г.).
history
ПРЕАМБЮЛ
С този меморандум за разбирателство (по-долу наричан "МР") Република България и Република Турция, по-долу наричани "участващи страни", се споразумяха за следното:
(1) Тази програма се изпълнява на принципа на споделено (интегрирано) управление, където единните Управляващ орган, Сертифициращ орган и Одитен орган са определени в съответствие с член 33 и член 102 от Регламент на Комисията (EО) № 718/2007. Съгласно член 13 от Регламент (EО) № 1085/2006 в случай на споделено (интегрирано) управление Управляващият орган ще действа в съответствие с принципите и правилата, заложени в Регламент (EО)1083/2006, определящ общите разпоредби на Европейския фонд за регионално развитие, Европейския социален фонд и Кохезионния фонд и отменящ Регламент (EО) 1260/1999.
(2) Системата на структурните фондове (СФ), използвана в рамките на вътрешните граници на Европейския съюз (ЕС), предполага някои адаптации на подхода на СФ за гореупоменатата програма, които да вземат под внимание особеностите на външната помощ съгласно Инструмента за предприсъединителна помощ (ИПП), включително:
a) финансови таблици за период, определен в програмата;
б) единен пакет от хармонизирани правила, приети от Съвместния комитет за наблюдение, се прилага за всички райони, които отговарят на критериите за финансиране;
в) правилото за краен срок за усвояване на средствата е n+3 години;
г) операциите, подбрани за програмата, включват крайни бенефициенти от граничния район на двете участващи страни, които си сътрудничат най-малко по един от следните начини за всяка операция: съвместно разработване, съвместно изпълнение, съвместен екип и съвместно финансиране, съгласно чл. 95 (2) от Регламент на Комисията (EО) № 718/2007.
(3) Средствата се предоставят от два финансови източника - средства от ЕФРР, които съответстват (поне) на равностойната сума от ИПП. Финансовият пакет от допустими разходи на програмата включва: 85 % финансиране от ЕС и задължителните 15 % национално съфинансиране (разпределено поравно между Република България и Република Турция).
(4) Програмата разполага с една обща парична сума, която се разходва съгласно единен пакет от правила в избираемата територия (съгласно чл. 98 от Регламент на Комисията (EО) № 718/2007) без географски ограничения.
(5) Поради специфичния характер на програмата бяха изготвени следните дефиниции:
Програма: документ, съставен и одобрен от участващите страни и приет от Европейската комисия (Комисията), който определя стратегия за развитие с набор от тясно свързани приоритети, подбрани за подкрепа със средства от ЕС, както и национално съфинансиране.
Приоритетна ос: един от приоритетите на стратегията в програмата, включващ група от сфери на интервенция и операции, които са свързани и имат специфични измерими цели.
Операция: проект или група проекти, избрани от Съвместния комитет за наблюдение и изпълнени от един или повече бенефициенти, с оглед осъществяването на целите на приоритетната ос, към която се отнася.
Финансов отчет (доклад): официален писмен документ от Управляващия орган до Сертифициращия орган, представящ финансовите дейности по ПТГС по време на отчетния период.
Искане за отпускане на средства: официален писмен документ от Управляващия орган до дирекция "Национален фонд" в Министерството на финансите, България (за българското национално и европейско съфинансиране), и до Националния партниращ орган (за турското национално съфинансиране).
Заявление за плащане към ЕК: официален писмен документ за заявка за получаване на средства от Европейската комисия за определен период (съгласно Регламент на Комисията (EО) № 718/2007), основаващ се на вече сертифициран разход и информация за допустимостта на заявлението.
Проверка (верификация): дейност, чрез която Управляващият орган верифицира редовността на разходите, а именно: дали съфинансираните строителни работи, стоки и услуги са изпълнени или доставени и дали разходите, декларирани от бенефициентите за операциите, наистина са направени и са в съответствие с правилата на ЕС и националните правила (където е приложимо); за тази цел УО трябва да се увери, че разходите на всеки краен бенефициент, участващ в операцията, са верифицирани от контрольори от участващите страни, където е разположен водещият бенефициент/бенефициенти.
Заверка (сертификация): потвърждение от Сертифициращия орган (СО) на верността (точността) и допустимостта на разхода, както и съответствието му с правилата на ЕС и националните правила (където е приложимо); процесът се базира на проверка, извършена от Управляващият орган.
Декларация за разходите: официален писмен документ, включващ цялата сума на допустимите разходи, платени от водещите/крайните бенефициенти при изпълнението на операциите по програмата; декларацията за разходите е неразделна част от сертификата, издаден от Сертифициращия орган към Европейската комисия в съответствие с чл. 104 от Регламент на Комисията (EО) № 718/2007.
Публичен разход: всяко публично участие във финансиране на операции с произход бюджета на:
• участващите страни;
• регионални и местни власти;
• европейските общности, свързани с бюджета на ЕС.
Предварително финансиране от Европейската комисия: единна сума за предварително финансиране, която ще бъде предоставена от Комисията на Сертифициращия орган, определен от участващите страни; известие за полученото предварително финансиране ще бъде изпратено от Управляващия орган до Националния партниращ орган/Националния ръководител в страната бенефициент, базирано на информацията от органа, отговорен за получаване на помощта.
Договор: писмено споразумение между Управляващия орган, от една страна, и водещия бенефициент или изпълнителя (относно разходите за техническа помощ), от друга страна, уреждащ подробно условията за правилното изпълнение на всички задачи и отговорности, възложени от Управляващия орган.
Краен бенефициент: публична организация/администрация, отговорна за инициирането или инициираща и изпълняваща операция.
Водещ бенефициент: крайните бенефициенти на операцията трябва да определят един измежду тях за Водещ бенефициент преди подаване на проектното предложение.
Изпълнител: участник в тръжна процедура за възлагане на обществена поръчка, с когото УО/НПО е сключил договор за обществена поръчка.
Одитна пътека: инструмент за системно наблюдаване използването на средствата по договора, като резултат от което се прави описание на изпълнението на програмата и операцията под формата на текстове, таблици и графики; описанието включва различните нива на заданието и комуникациите, както и управлението и предварителния одитен процес, чрез което става възможно по-нататъшното наблюдение и проследяване; като процедура одитната пътека има за цел да осигури правилно администриране на документите, касаещи прилагането на програмата, включително регистрирането, разпространението, съхранението, архивирането и унищожаването на документи; одитната пътека се приема за адекватна, когато е в съответствие с чл. 106 от Регламент на Комисията (EО) № 718/2007.
Нередност: всяко нарушение на разпоредба от приложимото законодателство и договори вследствие на действие или бездействие от страна на лице/а или орган, което има или би могло да има за резултат ощетяване бюджета на Общността, чрез обременяването й с неоправдано разходно перо.
Декларация за приключване: документ, който оценява валидността на заявлението за плащане на окончателната сума и законността и редовността на основните сделки, включени във финалната декларация за разходите, която трябва да бъде придружена от финално контролно становище на Одитния орган.