ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА УЧРЕДЯВАНЕ НА СПЕШЕН ДОВЕРИТЕЛЕН ФОНД НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ЗА СТАБИЛНОСТ И СПРАВЯНЕ С ПЪРВОПРИЧИНИТЕ ЗА НЕЗАКОННАТА МИГРАЦИЯ И РАЗСЕЛЕНИТЕ ЛИЦА В АФРИКА И ЗА НЕГОВИЯ ВЪТРЕШЕН ПРАВИЛНИК, ПОДПИСАНО НА 12 НОЕМВРИ 2015 г. В ЛА ВАЛЕТА
ДВ. бр. 34 от 03.05.2016г.
(Ратифицирани със закон, приет от 43-то Народно събрание на 12 февруари 2016 г., ДВ, бр. 16 от 2016 г. Споразумението е в сила за Република България от датата на подписването му - 12 ноември 2015 г. Сертификатът за принос на донорите е връчен в Европейската комисия на 19 февруари 2016 г.)
Издадено от Министерството на външните работи
Обн., ДВ, бр. 34 от 3 май 2016 г.
history
СПОРАЗУМЕНИЕ
за учредяване на Спешен доверителен фонд на Европейския съюз за стабилност и справяне с първопричините за незаконната миграция и разселените лица в Африка и за неговия вътрешен правилник
(наричано по-нататък "Учредителното споразумение")
между
Европейската комисия, от името на Европейския съюз,
наричана по-нататък "Комисията",
и
Правителството на Кралство Белгия ("Белгия")
и
Правителството на Република България ("България")
и
Правителството на Чешката република ("Чешка република")
и
Правителството на Кралство Дания ("Дания")
и
Правителството на Федерална република Германия ("Германия")
и
Правителството на Република Естония ("Естония")
и
Правителството на Ирландия ("Ирландия")
и
Правителството на Кралство Испания ("Испания")
и
Правителството на Република Франция ("Франция")
и
Правителството на Република Италия ("Италия")
и
Правителството на Република Латвия ("Латвия")
и
Правителството на Република Литва ("Литва")
и
Правителството на Великото херцогство Люксембург ("Люксембург")
и
Правителството на Унгария ("Унгария")
и
Правителството на Република Малта ("Малта")
и
Правителството на Кралство Нидерландия ("Нидерландия")
и
Правителството на Кралство Норвегия ("Норвегия")
и
Правителството на Република Австрия ("Австрия")
и
Правителството на Република Полша ("Полша")
и
Правителството на Република Португалия ("Португалия")
и
Правителството на Румъния ("Румъния")
и
Правителството на Конфедерация Швейцария ("Швейцария")
и
Правителството на Република Словения ("Словения")
и
Правителството на Република Словакия ("Словакия")
и
Правителството на Република Финландия ("Финландия")
и
Правителството на Кралство Швеция ("Швеция")
и
Правителството на Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия ("Обединено кралство"),
наричани по-нататък индивидуално "донор" и колективно "донорите",
КАТО ВЗЕХА ПРЕДВИД, ЧЕ:
1. В продължение на много години целият регион на Сахел (включително басейна на езерото Чад) и регионът на Африканския рог са изправени пред все по-нарастващи предизвикателства, като демографски натиск, екологичен стрес, крайна бедност, вътрешни напрежения, институционални слабости, слаба социална и икономическа инфраструктура, както и недостатъчна устойчивост на продоволствени кризи, които на някои места прерастваха в открит конфликт, разселване, престъпност, радикализация и пораждащ насилие екстремизъм, както и принудителна и незаконна миграция, трафик на хора и нелегален трафик на мигранти. Предизвикателствата в областта на сигурността са все по-тясно свързани с терористични групи и незаконен трафик от всякакъв вид. В по-широк регионален план последиците от кризите в Либия и Йемен, както и вътрешните конфликти в Судан, Южен Судан, Мали и терористичната заплаха, свързана с Боко Харам, АКИМ и Ал-Шабаб, поставиха целия регион в условията на криза.
