Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове > Други нормативни актове > МНОГОСТРАННО СПОРАЗУМЕНИЕ МЕЖДУ КОМПЕТЕНТНИТЕ ОРГАНИ ЗА ОБМЕН НА ОТЧЕТИ ПО ДЪРЖАВИ
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Не сте абонат на Експертис?
Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ

МНОГОСТРАННО СПОРАЗУМЕНИЕ МЕЖДУ КОМПЕТЕНТНИТЕ ОРГАНИ ЗА ОБМЕН НА ОТЧЕТИ ПО ДЪРЖАВИ

ДВ. бр. 99 от 12.12.2017г.

(Одобрено с Решение № 698 от 16 ноември 2017 г. на Министерския съвет. В сила за Република България от 1 декември 2017 г.)
Издадено от Министерството на финансите
Обн., ДВ, бр. 99 от 12 декември 2017 г.

 

history Като се има предвид, че юрисдикциите, подписали Многостранното споразумение между компетентните органи за обмен на отчети по държави ("Споразумението"), са
страни по - или територии, обхванати от - Конвенцията за взаимно административно сътрудничество по данъчни въпроси или Конвенцията за взаимно административно сътрудничество по данъчни въпроси, изменена с Протокол ("Конвенцията"), или са подписали или изразили намерението си да подпишат Конвенцията и потвърждават, че Конвенцията ще бъде в сила и ще действа по отношение на тях преди извършването на автоматичния обмен на отчети по държави;
Като се има предвид, че държава, която е подписала или е изразила намерение да подпише Конвенцията, става юрисдикция по смисъла на член 1 от това Споразумение, само след като стане страна по Конвенцията;
Като се има предвид, че юрисдикциите възнамеряват да повишат данъчната прозрачност в международен план и да подобрят достъпа на своите данъчни органи до информация относно глобалното разпределение на доходите, платените данъци и определени индикатори за разположението на икономическата дейност в данъчните юрисдикции, в които функционират многонационалните групи от предприятия, посредством автоматичен обмен на годишни отчети по държави с оглед оценка на рисковете от високо ниво, произтичащи от трансферното ценообразуване, и други рискове, свързани със свиването на данъчната основа и прехвърлянето на печалби, както и за икономически и статистически анализи, когато е подходящо;
Като се има предвид, че законодателствата на съответните юрисдикции изискват или се очаква да изискват предоставящото информация образувание на многонационална група от предприятия да подава ежегодно отчет по държави;
Като се има предвид, че отчетът по държави се очаква да е част от тристепенна структура заедно с глобално досие и местно досие, които заедно представляват стандартизиран подход към документацията за целите на трансферното ценообразуване, която ще осигури на данъчните администрации относима и надеждна информация за извършването на ефективен и обоснован анализ за оценка на рисковете от трансферното ценообразуване;
Като се има предвид, че Глава III от Конвенцията разрешава обмен на информация за данъчни цели, включително автоматичен обмен на информация, и позволява на компетентните органи на юрисдикциите да договорят обхвата и условията на този автоматичен обмен;
Като се има предвид, че член 6 от Конвенцията предвижда, че две или повече страни могат взаимно да се договорят да си обменят информация автоматично, същинският обмен на информация ще се извършва на двустранна основа между компетентните органи;
Като се има предвид, че юрисдикциите разполагат или се очаква да разполагат към момента на извършване на първия обмен на отчети по държави със: (i) подходящи предпазни мерки, за да гарантират, че информацията, получена съгласно това Споразумение, остава поверителна и се използва за целите на оценката на рисковете от високо ниво, произтичащи от трансферното ценообразуване, и други рискове, свързани със свиването на данъчната основа и прехвърлянето на печалби, както и за икономически и статистически анализи, където е подходящо, в съответствие с член 5 от това Споразумение, (ii) основа за осъществяване на ефективни взаимоотношения по обмен (включително установени процеси за осигуряване на своевременен, точен и поверителен обмен на информация, ефективни и надеждни комуникации и възможности за своевременно решаване на въпроси и неясноти относно обмена или искания за обмен и за прилагане на разпоредбите на член 4 от това Споразумение) и (iii) необходимото законодателство, което задължава предоставящите информация образувания да подават отчет по държави;
Като се има предвид, че юрисдикциите се ангажират да участват в обсъждания с оглед разрешаване на случаи на нежелани икономически последици, включително за отделните стопански субекти, в съответствие с алинея 2 на член 24 от Конвенцията, както и алинея 1 на член 6 от това Споразумение;
Като се има предвид, че процедурите по взаимно споразумение, например на основание спогодбите за избягване на двойното данъчно облагане, сключени между юрисдикциите на компетентните органи, остават приложими в случаите, в които отчетът по държави е обменен по силата на това Споразумение;
Като се има предвид, че компетентните органи на юрисдикциите възнамеряват да сключат това Споразумение, без да се засягат националните законодателни процедури (ако има такива) и при спазване на поверителността и другите мерки за защита, предвидени в Конвенцията, включително разпоредбите, ограничаващи използването на информацията, обменяна съгласно нея;
Поради което компетентните органи се споразумяха за следното:

