| ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
|
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
|
РЕШЕНИЕ № 3437 ОТ 11 МАРТ 2019 г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 5252 ОТ 2018 г. (ОБН., ДВ, БР. 92 ОТ 2019 г.)
ДВ. бр. 92 от 22.11.2019г.
Обн., ДВ, бр. 92 от 22 ноември 2019 г.
history
Върховният административен съд на Република България - седмо отделение, в съдебно заседание на осми октомври две хиляди и осемнадесета година в състав: председател: Соня Янкулова, членове: Павлина Найденова, Весела Андонова, при секретар Анелия Станкова и с участието на прокурора Маринела Тотева изслуша докладваното от председателя Соня Янкулова по адм. дело № 5252/2018 г.
Производството е по чл. 185 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на Иван Тихомиров Млъзев, Велико Търново, ул. Филип Тотю № 19, вх. В, ет. 1, ап. 2, срещу Инструкция за отмяна на Инструкция за провеждане на предварителни проверки (изх. № 89 от 10.03.2011 г. на Прокуратурата на Република България и изх. № Із-673 от 16.03.2011 г. на Министерството на вътрешните работи, на главния прокурор на Република България и на министъра на вътрешните работи), изх. № И-208 от 11.02.2014 г. на Прокуратурата на Република България и изх. № Із-191 от 10.02.2014 г. на Министерството на вътрешните работи.
І. Становища на страните:
1. Жалбоподателят - Иван Тихомиров Млъзев, счита оспорената Инструкция за отмяна на Инструкция за провеждане на предварителни проверки (Инструкцията за отмяна) за издадена в нарушение на чл. 79 във връзка с чл. 78, ал. 2 АПК и чл. 37, ал. 1 от Закона за нормативните актове (ЗНА).
Счита, че дейността му на адвокат и представляващ лица, обект на предварителни проверки, е предмет на регламентация в Инструкцията за провеждане на предварителни проверки (Инструкция № 89), поради което невъзможността за запознаване със съществуващата нормативна уредба на тази дейност формира интереса му от оспорване на Инструкцията за отмяна. Позовава се и на правото на защита, гарантирано от Директива 2013/48/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2013 г. относно правото на достъп до адвокат в наказателното производство и в производството по европейска заповед за арест и относно правото на уведомяване на трето лице при задържане и на осъществяване на връзка с трети лица и консулски органи през периода на задържане (Директива 2013/48). Сочи, че полицейските и прокурорските органи продължават да прилагат Инструкция № 89, доколкото липсва нормативна база, въз основа на която да бъде осъществявана дейността, което създава невъобразим хаос в практиката на института на предварителната проверка.
Счита Инструкцията за отмяна за нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 2 във връзка с чл. 79 АПК, който не е обнародван. Последното е пряко нарушение на чл. 5, ал. 5 от Конституцията. Сочи, че органът не е спазил изискванията на чл. 26, ал. 2 ЗНА, както и е нарушил чл. 28, ал. 2 и 3 ЗНА.
Счита допуснатите нарушения на административнопроизводствените правила за съществени и основание за отмяна на оспорения нормативен акт на основание чл. 193, ал. 1 във връзка с чл. 146, т. 3 АПК.
Моли съда да отмени оспорената Инструкция за отмяна. Претендира направените по делото разноски. Жалбоподателят се представлява от адв. Павлин Стоянов, Адвокатска колегия, Велико Търново.
2. Ответникът по жалбата - главният прокурор на Република България, счита жалбата за недопустима.
Оспорената Инструкция за отмяна не представлява подзаконов нормативен акт, поради което спорът не попада в хипотезата на чл. 132, ал. 2, т. 1 АПК, нито в която и да е от останалите хипотези на ал. 2, поради което не е подсъден на Върховния административен съд. Инструкцията за отмяна не се издава по прилагане на закон или подзаконов нормативен акт от по-висока степен, а за да възстанови едно правно положение, прието за опорочено "до степен на нищожност" с отменения от нея акт. С оглед предмета си Инструкцията за отмяна не се отнася до неопределен и неограничен брой адресати и няма многократно, а еднократно правно действие, като по отношение на постановената отмяна е само израз на вече съществуващото към датата на издаването й правно положение, установено с Решение № 10567 от 18.07.2012 г. на Върховния административен съд, постановено по административно дело № 14419/2011 г.
Счита, че за жалбоподателя не е налице правен интерес от обжалване на Инструкцията за отмяна, тъй като тя не е нормативен акт, а той не е неин адресат.
Моли съда да остави без разглеждане жалбата. Ответникът се представлява от юрисконсулт Ирена Касалова.
3. Ответникът по жалбата - министърът на вътрешните работи, счита същата за недопустима, алтернативно излага доводи за нейната неоснователност.
Сочи, че Инструкцията за отмяна е акт, с който се оттегля Инструкция № 89, като мотив за това е Решение № 10567 от 18.07.2012 г. на Върховния административен съд. Доказателство за това е проведената кореспонденция между издалите я органи. Наред с това Инструкцията за отмяна има характер на вътрешнослужебен акт и не подлежи на съдебен контрол, тъй като цели оптимизиране на работата в Прокуратурата и в Министерството на вътрешните работи. За жалбоподателя липсва правен интерес от оспорване, тъй като актът създава задължения за органи, подчинени на издалите я органи, а не и за граждани.
Доводът на жалбоподателя за продължаващо прилагане от полицейските и прокурорските органи на Инструкция № 89 не е от естество да застраши или наруши правата на физически лица, за които е приложим институтът на предварителната проверка. Несъответно на нормативната уредба счита позоваването на Директива 2013/48.
Моли съда да остави без разглеждане жалбата, алтернативно - да я отхвърли като неоснователна. Ответникът се представлява от юрисконсулт Любослав Попов.
4. Представителят на Върховната административна прокуратура дава заключение за допустимост и основателност на жалбата. Оспорващият е адвокат и упражняването на тази професия би могло да доведе до възможност оспореният нормативен акт да намери приложение спрямо него. Инструкцията за отмяна е нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1 АПК, относим не само за органите, подчинени на главния прокурор и на министъра на вътрешните работи. Безспорно по делото е, че процедурата по чл. 26, ал. 2 и чл. 28 ЗНА не е спазена и актът не е обнародван. Последното прави акта нищожен.
ІІ. Фактите по делото:
За да се произнесе по допустимостта и основателността на жалбата, съдът установи от фактическа страна, че:
1. На 10.03.2011 г. и на 11.03.2011 г. главният прокурор на Република България и министърът на вътрешните работи одобряват Инструкция за провеждане на предварителни проверки. Инструкцията е издадена на основание чл. 138, т. 4 от Закона за съдебната власт (ЗСВ) и чл. 21, т. 11 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР, отм.). С Инструкцията са регламентирани правомощията на прокурора преди образуване на досъдебно производство, по възлагане на предварителна проверка, правомощията на по-горестоящата прокуратура, дисциплинарни мерки, организационни и контролни мерки.
Съгласно:
history
Член 1 "В зависимост от качеството и пълнотата на сигнала или друга информация, постъпили в прокуратурата като законен повод по смисъла на чл. 208 НПК, прокурорът може:
т. 5. да изпрати преписката на органите на МВР и/или на друг специализиран орган за извършване на предварителна проверка;
т. 6. да извърши лично предварителна проверка съгласно чл. 145, ал. 1, т. 1 ЗСВ";