2. Различни въоръжени конфликти в Африка, както и социалните и политическите сътресения в Региона на съседство на ЕС (и извън него) причиняват постоянно нарастващо насилствено разселване на хора и хуманитарни последствия в огромен мащаб. Северната част на Африка служи като транзитна, а до известна степен и като крайна дестинация на смесени миграционни потоци. В допълнение към това, влошената икономическа обстановка в региона предизвика значително понижаване на икономическата активност и свиване на обема на местните и чуждестранните инвестиции. Това доведе до нарастване на безработицата, по-специално сред младите хора. Растящите неравенства, липсата на безопасност и защита на уязвимите групи, както и ограничените права и възможности породиха широко разпространено чувство на изолация, особено сред представителите на най-младите поколения.
3. Във всички тези страни кризата се проявява чрез засилен поток от принудителна миграция, включително през пустинята Сахара, Средиземноморието и други маршрути към Европа. Европейският съюз реагира чрез увеличаване на хуманитарната помощ и подкрепа за развитие, предоставяна на мигрантите в цяла Африка. Европейският съвет (EUCO 22/15, 26/06/2015.) и Европейската програма в областта на миграцията (COM (2015) 240, 13.5.2015.) призоваха за конструктивни действия за предотвратяване на по-нататъшни загуби на човешки живот по море и за засилване на цялостното сътрудничество с ключови страни на произход и транзитно преминаване. Наред с това те призовават за постигане на тези цели чрез справяне, наред с другото, с първопричините на незаконната миграция и принудителното разселване в страните на произход и транзитно преминаване и насърчаване на развитието на мирни и приобщаващи общества за устойчиво развитие, по-специално чрез укрепване на върховенството на закона, предприемане на мерки за справяне с нарушенията на човешките права, подобряване на достъпа до образование, създаване на икономически предпоставки и равни възможности, включително чрез насърчаване на достойни условия на труд, подкрепа за законната мобилност и изграждането на по-добро управление, включително по отношение на управлението на границите, борбата с трафика и контрабандата на хора, както и на ефективното и устойчиво завръщане, реадмисия и реинтеграция на незаконните мигранти, които не отговарят на изискванията за предоставяне на закрила. Това изисква по-твърда ангажираност и всеобхватен подход за подкрепа на усилията за изграждане на капацитет на трети страни в областта на миграцията и управлението на границите, както и за стабилизиране и развитие на тази част на Африка - от Сахел до Африканския рог и Северна Африка.
4. Сахелската стратегия на Икономическата общност на западноафриканските държави (ECOWAS), Стратегията за мир и сигурност на Междуправителствения орган по развитие (IGAD), както и Стратегията на ЕС за региона на Сахел (http://eeas.europa.eu/africa/docs/sahel_strategy_en.pdf.) и Стратегическата рамка на ЕС за региона на Африканския рог ( http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/foraff/126052.pdf.), признават в частност значението на приемането на специален подход към периферните райони, които се характеризират с много ниско присъствие на държавата и пропускливост на границите, както и с маргинализация и крайна бедност на определени групи от обществото и повишена уязвимост към незаконна миграция, екстремизъм, трафик на хора и контрабанда на мигранти. Дейностите, насочени към решаване на проблемите на миграцията, следва да се съсредоточат в регионите и страните на произход и транзитно преминаване по миграционните пътища и да се справят с всички аспекти на тези проблеми в съответствие с Глобалния подход към миграцията и мобилността, който включва ограничаване и предотвратяване на незаконната миграция и борба с трафика на хора, контрабандата на мигранти и други престъпления, ефективно връщане и реадмисия, международна закрила и убежище, законна миграция и мобилност, повишаване на взаимодействието между миграцията и развитието.
