Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса… Контакти
По вид документ > Съдебна практика > Върховен административен съд > РЕШЕНИЕ № 8959 ОТ 18 ЮЛИ 2016 Г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 2946 ОТ 2016 Г. (ОБН., ДВ, БР. 11 ОТ 2017 Г.)
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Не сте абонат на Експертис?
Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ

РЕШЕНИЕ № 8959 ОТ 18 ЮЛИ 2016 г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 2946 ОТ 2016 г. (ОБН., ДВ, БР. 11 ОТ 2017 г.)

ДВ. бр. 11 от 31.01.2017г.

Обн., ДВ, бр. 11 от 31 януари 2017 г.

 

history Върховният административен съд на Република България - второ отделение, в съдебно заседание на седми юни две хиляди и шестнадесета година в състав: председател: Георги Чолаков, членове: Захаринка Тодорова, Севдалина Червенкова, при секретар Рени Москова и с участието на прокурора Цветко Главеев изслуша докладваното от съдията Севдалина Червенкова по адм. дело № 2946/2016 г.
Производството е по реда на чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба от Татяна Василева Александрова от София срещу Постановление № 20 от 28.01.2016 г. на Министерския съвет (обн., ДВ, бр. 9 от 2.02.2016 г., в сила от 15.02.2016 г.) за изменение на Устройствения правилник на Министерството на отбраната, приет с Постановление № 5 на Министерския съвет от 2014 г. (обн., ДВ, бр. 8 от 2014 г.; изм. и доп., бр. 37 и 64 от 2015 г.). В жалбата се излагат доводи, че с обжалваното ПМС № 20 е изменен Устройственият правилник на МО, като са обединени Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" и дирекция "Отбранителна аквизиция". С жалбата е обоснован правен интерес от оспорването с това, че жалбоподателката е заемала длъжността "главен директор" на Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната", като на основание чл. 106, ал. 1, т. 2 от Закона за държавния служител (ЗДС) и във връзка с изменение УПМО с ПМС № 20 от 28.01.2016 г. и изменено длъжностно разписание със Заповед № РД-26-33 от 12.02.2016 г. на министъра на отбраната е прекратено служебното правоотношение, като е прехвърлена бройката на дирекция "Правно-нормативна дейност". Излагат се доводи за допуснато нарушение на чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове (ЗНА), както и доводи по същество относно липсата на необходимост за обединяване на двете дирекции. Излага, че от приемането на ПМС № 20 са нарушени нейни права и интереси предвид извършеното съкращение на длъжността "главен директор" на ГД "Инфраструктура на отбраната", поради което има пряк и непосредствен правен интерес от оспорването.
По жалбата със съпроводително писмо № 01.03-42 от 9.03.2016 г. на Министерския съвет чрез процесуален представител държавен експерт Демисила Тодорова е направено възражение за недопустимост на жалбата поради липса на пряк и непосредствен правен интерес, като заповедта за уволнение не може да обуслови правен интерес. Иска да се остави без разглеждане жалбата. По искането за спиране на акта излага, че е недопустимо поради недопустимост на оспорването, като излага доводи и за неоснователност. Излага, че липсват конкретни данни за настъпване на трудно поправими вреди за жалбоподателката. Иска да се отхвърли искането за спиране на ПМС.
Жалбата е допустима.
Жалбоподателката Татяна Василева Александрова е обосновала правен интерес за оспорване на ПМС № 20 от 2016 г., като се е легитимирала като "главен директор" на Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" с ранг V старши, чието служебно правоотношение е прекратено въз основа на изменение на Устройствения правилник на Министерството на отбраната по обжалваното ПМС № 20 от 2016 г. Представена е Заповед № РД-26-33 от 12.02.2016 г. на министъра на отбраната за прекратяване на служебното правоотношение, в която като основание е посочено "във връзка с измененията на УПМО, направени с ПМС № 20 от 2016 г., в сила от 15.02.2016 г., като прекратяването на правоотношението е от датата на влизане в сила на ПМС № 20 - 15.02.2016 г.
В съответствие с нормата на чл. 185 АПК оспорването е процесуално допустимо. Съгласно чл. 186, ал. 1 АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Жалбоподателката се е легитимирала като лице, което е заемало длъжност "главен директор" на Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" с ранг V старши до приемане на ПМС № 20 от 2016 г. и изменението на УПМО, с което посочената длъжност е съкратена предвид обединяване на две дирекции - Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" и дирекция "Отбранителна аквизиция", в обща Главна дирекция "Отбранителна аквизиция" (§ 2 и § 4 от ПМС № 20). С ПМС № 20 от 2016 г. се премахва Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" и се съкращава длъжността - "главен директор", която до приемане на ПМС е заемана от жалбоподателката.
