ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
РАМКОВО СПОРАЗУМЕНИЕ МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ, ПРЕДСТАВЛЯВАНО ОТ МИНИСТЪРА НА ИКОНОМИКАТА И ЕНЕРГЕТИКАТА, И ЕВРОПЕЙСКИЯ ИНВЕСТИЦИОНЕН ФОНД ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ИНИЦИАТИВАТА JEREMIE В РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ДВ. бр. 59 от 04.08.2015г.
Обн., ДВ, бр. 55 от 17 юли 2009 г., изм. и доп., ДВ, бр. 51 от 6 юли 2010 г., изм. и доп., ДВ, бр. 85 от 6 ноември 2012 г., изм. и доп., ДВ, бр. 59 от 4 август 2015 г.
(изм. и доп., ДВ, бр. 51 от 2010 г.)
history
Това Рамково споразумение е сключено на 27 май 2009 г. и е изменено на 29 април 2010 г. между:
(1) Правителството на Република България, представлявано от министъра на икономиката, енергетиката и туризма на Република България, в качеството му и на ръководител на управляващия орган (както е определено по-долу); и
(2) Европейски инвестиционен фонд, бул. Конрад Аденауер 96, L-2968, Великото херцогство Люксембург (ЕИФ);
Правителството на Република България и ЕИФ, наричани заедно страните и страна всяка от тях поотделно.
history
Преамбюл
ПРЕАМБЮЛ:
(изм. и доп., ДВ, бр. 51 от 2010 г.)
(A) С Регламент 1080 се потвърждават ръководните принципи и стратегии на Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР).
(B) С Регламент 1083 са приети основните разпоредби относно, inter alia, обхвата, финансирането и употребата на ЕФРР, Кохезионния фонд и Европейския социален фонд (ЕСФ).
(C) Като един от инструментите за изразходване на средства, отпуснати от фондовете (съгласно определенията в Регламент 1083), инициативата "Съвместни европейски ресурси за микро-, малки и средни предприятия" (JEREMIE или Инициативата JEREMIE) е разработена съвместно от Европейската комисия (Комисията) и ЕИФ с цел осигуряване на финансиране на разходите, свързани с операции, допринасящи за подкрепата на инструменти на финансовия инженеринг, като например фондове за рисков капитал, гаранционни и кредитни фондове, основно за малки и средни предприятия, с помощта на които всички средства при изпълнението на JEREMIE ще бъдат разпределени и усвоени, като тези средства ще бъдат достъпни и ще се използват в съответствие с чл. 44 (c) от Регламент 1083 и Регламента за изпълнение.
(D) (изм., ДВ, бр. 85 от 2012 г., в сила от 02.10.2012 г.) Правителството на Република България взе решение да приложи Инициативата JEREMIE чрез структура на холдингов фонд, под формата на ДСЦ, в съответствие с чл. 44 от Регламент 1083. Съответно на 27 май 2009 г. Страните сключиха Първоначалното рамково споразумение и Първоначалното финансово споразумение, които, наред с останалото, предвиждаха ЕИФ да приложи Структурата на Холдинговия фонд по JEREMIE чрез ДСЦ, което ЕИФ учреди съгласно законодателството на Република България като изцяло притежавано от него дъщерно дружество, но в полза и за сметка на Република България. В съответствие с ОП "Конкурентоспособност" приносът по Приоритетна ос 3 на ОП "Конкурентоспособност", включително и националното съфинансиране, възлизаше на 199 000 000 евро в подкрепа на Инициативата JEREMIE в съответствие с Рамковото и с Финансовото споразумение. Министерството на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ), част от което е компетентният Управляващ орган, е представило пред Комитета за наблюдение предложение за изменение на ОП "Конкурентоспособност" в рамките на неговата компетентност, което да даде възможност за прехвърляне на средства по Приоритетна ос 3 на ОП "Конкурентоспособност", включително и националното съфинансиране, в размер 150 000 000 евро допълнително (допълнителна вноска по JEREMIE), които ще бъдат предназначени за подкрепа на Инициативата JEREMIE с цел подобряване на достъпа до финансиране на малки и средни предприятия чрез инструменти за финансов инженерин г. На 13 декември 2011 г. Комитетът за наблюдение одобри изменението на Оперативната програма, след което Управляващият орган направи искане до Комисията да одобри изменението.
(E) След обсъжданията между страните във връзка с общата рамка и изпълнението на Инициатива JEREMIE правителството на Република България е изразило желанието си да създаде инструмент за финансов инженеринг по Инициатива JEREMIE съвместно с ЕИФ, като използва структура с холдингов фонд. Страните са подписали Меморандум за разбирателство на 21 юни 2007 г.
(F) През септември 2007 г., след подписването на Меморандума за разбирателство, ЕИФ финализира Анализ на различията, който потвърждава, че Република България може да получи значителни ползи от изпълнението на Инициатива JEREMIE по време на бюджетен период 2007 - 2013 г. на Европейския съюз поради съществуването на съществени разлики между предлагането на инструменти на финансов инженеринг и потенциалното търсене на такива инструменти от страна на малките и средните предприятия.
(G) Правителството на Република България е взело решение да изпълни Инициатива JEREMIE чрез структура на холдингов фонд. Член 44 (c) от Регламент 1083 установява съответно правната основа за изпълнение на Инициатива JEREMIE от ЕИФ в Република България. JEREMIE следва да бъде изпълнена чрез директно възлагане на договор на ЕИФ, предвиждащ пряко финансово предоставяне на вноските по JEREMIE на ЕИФ, при условие че Република България остава крайният икономически получател и има права върху всички крайни резултати по Инициатива JEREMIE.