history Определения
Член 1
1. За целите на това Споразумение изброените термини имат следните значения:
а) терминът "Юрисдикция" означава държава или територия, по отношение на която Конвенцията е в сила и се прилага в резултат на ратификация, приемане или одобрение в съответствие с член 28 или на разширяване на територията в съответствие с член 29 и която е страна, подписала това Споразумение;
б) терминът "Компетентен орган" означава за всяка Юрисдикция лицата и органите, изброени в Приложение Б от Конвенцията;
в) терминът "Група" означава съвкупност от предприятия, свързани посредством собственост или контрол, така че тя или има задължение да изготвя консолидирани финансови отчети за целите на финансовата отчетност съгласно приложимите счетоводни правила, или ще има такова задължение, ако дялове от капитала на някое от предприятията бъдат търгувани на публична фондова борса;
г) терминът "Многонационална група от предприятия" означава всяка група, която: (i) включва две или повече предприятия, които са местни лица за данъчни цели на различни юрисдикции, или включва предприятие, което е местно лице за данъчни цели на една юрисдикция и подлежи на облагане по отношение на стопанската дейност, осъществявана чрез място на стопанска дейност в друга юрисдикция, и (ii) не е изключена многонационална група от предприятия;
д) терминът "Изключена многонационална група от предприятия" означава група, от която не се изисква да подава отчет по държави, поради това, че годишните приходи на консолидирана основа на групата за данъчната година, предшестваща непосредствено данъчната година, за която се предоставя информация, както е посочено в нейните консолидирани финансови отчети за тази предшестваща данъчна година, е под прага, определен във вътрешното законодателство на юрисдикцията и в съответствие с Доклада от 2015 г., както може да бъде изменян на базата на прегледа от 2020 г., предвиден в него;
е) терминът "Съставно образувание" означава: (i) всяка отделна стопанска единица от многонационална група от предприятия, която е включена в консолидираните финансови отчети за целите на финансовата отчетност или която би била включена, ако дялове от капитала на съответната стопанска единица на многонационалната група от предприятия се търгуват на публична фондова борса, (ii) всяка отделна стопанска единица, която е изключена от консолидираните финансови отчети на многонационалната група от предприятия само на основание размер или същественост, и (iii) всяко място на стопанска дейност на всяка отделна стопанска единица от многонационалната група от предприятия, посочена в т. (i) или (ii) по-горе, при условие че стопанската единица изготвя самостоятелни финансови отчети за това място на стопанска дейност за финансови, регулаторни и данъчни цели или във връзка с вътрешния управленски контрол;
ж) терминът "Предоставящо информация образувание" означава съставно образувание, което по силата на вътрешното законодателство на юрисдикцията, на която е местно лице за данъчни цели, подава отчет по държави в това си качество от името на многонационалната група от предприятия;
з) терминът "Отчет по държави" означава отчета по държави, който се подава ежегодно от предоставящото информация образувание в съответствие със законите на юрисдикцията, на която е местно лице за данъчни цели, заедно с информацията, която трябва да бъде предоставена съгласно тези закони, която обхваща елементите и следва формата, определени в Доклада от 2015 г., както могат да бъдат изменяни на базата на прегледа за 2020 г., предвиден в него;
и) терминът "Доклада от 2015 г." означава консолидирания доклад, озаглавен "Документация за целите на трансферното ценообразуване и предоставяне на отчети по държави", във връзка с Мярка 13 от Плана за действие срещу свиването на данъчната основа и прехвърлянето на печалби на ОИСР/Г-20;
к) терминът "Координиращ орган" означава координиращия орган по Конвенцията, който, съгласно алинея 3 на член 24 от Конвенцията, е съставен от представители на компетентните органи на страните по Конвенцията;
л) терминът "Секретариат на Координиращия орган" означава Секретариата на ОИСР, който подпомага координиращия орган;
м) терминът "Действащо споразумение" означава по отношение на всеки два компетентни органа, че и двата компетентни органа са изразили своето намерение автоматично да обменят информация помежду си и са изпълнили другите условия, предвидени в алинея 2 на член 8; списък на компетентните органи, за които това Споразумение е действащо, се публикува на интернет страницата на ОИСР.
2. По отношение на прилагането на това Споразумение във всеки един момент от компетентен орган на юрисдикция всеки термин, за който не е дадено друго определение в това Споразумение, има значението, което му придава към съответния момент законодателството на юрисдикцията, прилагаща Споразумението, освен ако контекстът не изисква друго или компетентните органи се споразумеят за общо значение (което е допустимо съгласно националното им законодателство), като всяко значение съгласно приложимите данъчни закони на тази юрисдикция е с предимство спрямо значение, дадено на термина съгласно други закони на тази юрисдикция.


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...