Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове > Международноправни актове > Други > МЕМОРАНДУМ ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО ОТНОСНО ПОДКРЕПА ЗА ПРОЕКТИ НА ЕС МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКАТА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Не сте абонат на Експертис?
Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ

МЕМОРАНДУМ ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО ОТНОСНО ПОДКРЕПА ЗА ПРОЕКТИ НА ЕС МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКАТА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА

ДВ. бр. 36 от 13.05.2016г.

(Ратифициран със закон, приет от 43-то Народно събрание на 11 февруари 2016 г., ДВ, бр. 16 от 2016 г. В сила от 7 март 2016 г.)
Обн., ДВ, бр. 36 от 13 май 2016 г.

 

history Долуподписаните:
Правителството на Република България, представлявано от г-н Томислав Дончев, заместник министър-председател по европейските фондове и икономическата политика,
(наричано по-нататък ("България")
и
Европейската инвестиционна банка, със седалище 98-100, булевард "Конрад Аденауер", Люксембург-Кирхберг (Великото херцогство Люксембург), представлявана от г-жа Флавия Паланза, директор, и г-н Стивън Стърмър, началник отдел
(наричана по-нататък ("ЕИБ")
(наричани заедно ("Страните")
Като имат предвид, че:
1. Страните отчитат приноса на дългогодишното добро сътрудничество между България и ЕИБ по отношение на финансирането на инфраструктурни инвестиции и други проекти за развитие на България по време на преходния период, в процеса на подготовка за присъединяването към Европейския съюз ("ЕС"), по време на икономическата криза и първия програмен период 2007 - 2013 г.;
2. България отчита значението на взаимоотношенията между България и Европейската комисия, по-специално след присъединяването на България към ЕС на 1 януари 2007 г.;
3. Страните признават значителната роля на финансирането, което България следва да получи от европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), а именно Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР), Европейския социален фонд (ЕСФ), Кохезионния фонд (КФ), Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) и Европейския фонд за морско дело и рибарство (ЕФМДР). Това финансиране за програмния период 2014 - 2020 г. представлява уникална възможност за България да ускори своето възстановяване от кризата, да укрепи своето икономическо развитие и да осъществи така нужните на страната инвестиции в основна транспортна и екологична инфраструктура, в повишаване на уменията, в развитие на образованието, научноизследователската и развойната дейност, в човешки ресурси, укрепване на основите за бъдещата конкурентоспособност и развитие на икономика, основана на знанието и иновациите;
4. България е решена да увеличи степента и качеството на усвояване на фондовете на ЕС чрез по-добро управление, оптимизация и изпълнение. С цел максимално прилагане на международния опит България потвърждава, че помощта на ЕИБ ще бъде изключително ценна в усилията на страната за засилване на капацитета й за разработване на политики и стратегии, секторно планиране и планиране на проекти, проектиране, тръжни методологии, предпроектни проучвания, изпълнения и мониторинг;
5. България отчита, че Европейската комисия признава стойността на консултациите и помощта, които ЕИБ може да предостави на България в този важен момент за нейното развитие. Помощта на ЕИБ е необходима както за успешното изпълнение на проектите, предвидени за финансиране от ЕСИФ в рамките на програмния период 2014 - 2020 г., така и за успешната подготовка на България за бъдещия програмен период 2021 - 2027 г.;
6. Настоящият Меморандум за разбирателство ("Меморандум") не предвижда промяна на характера на подкрепата, която ЕИБ ще продължи да предоставя на България, когато тази подкрепа попада извън обхвата на настоящия Меморандум; по-специално, Страните признават, че като допълнение към своите операции по отпускане на заеми и помощта, предоставена от JASPERS при изготвянето на нови проекти, ЕИБ е декларирала своето желание за предоставяне на техническа помощ за проекти на ЕС;
7. ЕИБ е финансиращата институция на ЕС. По силата на членове 174 и 175 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) "За да насърчи цялостното си хармонично развитие, Съюзът разработва и осъществява свои инициативи, които водят до укрепването на неговото икономическо, социално и териториално сближаване" и "Съюзът подкрепя осъществяването на тези цели чрез действията, които предприема посредством структурните фондове на ЕС, Европейската инвестиционна банка и други съществуващи финансови инструменти". Освен това тези членове се посочват в преамбюла към Регламент 1303/2013 на Съвета за определяне на общоприложими разпоредби за ЕСИФ, а ролята на ЕИБ за помощта в усвояването на фондовете е отразена допълнително в няколко разпоредби от регламентите за ЕСИФ;
8. Съгласно член 18, параграф 7 от Устава на ЕИБ, като допълнение към нейната дейност по отпускане на заеми, ЕИБ може да предоставя услуги по техническа помощ в съответствие с условията, установени с квалифицирано мнозинство от нейния Съвет на управителите и в съответствие с нейния устав;
9. Страните отчитат, че всички одитни изисквания, на които ЕИБ може да бъде субект, са посочените в Устава на ЕИБ, представляващ неразделна част от ДФЕС. Тъй като ЕИБ е орган на ЕС, националните одитни органи нямат одитни права спрямо Групата на ЕИБ и ЕИБ подлежи единствено на одитни проверки - включително посещения на място - извършвани пряко от Европейската сметна палата;
10. Като се отчита институционалният статут на ЕИБ, Страните допълнително признават, че ЕИБ не подлежи на националните правила за обществени поръчки, а прилага своите собствени правила за обществени поръчки.
За тази цел и предвид горепосочения преамбюл Страните се споразумяват:
1. Възможни области на подкрепа от страна на ЕИБ за осигуряване на подкрепа за проекти, насочени към идентифицираните от България потребности
Предвид необходимостта България да подобри усвояването на фондовете на ЕС и отчитайки в допълнение към това ролята на ЕИБ на дългосрочен заемодател от страна на ЕС, ЕИБ е готова да разгледа предоставянето на допълнителна подкрепа за проекти ("подкрепа за проекти") с цел да подпомогне плановете на България за структурна реформа и нейното намерение за максимално и ефективно използване на ресурсите на ЕСИФ през текущия програмен период 2014 - 2020 г., с оглед удовлетворяване на нуждите от развитие на България, включително потенциална техническа помощ за разработването и изпълнението на финансовите инструменти. Подкрепата за проекти би могла да включва следните възможни видове подкрепа:
Област 1: Секторни стратегически документи и секторни инвестиционни програми:
1. подпомагане на правителството в изготвянето или актуализирането на секторни стратегически документи и при дейности, свързани с многогодишно планиране, програмиране и бюджетиране, в рамките на програмния период 2014 - 2020 г.;
2. участие в подготовката на програмния период 2021 - 2027 г. по искане на България и в съответствие с член 31 от Регламент 1303/2013;
Област 2: Осъществяване на проекти:
Банката може да предостави подкрепа за проекти с цел допринасяне за ефективно, ефикасно и навременно осъществяване на проекти или инвестиционни програми, финансирани по ЕСИФ, включително съфинансираните от ЕИБ, чрез:
1. осигуряване на засилен мониторинг;
2. предоставяне на подкрепа за проекти в случаите, когато управляващите органи или службите на ЕИБ са установили затруднения при реализацията на проекти, включително (i) разработване на проекти, (ii) предпроектни проучвания по отношение на проекти извън обхвата на JASPERS и (iii) тръжна методология в съответствие с вътрешните процедури на ЕИБ;
3. предоставяне на методологична подкрепа при изготвянето на указания, свързани с изпълнението на такива проекти;
Тази подкрепа би включвала осигуряването на експерти, установяването и определянето на нуждите от подкрепа за изпълнението на проекти и помощ при избирането на подходящи консултанти. Тази подкрепа би включвала също така оперативна подкрепа за административните звена по изпълнение на проекти с оглед повишаване на техния капацитет за изготвяне и управление на проекти.
Област 3: Институционален капацитет:
Банката може да подкрепя мерки за изграждане на институционален капацитет, допринасящи за ефективно, ефикасно и своевременно осъществяване на проекти, чрез:
1. предоставяне на подкрепа за подобряване на административните процедури за изготвяне и изпълнение на проекти и чрез предоставяне на директна консултантска помощ на определени екипи за управление на ключови проекти и на отделите, управляващи такива проекти;
2. оказване на подкрепа за изграждането на капацитет и професионалното обучение на местни експерти за реализацията на такива проекти; както и
3. предоставяне на подкрепа за разработването и изпълнението на финансови инструменти в България. Тази подкрепа е предвидена за, но без да се ограничава до, предварителни оценки и създаване и развитие на нови фирми за осъществяване на проекти в областта на финансовите инструменти и потенциално участие в съответните комисии в този контекст.
Горепосочената подкрепа за проекти ще бъде допълнение към всяка съществуваща подкрепа за проекти, финансирана от структурните фондове на ЕС, както и към всяка подкрепа, одобрена от ЕИБ в рамките на процедурите по комплексна проверка, свързани с предоставянето на съфинансиране от страна на ЕИБ. Ще бъдат положени необходимите усилия за предотвратяване на припокриване между подкрепата за проекти, предоставяна от ЕИБ по силата на настоящия Меморандум, и всяка подкрепа за изготвяне на проекти и/или за бъдещи проекти, предоставяна от JASPERS.
Договорените детайли и параметри на изискванията за добро финансово управление са приложени в приложение 1 към настоящия Меморандум.
Към всеки момент преди прекратяването на настоящия Меморандум България може да се обръща към ЕИБ с молба за предоставяне на услуги във всеки друг сектор или област. При наличие на необходимия експертен опит и персонал ЕИБ ще положи всички усилия да отговори своевременно на искането на България.
2. Предоставяне на подкрепа за проекти
Подкрепата за изпълнение на проекти ще бъде предоставяна на бенефициенти и/или управляващи органи според вътрешната наличност на ресурси на ЕИБ и изцяло по собствено усмотрение.
ЕИБ ще предоставя подкрепа за проекти въз основа на индивидуални споразумения
("Споразумение за предоставяне на подкрепа за проекти" - "СППП"), които ще бъдат подписвани с бенефициенти и/или управляващи органи. Страните по настоящия Меморандум приемат образец за СППП, приложен към настоящия Меморандум (приложение 2).
За целите на настоящия Меморандум получателите на подкрепа от страна на Банката могат да бъдат управляващи органи и бенефициенти, посочени в Регламента за общите разпоредби. Получателят на всеки конкретен вид договорена подкрепа ще бъде партньор на ЕИБ по Споразуменията за предоставяне на подкрепа за проекти.
3. Ресурси
Когато ЕИБ предоставя подкрепа за проекти, подкрепата ще бъде осигурена чрез секторни експерти на ЕИБ, притежаващи необходимия експертен опит, и/или чрез наемане на независими експерти (трети страни), привлечени и контролирани от ЕИБ съгласно нейните нормални процедури за наемане на външни консултанти.
4. Финансиране на подкрепа за проекти
Подкрепата за изпълнение на проекти по настоящия Меморандум обхваща помощта от страна на ЕИБ, финансирана чрез ресурси по съответните програми по ЕСИФ, предназначени за България.
5. Възнаграждения
Подкрепата за изпълнение на проекти от страна на ЕИБ ще бъде предоставена съгласно клаузите за възнагражденията, предвидени в съответното индивидуално СППП. Възнагражденията за подкрепата за проекти от страна на ЕИБ ще бъдат в съответствие с възнагражденията, установени от управляващите органи на ЕИБ. В рамките на три месеца от подписването на настоящия Меморандум ЕИБ ще информира българската страна за приложимите ставки чрез официално уведомително писмо. В случай че впоследствие възникнат промени в структурата на възнагражденията, ЕИБ ще информира българската страна в срок от един месец след одобрението на изменението от страна на управляващите органи на ЕИБ, в случай на такова.
Промените в структурата на възнагражденията на ЕИБ за подкрепа за проекти не следва да водят до изменения на общите разходи съгласно вече подписаните СППП.
В случай че ЕИБ предоставя подкрепа чрез независими експерти (трети страни), България отчита и приема, че сумата, платима на ЕИБ, следва да включва "разходи за координация" в размер до 15 % (петнадесет процента) от сумата, начислена от независимите експерти, с цел покриване на разходите за услугите на ЕИБ, свързани с координацията и администрирането на работата на третите страни.
6. Координация
ЕИБ ще координира тази подкрепа за проекти със заместник министър-председателя по европейските фондове и икономическата политика. ЕИБ ще предоставя подкрепа за проекти в тясно сътрудничество с всички заинтересовани страни, включително управляващи органи, изпълнителни органи, бенефициенти и Европейската комисия. Изпълнението на настоящия Меморандум ще бъде наблюдавано чрез съвместни координационни срещи, които ще се провеждат редовно и най-малко веднъж годишно. Страните могат също така да се договорят за провеждането на извънредни срещи с цел разглеждане на специфични въпроси, които биха могли да възникнат в хода на изпълнението на настоящия Меморандум.
За горните цели следва да бъде определено основно лице за контакти съответно в кабинета на заместник министър-председателя по европейските фондове и икономическата политика и в ЕИБ.
7. Изпълнение
За изпълнението на подкрепата за проекти от страна на ЕИБ е договорено следното:
(i) България следва да предостави на ЕИБ не по-късно от 31 януари следващата година тригодишен план за действие относно подкрепата за проекти, съвместно планиран от Страните, с цел определяне и споразумяване за подкрепата за проекти, която се очаква да бъде предоставена от ЕИБ. Дейностите съгласно плана за действие следва да попадат в обхвата на настоящия Меморандум, а планът за действие следва да бъде съгласуван с ЕИБ. При необходимост тригодишният план за действие може да бъде актуализиран до 31 януари всяка година и въз основа на одобрения план за действие съответните бенефициенти могат да отправят конкретни искания за получаване на подкрепа за проекти.
(ii) Заместник министър-председателят по европейските фондове и икономическата политика и/или съответният управляващ орган следва да гарантират, че съответният бенефициент на подкрепа за проекти от ЕИБ ще предостави на ЕИБ всяка информация, с която разполага и счита за значима за целите на подкрепата за проекти. ЕИБ следва да предоставя подкрепа за проекти единствено на базата на такава информация.
(iii) Специфичните детайли на предоставянето на съответната подкрепа за проекти и нейните ключови елементи следва да бъдат съгласувани между ЕИБ и съответния бенефициент на подкрепа за проекти от ЕИБ въз основа на информацията, предоставена в точка (ii).
ЕИБ следва да се стреми да предоставя подкрепа за проекти на основата на разумни усилия и следва да има пълната свобода да определя ресурсите, предназначени за подкрепата за проекти, естеството на подкрепата за проекти и консултациите, предоставяни в рамките на настоящия Меморандум. Детайлите относно всяко отделно предоставяне на подкрепа и относно самата реализация на подкрепата следва да бъдат определени в съответното СППП.
За да се избегне всяко съмнение, ЕИБ ще се стреми, доколкото е възможно, да избягва всякакви ситуации на конфликт на интереси при предоставянето на подкрепа за проекти, за които ЕИБ предоставя също така и съфинансиране. ЕИБ ще разрешава всякакви потенциални проблеми, свързани с конфликт на интереси, в съответствие с вътрешните правила и процедури на ЕИБ относно управлението на конфликти на интереси.
8. Поверителност
Предвид чувствителния характер на информацията, която може да бъде обработвана в контекста на настоящия Меморандум, Страните се задължават да гарантират ефективна и ефикасна защита на поверителността на такива данни. Страните се съгласяват и признават, че всяка информация в писмена форма, обозначена като "поверителна", която ще бъде получена от съответните им служители в хода на изпълнение на настоящия Меморандум, следва да бъде третирана като поверителна, прилагайки същите правила и степен на внимание, които са възприели за защита на своята собствена поверителна информация. Това задължение следва да остане в сила след изтичане на срока на настоящия Меморандум. Това задължение не се отнася за информация, която е или впоследствие ще стане публично достояние, с изключение на тази, която е разкрита неправомерно от съответните служители на Страните.
