| ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
|
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
|
РЕШЕНИЕ № 2022 ОТ 23 ФЕВРУАРИ 2016 г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 294 ОТ 2016 г. (ОБН., ДВ, БР. 20 ОТ 2016 г.)
ДВ. бр. 20 от 15.03.2016г.
Обн., ДВ, бр. 20 от 15 март 2016 г.
history
Върховният административен съд на Република България - петчленен състав - I колегия, в съдебно заседание на единадесети февруари две хиляди и шестнадесета година в състав: председател: Йордан Константинов, членове: Фани Найденова, Здравка Шуменска, Светлозара Анчева, Бисер Цветков, при секретар Мария Попинска и с участието на прокурора Любка Стамова изслуша докладваното от съдията Фани Найденова по адм. дело № 294/2016.
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по касационна жалба на Комисията за енергийно и водно регулиране против Решение № 11674 от 5.11.2015 г. по адм. д. № 9747/2014 г. на тричленен състав на Върховния административен съд, с което по жалби на "ЧЕЗ Разпределение България" - АД, и "ЧЕЗ Електро България" - АД, е отменен чл. 10, ал. 2, т. 2 и 6 от Наредба № 1 от 18.03.2013 г. за регулиране на цените на електрическата енергия, издадена от ДКЕВР (обн., ДВ, бр. 33 от 5.04.2013 г., в сила от 5.04.2013 г.; изм. и доп., бр. 17 от 28.02.2014 г., в сила от 28.02.2014 г.).
Изложени са твърдения за незаконосъобразност на решението в извода за нарушение на чл. 26, ал. 2 ЗНА с доводи, че липсата на публикуване на мотиви не е съществено нарушение, тъй като правата на заинтересованите лица не са нарушени, а и с публикуването на проекта на наредбата на интернет страницата на административния орган и на портала за обществени консултации и с предоставена възможност за участие в съгласувателната процедура по приемане на акта са изпълнени целите на въведеното с чл. 26, ал. 2 ЗНА изискване. Иска се отмяна на решението и "да се потвърди законосъобразността на наредбата". В съдебно заседание касаторът е представляван от процесуален представител - юрисконсулт, който поддържа касационната жалба.
Ответните страни - "ЧЕЗ Разпределение България" - АД, и "ЧЕЗ Електро България" - АД, представлявани от упълномощен адвокат, оспорват касационната жалба по съображения в писмено и устно становище. Желаят решението да бъде оставено в сила, като в съдебно заседание процесуалният представител иска произнасяне и по същество за противоречие на подзаконовия нормативен акт със ЗЕ, което искане в качеството му на ответник по подадената касационна жалба от насрещната страна е недопустимо.
Участващият по делото прокурор от Върховната административна прокуратура заявява становище за неоснователност на касационната жалба.
Касационната жалба е подадена в срок и от надлежна страна, за което е процесуално допустима.
history
Разгледана по същество, е неоснователна.
Първоинстанционният съд - тричленен състав на Върховния административен съд, е бил сезиран с жалба от "ЧЕЗ Разпределение България" - АД, и "ЧЕЗ Електро България" - АД, срещу разпоредби от Наредба № 1 от 18.03.2013 г. за регулиране на цените на електрическата енергия, издадена от ДКЕВР, като в една част производството е прекратено с влязло в сила определение и предмет на контрол са били разпоредбите на чл. 10, ал. 2, т. 2 и 6 от наредбата с твърдения за нищожност, съответно - незаконосъобразност, поради липса на компетентност, допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби, неспазване на предписаната форма и несъответствие с целта на закона. Според оспорващото дружество с обжалваните разпоредби комисията е променила съдържанието на норми от по-висок ранг, а именно чл. 30, ал. 1 и чл. 31, т. 2, букви "а" и "ж" от Закона за енергетиката (ЗЕ), за което същата не разполага с материална компетентност. Изложени са твърдения, че актът е издаден и в нарушение на разпоредбите на чл. 77 АПК и чл. 26 от Закона за нормативните актове (ЗНА), като обнародваните изменения в § 3 и 4 от Наредбата за изменение и допълнение (НИД) на Наредба № 1 според жалбоподателя не са били предмет на обществено обсъждане. Не било спазено и изискването на чл. 26, ал. 2 ЗНА проектът на нормативния акт да бъде публикуван на интернет страницата на съответната институция заедно с мотиви, съответно доклад, като се даде срок за предложения и становища по проекта. Твърди се и нарушение на принципите на законност, равенство, достъпност, публичност и прозрачност. С атакуваните разпоредби КЕВР се стремяла противозаконно да предвиди допълнителни разходи за разпределителните предприятия извън тези по чл. 30, ал. 1 и чл. 31, т. 2, букви "а" и "ж" ЗЕ, като с подзаконов акт изключи възможността тези разходи да бъдат признати за целите на ценова регулация.
Тричленният състав на Върховния административен съд е изследвал всички предпоставки във връзка със спазване изискванията на Закона за нормативните актове и е извел извод за допуснати от органа нарушения на чл. 26 и 77 ЗНА, които са съществени и са самостоятелно основание за отмяна на подзаконовия нормативен акт.
Решението е правилно.
При издаване на обжалваната наредба не са спазени разпоредбите на чл. 77 АПК, чл. 26, ал. 2 и чл. 28, ал. 3 ЗНА. На 23.01.2014 г. на интернет страницата на Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, сега Комисия за енергийно и водно регулиране, е поставено съобщение за провеждане на обществено обсъждане на Проект на наредба за изменение и допълнение на Наредба № 1 от 18.03.2013 г. за регулиране на цените на електрическата енергия (обн., ДВ, бр. 33 от 5.04.2013 г., в сила от 5.04.2013 г.), което ще се проведе на 30.01.2014 г. от 10 ч. в сградата на комисията. Приложен е проектът, като § 3 от него, касаещ оспорената разпоредба на чл. 10, има съдържание: "В чл. 10 се правят следните изменения: 1. В ал. 5 думите "по реда на чл. 30, ал. 1, т. 2 от Закона за енергетиката" се заличават; 2. Ал. 7 се отменя". Мотиви към проекта не са изложени. На 13.02.2014 г. "ЧЕЗ България" - ЕАД, е внесло становище в комисията, с което прави и възражение относно липсата на мотиви към проекта. Въпреки направеното възражение мотиви не са изложени, не е направен и доклад във връзка с планираните изменения.
Тези данни не са опровергани в хода на съдебното производство.
Проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, по силата на ал. 3 на чл. 28 ЗНА не следва да се обсъжда от компетентния орган. Проектът за изменение и допълнение следва да бъде известен преди внасянето му за обсъждане. Заедно с мотивите, съответно доклада към него, същите трябва да са публикувани и да са станали достояние на всички заинтересовани лица, за да могат същите да се запознаят с тях и реално да упражнят правото си на предложения и становища по проекта. Неспазване на изискванията на ЗНА е съществено нарушение на административнопроизводствените правила при приемане на подзаконов нормативен акт и представлява самостоятелно основание за отмяна на оспорените разпоредби от Наредба № 1 от 18.03.2013 г. за регулиране на цените на електрическата енергия, издадена от ДКЕВР, сега КЕВР.
Решението като правилно следва да бъде оставено в сила.
Воден от горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. 1 АПК, Върховният административен съд, петчленен състав на първа колегия,