| ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП | |
|
Не сте абонат на Експертис? Разгледайте вариантите ни за АБОНАМЕНТ |
|
РЕШЕНИЕ № 11840 ОТ 4 НОЕМВРИ 2024 г. ПО АДМИНИСТРАТИВНО ДЕЛО № 5861 ОТ 2024 г. (ОБН., ДВ, БР. 99 ОТ 2024 г.)
ДВ. бр. 99 от 22.11.2024г.
Обн., ДВ, бр. 99 от 22 ноември 2024 г.
history
Върховният административен съд на Република България - петчленен състав - І колегия, в съдебно заседание на трети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав: председател: Милена Златкова, членове: Иван Раденков, Тодор Петков, Благовеста Липчева, Емилия Иванова, при секретар Анна Ковачева и с участието на прокурора Антоанета Генчева изслуша докладваното от председателя Милена Златкова по административно дело № 5861/2024 г.
Производството е по реда на чл. 208 - чл. 228 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по касационна жалба на министъра на вътрешните работи, подадена чрез пълномощника му юрк. Пиперкова, против Решение № 4415 от 26.04.2023 г. на Върховния административен съд, четвърто отделение, постановено по адм. д. № 9516/2022 г., с което е отменена разпоредбата на § 7 от преходните и заключителните разпоредби към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 8121з-919 от 13 юли 2017 г. за размера на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи и размера на началните и максималните заплати за длъжност на лицата, работещи по трудово правоотношение, издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 62 от 2022 г., в сила от 1.07.2022 г.
С доводи за наличието на касационните основания по чл. 209, т. 3, предложения първо и трето АПК касаторът претендира отмяна на първоинстанционното решение.
Ответниците - P. P. С. и В. К. П., двамата със съдебен адрес: гр. София, [улица], [адрес] - оспорват жалбата като неоснователна чрез пълномощника си адв. Стойчева по съображения, изложени в писмен отговор. Искат да бъде оставено в сила оспореното съдебно решение и да им се присъдят сторените разноски, посочени в списъка по чл. 80 ГПК. В открито съдебно заседание отговорът се поддържа лично от P. С. и от адв. Стойчев, преупълномощен от адв. Стойчева.
Ответницата - А. Д. В., със съдебен адрес: гр. София, [улица], [адрес] - оспорва жалбата като неоснователна чрез пълномощника си адв. Ангелов. Иска да бъде оставено в сила оспореното съдебно решение и да й се присъдят сторените разноски, посочени в списъка по чл. 80 ГПК.
Ответникът - Национален синдикат на пожарникарите и спасителите "Огнеборец" - оспорва жалбата като неоснователна чрез пълномощника си адв. Георгиев. Иска да бъде оставено в сила оспореното съдебно решение и да му се присъдят сторените разноски, посочени в списъка по чл. 80 ГПК.
Ответникът - Сдружение с нестопанска цел "Синдикална федерация на служителите в МВР" - оспорва жалбата като неоснователна чрез пълномощниците си адв. Райчинова и адв. Благоева.
Иска да бъде оставено в сила оспореното съдебно решение и да му се присъдят сторените разноски.
Ответникът - И. К. С., със съдебен адрес: гр. София, [улица] - оспорва жалбата като неоснователна чрез пълномощника си адв. Райчинова.
Иска да бъде оставено в сила оспореното съдебно решение и да му се присъдят сторените разноски, посочени в списъка по чл. 80 ГПК.
Представителят на Върховната прокуратура дава мотивирано писмено заключение за допустимост и неоснователност на касационната жалба.
Върховният административен съд в настоящия петчленен състав на първа колегия, след като прецени наведените в касационната жалба доводи, валидността, допустимостта, съответствието на решението с материалния закон в изпълнение изискването на чл. 218 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:
Касационната жалба е допустима като подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК от надлежна страна против подлежащ на касационно оспорване съдебен акт, неблагоприятен за нея, а разгледана по същество, неоснователна.
Предмет на съдебен контрол в производството пред Върховния административен съд, четвърто отделение, е § 7 от преходните и заключителните разпоредби към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 8121з-919 от 13 юли 2017 г. за размера на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи и размера на началните и максималните заплати за длъжност на лицата, работещи по трудово правоотношение, издадена от министъра на вътрешните работи (наредбата).
