Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса… Контакти
По вид документ > Съдебна практика > Върховен административен съд > РЕШЕНИЕ № 6911 ОТ 16.05.2012 Г. ПО АДМ. Д. № 12412 ОТ 2011 Г. (ОБН., ДВ, БР. 61 ОТ 2012 Г.)
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Не сте абонат на Експертис?
Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ

РЕШЕНИЕ № 6911 ОТ 16.05.2012 г. ПО АДМ. Д. № 12412 ОТ 2011 г. (ОБН., ДВ, БР. 61 ОТ 2012 г.)

ДВ. бр. 61 от 10.08.2012г.

Обн., ДВ, бр. 61 от 10 август 2012 г.

 

history ОТМЕНЯ ТОЧКА 7.8 ОТ ГЛАВА 4 НА РАЗДЕЛ ІІ ОТ ПРИЛОЖЕНИЕТО КЪМ ЧЛЕН ЕДИНСТВЕН НА НАРЕДБА № 2 ОТ 25.01.2010 г. ЗА УТВЪРЖДАВАНЕ НА МЕДИЦИНСКИ СТАНДАРТ "КАРДИОЛОГИЯ", ИЗДАДЕНА ОТ МИНИСТЪРА НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО, ОБН., ДВ, БР. 11 ОТ 09.02.2010 г.; ИЗМ., БР. 67 ОТ 27.08.2010 г.; ИЗМ. И ДОП., БР. 92 ОТ 23.11.2010 г.; ДОП., ДВ, БР. 79 ОТ 2011 г., В СИЛА ОТ 01.11.2011 г.

