ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ФИНАНСОВ ПРИНОС МЕЖДУ РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И ЕВРОПЕЙСКАТА КОМИСИЯ СЪГЛАСНО ЧЛЕН 7 ОТ РЕГЛАМЕНТ (ЕС) 2022/2463 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА
ДВ. бр. 4 от 12.01.2024г.
(Ратифицирано със закон, приет от 49-ото Народно събрание на 13 декември 2023 г., ДВ, бр. 106 от 2023 г. В сила от деня на обнародването - 22 декември 2023 г.)
Издадено от Министерството на финансите
Обн., ДВ, бр. 4 от 12 януари 2024 г.
history
НАСТОЯЩОТО СПОРАЗУМЕНИЕ ЗА ФИНАНСОВ ПРИНОС се сключва между
(1) Република България ("Вносител"); и
(2) Европейската комисия ("Комисията"),
съответно Страна по това Споразумение.
КАТО СЕ ИМА ПРЕДВИД, ЧЕ
(А) С Регламент (ЕС) 2022/2463 на Европейския парламент и на Съвета от 14 декември 2022 г. за създаване на инструмент ("Инструментът") за предоставяне на подкрепа на Украйна през 2023 г. (макрофинансова помощ +) ("Регламент (ЕС) 2022/2463") Комисията се оправомощава да предостави подкрепа от страна на Европейския съюз на Украйна под формата на заеми с максимален размер до 18 000 000 000 евро, безвъзмездна помощ и лихвена субсидия.
(Б) На 16 януари 2023 г. Комисията и Украйна подписаха Меморандум за разбирателство ("Меморандум за разбирателство"), в който подробно са описани условията за помощта.
(В) Подробните финансови условия на помощта по линия на Инструмента под формата на заеми, предоставени съгласно Регламент (ЕС) 2022/2463, са определени в Споразумението за заем, сключено между Комисията и Украйна на 16 януари 2023 г. ("Споразумение за заем").
(Г) В Регламент (ЕС) 2022/2463 се предвижда, че Украйна може да поиска всяка година лихвена субсидия и покриване на административните разходи от страна на Съюза по отношение на подкрепата по линия на Инструмента. В Споразумението за заем се посочва, че при поискване от страна на Украйна Европейският съюз може да предостави такава субсидия ("Субсидия за разходите по заеми"), покриваща разходите за финансиране, разходите за управление на ликвидността и разходите за обслужване, както са определени в Решение за изпълнение (ЕС, Евратом) 2022/2545 на Комисията от 19 декември 2022 г., за установяване на рамка за разпределяне на разходите, свързани с операциите по вземане на заеми и управление на дълга в рамките на стратегията за диверсифицирано финансиране, както е изменено или заменено, в зависимост от случая ("Методология за разпределяне на разходите").
(Д) Допълнителната помощ по Регламент (ЕС) 2022/2463 ще бъде на разположение за покриване на Субсидията за разходите по заеми за периода от 1 януари 2023 г. до 31 декември 2027 г., с изключение на разходите, свързани с предсрочното погасяване на заема, по отношение на заемите по Регламент (ЕС) 2022/2463 ("Осигурената подкрепа").
(Е) Както е предвидено в декларацията на Комисията от 9 декември 2022 г. относно вноските на държавите членки за лихвената субсидия за заемите за Украйна по линия на макрофинансовата помощ + ("Декларацията"), вноските покриват само лихвената субсидия, по-специално разходите за финансиране и разходите за управление на ликвидността, но не и административните разходи, свързани с операциите по вземане и отпускане на заеми, а именно разходите за обслужване.
(Ж) В Регламент (ЕС) 2022/2463 се предвижда, че държавите - членки на Европейския съюз (наричани заедно "Вносителите"), могат да допринасят за Осигурената подкрепа, доколкото тя не се покрива от други ресурси. За тази цел на 16 декември 2022 г. те изготвиха декларация относно финансовата подкрепа за Украйна, с която изразиха готовността си да сключат споразумения за финансов принос с Комисията, в съответствие с приложимите национални процедури и след тяхното приключване, когато необходимите суми не могат да бъдат предоставени изцяло или частично от бюджета на Съюза.