За да отмени оспорената разпоредба, съдът е изложил следните съображения:
С Определение от 13.10.2022 г., Определение от 28.11.2022 г. и Определение от 13.12.2022 г. тричленният състав е приел, че жалбите са допустими като подадени от граждани и организации по определението в § 1, т. 2 ДР АПК с доказан правен интерес от оспорването в изпълнение на изискването на чл. 186, ал. 1 АПК. Приел е, че подзаконовият нормативен акт е издаден от компетентен административен орган въз основа на законовата делегация на чл. 177, ал. 3 и чл. 180, ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР) в изискуемата форма, обнародван е в ДВ, с което е изпълнено изискването на чл. 78, ал. 2 АПК и чл. 37, ал. 1 от Закона за нормативните актове (ЗНА).
При преценката си относно спазването на административнопроизводствените правила при приемането на акта съдът е установил, че в изпълнение изискването на чл. 26, ал. 3 от ЗНА съставителят на проекта го е публикувал заедно с мотивите на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи (МВР) и на Портала за обществено обсъждане на 15.07.2022 г. и е определил срок за приключване на общественото обсъждане до 29.07.2022 г. Срокът за провеждане на общественото обсъждане, който е 14 дни, е мотивиран съгласно изискването на чл. 26, ал. 4, изр. второ ЗНА с обстоятелството, че измененията в Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. влизат в сила от 1.07.2022 г., а нормативният административен акт цели своевременното увеличение на възнагражденията на служителите на Министерството на вътрешните работи с 20 на сто съгласно предвиденото в чл. 1, ал. 5, т. 6.2.1 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г. С докладна записка от 1.08.2022 г. проектът заедно с мотивите е представен на министъра на вътрешните работи в изпълнение на чл. 28, ал. 1 ЗНА.
Извода си за незаконосъобразност на оспорения § 7 от преходните и заключителните разпоредби на наредбата съдът е обосновал с допуснати съществени процесуални нарушения при издаването й.
Констатирал е, че по делото е представена в табличен вид справка за постъпилите предложения при общественото обсъждане и мотивите за неприемането им, но не са представени доказателства за това справката да е публикувана на Портала за обществени консултации в изпълнение изискването на чл. 26, ал. 5, изр. последно ЗНА.
Съдът подробно е обсъдил мотивите към проекта и е установил, че като причина за приемането на нормативния административен акт е посочено правното основание на чл. 1, ал. 5, т. 6.2.1 от Закона за изменение и допълнение на Закона за държавния бюджет на Република България (ЗИДЗДБРБ) за 2022 г., обн., ДВ, бр. 52 от 2022 г. С посочения текст за сметка на предвидените разходи в централния бюджет за изпълнение на политики по област "Ефективно управление и оптимизация на публичния сектор" по бюджета на МВР са одобрени допълнителни разходи в размер на 175 млн. лв. за изплащане на обезщетения на персонала, както и за увеличаване на възнагражденията на персонала на Министерството на вътрешните работи с 20 на сто, и министърът на вътрешните работи е задължен до 1 септември 2022 г. да внесе в Министерския съвет доклад за структурните промени в МВР.
В мотивите към проекта е посочено, че с одобряването на допълнителни разходи в размер на 175 млн. лв. за персонал по бюджета на МВР за 2022 г. се осигурява увеличение с 20 на сто, считано от 1.07.2022 г., на основните възнаграждения на фактически заетите служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от ЗМВР и заплатите за длъжност на фактически заетите служители по чл. 142, ал. 1, т. 3 от ЗМВР и свързаните с тях допълнителни възнаграждения и дължимите осигурителни вноски. Посочено е обаче, че с наредбата се предвижда и увеличение с до 20 на сто за фактически заетите служители, чиито правоотношения са преобразувани съгласно § 70, ал. 1, т. 3 и 4 от ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.) и за фактически заетите държавни служители със средно образование, чиито правоотношения се преобразуват съгласно § 70, ал. 1, т. 2 от ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.). Липсва обосновка защо за определена категория служители увеличението е с 20 на сто, а за друга категория служители с до 20 на сто. Не става ясно как е достигнато до извода, че увеличението по отношение на служителите, посочени в оспорената понастоящем разпоредба на § 7 от ПЗР, следва да бъде с до 20 на сто. Отразеното в мотивите, че така предложеното увеличение цели спазване изискването и ненарушаване разпоредбите на Закона за защита от дискриминация, съдържа вътрешно противоречие според съда, тъй като увеличението по отношение на различните категории служители не е еднакво.
Освен липсата на съществени мотиви по т. 1 и 2 от ал. 2 на чл. 28 ЗНА съдът е обосновал незаконосъобразността на оспорения текст от наредбата и с обстоятелството, че издателят й неправилно е приложил чл. 1, ал. 5, т. 6.2.1 ЗИДЗДБРБ за 2022 г., предвиждащ 175 млн. лв. за изплащане на обезщетения на персонала и за увеличаване на възнагражденията на персонала на МВР с 20 на сто. За служителите, попадащи в обхвата на разпоредбата на § 7, не е ясно в какъв размер ще бъде увеличението, нито пък е ясно въз основа на какъв критерий ще се решава какъв да бъде индивидуалният процент на това увеличение.
