| ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
|
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
|
РЕШЕНИЕ № 8810 ОТ 14 ЮЛИ 2016 г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 4270 ОТ 2016 г. (ОБН., ДВ, БР. 91 ОТ 2016 г.)
ДВ. бр. 91 от 18.11.2016г.
Обн., ДВ, бр. 91 от 18 ноември 2016 г.
history
Върховният административен съд на Република България - първо отделение, в съдебно заседание на четиринадесети юни две хиляди и шестнадесета година в състав: председател: Йордан Константинов, членове: Милена Златкова, Благовеста Липчева, при секретар Благовеста Първанова и с участието на прокурора Искренна Величкова изслуша докладваното от съдията Милена Златкова по адм. дело № 4270/2016.
Производството е по реда на чл. 185 - 196 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по оспорването от сдружение "Национално сдружение на частните болници" със седалище и адрес на управление: София, бул. Княз Ал. Дондуков 115А, чрез представляващия го председател на управителния съвет д-р Явор Николаев Дренски, сдружение "Център за защита правата в здравеопазването" със седалище и адрес на управление: София, ул. Нишава 121, чрез представляващия го председател на управителния съвет Стойчо Тодоров Кацаров, "Сдружение на общинските болници в България" със седалище и адрес на управление: Плевен, ул. Княз Ал. Батенберг 7, чрез представляващия го председател на управителния съвет д-р Неделчо Радев Тотев, сдружение "Българска болнична асоциация" със седалище и адрес на управление: София, бул. Джеймс Баучер 76, чрез представляващия го председател на управителния съвет д-р Иван Янчев Маджаров, на Наредба № 3 от 7 февруари 2014 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Педиатрия", издадена от министъра на здравеопазването (ДВ, бр. 15 от 21.02.2014 г.).
В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на оспорения подзаконов нормативен акт в неговата цялост, съставляващи основания за оспорване по чл. 146, т. 3, 4 и 5 във връзка с чл. 196 АПК поради: 1. съществени нарушения на административнопроизводствените правила, и по-конкретно на чл. 11, ал. 1 от Закона за нормативните актове (ЗНА), на чл. 28, ал. 2 и чл. 26 ЗНА; 2. несъответствие с целта на закона, която е съхраняване и/или подобряване здравето на децата от 0 до 18 г.; 3. противоречие с чл. 3, ал. 1, 2 и 3 от Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол над стопанската дейност (ЗОАРАКСД). Твърди се, че измененията в новоприетата наредба са важни, но не са многобройни, поради което тя е издадена в нарушение на чл. 11, ал. 1 ЗНА, въвеждащ две изисквания при условието на кумулативност, които следва да са налице, за да се приеме нова наредба и да се отмени действащата. Излагат се доводи за това, че мотивите на подзаконовия нормативен акт не притежават изискващото се според чл. 28, ал. 2 ЗНА съдържание, тъй като не са посочени причините, налагащи приемането му; макар да е посочена целта, липсва анализ за това по какъв начин конкретните разпоредби от наредбата ще допринесат за постигането ?; липсва анализ на необходимите финансови и други средства за прилагането ?, макар че в нея са регламентирани изисквания по отношение на апаратура, офис техника, болнични мебели, лаборатории и др., за покриването на които е необходим значителен финансов ресурс; липсва анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Според жалбоподателите определянето на минимален брой лекари и медицински сестри, минимален брой кабинети и други помещения и на необходимото оборудване не е обосновано от медицинска гледна точка в съответствие с изискването на чл. 26 ЗНА. Претендира се отмяна на наредбата и присъждане на разноски.
Ответникът - министърът на здравеопазването, оспорва жалбата чрез процесуалния си представител юрк. Денчева.
Представителят на Върховната административна прокуратура дава заключение за допустимост и основателност на оспорването.
I.
По допустимостта на оспорването:
history
Член 187 АПК регламентира, че оспорването на подзаконовите нормативни актове (изцяло или в отделни техни разпоредби съобразно чл. 185, ал. 2 АПК) не е ограничено във времето. Член 186, ал. 1 АПК изисква наличие на правен интерес от оспорването като задължителна предпоставка за неговата допустимост. Същият е налице, когато нормативният акт засяга или застрашава или би могъл да засегне права, свободи или законни интереси на граждани, организации и органи. Необходимо е следователно оспорващият да е подчинен на оспорените от него правни норми от подзаконовия нормативен акт. Според Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. по тълкувателно дело № 4/2009 г. на Общо събрание на колегиите на Върховния административен съд (ВАС) съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени. Оспорващите наредбата сдружения са юридически лица с нестопанска цел, създадени на основание чл. 6, ал. 1 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел и вписани в регистъра за юридическите лица с нестопанска цел по реда на чл. 18 от същия закон. Според вписаните в регистъра обстоятелства "Център за защита правата в здравеопазването" се създава с цел обществена подкрепа за развитие и усъвършенстване на българското здравеопазване, защита на индивидуални и колективни права на граждани и организации в сферата на здравеопазването и свързаните с него социални дейности, произтичащи от нормативните актове и международните споразумения, по които Република България е страна. "Българска болнична асоциация" е създадена с цел осигуряване на оптимални условия за предоставяне на здравни услуги в България и успешно функциониране на лечебните заведения посредством подобряване на нормативната уредба, по-добро взаимодействие между институциите и отчитане усилията на лечебните заведения за предоставяне на все по-добри и модерни методи за лечение, защита на правата и улесняване достъпа на пациентите до качествена медицинска помощ, сътрудничество с пациентски организации, защита на честната конкуренция между лечебните заведения. "Сдружение на общинските болници в България" е създадено с цел запазване и развитие на общинските болници и повишаване достъпността на обслужваното население до по-високо ниво на специализирани медицински дейности.
"Национално сдружение на частните болници" е създадено с цел облекчаване достъпа на пациентите до качествена медицинска помощ, създаване на условия за подобряване на медицинското обслужване и квалификацията на лекарите, обединяване и подпомагане на членуващите в сдружението болници, защита на честната конкуренция между лечебните заведения, развитие на подходящи условия и среда за възникване на нови частни лечебни заведения и функциониране на съществуващите, изграждане на национален пазар на медицинските услуги.
Изложеното налага извод за наличие на правен интерес от оспорването за жалбоподателите - юридически лица с нестопанска цел, обоснован от целите, за които са създадени, и допустимост на оспорването.
ІІ. Относно спазването на административнопроцесуалните правила:
При издаването на нормативните административни актове следва да се спазят правилата, установени в раздел III от глава V на АПК, както и тези, регламентирани в ЗНА (чл. 80 АПК).
В изпълнение изискванията на чл. 75 АПК оспореният подзаконов нормативен акт съдържа наименование, сочещо вида, автора на акта и главния му предмет, както и правното основание за неговото издаване - чл. 6, ал. 1 от Закона за лечебните заведения (ЗЛЗ), според който лечебните заведения осъществяват дейността си при спазване на медицинските стандарти за качество на оказваната медицинска помощ и осигуряване защита на правата на пациента. Медицинските стандарти се утвърждават с наредби на министъра на здравеопазването. Според чл. 20, ал. 2 ЗЛЗ към болницата за активно лечение могат да се откриват структури за долекуване и продължително лечение или рехабилитация, а съгласно чл. 46, ал. 3 от същия закон основните изисквания, на които трябва да отговарят устройството, дейността и вътрешният ред на лечебните заведения за болнична помощ и домовете за медико-социални грижи, както и условията и редът за откриване на структури по чл. 20, ал. 2, се определят с наредба на министъра на здравеопазването.
Изложеното обосновава извод, че нормативният административен акт, предмет на оспорване, е издаден по прилагането на ЗЛЗ в съответствие с нормата на чл. 75, ал. 2 АПК и чл. 7, ал. 2 ЗНА от изрично овластен в закона орган съгласно чл. 76, ал. 1 АПК. В съответствие с чл. 12 ЗНА наредбата урежда само материята, за която в закона е предвидено тя да бъде издадена.
Проектът на наредбата е обсъден и одобрен на заседание на ръководството на министерството, проведено на 10.12.2013 г., според представения протокол. В съответствие с изискването на чл. 26, ал. 2 ЗНА, видно от представените по делото писмени доказателства, преди внасянето на проекта на нормативния акт за издаване от компетентния орган, а именно на 14.12.2013 г., съставителят на проекта го е публикувал на интернет страницата на Министерството на здравеопазването заедно с мотивите и доклада, като на заинтересованите лица е предоставена възможност в изискуемия 14-дневен срок да направят предложения и да изразят становища по проекта. Според доклад от 31.01.2014 г., изготвен от зам.-министъра на здравеопазването, корекциите са обсъдени на заседание на ръководството на министерството, проведено на 28.01.2014 г., с участие на министъра на здравеопазването в изпълнение на чл. 77 АПК. Спазено е и изискването за обнародване на нормативния административен акт по чл. 78, ал. 2 АПК.
III.
Относно довода в жалбата за неспазване на чл. 11, ал. 1 ЗНА:
Според посочения законов текст отменяване на закон и неговото заменяване с нов, който се отнася до същата материя, се допуска само ако промените са многобройни и важни. Сравнението между текстовете на отменената с § 4 Наредба № 19 от 22.06.2010 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Педиатрия" и оспорената в настоящото съдебно производство Наредба № 3 от 7 февруари 2014 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Педиатрия" показва, че действително, както твърдят жалбоподателите, промените не са многобройни. В оспорената наредба подробно са регламентирани изисквания към специалиста педиатър и изисквания към медицинските специалисти (медицински сестри и лица с немедицинско образование); въведени са изисквания към резултата от осъществяване на дейността; подробно са регламентирани изискванията за оказване на медицинска помощ по медицинската специалност "Педиатрия" в структурите за долекуване и продължително лечение. Запазени са основните, регламентирани в отменената наредба, изисквания по отношение на минималния брой лекари и техните специалности, както и медицински сестри, оборудване на кабинети и болнични стаи, както и необходимата медицинска техника и друго медицинско оборудване в заведенията за извънболнична и болнична медицинска помощ и нивата на компетентност на структурите (клиники и отделения) в лечебните заведения за болнична помощ, като ново е въвеждането на изискване за наличие на микробиологична лаборатория (собствена или по договор) при второ и трето ниво на компетентност, изискване за възможност за ползване и на микробиологична освен клинична лаборатория за първо ниво на компетентност, без да е необходимо те да са на територията на болницата, а за трето ниво на компетентност - изискване двама от лекарите да са с втора специалност "педиатрия" и един, а не двама - с допълнителна квалификация за извършване на ехография.
Дори и да е било възможно новите текстове да се въведат чрез изменение и допълнение на Наредба № 19 от 2010 г., без да се налага приемането на изцяло нова наредба, то не може да се приеме, че изборът на тази правна форма от органа, издал наредбата, е направен в нарушение изискването на чл. 11, ал. 1 ЗНА и води до незаконосъобразност на оспорения подзаконов нормативен акт. Настоящият съдебен състав споделя изцяло приетото в този смисъл в мотивите на Решение № 14167 на ВАС, петчленен състав, от 22.12.2015 г. по адм. д. № 10536/2015 г., че в разпоредбата на чл. 11, ал. 2 ЗНА законодателят е предвидил изискването за наличие и многобройни и важни промени като предпоставка за отмяната само на действащ закон и замяната му с нов с цел да се гарантира правната сигурност и стабилитет на регулираните правоотношения, но това правило е неотносимо към подзаконовите нормативни актове, какъвто е процесната наредба. Съпоставката между текстовете на ЗНА сочи ясно разграничаване от страна на законодателя на закона, имащ за цел да регулира първично и трайно определен кръг от обществени отношения, и подзаконовите нормативни актове по прилагането на закона или по прилагането на подзаконов нормативен акт от по-висока степен.
IV.
Основателен обаче е доводът на жалбоподателите за това, че мотивите към проекта и доклада към него не отговарят на изискванията на чл. 28, ал. 2 ЗНА за тяхното съдържание. Според цитираната правна норма те трябва да съдържат: 1. причините, които налагат приемането; 2. целите, които се поставят; 3. финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; 4. очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; 5. анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Според настоящия съдебен състав в доклада са посочени причините, налагащи приемането на наредбата, а именно: използването на нов подход при регламентацията на дейността на лечебните заведения, които извършват дейности по педиатрия - "структура - процес - резултат". Както беше посочено по-горе, в наредбата са оптимизирани и подробно регламентирани изисквания към резултата от осъществяване на дейността с изброяване на конкретни количествени и качествени показатели, подробно са регламентирани изискванията към специалиста педиатър и изисквания към медицинските специалисти (медицински сестри и лица с немедицинско образование). Като причина е посочена и необходимостта от подробна регламентация на изискванията за оказване на медицинска помощ по медицинската специалност "Педиатрия" в структурите за долекуване и продължително лечение или рехабилитация и в домовете за медико-социални грижи за деца. Посочена е целта, която приемането на наредбата преследва, а именно - съхраняване и/или подобряване на детското здраве. Нито в мотивите към проекта обаче, нито в доклада е обсъден въпросът за това какви финансови и други средства са необходими за прилагането на новата уредба. При положение, че се приема нова наредба, а не се изменя и допълва действащата наредба, би следвало да се посочи в мотивите какви финансови и други средства са необходими, за да могат лечебните заведения да отговорят на всички, предвидени в наредбата изисквания по отношение на обема медицински дейности, осигуряване на необходимите помещения, оборудване и обзавеждане на помещенията (кабинети, манипулационни, чакални, приемни, санитарни възли, болнични стаи), осигуряване с медицинска апаратура и техника, лаборатории, персонал с необходимата квалификация и пр. Липсват в мотивите и в доклада каквито и да било прогнози относно очакваните резултати от прилагането на наредбата (вкл. финансови) относно въздействието на правните норми върху качеството на предоставяните медицински и здравни услуги и достъпа до тях. Липсва и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз. Посочването в мотивите само декларативно, че е направен анализ за съответствие с правото на Европейския съюз, без наличието на самия анализ, не е достатъчно, за да се приеме, че е спазено последното законово изискване относно тяхното съдържание.
V.
С оглед изложеното по-горе основателен е и доводът на жалбоподателите, че е нарушен принципът на обоснованост, залегнал в чл. 26, ал. 1 ЗНА. Определянето на минимален брой лекари със съответните специалности и медицински сестри, минимален брой кабинети и други помещения и на минимално необходимото оборудване в съответствие с принципа за обоснованост би следвало да се базира на проучване на международния опит и добрите медицински практики, както и на актуалната ситуация у нас, свързана със състоянието на лечебната и здравната мрежа, постигнатите добри резултати в здравните заведения и допуснатите слабости, които следва да се преодолеят. Както по отношение на съответствието с правото на Европейския съюз, така и във връзка с обосноваността на въведените конкретни изисквания в мотивите е посочено, че проектът е изготвен от експертен екип след проучване на международния опит и актуалната ситуация у нас, но липсват каквито и да било констатации, които да са направени в резултат на проучванията. Посоченото в мотивите към проекта, че актуализацията на медицински стандарт "Педиатрия" се прави в изпълнението на дейност 5 "Актуализиране и изготвяне на основани на научни доказателства медицински стандарти" от Договор за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG051PO001 - 6.2.03 за изпълнение на проект "Акредитация на лечебните заведения и продължителното обучение на медицинския персонал" от Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси 2007 - 2013 г.", съфинансиран чрез ЕСФ на ЕС, не може да бъде релевантна обосновка по смисъла на чл. 26, ал. 1 и чл. 28, ал. 2 ЗНА, тъй като издаването на подзаконов нормативен акт не е самоцел, а следва да е наложено от развитието на обществените отношения в съответната сфера. Липсата на надлежна обосновка, отговаряща по съдържание на изискванията на чл. 28, ал. 2 ЗНА, препятства съдебния контрол по същество за съобразността на подзаконовия нормативен акт с материалноправните норми, включително с принципите по чл. 52, ал. 1 - 3 от Конституцията на Република България, съответно води до извод за неговата незаконосъобразност и е основание за неговата отмяна. В този смисъл са и изложените мотиви в Решение № 14167 на ВАС, петчленен състав, от 22.12.2015 г. по адм. д. № 10536/2015 г., с което е оставено в сила решение № 7707 от 25.06.2015 г. по адм. д. № 1132/2015 г. на ВАС, седмо отделение, отменящо Наредба № 15 от 28.07.2014 г. за утвърждаване на медицински стандарт "Ревматология", издадена от министъра на здравеопазването.
Поради така изложените съображения и на основание чл. 193, ал. 1, предложение трето АПК оспореният подзаконов административен акт следва да бъде отменен като незаконосъобразен. С оглед изхода на спора основателни са исканията на жалбоподателите "Национално сдружение на частните болници", сдружение "Център за защита правата в здравеопазването" и "Сдружение на общинските болници в България" за присъждане на разноски за настоящото първоинстанционно производство, представляващи договорено и платено възнаграждение за един адвокат и платени държавни такси, съгласно представените списъци за разноските.
Мотивиран така, Върховният административен съд, първо отделение,
