Български законник Седмичен законник Главен счетоводител За Експертис Настолник… Трудово право Семинар Бюджет 1000 въпроса… Контакти
По вид документ > Съдебна практика > Върховен административен съд > РЕШЕНИЕ № 5629 ОТ 9 ЮНИ 2022 Г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 6360 ОТ 2021 Г. (ОБН., ДВ, БР. 46 ОТ 2023 Г.)
ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП
Не сте абонат на Експертис?
Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ

РЕШЕНИЕ № 5629 ОТ 9 ЮНИ 2022 г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 6360 ОТ 2021 г. (ОБН., ДВ, БР. 46 ОТ 2023 г.)

ДВ. бр. 46 от 26.05.2023г.

Обн., ДВ, бр. 46 от 26 май 2023 г.

 

history Върховният административен съд на Република България - първо отделение, в съдебно заседание на двадесети април две хиляди и двадесет и втора година в състав: председател: Емилия Миткова, членове: Милена Златкова, Лозан Панов, при секретар Григоринка Любенова и с участието на прокурора Малина Ачкаканова изслуша докладваното от съдията Милена Златкова по административно дело № 6360/2021 г.
Производството е по реда на чл. 185 - 196 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано по жалбите на Синдикалната федерация на служителите в Министерство на вътрешните работи (СФСМВР) със седалище и адрес на управление: гр. София, [улица], [адрес], подадена чрез пълномощника й адв. В. Ставрев, на В. Алексиев с адрес: гр. София, [ж.к.], [адрес], и на Сдружение "Централен полицейски синдикат на МВР" със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, [улица], подадена чрез пълномощника му адв. Царева, против Наредба № 8121з-306 от 18 март 2021 г. за условията и реда за определяне на психологичната пригодност на държавните служители в Министерството на вътрешните работи, издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 26 от 30 март 2021 г. и в сила от същата дата (Наредба № 8121з-306 от 18 март 2021 г.).
В жалбата на СФСМВР се твърди, че нормите на наредбата са неясни, влошават условията за полагане на труд от нейните синдикални членове и от почти целия личен състав на Министерството на вътрешните работи (МВР), както и че прилагането им води до недопустима намеса в личния живот на държавните служители. Конкретно жалбоподателят сочи нарушения на чл. 28, ал. 2, т. 3 и 5 от Закона за нормативните актове (ЗНА) - липсата на анализ за съответствие с правото на Европейския съюз и липса на финансов анализ. Иска от съда да отмени изцяло оспорения подзаконов нормативен акт като незаконосъобразен и да му присъди сторените разноски.
В жалбата си В. Алексиев твърди, че оспорената от него наредба е нищожна, тъй като е издадена при липса на компетентност, при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби от по-висок ранг и с целта на закона. Сочи нарушения на: чл. 9, чл. 10, чл. 26, ал. 4 и чл. 28, ал. 2 и 4 ЗНА и чл. 13 от Указ № 883 от 24.04.1974 г. за прилагане на ЗНА. Конкретно излага доводи за незаконосъобразност на наредбата поради това, че:
- в нея липсва методика за психологичното изследване, каквато има в Наредба № 8121з-344 от 25.07.2014 г. за назначаване на държавна служба в МВР, а критериите, по които се провежда изследването, са неясни;
- употребеният термин "батерия" в чл. 14, ал. 2 от наредбата противоречи на чл. 9, ал. 1 ЗНА;
- оценката за психологична пригодност и психологична непригодност не следва да се прави от Института по психология (ИП), който е на пряко подчинение на министъра на вътрешните работи;
- тази оценка следва да се проверява от независими експерти и от съда, както е при медицинската експертиза, изготвена по реда на Наредбата за медицинската експертиза;
- законовата делегация в чл. 152б от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР) е за приемане на наредба, с която да се регламентират условията и редът за определяне на психологичната пригодност на държавните служители по принцип, а не само при прояви на рисково и/или дезадаптивно поведение.
Иска от съда да прогласи нищожността на Наредба № 8121з-306 от 18 март 2021 г., алтернативно, да я отмени като незаконосъобразна, и да му присъди сторените разноски.
В жалбата на Сдружение "Централен полицейски синдикат на МВР" се твърди нищожност на наредбата поради противоречие с Конституцията на Република България, Конвенцията за защита на правата на човека и основните свободи, Хартата на основните права на Европейския съюз (ЕС), ЗНА и АПК.
В нея са изложени следните конкретни съображения:
- липса на мотиви по чл. 28, ал. 2, т. 3 и 5 ЗНА;
- чл. 10, ал. 1 от наредбата дискриминира служителите на МВР, живеещи в населени места, различни от София, и ги поставя в неравностойно положение с техните колеги, живеещи в столицата; това е така, тъй като не предвижда финансово обезпечаване на пътуването на живеещите извън София служители на МВР до ИП;
- липсва възможност за обжалване на заповедта по чл. 7 от наредбата;
- за да се избегне злоупотреба при издаването на заповедта по чл. 7, следва да се предвиди цялостно изследване на всички служители през определени периоди от време;
- нарушено е правото на трудоустрояване, регламентирано в чл. 15 от Европейската социална харта и в чл. 21 от Хартата на основните права на Европейския съюз;
- предвиденото прекратяване на служебното правоотношение в чл. 12 от наредбата нарушава принципа на съразмерност по чл. 6 АПК и правото на труд.
Жалбоподателят иска да бъде отменена изцяло наредбата като нищожна и присъждане на сторените разноски.
В открито съдебно заседание жалбоподателят Алексиев лично и чрез адв. Иванов поддържа подадената жалба и заявените в нея искания. Жалбата на Сдружение "Централен полицейски синдикат на МВР" се поддържа в открито съдебно заседание от адв. Станев.
Ответникът - министърът на вътрешните работи - оспорва жалбите като неоснователни чрез пълномощника си юрк. Пиперкова и иска от съда да ги отхвърли.
Представителят на Върховната административна прокуратура дава мотивирано заключение за допустимост и основателност на жалбите.
Настоящият съдебен състав преценява трите жалби против Наредба № 8121з-306 от 18 март 2021 г. на министъра на вътрешните работи като допустими с оглед нормите на чл. 185 и 187 АПК.
Жалбоподателите са доказали правен интерес от оспорването в изпълнение на чл. 186, ал. 1 АПК.
Синдикалната федерация на служителите в Министерство на вътрешните работи е регистрирана по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и според целите и задачите, вписани в устава, които се установяват от представеното по делото удостоверение от 31.05.2021 г. по ф.д. № 120/2009 г., има качеството на организация по смисъла на пар. 1, т. 2 ДР АПК, създадена да представлява и защитава общите интереси на своите членове - служители в МВР - в сферата на труда и служебните правоотношения. Участвала е в административното производство за издаване на подзаконовия нормативен акт и има право да оспорва същия.
Сдружение "Централен полицейски синдикат на МВР" е регистрирано по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел и според целите и задачите, вписани в устава, които се установяват от търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, има качеството на организация по смисъла на пар. 1, т. 2 ДР АПК, създадена да отстоява и защитава социално-икономическите и трудовите интереси и права на своите членове.
Според Тълкувателно решение № 2 от 12.02.2010 г. по тълкувателно дело № 4/2009 г. на Общото събрание на колегиите на Върховния административен съд съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени.
За В. Алексиев е налице правен интерес от оспорването на наредбата в качеството му на държавен служител по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР, обстоятелство, доказано по делото с представената служебна бележка с ре г. № 513р-56826, екз. 3 от 9.07.2021 г., издадена от СДВР.
Според чл. 152б ЗМВР (ДВ, бр. 60 от 2020 г.) психологичната пригодност на държавните служители се определя от ИП при условия и по ред, определени с наредба на министъра на вътрешните работи. При тази законова регламентация неоснователен е доводът на жалбоподателя Алексиев за нищожност на наредбата като издадена от некомпетентен орган. Същата е издадена от овластен в ЗМВР орган в съответствие с изискването на чл. 76, ал. 1 АПК.
Относно доводите на жалбоподателите за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила по издаването на оспорения нормативен административен акт:

history Член 80 АПК препраща към правилата, регламентиращи изработването на проект на нормативен акт, в ЗНА.
В изпълнение изискването на чл. 26, ал. 3 ЗНА съставителят на проекта го е публикувал заедно с мотивите на портала за обществени консултации на 2.12.2020 г., както и на сайта на МВР (доказателства на л. 25 и л. 31 от делото). Определен е срок за приключване на общественото обсъждане до 1.01.2021 г. Спазено е изискването на чл. 26, ал. 4, изречение първо ЗНА относно 30-дневния срок за предложения и становища по проекта. Извън това, с изрично писмо от 1.12.2020 г. (л. 60) са уведомени синдикалните организации на служителите в МВР за общественото обсъждане на проекта на наредбата, който предстои да бъде публикуван на интернет страницата на МВР и на портала за обществени консултации. Писмото е получено на 1.12.2020 г. от неговите адресати. Това обстоятелство е удостоверено (л. 62) и не се оспорва от синдикалните организации, подали две от жалбите. Изготвената справка за постъпилите предложения заедно с обосновка за неприетите такива е публикувана на интернет страницата на МВР и на портала за обществени консултации.


   Реклама:
 

сп. "Български законник"

 

в. "Седмичен законник"

 

в. "Главен счетоводител"

 
  вижте пълния списък...   вижте пълния списък...   вижте пълния списък...