По отношение на изискването за отразяване в мотивите на очакваните резултати, включително финансовите, от прилагането на оспорения подзаконов акт - чл. 28, ал. 2, т. 4 ЗНА, съдът е посочил, че те са общи и отново не е ясно как същите ще бъдат постигнати по отношение на служителите, попадащи в обхвата на разпоредбата на § 7.
Така постановеното решение е валидно, допустимо и правилно.
Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 8121з-919 от 13 юли 2017 г., видно и от мотивите към проекта, е издадена от министъра на вътрешните работи с цел увеличение на възнагражденията на служителите на МВР съгласно предвидените в чл. 1, ал. 5, т. 6.2.1 ЗИДЗДБРБ за 2022 г. разходи в размер на 175 млн. лв. за изплащане на обезщетения на персонала, както и за увеличаване на възнагражденията на персонала на Министерството на вътрешните работи с 20 на сто.
Според § 6 от ПЗР размерът на основните месечни възнаграждения на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ЗМВР и размерът на заплатата за длъжност на лицата, работещи по трудови правоотношения, се определят с увеличение 20 на сто в размерите, предвидени в § 2, считано от 1.07.2022 г.
Според § 7 ПЗР за фактически заетите служители, чиито правоотношения са преобразувани съгласно § 70, ал. 1, т. 3 и 4 от ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.), и за фактически заетите държавни служители със средно образование, чиито правоотношения се преобразуват съгласно § 70, ал. 1, т. 2 от ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.), да се извърши увеличение на индивидуалната заплата за длъжност до 20 на сто, като размерът й не следва да надвишава максималния размер на съответната длъжност от щатното разписание, определени в раздели II, ІІI, IV и V от приложение № 3 към чл. 5 и чл. 6, ал. 6 от Наредба № 8121з-919 от 2017 г.
С § 2 от ПЗР на оспорената наредба са изменени приложения № 1 и 2 към чл. 2 от Наредба № 8121з-919 от 2017 г., определящи основните месечни възнаграждения на държавните служители с висше и със средно образование. Изменено е и приложение № 3 към чл. 5 и чл. 6, ал. 6, определящо началните и максималните месечни възнаграждения за длъжност на лицата, работещи по трудово правоотношение (ЛРТП). Според чл. 6, ал. 3 от Наредба № 8121з-919 от 2017 г. конкретният размер на заплатата за длъжност за ЛРТП, както и размерът на основното месечно възнаграждение се определят в трудовия договор на лицето, а според ал. 2 индивидуалният размер на заплатата за длъжност на ЛРТП при пълно работно време не може да бъде по-нисък от определения начален размер на заплатата за заеманата длъжност и по-висок от максималния размер на заплатата за заеманата длъжност.
Според чл. 177, ал. 3 ЗМВР в приложимата редакция конкретният размер на основните месечни възнаграждения на държавните служители се определя с наредба на министъра на вътрешните работи. Според чл. 180, ал. 3 ЗМВР със същата наредба се определят и началните и максималните размери на заплатите за длъжност на лицата, работещи по трудово правоотношение.
В обхвата на § 7 ПЗР на оспорената наредба попадат служители, чиито правоотношения са преобразувани съгласно § 70, ал. 1, т. 3 и 4 от ЗИДЗМВР, ДВ, бр. 81 от 2016 г. (със средно образование; с висше и непритежаващи висше образование), и за фактически заетите държавни служители със средно образование, чиито правоотношения се преобразуват съгласно § 70, ал. 1, т. 2 от ЗИДЗМВР, ДВ, бр. 81 от 2016 г. (служители със средно образование в Медицинския институт на МВР).
Според § 70, ал. 1 ПЗР ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.) това са държавните служители в МВР, за които се прилага § 86 ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 14 от 2015 г.), а именно такива, които са заемали длъжност за държавни служители по чл. 142, ал. 1, т. 2 ЗМВР със статут по Закона за държавния служител, но по отношение на които считано от 1.04.2015 г. се прилага действащото законодателство за държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР - полицейски органи и органи по пожарна безопасност и защита на населението със статут по ЗМВР. След 1.01.2017 г. тези служители вече са служители по трудово правоотношение съгласно чл. 142, ал. 1, т. 3 ЗМВР. В § 76 ПЗР ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.) е регламентиран начинът на определяне на основното месечно възнаграждение на тези служители, което, намалено с дължимия данък и задължителните осигурителни вноски за сметка на осигуреното лице, не трябва да е по-ниско от получаваното към датата на влизане в сила на този закон възнаграждение, определено по реда на ЗМВР, и включващо заплата за длъжност, допълнително възнаграждение за прослужено време и научна степен и левовата равностойност на храна по чл. 181, ал. 1.
