| ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
|
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
|
РЕШЕНИЕ № 11122 ОТ 15 НОЕМВРИ 2023 г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 2401 ОТ 2023 г. (ОБН., ДВ, БР. 27 ОТ 2024 г.)
ДВ. бр. 27 от 29.03.2024г.
Обн., ДВ, бр. 27 от 29 март 2024 г.
history
Върховният административен съд на Република България - първо отделение, в съдебно заседание на шестнадесети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав: председател: Бисер Цветков, членове: Румяна Лилова, Камелия Стоянова, при секретар Маруся Николова и с участието на прокурора Камелия Николова изслуша докладваното от съдията Румяна Лилова по административно дело № 2401/2023 г.
Производството е по реда на чл. 185 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на "Боники" - ЕООД, с [ЕИК], със седалище и адрес на управление в [населено място], [улица], представлявано от адвокат Б. Димов, срещу чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд, издадена от министъра на труда и социалната политика (обн., ДВ, бр. 102 от 22.12.2009 г., в сила от 1.01.2010 г.; попр., бр. 4 от 15.01.2010 г.; изм., бр. 25 от 30.03.2010 г., по-долу в текста само Наредба/та).
В жалбата са изложени твърдения, че чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредбата противоречи на чл. 281, ал. 1 и 5 от Кодекса на труда (КТ, обн., ДВ, бр. 26 от 1 април 1986 г.; посл. изм. и доп., ДВ, бр. 84 от 6 октомври 2023 г.). Изразява се становище, че оспорената разпоредба разширява недопустимо кръга на лицата, които подлежат на периодично обучение и инструктаж, очертан в чл. 281, ал. 5 КТ, като добавя към тях и други, освен работниците и служителите, които ще посещават производствени звена на предприятието. Във връзка с това се поддържа становище, че в нарушение на чл. 12 и 15 от Закона за нормативните актове (ЗНА) оспорената разпоредба излиза извън материята на трудовите правоотношения, уредени с КТ. Релевират се доводи за противоречие на разпоредбата на други от същата Наредба и нейните приложения. От съда се иска обявяването на оспорената разпоредба за нищожна или отмяната й като незаконосъобразна, доколкото формулировката "всички други лица, които ще посещават производствени звена на предприятието" характеризира разпоредбата на чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредбата като неопределяема от субективна страна. Претендират се разноски.
В съдебното заседание пред настоящия съд жалбоподателят не се представлява.
Ответникът - министърът на труда и социалната политика, чрез процесуалния си представител - юрисконсулт И. Шопска, оспорва жалбата. По същество на оспорването прави искане да се отхвърли като неоснователна. Подробни съображения в подкрепа на доводите си излага в писмени бележки.
В съдебното заседание пред настоящия съд ответникът не се явява, но се представлява от посочения юрисконсулт.
Представителят на Върховната административна прокуратура дава мотивирано писмено заключение за неоснователност на жалбата, което поддържа и устно в съдебното заседание.
Върховният административен съд, състав на първо отделение, приема жалбата за допустима по следните съображения:
Съгласно чл. 185 АПК подзаконовите нормативни актове могат да се оспорват пред съда изцяло или в отделни техни разпоредби. Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредбата, която по своя характер представлява подзаконов нормативен акт.
Съгласно чл. 186, ал. 1 АПК право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. Оспорването е допустимо и доколкото по предписанието на чл. 187, ал. 1 АПК то не е ограничено със срок. Дружеството - жалбоподател, обосновава правния си интерес от оспорването с издаденото срещу него наказателно постановление (НП) № 11-2200032 от 28.07.2022 г. от директора на дирекция "Инспекция по труда" - Ловеч, на основание чл. 416, ал. 5 във връзка с чл. 413, ал. 2 КТ. С него на "Боники" - ЕООД, е наложена имуществена санкция в размер на 1500,00 лв. за извършено нарушение на чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредбата. Не са налице твърдения и доказателства за предходно съдебно обжалване на оспорената разпоредба.
