ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
РЕШЕНИЕ № 4 ОТ 14 ЮЛИ 2015 г. ПО КОНСТИТУЦИОННО ДЕЛО № 3 ОТ 2015 г.
ДВ. бр. 55 от 21.07.2015г.
Обн., ДВ, бр. 55 от 21 юли 2015 г.
history
Конституционният съд в състав: Димитър Токушев - председател, членове: Благовест Пунев, Пламен Киров, Красен Стойчев, Цанка Цанкова, Стефка Стоева, Румен Ненков, Кети Маркова, Георги Ангелов, Борис Велчев, Анастас Анастасов, Гроздан Илиев, при участието на секретар-протоколиста Милена Петрова разгледа в закрито заседание на 14 юли 2015 г. конституционно дело № 3 от 2015 г., докладвано от съдията Пламен Киров.
Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията.
Делото е образувано на 16 април 2015 г. по искане на главния прокурор на Република България за установяване противоконституционността на разпоредбата на чл. 2, ал. 6 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г. (обн., ДВ, бр. 107 от 24 декември 2014 г., в сила от 1 януари 2015 г.; изм., бр. 12 от 13 февруари 2015 г. и бр. 17 от 6 март 2015 г.).
В искането се твърди, че разпоредбата на чл. 2, ал. 6 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г. противоречи на основополагащи норми от глава първа (Основни начала) на Конституцията на Република България, установяващи принципа на правовата държава (чл. 4, ал. 1), принципа за върховенство на Конституцията (чл. 5, ал. 1) и принципа за разделение на властите (чл. 8). Претендира се противоречие на посочения текст и с чл. 117, ал. 2 и 3 от Основния закон, прогласяващ независимостта на съдебната власт и нейната бюджетна самостоятелност.
history
Главният прокурор на Република България приема, че бюджетът на държавата трябва да осигурява средства за функциониране на установените в Конституцията държавни институции, в това число и на органите на съдебната власт, като се държи сметка за разделението на властите и техните правомощия. Вносителят на искането намира, че всеки Закон за държавния бюджет, който не гарантира средства за конституционно установените институции, може да бъде обявен за противоконституционен на основание на това, че по същество препятства дейността на тези институции. В тази връзка и като се черпят аргументи от Решение № 17 от 1 октомври 1995 г. на Конституционния съд по к.д. № 13 от 1995 г., се прави изводът, че Народното събрание е длъжно да осигури фактически изпълнението на гласувания бюджет на съдебната власт, включително и чрез компенсиране на неизпълнението на собствените приходи със съответна субсидия от централния бюджет.
Вносителят на искането приема, че конституционната повеля за осигуряване на средства, осигуряващи функционирането на конституционно установените държавни институции, не би била изпълнена не само когато изобщо не са предвидени средства за някои от тях в държавния бюджет, но и когато поради недостатъчност на средствата тези органи няма да могат да функционират нормално и пълноценно през цялата бюджетна година. Въз основа на това се прави извод за противоконституционността на чл. 2, ал. 6 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г.
С определение от 2 юни 2015 г. Конституционният съд е допуснал до разглеждане по същество искането на главния прокурор за установяване на противоконституционността на посочената разпоредба от Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г. Като заинтересовани страни по делото с оглед на неговия предмет са конституирани Народното събрание, Министерският съвет, министърът на правосъдието, министърът на финансите, Висшият съдебен съвет, Върховният касационен съд, Върховният административен съд.
Становища са представени от Министерския съвет на Република България, Върховния касационен съд, Висшия съдебен съвет и министъра на финансите. В становищата на Министерския съвет и министъра на финансите се поддържа мнение за неоснователност на искането за обявяване на противоконституционността на атакувания текст от Закона за държавния бюджет на Република България за 2015 г. Върховният касационен съд и Висшият съдебен съвет подкрепят искането на главния прокурор.
Конституционният съд, след като обсъди доводите и съображенията, изложени в искането и в становищата на заинтересованите страни, за да се произнесе, взе предвид следното: