ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 10782 ОТ 7 СЕПТЕМВРИ 2018 г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 10561 ОТ 2018 г. (ОБН., ДВ, БР. 95 ОТ 2018 г.)
ДВ. бр. 95 от 16.11.2018г.
Обн., ДВ, бр. 95 от 16 ноември 2018 г.
history
Върховният административен съд на Република България - седмо отделение, в закрито заседание в състав: председател: Б. Ц., членове: П. Н., Ю. Т., изслуша докладваното от съдията П. Н. по адм. дело № 10561/2018.
Производството е по реда на чл. 190, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба от "Голден сендс бийч" - ООД, срещу Наредбата за мониторинга, управлението и контрола на концесиите, приета с ПМС № 177 от 20.08.2018 г. (ДВ, бр. 70 от 24.08.2018 г.), в която е направено искане за спиране действието на подзаконовия нормативен акт.
Излага доводи, че от действието на наредбата за дружеството поради неясната нова регулация могат да възникнат значителни и труднопоправими вреди - да бъде санкциониран с 5 % от концесионното възнаграждение съгласно чл. 48 от договора за концесията и да се стигне до изключване/прекратяване на договора, от което ще претърпи загуби в размера на направените инвестиции по договора, предвидени в общ размер 12 567 875 лв. с ДДС за срока на договора, съгласно чл. 16, ал. 1, т. 2.10 от договора за концесия.
Сочи в жалбата, че е уредена обща процедура за извършване на одит на концесионери, като за вече сключените договори за концесия е предвидено това да се извършва с вътрешни правила за управление на концесиите или със заповедта по чл. 8, ал. 3. По този начин за концесионерите ще се създаде допълнителна административна тежест, без да е ясно разписано в наредбата как ще се извършва този одит, какви ще са изискванията към концесионерите с този одит и т.н., а същевременно се предвижда едностранно да се изменят сключените вече от концесионерите договори, което излиза извън рамките на закона. След подписване на концесионния договор, в който изрично са посочени всички права и задължения, се въвеждат нови условия и задължения в противоречие със закона и със сключения договор. Въз основа на наредбата ще бъде едностранно изменен договорът му и ще му бъдат вменени нови неясни задължения освен поетите вече с договора задължения, за които ще отговаря с предоставената вече гаранция за добро изпълнение. Задълженията на концесионерите не се изясняват от наредбата, а ще бъдат допълвани от концедентите с вътрешни правила и заповеди и преценка за целесъобразност и обоснованост обективно не може да бъде извършена.
В писменото становище на ответната страна се сочи, че жалбоподателят няма правен интерес от оспорване на наредбата. Интересът е обоснован с обстоятелството, че с наредбата се въвежда процедура за извършване на одит на концесионери и жалбоподателят в качеството му на концесионер по силата на сключен концесионен договор за морски плаж "Слънчев бряг-север" от 4.04.2018 г. е пряко засегнат, тъй като наредбата създава допълнителна административна тежест. Този договор е сключен по реда на отменената глава втора "а" от Закона за устройство на Черноморското крайбрежие. Съгласно чл. 19 и сл. от наредбата одит на концесионер се извършва само за новите концесии, възложени при условията и по реда на действащия Закон за концесиите, т.е. за договорите, сключени по реда на отменените разпоредби на ЗУЧК или по отменения Закон за концесиите, одит не се извършва, поради което и жалбоподателят няма интерес от оспорването на наредбата. Това е видно и от разпоредбата на § 2, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на наредбата, която по отношение за сключените концесии по отменените нормативни актове препраща само към извършването на мониторинга и контрола на изпълнение на договорите, но не и по отношение извършването на одит. Счита, че искането е недопустимо с оглед посоченото обстоятелство, че одит на концесии, сключени по реда на отменената глава втора "а" от ЗУЧК, не се извършва.
По същество счита, че е неоснователно, тъй като не са налице условията на чл. 190, ал. 1 във връзка с чл. 166, ал. 2 от АПК.
Искането е процесуално допустимо, тъй като Наредбата за мониторинга, управлението и контрола на концесиите се обжалва изцяло, не само относно раздел IV Одит на концесионера, а както сочи ответната страна, по отношение за сключените концесии по отменените нормативни актове наредбата препраща към извършването на мониторинга и контрола на изпълнение на договорите. Подадено е от концесионер по договор, чийто права могат да бъдат засегнати.
history
Разгледана по същество, е основателна.
Съгласно § 2, ал. 1 от ПЗР на наредбата действията по осигуряване изпълнението на концесионни договори, сключени по отменените Закон за концесиите от 1995 г. (отм., ДВ, бр. 36 от 2 май 2006 г., в сила от 1 юли 2006 г.), глава осма от Закона за общинската собственост (отм., ДВ, бр. 36 от 2006 г., в сила от 1 юли 2006 г.), Закон за концесиите (отм., ДВ, бр. 96 от 1 декември 2017 г., в сила от 2 януари 2018 г.) и глава втора "а" от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие (нова, ДВ, бр. 27 от 2013 г.; отм., бр. 96 от 2017 г., в сила от 1 януари 2019 г.; изм., бр. 103 от 2017 г.), включващи извършването на мониторинг и контрол на изпълнението на договорите, както и изработването на предложения до Министерския съвет, съответно до общинския съвет, за изменение или прекратяване на договорите, се изпълняват от министрите и кметовете на общини при условията на договорите и по реда на тази наредба.
Доводите на жалбоподателя са срещу разпоредбите на раздел IV Одит на концесионера - чл. 19 и 20 от наредбата, и срещу чл. 8, ал. 1 и 3 от наредбата. Съгласно чл. 19, ал. 2, т. 1 от наредбата одитът на концесионера включва проверки, при които се събира и анализира информация и се извършва оценка (заключение) относно наличието на основание за изключване по чл. 60, ал. 2 от Закона за концесиите за концесионерите, за подизпълнителите и за третите лица при сключването на съответния договор. Конкретно доводите на жалбоподателя, че незаконосъобразно се предвижда извършване на проверка при сключването на договора, а не при изпълнението му, не обосновават настъпването на вреди, тъй като неговият концесионен договор вече е сключен на 4.04.2018 г.