В приложение № 3 от наредбата са определени началните и максималните месечни възнаграждения за длъжност на лица по трудови правоотношения (ЛРТПО) по § 70, ал. 1, т. 3 и 4 и тези със средно образование по § 70, ал. 1, т. 2 - за старши специалист и младши специалист.
Според касатора при определянето на началните и максималните месечни възнаграждения за длъжност на ЛРТПО по § 70, ал. 1, т. 3 и 4 и тези със средно образование по § 70, ал. 1, т. 2 - за старши специалист и младши специалист, е съобразено изискването на § 76 ПЗР ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.) и същевременно са съобразени началните и максималните месечни възнаграждения за аналогичните длъжности, заемани от ЛРТПО по приложение № 3, раздели II, III, IV и V.
Целта на оспорената разпоредба според изложеното в касационната жалба е да се намали разликата във възнагражденията за длъжностите, заемани от ЛРТПО, и лицата по преобразуваните служебни правоотношения в трудови правоотношения в съответствие с чл. 14, ал. 1 от Закона за защита от дискриминация (ЗЗДискр.), задължаващ работодателя да осигурява равно възнаграждение за еднакъв или равностоен труд.
Настоящият касационен състав намира касационната жалба за неоснователна поради следното:
Съображенията в касационната жалба не са изложени като мотиви към оспорения нормативен административен акт и не могат да санират липсата на мотиви като основание за неговата незаконосъобразност. Мотивът, че така предложеното увеличение с до 20 % само за лицата, посочени в § 7, цели спазване изискването и ненарушаване разпоредбите на ЗЗДискр., не изпълнява изискването за мотивираност на акта по чл. 28, ал. 2 ЗНА, както правилно е приел тричленният състав. Посоченото нарушение е съществено и налага отмяна на оспорената разпоредба.
Изискването на чл. 26, ал. 5 ЗНА за публикуване на постъпилите предложения заедно с обосновка за неприетите такива на интернет страницата на МВР и на Портала за обществени консултации е спазено в частта му за публикуването на интернет страницата на МВР, а на Портала за обществени консултации са публикувани само постъпилите предложения. Мотиви по чл. 28, ал. 2, т. 4 ЗНА за очакваните резултати от прилагането на подзаконовия нормативен акт съставителят на проекта е изложил, макар и немногословни. Посочено е, че с увеличението на размера на възнагражденията се очаква повишаване на мотивацията за постъпване на работа, за оставане на работа на служителите в МВР и за изпълнение на поетите от тях задължения, както и постигане на устойчивост в кариерното им развитие, което от своя страна ще повиши резултатите от комплекса от задачи и дейности, които се изпълняват в министерството.
Изложеното обосновава извод, че не са налице съществени нарушения на чл. 26, ал. 5 и чл. 28, ал. 2, т. 4 ЗНА.
Настоящият касационен състав преценява като правилен и извода на съда, че точното прилагане на чл. 1, ал. 5, т. 6.2.1 ЗИДЗДБРБ за 2022 г. изисква разпоредбата на § 6 от ПЗР, според която размерът на заплатата за длъжност на лицата, работещи по трудови правоотношения, се определя с увеличение 20 на сто в размерите, предвидени в § 2, считано от 1.07.2022 г., да се прилага и за лицата, чиито правоотношения са преобразувани в трудови правоотношения на основание § 70, ал. 1 ПЗР ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.), като определените в приложение № 3 максимални размери на заплатите за длъжност следва да позволяват това увеличение, за да бъде спазено изискването на чл. 6, ал. 2 от Наредба № 8121з-919 от 2017 г.
Що се отнася до изискването на чл. 14, ал. 1 ЗЗДискр. работодателят да осигурява равно възнаграждение за еднакъв или равностоен труд, то същото не е нарушено с увеличението на основните месечни възнаграждения на държавните служители в МВР и на заплатите за длъжност на лицата, работещи по трудови правоотношения в него, с 20 на сто. Доводите на касатора всъщност касаят прилагането на разпоредбата на § 76 ПЗР ЗИДЗМВР (ДВ, бр. 81 от 2016 г.).
По така изложените съображения оспореното съдебно решение следва да бъде оставено в сила. С оглед изхода на спора на ответниците по касация се дължат сторените от тях разноски за настоящото съдебно производство.
Мотивиран така и на основание чл. 221, ал. 2, изр. първо, предл. първо АПК, Върховният административен съд в петчленен състав на първа колегия
history РЕШИ: