Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове > Международноправни актове > Други > МЕМОРАНДУМ ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО ОТНОСНО ПОДКРЕПА ЗА ПРОЕКТИ НА ЕС МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКАТА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА(РАТИФИЦИРАН СЪС ЗАКОН, ПРИЕТ ОТ 47-ОТО НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА 29 ЮЛИ 2022 Г., ДВ, БР. 62 ОТ 2022 Г. В СИЛА ОТ 3 НОЕМВРИ 2022 Г.)
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Не сте абонат на Експертис?
Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ

МЕМОРАНДУМ ЗА РАЗБИРАТЕЛСТВО ОТНОСНО ПОДКРЕПА ЗА ПРОЕКТИ НА ЕС МЕЖДУ ПРАВИТЕЛСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКАТА ИНВЕСТИЦИОННА БАНКА(Ратифициран със закон, приет от 47-ото Народно събрание на 29 юли 2022 г., ДВ, бр. 62 от 2022 г. В сила от 3 ноември 2022 г.)

ДВ. бр. 95 от 29.11.2022г.

Издаден от Министерски съвет
Обн., ДВ, бр. 95 от 29 ноември 2022 г.

 

history Долуподписаните:
правителството на Република България, представлявано от заместник министър-председателя по европейските фондове и министър на финансите,
(наричано по-нататък "Правителството на Република България")
и
Европейската инвестиционна банка със седалище 100, булевард "Конрад Аденауер", Люксембург-Кирхберг (Великото херцогство Люксембург), представлявана от вицепрезидент Л. П.,
(наричана по-нататък "ЕИБ")
(наричани заедно "Страните")
Като имат предвид, че:

history 1. Страните отчитат дългогодишното добро сътрудничество между България и ЕИБ при финансирането на инфраструктурни инвестиции и други потребности за развитието на България;
2. Страните признават голямото значение на финансирането, което България е предвидено да получи по линия на европейските фондове, а именно Европейския фонд за регионално развитие ("ЕФРР"), Европейския социален фонд ("ЕСФ"), Кохезионния фонд ("КФ"), Фонда за справедлив преход ("ФСП"), Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони ("ЕЗФРСР"), Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури ("ЕФМДР") и Механизма за свързване на Европа ("МСЕ"), както и други фондове на ЕС в рамките на дългосрочния бюджет и инструмента Next Generation на ЕС за програмния период на 2021 - 2027 г., включително InvestEU и Механизма за възстановяване и устойчивост (наричани заедно "фондовете на ЕС"), и счита, че това представлява уникална възможност за България да подобри своите икономически показатели чрез инвестиции в транспортна и екологична инфраструктура, енергийна ефективност, информационни и комуникационни технологии (ИКТ), научноизследователска и развойна дейност, образование и обучение, да укрепи основите на своята конкурентоспособност и да развие икономика, основана на знанието и иновациите, както и да постигне напредък в областта на климата и програмата за устойчивост на околната среда;
3. Правителството на България е решено да увеличи степента и качеството на усвояване на фондовете на ЕС чрез по-добро управление, оптимизация, изпълнение и ефективност на инвестициите. За да оптимизира използването на международния опит, Правителството на България потвърждава, че помощта на ЕИБ би била от голяма полза за усилията му да укрепи своя капацитет за формулиране на политики и стратегии, секторно и проектно планиране, проектиране, тръжна методология, предпроектни проучвания, изпълнение и мониторинг;
4. Правителството на България отчита, че Европейската комисия признава стойността на консултациите и помощта, които ЕИБ може да предостави на България в този важен момент за нейното развитие. Помощта на ЕИБ е необходима както за успешното изпълнение на проектите, финансирани или предвидени за финансиране от европейските фондове и/или ЕИБ в рамките на програмния период 2021 - 2027 г., така и за подготовка за следващия програмен период;
5. Настоящият Меморандум за разбирателство ("Меморандумът") няма за цел да промени естеството на подкрепата, която ЕИБ ще продължи да оказва на България, когато такава подкрепа попада извън обхвата на настоящия Меморандум; Страните по-конкретно признават, че като допълнение към своите операции по кредитиране и към помощта, предоставяна от JASPERS при подготовката на нови проекти, предназначени за финансиране със средства на ЕС, ЕИБ може да предоставя консултантска подкрепа за проекти, за да подобри резултатите от подготовката и изпълнението на проекти, които ще бъдат съфинансирани от страна на ЕИБ;
6. ЕИБ е финансиращата институция на Европейския съюз. По силата на членове 174 и 175 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) "За да насърчи цялостното си хармонично развитие, Съюзът разработва и осъществява свои инициативи, които водят до укрепването на неговото икономическо, социално и териториално сближаване" и "Съюзът също така подкрепя осъществяването на тези цели чрез действията, които предприема посредством структурните фондове на ЕС, Европейската инвестиционна банка и други съществуващи финансови инструменти". Ролята на ЕИБ при подпомагане на използването на средствата от фондовете е посочена и в преамбюла и няколко разпоредби на Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета за определяне на общи разпоредби за програмния период 2021 - 2027 г. от 24 юни 2021 г. ("Регламент 2021/1060").
7. Съгласно член 18, параграф 7 от Устава на ЕИБ, като допълнение към нейната дейност по отпускане на заеми, ЕИБ може да предоставя услуги по техническа помощ в съответствие с условията, приети с мнозинство от нейния Съвет на гуверньорите и в съответствие с нейния устав.
8. Съгласно ангажиментите на ЕИБ като климатичната банка на ЕС, които трябва да бъдат изпълнени и постигнати съобразно Пътната карта на климатичната банка на Групата на ЕИБ за 2021 - 2025 г. (одобрена от Управителния съвет на Групата на ЕИБ съответно през ноември 2019 г. и 2020 г.), задачите за услуги по техническа помощ за периода след 2021 г. следва да бъдат приведени в съответствие с принципите, заложени в нея (по-конкретно целите на Парижкото споразумение).
9. Страните отчитат, че всички одитни изисквания, на които ЕИБ може да бъде субект, са посочените в Устава на ЕИБ, представляващ неразделна част от ДФЕС. Тъй като ЕИБ е орган на ЕС, националните одитни органи нямат одитни права спрямо Групата на ЕИБ и ЕИБ подлежи единствено на одитни проверки - включително посещения на място - извършвани пряко от Европейската сметна палата.
10. Като се отчита институционалният статут на ЕИБ, Страните допълнително признават, че ЕИБ не подлежи на националните правила за обществени поръчки, а прилага своите собствени правила за обществени поръчки.
За тази цел и предвид горепосочения преамбюл Страните се споразумяват:
1. Възможни области на подкрепа от страна на ЕИБ за осигуряване на подкрепа за проекти, насочени към идентифицираните от Правителството на България потребности
Правителството на България определи няколко широки области, за които ще е необходима допълнителна подкрепа за подобряване на подготовката и изпълнението на проекти в България с цел да се подобри усвояването на средствата от фондовете на ЕС през програмния период 2021 - 2027 г.
Като се имат предвид потребностите на Правителството на България и ролята на ЕИБ като дългосрочен заемодател на ЕС, ЕИБ е готова да предостави подкрепа за проекти ("подкрепа за проекти"), за да подкрепи програмата за структурни реформи на България, инвестициите в публичния сектор и намерението на страната да увеличи усвояването на средства от фондовете на ЕС през програмния период 2021 - 2027 г., както и подготовката на България за следващия програмен период. Подкрепата за проекти ще се договаря за всеки отделен случай в рамките на отделни споразумения (всяко от които е "Споразумение за услуги за консултантска подкрепа на проекти" или "СКПП"), които ще бъдат сключвани в съответствие с член 3 по-долу. Тя може да включва евентуалното подпомагане от ЕИБ във връзка с определените по-долу потребности.
Област 1: Осъществяване на проекти
ЕИБ може да предостави подкрепа за проекти с цел допринасяне за ефективна, ефикасна и навременна подготовка и осъществяване на проекти или инвестиционни програми, финансирани от европейските фондове, включително и съфинансирани от страна на ЕИБ, чрез:
- осигуряване на засилен мониторинг;
- предоставяне на подкрепа за оценка, подготовка и изпълнение;
- предоставяне на експертна подкрепа за подготовката и изпълнението на проекти, когато управляващи органи/органи или служби на ЕИБ са установили затруднения при подготовката и изпълнението на проектите;
- предоставяне на методологична подкрепа при изготвянето на указания, свързани с подготовката и изпълнението на такива проекти.
Област 2: Институционален капацитет
Банката може да подкрепя мерки за изграждане на институционален капацитет, допринасящи за ефективно, ефикасно и своевременно осъществяване на проекти, чрез:
- предоставяне на подкрепа за подобряване на административните процедури за изготвяне и изпълнение на проекти и чрез предоставяне на директна консултантска помощ на определени ключови екипи за управление на проекти и на отдели, управляващи такива проекти;
- оказване на подкрепа за изграждането на капацитет и за професионалното обучение на местни експерти за реализацията на такива проекти.
Област 3: Отраслови стратегически документи
Банката може да помогне на Правителството при изготвянето или актуализирането на отраслови стратегически документи и инвестиционни планове.
Горепосочената подкрепа за проекти ще бъде допълнение към всяка съществуваща подкрепа, финансирана от европейските фондове, и към всяка помощ, одобрена от ЕИБ в рамките на процедурите по комплексна проверка, свързани с предоставянето на съфинансиране от страна на ЕИБ. Ще бъдат положени необходимите усилия за предотвратяване на припокриване между подкрепата за проекти, предоставяна от страна на ЕИБ по силата на настоящия Меморандум, и всяка подкрепа, предоставяна от JASPERS съгласно нейния мандат.
Договорените детайли и параметри на изискванията за добро финансово управление са приложени в приложение 1 към настоящия Меморандум.
Към всеки момент преди прекратяването на настоящия Меморандум Правителството на България може да се обръща към ЕИБ с молба за предоставяне на услуги във всеки друг сектор или област. При наличие на подходящ експертен опит ЕИБ ще положи всички усилия, за да реагира активно на искането на Правителството на България за определени допълнителни потребности от помощ. Подобни допълнителни услуги ще бъдат уредени по взаимно съгласие между Страните.
2. Ресурси
В зависимост от вътрешната наличност на ресурси и изцяло по своя преценка ЕИБ ще предоставя подкрепа чрез секторни експерти на ЕИБ с необходимия експертен опит и/или чрез трети страни (независими експерти), привлечени от ЕИБ в съответствие с нейните стандартни процедури за възлагане на обществени поръчки на външни консултанти (включващи правила за потенциален конфликт на интереси).
3. Споразумения за консултантски услуги в подкрепа на проекти
При наличие на споразумение между Страните ЕИБ ще предоставя подкрепа на Бенефициери/Крайни получатели и/или Управляващи органи/Органи1 съгласно отделни споразумения, СКПП, чрез формуляра, приложен по същество като приложение 2 към настоящия Меморандум и подписан от ЕИБ, от една страна, и от Бенефициера/Крайния получател и/или съответния Управляващ орган/Орган (наричани "Получатели"), от друга страна. За целите на настоящия Меморандум Получателите на подкрепа от банката трябва да се идентифицират като Бенефициер/Краен получател на средства от ЕС или Управляващ орган/Орган на средства от ЕС съгласно приложимите разпоредби за конкретния европейски фонд.
Всяко СКПП влиза в сила в деня на неговото подписване. Възнагражденията отразяват подход на възстановяване на разходите в съответствие с решението на управителните органи на ЕИБ и ще бъдат разпределени, както е посочено в приложение 1.
Възнагражденията, прилагани за всяко СКПП, могат да се основават на споразумение за възнаграждение или на споразумение за обща цена2 според договореното между ЕИБ и Получателя.
4. Координация
ЕИБ ще координира предоставянето на подкрепата за проекти със заместник министър-председателя по европейските фондове. ЕИБ ще предоставя подкрепа за проекти в тясно сътрудничество с всички заинтересовани страни, включително Управляващи органи/Органи, изпълнителни органи, Получатели и Европейската комисия. Заместник министър-председателят по европейските фондове чрез административната структура, определена да му помага в това му качество, се ангажира да съдейства при обмена на информация и документация с всички участници, когато е необходимо, и да ги подкрепя при изпълнението на определените решения.
За горните цели следва да бъде посочено основно лице за контакти, съответно в административната структура, определена да помага на заместник министър-председателя по европейските фондове и в ЕИБ.
5. Изпълнение
За изпълнението на подкрепата за проекти заместник министър-председателят по европейските фондове чрез административната структура, определена да му помага в това му качество, следва да представи на ЕИБ конкретни искания за задачи в подкрепа на проекти. При условие че тези искания попадат в обхвата на настоящия Меморандум и ЕИБ реши да предостави подкрепа за проекти, ЕИБ съгласува конкретните подробности за задачата по съответния проект и неговите основни етапи със съответните Бенефициери/Крайни получатели и/или Управляващи органи/Органи на подкрепата за проекти от ЕИБ. Подробностите за съответната задача ще бъдат посочени в съответното СКПП. Заместник министър-председателят по европейските фондове, съответният Управляващ орган/Орган и/или Бенефициерите/Крайните получатели предоставят на ЕИБ всяка информация на тяхно разположение, която считат за уместна за целите на подкрепата за проекти. ЕИБ следва да предоставя подкрепа за проекти единствено на базата на такава информация.
ЕИБ следва да се стреми да предоставя подкрепа за проекти на основата на разумни усилия и следва да има пълната свобода да определя необходимите ресурси, естеството на подкрепата за проекти и свързаните с това консултации. Детайлите относно всяко отделно предоставяне на подкрепа и относно самата реализация следва да бъдат определени в съответното СКПП.
6. Конфликт на интереси
Страните ще си сътрудничат взаимно, за да разрешат по подходящ начин всеки действителен, потенциален или предполагаем конфликт на интереси, възникнал по време на предоставянето на подкрепа за проекти, за която ЕИБ предоставя и съфинансиране, както и по време на възлагането на обществени поръчки на външни консултанти, привлечени от ЕИБ.
Освен това, ЕИБ ще разрешава всякакви потенциални въпроси, свързани с конфликт на интереси, в съответствие с вътрешните правила на ЕИБ и процедурите, свързани с управлението на конфликти на интереси.
7. Актуализиране на условия и процедури
Условията и процедурите за настоящата подкрепа за проекти могат да се актуализират при необходимост чрез писмено изменение, което отразява взаимното съгласие между Страните, включително под формата на размяна на писма между Правителството на България и ЕИБ.
Измененията на настоящия Меморандум не следва да подлежат на ратификация съгласно чл. 85, параграф 3 от Конституцията на Република България, освен ако измененията се отнасят до въпроси, посочени в чл. 85, параграф 1 от Конституцията на Република България.
8. Поверителност
Предвид чувствителния характер на информацията, обработвана в контекста на настоящия Меморандум, Страните се задължават да гарантират ефективна и ефикасна защита на поверителността на такива данни. Страните се съгласяват и признават, че всяка информация в писмена форма, обозначена като "поверителна", която ще бъде получена от съответните им служители в хода на изпълнение на настоящия Меморандум, следва да бъде третирана като поверителна. Това задължение следва да остане в сила след изтичане на срока на настоящия Меморандум. Това задължение не се отнася за информация, която е или впоследствие ще стане публично достояние, с изключение на тази, която е разкрита неправомерно от съответните служители на Страните.
9. Освобождаване от отговорност
Правителството на България няма да предявява никакви претенции спрямо ЕИБ, към никой от нейните служители или към никой от членовете на нейните управителни органи по отношение на всякакви и всички действия, искове, загуби, задължения, щети, разходи, такси и разноски, които Правителството на България или някой от неговите директори, служители, агенти, звена или друга публична институция или орган, свързан с него, може да претърпи във връзка с подкрепата за проекти, освен когато става дума за груба небрежност и умишлено нарушение от страна на ЕИБ.
10. Срок на действие
Предвижда се подкрепата за проекти, предоставена от ЕИБ на Бенефициерите/Крайните получатели и Управляващите органи/Органите в подкрепа на действията на Правителството на България съгласно настоящия Меморандум, да бъде финансирана по съответната програма или чрез други европейски фондове, отпуснати на България. Настоящият Меморандум се прекратява в края на периода на разплащане на приложимите средства по европейските фондове в рамките на програмния период 2021 - 2027 г., предвиден понастоящем да бъде на 31 декември 2029 г.
Ако към даден момент преди датата на прекратяване някоя от Страните по настоящия Меморандум смята добросъвестно, че целите на настоящия Меморандум не могат да бъдат ефективно или надлежно изпълнявани, тя следва да проведе консултации с другата Страна. Страните ще положат всички разумни усилия за коригиране на ситуацията. Ако след проведената консултация и положените усилия за коригиране на ситуацията някоя от Страните все още смята, че целите на настоящия Меморандум не могат да бъдат изпълнени, тази Страна може едностранно да се оттегли от настоящия Меморандум, отправяйки към другата Страна писмено предизвестие от три месеца.
Всички сключени двустранни СКПП няма да бъдат засегнати от прекратяването по настоящия член 10.
11. Влизане в сила и действие
Настоящият Меморандум влиза в сила на датата на уведомлението, изпратено чрез дипломатически канали от страна на Правителството на България, потвърждаващо приключването на вътрешните правни процедури, необходими за влизането в сила на Меморандума.
Настоящият Меморандум не задължава ЕИБ да предоставя подкрепа за проекти за определен вид дейност или проект или България да сключи договор с ЕИБ за подкрепа за проекти. Съдържащото се в настоящия Меморандум не следва да се тълкува като създаване на съвместно предприятие, взаимоотношение на посредничество или правно партньорство между Страните.
Съдържащото се в настоящия Меморандум няма за цел и не следва да се тълкува като отказ от привилегии и имунитети на някоя от Страните или нейни длъжностни лица и служители, които привилегии и имунитети са изрично гарантирани чрез настоящия Меморандум.
12. Юрисдикция и приложимо законодателство
Всякакви спорове, свързани с прилагането или тълкуването на настоящия Меморандум, които не могат да бъдат разрешени чрез консултации между Страните, могат да бъдат отнесени от всяка от страните до юрисдикцията на Съда на Европейския съюз.


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...