Неоснователно е възражението на ответника, че жалбоподателката няма правен интерес от оспорването. В случая с приемане на ПМС № 20 от 2016 г. се засяга пряко и непосредствено правната сфера на жалбоподателката поради съкращаване на длъжността, която е заемала, и като резултат е прекратено служебното ? правоотношение. Независимо, че не е посочена за пряк адресат на акта, ПМС № 20 се отнася пряко до длъжността, която заема, и се засягат пряко правата и законните ? интереси. Възможността за обжалване на административните актове е не само когато са пряко нарушени права, но и при предстоящото засягане на права (Решение № 5 от 17.04.2007 г. по к.д. № 11/2006 г. на Конституционния съд). ПМС № 20 от 2016 г. е предпоставка за прекратяване на служебното правоотношение на жалбоподателката предвид регламентираното с него премахване на Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" и съкращаване на длъжността "главен директор", от която жалбоподателката е съкратена със Заповед № РД-26-33 от 12.02.2016 г. на министъра на отбраната и на основание ПМС № 20. Обстоятелството, че Заповед № РД-26-33 от 12.02.2016 г. на министъра на отбраната е оспорена пред Върховния административен съд (справка по адм. д. № 2982/2016 г. на ВАС), не препятства възможността за оспорване на подзаконовия нормативен акт.
По изложените съображения този съдебен състав приема, че жалбоподателката има пряк и непосредствен правен интерес от оспорването на ПМС № 20, който е правомерен, личен и обоснован (ар г. ТР № 3 от 16.03.2013 г. по т. д. № 1/2012 г. на ВАС) предвид и на това, че с него се изменят разпоредби, относими и свързани само с Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната" и съкращаването на длъжността "главен директор". В съответствие с чл. 187, ал. 1 АПК оспорването на подзаконовите нормативни актове е без ограничение във времето.
Оспореният подзаконов нормативен акт е действащ, не е отменен или оттеглен. При служебна справка в деловодството на Върховния административен съд не се констатира да е образувано друго дело между същите страни на същото основание, нито има влязло в сила съдебно решение. По изложените съображения настоящият съдебен състав е приел, че жалбата е редовна и допустима за разглеждане в посочената по-горе част, поради което на основание чл. 188 АПК оспорването е съобщено по реда на чл. 181, ал. 1 и 2 АПК чрез обявление в "Държавен вестник" и на интернет страницата на Върховния административен съд.
Предявената жалба е основателна, съществено са нарушени административнопроизводствените правила.
Оспореното ПМС № 20 от 28.01.2016 г. за изменение на Устройствения правилник на Министерството на отбраната, приет с Постановление № 5 на МС от 2014 г., по смисъла на чл. 75, ал. 1 АПК представлява подзаконов нормативен акт. В него се съдържат административноправни норми, които се отнасят до неограничен брой адресати и имат многократно правно действие. Процедурата за приемане на нормативните административни актове е разписана императивно в ЗНА. Същата е поставена единствено в защита на публичния интерес и неспазването ? влече тежки последствия за него.
В процесния казус при издаването на постановлението е нарушена разпоредбата на чл. 26, ал. 2 ЗНА, съобразно която норма преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересуваните лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. От доказателствата, приложени към преписката по приемането на акта, е видно, че изискуемият минимален 14-дневен срок за представяне на предложения и становища не е спазен. От копието на интернет страницата на вносителя на предложението - Министерството на отбраната, е видно, че проектът на постановлението е обявен на 25.01.2016 г., приемането му е станало на 28.01.2016 г., а влизането му в сила, видно от § 6 от заключителните му разпоредби - на 15.02.2016 г. От страницата е видно още, че към проекта липсват мотивите, съответно докладът, на вносителя. В резултат на това заинтересуваните лица не са имали възможност своевременно да се запознаят с мотивите, намеренията и целите на вносителя, да преценят дали същите отговарят на изискванията на чл. 28, ал. 2, т. 1 - 5 ЗНА и реално да упражнят правата си, като изложат своите предложения и становища по него. Нарушаването на правата на заинтересуваните лица съгласно установената съдебна практика винаги представлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила, водещи до отмяната на акта. Съгласно чл. 26, ал. 1 ЗНА изработването на проект за нормативен акт се извършва при зачитане принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, а според предписанието на ал. 2 преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, респ. доклада, и предоставя 14-дневен срок за предложения и становища от заинтересуваните лица. Анализът на цитираната правна норма сочи на извод, че изброените задължения на съставителя на проекта са императивно предвидени с оглед гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност. Неизпълнението на което и да е от тях води до процесуално нарушение, опорочаващо издадения акт и неговата отмяна като незаконосъобразен.
С оглед изхода на делото и своевременно направеното искане, подкрепено с изискуемите доказателства, в тази връзка ответникът следва да заплати сторените от жалбоподателката разноски за тази инстанция в размер 610 лв.
Воден от гореизложените съображения и на основание чл. 193, ал. 1 АПК Върховният административен съд, второ отделение, в настоящия съдебен състав

history РЕШИ:


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...