5. В Плана за действие на ЕС за региона на Сахел 2015 - 2020 г., приет от Съвета по външни работи на 20 април 2015 г. ( http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2015/04/20-council-conclusions-sahel-regional-plan/.) (i), управлението на границите и борбата срещу незаконния трафик и транснационалната организирана престъпност са откроени като един от ключовите приоритети, наред с (ii) предотвратяване и борба с радикализацията, (iii) създаване на подходящи условия за младежта и (iv) миграция и мобилност. Тези четири области се считат за особено важни за стабилизиране на региона на Сахел. В региона на Африканския рог двата основни приоритета за страните от региона и за ЕС са нарастващото проявление на внесена отвън и вътрешна радикализация и мащабното разселване на над осем (8) милиона души, подхранвано от конфликти, недостиг на ресурси и политически гнет.
6. В рамките на прегледа на Европейската политика за съседство, миграцията и мобилността са откроени като ключова област на сътрудничество за ЕС и неговите партньори. Повишаването на мобилността, особено за образователни, научни, културни, обучителни и професионални цели, има положителен ефект както върху икономиката, така и за обществото. Засилването на ангажираността с най-младите поколения, с особен акцент върху защитата на уязвимите деца и юноши, може да играе важна роля за насърчаване на тяхното приобщаване към обществото и да ги превърне както в участници, така и в бенефициенти на икономическото, социалното и политическото развитие.
7. Мащабите и сериозността на кризата на стабилността в региона и трудностите, свързани с предоставянето на основни услуги, липсата на икономически перспективи за местното население и ниския капацитет на националните органи, изискват допълнителни финансови ангажименти и конкретен механизъм за спешно предоставяне на подкрепа, специално разработен за ситуации на нестабилност, наред с традиционните инструменти на сътрудничеството за развитие.
8. Миграцията и мобилността са приоритет в отношенията между ЕС и Африка, наред с диалога по въпросите на миграцията и мобилността, както се вижда от процесите от Рабат и Хартум, съществуващите партньорства за мобилност и Общата програма за миграция и мобилност.
9. Член 187 от Регламент (ЕС, Евратом) 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета (Регламент (ЕС, Евратом) 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 г. относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, Официален вестник L 298, 26.10.2012, стр. 1.)("Финансовия регламент"), който по силата на член 42 от Регламент 2015/323 (Регламент (ЕС) 2015/323 на Съвета от 2 март 2015 г. относно финансовия регламент, приложим за 11-ия Европейски фонд за развитие, Официален вестник L 58, 3.3.2015, стр. 17.) ("Финансовия регламент за 11-ия ЕФР") се отнася и за Европейския фонд за развитие, упълномощава Комисията да създаде и управлява Доверителен фонд на ЕС съгласно споразумение, сключено с други донори. Тези фондове са предназначени да мобилизират различни източници на финансиране от ЕС и да получават приноси от държави - членки на ЕС, и от донори от страни, които не са членки на Съюза. Доверителните фондове на ЕС са специално предназначени за кризисни и следкризисни ситуации, за които опитът е показал, че слабостта на местните администрации и внезапното повишаване на броя на донорите изискват засилена координация на действията на международната общност.
10. Изпълнени са всички условия за учредяване на Доверителен фонд на ЕС за региона на Сахел, езерото Чад, Африканския рог и Северна Африка ("Доверителния фонд"). Доверителният фонд ще позволи на ЕС, неговите държави-членки и международната общност да реагират колективно на посочените по-горе предизвикателства в обща стратегическа рамка, съгласувана с националните и регионалните власти и при реално разделение на труда. Нито един от актьорите, желаещи в момента да допринесат за стабилността на региона, не би бил в състояние самостоятелно да мобилизира необходимите човешки и финансови ресурси за планиране и предприемане на действия в целия регион.
11. Въз основа на поуките от предишни кризи и необходимостта от по-добра координация между програмите за възстановяване/развитие и изграждане на национален и местен капацитет и хуманитарната реакция като част от процеса на "взаимосвързаност между помощ, възстановяване и развитие" (LRRD), Комисията и Върховният представител на Съюза по въпросите на външните работи и политиката на сигурност предложиха създаването на доверителен фонд, който да действа колективно от името на Европейския съюз и на всички с принос към фонда, осъществявайки стратегическо и оперативно координиране.