(H) Едновременно с подписването на 27 май 2009 г. на Първоначалното рамково споразумение страните са сключили и Първоначално финансово споразумение. Страните са се съгласили да изменят Първоначалното рамково споразумение и Първоначалното финансово споразумение, за да отразят (i) промените в член 44 (с) на Регламент 1083 във връзка с предоставянето на договор директно на ЕИФ и предвиждането на поемането и заплащането на разходите за управление и (ii) промените в акционерната структура на ДСЦ.
(I) За целите на създаване на структурата на Холдинговия фонд JEREMIE ЕИФ ще учреди ДСЦ (както е определено по-долу) съгласно законодателството на Република България като изцяло притежавано дъщерно дружество. ЕИФ като едноличен собственик на капитала на ДСЦ (едноличният собственик) ще внесе вноските по JEREMIE, получени от управляващия орган във вписания капитал на ДСЦ, при условие че предварителните условия са изпълнени (или има доброволен отказ от тяхното изпълнение).
(J) За целите на това споразумение и Измененото финансово споразумение страните се задължават да учредят Инвестиционен борд, имащ определени консултативни и други функции във връзка със структурата на Холдинговия фонд JEREMIE и ФП операциите и в частност във връзка с прегледа на работата на ДСЦ и изпълнението от ЕИФ на дейността на Холдинговия фонд. Инвестиционният борд ще осъществява дейността си съгласно разпоредбите на това споразумение и Правилника на Инвестиционния борд.
(K) ЕИФ и ДСЦ ще сключат Договор за Холдингов фонд, който ще потвърди ролята на ЕИФ като неразделна част от структурата на Холдинговия фонд JEREMIE, като предостави на ЕИФ изключителното право да изпълнява функциите по администриране, вземане на решения и консултиране по отношение на ДСЦ.
(L) Страните потвърждават, че Република България трябва да бъде крайният получател и пълен и изключителен собственик на окончателните резултати от Инициатива JEREMIE в Република България, включително и право на собственост върху акционерното участие на ЕИФ, съгласно условията на това споразумение и учредителната документация. Съгласно разпоредбите на споразумението към момента на напускане на ЕИФ акционерното участие на ЕИФ ще бъде прехвърлено на правителството на Република България, представлявано от МИЕТ.
(M) Страните също така потвърждават, че прехвърлянето на ноу-хау от ЕИФ към Република България като част от изпълнението на инициативата JEREMIE е в техен взаимен интерес.
(N) Страните потвърждават, че това споразумение ще служи като основополагащ договор, определящ структурата на Холдинговия фонд JEREMIE, установяващ всички основни принципи и имащ за цел да осигури нейното съответствие със законите на Европейския съюз и законите на Република България. Всички други документи относно структурата на Холдинговия фонд JEREMIE ще се изготвят и тълкуват съгласно условията на това споразумение. Страните ще положат усилия да постигнат съответствие на документите относно структурата на Холдинговия фонд JEREMIE с правото на Европейския съюз, в частност регламентите на ЕС за структурните фондове, както и със законите на Република България. Министерството на икономиката, енергетиката и туризма признава своята самостоятелна отговорност за съответствието на структурата на Холдинговия фонд JEREMIE с изискванията за държавна помощ и за възлагане на обществени поръчки.
(O) (нов, ДВ, бр. 59 от 2015 г., в сила от 30.06.2015 г.) С оглед на предстоящото изтичане на срока на действие на Рамковото споразумение на 31 декември 2015 г. Страните оцениха положителните резултати от Инициативата JEREMIE, постигнати досега, и обсъдиха възможността за удължаване на срока на Финансовото споразумение и на Рамковото споразумение след 31 декември 2015 г. С писмо от 21 август 2014 г. министърът на икономиката и енергетиката потвърди намерението на Министерството на икономиката и енергетиката, след вземане на решение от страна на Министерския съвет, да обсъди с ЕИФ удължаване на текущия мандат за управлението от ЕИФ на Средствата по JEREMIE (съгласно определението във Финансовото споразумение) след 2015 г., като по този начин започна консултации за удължаването на срока, съгласно клаузите на Рамковото споразумение, като се взе предвид, че правителството на Република България е изпълнило всичките си финансови задължения по него и няма да са необходими допълнителни вноски от правителството на Република България във връзка с това удължаване (освен, за избягване на съмнение, средства, които са възстановени от инвестирането на съществуващите вноски). Като се имат предвид условията и ангажиментите по Оперативните договори (съгласно определението във Финансовото споразумение), се постигна съгласие за удължаване на срока на Рамковото споразумение за период 10 години до 31 декември 2025 г., както и за промяна на нивото на Разходите за управление, считано от 1 януари 2016 г.
(P) (Предишен Раздел O, ДВ, бр. 59 от 2015 г., в сила от 30.06.2015 г.) Подписването на Първоначалното рамково споразумение от страна на МИЕТ от името и за сметка на правителството на Република България е одобрено с Решение на Министерския съвет на Република България от 21 май 2009 г. съгласно Протокол № 20 от 21 май 2009 г. и изменението му по силата на подписването на споразумение за изменение между страните е одобрено с Решение на Министерски съвет на Република България от 21 април 2010 г. съгласно Протокол № 15 от 21 април 2010 г.
(Q) (нов, ДВ, бр. 59 от 2015 г., в сила от 30.06.2015 г.) Подписването на това Трето споразумение за изменение е одобрено от Министерския съвет на Република България с решение, взето на 22 октомври 2014 г.
се договори следното: