ВЪВЕДЕТЕ ВАШАТА ПАРОЛА ЗА ДОСТЪП |
НАРЕДБА № 7 ОТ 29 ДЕКЕМВРИ 2000 Г. ЗА ОПРЕДЕЛЯНЕ БРОЯ НА УЧЕНИЦИТЕ И НА ДЕЦАТА В ПАРАЛЕЛКИТЕ И В ГРУПИТЕ НА УЧИЛИЩАТА, ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ И ОБСЛУЖВАЩИТЕ ЗВЕНА
ДВ. бр. 49 от 17.05.2002г.
Обн. ДВ. бр.4 от 12 Януари 2001г., изм. ДВ. бр.49 от 17 Май 2002г.
Глава първа.
БРОЙ НА УЧЕНИЦИТЕ В ПАРАЛЕЛКА И НА ДЕЦАТА В ГРУПА
history Чл. 1. С тази наредба се уреждат условията и редът за определяне броя на учениците в паралелките на училищата, децата в групите на детските градини, учениците в полуинтернатните групи и в общежитията, учениците в групите на домовете за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, логопедичните кабинети, кабинетите за зрително подпомагане и кабинетите за рехабилитация на слуха и говора и на българските детски градини и училища в чужбина.
history
Чл. 2. (1) Броят на групите във всяка детска градина се определя в началото на учебната година, като броят на децата се раздели на норматива за максимален брой за съответния вид детска градина съгласно приложението.
(2) При недостатъчен брой деца за образуване на групите в детските градини в съответствие с ал. 1 втора и следваща група се образуват, когато броят на децата, разделен на норматива за максимален брой, даде остатък 12.
(3) Минималният брой на децата в групите съгласно приложението е задължителен при определяне на средната месечна посещаемост, с изключение на времето от 24 декември до 6 януари, от 1 юни до 15 септември, на епидемия и карантина в детската градина.
(4) Първостепенният разпоредител с бюджетни кредити определя конкретния размер на средната месечна посещаемост съгласно приложението, но не повече от 16 деца в група.
(5) Средната месечна посещаемост се наблюдава за период не по-малък от два последователни месеца. Когато броят на децата в отделни групи се намали под определената минимална средна месечна посещаемост, групите се разформират и се сливат с останалите.
(6) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) При недостатъчен брой деца с решение на общинския съвет в населено място се формира само една група в полудневна детска градина с минимум 6 деца.
history
Чл. 3. (1) Броят на паралелките в училищата се определя за всяко училище в началото на учебната година, като общият брой на учениците в първия от класовете се раздели на норматива за максимален брой съгласно приложението.
(2) (Нова - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) Паралелките във вечерна форма на обучение в общообразователните училища се формират в началото на учебната година във всеки клас съгласно ал. 1.
(3) (Предишен текст на ал. 2, изм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) Броят на повтарящите ученици не изменя броя на паралелките, определени по реда на ал. 1 и 2. Повтарящите ученици се записват в отделните паралелки над броя на новопостъпващите ученици.
history
Чл. 4. При недостатъчен брой ученици за образуване на паралелките в I клас на общообразователните училища в съответствие с чл. 3 паралелките се формират, както следва:
1. една паралелка - при минимален брой ученици, равен на норматива за минимален брой;
2. две паралелки - при минимален брой 15 ученици във всяка от тях;
3. (доп. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) трета и следваща паралелка - когато броят на учениците, разделен на норматива за максимален брой, даде остатък 13. Учениците се разпределят равномерно в паралелките от съответния клас.
history
Чл. 5. При недостатъчен брой ученици за образуване на паралелките в V клас на общообразователните училища в съответствие с чл. 3 паралелките се формират, както следва:
1. една паралелка - при минимален брой ученици, равен на норматива за минимален брой;
2. две паралелки - при минимален брой 17 ученици във всяка от тях;
3. (доп. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) трета и следваща паралелка - когато броят на учениците, разделен на норматива за максимален брой, даде остатък 13. Учениците се разпределят равномерно в паралелките от съответния клас.
history
Чл. 6. При недостатъчен брой ученици за образуване на паралелките с интензивно изучаване на чужд език с прием след VII клас в профилираните гимназии и профилираните паралелки в гимназии, средни общообразователни училища и спортни училища и на паралелките с прием в IХ клас на общообразователните училища в съответствие с чл. 3 паралелките се формират, както следва:
1. една паралелка - при минимален брой ученици, равен на норматива за минимален брой;
2. (отм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.);
3. втора и следваща паралелка - когато броят на учениците, разделен на норматива за максимален брой, даде остатък 15.
history
Чл. 7. При недостатъчен брой ученици за образуване на паралелките в първия клас на професионалните училища, професионалните гимназии и професионалните колежи в съответствие с чл. 3 паралелките се формират, както следва:
1. една паралелка - при минимален брой ученици, равен на норматива за минимален брой;
2. (отм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.);
3. втора и следваща паралелка - когато броят на учениците, разделен на норматива за максимален брой, даде остатък 15.
history Чл. 8. Ученици с хронични заболявания и/или със специфични образователни потребности (с нарушено зрение, с увреден слух, с множество увреждания, с детска церебрална парализа, с тежки епилептични припадъци, с диабет) могат да се обучават в общообразователни училища от I до VIII клас. Паралелките, в които се обучават тези ученици, се формират по реда на чл. 4 и 5, като във всяка паралелка може да има до пет ученици с посочените заболявания.
history Чл. 9. (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) При недостатъчен брой ученици за образуване на паралелките в специалните училища в съответствие с чл. 3 паралелките се формират, като броят на учениците във всяка от тях е равен на норматива за минимален брой съгласно приложението.
history
Чл. 9а. (Нов - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) (1) Когато в следващите класове в гимназиалния етап на обучение в общообразователните училища броят на учениците в паралелките се намали под норматива за минимален брой:
1. при еднакви профили учениците се разпределят между останалите паралелки от същия профил;
2. при два различни профила паралелките се сливат в една.
(2) Когато няма възможност за промяна по ал. 1, учениците се прехвърлят в друго училище.
(3) В последния клас паралелките могат да съществуват при минимален брой 13 ученици.
history
Чл. 10. (1) (Отм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.)
(2) Когато във втория и следващите класове на спортните училища броят на учениците в паралелките се намали под 16 ученици, паралелките се разформират и се сливат с останалите. В последния клас на спортните училища паралелките могат да съществуват при минимален брой 13 ученици.
(3) Когато във втория и следващите класове (курсове) на професионалните училища, професионалните гимназии и професионалните колежи учениците в отделните паралелки останат:
1. (изм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) при дневна форма на обучение под 16 ученици паралелките с еднакви специалности/професии се разформират и учениците се разпределят между останалите паралелки по специалността/професията; паралелки с две различни специалности/професии се сливат в една; когато няма такава възможност, учениците се прехвърлят в друго училище по същата специалност/професия; когато паралелката е единствена в страната, учениците преминават на самостоятелна форма на обучение;
2. при вечерна форма на обучение под 18 души - паралелките се разформират и учениците се прехвърлят на задочна форма на обучение;
3. при задочна форма на обучение под 15 души - паралелките се разформират и учениците се прехвърлят по същата специалност (професия) към друго училище или преминават на самостоятелна форма на обучение.
(4) В последния клас (курс) на професионалните училища, професионалните гимназии и професионалните колежи паралелките могат да съществуват при минимален брой 13 ученици.
history
Чл. 11. Отклонения под минималния брой на учениците в паралелките от I до VIII клас се допускат по изключение от общинските съвети или от ведомствата, към които има училища, в следните случаи:
1. (изм. и доп. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) в малките селища минималният брой на учениците в паралелка може да бъде с четири по-малко от минималния брой в приложението, ако паралелката в съответния клас е единствена в населеното място. Може да се формира и слята паралелка от два класа, като минималният брой на учениците е с шест по-малко от минималния брой в приложението;
2. (отм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.);
3. за българските училища в чужбина, когато паралелките са единични, се разрешава съществуването на самостоятелни или слети паралелки с минимум 8 ученици в паралелка.
Чл. 12. (1) (Предишен текст на чл. 12 - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) Броят на групите в общежитията се образува в началото на учебната година, като броят на учениците се раздели на норматива за максимален брой съгласно приложението. Нова група се образува при остатък от 18 и повече ученици.
(2) (Нова - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) Когато групата е единствена в населеното място, броят на учениците може да е под определения минимален брой в приложението, но не по-малко от 15.
history
Чл. 13. (1) Броят на групите за целодневна организация на учебния ден (полуинтернатни групи) в общообразователните училища и специалните училища за деца с умствена изостаналост се определя в началото на учебната година, както следва:
1. (изм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) за учениците от I до VIII клас, когато часовете по задължителните учебни предмети се провеждат в самостоятелен блок до обяд, а часовете за самоподготовка - след обяд, като се раздели броят на учениците на норматива за максимален брой съгласно приложението и се формират самостоятелни или сборни групи; нова група в общообразователните училища се образува при остатък 25, а в специалните училища за ученици с умствена изостаналост - при остатък 8 и повече ученици;
2. когато часовете за задължителните учебни предмети и самоподготовка се съчетават в смесен блок сутрин и следобед, се допуска само за учениците от I до IV клас за паралелки с брой на учениците по-голям от норматива за минимален брой.
(2) Учениците, формиращи групите в общежитията, не се включват в полуинтернатните групи на училищата.
(3) Полуинтернатни групи в училищата - интернати за ученици с увреден слух или с нарушено зрение, се формират само за учениците, които не нощуват в интернатите.
history
Чл. 14. (1) Броят на групите в домовете за отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, се определя в началото на учебната година, като броят на децата/учениците се раздели на норматива за максимален брой съгласно приложението.
(2) При недостатъчен брой ученици/деца за формиране на групите в съответствие с ал. 1 втора и следваща група се образуват при минимален брой деца/ученици, след като предходните групи са формирани при норматив за максимален брой.
(3) Групите се формират при норматив за минимален брой, когато броят на децата/учениците със специфични образователни потребности и/или с хронични заболявания е повече от 50 на сто от общия брой на децата/учениците в групата.
Глава втора.
ДЕЛЕНЕ НА ПАРАЛЕЛКИТЕ НА ГРУПИ
Раздел I.
Делене по общообразователни учебни предмети за общообразователните и професионалните училища, професионалните гимназии и професионалните колежи
history
Чл. 15. (1) Паралелките се делят на две групи:
1. по чужди езици:
а) в I-IV клас - над 21 ученици; при паралелки, в които учениците изучават различни чужди езици, група се образува при най-малко 10 ученици, ако този език не се изучава в други паралелки от същия клас.
б) в останалите класове (курсове) - над 25 ученици; при паралелки, в които учениците изучават различни чужди езици, група се образува при най-малко 10 ученици, ако този език не се изучава в други паралелки от същия клас;
в) класът с интензивно изучаване на чужд език с прием след VII клас (VIII клас) не се дели на групи;
г) по изключение за оздравителните училища минималният брой на учениците в група може да бъде до 7 ученици;
2. за лабораторни упражнения по химия и опазване на околната среда, физика и астрономия, биология и здравно образование - над 25 ученици;
3. по информатика и информационни технологии - с минимум 8 ученици в група;
4. по технологии и домашна техника и икономика (труд и техника) - над 23 ученици; сборни групи, образувани от един и същи клас на едно или няколко училища, не могат да бъдат с по-малко от 13 и повече от 15 ученици;
5. по технологии и домашна техника и икономика (труд и техника), когато обучението се води диференцирано с момчета и момичета по отделните раздели на програмата - над 23 ученици, с минимум 8 ученици в група.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) Паралелките, формирани от два профила или от две специалности/професии, се делят на групи при провеждане на обучението по профилиращите предмети и по учебните предмети по професионална подготовка, различни за двете специалности (професии).
(3) Паралелките, формирани по чл. 11, не се делят на групи при провеждане на обучението по чужди езици.
(4) Когато броят на учениците в професионалните училища, професионалните гимназии и професионалните колежи е недостатъчен за делене на паралелките на групи при обучението по чужди езици съгласно ал. 1, се разрешава формирането на сборни групи от учениците на един и същи клас (курс) при минимум 11 ученици в група.
history
Чл. 16. (1) При обучението по профил "изкуства" паралелката се дели на две групи - над 19 ученици. Обучението по музикален инструмент, вокал и задължително пиано в паралелките с разширено изучаване и в профил "изкуства" - музика, е индивидуално. Обучението по видове приложни изкуства и дизайн в паралелките с разширено изучаване и в профил "изкуства" - изобразително изкуство, се провежда по групи от 5 до 7 ученици.
(2) При обучението по спортна подготовка паралелките по профил "спорт" и паралелките в спортните училища се делят на групи по видове спорт с най-малко 3 ученици в група (не повече от 3 групи в паралелка).
Чл. 17. В специалните училища се формират групи по домашна техника и икономика (труд и техника), учебна и производствена практика от учениците на една или няколко паралелки от един или от два последователни класа, като броят на учениците в група е, както следва:
1. във възпитателните училища интернати - от 6 до 10 ученици;
2. в училищата за ученици с нарушено зрение - от 5 до 9 ученици;
3. в останалите видове специални училища - от 6 до 11 ученици.
Раздел II.
Делене по учебни предмети за професионална подготовка
history
Чл. 18. Паралелките се делят на групи с най-малко 3 ученици в група (не повече от 5 групи в паралелка):
1. по учебна практика (само за занятията по управление на машини) за специалностите и професиите:
а) машинист-монтьор на пътно-строителни машини;
б) машинист-крановик;
в) механизатор в горското стопанство;
г) механизатор за подземен добив на полезни изкопаеми;
д) механизатор за открит добив на полезни изкопаеми;
2. по учебна практика за работа с машинно-тракторните агрегати за специалностите и професиите от професионални области селско стопанство и горско стопанство.
history
Чл. 19. Паралелките се делят на групи с най-малко 5 ученици в група (не повече от 4 групи в паралелка):
1. по учебна и лабораторна практика по специалността за всички специалности от професионални области геология, проучване и миннодобивна промишленост и металургия, за професията техник по газоснабдяване и за професиите оператори и механизатори в миннодобивно, геологопроучвателно и металургично производство, както и за професията минен електромашинен монтьор;
2. по учебна и лабораторна практика по специалността (вкл. плавателна и морска) за специалностите и професиите от професионална област транспорт без специалността управление на транспортно предприятие и без професията организатор движение на градски пътнически транспорт;
3. по учебна практика по специалността за:
а) специалностите механизация на селското стопанство и механизация на горското стопанство и дърводобива;
б) професиите, свързани с механизация на горското стопанство и селското стопанство;
в) групата професии строители на съоръжения;
4. по клинична практика за специалността ветеринарна медицина;
5. по учебна практика по специалността за специалност асансьорна техника и за професия монтьор по електрообзавеждане на асансьори.
history
Чл. 20. Паралелките се делят на групи с най-малко 7 ученици в група (не повече от 3 групи в паралелка):
1. по учебна практика по специалността:
а) за всички специалности и за професиите от професионална област енергетика;
б) за специалностите от професионална област строителство;
в) за специалностите и професиите по дървообработване и мебелно производство;
2. по учебна и по лабораторна практика по специалността за специалностите и професиите от професионални области машиностроене; химични технологии; електротехника; електроника и автоматика;
3. по учебна практика по заваряване за специалностите и за професиите, по които се провежда такава практика;
4. при профилиращо обучение по теория и практика, когато паралелката се дели на различни профили по специалността (специалности в професията);
5. по учебна и лабораторна практика по специалността за специалност управление на транспортното предприятие и за професия организатор движение на градски пътнически транспорт;
6. по учебна и лабораторна практика по специалността за специалностите техника и технология на месото и месните продукти, технология на зърносъхранението, зърнопреработването и фуражите, технологичен и микробиологичен контрол и за професията оператор в хранително-вкусовата промишленост (само за специалностите оператор в производството на брашно и оператор в производството на месни продукти).
history
Чл. 21. Паралелките се делят на групи с най-малко от 9 ученици в група (не повече от 2 групи в паралелка):
1. по чертане (техническо, електротехническо, машинно, конструктивно, корабостроително и др.);
2. по проектиране (всички видове) и разработване на курсови проекти - за всички специалности и професии;
3. по конструиране и конструиране и чертане (за професионална област горско стопанство и дървообработваща промишленост); по проектиране художествено оформление, моделиране и конструиране на: облекло, обувни и кожено-галантерийни изделия; по технологично проектиране на обувни и кожено-галантерийни изделия; по рисуване и живопис; по рисуване и композиция; по рисуване; по дизайн; по дизайн в силикатното производство; по декоративно рисуване; по моделиране; по скулптура и моделиране.
4. по учебна и лабораторна практика и по специалните теоретични предмети, когато паралелката е съставена от ученици по две различни специалности (професии);
5. по икономическите практики, включени в учебните програми по практика за неикономическите специалности и професии;
6. по учебна практика по металообработване - за всички специалности и професии;
7. по учебна, лабораторна, учебна и лабораторна практика за всички специалности и професии от всички професионални области, които не са включени в чл. 18, 19 и 20.
history Чл. 22. Паралелките се делят на две групи по основи на програмирането и по информационни технологии - при минимум 8 ученици в група.
history Чл. 23. По учебна практика само за занятията по управление на автомобили, трактори, локомотиви, кари, трамваи, тролейбуси и други машини, за които се изисква добиване на правоспособност за правоуправление, обучението се провежда индивидуално.
history Чл. 24. По производствена практика паралелките могат да се делят на групи с най-малко 10 ученици в група по преценка на директора на училището и съобразно специфичните условия за провеждането й.
history Чл. 25. За обучението по модули паралелките се делят на групи за часовете по практика. Групи се формират при условията и по реда, определени с тази наредба за съответната професионална област, професии и специалности.
Глава трета.
БРОЙ НА УЧЕНИЦИТЕ В ГРУПА ЗА ЗАДЪЛЖИТЕЛНОИЗБИРАЕМА И СВОБОДНОИЗБИРАЕМА ПОДГОТОВКА
history
Чл. 26. (1) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) Паралелките се делят на групи по задължителноизбираема подготовка, както следва:
1. по общообразователни учебни предмети група се формира с най-малко 11 ученици, когато са по различни учебни предмети; сборни групи се образуват при минимум 12 ученици;
2. по теория от учебните предмети по професионална подготовка група се формира с най-малко 11 ученици, когато са по различни учебни предмети; сборни групи се образуват при минимум 12 ученици.
(2) Групите за задължителноизбираема подготовка по информатика и информационни технологии се формират с минимум 8 ученици в група.
(3) Групите за задължителноизбираема подготовка в специалните училища се образуват при минимум 8 ученици в група.
Чл. 27. (1) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) Паралелките в училищата се делят на две групи по свободноизбираема подготовка, когато е по различни учебни предмети, като броят на учениците се раздели на норматива съгласно приложението.
(2) Групите за свободноизбираема подготовка в специалните училища за ученици с увреден слух, нарушено зрение, умствена изостаналост и езиково-говорни нарушения и възпитателните училища интернати се образуват при минимум 6 ученици в група.
(3) Група за свободноизбираема подготовка в общообразователните училища може да се формира и от ученици от други училища.
(4) (Нова - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) Броят на групите за свободноизбираема подготовка в обслужващите звена, които организират дейности, свързани с развитието на интересите, способностите и потребностите на децата/учениците в областта на спорта, науката, техниката, технологията, изкуствата и отдиха, се определя, като броят на децата/учениците се раздели на норматива съгласно приложението.
ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
history
• 1. (1) Първостепенният разпоредител с бюджетни кредити определя конкретния брой на паралелките и групите във всяко училище, детска градина и обслужващо звено съгласно разпоредбите на наредбатa.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 49 от 2002 г.) Списък-образец № 1 и списък-образец № 2 се променят по време на учебните занятия, като групите се разформират, когато броят на учениците в полуинтернатните групи и групите за свободноизбираема подготовка в училищата, интернатните групи в специалните училища, групите в обслужващите звена и групите в целодневните детски градини се намали под норматива за минимален брой съгласно приложението.
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
history • 2. Тази наредба се издава на основание чл. 31 и чл. 90, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за народната просвета (ДВ, бр. 68 от 1999 г.) и отменя Наредба № 8 от 1999 г. за определяне броя на учениците и на децата в паралелките и в групите на училищата, детските градини и обслужващите звена (ДВ, бр. 109 от 1999 г.).
history • 3. Тази наредба влиза в сила от 15.IX.2001 г.
history • 4. Указания по прилагането на наредбата се дават от министъра на образованието и науката.
history Приложение към чл. 2, ал. 1
history Таблица за определяне броя на учениците и на децата в паралелките и в групите на училищата и детските градини
Норматив | ||||
за броя на | ||||
учениците | ||||
№ | Училища, | Показател | и на децата | |
по | детски градини и | в паралел- | ||
ред | обслужващи звена | ка, група | ||
ми- | мак- | |||
нима- | сима- | |||
лен | лен | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
I. | Детски градини | |||
1. | Целодневни, полудневни | |||
и сезонни детски градини | група | 12 | 22 | |
Яслени групи към цело- | ||||
дневни детски градини | група | 8 | 18 | |
2. | Седмични детски гради- | |||
ни и групи към ЦДГ | група | 12 | 18 | |
3. | Специални детски | |||
градини: | ||||
3.1. | за деца с умствена | |||
изостаналост; | ||||
за деца с увреден слух; | ||||
за деца с нарушено зрение | група | 8 | 11 | |
3.2. | за деца с езиково-говор- | |||
ни нарушения: | ||||
а) със заекване | група | 8 | 10 | |
б) с алалия, с ринолалия | ||||
и с дизартрия | група | 6 | 8 | |
3.3. | за деца с множество ув- | |||
реждания | група | 3 | 5 | |
4. | Детски градини за деца | |||
с хронични заболявания: | ||||
4.1. | оздравителни детски | |||
градини | група | 12 | 16 | |
4.2. | групи за деца в санато- | |||
риуми-средногодишно | група | 8 | 12 | |
4.3. | групи за деца в болници- | |||
средногодишно | група | 8 | 10 | |
4.4. | групи за деца с детска | |||
церебрална парализа- | ||||
средногодишно | група | 4 | 6 | |
II. | Общообразователни | |||
училища | ||||
1. | Подготвителен преди | |||
постъпване в първи клас | паралелка | 12 | 16 | |
2. | I-IV клас | паралелка | 16 | 22 |
3. | V-VIII клас | паралелка | 18 | 26 |
4. | IX-XII клас | паралелка | 18 | 26 |
5. | Вечерна (сменна) форма | |||
на обучение | паралелка | 18 | 30 | |
6. | Задочна форма на | |||
обучение | паралелка | 15 | 35 | |
III. | Професионални училища, | |||
професионални гимназии | ||||
и професионални колежи | ||||
1. | Дневна форма на | |||
обучение | паралелка | 18 | 26 | |
2. | Вечерна форма на | |||
обучение | паралелка | 18 | 30 | |
3. | Задочна форма на | |||
обучение | паралелка | 15 | 35 | |
IV. | Специални училища | |||
1. | Специални училища за | |||
ученици с хронични за- | ||||
болявания (оздравителни): | ||||
1.1. | оздравителни училища | паралелка | 12 | 16 |
интернатна | 12 | 16 | ||
група | ||||
1.2. | санаториални училища за | паралелка | 8 | 12 |
ученици-средногодишно | интернатна | 8 | 12 | |
група | ||||
1.3. | за ученици с детска | |||
церебрална парализа | паралелка | 4 | 6 | |
и/или с множество | интернатна | 4 | 6 | |
малформации | група | |||
1.4. | болнични училища- | |||
средногодишно | паралелка | 8 | 10 | |
2. | За ученици с увреден | паралелка | 8 | 12 |
слух, с нарушено зрение, | интернатна | 8 | 12 | |
с умствена изостаналост | група | |||
3. | За ученици с множество | паралелка | 4 | 6 |
увреждания | интернатна | 4 | 6 | |
група | ||||
4. | За сляпо-глухи ученици | паралелка | 2 | 3 |
интернатна | 2 | 3 | ||
група | ||||
5. | Социалнопедагогически | |||
интернати | паралелка | 14 | 20 | |
интернатна | 14 | 20 | ||
група |
6. | Възпитателни училища ин- | |||
тернати-средногодишно: | паралелка | 7 | 12 | |
интернатна | 7 | 12 | ||
група | ||||
6.1. | възпитателни училища | паралелка | 6 | 8 |
интернати за ученици | интернатна | 6 | 8 | |
с умствена изостаналост | група | |||
6.2. | паралелка за начална | паралелка | 6 | 11 |
грамотност във възпита- | интернатна | 6 | 11 | |
телните училища | група | |||
интернати | ||||
7. | Логопедично училище | паралелка | 10 | 14 |
интернат I-IV клас | интернатна | 10 | 14 | |
група | ||||
8. | Училища към местата | |||
за лишаване от свобода | паралелка | 2 | 14 | |
V. | Логопедични кабинети | |||
1. | За деца и ученици | |||
със заекване | група | 3 | 5 | |
2. | За деца с ринолалия, с | индивидуал- | ||
алалия и с дизартрия | на работа | |||
3. | За деца и ученици | |||
с дислалия | група | 2 | 3 | |
4. | За ученици с дисграфия | |||
и дислексия | група | 3 | 5 | |
5. | За деца и ученици с | |||
гласови разстройства | група | 2 | 3 | |
6. | За деца и ученици с | индивидуал- | ||
множество увреждания | на работа | |||
VI. | Кабинети за рехабилита- | индивидуал- | ||
ция на слуха и говора и | на работа | |||
кабинети за рехабилита- | ||||
ция на зрението | ||||
VII. | Домове за отглеждане и | |||
възпитание на деца, лише- | ||||
ни от родителска грижа | ||||
1. | Домове за отглеждане и | |||
възпитание на деца от | ||||
предучилищна възраст, | ||||
лишени от | ||||
родителска грижа | група | 12 | 14 | |
2. | Домове за отглеждане и | |||
възпитание на деца, | ||||
лишени от родителска | ||||
грижа от I до ХII клас: | ||||
а) | За ученици | |||
I-IV клас | група | 15 | ||
б) | За ученици | |||
V-ХII клас | група | 16 |
VIII. | Общежития и | |||
полуинтернатни групи: | ||||
1. | Общежития: | |||
1.1. | за ученици в I-VIII клас | група | 17 | 20 |
1.2. | за ученици в IX-XII клас | група | 18 | 25 |
2. | Полуинтернатни групи | |||
за целодневна организа- | ||||
ция на учебния ден: | ||||
а) по първи вариант | група | 20 | 25 | |
б) по втори вариант | група | 17 | 22 | |
3. | Полуинтернатни групи за | |||
целодневна организация | ||||
на учебния ден в учили- | ||||
ща за ученици с умствена | ||||
изостаналост, в училища- | ||||
та-интернати за ученици | ||||
с увреден слух или с | ||||
нарушено зрение | група | 8 | 12 | |
IХ. | Групи за свободноизби- | |||
раема подготовка в учили- | ||||
щата и групи в обслужва- | ||||
щите звена, в които се | ||||
организират дейности, | ||||
свързани с развитието на | ||||
интересите, способности- | ||||
те и потребностите на | ||||
децата и учениците в | ||||
областта на спорта, нау- | ||||
ката, техниката, техно- | ||||
логията, изкуствата | ||||
и отдиха | ||||
1. | Свободноизбираема | |||
подготовка по .... | група | 13 | ||
2. | Кръжок или клуб по .... | група | 13 | |
3. | Музикални състави: | |||
а) духов (фанфарен) | ||||
оркестър | група | 12 | ||
б) акордеонен оркестър | група | 6 | ||
в) хор за народно пеене | група | 13 | ||
г) хор за школувано | ||||
пеене | група | 12 | ||
д) камерен хор | група | 12 | ||
е) оркестър от народни | ||||
инструменти | група | 6 | ||
ж) ансамбъл | група | 12 | ||
з) група за автентичен | ||||
фолклор | група | 6 | ||
и) вокална група | група | 12 |
4. | Танцови състави-народ- | |||
ни, класически | ||||
и спортни танци | група | 12 | ||
5. | Театрален състав | група | 13 | |
6. | Спортни групи по | |||
видове спорт | ||||
а) | колективни спортове | група | 15 | |
б) | индивидуални | |||
спортове | група | 12 | ||
6. | Групи за | |||
лечебна физкултура | група | 13 | ||
7. | Туризъм | група | 13 |