| ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
|
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
|
РЕШЕНИЕ № 13701 ОТ 13 НОЕМВРИ 2017 г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 13690 ОТ 2016 г. (ОБН., ДВ, БР. 36 ОТ 2018 г.)
ДВ. бр. 36 от 27.04.2018г.
Обн., ДВ, бр. 36 от 27 април 2018 г.
history
Върховният административен съд на Република България - второ отделение, в съдебно заседание на двадесет и шести септември две хиляди и седемнадесета година в състав: председател: Георги Чолаков, членове: Захаринка Тодорова, Севдалина Червенкова, при секретар Михаела Петрова и с участието на прокурора Вичо Станев изслуша докладваното от съдията Севдалина Червенкова по адм. дело № 13690/2016 г.
Производство по реда на чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на Сдружение "Асоциация пулмонална хипертония" срещу Наредба № 12 от 22.12.2011 г. за условията и реда за заплащане на лечение на българските граждани в чужбина по чл. 82, ал. 1, т. 8 от Закона за здравето, издадена от министъра на здравеопазването, обн., ДВ, бр. 1 от 3.01.2012 г.; доп., бр. 57 от 27.07.2012 г., в сила от 1.07.2012 г., бр. 15 от 15.02.2013 г., в сила от 15.02.2013 г.; изм. и доп., бр. 14 от 20.02.2015 г., в сила от 20.02.2015 г. - частично.
Жалбоподателите поддържат оплаквания за незаконосъобразност на оспорения подзаконов нормативен акт в следните негови части - чл. 2, ал. 2 - в частта, с която е определен срок за финансиране на лечението; чл. 4, ал. 3; чл. 4, ал. 4 - в частта, с която се обвързва финансирането със съобщаването на заповедта по чл. 34, ал. 2; чл. 18, т. 2; чл. 20, чл. 21, ал. 2 - в частта, с която се изисква специален ред за представяне на документи на чужд език; чл. 24, ал. 2 - в частта, с която се предоставя възможност за предаване на преписката на външни експерти; чл. 25, ал. 2, т. 6; чл. 26, ал. 1 - в частта, с която е определен 14-дневен срок за насрочване на заседание на КЛЧ; чл. 26, ал. 4; чл. 26а; чл. 27, ал. 1 - в частта, касаеща чл. 26А; чл. 34, ал. 3, т. 6; чл. 34, ал. 5; чл. 38. В жалбата са изложени подробни аргументи. Претендира се отмяна на наредбата в обжалваната й част и присъждане на разноски.
Ответникът - министърът на здравеопазването, чрез пълномощника му по делото - юрк. Стела Здравкова-Нинова, поддържа становище за недопустимост на жалбата, а при условията на евентуалност излага съображения за нейната неоснователност.
Представителят на Върховната административна прокуратура дава заключение за допустимост и за основателност на оспорването.
Настоящият съдебен състав на Върховния административен съд - второ отделение, намира жалбата за процесуално допустима.
По силата на чл. 186, ал. 1 АПК правото на оспорване на подзаконов нормативен акт принадлежи на гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Следователно задължителна предпоставка за допустимост на оспорването на наредбата е наличието на правен интерес от търсената съдебна защита. Видно от Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. по тълк. дело № 4/2009 г. на Общо събрание на колегиите на Върховния административен съд, съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени. В случая иницииралото съдебен контрол сдружение е юридическо лице с нестопанска цел, създадено в обществена полза, чийто предмет на дейност и основни цели обуславят извод за наличие на правен интерес от заявеното оспорване и жалбата се явява процесуално допустима съгласно чл. 185, чл. 186, ал. 1 и чл. 187, ал. 1 АПК.
history
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Оспорената Наредба № 12 е подзаконов административен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1 АПК, тъй като съдържа административноправни норми, отнася се за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие. Същата е издадена по прилагане на чл. 82, ал. 1, т. 8 от Закона за здравето и е с наименование, което сочи вида и автора на акта, и главния му предмет.
Процесната наредба е издадена от компетентен административен орган - министъра на здравеопазването, който според изискването на чл. 76, ал. 1 АПК е изрично овластен за издаването й с разпоредбата на чл. 82, ал. 1, т. 8 от Закона за здравето.
Спазено е изискването за писмената форма като условие за действителност. Текстът на наредбата е удостоверен по реда на чл. 78, ал. 1, т. 2 АПК от министъра на здравеопазването и наредбата е обнародвана според изискването на чл. 5, ал. 5 от Конституцията на Република България и чл. 78, ал. 2 АПК във връзка с чл. 37, ал. 1 ЗНА.
Наредбата в оспорената й част обаче е издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила.
Съгласно чл. 80 АПК за неуредените въпроси за подзаконовите административни актове се прилагат разпоредбите на Закона за нормативните актове. В този закон (ЗНА) с глава трета е уредена процедура по изработване на проекти на нормативни актове. Според чл. 26 ЗНА изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност (ал. 1). Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта (ал. 2). А разпоредбата на чл. 28 ЗНА урежда изисквания за мотивите към подзаконовите административни актове. Нормата разписва, че проектът на нормативен акт заедно с мотивите се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган. Мотивите съдържат: причините, които налагат приемането; целите, които се поставят; финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива, и анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.
Съгласно чл. 28, ал. 1 ЗНА проектът за нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган, като в ал. 2 са предвидени изисквания към мотивите към доклада. В чл. 28, ал. 3 ЗНА законодателят изрично е постановил, че проект за нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията на ал. 2, не се обсъжда от компетентния орган, а с чл. 77 АПК е въвел задължително обсъждане на проекта заедно с представените становища, предложения и възражения. Посочените разпоредби имат императивен характер и с тях се цели да се спазят принципите, посочени в чл. 26, ал. 1 ЗНА. Целта на законодателя е да се осигурят възможности за излагане на тезите на заинтересуваните лица и обсъждането им преди приемането на нормативния административен акт, а не само след това при оспорването, с всички произтичащи от това последици. Разпоредбата на чл. 77 АПК с оглед редакцията на нормата е относима към всички предложения и възражения и предполага спазване не само на чл. 28, а и на чл. 26 ЗНА. Неспазването на императивните разпоредби на чл. 77 АПК и чл. 26 и сл. ЗНА винаги е основание за отмяна на нормативен административен акт, поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.
В съдебно заседание, проведено на 20.06.2017 г., е направено изрично искане до министъра на здравеопазването от страна на прокурора да бъдат представени доказателства досежно изискванията на чл. 28, ал. 2 ЗНА (ако има такива), както и направените предложения и възражения в сроковете по чл. 26, ал. 2 ЗНА и впоследствие и обсъждането им съгласно чл. 77 АПК. В тази връзка делото е отложено за 26.09.2017 г., когато в проведеното последно съдебно заседание такива доказателства не бяха представени.
При съобразяване на чл. 196 във връзка с чл. 146, т. 3 и с чл. 168, ал. 1 АПК се налага извод, че са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила - чл. 26, ал. 1, чл. 28, ал. 1 - 3 ЗНА, чл. 77 АПК, които налагат отмяна на оспорените разпоредби на Наредба № 12 от 2011 г. Поради това не се налага и обсъждане на останалите доводи на страните, тъй като не би могло да бъде променен крайният резултат за отмяна на оспорените разпоредби, с оглед на допуснатите съществени нарушения на административнопроизводствените правила.
По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че отсъствието на всички задължителни за мотивирането на проекта на нормативен административен акт реквизити е съществен процесуален порок, налагащ отмяна на оспорената наредба на основание чл. 146, т. 3 АПК.
С оглед изхода на спора и съобразно своевременно направеното искане за присъждане на разноски от страна на жалбоподателя - следва да му бъдат присъдени разноски, доказани по своя размер, в размер 410 лв.
Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1, пр. 2 АПК, Върховният административен съд, второ отделение,