Съгласно Решение № 21 от 26 октомври 1995 г. по конституционно дело № 18/1995 г., административният акт "засяга" по смисъла на чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България граждани и юридически лица, когато нарушава или застрашава техни права или законни интереси. Това обективно нарушаване или застрашаване на субективно право или законен интерес на гражданин или юридическо лице е материалноправното основание за включване на административния акт в кръга на съдебно обжалваемите актове. Практически това "засягане" се обективира в нарушаване на правна норма от по-висок ранг, която обжалваният административен акт нарушава.
Същевременно това материалноправно основание легитимира процесуалноправния интерес от съдебното обжалване на административния акт.
В Решение № 5 от 17 април 2007 г., постановено по конституционно дело № 11/2006 г., Конституционният съд на Република България приема, че активна легитимация имат всички правни субекти в случаите, когато подзаконовият акт пряко засяга права, законни интереси или създава задължения за тях. Нормата на чл. 186, ал. 1 АПК предвижда и възможност за съдебно обжалване от страна на граждани и юридически лица винаги, когато административният нормативен акт може да наруши права, законни интереси или да създаде задължения за тях. В този смисъл засягането на правата не означава непременното настъпване на вреди за правните субекти като предпоставка за обжалването, а една възможност за засягане на правата. Прогресивният характер на легитимацията според чл. 186, ал. 1 АПК е възможността да се обжалват нормативните актове на администрацията не само когато са налице пряко нарушени права, но и при предстоящо засягане на права.
history
Разгледана по същество, жалбата е основателна по искането за обявяване на нищожността на оспорената разпоредба на чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредбата.
Наредбата е подзаконов административен акт съгласно чл. 75, ал. 1 АПК, който е издаден по прилагането на закон (КТ) по смисъла на чл. 75, ал. 2 АПК. Компетентността на административния орган да издаде подзаконов нормативен акт е уредена с чл. 76, ал. 1 АПК и чл. 2, ал. 1 ЗНА - нормативни административни актове се издават от изрично овластени от Конституцията на Република България или закон органи.
Съгласно пар. 2 от заключителните разпоредби на Наредбата, тя е издадена от министъра на труда и социалната политика съгласно делегацията по чл. 281, ал. 5 КТ (изм., ДВ, бр. 100 от 1992 г., предишна ал. 4; изм., бр. 25 от 2001 г.). Съгласно чл. 281, ал. 5 КТ "Работодателят е длъжен да организира провеждането на периодично обучение или инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд при условия и по ред, определени с наредба на министъра на труда и социалната политика."
Оспорената разпоредба е със следното съдържание: "Чл. 11. (1) Работодателят осигурява провеждането на инструктажи по безопасност и здраве при работа на всеки работещ независимо от срока на договора и продължителността на работното време, вкл. и на: ... 6. всички други лица, които ще посещават производствени звена на предприятието".
При извършената от настоящия съдебен състав на Върховния административен съд преценка относно наличието на материална компетентност за министъра на труда и социалната политика да приеме оспорената разпоредба на чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредбата се констатира допуснато от административния орган нарушение на чл. 2, ал. 1 ЗНА и чл. 76, ал. 1 АПК, както и на чл. 12 ЗНА, което обосновава извод за приемането й извън рамките на законовата делегация по чл. 281, ал. 5 КТ.
По предписанието на чл. 2, ал. 1 ЗНА и чл. 76 АПК за издаването на нормативния административен акт е необходимо съответният орган да е изрично овластен от Конституцията или от закон. Преценката относно материята, подлежаща на подзаконова регламентация, тоест на предмета на нормативното административно регулиране и относно органа, натоварен с това, е на законодателя. Съгласно чл. 12 ЗНА актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която е предвидено той да бъде издаден. Издаването на подзаконов нормативен административен акт, без да е налице делегация за това, обуславя нищожност на този акт, респективно на съответната част от него, която е издадена извън законовата делегация.
Делегацията за издаване на нормативен административен акт за уреждане на условията и реда за провеждане на обучение и инструктаж по безопасност и здраве при работа е намерила израз в разпоредбата на чл. 281, ал. 5 КТ. В този смисъл именно на министъра на труда и социалната политика е изрично делегирана компетентност да уреди с наредба условията и реда, при които се организира провеждането на периодично обучение или инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Този орган е овластеният от закона да приеме Наредбата и да уреди съгласно нейния чл. 11, ал. 1 провеждането на инструктажи по безопасност и здраве при работа на всеки работещ. Извън рамките на предоставената му материална компетентност обаче е да регламентира провеждането на такива на всички други лица, които ще посещават производствени звена на предприятието, тоест различни от работещите там лица. Като е приел разпоредбата на чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредбата, с която е уредил провеждането от работодателя на инструктаж на лица, различни от работещите, които ще посещават производствени звена на предприятието, министърът е създал подзаконова регулация извън предмета, определен в чл. 281, ал. 5 КТ, и установените с тази разпоредба рамки. Разпоредбите, които делегират нормотворческа компетентност, са с императивен характер и не подлежат на разширително тълкуване. Обхватът на законовата делегация на министъра на труда и социалната политика е точно определен. Той не позволява създаване на регламентация, която касае субекти, извън тези по чл. 281, ал. 5 КТ, измежду които "всички други лица, които ще посещават производствени звена на предприятието" не са. Ето защо следва да се приеме, че е налице нарушение на императивната разпоредба на чл. 12 ЗНА. С Наредбата, която съставлява подзаконов нормативен акт, не може да се уреждат първични отношения извън уредените такива в закона.
В допълнение, систематичното тълкуване на разпоредбите на чл. 11, ал. 1, т. 6 и ал. 6 от Наредбата сочи воля на издателя на акта да уреди обществените отношения по инструктирането на посетителите на производствените звена в предприятието (и то в отлика с регулацията за инструктажа на другите субекти по чл. 11, ал. 1, т. 1 - 5 от Наредбата). Това е различно от типичния подход при структуриране на нормативните административни актове, при който се очертава предметът на регулиране, отграничен от нерегулираните с акта обществени отношения. Без да е делегирана нормотворческа компетентност на административния орган, с оспорената разпоредба е дадена първична правна уредба на обществените отношения, а това е в противоречие с правилото на чл. 7, ал. 2 ЗНА.
С оглед на изложеното жалбата на "Боники" - ЕООД, с която е оспорена законосъобразността на чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредбата, се явява основателна по доводите за нищожност на разпоредбата. Ето защо по изтъкнатите съображения по-горе в мотивите на настоящото решение за липса на материална компетентност за министъра на труда и социалната политика следва да се обяви нищожността на чл. 11, ал. 1, т. 6 от Наредбата. При така приетото недължимо е извършването на проверка по останалите доводи на дружеството - жалбоподател, за незаконосъобразност на оспорената разпоредба.
Съгласно чл. 194 АПК съдебното решение, с което се обявява нищожност или се отменя подзаконовият нормативен акт, респективно негова разпоредба, и срещу което няма подадени в срок касационна жалба или протест или те са отхвърлени от второинстанционния съд, се обнародва по начина, по който е бил обнародван актът, и влиза в сила от деня на обнародването му. Ето защо, ако в предвидения в закона срок не постъпи касационна жалба срещу настоящото решение, респективно постъпи такава, но тя бъде отхвърлена, то следва да се обнародва по начина, по който е обнародвана Наредбата, част от която е оспорената разпоредба.
Предвид изхода на спора, направеното своевременно искане за присъждане на разноски и представените доказателства за това на "Боники" - ЕООД, следва присъждането на разноски за съдебното производство в размер на 1550,00 лв.
Водим от горното, на основание чл. 172, ал. 2, предл. първо във връзка с чл. 196 и 194 АПК Върховният административен съд, състав на първо отделение,