12. Целта е да се разработи иновативен Европейски прилагащ инструмент, който да привлича средства от донори, включително такива, които нямат капацитет самостоятелно да се намесят в региона. Доверителният фонд ще адресира липсата на организираност и фрагментацията в реакцията на международната общност и ще създаде нова форма на европейско сътрудничество за помощ, която ще гарантира взаимност на средствата и възможностите и бързо постигане на конкретни резултати на място. Доверителният фонд има за цел да осигури по-висока степен на координация и по-силно интегриран подход за обстойно справяне с миграционните предизвикателства.
13. С Решение от 20/10/2015 Комисията реши да учреди Доверителния фонд и упълномощи Генералния директор на Генералната дирекция за международно сътрудничество и развитие да подпише настоящия Учредителен договор.
14. Доверителният фонд се учредява в рамките на Европейския фонд за развитие. Други инструменти, по-специално Инструментът за сътрудничество за развитие (Регламент (ЕС) 233/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2014 г. за създаване на финансов инструмент за сътрудничество за развитие за периода 2014 - 2020 г.)(DCI), Европейският инструмент за съседство (ENI), Инструментът, допринасящ за стабилността и мира (Регламент (ЕС) 230/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2014 г. за създаване на инструмент, който допринася за стабилността и мира. Включването на краткосрочен компонент в IcSP ще зависи от намирането на решения, които да запазят гъвкавостта и бързината на действие в съответствие с член 3 от Регламента за IcSP.)(IcSP), Европейският инструмент за демокрация и права на човека (Регламент (EС) 235/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 11 март 2014 г. за създаване на финансов инструмент за мир и човешки права.)(EIDHR) и Регламент (ЕО) № 1257/96 от 20 юни 1996 г. относно хуманитарната помощ (член 2 (d) могат да допринасят във фонда в съответствие с условията, посочени в техните регламенти, както и в съответствие с лимитите, определени от многогодишната финансова рамка за периода 2014 - 2020 г. При съблюдаване на пълномощията на съответните допринасящи финансови инструменти ще бъде възприет "смислов" подход.
15. Общата цел и предназначение на Доверителния фонд е да се предприемат действия за разрешаване на кризите в районите на Сахел и езерото Чад, Африканския рог и Северна Африка. Фондът ще подкрепя всички аспекти на стабилността и ще допринася за по-добро управление на миграцията, както и за преодоляване на първопричините за дестабилизация, насилствено разселване и незаконна миграция, по-специално чрез насърчаване на устойчивост, икономически предпоставки и равни възможности, сигурност и развитие и адресиране на нарушенията на човешките права.
Доверителният фонд ще действа в координация с националните и регионалните рамки, инструментите на ЕС, на двустранното сътрудничество на държавите-членки и на инструментите на други партньори за развитие. Действията на Доверителния фонд следва да се вписват в бъдещите и настоящите дейности/документи за съвместно планиране, разработени съвместно от държавите-членки, Комисията, върховния представител на Съюза по въпросите на външните работи и политиката за сигурност, както и страните-бенефициенти.
16. Сътрудничеството за развитие вече до голяма степен допринася за справяне с първопричините за миграцията и текущото програмиране на ЕС както в Региона на съседство, така и в Субсахарска Африка, вече подкрепя африкански партньори за справяне с редица от най-неотложните въпроси. Спешният доверителен фонд на Европейския съюз за стабилност и справяне с първопричините на незаконната миграция и разселените лица в Африка се явява допълнителен инструмент в помощ на най-уязвимите и засегнати страни. Доверителният фонд ще действа при субсидиарност и взаимно допълване с инструментите на ЕС и/или други донори. Фондът ще обхваща дейности, при които ще може да прояви добавена стойност в сравнение с други инструменти на ЕС (или други партньори за развитие, включително държави - членки на ЕС), например чрез насочване на дейности в области, които не са под контрола на националните органи, и/или чрез предприемане на необходими действия, които могат да попадат извън обхвата на подписаните Национални и регионални индикативни програми и/или чрез прилагане на различни методи за изпълнение.