history Върховният административен съд в състав: председател: Теодора Николова, и членове: Емилия Кабурова, Бисерка Цанева, с участието на секретар-протоколиста Галина Узунова разгледа административно дело № 12412 по описа за 2011 г. на Върховния административен съд - осмо отделение, докладвано от Теодора Николова.
Производство по чл. 185 и сл. АПК.
Образувано по жалба на "Специализирана болница за активно лечение по кардиология" - ЕАД, със седалище в София и адрес на управление бул. г. М. Димитров 1, представлявано от изпълнителния директор д-р Сотир Марчев; "Специализирана болница за активно лечение по кардиология - Варна" - ЕАД, със седалище и адрес на управление Варна, ж.к. Чайка, ул. Никола Вапцаров 1, представлявано от изпълнителния директор проф. Николай Пенков; "Специализирана болница за активно лечение по кардиология - Ямбол" - ЕАД, със седалище и адрес на управление Ямбол, ул. Д. Благоев 69, представлявано от изпълнителния директор д-р Мариян Ингилиев, и "Специализирана болница за активно лечение по кардиология - Велико Търново" - ЕАД, със седалище и адрес на управление Велико Търново, бул. България 38, представлявано от изпълнителния директор д-р Нора Цветкова, чрез пълномощника им адв. Ивайло Боев, за отмяна на т. 7.8 от глава 4 от приложението към член единствен на Наредба № 2 от 25.01.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Кардиология", издадена от министъра на здравеопазването, обн., ДВ, бр. 11 от 09.02.2010 г.; изм., бр. 67 от 27.08. 2010 г.; изм. и доп., бр. 92 от 23.11.2010 г.; доп., бр. 79 от 2011 г., в сила от 01.11.2011 г. (наредбата).
В жалбата се поддържа, че жалбоподателите имат пряк личен интерес от отмяната на посочения текст на подзаконов нормативен акт, тъй като са лечебни заведения за оказване на специализирана болнична медицинска помощ в областта на кардиологията, страни са по индивидуални договори, сключени с Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) чрез съответните й териториални подразделения (РЗОК), а стандартът по кардиология е приет от НЗОК като приоритетен при формиране на делегираните бюджети на жалбоподателите - здравни заведения.
Твърди се, че оспореният текст на приложението към Наредбата е вътрешнопротиворечив и нарушава правата на пациентите по Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) и Закона за здравето (ЗЗ), като правото на избор на лечебно заведение, лекар и лекарски екип (чл. 5, т. 10 ЗЗО); правото на равнопоставеност при ползването на медицинска помощ (чл. 5, т. 5 ЗЗО), и пречи за изпълнение на задължението по чл. 94 ЗЗ за грижа за собственото здраве.
Твърди се, че оспореният текст противоречи и на въведените вече Правила за определяне на задължителни годишни прогнозни стойности за дейностите за болнична медицинска помощ за 2011 г. на НЗОК. Тези правила са приети с Решение № РД-НС-04-7 от 31.01.2011 г. на НЗОК и основен принцип на определяне на делегирания бюджет на всяко здравно заведение за 2011 г. е в зависимост от дела на бюджета на всяка болница за 2010 г. от общия бюджет на съответната РЗОК. Въпреки това, основавайки се на оспорения текст на Наредбата, Надзорният съвет на НЗОК е издал Решение № РД-НС-04-15 от 21.02.2011 г. за утвърждаване на прогнозните стойности за дейностите за болнична медицинска помощ към договорите с изпълнителите на болнична медицинска помощ за 2011 г., с което е приел, че касата ще заплаща стойността на лечението само на 8 пациенти на ден, съответно 200 пациенти на месец, което намалява финансирането на болниците жалбоподатели с над 40 % в сравнение с това за миналата година. Излагат се подробни съображения за незаконосъобразност на Решението на НЗОК от 21.02.2011 г. и за необходимост от запазване на нивата на финансиране на болниците от предходната година.
Иска се отмяна на посочения текст от приложението към член единствен на Наредбата.
Ответникът по жалбата - министърът на здравеопазването, не взема становище по нея. С писмена молба на юрк. В. Величкова, постъпила по факс, след приключване на съдебното заседание на 18.04.2012 г., е заявено оспорване на жалбата.
Представителят на Върховната административна прокуратура дава заключение за неоснователност на жалбата в подробно становище по съществото на делото.
Върховният административен съд, тричленен състав на осмо отделение, като прецени допустимостта на жалбата и направените в нея оплаквания, като провери законосъобразността на оспорената част на подзаконовия административен акт на всички основания по чл. 196 във връзка с чл. 146 АПК, намира за установено следното от фактическа и правна страна:
Относно наличието на правен интерес от оспорване на посочената разпоредба, задължително се е произнесъл петчленен състав на ВАС, първа колегия, с Определение № 1691 от 02.02.2011 г. по адм. д. № 16662 от 2011 г.
Жалбата е процесуално допустима като подадена против разпоредба на подзаконов нормативен акт, при безсрочност на оспорването, от лица с правен интерес.
По същество съдът намира жалбата за основателна поради следното:
Оспореният текст на медицински стандарт е част от приложение на подзаконов нормативен акт, какъвто е Наредба № 2 за утвърждаване на медицински стандарт по "Кардиология" от 25.01.2010 г. на министъра на здравеопазването. Нормативният акт е издаден по законова делегация на чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения от компетентния министър на здравеопазването, липсва спор относно допускането на съществени нарушения на процедурата по издаването на акта и съдът намира същата за спазена.