(З) В декларацията си Комисията се ангажира, че в контекста на годишната бюджетна процедура ще проучи разполагаемите средства по бюджета на Съюза в рамките на наличните ресурси, като същевременно гарантира необходимостта от запазване на достатъчни маржове и гъвкавост за справяне с неочаквани събития през финансовата година. Това разглеждане ще се извърши с цел да се предложи минимална сума, а резултатите ще бъдат отразени в Проекта на годишен бюджет на Комисията за всяка година, през която споразуменията за принос остават в сила. Сумите, които трябва да бъдат изискани от Вносителите за всяка дадена година по всяко Споразумение за финансов принос, ще бъдат известни, inter alia (наред с другото), след приключване на годишната бюджетна процедура от бюджетния орган. След като бъдат известни сумите, които трябва да се изплатят от бюджета на Съюза, и всички останали суми, които трябва да се осигурят от държавите членки, Комисията ще съобщи на всеки Вносител сумите, които трябва да бъдат поискани по всяко Споразумение за финансов принос.
(И) Със Споразумението за финансов принос Вносителите следва неотменимо и безусловно да се задължат да предоставят финансовите вноски на разположение на Комисията при поискване, като сключат с нея Споразумение за финансов принос по смисъла на член 22, параграф 2 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юли 2018 г. за финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза, за изменение на регламенти (ЕС) № 1296/2013, (ЕС) № 1301/2013, (ЕС) № 1303/2013, (ЕС) № 1304/2013, (ЕС) № 1309/2013, (ЕС) № 1316/2013, (ЕС) № 223/2014, (ЕС) № 283/2014 и на Решение № 541/2014/ЕС и за отмяна на Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 ("Финансовия регламент"). Тези характеристики на Споразумението за финансов принос са необходими, за да се гарантира, че Съюзът е в състояние да изпълни ангажиментите си към Украйна за пълно покриване на субсидията за разходите по заеми и за да се създаде увереност, че всички Вносители са обвързани с един и същи ясен и недвусмислен ангажимент. В член 7, параграф 1, втора алинея от Регламент (ЕС) 2022/2463 се предвижда, че вноските на държавите членки следва да се предоставят по отношение на всяка сума, определена в споразумение със съответната държава членка, след влизането в сила на това споразумение.
(Й) Всеки Вносител остава изцяло и индивидуално отговорен за ангажиментите, които е поел по силата на Споразумението за финансов принос. По-специално, от Вносителя няма да се изисква да компенсира неизпълнението на приноса от страна на друга държава членка.
(К) Тези вноски представляват външни целеви приходи в съответствие с член 21, параграф 2, буква а), подточка ii) от Финансовия регламент.
(Л) Стратегията за финансиране на Комисията, изложена в член 220а от Финансовия регламент ("Стратегия за диверсифицирано финансиране"), се прилага в съответствие с член 16, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2022/2463 за финансирането на подкрепата под формата на заеми, предвидена в посочения Регламент. Комисията ще предостави на Вносителите адекватна информация въз основа на писмено искане, за да им съдейства да изпълнят всички национални правни задължения.
(М) В съответствие с член 7, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2022/2463 ключът за брутния национален доход за вноските на всеки Вносител през дадена година ще се основава на вноските на база БНД на всеки Вносител в бюджета на ЕС за предходната година съгласно последния приет годишен или коригиращ бюджет. С цел да се улесни изготвянето на националните годишни и многогодишни бюджети за периода, обхванат от настоящото Споразумение за финансов принос, е приложен Списък, в който са посочени максималните суми, които могат да бъдат внесени от всяка държава членка. Тези суми се основават на консервативни допускания относно лихвените проценти по набраните средства.
(Н) До юни 2023 г. Комисията ще съобщи на Европейския парламент и на Съвета очакваните максимални суми, които биха могли да бъдат поискани от държавите членки през 2024 г. въз основа на известните разходи, установени по отношение на вече изплатените суми, и консервативните допускания относно потенциалните разходи за оставащите суми по Споразумението за заем.
(О) В началото на 2024 г. Комисията незабавно ще съобщи на Европейския парламент и на Съвета окончателните данни за очакваните максимални вноски, а именно след като лихвените проценти по заемите бъдат напълно фиксирани и вече не подлежат на допълнителни промени или неопределеност. Ако измененията на лихвените проценти са по-неблагоприятни от тези, използвани за определяне на максималните суми, като по този начин максималните суми по настоящото Споразумение за финансов принос не достигат това, което може да е необходимо за покриване на разходите за финансиране на заемите, Комисията ще информира незабавно Съвета и Европейския парламент. Въз основа на това Комисията може да започне преглед на всички споразумения за финансов принос, за да осигури покриване на преразгледаната максимална сума, като сумата за всяка държава членка продължава да се определя въз основа на нейния пропорционален дял от брутния национален доход. След приключването на този преглед организацията и сроковете за извършване на всякакви изменения на споразуменията за финансов принос ще бъдат подчинени на съответните национални изисквания и процедури.
(П) За останалите години, обхванати от настоящото Споразумение за финансов принос, Комисията ще съобщи сумите, които трябва да бъдат поискани от Вносителите, inter alia (наред с другото), след приключване на годишната бюджетна процедура за следващата година от бюджетния орган. Въпреки че разходите за финансиране на заемите за Украйна ще бъдат постоянни за всички оставащи години, сумите, които ще бъдат поискани от Вносителите, могат да бъдат съобщени едва след като стане известен делът на разходите, които ще бъдат покрити от бюджета на Съюза и от Вносителите.
(Р) Срокът на действие на Споразумението изтича на 31 декември 2027 г., освен ако страните по настоящото Споразумение за финансов принос не решат друго. Следва да бъде възможно да се преразгледат вноските, в случай че има по-нататъшно развитие, или да се подновят вноските от държавите членки след 2027 г., освен ако не са обхванати от други средства в бъдещите многогодишни финансови рамки.
history
1. ФИНАНСОВ ПРИНОС
1.1. Финансов принос
С настоящото Вносителят безусловно и неотменимо предоставя на Съюза до 100 % от своя принос към осигурената подкрепа, която покрива разходите за финансиране и разходите за управление на ликвидността и изключва разходите за обслужване ("Финансовия принос"), и съответно се задължава да плати на Съюза, при писмено поискване, отправено от 2024 г. до датата на изтичане на срока на действие на настоящото Споразумение ("Искането") исканата от Комисията сума, която е до 100 % от неговия финансов принос, в съответствие с настоящото Споразумение за финансов принос ("Исканата сума").
1.2. Настоящото Споразумение за финансов принос е свързано със Споразумението за заем, което се сключва съгласно член 16, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2022/2463, в съответствие с член 220 от Финансовия регламент, и с разходите, разпределени за плащания по Споразумението за заем, в съответствие с Методологията за разпределяне на разходите.
1.3. Финансовият принос не може да надвишава стойността, посочена в колона "Сума (в евро)" до името на Вносителя в Списъка, приложен към настоящото Споразумение за финансов принос.
1.4. Съгласно член 7, параграф 1 от Регламент (ЕС) 2022/2463 ключът за определяне на вноските за дадена година се основава на вноските на Вносителя на база БНД в бюджета на Съюза за предходната година съгласно последния приет годишен или коригиращ бюджет ("Ключ за определяне на финансовия принос").
1.5. Задълженията на Вносителя по настоящото Споразумение за финансов принос и на другите Вносители по съответните им Споразумения за финансов принос са само няколко.
1.6. Комисията определя Исканата сума като дял на Вносителя в съответствие с Ключа за определяне на финансовия принос от фактурата по Споразумението за заем, определен в съответствие с Методиката за разпределение на разходите, доколкото фактурата не е платена от други ресурси.
1.7. Участникът превежда Исканата сума в съответствие с условията на Искането с разчетени средства по сметката, посочена в Искането. Преводът се извършва в деня, посочен от Комисията в Искането ("Дата на превод"). Датата на превода не може да бъде по-рано от 45 работни дни от датата на Искането. Вносителят, който не изпълни Искането, остава задължен да го изпълни.
1.8. Вносителят няма право да компенсира или приспада каквито и да било суми, дължими му от Съюза, от каквито и да било плащания, дължими от Вносителя по настоящото Споразумение за финансов принос.
1.9. Ако Вносителят не успее да плати каквато и да е сума, дължима по Искането на датата на превода, Вносителят заплаща допълнително лихва за забава върху тази сума (или според случая върху нейната дължима и неплатена сума) на Комисията от датата на превода до датата на действителното пълно плащане, изчислена чрез позоваване на последователни лихвени периоди (всеки с такава продължителност, каквато Комисията може да избере периодично, като първият период започва на съответната Дата на превод и когато е възможно, продължителността на този период е една седмица) върху тази просрочена сума по по-високата от следните стойности:
(a) годишна лихва, представляваща сбора от:
(i) 350 базисни пункта, и
(ii) лихвения процент, прилаган от Европейската централна банка за нейните основни операции по рефинансиране, или
(b) 0 базисни пункта.
Докато продължава неизпълнението на задължението, този лихвен процент се определя отново в съответствие с разпоредбите на този параграф от настоящата Клауза 1.9 на последния ден от всеки такъв лихвен период, а неизплатената лихва по настоящата Клауза 1.9 за предходни лихвени периоди се добавя към сумата на дължимата лихва в края на всеки такъв лихвен период. Лихвата за забава е незабавно дължима и платима.
1.10. Вносителят се задължава да плати на Комисията всички допълнителни лихви и всички разходи и разноски, включително съдебни такси, направени и дължими от Комисията в резултат на неизпълнение на което и да е задължение по настоящото Споразумение за финансов принос от страна на Вносителя.