ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
РЕШЕНИЕ № 4 ОТ 16 МАРТ 2017 г. ПО КОНСТИТУЦИОННО ДЕЛО № 16 ОТ 2016 г.
ДВ. бр. 26 от 28.03.2017г.
Обн., ДВ, бр. 26 от 28 март 2017 г.
history
Конституционният съд в състав: Борис Велчев - председател, членове: Цанка Цанкова, Стефка Стоева, Румен Ненков, Кети Маркова, Георги Ангелов, Анастас Анастасов, Гроздан Илиев, Мариана Карагьозова-Финкова, Константин Пенчев, Филип Димитров, Таня Райковска, при участието на секретар-протоколиста Емилия Атанасова разгледа в закрито заседание на 16 март 2017 г. конституционно дело № 16/2016 г., докладвано от съдията Борис Велчев.
Производството е образувано на 14.11.2016 г. по искане на главния прокурор на Република България и е по реда на чл. 149, ал. 1, т. 2 и 4 от Конституцията.
history
Главният прокурор оспорва разпоредбите на чл. 84, ал. 6 и 8 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР) (обн., ДВ, бр. 53 от 2014 г.; посл. доп., бр. 13 от 2017 г.). Според него те противоречат на разпоредбите на чл. 4, 56, 120 и 127 от Конституцията, както и на чл. 1 от Допълнителния протокол към Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи (КЗПЧОС) (ДВ, бр. 66 от 1992 г.).
В първата част от мотивите си главният прокурор очертава правните характеристики на института на изземването и последващото разпореждане с издирвани вещи по ЗМВР. Той го намира за управленско (административно) действие, посредством което "се засягат или ограничават вещни права на добросъвестния държател (приобретател)". Според главния прокурор оспорените разпоредби превръщат прокурора в орган за решаване на имуществени спорове, без да предвидят изричен съдебен или инстанционен прокурорски контрол върху неговите актове.
Вносителят на искането поддържа, че "разпореждането на прокуратурата с вещи извън наказателния процес" не попада в нито едно от правомощията на прокуратурата, посочени в чл. 127 от Конституцията. Той намира, че оспорените разпоредби превръщат прокурора в "своеобразен верификатор на органите на изпълнителната власт" и в "самостоятелен решаващ орган" - нетипични роли на прокурора, които не намират "убедителна конституционна опора".