Оспореният текст гласи: "7.8. (изм., ДВ, бр. 92 от 2010 г.) препоръчителният брой пациенти на ден за една ангиографска зала е до 8 пациенти, а за месец - до 200 пациенти". Той се намира в глава 4, съдържаща Изисквания за отделение за инвазивна кардиология, на раздел ІІ със заглавие "Специална част - Изисквания към задължителните и незадължителните структурни звена и дейности на клиника/отделение по кардиология" на стандарта. Самият стандарт определя инвазивната кардиология (инвазивна/интервенционална диагностика и лечение) като високоспециализирана дейност в кардиологията и като дял от кардиологията, който се занимава с диагностика и лечение на сърдечни и/или съдови заболявания, осъществявани посредством инвазивни техники чрез перкутанен артериален и/или венозен съдов достъп. В теорията и практиката, както и за нуждите на този стандарт, понятията "инвазивен" и "интервенционален" се използват като синоними. Перкутанен е достъпът, осъществен посредством специални устройства (катетри, водачи, стентове), въведени до сърцето и съдовете чрез пункция, артериотомия, венесекция на съдовете. Глава 4 на стандарта се отнася до организацията и провеждането на перкутанни кардиологични интервенции и цели да подпомогне добрата медицинска практика в областта на сърдечно-съдовите заболявания, да осигури високо качество на диагностичните и терапевтичните дейности в инвазивната кардиология и да ограничи броя на усложненията при осъществяването на тези дейности.
Съгласно чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ), лечебните заведения осъществяват дейността си при спазване на медицинските стандарти за качество на оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на правата на пациента.
В оспорената разпоредба на стандарта е формулиран препоръчителен брой пациенти на ден и на месец за съответните медицински интервенции, но съгласно алинея 2 на член единствен на Наредбата дейността по кардиология се осъществява при спазване на стандарта по ал. 1 от всички лечебни заведения, които я извършват, което прави препоръката задължителна. Именно тази задължителност е послужила като основание на Надзорния съвет на Националната здравноосигурителна каса да определи, че касата ще заплаща стойността на лечението само на 8 пациенти на ден, съответно 200 пациенти на месец, което намалява финансирането на болниците жалбоподатели с над 40 % в сравнение с това за миналата 2010 г. Основателно се поддържа в жалбата, че посоченото задължение е несъвместимо с начина на функционирането на тези лечебни заведения - при 24-часов непрекъснат режим на работа и прием на спешни случаи. Тази несъвместимост достатъчно убедително обосновава наличие на противоречие на оспорената разпоредба на подзаконовия нормативен акт със законовата норма на чл. 6, ал. 1 ЗЛЗ и намиращото се в нея императивно изискване за осигуряване на защитата на правата на пациентите. Основателно в жалбата се поддържа, че ограничаването на броя на посочените пациенти по посочения в разпоредбата начин нарушава правата на пациентите: като правото на избор на лечебно заведение, лекар и лекарски екип (чл. 5, т. 10 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО); правото на равнопоставеност при ползването на медицинска помощ (чл. 5, т. 5 ЗЗО), и пречи за изпълнение на задължението по чл. 94 ЗЗ за грижа за собственото здраве. Нарушаването на принципа на нормативната йерархия е абсолютно основание за отмяна на оспорената част на подзаконовия нормативен акт.
Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 АПК, Върховният административен съд, състав на осмо отделение,
РЕШИ:
Отменя по жалба на "Специализирана болница за активно лечение по кардиология" - ЕАД, със седалище в София и адрес на управление бул. г. М. Димитров 1, представлявано от изпълнителния директор д-р Сотир Марчев; "Специализирана болница за активно лечение по кардиология - Варна" - ЕАД, със седалище и адрес на управление Варна, ж.к. Чайка, ул. Никола Вапцаров 1, представлявано от изпълнителния директор проф. Николай Пенков; "Специализирана болница за активно лечение по кардиология - Ямбол" - ЕАД, със седалище и адрес на управление Ямбол, ул. Д. Благоев 69, представлявано от изпълнителния директор д-р Мариян Ингилиев, и "Специализирана болница за активно лечение по кардиология - Велико Търново" - ЕАД, със седалище и адрес на управление Велико Търново, бул. България 38, представлявано от изпълнителния директор д-р Нора Цветкова, чрез пълномощника им адв. Ивайло Боев, точка 7.8 от глава 4 на раздел ІІ от приложението към член единствен на Наредба № 2 от 25.01.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Кардиология", издадена от министъра на здравеопазването, обн., ДВ, бр. 11 от 09.02.2010 г.; изм., бр. 67 от 27.08.2010 г.; изм. и доп., бр. 92 от 23.11.2010 г.; доп., ДВ, бр. 79 от 2011 г., в сила от 01.11.2011 г.
Решението е влязло в сила с Решение № 9471 от 29.06.2012 г. по адм. дело № 7560 от 2012 г. на Върховния административен съд - петчленен състав.


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...