| ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
|
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
|
РЕШЕНИЕ № 7271 ОТ 1 ЮНИ 2018 г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 2858 ОТ 2018 г. (ОБН., ДВ, БР. 50 ОТ 2018 г.)
ДВ. бр. 50 от 15.06.2018г.
Обн., ДВ, бр. 50 от 15 юни 2018 г.
history
Върховният административен съд на Република България - петчленен състав - I колегия, в съдебно заседание на дванадесети април две хиляди и осемнадесета година в състав: председател: Ваня Пунева, членове: Жанета Петрова, Таня Куцарова, Мира Райчева, Аглика Адамова, при секретар Милка Ангелова и с участието на прокурора Мери Найденова изслуша докладваното от съдията Аглика Адамова по адм. дело № 2858/2018 г.
Производството пред петчленен състав на Върховния административен съд (ВАС) е по реда на чл. 208 - 228 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по касационна жалба на Димитър Михайлов Димитров от гр. Варна срещу Решение № 643 от 16.01.2018 г. на четвърто отделение на Върховния административен съд по адм. дело № 3342/2017 г., с което е отхвърлено оспорването на разпоредбата на чл. 27, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания.
Касаторът твърди, че решението е нищожно и неправилно поради необоснованост и нарушение на материалния закон - касационни основания по чл. 209, т. 1 и 3 от АПК. По подробни аргументи за така заявените пороци моли решението и оспорената разпоредба на ППЗИХУ да бъдат отменени.
Ответникът - Министерският съвет на Република България, чрез процесуалния си представител оспорва касационната жалба и моли решението да бъде оставено в сила. Претендира разноски.
Заинтересованата страна - министърът на труда и социалната политика, чрез процесуалния си представител оспорва касационната жалба.
Представителят на Върховната административна прокуратура дава мотивирано заключение за неоснователност на касационната жалба. Намира решението на ВАС, тричленен състав, за правилно и законосъобразно.
Настоящият петчленен състав на Върховния административен съд констатира, че касационната жалба е подадена в законоустановения в чл. 211, ал. 1 от АПК 14-дневен срок от съобщаване на решението от надлежна страна по чл. 210, ал. 1 АПК, спрямо която постановеният съдебен акт е неблагоприятен, поради което е процесуално допустима.
history
Разгледана по същество, се явява основателна.
С Решение № 643 от 16.01.2018 г. на четвърто отделение на Върховния административен съд по адм. дело № 3342/2017 г. е отхвърлено оспорването на разпоредбата на чл. 27, ал. 3 от Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания (ППЗИХУ), приет от Министерския съвет с ПМС № 343 от 17.12.2004 г. на основание законова делегация, предвидена в чл. 9, ал. 6, чл. 13, ал. 5, чл. 25, ал. 6, чл. 26, т. 1, чл. 28, ал. 2, чл. 29, ал. 2, чл. 31, чл. 42, ал. 12 (нова ал. 13), чл. 44, ал. 4 и чл. 52 от Закона за интеграция на хората с увреждания. Оспорената разпоредба на чл. 27, ал. 3 от ППЗИХУ е приета от Министерския съвет с ПМС № 153 от 26.06.2006 г. за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания.
Съдът е приел, че подзаконовият нормативен акт е приет при спазване на процедурните правила, предвидени в Закона за нормативните актове. Съдът е счел, че с чл. 27, ал. 1 от ППЗИХУ са определени размерът, редът и условията за отпускане на интеграционната добавка при съобразяване на изключващите хипотези на чл. 27, ал. 2 от ППЗИХУ, както и че с интеграционната добавка се осигурява подкрепа на лицето с увреждане, като се допълват собствените му доходи и се покриват допълнителни разходи за обучение. Изложени са мотиви, че изискването на чл. 27, ал. 3 от ППЗИХУ е съобразено със законовото такова паричните средства, отпускани като интеграционна добавка, да покриват допълнителни разходи, които лицето с трайно увреждане е направило във връзка с участие в обучителни курсове срещу заплащане, а обвързването на изплащането на интеграционната добавка с изискване за представяне на документ, който да удостоверява продължителността на обучението, гарантира, от друга страна, че с този документ ще се удостовери и фактът, че формата на обучение не попада в изключващите хипотези на чл. 27, ал. 2 от ППЗИХУ и е извън заложените в системата на общообразователната подготовка. По тези съображения и като е приел, че оспорената разпоредба съответства на целта на закона, тричленният състав на ВАС е отхвърлил оспорването.
Обжалваното съдебно решение е валидно и допустимо, но неправилно.
Не е налице касационно основание по чл. 209, т. 1 АПК - нищожност на решението. Както тричленният състав е изложил в мотивите си, съгласно чл. 132, ал. 2, т. 1 от АПК на Върховния административен съд са подсъдни оспорвания срещу подзаконови нормативни актове освен тези на общинските съвети. Следователно решението е постановено от надлежен съдебен състав на Върховния административен съд в кръга на правораздавателните му правомощия.
Налице е касационно основание по чл. 209, т. 3 АПК - неправилно приложение на материалния закон. Правилно е установено, че при приемане на оспорената разпоредба са спазени изискванията на ЗНА. Правилникът за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания е приет от Министерския съвет с ПМС № 343 от 17.12.2004 г. на основание законова делегация, предвидена в чл. 9, ал. 6, чл. 13, ал. 5, чл. 25, ал. 6, чл. 26, т. 1, чл. 28, ал. 2, чл. 29, ал. 2, чл. 31, чл. 42, ал. 12 (нова ал. 13), чл. 44, ал. 4 и чл. 52 от Закона за интеграция на хората с увреждания. Оспорената разпоредба на чл. 27, ал. 3 от ППЗИХУ е приета от Министерския съвет с ПМС № 153 от 26.06.2006 г. за изменение и допълнение на Правилника за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания. Проектът е внесен в Министерския съвет ведно с доклад от министъра на труда и социалната политика, одобрена финансово обосновка, съгласувателни становища и справка за отразяването им, съобщение до средствата за масово осведомяване. Представен е и протокол от заседание на Националния съвет за интеграция на хората с увреждания, на което е обсъден и приет проектът на нормативния акт.