Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса…
По вид документ > Нормативни актове > Международноправни актове > Други > СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ФИНАНСОВ ПРИНОС МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ПО ОТНОШЕНИЕ НА РАЗДЕЛ "ДЪРЖАВА ЧЛЕНКА" ПО ПРОГРАМА INVESTEU
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Не сте абонат на Експертис?
Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ

СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ФИНАНСОВ ПРИНОС МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ПО ОТНОШЕНИЕ НА РАЗДЕЛ "ДЪРЖАВА ЧЛЕНКА" ПО ПРОГРАМА INVESTEU

ДВ. бр. 21 от 07.03.2023г.

(Ратифицирано със закон, приет от 48-ото Народно събрание на 5 януари 2023 г., ДВ, бр. 4 от 2023 г. В сила от 13 януари 2023 г.)
Издадено от Министерството на финансите
Обн., ДВ, бр. 21 от 7 март 2023 г.

 

history Настоящото Споразумение се сключва между:
(1) Европейския съюз, представляван от Европейската комисия, 200, Rue De La Loi, B-1049 Bruxelles, Belgium ("Комисията"), която за целите на подписването на настоящото Споразумение се представлява от Маартен Вервей,
наричан по-долу "Съюзът",
от една страна,
и
(2) Република България, представлявана от Министерството на финансите, ул. " Г. С. Раковски" № 102, София 1040, представлявано за целите на подписването на настоящото Споразумение от министъра на финансите на Република България,
наричана по-долу "България",
от друга страна,
наричани по-долу поотделно "Страна", а заедно "Страните".
КАТО ИМА ПРЕДВИД, ЧЕ
(1) С Регламент (ЕС) 2021/523 на Европейския парламент и на Съвета1 ("Регламентът за InvestEU") е създадена програма ("Програма InvestEU"), предвиждаща гаранция от ЕС в подкрепа на операции по финансиране и инвестиране в ключови целеви области на политиката на Съюза ("Гаранцията от ЕС"), консултантска подкрепа, по-специално за разработването на инвестиционни проекти и за достъпа до финансиране ("Консултантският център InvestEU"), и база данни, осигуряваща видимост на проектите и обединяваща инвеститори и организатори на проекти ("Порталът InvestEU").
(2) Фондът InvestEU, който предоставя гаранцията от ЕС, има за цел да подкрепя операции по финансиране и инвестиране, допринасящи за постигането на целите на политиката на Съюза, както е посочено в член 3 от Регламента за InvestEU.
(3) Консултантският център на InvestEU предоставя консултантска подкрепа за идентифициране, подготовка, разработване, структуриране, възлагане на обществени поръчки и изпълнение на инвестиционни проекти, както и за повишаване на капацитета на организаторите на проекти и финансовите посредници за осъществяване на операции по финансиране и инвестиране в съответствие с член 25 от Регламента за InvestEU.
(4) Всеки компонент на политиката на фонда InvestEU съдържа Раздел "Европейски съюз". Той може да съдържа и Раздел "Държава членка" (Раздел "Държава членка") с незадължителни вноски от дадена държава членка. Чрез Раздел "Държава членка" държавата членка може да разпредели за предоставянето на гаранцията от ЕС част от своите ресурси по линия на Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) и Кохезионния фонд, създадени с Регламент (ЕС) 2021/1058 на Европейския парламент и на Съвета2; по линия на Европейския социален фонд+ (ЕСФ+), създаден с Регламент (ЕС) 2021/1057 на Европейския парламент и на Съвета3; по линия на Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури (ЕФМДР), създаден с Регламент (ЕС) 2021/1139 на Европейския парламент и на Съвета4; и по линия на Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), създаден с Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета5 (заедно наричани "Фондове при споделеното управление"). Държавата членка може също така да направи парична вноска за предоставяне на гаранцията от ЕС от собствения си бюджет за изпълнение на инвестициите, посочени в решението за изпълнение на Съвета относно приемането на плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ), приет в рамките на механизма за възстановяване и устойчивост (МВУ), създаден с Регламент (ЕС) 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета6 ("Регламент за МВУ"), за целите на Раздел "Държава членка". Допълнителен размер на гаранцията от ЕС по Раздел "Държава членка" може да бъде предоставен и чрез гаранция от държавата членка. Държавата членка следва да поеме загубите над предвидените, като издаде насрещна гаранция в полза на Съюза.
(5) Разделът "Държава членка" е насочен към специфични прояви на неефективност на пазара или неоптимални инвестиционни ситуации в допринасящата държава членка или в един или няколко нейни региона, включително в уязвими и отдалечени региони, като например най-отдалечените региони на Съюза.
(6) В съответствие с член 12 от Регламент (ЕС) 2021/1060 на Европейския парламент и на Съвета7 ("Регламент за общоприложимите разпоредби") Споразумението за партньорство на България 2021BG16FFPA001, озаглавено "Споразумение за партньорство - Република България", беше одобрено с Решение C(2022)4607 на Комисията от 6 юли 2022 г.
(7) В съответствие със Споразумението за партньорство и член 14, параграф 2 от Регламента за общоприложимите разпоредби България отпуска 100 000 000 евро от ЕФРР и 25 000 000 евро от Кохезионния фонд за програмата InvestEU (поети задължения през 2022 г.). Цялата сума от 125 000 000 евро е разпределена за предоставяне на гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка" ("Принос от фондовете при споделено управление") с цел да се допринесе за постигането на целите на политиката, избрани в Споразумението за партньорство.
(8) България представи на Комисията своя ПВУ. Положителната оценка на ПВУ на Комисията беше одобрена в съответствие с член 20 от Регламента за ПВУ с Решение за изпълнение на Съвета от 5 май 2022 г. за одобряване на оценката на плана за възстановяване и устойчивост на България ("Решение за изпълнение на Съвета относно ПВУ"). С Решението за изпълнение на Съвета относно ПВУ се определя финансово участие в максимален размер от 6 267 312 124 евро. България възнамерява да предостави парична вноска в размер на 150 000 000 евро за предоставяне на гаранцията от ЕС по линия на Раздел "Държава членка" ("вноска, произтичаща от МВУ") с цел да допринесе за постигането на конкретните инвестиции от ПВУ чрез Раздел "Държава членка". Споразумението за финансиране от 4 юли 2022 г., което следва, наред с другото, да подпомогне изпълнението на финансовите продукти, които са предмет на настоящото Споразумение за финансов принос, беше подписано между Комисията и България в съответствие с член 23, параграф 1 от Регламента за МВУ.
(9) България е определила целите на политиката и конкретните специфични прояви на неефективност на пазара или неоптимални инвестиционни ситуации в държавата членка, които възнамерява да преодолее чрез вноската от фондовете при споделено управление и вноската, произтичаща от МВУ, в Раздел "Държава членка".
(10) България е предложила Европейския инвестиционен фонд и Българската банка за развитие за партньори по изпълнението за целите на изпълнението на приноса към гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка", предвиден в настоящото Споразумение за финансов принос, и Европейският инвестиционен фонд и Българската банка за развитие са изразили своя интерес към изпълнението на гаранцията от ЕС.
(11) Поради това Страните решиха да сключат споразумение, за да установят принос към гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка" и да определят реда и условията за използване на Раздел "Държава членка".
И така, Страните се споразумяха, както следва:
1. ОПРЕДЕЛЕНИЯ
За целите на настоящото Споразумение за финансов принос се прилагат следните определения:
"Споразумение за финансов принос" означава настоящото споразумение за финансов принос (и приложенията към него), както е изменено, допълнено или модифицирано;
"Общ фонд "Провизии" означава общият фонд за провизии, създаден съгласно член 212, параграф 1 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета8 ("Финансовият регламент");
"Фаза на учредяване" означава периодът от време, през който провизиите за Раздел "Държава членка", съгласно съответните гаранционни споразумения, се изплащат от Комисията на Общия фонд "Провизии" в съответствие с графика на плащанията в приложение 1;
"Принос от фондовете при споделено управление" означава сумата от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР), Европейския социален фонд+ (ЕСФ+), Кохезионния фонд, Европейския фонд за морско дело, рибарство и аквакултури (ЕФМДР) и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР), посочена в Споразумението за партньорство, одобрено с решението на Комисията за приемане на Споразумението за партньорство, която допринася за предоставянето на гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка";
"Вноска, произтичаща от МВУ" означава сумата в парични средства, посочена в ПВУ, която допринася за осигуряването на гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка";
"Раздел ЕС" означава "Раздел ЕС", посочен в член 9, параграф 1, буква а) от Регламента за InvestEU;
"Гаранция от ЕС" означава гаранцията от ЕС, както е определена в член 2, параграф 2 и член 4, параграф 1, първа, втора и трета алинея от Регламента за InvestEU;
"Финансов продукт" означава финансов продукт, както е определен в член 2, параграф 9 от Регламента за InvestEU, както е приложимо в съответствие с гаранционното/ите споразумение/я;
"Финансово споразумение" означава споразумението между Европейския съюз, представляван от Комисията, и България, сключено в съответствие с член 23, параграф 1 от Регламента за МВУ, представляващо индивидуално правно задължение по смисъла на Финансовия регламент;
"Средства при споделено управление" означава средства при споделено управление, определени в член 2, параграф 11 от Регламента за InvestEU;
"Гаранционни споразумения" означава гаранционните споразумения, определени в член 2, параграф 12 от Регламента за InvestEU, и се отнася до някое от гаранционните споразумения, сключени между Европейския съюз и партньора(ите) по изпълнението за целите на изпълнението на Раздел "Държава членка". За избягване на съмнение, ако Комисията вече е сключила Гаранционно споразумение с един от съответните партньори по изпълнението, Раздел "Държава членка" може да бъде добавен към това споразумение чрез изменение, ако е приложимо;
"Партньор по изпълнението" означава партньорът по изпълнението, определен в член 2, параграф 13 от Регламента за InvestEU и в гаранционните споразумения;
"Регламент за InvestEU" означава Регламент (ЕС) 2021/523 на Европейския парламент и на Съвета от 24 март 2021 г. за създаване на програмата InvestEU и за изменение на Регламент (ЕС) 2015/1017 (ОВ, L 107, 26.3.2021 г., стр. 30);
"Инвестиционни насоки" означава инвестиционните насоки, установени с Делегиран регламент (ЕС) 2021/1078 на Комисията9;
Раздел "Държава членка" означава Разделът "Държава членка", отнасящ се до България, в съответствие с член 9, параграф 1, буква б) от Регламента за InvestEU и настоящото Споразумение за финансов принос;
"Споразумение за партньорство" означава Споразумението за партньорство 2021BG16FFPA001, озаглавено Споразумение за партньорство - Република България, прието с Решение C(2022)4607 на Комисията от 6 юли 2022 г.;
"Компонент на политиката" означава компонент на политиката, както е посочено в член 8, параграф 1 от Регламента за InvestEU;
"Процент на провизиране" означава процентът на провизиране, посочен в клауза 6;
"Свързани разходи и такси" означава допустимите административни разходи и такси в съответствие с член 18, параграф 3 от Регламента за InvestEU и разходите, посочени в член 19.2, буква а), подточки ii) и iii) от Регламента за InvestEU;
"ПВУ" означава План за възстановяване и устойчивост на България, в който се определя програмата за реформи и инвестиции, включваща мерки за осъществяване на реформи и публични инвестиции чрез цялостен и съгласуван пакет, който може да включва и публични схеми, целящи да стимулират частните инвестиции, както е посочено в член 17, параграф 1 от Регламента за МВУ;
"Регламент за МВУ" означава Регламент (ЕС) 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12 февруари 2021 г. за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост (ОВ, L 57, 18.2.2021 г., стр. 17);
"Дата на подписване" означава датата, на която последната от Страните подписва настоящото Споразумение за финансов принос и Споразумението е сключено;
"Работен ден" означава дните, в които офисите на Комисията са отворени в Люксембур г.
2. ТЪЛКУВАНЕ
2.1 Заглавията са само за удобство и не влияят върху конструкцията или тълкуването на която и да е от разпоредбите на настоящото Споразумение за финансов принос.
2.2 Думите, които внасят значение за единствено число, включват и множествено число и обратно.
2.3 Препратка към приложение или клауза е препратка към приложение или клауза в настоящото Споразумение за финансов принос.
3. ЦЕЛ И ОБХВАТ
3.1 Настоящото Споразумение за финансов принос определя правилата в съответствие с член 10 от Регламента за InvestEU, приложими към гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка" - България.
3.2 Раздел "Държава членка" - България се основава на вноската от фондовете при споделено управление и на вноската, произтичаща от МВУ, както е посочено в клауза 5.
3.3 Настоящото Споразумение за финансов принос определя реда и условията, при които приносът от фондовете при споделено управление и приносът, произтичащ от МВУ, се използват за предоставяне на гаранцията от ЕС по линия на Раздел "Държава членка", покриваща операции по финансиране и инвестиране в България по линия на Раздел "Държава членка".
3.4 България отбелязва, че вноските за финансовите продукти по това споразумение са предмет на контрол върху държавните помощи на ЕС. Те обаче са освободени от изискването за уведомяване за мерките за държавна помощ съгласно член 108, параграф 3 от ДФЕС, когато отговарят на изискванията, предвидени в Регламент (ЕС) № 651/2014 на Европейския парламент и на Съвета10 ("Общ регламент за групово освобождаване"), по-специално в Раздела за InvestEU от него11, или в друг регламент за групово освобождаване. За всяка държавна помощ, която не отговаря на изискванията, установени в някой от регламентите за групово освобождаване, Комисията се уведомява съгласно член 108 от ДФЕС. В случай че партньорът по изпълнението е национална насърчителна банка и институция, партньорът по изпълнението ще трябва да спазва правилата за държавна помощ, включително да информира Комисията за националните схеми за държавна помощ, прилагани съгласно един от регламентите за групово освобождаване, както и изискванията за докладване и прозрачност.
В случай че партньорът по изпълнението не е национална насърчителна банка и институция, Гаранционното споразумение между Комисията и избрания партньор по изпълнението включва необходимите разпоредби, за да се гарантира съответствието на финансовите продукти с правилата за държавна помощ. България отбелязва, че ще създаде схема за държавна помощ за всеки финансов продукт по настоящото Споразумение и че ще сподели детайлите по нея с Европейската комисия, която ще я предаде на съответния партньор по изпълнението, преди последният да започне изпълнението на съответния финансов продукт по настоящото Споразумение. Във всеки случай наличието на национална схема за държавна помощ е предварително условие за изпълнението на съответния финансов продукт по настоящото Споразумение.
4. ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА КОМИСИЯТА
4.1 Комисията информира България за избраните партньори по изпълнението и договаря и сключва с партньорите по изпълнението гаранционни споразумения съгласно член 17 от Регламента за InvestEU, в които се посочват подробностите за изпълнението на гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка" в съответствие с настоящото Споразумение за финансов принос и Регламента за InvestEU.
4.2 Комисията установява рамка за мониторинг, за да проследява напредъка по отношение на целите, определени в Регламента за InvestEU и в настоящото Споразумение за финансов принос, за да гарантира, че Раздел "Държава членка" се използва в съответствие с условията, определени в съответните гаранционни споразумения, както и в Регламента за InvestEU и във Финансовия регламент.
4.3 За тази цел Комисията следи за изпълнението на гаранционните споразумения, сключени с партньорите по изпълнението, и изисква от тях пропорционална отчетност в съответствие с условията, договорени в гаранционните споразумения. Отчитането се привежда във възможно най-голяма степен в съответствие с условията, договорени за раздел "Европейски съюз", като същевременно се гарантира, че то обхваща по подходящ начин специфичните цели на Раздел "Държава членка". Съдържанието на тези доклади е достатъчно подробно, за да може Комисията да изпълни задълженията си за докладване спрямо България съгласно и при условията на клауза 13.
4.4 Комисията гарантира, че гаранционните споразумения включват разпоредби относно участието на представители на България във връзка с наблюдението на изпълнението на гаранционните споразумения съгласно член 17, параграф 5 от Регламента за InvestEU.
4.5 Участието на представителите на държавата членка по отношение на мониторинга на изпълнението на Раздел "Държава членка" е под формата на полугодишен диалог, основан на годишните финансови и оперативни доклади, представени на държавата членка в съответствие с клауза 13.
4.6 Гаранционното споразумение за приноса, произтичащ от МВУ, включва разпоредби, изискващи инвестициите, осъществявани чрез операциите по финансиране и инвестиране, да спазват изискванията на Регламента за МВУ. По-специално,
(I) В съответствие с член 22 от Регламента за МВУ Гаранционното споразумение включва разпоредби за защита на финансовите интереси на Съюза, и по-специално за: i) събиране и осигуряване на достъп на България и Комисията до данни за крайните получатели на средства и действителните собственици; ii) изрично упълномощаване на Комисията, OLAF, Сметната палата и когато е приложимо, на Европейската прокуратура да упражняват правата си, предвидени в член 129, параграф 1 от Финансовия регламент, и да налагат подобни задължения на всички крайни получатели на изплатени средства; iii) водене на документация в съответствие с член 132 от Финансовия регламент;
(II) Гаранционното споразумение включва разпоредби, съгласно които операциите по финансиране и инвестиране трябва да са в съответствие с техническите насоки "Да не се нанасят значителни вреди" (2021/C58/01) чрез използване на доказателства за устойчивост и да изключват от допустимост поне следния списък с дейности и активи: (i) дейности и активи, свързани с изкопаеми горива, включително използването им надолу по веригата12; (ii) дейности и активи по Системата на ЕС за търговия с емисии (СТЕ), при които се постигат прогнозни емисии на парникови газове, които не са по-ниски от съответните референтни стойности13; (iii) дейности и активи, свързани с депа за отпадъци, инсинератори14 и инсталации за механична биологична обработка15.
5. РАЗМЕР НА ГАРАНЦИЯТА ОТ ЕС, ВНЕСЕНА СЪГЛАСНО НАСТОЯЩОТО СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ФИНАНСОВ ПРИНОС
5.1 Общият размер на гаранцията от ЕС, свързана с Раздел "Държава членка", е 275 000 000 евро.
5.2 125 000 000 евро се осигуряват от вноската от фондовете при споделено управление.
5.3 150 000 000 евро се осигуряват от вноската, произтичаща от МВУ.
5.4 Финансовите задължения, произтичащи от този размер на гаранцията от ЕС по линия на Раздел "Държава членка", се покриват изцяло с парични средства, като провизиите възлизат на 275 000 000 евро.
6. ПРОЦЕНТ НА ПРОВИЗИРАНЕ
Въз основа на размера и естеството на предвидения финансов продукт, свързаните с него операции по финансиране и инвестиране и произтичащите от тях очаквани и неочаквани загуби, покрити от него, процентът на провизиране се определя на 100 % от общия размер на гаранцията от ЕС по Раздел "Държава членка".
7. ПЛАЩАНЕ НА ПРОВИЗИЯТА
7.1 Вноската от фондовете при споделено управление за предоставяне на гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка" се извършва в съответствие с графика, посочен в клауза 1 от приложение 1.
7.2 България превежда вноската, произтичаща от МВУ, по банкова сметка, предоставена от Комисията, като следва указанията, посочени в съответното дебитно известие, издадено от Комисията, в съответствие с графика за плащане, посочен в приложение 1, клауза 2. България превежда вноската в срок от 45 дни след датата на получаване на дебитното известие, издадено от Комисията. Ако България не преведе нотифицираната сума в рамките на крайния срок, се прилага лихва за забава за вземанията, които не са платени в крайния срок. Лихвата за забава е равна на лихвения процент, прилаган от Европейската централна банка за нейните основни операции по рефинансиране, който е в сила на първия календарен ден от месеца, в който изтича крайният срок, увеличен с три и половина процентни пункта.
7.3 Комисията превежда вноската на България, произтичаща от МВУ, посочена в клауза 5.3, в Общия фонд "Провизии" в рамките на 30 календарни дни от получаването й.
7.4 Размерът на провизиите се идентифицира в счетоводната система на Комисията.
8. КОМПОНЕНТИ НА ПОЛИТИКАТА ПО РАЗДЕЛ "ДЪРЖАВА ЧЛЕНКА"
Гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка" се разпределя в компонента на политиката, свързан с устойчивата инфраструктура, и в компонента на политиката, свързан с МСП.
9. ИСКАНИЯ ЗА ГАРАНЦИЯ ОТ СТРАНА НА ПАРТНЬОРИТЕ ПО ИЗПЪЛНЕНИЕТО
Комисията изплаща пълния размер на исканията за гаранции, свързани с операциите по финансиране и инвестиране, обхванати от гаранционните споразумения, и свързаните с тях разходи и такси, обхванати от гаранцията на ЕС, по линия на Раздел "Държава членка". Комисията използва за тези плащания наличните провизии, отнасящи се за Раздел "Държава членка" в Общия фонд "Провизии".
10. ЦЕЛИ НА ПОЛИТИКАТА
10.1 Политиката и/или конкретните цели на допринасящите фондове в рамките на споделеното управление, отразени в Споразумението за партньорство, са, както следва:
1) Цел на политиката 1 (ЦП 1): По-интелигентна Европа чрез насърчаване на иновативна и интелигентна икономическа трансформация.
2) Цел на политиката 2 (ЦП 2): По-зелена, нисковъглеродна, преминаваща към икономика с нулеви нетни въглеродни емисии и устойчива Европа чрез насърчаване на прехода към чиста и справедлива енергия, зелени и сини инвестиции, кръгова икономика, смекчаване на последиците от изменението на климата и адаптиране към него, предотвратяване и управление на риска и устойчива градска мобилност.
Целите на политиката относно приноса, произтичащ от МВУ, както са отразени в ПВУ (и по-специално в компонент 3 на ПВУ "Интелигентна индустрия"), са по-специално насочени към:
1) Предизвикателствата, с които се сблъскват МСП и малките предприятия със средна пазарна капитализация при достъпа до кредитно финансиране, за да се възстановят от пандемията от COVID-19.
2) Предизвикателствата, пред които са изправени инвестициите в енергийна ефективност и енергия от възобновяеми източници.
10.2 Гаранцията от ЕС по линия на Раздел "Държава членка" се използва за покриване на операции по финансиране и инвестиране, както и на свързаните с тях разходи и такси, по следните финансови продукти, които ще бъдат посочени в гаранционните споразумения. Финансовите продукти са допълнително определени в приложение 2.
(I) InvestEU гаранция за МСП и малки предприятия със средна пазарна капитализация
Продуктът ще допринесе за изпълнението на ЦП 1, като увеличи достъпа до финансиране за МСП и малките предприятия със средна пазарна капитализация. Продуктът има за цел да подпомогне повишаването на конкурентоспособността на българските МСП и малките предприятия със средна пазарна капитализация, като, inter alia, подпомага подобряването на техния капацитет за цифровизация, иновации и екологичен преход.
Пазарните неуспехи или неоптималните инвестиционни ситуации, към които е насочен продуктът, са свързани с МСП и малките предприятия със средна пазарна капитализация, включително по-високите нива на риск, свързан със съответния етап на развитие на предприятията, предприятията с предимно нематериални активи или недостатъчно обезпечение, или предприятията, които се фокусират върху по-рискови дейности или не успяват да интернализират външните фактори, като например енергийна ефективност, опазване на климата или околната среда.
Този дългов продукт се предоставя чрез финансови посредници.
Продуктът ще подкрепя следните типове проекти:
I. Достъп до финансиране - подпортфейл/подпродукт, обхващащ разширяване на производството, подобряване на услугите или засилване на общите дейности на МСП;
iI. Подпортфейли/подпродукти с по-висока целева стойност, обхващащи: екологичен преход, иновации, цифровизация и/или културни и творчески сектори.
Проектите, които попадат в категорията с по-висока целева стойност, могат да бъдат разпределени в специфични подпортфейли в зависимост от нивото на риска на проекта.
Продуктът обхваща цялата територия на България, като се отчита регионалната насоченост на InvestEU, установена съгласно Споразумението за партньорство. Той е насочен към българските МСП като допустими крайни получатели, включително българските МСП, работещи в по-слабо развити региони, както е посочено в Споразумението за партньорство.
Продуктът подпомага всички допустими сектори за МСП и малки предприятия със средна пазарна капитализация, които изпълняват посочените по-горе проекти, като се вземат предвид изискванията за допустимост, установени съгласно Регламента за InvestEU и приложенията към него, насоките за инвестиране и приложимите правила за държавна помощ. Подкрепата се предоставя чрез кредитни или финансови институции, надлежно лицензирани или регистрирани за извършване на съответните финансови дейности.
Прилагат се изискванията за допустимост, изключване и процедура за подбор, предвидени във Финансовия регламент.
Общият размер на приноса от фондовете в рамките на споделеното управление от ЕФРР, отпуснат за Финансовия продукт, е до 100 000 000 евро. Очаква се максималният размер на ресурсите, предоставени за този финансов продукт от раздел ЕС, да достигне 40 000 000 евро и да бъде първостепенен (старши) спрямо приноса на Раздел "Държава членка".
Периодът на изпълнение за партньора по изпълнението за подписване на операциите по финансиране и инвестиране е 4 години от подписването на Гаранционното споразумение.
Индикативният минимален ливъридж на Финансовия продукт е 4 (четири) и се определя допълнително в Гаранционното споразумение.
(II) InvestEU гаранция за устойчиви инвестиции
Целите на политиката на Финансовия продукт допринасят за:
a) целите на програмата InvestEU, както е посочено в член 3, параграф 1, буква б) от Регламента за InvestEU, и по-конкретно устойчивостта на икономиката на Съюза и нейното екологично и климатично измерение, допринасящи за постигането на някои от целите за устойчиво развитие (ЦУР 6, ЦУР 7, ЦУР 9 и ЦУР 12); и
b) специфичните цели за ЕФРР и Кохезионния фонд в рамките на цел на политиката 2, както е посочено в член 3, параграф 1, буква б), подточки v), vi) и vii) от Регламент (ЕС) 2021/1058 на Европейския парламент и на Съвета, а именно: устойчиво управление на водите, преход към кръгова и ресурсно ефективна икономика; подкрепа за управлението на отпадъците и ресурсите; намаляване на замърсяването.
Пазарните неуспехи и неоптималните инвестиционни ситуации, към които е насочен продуктът, могат да бъдат обобщени, както следва:
(i) Структурни икономически неуспехи, изразяващи се в отрицателни външни ефекти, като например: енергоемки дейности, свързани с водоснабдяването и канализацията, и замърсяване на водите от промишлени зауствания; замърсяване на въздуха и емисии на парникови газове от транспорта и от отоплението на жилища с твърдо гориво; значителни загуби на материали от недостатъчно развито управление на отпадъците;
(ii) Предизвикателствата пред българската икономика в областта на оптимизацията и ефективността, политиката в областта на климата, зеления преход и цифровизацията играят ролята на възпиращ фактор за икономическия растеж;
(iii) Неуспехи от страна на търсенето: подценяване на разходите, спестяването или производството на енергия или материали и приоритизиране на други разходи пред инвестициите в подобряване на околната среда; малка стойност на проектите и високи трансакционни разходи в някои от областите и липса на готови инвестиции;
(iv) Неуспехи от страна на предлагането: липса на достъп до подходящо финансиране, високи рискове за проектите, тъй като местният финансов пазар не е свикнал да подкрепя такива видове инвестиции и да определя точно цената на риска; високи първоначални разходи и дълги периоди на изплащане.
Продуктът ще бъде реализиран чрез непряка подкрепа в рамките на гореописания дългов продукт.
Продуктът ще подкрепя следните типове проекти:
I. проекти за зелена енергия и енергоспестяване в сектора на водоснабдяването и канализацията;
iI. доставка и монтаж на оборудване и машини за разделно събиране и транспортиране на отпадъци от опаковки, инсталации за предварително третиране на събраните отпадъци от опаковки и/или за рециклиране на отпадъци от опаковки; анализ на необходимата техническа инфраструктура;
iiI. проекти за селективно разрушаване, разделно събиране, подготовка, рециклиране и оползотворяване на отпадъци от строителство и разрушаване и за производство на рециклирани строителни материали; мерки за разделно събиране на отпадъци от строителство и разрушаване;
iV. предотвратяване и намаляване на замърсяването на въздуха от битовото отопление;
V. насърчаване на мултимодалността и преминаване към по-устойчиви видове транспорт;
vI. подкрепа за електрически превозни средства и свързаната с тях инфраструктура.
Продуктът е насочен към всички региони на ниво NUTS II16 в България, които могат да допринесат с допустими проекти, попадащи в обхвата на целите на продукта.
Общият размер на приноса от фондовете в рамките на споделеното управление, от Кохезионния фонд, отпуснат за Финансовия продукт, е 25 000 000 евро.
Продуктът ще подкрепя инвестиции на цялата територия на България.
Периодът на изпълнение за партньора по изпълнението за подписване на операциите по финансиране и инвестиране е 4 години от подписването на Гаранционното споразумение.
Индикативният минимален ливъридж на Финансовия продукт е 4 (четири) и се определя допълнително в Гаранционното споразумение.
Допустими крайни получатели:
(а) Подпортфейл "Води": водоснабдителни и канализационни оператори, водоснабдителни и канализационни стопанства и организации, участващи в изпълнението на техните проекти;
(b) В подпортфейла на сектор "Транспорт": оператори на железопътна, въздушна и водна транспортна инфраструктура, предприятия за железопътен транспорт; оператори на интермодални терминали, логистични и спедиторски компании, както и други предприятия, заинтересовани от развитието на мултимодален транспорт;
(c) В подпортфейла за проекти в областта на отпадъците, управлението на водите и чистия въздух:
I. Предприятия, притежаващи надлежно издадени разрешения за оператори на схеми за оползотворяване на отпадъци от опаковки;
iI. Предприятия и общини, които изпълняват или планират да изпълняват проекти за дейности по управление на отпадъци от строителство и разрушаване, както и производители на рециклирани строителни материали;
iiI. Предприятия, изпълняващи проекти за предотвратяване на образуването на хранителни отпадъци, генерирани предимно в секторите на хотелиерството и ресторантьорството;
iV. Предприятия, изпълняващи проекти за прекратяване на изхвърлянето на приоритетни опасни и приоритетни вещества във всички сектори на икономиката;
V. Крайните получатели, изпълняващи проекти за чист въздух, които включват:
- преминаване на домакинствата от твърди горива към по-екологични начини на отопление;
- организации, които изпълняват проекти за изграждане на станции за зареждане на електрически превозни средства и придобиване на електрически превозни средства за бизнес цели.
Подкрепата се предоставя чрез кредитни или финансови институции, надлежно лицензирани или регистрирани за извършване на съответните финансови дейности.
Прилагат се изискванията за допустимост, изключване и процедура за подбор, предвидени във Финансовия регламент.
(III) Гаранционен инструмент за растеж
Финансовият продукт ще бъде реализиран с вноската, произтичаща от МВУ. Размерът на вноската, произтичаща от МВУ, за този Финансов продукт е 75 000 000 евро. Географският обхват е територията на България.
Гаранционният инструмент за растеж на МСП има за цел да подобри конкурентоспособността на предприятията чрез улесняване на достъпа до и наличието на финансиране за МСП и малки предприятия със средна пазарна капитализация. Предвиденият продукт има за цел да укрепи устойчивостта, да повиши производителността и да подкрепи устойчивия растеж на българските предприятия. Различни финансови продукти, включително фондове за оборотен капитал, включително револвиращи кредитни линии, инвестиционни заеми и лизин г.
Гаранционният инструмент за растеж на МСП е дългов продукт с ограничена гаранция. Той има за цел да се справи със структурните слабости на българската икономика, като например липсата на ликвидност и рисковете за платежоспособността, пред които са изправени местните предприятия поради невъзможността им да изпълняват финансовите си задължения, произтичащи от значителното намаляване на приходите и прекъсването на веригата за доставки в резултат на пандемията COVID-19. Освен това Финансовият продукт трябва да подобри конкурентоспособността на предприятията чрез улесняване на достъпа до и наличието на финансиране за МСП и малките предприятия със средна пазарна капитализация, за да се възстановят бързо от кризата с COVID-19 и да създадат възможности за разширяване на бизнеса с цел постигане на растеж и устойчиво развитие. В този контекст Финансовият продукт има за цел да стимулира конвенционалните канали за кредитиране, като подкрепя инвестициите и нуждите на предприятията от оборотен капитал.
Финансовият продукт представлява непряко финансиране чрез финансови посредници и се очаква да подкрепи най-малко 615 крайни получатели.
Индикативните допустими финансови посредници следва да включват всички субекти (включително финансови, гаранционни или кредитни институции), които са надлежно упълномощени да извършват финансиране и/или да издават гаранции в полза на крайните получатели съгласно приложимото законодателство и извършват дейност в България. Крайните допустими финансови посредници се определят в Гаранционното споразумение.
Прилага се графикът за реализиране на InvestEU.
Индикативният минимален ливъридж на Финансовия продукт е 4 (четири) и се определя допълнително в Гаранционното споразумение.
(IV) Гаранционен инструмент за енергийна ефективност и енергия от възобновяеми източници
Финансовият продукт ще бъде реализиран с вноската, произтичаща от МВУ. Размерът на вноската, произтичаща от МВУ, за този финансов продукт е 75 000 000 евро. Географският обхват е територията на България.
Финансовият продукт ще допринесе за екологичната и устойчива трансформация на местната икономика чрез подпомагане на достъпа до дългово финансиране. Инструментът има за цел да отговори на предизвикателствата пред България при предоставянето на подкрепа за инвестиции в енергийна ефективност и възобновяема енергия и ще бъде насочен към МСП, малки предприятия със средна пазарна капитализация и физически лица.
Гаранционният инструмент за енергийна ефективност и енергия от възобновяеми източници е дългов продукт с ограничена гаранция. Финансовият продукт ще се използва за нуждите на политиката в областта на зеленото финансиране на действията по климата, енергийната ефективност и възобновяемата енергия, като се осигури достъп до финансиране за МСП, малки предприятия със средна пазарна капитализация, както и физически лица/жилищни кооперации при преференциални условия за местните предприятия.
Гаранционният инструмент за енергийна ефективност и енергия от възобновяеми източници има за цел да подкрепя инвестиции, допринасящи за зелената и устойчива трансформация на европейската икономика, като подпомага достъпа до дългово финансиране за крайните получатели.
Финансовият продукт представлява непряко финансиране чрез финансови посредници и се очаква да подкрепи най-малко 450 крайни получатели.
Индикативните допустими финансови посредници следва да включват всички субекти (включително финансови, гаранционни или кредитни институции), които са надлежно упълномощени да извършват финансиране и/или да издават гаранции в полза на крайните получатели съгласно приложимото законодателство и извършват дейност в България. Крайните допустими финансови посредници се определят в Гаранционното споразумение.
Финансовият продукт трябва да подкрепя икономическите сектори, допустими съгласно "Документ за използване"17 за гаранцията за устойчивост, с изключение на тези, които са изключени съгласно Техническото ръководство "Да не се причинява значителна вреда" (2021/C58/01). Последните ще бъдат определени в Гаранционното споразумение между ЕИФ и ЕК.
Прилага се графикът на InvestEU за реализиране.
Индикативният минимален ливъридж на Финансовия продукт е 4 (четири) и ще бъде допълнително определен в Гаранционното споразумение.
10.3 Подходът на партньорите по изпълнението за постигане на тези цели на политиката чрез техните финансови продукти и/или специфични цели е описан по-подробно в приложение 2.
10.4 С оглед характеристиките и рисковия профил на операциите по финансиране и инвестиране в рамките на финансовите продукти, както и на свързаните с тях разходи и такси, както е описано по-подробно в гаранционните споразумения, възнаграждението за гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка" е такова, каквото е посочено в Гаранционните споразумения.
11. ПАРТНЬОРИ ПО ИЗПЪЛНЕНИЕТО
11.1 Комисията избира партньорите по изпълнението в съответствие с процедурата и критериите, посочени в член 15 от Регламента за InvestEU.
11.2 В съответствие с член 15, параграф 1 от Регламента за InvestEU България предлага за партньори по изпълнението:
- Европейския инвестиционен фонд (ЕИФ) - 37B, avenue J.F. Kennedy, L-2968 Люксембург;
- Българската банка за развитие - ул. "Дякон Игнатий" № 1, 1000 София, България.
11.3 Комисията уведомява България за подписването на гаранционните споразумения с партньорите по изпълнението и предоставя на България съответното съдържание. Преди това се провеждат консултации с партньорите по изпълнението с оглед определяне на чувствително от търговска гледна точка съдържание, което не се споделя. Всяка от Страните може да сподели настоящото Споразумение за финансов принос с Партньорите по изпълнението, изброени в клауза 11.2.
12. РЕСУРСИ, ГЕНЕРИРАНИ ОТ ИЛИ ОТНАСЯЩИ СЕ ДО ЧАСТТА ОТ ГАРАНЦИЯТА НА ЕС, СЪОТВЕТСТВАЩА НА ВНОСКАТА НА ДЪРЖАВАТА ЧЛЕНКА
12.1 Приходите, генерирани от управлението на активите и разпределени за Раздел "Държава членка" в Общия фонд "Провизии" (касови печалби), възнаграждението по гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка", възстановените суми и всички други плащания, получени във връзка с операциите по финансиране и инвестиране, изпълнявани съгласно гаранционните споразумения, увеличават провизиите, посочени в клауза 5. Загубите, генерирани от управлението на активите и разпределени в Раздел "Държава членка" в Общия фонд "Провизии" (касови загуби), намаляват провизирането, посочено в клауза 5.
12.2 След като изтече както фазата на учредяване, така и крайният срок за подписване на операциите по финансиране и инвестиране от страна на партньорите по изпълнението, се изчислява годишен излишък на провизиите въз основа на неизплатената гаранция.
12.3 Годишният излишък на провизиите, посочен в клауза 12.2, се изчислява от Комисията всяка година до края на септември година n+1 след изтичането на периодите, посочени в клауза 12.2, и България се уведомява за съответната сума.
12.4 Годишният излишък се съхранява в Раздел "Държава членка" в Общия фонд "Провизии". Годишният излишък, изчислен към момента на прекратяване на Споразумението за финансов принос, се изплаща на България в срок от 30 работни дни от съответното уведомление до България по банкова сметка, за която България е уведомила Комисията.
12.5 Излишъкът, изплатен от Комисията на България в съответствие с клаузи 12.3 и 12.4, се разпределя от държавата членка към фондовете, от които произхожда, като се вземат предвид загубите от основните операции и техните приходи. За вноските от фондове при споделено управление излишъкът се използва за подкрепа по същата цел или цели под формата на финансови инструменти или бюджетни гаранции съгласно член 14, параграф 7 от Регламента за общоприложимите разпоредби. За вноски, произтичащи от МВУ, излишъкът се използва за същите цели на политиката, включително след 2026 г.
12.6 Разпределението на приходите и загубите, изброени в точка 12.1, се определя пропорционално и на принципа pari-passu въз основа на съотношението между размера на вноската от фондовете при споделено управление и вноската, произтичаща от МВУ.
13. ОТЧИТАНЕ
13.1 В съответствие с член 10, параграф 3, буква д) от Регламента за InvestEU Комисията представя на България годишен доклад във връзка с гаранционните споразумения, състоящ се от финансова и оперативна част. Комисията предоставя годишния доклад до 30 юни всяка година въз основа на последната информация, получена от партньорите по изпълнението, на България и на мониторинговия комитет на допринасящите фондове в рамките на споделеното управление.
13.2 Финансовата част включва:
I. въз основа на докладите, представени от партньорите по изпълнението съгласно съответните гаранционни споразумения, финансови данни за операциите по финансиране и инвестиране, включително информация за:
а. искания за предоставяне на гаранция, направени по гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка",
b. други разходи, покрити от гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка",
c. възнаграждение за гаранцията от ЕС в рамките на Раздел "Държава членка",
d. възстановени суми и всякакви други получени плащания;
iI. съкровищни печалби и загуби;
iiI. неизплатената гаранция, покрита от вноската на държавата членка.
13.3 Когато е приложимо, данните, посочени в клауза 13.2, се представят по отношение на вида на направените вноски и в съответствие с разпределението, посочено в клауза 12.6.
13.4 Оперативната част включва:
I. информация за изпълнението на Споразумението за финансов принос, а именно информация за подписването на гаранционните споразумения с партньорите по изпълнението и съответните суми;
iI. въз основа на докладите, представени от партньора по изпълнението по Гаранционното споразумение, за приноса от МВУ, информация относно:
a. степента на изпълнение на съответните инвестиции от ПВУ, като докладване за състоянието на показателите, използвани за измерване на изпълнението на съответните етапи, както е посочено в решението на Съвета за изпълнение на ПВУ, и по-специално:
- операциите, одобрени от Инвестиционния комитет, размера на финансирането и процента на тези одобрени размери на финансиране по отношение на общия размер на гаранцията от ЕС, свързана с Раздела "Държава членка".
Това докладване не засяга задълженията на България за докладване съгласно Регламента за МВУ.
13.5 Както се изисква от член 28, параграф 4 от Регламента за InvestEU, партньорите по изпълнението предоставят на България информация за изпълнението на Раздела "Държава членка", включително докладване за съответните показатели, изброени в приложение III към Регламента за InvestEU, свързани с целите на политиката, обхванати в Споразумението за партньорство и в ПВУ.
14. ОБЩИ КЛАУЗИ, СВЪРЗАНИ С ИЗМЕНЕНИЯТА
14.1 Измененията на настоящото Споразумение за финансов принос се извършват в писмена форма, след като всяка от Страните гарантира, че всички предварителни разрешения, необходими за тези изменения, са получени или изпълнени към момента на даване на писменото съгласие. Измененията влизат в сила след подписване от двете Страни на документа, по който са договорени измененията, и след приключване на други процедури, ако това се изисква от закона.
14.2 Страните преговарят и изпълняват добросъвестно всяко изменение на условията на настоящото Споразумение за финансов принос, което може да стане необходимо или желателно.
15. СПЕЦИФИЧНИ КЛАУЗИ, СВЪРЗАНИ С ИЗМЕНЕНИЯТА
15.1 В случай че сумата по Споразумението за финансов принос не е изцяло ангажирана чрез гаранционните споразумения в рамките на девет месеца от датата на подписване или в рамките на по-дълъг период, договорен в съответствие с клауза 16.3, буква б), Страните изменят Споразумението за финансов принос по подходящ начин.
15.2 В случай че Гаранционното споразумение за приноса от фондовете при споделеното управление не е надлежно изпълнено чрез подписани операции по финансиране и инвестиране в рамките на четири години от датата на сключването му, Страните изменят Споразумението за финансов принос в съответната му част. Сумите, съответстващи на приноса от фондовете при споделеното управление, се третират, както е посочено в член 14.6 от Регламента за общоприложимите разпоредби.
16. ИЗПЪЛНЕНИЕ, УДЪЛЖАВАНЕ, ПРЕКРАТЯВАНЕ
16.1 След подписването му от всички Страни настоящото Споразумение за финансов принос влиза в сила на датата, на която Комисията получи официалното уведомление от държавата членка, че са изпълнени всички национални процедури, необходими за влизането му в сила.
16.2 В рамките на девет месеца от датата на подписване Комисията сключва поне едно гаранционно споразумение с партньори по изпълнението, както е посочено в клауза 11.1.
16.3 Когато в рамките на девет месеца от датата на подписване не е сключено Гаранционно споразумение, настоящото Споразумение за финансов принос:
(а) се прекратява по взаимно съгласие на двете Страни; или
(b) не се прекратява, когато Страните са се споразумели за това и при условие че Гаранционното споразумение се подпише в срок от 3 месеца; такова удължаване на крайния срок за подписване на гаранционните споразумения се извършва в писмена форма от Страните преди изтичането на първоначалния деветмесечен период след датата на подписване; ако в рамките на удължения срок не бъдат сключени гаранционни споразумения, настоящото Споразумение за финансов принос се прекратява или изменя, за да отрази недействителността по отношение на приноса от фондовете при споделено управление и приноса, произтичащ от МВУ.
16.4 Настоящото Споразумение за финансов принос се прекратява по съгласие на Страните, след като всички основни задължения бъдат прекратени.
17. ВРЪЩАНЕ НА НЕИЗПОЛЗВАНИТЕ РЕСУРСИ
17.1 В случай че Комисията не е сключила Гаранционно споразумение в рамките на девет месеца от датата на подписване или в рамките на по-дългия срок, договорен в съответствие с клауза 16.3, буква б), и Споразумението за финансов принос е прекратено или изменено съгласно клауза 16.3, букви а) и б), или в случай че сумата по Споразумението за финансов принос не е изцяло ангажирана чрез Гаранционно споразумение в рамките на девет месеца от датата на подписване или в рамките на по-дългия срок, договорен в съответствие с клауза 16.3, буква б), се прилагат следните разпоредби:
Неизплатената сума на провизиите, съответстваща на вноската от фондовете при споделено управление, както и сумите, разпределени за бъдещи разпределения съгласно изискванията на член 14, параграф 2 от Регламента за общоприложимите разпоредби, се използват съгласно член 14, параграф 5 от Регламента за общоприложимите разпоредби. Неизползваните суми се използват отново във фонда, от който произхождат средствата, в рамките на споделеното управление и ако е приложимо, в съответната категория региони и по програма, предложена от България и одобрена от Комисията, като тези суми съответстват на вноската от фондовете в рамките на споделеното управление, както и на сумите, разпределени за бъдещи разпределения съгласно изискванията на член 14, параграф 2 от Регламента за общоприложимите разпоредби, и се използват съгласно член 14, параграф 5 от Регламента за общоприложимите разпоредби.
Неизплатената сума на провизиите, идващи от вноската, произтичаща от МВУ, се възстановява на България от Комисията в срок от 30 календарни дни от датата на изменението или прекратяването, или в случай на изменение на Споразумението за финансов принос, може да доведе до коригиране на графика за плащане в приложение 1.
17.2 В случай че Гаранционното споразумение за приноса от фондовете при споделено управление не бъде надлежно изпълнено в рамките на четири години от датата на подписването му и Споразумението за финансов принос бъде изменено съгласно клауза 15, България може да поиска съответните суми, съответстващи на приноса от фондовете при споделено управление и обхванати от това Гаранционно споразумение, но все още неизпълнени чрез подписани операции по финансиране и инвестиране, да бъдат третирани в съответствие с клауза 17.1, втора алинея.
18. ПРИЛОЖИМО ПРАВО И ЮРИСДИКЦИЯ
18.1 Настоящото Споразумение се урежда и тълкува в съответствие с правото на Европейския съюз, допълнено при необходимост от Люксембургското право.
18.2 Всички спорове, възникнали между Страните във връзка със законосъобразността, валидността, тълкуването или изпълнението на настоящото Споразумение за финансов принос, се отнасят изключително до юрисдикцията на Съда на Европейския съюз в съответствие с член 272 от ДФЕС.
19. ИЗВЕСТИЯ И КОМУНИКАЦИЯ
Всички уведомления и съобщения между Страните се изпращат с писмо или по електронна поща и се считат за надлежно направени след получаването им и ако са адресирани по следния начин:
За Комисията:
Адрес: Европейска комисия, Генерална дирекция "Икономически и финансови въпроси", Дирекция L, L-2920 Люксембург
Електронна поща: ECFIN-L3@ec.europa.eu; antongiulio.marin@ec.europa.eu
На вниманието на: Г-н Antongiulio Marin
За България:
Адрес: Министерство на финансите, ул. " Г. С. Раковски" № 102
Електронна поща: R.Velkova@minfin.bg
На вниманието на: Р. В.-Ж.
Всяка от Страните актуализира адресатите и уведомява за това другата Страна по настоящото Споразумение при периодичното им изменение.
20. РАЗНИ
Приложения 1 и 2 към настоящото Споразумение за финансов принос представляват неразделна част от него.
В потвърждение на което всяка от Страните направи така, че настоящото Споразумение за финансов принос да бъде подписано в два оригинални екземпляра на английски език, като всеки от тях има по едно копие/копия, считано от деня и годината, посочени по-долу.

history ПРИЛОЖЕНИЕ 1


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...