9. Освобождаване от отговорност
Без да се засягат разпоредбите на член 5 по-горе, България признава, че ЕИБ, всеки член на персонала на ЕИБ и всеки член на управителните органи на ЕИБ не носи отговорност за всякакви и всички действия, искове, загуби, задължения и щети (наричани заедно "Отговорности"), които те могат да понесат или претърпят или които могат да бъдат отправени или предявени срещу тях, възникващи по силата на, в резултат от или в пряка връзка с настоящия Меморандум. Въпреки това България не следва да бъде обвързана с освобождаване от Отговорности, когато те произтичат най-вече единствено от недобронамереност, груба небрежност или умишлено нарушение от страна на ЕИБ, нейни служители, длъжностни лица, управители, представители, чиновници или агенти.
10. Влизане в сила и действие
Настоящият Меморандум влиза в сила след подписването му от двете Страни на датата, на която ЕИБ получи изпратеното чрез дипломатически канали уведомление от страна на правителството на България, потвърждаващо приключването на вътрешните правни процедури, необходими за влизането в сила на Меморандума.
Настоящият Меморандум не задължава ЕИБ да предоставя подкрепа за проекти за определен вид дейност или проект или България да сключи договор с ЕИБ за подкрепа за проекти. Съдържащото се в настоящия Меморандум не следва да се тълкува като създаване на съвместно предприятие, взаимоотношение на посредничество или правно партньорство между Страните.
Съдържащото се в настоящия Меморандум няма за цел и не следва да се тълкува като отказ от привилегии и имунитети на някоя от Страните или нейни длъжностни лица и служители, които привилегии и имунитети са изрично гарантирани чрез настоящия Меморандум.
11. Срок и прекратяване
Настоящият Меморандум се прекратява в края на периода на разплащане на средства по ЕСИФ в рамките на програмния период 2014 - 2020 г., предвиден понастоящем да бъде на 31 декември 2023 г.
Ако към даден момент преди датата на прекратяване някоя от Страните по настоящия Меморандум смята, че целите на настоящия Меморандум не могат да бъдат ефективно или надлежно изпълнявани, тя следва да проведе консултации с другата Страна. Страните ще положат всички разумни усилия за коригиране на ситуацията. Ако след проведената консултация и положените усилия за коригиране на ситуацията някоя от Страните все още смята, че целите на настоящия Меморандум не могат да бъдат изпълнени, тази Страна може едностранно да се оттегли от настоящия Меморандум, отправяйки към другата Страна писмено предизвестие от три месеца.
Всички сключени двустранни споразумения за предоставяне на подкрепа за проекти няма да бъдат засегнати от прекратяването по настоящия член 11.
12. Изменение
Всяко изменение на или отказ от разпоредба или всяко съгласие, предоставено по силата на разпоредба, и всяка разпоредба на настоящия Меморандум следва да бъдат извършени в писмена форма и подписани от двете Страни.
Измененията на настоящия Меморандум не следва да подлежат на ратификация съгласно чл. 85, параграф 3 от Конституцията на Република България, с изключение на поправките, засягащи въпросите, посочени в чл. 85, параграф 1 от Конституцията на Република България.
13. Юрисдикция и приложимо законодателство
С настоящото Страните признават компетентността на Съда на Европейския съюз.

history Разпоредбите на настоящия Меморандум са подчинени на общите принципи на правото, което е общопризнато за държавите - членки на ЕС, както се тълкува или ще бъде тълкувано от Съда на ЕС, освен ако настоящият Меморандум посочва друго по отношение на определена разпоредба.
14. Уведомления
Всякакви уведомления следва да бъдат изпращани до Страните на следния адрес и на вниманието на:

В потвърждение на гореизложеното Страните изготвиха настоящия Меморандум в три (3) оригинала на английски език и три (3) оригинала на български език. В случай на разминаване валидна е версията на английски език. Всяка страница от всеки от оригиналите е парафирана от г-жа Добринка Кръстева, директор на дирекция "Програмиране на средствата от Европейския съюз" в администрацията на Министерски съвет, за България, и от г-н Флорин Даскалеску, правен съветник, за ЕИБ.


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...