17. Различните политически реалности и ниво на сигурност в трите региона, както и различната степен на политически диалог и социално-икономическо сътрудничество между ЕС и всеки един от тези три региона предполагат диференциран подход към стратегията и управлението на Доверителния фонд. Ето защо фондът ще включва три "прозореца", един за региона на Сахел и езерото Чад, един за региона на Африканския рог и един за Северна Африка. Това разграничаване между трите прозореца ще бъде отразено в управлението на Доверителния фонд и на ниво оперативен комитет.
18. Доверителният фонд ще постига целите си чрез обединяване на ресурсите и на капацитета за анализиране, идентифициране и осъществяване на дейностите, и по-специално тези на донорите, активно действащи в регионите. Целта е да се извлече полза от инструменти и ноу-хау на Комисията и на държавите - членки на ЕС, така че да се разработи солидна европейска реакция за справяне с кризите в трите региона, включително с нарастването на миграционните потоци. За да се избегне дублирането на структури по места, наред с използване на експертния опит на донорите, Комисията ("Доверителният орган") ще прилага и метода на делегирано сътрудничество с държавите-членки, при което принципите на икономичност, ефикасност и ефективност могат ясно да се проявят. В тясно сътрудничество с Европейската комисия, държавите-членки на ЕС следва да допринесат за идентифицирането на дейности, които ще бъдат представени на всички донори на Доверителния фонд за финансиране. Капацитетът за експертна оценка и изпълнение на други донори също може да бъде мобилизиран.
19. Доверителният фонд е отворен за всички държави - членки на ЕС, които желаят да допринесат за изпълнението на неговите цели, както и за други донори.
20. Доверителният фонд се учредява за ограничен период - до 31 декември 2020 г., с цел да бъде даден краткосрочен и средносрочен отговор на предизвикателствата пред трите региона. В рамките на целите на Доверителния фонд, посочени в член 2 от настоящото Учредително споразумение, решенията относно общата инвестиционна стратегия на фонда ще се вземат от Съвета на Доверителния фонд в тясно сътрудничество с националните и регионалните власти.
Стратегията ще бъде изготвена в координация с други донори и международни организации, действащи в региона, по-специално със съществуващата мрежа за хуманитарна помощ. Доверителният фонд ще работи в особено тясно сътрудничество с Регионалния доверителен фонд на ЕС в отговор на кризата в Сирия, "фонд Мадад", с цел координиране на действията и засилване на взаимодействието по отношение на отговора на кризата с бежанците.
21. Правилата за учредяване, управление, администриране и отчитане на Доверителния фонд трябва да бъдат установени в съответствие с член 42 от Финансовия регламент относно 11-ия ЕФР, който се позовава на член 187 от Финансовия регламент, както и в съответствие с принципите за икономичност, ефикасност и ефективност.
22. Решения за поправки към Решение C (2015) 7293 на Комисията за учредяване на Доверителния фонд ще се вземат от Колегиума на Европейската комисия в съответствие с член 42 от Регламент 2015/323, който се отнася до член 187 (8) от Регламент (ЕС, Евратом) 966/2012.
23. Те трябва да зачитат и Решение 2010/427/ЕС на Съвета за определяне на организацията и функционирането на Европейската служба за външна дейност (ЕСВД), и по-специално разпоредбите на член 9 относно разделението на компетенциите между службите на Комисията и ЕСВД, що се отнася до инструментите за външна дейност и програмирането.
СТРАНИТЕ ПО НАСТОЯЩОТО СПОРАЗУМЕНИЕ СЕ ДОГОВОРИХА ЗА СЛЕДНОТО:
Част първа.
- Общи разпоредби